Home Blog Pagina 3

Iran ontkent te hebben ingestemd met IAEA-inspecties

TEHERAN – Iran zegt nog geen inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) te hebben uitgenodigd om de nucleaire faciliteiten van het land te onderzoeken.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance verklaarde maandag dat Iran had ingestemd met nieuwe inspecties, maar volgens Teheran is daar geen sprake van en zijn daar ook geen plannen voor.

Vance beweerde dat er op korte termijn besprekingen met het IAEA zouden plaatsvinden over de inspecties. Deskundigen van dat VN-agentschap probeerden jarenlang toezicht te houden op het Iraanse kernprogramma. Dat was deel van de atoomdeal die de VS, Iran en Europese landen in 2015 sloten. Maar de VS trokken zich later onder president Donald Trump terug uit de overeenkomst en in de afgelopen jaren werden de werkzaamheden van het IAEA in Iran bemoeilijkt. Inspecteurs werden regelmatig geweerd.

Vorig jaar zomer staakte Iran de samenwerking met het IAEA volledig, nadat het land was aangevallen door Israël en de Verenigde Staten.

Vrachtwagenchauffeur verliest controle over het stuur door bij in cabine en botst tegen stroommast

SCHWENDI – Een vrachtwagenchauffeur is maandagochtend op de L280 tussen Schwendi en Schönebürg in Duitsland van de weg geraakt en tegen een stroommast gebotst. Volgens de politie werd de 55-jarige chauffeur tijdens het rijden afgeleid door een bij in zijn gezicht.

Het ongeval gebeurde kort na 08.15 uur. De chauffeur reed met zijn MAN-vrachtwagen over de L280 vanuit Schwendi in de richting van Schönebürg. Vlak voor de bebouwde kom van Schönebürg zou een bij in zijn gezicht zijn gevlogen. Toen de chauffeur naar het insect sloeg, verloor hij op een recht stuk weg de controle over zijn voertuig.

Stroommast omvergereden

De vrachtwagen raakte van de rijbaan en botste tegen een stroommast. Door de klap knakte de mast en kwamen elektriciteitskabels op de weg terecht. De weg moest daarom volledig worden afgesloten.

Bij het ongeval raakte niemand gewond.

Verkeershinder door herstelwerkzaamheden

De politie van Laupheim heeft het ongeval onderzocht. De schade aan de stroommast wordt geschat op ongeveer 7.000 euro. De schade aan de vrachtwagen bedraagt naar schatting circa 3.000 euro.

De brandweer van Schwendi kwam ter plaatse om de weg af te zetten totdat de wegbeheerder aanwezig was. Omdat een onmiddellijke reparatie door het energiebedrijf niet mogelijk was, waarschuwden de autoriteiten ook voor verkeershinder op dinsdag op de Biberacher Straße.

Hoeveel huishoudens door het incident zonder stroom kwamen te zitten, is niet bekend.

Baltic Exchange breidt luchtvrachtindices uit met routes vanuit Shanghai

SHANGHAI – Baltic Exchange heeft in samenwerking met TAC Innovation zijn reeks spotindices voor luchtvracht uitgebreid met drie nieuwe routes vanuit Shanghai. Daarmee is Shanghai het vierde wereldwijde vertrekpunt geworden voor de Baltic Air Freight Spot Indices (BAI Spot).

De nieuwe indices geven inzicht in de spotprijzen voor luchtvracht op routes van Shanghai naar Centraal-Europa, de westkust van de Verenigde Staten en het Amerikaanse Midwesten.

Uitbreiding naar belangrijke exporthubs

De nieuwe routes vormen een aanvulling op de bestaande BAI Spot-routes vanuit Hongkong, India en Zuid-Korea. Baltic Exchange en TAC Innovation werken daarnaast aan verdere uitbreiding van het netwerk. Binnen de komende twaalf maanden moeten ook nieuwe routes vanuit onder meer Hanoi, Frankfurt en locaties in Noord- en Zuid-Amerika worden toegevoegd.

Volgens beide organisaties komt de uitbreiding tegemoet aan de groeiende vraag vanuit de markt naar prijsinformatie vanuit belangrijke Aziatische exporthubs.

Toenemende volatiliteit in luchtvrachtmarkt

De uitbreiding vindt plaats in een periode waarin de volatiliteit op de luchtvrachtmarkt sterk is toegenomen. Geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten, stijgende brandstofkosten, een afnemende belly-capaciteit in passagiersvliegtuigen en een toenemende vraag naar tijdkritische goederen zorgen voor forse schommelingen in de vrachttarieven.

Daarnaast moet de uitbreiding beter inzicht bieden in de snelgroeiende handel vanuit China naar de Verenigde Staten van hoogwaardige elektronica, halfgeleiders, farmaceutische producten en e-commercegoederen.

Spotprijzen in twee maanden tot 80 procent gestegen

Volgens Baltic Exchange en TAC Innovation worden de BAI Spot-indices steeds vaker gebruikt door luchtvaartmaatschappijen, expediteurs en internationale verladers voor contractonderhandelingen, marktanalyses en risicomanagement.

Door de sterke prijsschommelingen in de afgelopen maanden groeit ook de behoefte aan instrumenten om prijsrisico’s af te dekken. De BAI Spot-tarieven zijn volgens de organisaties in de afgelopen twee maanden met maximaal 80 procent gestegen.

“Baltic Exchange en TAC Innovation blijven nauw samenwerken aan een transparant en datagedreven raamwerk voor de wereldwijde luchtvrachtmarkt in een periode van grote volatiliteit”, zegt Mark Jackson, CEO van Baltic Exchange. “Met meer dan veertig jaar ervaring in risicomanagement voor zeevracht denken wij de juiste partner te zijn voor de luchtvrachtsector, nu hedging steeds urgenter en belangrijker wordt.”

John Peyton Burnett, oprichter en directeur TAC Innovation
John Peyton Burnett, oprichter en directeur TAC Innovation

John Peyton Burnett, oprichter en managing director van TAC Innovation, benadrukt dat de uitbreiding met Shanghai voor meer transparantie zorgt in een luchtvrachtmarkt die steeds afhankelijker wordt van data.

Dagelijkse onafhankelijke prijsindicatie

De BAI Spot-indices zijn gebaseerd op meer dan veertig jaar ervaring van Baltic Exchange met benchmarken in de zeevrachtmarkt en zijn ontwikkeld in samenwerking met toonaangevende luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. De indices bieden dagelijks een onafhankelijke beoordeling van spotprijzen voor luchtvracht en kunnen worden gebruikt voor prijsbenchmarking, indexgerelateerde contracten en risicomanagementinstrumenten zoals futures en derivaten.

Weeronline: mogelijk superhittegolf de komende dagen

DEN HAAG – De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf.

Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.

Van een superhittegolf is nog nooit sprake geweest in De Bilt, de plek waar de landelijk gemiddelde temperatuur wordt gemeten. Op regionale schaal kwam dit al wel voor. Onder meer in Arcen in 2018 en op diverse plekken in juli 2019 en augustus 2020.

Vanaf woensdag 12.00 uur tot ten minste vrijdag geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. Het weerinstituut verwacht maximumtemperaturen tussen de 33 en 36 graden. In de grotere steden blijft de temperatuur ’s nachts dan ook hoog: tussen 22 en 27 graden.

UPS investeert 48 miljoen dollar in uitbreiding wereldwijd cold-chain netwerk voor gezondheidszorg

ROERMOND – UPS Healthcare investeert 48 miljoen dollar in de uitbreiding van zijn wereldwijde cold-chain netwerk voor de gezondheidszorg. De logistieke dienstverlener kondigde dinsdag aan wereldwijd 27 temperatuurgecontroleerde cross-dockfaciliteiten voor vracht te realiseren om de distributie van temperatuurgevoelige geneesmiddelen en geavanceerde therapieën verder te verbeteren.

De nieuwe faciliteiten worden gevestigd in belangrijke markten in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika. De cross-docks zijn bedoeld voor snelle overslag en kortetermijnopslag tussen lucht- en wegtransport, terwijl strikte temperatuurvereisten gehandhaafd blijven.

Groeiende vraag naar temperatuurgevoelige medicijnen

Volgens UPS neemt de vraag naar geneesmiddelen die onder specifieke temperatuurcondities vervoerd moeten worden sterk toe. Het gaat daarbij onder meer om producten die gekoeld (2 tot 8 graden Celsius), gecontroleerd op kamertemperatuur (15 tot 25 graden Celsius) of diepgevroren moeten worden vervoerd.

De markt voor temperatuurgevoelige biologische geneesmiddelen groeit naar verwachting jaarlijks met 8,3 procent en zou in 2033 een waarde van ruim 39 miljard dollar kunnen bereiken.

“We hebben onze investeringen afgestemd op de gespecialiseerde behoeften van onze klanten in de gezondheidszorg”, zegt Kate Gutmann, Executive Vice President en President International, Healthcare and Supply Chain Solutions bij UPS. “Onze wereldwijde cross-dockfaciliteiten versterken onze end-to-end cold-chaincapaciteiten om ervoor te zorgen dat kritieke behandelingen veilig en betrouwbaar bij patiënten over de hele wereld worden afgeleverd.”

Minder risico’s in de keten

Alle 27 nieuwe faciliteiten voldoen aan de IATA CEIV Pharma-certificering, de internationale kwaliteitsstandaard voor farmaceutische logistiek. Door gebruik te maken van één geïntegreerd netwerk wil UPS het aantal overdrachtsmomenten tussen verschillende logistieke dienstverleners beperken.

Daarnaast worden zendingen continu bewaakt vanuit een 24/7/365 operationele controletoren, die risico’s vroegtijdig moet signaleren en waar nodig direct kan ingrijpen om verstoringen te voorkomen.

Vraag naar geavanceerde therapieën neemt toe

UPS verwacht dat de vraag naar gespecialiseerde cold-chainoplossingen verder zal stijgen door de opkomst van biologische geneesmiddelen, cel- en gentherapieën, mRNA-toepassingen en GLP-1-medicatie. Momenteel bestaat ongeveer een derde van alle nieuw goedgekeurde geneesmiddelen uit biologische producten, waarvan meer dan 85 procent temperatuurgecontroleerd moet worden vervoerd.

Storingen in de cold chain leiden volgens UPS wereldwijd jaarlijks tot verliezen van naar schatting 35 miljard dollar en dragen bij aan de verspilling van circa de helft van alle vaccins.

“Biologische en gepersonaliseerde behandelingen zorgen voor betere, meer gerichte zorg voor patiënten”, aldus John Bolla, President van UPS Healthcare. “Deze investeringen onderstrepen onze toewijding om innovatieve behandelingen en diagnostiek veilig door de toeleveringsketen te begeleiden.”

Verdere uitbreiding gezondheidszorglogistiek

De uitbreiding van het cross-docknetwerk bouwt voort op eerdere investeringen van UPS in de logistiek voor de gezondheidszorg. In de afgelopen jaren nam het bedrijf onder meer Bomi Group, Frigo Trans en BPL in Europa over, evenals Andlauer Healthcare Group in Noord-Amerika.

Recent breidde UPS bovendien zijn luchthub in Incheon in Zuid-Korea uit om de groeiende farmaceutische handelsstromen in de regio te ondersteunen.

Met de nieuwe investeringen wil UPS zijn positie als wereldwijd specialist in complexe logistiek voor de gezondheidszorg verder versterken.

Vrachtwagenheffing versnelt vernieuwing wagenpark: elektrische vrachtwagens steeds vaker rendabel

AMSTERDAM – De invoering van de Nederlandse vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 maakt investeringen in modern materieel urgenter voor transportbedrijven. Volgens de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research worden elektrische vrachtwagens op steeds meer trajecten economisch concurrerend met dieseltrucks. Tegelijkertijd zorgen stijgende kosten, wisselende vervoersvolumes en toenemende investeringsdruk voor een uitdagend ondernemersklimaat in het wegtransport.

Vrachtwagenheffing verandert speelveld

Volgens ING zal de vrachtwagenheffing een grote invloed hebben op investeringsbeslissingen in de transportsector. De heffing differentieert op basis van emissieprofiel en gebruik, waardoor de keuze voor bepaald materieel een steeds grotere invloed krijgt op de operationele kosten en de concurrentiepositie van bedrijven.

Een moderne Euro VI-truck kan jaarlijks enkele duizenden euro’s goedkoper uitvallen dan oudere voertuigen. Voor elektrische vrachtwagens is het verschil nog groter, omdat zij uitsluitend betalen voor de infrastructuurcomponent van de heffing. Bij een jaarkilometrage van 100.000 kilometer kan de besparing volgens ING oplopen tot ruim 11.000 euro per jaar.

“De vrachtwagenheffing verandert de rekensom voor transportbedrijven fundamenteel”, zegt Erik Slaaf, sectorbanker Transport, Logistics & Mobility bij ING. “Elektrisch rijden is niet langer alleen een duurzame keuze, maar op steeds meer trajecten ook een economische. Bedrijven die nu niet investeren, lopen het risico achterop te raken.”

Elektrische trucks winnen terrein

ING verwacht dat de instroom van elektrische trucks de komende jaren verder zal versnellen. De actieradius van moderne elektrische vrachtwagens bedraagt inmiddels circa 600 kilometer, wat voor veel nationale transportactiviteiten voldoende is. Vooral intensieve inzet in sectoren als supermarkttransport en vaste lijndiensten maakt elektrisch rijden financieel aantrekkelijk.

De belangrijkste uitdaging ligt volgens de bank niet langer bij de totale eigendomskosten (TCO), maar bij de beschikbaarheid van laadcapaciteit. Netcongestie op bedrijfslocaties en de beperkte beschikbaarheid van publieke laadpunten zorgen voor verschillen tussen bedrijven in de mogelijkheden om te elektrificeren.

ING verwacht dat in 2026 via de aanZET-subsidieregeling ongeveer 1.700 elektrische trucks worden ondersteund. Samen met voertuigen die zonder subsidie worden aangeschaft, kan de instroom oplopen tot meer dan 3.000 elektrische trucks.

Meer fusies en overnames verwacht

De toenemende elektrificatie en de vrachtwagenheffing zullen volgens ING ook leiden tot verdere consolidatie in de transportsector. Investeringen in nieuw materieel, digitalisering en laadinfrastructuur zetten extra druk op kleinere ondernemingen. Ook problemen rond bedrijfsopvolging spelen hierbij een rol.

Als voorbeelden noemt ING recente overnames zoals die van Ewals en Vos Logistics, Hartog & Bikker en Van der Werff Logistics, evenals eerdere transacties waarbij E. van Wijk en Steenbergen betrokken waren.

Veroudering wagenpark neemt toe

Ondanks de investeringsdruk is het Nederlandse truckpark begin 2026 voor het eerst in jaren met circa één procent gekrompen. Volgens ING is sprake van overcapaciteit en neemt tegelijkertijd de veroudering van het wagenpark toe. Vooral bij trekkers is het aandeel voertuigen van zeven jaar of ouder de afgelopen vijf jaar met bijna twintig procent gestegen.

ING verwacht dat de Nederlandse truckmarkt zich in 2026 zal herstellen tot circa 13.500 nieuwe registraties, gevolgd door een verdere gematigde groei in 2027. De combinatie van vervangingsdruk, vrachtwagenheffing en verdere elektrificatie moet volgens de bank zorgen voor een geleidelijke verjonging van het wagenpark.

Trailerpark veroudert eveneens

Ook op de trailermarkt neemt de gemiddelde leeftijd toe. Veel transporteurs hebben materieel aangehouden ondanks de afgenomen vervoersvraag, onder meer vanwege lage inruilwaarden en onzekerheid over toekomstige marktomstandigheden. Hierdoor is het aantal tijdelijk geschorste opleggers begin 2026 opgelopen tot circa 10.000 stuks.

Hoewel de trailerafzet in 2026 en 2027 naar verwachting zal toenemen, blijft het opwaarts potentieel volgens ING beperkt door de nog altijd aanwezige overcapaciteit in de markt. Elektrische trailercomponenten, zoals regeneratie-assen en elektrische koelunits, worden vooralsnog slechts mondjesmaat toegepast vanwege de hoge meerkosten en praktische bezwaren.

Volgens Trump is Reflecting Pool getroffen door vandalen met mes

WASHINGTON – De problemen met de Reflecting Pool in Washington zijn volgens Donald Trump niet het gevolg van een mislukte renovatie, maar van “vandalen met een mes”.

De Amerikaanse president zei maandag tijdens een evenement dat eigenlijk over kwantumcomputers had moeten gaan tegen verslaggevers dat de blauwe verflaag in het waterbassin is “opengesneden”. Hij leverde hier geen bewijs voor.

Sinds de ruim 16 miljoen dollar (14 miljoen euro) kostende renovatie van het waterbassin tussen het Lincoln Memorial en Washington Monument eerder deze maand werd afgerond, zijn er problemen met de vijver.

Hoewel de regering-Trump bleef beweren dat het “helderblauw” is, kleurde het water steeds groener. Inmiddels laat ook de verf los. Trump erkende afgelopen weekend al “problemen”, maar plaatst de schuld buiten zichzelf, schrijft The New York Times.

Volgens Trump is met een mes een snee van zo’n honderd meter in de verflaag gemaakt. Er zijn volgens de autoriteiten vijf mensen gearresteerd wegens vandalisme, maar hun identiteit is niet vrijgegeven. The Washington Post sprak eerder met een oud-olympiër die was opgepakt, naar eigen zeggen omdat hij “als bezorgde burger” een strook verf had aangeraakt die tussen de algen dreef.

Rafael Oliveira nieuwe topman Heineken

AMSTERDAM – Heineken heeft Rafael Oliveira benoemd tot nieuwe topman van de bierbrouwer. Hij volgt topman Dolf van den Brink op, die in januari aankondigde te vertrekken. Oliveira is de eerste buitenstaander ooit die topman wordt van Heineken. Tot voor kort was hij de topman van koffie- en theeconcern JDE Peet’s, bekend van Douwe Egberts en Pickwick.

Oliveira was betrokken bij de overname van JDE Peet’s door Keurig Dr Pepper. Na de fusie werd hij benoemd tot topman van de koffiedivisie van het bedrijf. Bij JDE Peet’s werkten in 2025 ruim 20.000 mensen. Het bedrijf had een omzet van 9,9 miljard euro. Bij Heineken komt hij in een bedrijf met ruim 30 miljard euro omzet en ruim 87.000 werknemers.

Voor zijn tijd bij JDE Peet’s was de Braziliaan onder meer tien jaar actief bij Kraft Heinz Company, onder meer bekend van ketchup, waar hij verschillende leidinggevende rollen vervulde. Ook werkte hij tien jaar bij Goldman Sachs Group in het Verenigd Koninkrijk en Hongkong, na zijn carrière te zijn begonnen in de bankensector in Brazilië.

‘Sterke leiderschapskwaliteiten’

“Ik ben vereerd en enthousiast om me aan te sluiten bij Heineken”, aldus de nieuwe topman. “Ik kijk ernaar uit om de erfenis voort te bouwen en de groei van het bedrijf te versnellen.”

Heineken-erfgename Charlene de Carvalho-Heineken zegt blij te zijn met de aanstelling van Oliveira. “Wij zijn ervan overtuigd dat Rafa door zijn sterke leiderschapskwaliteiten het vermogen heeft om de uitstekende topman van Heineken te worden.”

1 oktober

Van den Brink trad op 31 mei af, waarna het bedrijf zonder topbestuurder kwam te zitten. Hij blijft nog acht maanden in een adviserende rol beschikbaar voor het Nederlandse concern. Oliveira begint na een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 1 oktober als hoogste baas bij de bierbrouwer, mits de aandeelhouders dit goedkeuren.

Van den Brink nam op 1 juni 2020 het roer bij Heineken over van topman Jean-François van Boxmeer. Onder zijn leiding kondigde Heineken in februari nog een grote ontslagronde aan. De brouwer schrapt de komende twee jaar 5000 tot 6000 banen om de kosten verder te verlagen. Heineken kampt al langer met uitdagende marktomstandigheden en dalende bierverkopen door de zwakke economische omstandigheden en onzekerheid.

Vrachtwagen zakt door stoep tijdens hijswerkzaamheden in Vijfhuizen

VIJFHUIZEN – Aan de d’Yserinckweg in Vijfhuizen is dinsdag een vrachtwagen tijdens hijswerkzaamheden door de stoep gezakt. Het incident zorgde voor een gevaarlijke situatie en aanzienlijke schade aan de ondergrond.

De vrachtwagen was bezig met het hijsen van een grote bak met dakpannen toen de stoep het begaf. Hierdoor zakte het voertuig deels weg en kwam het schuin omhoog te staan.

Tijdens het incident werd ook een waterleiding geraakt, waardoor grote hoeveelheden water de straat op stroomden.

Brandweer stabiliseert voertuig

De brandweer kwam met spoed ter plaatse en is bezig de vrachtwagen te stabiliseren. Daarnaast wordt onderzocht hoe de situatie veilig kan worden afgehandeld en verdere schade kan worden voorkomen.

De waterleiding is inmiddels afgesloten om de wateroverlast te beperken.

Schade wordt onderzocht

Hoe groot de schade aan de stoep, de waterleiding en de vrachtwagen precies is, wordt nog onderzocht. Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen.

Arbodiensten: werkgevers moeten zich voorbereiden op hitte

UTRECHT – De hoge temperaturen zorgen voor extra druk op veel werkvloeren en het is belangrijk dat werkgevers daar goed op inspelen en zich daarop voorbereiden. Dat melden de arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare. Zij stellen dat kleine aanpassingen al verschil kunnen maken, zoals het plannen van werkzaamheden op koelere momenten van de dag, het tijdelijk verlagen van de werkdruk of het inlassen van extra pauzes.

De diensten zeggen dat hitte directe gevolgen heeft voor mensen. Werknemers kunnen sneller vermoeid raken, zich moeilijker concentreren en minder goed herstellen gedurende de werkdag. “Dat vergroot de kans op fouten en onveilige situaties. Vooral in functies waarin veiligheid, alertheid en fysieke inspanning een belangrijke rol spelen, is dat een risico dat je niet moet onderschatten”, zegt bedrijfsarts en directeur medische zaken bij ArboNed Redmer van Wijngaarden.

Hij stelt dat goede voorbereiding op hitte essentieel is. “Hoge temperaturen zijn iets waar je als werkgever structureel rekening mee moet houden. Ze komen elk jaar terug.” Daarom doen werkgevers er volgens hem goed aan om vooraf vast te leggen welke maatregelen gelden bij hitte. “Als je daar pas over nadenkt als het 35 graden is, ben je vaak te laat.”

Ziekteverzuim

Basisvoorzieningen blijven ook belangrijk, zoals voldoende drinkwater, schaduwplekken en mogelijkheden om af te koelen. “Met relatief eenvoudige maatregelen kunnen werkgevers veel ongemak en risico’s beperken. Door deze afspraken vooraf vast te leggen, weten medewerkers en leidinggevenden beter wat er van hen wordt verwacht wanneer de temperaturen oplopen”, aldus Van Wijngaarden.

De arbodiensten melden verder dat het ziekteverzuim in mei is gedaald vergeleken met april, maar nog steeds hoog blijft. Daarbij blijft vooral stressgerelateerd verzuim een grote uitdaging voor werkgevers.

Kleine stijging verkoop nieuwe auto’s in EU in mei

0

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei af in vergelijking met voorgaande maanden. Dat meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

Volgens ACEA steeg de verkoop vorige maand met 3,2 procent tot iets meer dan 955.000 auto’s ten opzichte van een jaar eerder. In april ging het om een toename met ruim 5 procent en in maart met 12,5 procent op jaarbasis. In Nederland ging het in mei om een kleine verkoopstijging tot 29.915 nieuwe auto’s, aldus ACEA.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar is de verkoop van nieuwe personenauto’s in de EU met 4 procent gestegen tot meer dan 1 miljoen, waarbij volledig elektrische auto’s nu een marktaandeel van 20 procent hebben. Dat was 15,3 procent een jaar geleden. Hybrides zijn goed voor 37,8 procent bij de nieuwverkoop. Het gezamenlijke marktaandeel van benzine- en dieselauto’s is iets meer dan 30 procent.

De EU-verkoop van nieuwe Tesla’s nam in de eerste vijf maanden met 77 procent toe tot ruim 89.000 auto’s, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toen stond de Europese verkoop van Tesla nog flink onder druk door ophef over het bezuinigingswerk van topman Elon Musk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Daarnaast kreeg Musk veel kritiek voor zijn steun aan de radicaal-rechtse partij AfD bij de Duitse parlementsverkiezingen van begin vorig jaar.

Streekbus zwaar beschadigd na aanrijding met vrachtwagen op N207 [+foto’s]

BERGAMBACHT – Op de N207 tussen Bergambacht en Stolwijk heeft dinsdag een verkeersongeval plaatsgevonden tussen een streekbus en een vrachtwagen. Bij het incident raakten meerdere hulpdiensten betrokken. De brandweer schaalde op naar middel hulpverlening.

Door nog onbekende oorzaak kwamen de streekbus en de vrachtwagen met elkaar in botsing. De vrachtwagen schoot na de aanrijding door de berm en kwam uiteindelijk op de parallelweg tot stilstand.

De schade aan de streekbus is aanzienlijk. Zowel de voorruit als de zijkant van de bus raakten zwaar beschadigd. In de bus ligt veel glas als gevolg van de impact van de aanrijding.

Aanrijding bus vrachtwagen
Foto: MediaTV

Over eventuele gewonden is op dit moment nog niets bekend.

Als gevolg van het ongeval ondervindt het verkeer op de N207 hinder. Verkeersregelaars leiden het verkeer om en laten voertuigen om beurten in één richting langs de plaats van het ongeval passeren.

De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.

IOC keurt Thialf goed als schaatslocatie voor Winterspelen 2030

0

LAUSANNE – Het uitvoerend comité van het IOC heeft ijsstadion Thialf in Heerenveen goedgekeurd als schaatslocatie voor de Olympische Winterspelen van 2030, die plaatsvinden in de Franse Alpen. Dat heeft de olympische organisatie maandag bekendgemaakt.

De goedkeuring betekent nog niet de definitieve toewijzing van het olympische schaatstoernooi aan Heerenveen. De definitieve goedkeuring van de sportlocaties voor de Spelen van 2030 volgt volgens het IOC op “een latere datum”.

NOC*NSF laat maandagavond weten dat het definitieve besluit bij het Franse organisatiecomité ligt, dat op 29 juni bijeenkomt. Op die datum kan de toewijzing van het schaatstoernooi aan Thialf definitief worden.

“Thialf is een faciliteit van wereldklasse met sterke steun van het publiek”, schrijft het IOC op de eigen site. Thialf is in beeld gekomen bij de Franse organisatie van de Spelen omdat er in Frankrijk geen geschikte ijsbaan is.

De definitieve toewijzing van het schaatstoernooi aan Thialf zou betekenen dat voor het eerst in de geschiedenis een deel van de Winterspelen in Nederland plaatsvindt. Ook zouden er voor het eerst in 102 jaar olympische sportwedstrijden worden bedreven op Nederlandse bodem.

Het IOC heeft naast het schaatstoernooi in Thialf ook de vorming van een ‘ijscluster’ in Lyon goedgekeurd. In die stad zullen de overige ijssporten, curling, kunstschaatsen, ijshockey en shorttrack, plaatsvinden. Courchevel en Val d’Isère hebben de wedstrijden in het alpineskiën toegewezen gekregen.

Roodbeen en Kijk in de Vegte naar Radio 10 en vervangen Gordon en De Both

HILVERSUM – Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.

Roodbeen laat in een verklaring weten dat de overstap voelt als een “mooie volgende fase”. Roodbeen en Kijk in de Vegte zijn op 24 juli, de slotdag van de Nijmeegse Vierdaagse, te horen met hun laatste uitzending voor BNNVARA.

Dave Minneboo, managing director creative Talpa audio, uit zijn waardering aan Gordon en De Both, die sinds september vorig jaar de ochtendshow verzorgden. “We danken Gordon & Froukje en het team voor hun inzet en betrokkenheid het afgelopen jaar en we verwelkomen een nieuwe ochtendshow met Jan-Willem en Jeroen.”

Gordon gaf onlangs in een interview op Radio Veronica aan dat hij twijfelde of hij met de show door wilde gaan.

Dode op N348 na botsing tussen auto en camper in Raalte

RAALTE – Bij een ongeluk op de Ommerweg (N348) in het Overijsselse Raalte zijn een personenauto en een camperbusje op elkaar gebotst.

“Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar helaas is een van de bestuurders ter plaatse overleden”, meldt de politie.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekendgemaakt. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht.

Het is het tweede dodelijke ongeluk op een dag in Raalte. Maandagochtend kwam een 86-jarige fietser uit die plaats om het leven toen hij in botsing kwam met een auto. Hij overleed in het ziekenhuis.

Odido-klanten melden problemen met internet en bellen

ROTTERDAM – Telecomprovider Odido heeft maandagmiddag last van een storing, blijkt uit duizenden meldingen op Allestoringen. Meerdere personen melden problemen met internetverbindingen en zeggen niet te kunnen bellen.

“Een deel van onze klanten kan momenteel kortstondig hinder ondervinden bij het gebruik van bel- en sms-diensten door verminderde netwerkbeschikbaarheid. We werken hard aan een oplossing en doen er alles aan om de dienstverlening zo snel mogelijk volledig te herstellen”, laat een woordvoerder weten. “Zodra we meer informatie kunnen delen, zullen we dit uiteraard doen.”

Odido was niet direct bereikbaar voor commentaar. Het bedrijf kampte enkele maanden geleden al met een storing rond mobiel internet. Een deel van de mobiele diensten was toen tijdelijk niet beschikbaar door “een probleem met het koelsysteem in een datacenter”.

Internationaal vrachtwagenchauffeur krijgt celstraf voor verspreiden van kinderpornografisch materiaal

BREDA – Een 41-jarige internationale vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Zeeland-West-Brabant veroordeeld tot een gevangenisstraf van veertien maanden, waarvan dertien maanden voorwaardelijk, voor het verwerven, verspreiden en bezitten van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast moet de man een taakstraf van 240 uur uitvoeren.

De rechtbank acht bewezen dat de verdachte tussen 18 juni en 29 augustus 2024 op grote schaal kinderpornografisch materiaal heeft verworven, verspreid en in bezit heeft gehad. Het ging om meer dan honderd video’s en diverse foto’s. Volgens de rechtbank maakte de chauffeur van deze strafbare feiten een gewoonte.

Uit het vonnis blijkt dat de man als internationaal vrachtwagenchauffeur doordeweeks veelvuldig onderweg was en ook ’s avonds van huis verbleef. Via een gratis chatapp, waarmee gebruikers anoniem berichten en bestanden kunnen delen, downloadde en verspreidde hij het materiaal. De feiten vonden plaats op meerdere locaties in Nederland en elders in Europa.

Gewoonte gemaakt van strafbare feiten

De rechtbank stelde vast dat de verdachte gedurende een periode van ruim twee maanden op ten minste dertien verschillende dagen kinderpornografisch materiaal had gedownload en gedeeld. Daarbij verwijderde hij de gebruikte applicatie meerdere keren, om deze vervolgens opnieuw te installeren en zijn activiteiten voort te zetten.

Naast het materiaal uit de periode juni tot en met augustus 2024 werden op een op 18 november 2024 bij de politie ingeleverde telefoon nog vier kinderpornografische afbeeldingen aangetroffen. Drie daarvan waren al voor de genoemde periode gedownload, terwijl één afbeelding kort daarvoor, op 6 november 2024, was opgeslagen.

Ernstige gevolgen voor slachtoffers

Volgens de rechtbank heeft de verdachte zich niet bekommerd om de ernstige gevolgen voor de minderjarige slachtoffers die voor de productie van de beelden seksueel zijn misbruikt. Door het downloaden en verspreiden van de beelden heeft hij bovendien bijgedragen aan het in stand houden van de vraag naar kinderpornografie.

De rechtbank wees erop dat het belangrijk is niet alleen de makers van kinderpornografisch materiaal aan te pakken, maar ook degenen die dergelijke beelden bezitten of verder verspreiden.

Rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden

Bij het bepalen van de straf hield de rechtbank rekening met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Sinds november 2024 zijn geen nieuwe signalen naar voren gekomen dat de man opnieuw kinderpornografisch materiaal heeft gedownload of verspreid. Ook woog mee dat de verdachte schuldbewust overkwam en dat zijn partner in verwachting is van hun tweede kind.

De reclassering schatte het risico op herhaling als laag in en adviseerde een straf zonder bijzondere voorwaarden. Toch achtte de rechtbank, gelet op de ernst van de feiten, een deels onvoorwaardelijke gevangenisstraf onvermijdelijk.

Naast de gevangenisstraf van veertien maanden, waarvan dertien maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar, kreeg de veroordeelde een taakstraf van 240 uur opgelegd.

Code oranje voor extreme hitte in midden en zuiden van Nederland vanaf woensdag

DE BILT – Nederland maakt zich op voor een periode van extreme hitte. Vanaf woensdag geldt in het midden en zuiden van het land code oranje vanwege de aanhoudend hoge temperaturen en benauwde omstandigheden. De waarschuwing geldt in ieder geval tot en met vrijdag.

Volgens de weersverwachtingen zorgt de combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid voor een onaangename en benauwde hitte. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico op gezondheidsklachten. Ook gezonde mensen kunnen bij zware lichamelijke inspanning last krijgen van uitdroging en oververhitting.

Nationaal Hitteplan van kracht

Vanwege de verwachte hitte is het Nationaal Hitteplan van het RIVM van kracht. De zogenoemde hittekracht komt de komende dagen in de middag uit op waarden tussen 7 en 9. Vanaf woensdag stijgt deze in het midden en zuiden zelfs naar 9 tot 10, wat duidt op extreme hitte.

Temperaturen lopen verder op

Dinsdag wordt het op veel plaatsen al zeer warm met maximumtemperaturen tussen de 28 en 32 graden. Ook in de avond en nacht blijft het uitzonderlijk warm. In grote steden in het zuiden en in de nacht naar woensdag ook in delen van het midden van het land, daalt de temperatuur niet onder de 20 graden.

Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag worden in vrijwel het hele land, met uitzondering van Groningen, Friesland, Drenthe en de Waddeneilanden, maximumtemperaturen van 33 tot 36 graden verwacht. In stedelijke gebieden kan de temperatuur tijdens de nacht tussen de 22 en 27 graden blijven.

Code geel in het noorden

Voor de provincies Groningen, Friesland en Drenthe geldt vanaf woensdag code geel vanwege zeer warm weer. In deze regio’s worden middagtemperaturen van 28 tot 33 graden verwacht. Ook daar blijven de nachten warm, met minima rond de 20 graden in de grotere steden.

Autoriteiten adviseren om voldoende water te drinken, zware lichamelijke inspanningen zoveel mogelijk te beperken en extra aandacht te besteden aan kwetsbare personen, zoals ouderen en chronisch zieken.

Iran mag tijdelijk weer olie exporteren na opschorting sancties

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben maandag aangekondigd bepaalde sancties tegen Iran tijdelijk op te schorten. Daardoor kan de Islamitische Republiek tot en met 21 augustus ruwe olie en aanverwante producten produceren, verkopen en leveren.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent verwees daarbij naar de toezegging van Teheran in de lopende onderhandelingen om te zorgen voor “vrije en open doorvaart” door de Straat van Hormuz. Teheran heeft daarnaast toegezegd inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap toegang te geven tot het land.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft eerder gezegd dat de Straat van Hormuz weer geopend wordt.

Vrachtwagen met grind belandt na onwel worden chauffeur in sloot langs A2 bij Utrecht [+foto’s]

UTRECHT – Op de A2 bij Utrecht is maandagmiddag een vrachtwagen van de weg geraakt nadat de chauffeur onwel was geworden. De met grind geladen vrachtwagen reed door de geleiderail en kwam uiteindelijk in een sloot tot stilstand.

Het incident gebeurde rond 15.00 uur op de A2 ter hoogte van hectometerpaal 57,9 in de richting van Amsterdam.

Chauffeur naar ziekenhuis

Volgens een weginspecteur van Rijkswaterstaat werd de chauffeur tijdens het rijden onwel. De vrachtwagen doorbrak vervolgens de geleiderail en belandde in de naastgelegen sloot.

De chauffeur is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Over de aard van zijn medische toestand is niets bekendgemaakt.

Vrachtwagen in de sloot
Foto: Weginspecteur William | X

Berging na de avondspits

Om extra verkeershinder te voorkomen, zal de berging van de vrachtwagen pas na de avondspits plaatsvinden. Voordat de combinatie kan worden geborgen, moet eerst de lading grind uit de vrachtwagen worden verwijderd.

Vervolgens zullen één of meerdere kranen worden ingezet om de vrachtwagen uit de berm en de sloot te takelen.

Na de bergingswerkzaamheden zal ook de beschadigde geleiderail worden hersteld.

Tien jaar na Brexit: Britse economie afgeremd, Nederlandse logistiek profiteert

‘S-HERTOGENBOSCH – Tien jaar na het Britse vertrek uit de Europese Unie blijkt Brexit vooral een rem op de economische groei van het Verenigd Koninkrijk te zijn geweest. Dat concludeert kredietverzekeraar Allianz Trade in een nieuwe analyse. Tegelijkertijd heeft Nederland op verschillende terreinen, met name in de logistieke sector, juist geprofiteerd van de Brexit.

Volgens Allianz Trade kwam de gemiddelde economische groei in het Verenigd Koninkrijk sinds de Brexit uit op circa 1,4 procent per jaar. Zonder Brexit zou de groei volgens de kredietverzekeraar tussen de 2 en 4 procent hebben gelegen.

Handelsfricties drukken groei

Vooral extra handelsbelemmeringen en politieke onzekerheid hebben de Britse economie parten gespeeld. Volgens Johan Geeroms, Risk Director Benelux bij Allianz Trade, is de Brexit daarmee niet het succes geworden dat voorstanders hadden gehoopt.

“Kort samengevat is Brexit een fiasco gebleken”, zegt Geeroms. “In bijna zestig procent van de regio’s die voor een vertrek uit de EU stemden, is het gemiddelde inkomen juist verder achterop geraakt ten opzichte van het landelijke gemiddelde.”

Hoewel de Britse economie niet is ingestort, heeft het land volgens Allianz Trade wel economische terrein verloren. Met name op het gebied van innovatie en startups hebben andere Europese landen een inhaalslag gemaakt.

Nederland versterkt positie als innovatiehub

Volgens het rapport heeft Nederland sinds 2020 aanzienlijk meer durfkapitaal aangetrokken dan in de periode vóór Brexit. Samen met Zweden en Zwitserland behoort Nederland inmiddels tot de Europese subtop van startuphubs.

“Brexit heeft de Britse innovatiekracht niet weggevaagd, maar wel ruimte gecreëerd voor nieuwe zwaartepunten op het Europese vasteland, met een duidelijk zichtbare hotspot in Nederland”, aldus Geeroms.

Handel met EU blijft belangrijk

Ondanks de Brexit blijft de Europese Unie de belangrijkste handelspartner van het Verenigd Koninkrijk. De goederenhandel tussen het VK en de EU ligt volgens berekeningen van Allianz Trade echter 21 procent lager dan wanneer Brexit niet had plaatsgevonden.

Nieuwe handelsakkoorden met onder meer de Verenigde Staten, China en landen van het Gemenebest hebben de verminderde economische verwevenheid met de EU nog niet volledig kunnen compenseren.

Tegelijkertijd blijft het Verenigd Koninkrijk sterk in de export van diensten. Zo is de export van ICT-diensten naar de EU sinds Brexit bijna verdubbeld en behoudt Londen zijn belangrijke positie als internationaal financieel centrum.

Rotterdam profiteert van verschuivende goederenstromen

Voor Nederland heeft Brexit niet alleen extra douaneformaliteiten en hogere kosten met zich meegebracht, maar ook nieuwe kansen gecreëerd.

Volgens Allianz Trade is een deel van de containerstromen verschoven van Britse havens naar de Rotterdamse haven. Rederijen kiezen vaker voor Rotterdam om congestie en Britse grensformaliteiten te vermijden.

Daarnaast hebben internationale bedrijven vaker voor Nederland gekozen als uitvalsbasis voor Europese distributieactiviteiten en als opslaglocatie voor goederenstromen richting het Verenigd Koninkrijk.

Door deze ontwikkelingen is de vraag naar logistiek vastgoed, value added logistics en douane-expertise sterk toegenomen.

Ook de Nederlandse financiële en zakelijke dienstverlening profiteert. Omdat Europese bedrijven minder vaak voor Londen kiezen, hebben Amsterdam en andere Nederlandse steden meer activiteiten op het gebied van betalingsverkeer, vermogensbeheer en gespecialiseerd advies naar zich toe getrokken.

Duitse douane onderschept 1,5 miljoen illegale sigaretten tijdens lossen uit vrachtwagen

STUTTGART/KAISERSLAUTERN – De Duitse douane heeft begin deze maand een grote slag geslagen tegen de illegale handel in sigaretten. Tijdens een actie werd een partij van ongeveer 1,5 miljoen onveraccijnsde sigaretten onderschept terwijl deze werd gelost uit een vrachtwagen op een bedrijfsterrein in de Rhein-Pfalz-Kreis.

De actie maakt deel uit van een onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart naar een criminele groepering die wordt verdacht van georganiseerde belastingfraude en grootschalige heling van accijnsgoederen.

Verdachten op heterdaad betrapt

Volgens de autoriteiten bestaat de groep uit één vrouw en vijf mannen in de leeftijd van 41 tot 56 jaar. Twee leden van de groep werden op heterdaad betrapt toen zij de lading sigaretten uit een vrachtwagen aan het lossen waren.

Nadat een speciale eenheid van de douane de twee mannen had aangehouden en de sigaretten in beslag had genomen, werden door rechercheurs van het Zollfahndungsamt Stuttgart en medewerkers van het Hauptzollamt Heilbronn diverse woningen en bedrijfspanden doorzocht.

De invallen vonden plaats in de Rhein-Pfalz-Kreis, Worms, Frankfurt en Baden-Baden.

Contant geld in beslag genomen

Tijdens de doorzoekingen namen de autoriteiten naast bewijsmateriaal ook ongeveer 250.000 euro aan contant geld in beslag.

De Duitse justitie gaat er op basis van het onderzoek van uit dat de verdachten mogelijk al eerder soortgelijke transporten hebben uitgevoerd. Daardoor zou de daadwerkelijk veroorzaakte belastingschade aanzienlijk hoger kunnen uitvallen dan de voorlopig geschatte 280.000 euro.

Onderzoek loopt nog

Het onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart is nog in volle gang. Over verdere aanhoudingen of eventuele vervolgstappen zijn nog geen nadere details bekendgemaakt.

Beets B.V. breidt DAF-vloot uit met tien nieuwe XG-trekkers van Truckland

ZAANDAM – Beets B.V. heeft begin dit jaar tien nieuwe DAF XG-trekkers in gebruik genomen. De voertuigen zijn geleverd door Truckland Zaandam. Met de investering, inclusief onderhoudscontracten, verstevigt het familiebedrijf de jarenlange samenwerking met zowel Truckland als DAF.

Beets B.V. is gespecialiseerd in silotransport in Nederland, België en Duitsland en kiest al decennialang voor DAF-trucks.

Samenwerking gaat terug tot de jaren zeventig

De relatie tussen Beets en DAF gaat volgens mede-directeur Aldo Beets terug tot de jaren zeventig.

“De samenwerking begon al toen mijn vader nog de leiding had. Dat begon bij DAF Amsterdam, later kwam daar DAF Zaandam bij. Die vestiging is uiteindelijk overgegaan in Truckland. In al die jaren zijn we met elkaar blijven samenwerken”, aldus Beets.

Het wagenpark van de onderneming bestaat momenteel uit 22 trucks, waarvan twintig van het merk DAF. “Iedere chauffeur wil ermee rijden”, zegt Beets.

Beets DAF

Investering na intensief overleg

De aanschaf van de tien nieuwe trekkers volgde na een periode waarin een deel van de bestaande DAF-vloot te maken kreeg met extra onderhoud.

“Dat bracht aanvullende aandacht en kosten met zich mee. Samen met Truckland hebben we hiervoor echter een passende oplossing gevonden. Dankzij hun goede ondersteuning en een aantrekkelijke inruilregeling konden we de trucks onder gunstige voorwaarden vervangen”, vertelt Beets.

Volgens hem voldoen de nieuwe voertuigen volledig aan de verwachtingen.

Onderhoudscontracten bieden zekerheid

Met de nieuwe investering kiest Beets B.V. voortaan ook voor onderhoudscontracten. Truckland zal het grote onderhoud aan de trekkers verzorgen.

“Dat scheelt ons niet alleen tijd, maar geeft ook meer zekerheid over onderhoudskosten en de continuïteit van onze werkzaamheden. Zo zijn we klaar voor de toekomst met een betrouwbare vloot en een sterke servicepartner aan onze zijde”, aldus Beets.

Comfort en lagere kosten

De keuze voor de DAF XG-uitvoering werd bewust gemaakt. Volgens Beets biedt de ruime cabine meer comfort voor chauffeurs die regelmatig meerdere dagen onderweg zijn.

De trekkers beschikken onder meer over een comfortabele stoel, een magnetron en een volwaardig bed. Dankzij de grotere wielbasis is bovendien extra ruimte beschikbaar voor werkmaterieel dat nodig is bij silotransport.

Beets BV

Daarnaast speelde ook de kostenefficiëntie een belangrijke rol. De DAF XG is volgens Beets zuiniger in verbruik en pakt gunstig uit binnen de Duitse Maut en de Nederlandse vrachtwagenheffing die op 1 juli wordt ingevoerd.

Familiebedrijf kijkt vooruit

Beets B.V. wordt momenteel geleid door de derde generatie van de familie. Volgens Aldo Beets zet inmiddels ook de vierde generatie de eerste stappen binnen het bedrijf.

“Mijn zoon wordt langzaam klaargestoomd om het bedrijf later over te nemen. De band met Truckland geef ik dan graag aan hem door”, zegt Beets.

Over de toekomst van de samenwerking met Truckland is hij duidelijk: “Als familiebedrijf zijn we behoorlijk honkvast. Als het goed zit, zetten we dat graag voort. Truckland levert kwaliteit en onze chauffeurs zijn tevreden, dan ben ik dat ook.”

FNV: Schipholbeveiligers hebben te weinig tijd voor controles

SCHIPHOL – Meer dan de helft van de Schipholbeveiligers heeft te weinig tijd om veiligheidsprocedures goed uit te voeren. Dat concludeert FNV op basis van een analyse van bijna tweehonderd klachten die de vakbond ontving. FNV opende vorige maand een meldpunt voor de duizenden beveiligers op de luchthaven die zijn overgegaan naar een andere werkgever door de nieuwe aanbesteding van de beveiliging.

Volgens de bond ervaart 44 procent problemen met agressieve passagiers. “Ook melden beveiligers dat nieuwe medewerkers onvoldoende zijn opgeleid, dat er te weinig begeleiding is op de werkvloer en dat de werkdruk hoog is”, aldus FNV. De vakorganisatie noemt deze signalen “zeer zorgwekkend.”

“Luchtvaartbeveiliging draait om veiligheid. Als beveiligers aangeven dat zij onvoldoende tijd hebben om procedures zorgvuldig uit te voeren, dan mag niemand dat negeren. Veiligheid mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan kostenbesparing”, stelt de bond.

FNV roept Schiphol en de beveiligingsbedrijven op om de problemen rond werkdruk, roosters en veiligheid “direct aan te pakken en werknemers structureel te betrekken bij besluiten die hun werk raken.” Schiphol werkt sinds vorige maand niet meer met vijf maar met drie beveiligingsbedrijven, waarbij nieuwe bedrijven zijn opgericht waar de luchthaven ook een belang in heeft. FNV sprak vorige maand van “chaos” op de werkvloer, waarbij veel onduidelijk was voor beveiligers.

Schiphol zegt de signalen “erg serieus” te nemen. “De veiligheid van passagiers en medewerkers staat op Schiphol altijd voorop”, zegt een woordvoerder. “We hebben de FNV-rapportage in ontvangst genomen, nemen die zorgvuldig door en adresseren dit in onze gesprekken met de beveiligingsbedrijven”, vervolgt hij.

De nieuwe beveiligingsorganisatie is volgens Schiphol juist gekozen om “meer grip te hebben op de uitvoering, kwaliteit van werk, begeleiding en een stabiele uitvoering van de beveiliging.” Maar volgens FNV gaat de kwaliteit van de beveiliging op de luchthaven juist achteruit.

Minderjarige fietser overleden na aanrijding met vrachtwagen op N839 bij Haalderen

HAALDEREN – Op de N839 (Van der Mondeweg) in Haalderen heeft maandagmiddag een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een fietser en een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde kort voor 15.00 uur. Meerdere hulpdiensten, waaronder ambulances, de brandweer en een traumahelikopter, werden met spoed opgeroepen om medische hulp te verlenen.

Slachtoffer in kritieke toestand naar ziekenhuis

Hulpverleners hebben het slachtoffer ter plaatse behandeld. Vervolgens is de fietser in kritieke toestand per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later is overleden.

Het betreft volgens de politie een minderjarige fietser.

Vrachtwagenchauffeur aangehouden

De bestuurder van de vrachtwagen is door de politie aangehouden en overgebracht voor verhoor. Dat is een gebruikelijke procedure bij ernstige verkeersongevallen waarbij sprake is van zwaar letsel.

Onderzoek naar toedracht

De Forensische Opsporing Verkeer doet uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Om het onderzoek mogelijk te maken, is de N839 (Van der Mondeweg) voorlopig afgesloten voor het verkeer.

Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen en vertraging.

Oprit A50 bij Epe afgesloten nadat vrachtwagen vast komt te zitten in middenberm

EPE – De oprit naar de A50 bij Epe in de richting van Zwolle is maandagmiddag volledig afgesloten nadat een Roemeense vrachtwagenchauffeur met zijn combinatie vast kwam te zitten in de middenberm.

De chauffeur was vanuit Epe onderweg naar de oprit van de A50 richting Zwolle. Door nog onbekende oorzaak probeerde hij met de vrachtwagen te draaien via de middenberm. Door de drassige ondergrond zakte de combinatie echter vrijwel direct weg en kwam vast te zitten.

Verkeershinder

Als gevolg van het incident ondervindt het verkeer in de omgeving aanzienlijke hinder. De oprit naar de A50 richting Zwolle is volledig afgesloten voor het verkeer.

Een bergingsbedrijf is onderweg om de vrachtwagen uit de berm te trekken. Hoe lang de bergingswerkzaamheden gaan duren, is nog niet bekend.

Er zijn geen meldingen van gewonden.

HANOS wil horecagroothandel Dasselaar overnemen

APELDOORN/NIJKERK – Horecagroothandel HANOS wil branchegenoot Dasselaar overnemen. De voorgenomen overname is inmiddels gemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Volgens de concentratiemelding wil Admidex B.V., de onderneming achter HANOS, de uitsluitende zeggenschap verkrijgen over Dasselaar B.V. Beide bedrijven hebben op 16 juni 2026 toestemming gevraagd aan de ACM voor de overname.

Grote speler in horecagroothandel

HANOS is een horecagroothandel die food- en aan food gerelateerde non-foodproducten levert aan horecaprofessionals. Het bedrijf beschikt over twintig vestigingen in Nederland en drie in België. Deze locaties fungeren zowel als zelfbedieningsgroothandel als distributiecentrum.

Hanos
Foto: Transport Online | F. van der Wal

Dasselaar is eveneens actief als horecagroothandel en levert een breed assortiment food- en non-foodproducten aan de horecasector. Het bedrijf is voornamelijk actief in Nederland, Duitsland en Curaçao.

Focus op Oriëntaalse keuken

Naast het reguliere Nederlandse assortiment heeft Dasselaar zich gespecialiseerd in producten voor klanten met een Oriëntaalse keuken. Daarmee bedient het bedrijf een specifieke niche binnen de horecamarkt.

Transport volledig in eigen beheer

Dasselaar verzorgt de logistieke activiteiten volledig in eigen beheer. Het bedrijf maakt gebruik van een eigen wagenpark en moderne transportmiddelen, waarbij voedselveiligheid een belangrijke rol speelt.

Volgens Dasselaar biedt het eigen transportbedrijf maximale controle over kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Door de logistiek volledig binnen de eigen organisatie te houden, kunnen processen optimaal worden afgestemd op de wensen van klanten en wordt een hoge servicegraad nagestreefd.

ACM beoordeelt overname

De overname kan pas worden afgerond nadat de ACM toestemming heeft verleend. De toezichthouder zal beoordelen of de transactie gevolgen heeft voor de concurrentieverhoudingen op de markt voor horecagroothandels.

IRU-topman blikt terug op dertig jaar wegtransport: “De sector levert nog altijd – en zal dat altijd blijven doen”

GENÈVE – Na meer dan dertig jaar in de wegtransportsector bereidt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto zich voor op zijn vertrek. In een terugblik op drie decennia schetst hij hoe de sector ingrijpend is veranderd, maar tegelijkertijd met veel van dezelfde uitdagingen blijft worstelen.

De Pretto trad in 1995 in dienst bij de International Road Transport Union (IRU), zonder uitgebreide ervaring in het wegtransport. Eerder werkte hij onder meer als wetgevingsassistent in het Canadese parlement en bij de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs.

“Ik begon met een naïeve kijk op de sector. Waarom zou je goederen over lange afstanden per vrachtwagen vervoeren? Zet ze op iets anders”, aldus De Pretto. Die visie veranderde echter snel toen hij de flexibiliteit en deur-tot-deurcapaciteit van wegtransport leerde kennen.

Digitalisering veranderde de sector

Een van de grootste veranderingen van de afgelopen dertig jaar is volgens De Pretto de digitalisering van de sector. Midden jaren negentig was het wegtransport nog grotendeels papiergestuurd.

“Minder dan twintig procent van de bedrijven had destijds een e-mailadres. Zelfs IRU had in 1995 nog geen e-mail”, zegt hij.

Tegenwoordig maken vervoerders gebruik van technologie voor wagenparkbeheer, voertuigtracking, monitoring van chauffeurs en optimalisering van bedrijfsprocessen. Toch verloopt de digitalisering niet overal even snel.

Volgens De Pretto komt dat onder meer doordat de sector grotendeels bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen. Die versnippering biedt flexibiliteit, maar maakt grootschalige veranderingen soms moeilijker.

Digitalisering verloopt trager dan verwacht

Innovaties zoals de elektronische vrachtbrief (eCMR), digitale handtekeningen en autonome voertuigen hebben zich volgens De Pretto minder snel ontwikkeld dan aanvankelijk werd verwacht.

Hoewel de technologie beschikbaar is, blijkt de adoptie in de praktijk ingewikkeld. Voor veel kleine vervoerders zijn de voordelen niet altijd direct zichtbaar, terwijl de winstmarges in de sector vaak beperkt zijn tot slechts één tot drie procent.

De Pretto noemt eCMR als voorbeeld. Hoewel elektronische handtekeningen in de luchtvaart al begin jaren negentig werden toegepast, werkt de wegtransportsector nog altijd aan de brede invoering van digitale vrachtdocumenten.

Versnipperde markt in Europa

Ook de deregulering van de markt heeft de sector veranderd. Waar in Noord-Amerika grote transportbedrijven ontstonden, bleef de Europese markt sterk versnipperd.

“In de Europese Unie is het relatief eenvoudig om als kleine vervoerder te starten, zonder de noodzakelijke bedrijfskennis of ervaring”, aldus De Pretto.

Volgens hem kan een gebrek aan ondernemersvaardigheden leiden tot onhoudbare prijsdruk, hogere risico’s en een afnemende aantrekkelijkheid van het beroep.

Chauffeurstekort en veilige parkeerplaatsen blijven uitdaging

Hoewel de sector de afgelopen dertig jaar sterk veranderde, blijven sommige uitdagingen onverminderd actueel. Zo noemt De Pretto het tekort aan chauffeurs en het gebrek aan veilige parkeerplaatsen.

Wel ziet hij dat er inmiddels meer politieke aandacht is voor deze problemen. Overheden erkennen volgens hem steeds vaker dat chauffeurs veilige rustplaatsen nodig hebben om aan sociale regelgeving te kunnen voldoen en veilig te kunnen werken.

Verhouding tussen weg en spoor verbeterd

De relatie tussen weg- en spoorvervoer is volgens De Pretto eveneens veranderd. Waar dertig jaar geleden nog vaak sprake was van een tegenstelling tussen beide modaliteiten, worden ze tegenwoordig steeds meer als aanvullend op elkaar gezien.

De uitdaging ligt volgens hem vooral in betere infrastructuur, efficiëntere overslagfaciliteiten en verdere digitalisering om intermodaal vervoer te stimuleren.

Grotere waardering voor sector

Ook het imago van de sector is verbeterd, stelt De Pretto. Vooral tijdens de coronapandemie werd duidelijk hoe essentieel wegtransport is voor de samenleving.

“Tijdens de pandemie, natuurrampen en oorlogen zorgen wij ervoor dat mensen worden geëvacueerd en essentiële goederen op hun bestemming komen. Veel vervoerders doen dat vrijwillig. Dat is het meest indrukwekkende aan deze sector”, zegt hij.

Ondanks alle veranderingen blijft de kern van de sector volgens De Pretto onveranderd.

“De sector is op veel manieren veranderd, maar zijn basisrol niet: hij levert – en zal dat altijd blijven doen.”

Orgel Joke klaar voor haar WK-avontuur

Orgel Joke is klaar om naar het WK voetbal af te reizen voor een optreden rond een wedstrijd van het Nederlands elftal. Of de reis daadwerkelijk doorgaat, hoort de 77-jarige muzikante, die eigenlijk Joke Meijer heet, naar verwachting woensdag, vertelt haar zoon Jeffrey Meijer aan het ANP.

Meijer zegt dat zijn moeder inmiddels een setlist heeft samengesteld voor het mogelijke optreden. Daarop staan onder meer Sweet Caroline, Take Me Home Country Roads, Viva Hollandia, Oranjejump en Narcotic, het nummer waarmee Orgel Joke enkele jaren geleden viral ging op sociale media.

Ook het keyboard van de Vlaardingse artiest is volgens haar zoon al opgehaald om speciaal voor de gelegenheid in feloranje kleuren te worden gewrapt.

Hoewel Meijer het optreden zelf ziet zitten, kijkt ze nog wel op tegen de reis. “Ze vindt het heel spannend, maar eerder de vlucht dan het optreden zelf”, zegt haar zoon. “KLM heeft al aangeboden haar helemaal in de watten te leggen.”

Outfitstress

Ook over haar outfit wordt al nagedacht. Als het optreden in Mexico plaatsvindt, kan de temperatuur oplopen tot ruim 40 graden. “Ze is al druk bezig met wat ze aan moet trekken”, aldus Jeffrey. “Ze zegt dat ze het liefst iets draagt dat haar armen een beetje bedekt. Ik zei: mam, het is daar 41 graden, je kunt net zo goed in je bh gaan zitten. Daar moest ze wel om lachen, maar we gaan toch een stylist om hulp vragen.”

Waar Orgel Joke uiteindelijk gaat optreden, is nog niet bekend. “Deze week wordt duidelijk of Mexico haalbaar is”, zegt haar zoon. Mocht dat niet lukken, dan wordt volgens hem gekeken naar een eventuele wedstrijd van Oranje later in het toernooi in New York.

Eerder deze maand maakte Orgel Joke bekend dat ze door de FIFA is uitgenodigd om voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands elftal en in de rust op te treden. Vorige week kreeg ze na een eerdere val en een breukje in haar elleboog toestemming van haar fysiotherapeut om de reis te maken.

Agent zwaargewond bij controle van scooterrijder in Delft

DELFT – De agent die zondagmiddag aangereden werd door een scooterbestuurder tijdens een controle in Delft, is zwaargewond geraakt. Dat meldt de politie maandag. De scooterbestuurder ging er na het incident vandoor. De politie zoekt getuigen.

De agent fietste rond 16.30 uur op de kruising van de Papsouwselaan met de Troelstralaan toen hij een scooterbestuurder zag. De agent ging naast hem rijden en wilde de bestuurder staande houden.

Volgens de politie weigerde de man dit en vluchtte. “Bij deze actie sneed de verdachte de agent af, waardoor de agent van zijn fiets viel en door de scooter werd meegesleurd. De agent liep hierbij ernstig letsel op en moest naar het ziekenhuis worden vervoerd.”

De verdachte is gevlucht in de richting van het Delflandplein.

Vance: zeestraat wordt geopend en IAEA gaat weer naar Iran

BÜRGENSTOCK – De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.

Vance zei in het Zwitserse luxeoord Bürgenstock aan het Vierwoudstedenmeer dat er veel is bereikt om een succesvolle deal te bereiken. De onderhandelingen gaan door omdat er nog veel te bespreken is. Dat geldt onder meer voor de strijd in Libanon.

Volgens Vance wordt er gepraat over het instellen van “een mechanisme” voor de opening van de Straat van Hormuz en “een mechanisme voor het coördineren van de wapenstilstand in Libanon”. Vance zei in heel de regio een wapenstilstand te willen. Verder wordt er gewerkt aan “een intensivering” van de onderhandelingen die moeten leiden tot een definitieve vredesregeling.

Iran kondigde zaterdag aan de Straat van Hormuz weer te blokkeren, omdat Israël het bestand in Libanon had geschonden.

Voormalig Fed-voorzitter Alan Greenspan op 100-jarige leeftijd overleden

WASHINGTON – Voormalig voorzitter Alan Greenspan van de Amerikaanse centrale bank is maandag op 100-jarige leeftijd overleden. Hij was tussen 1987 en 2006 voorzitter van de Federal Reserve. Greenspan overleed aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson.

Greenspan overleed in zijn huis, aldus NBC News. Hij diende als Fed-voorzitter onder vier verschillende Amerikaanse presidenten.

Greenspan werd in 1987 benoemd tot voorzitter van de Fed door toenmalig president Ronald Reagan en was destijds de opvolger van Paul Volcker bij de centralebankenkoepel in de Verenigde Staten. Greenspan werd in 2006 bij de Fed opgevolgd door Ben Bernanke.

Liefhebber jazzmuziek

De in 1926 in New York geboren Greenspan was eerder ook economisch adviseur van presidenten Richard Nixon en Gerald Ford. Na zijn tijd bij de Fed was Greenspan actief met onder meer economische speeches. Verder was hij ook groot liefhebber van jazzmuziek en speelde hij saxofoon en klarinet.

Zijn vrouw Andrea Mitchell zegt dat Greenspan een groot mens was die de Amerikaanse economie decennia heeft bepaald onder presidenten van beide partijen, maar dat hij ook altijd eerlijk was in het erkennen van zijn fouten. De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent biedt zijn condoleances aan de familie van Greenspan en noemt hem een “briljante geest”.

Farizon breidt Nederlands dealernetwerk uit met LEEUWEN TRUCKS & VANS

HALSTEREN/MAASDIJK – Farizon Benelux heeft LEEUWEN TRUCKS & VANS aangesteld als officiële dealer voor de regio Den Haag, Haaglanden en Westland. Vanuit de vestiging in Maasdijk zal het bedrijf verantwoordelijk zijn voor zowel de verkoop als de aftersales van het volledige Farizon-gamma.

Met de aanstelling zet Farizon Benelux een volgende stap in de verdere uitbreiding van zijn Nederlandse dealernetwerk.

Ervaren partner in bedrijfswagens

LEEUWEN TRUCKS & VANS is al ruim vijftig jaar actief in de bedrijfswagen- en transportsector. Het familiebedrijf, opgericht in 1972, heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler op het gebied van verkoop, onderhoud, verhuur en mobiliteitsoplossingen voor bedrijfswagens.

Klanten kunnen voortaan in Maasdijk terecht voor advies, voertuigverkoop, onderhoud en reparaties van het volledige Farizon-aanbod. Volgens Farizon sluit de ervaring en technische expertise van LEEUWEN TRUCKS & VANS goed aan bij de ambities van het merk in Nederland.

“Met LEEUWEN TRUCKS & VANS verwelkomen we een sterke partner die perfect aansluit bij de ambities van Farizon in Nederland”, zegt Bob van der Laan, Network Development Manager bij Beherman Motors. “Hun ervaring, professionele aanpak en sterke reputatie binnen de bedrijfswagensector maken hen tot een ideale vertegenwoordiger van ons merk.”

Focus op emissievrije mobiliteit

Ook LEEUWEN TRUCKS & VANS ziet kansen in de samenwerking. Volgens algemeen directeur Pieter van Leeuwen groeit de vraag naar elektrische bedrijfswagens nog altijd.

Farizon Bedrijfswagens

“Farizon biedt een innovatief productgamma dat perfect aansluit bij de behoeften van moderne ondernemers. Wij kijken ernaar uit om onze klanten kennis te laten maken met het merk en hen te begeleiden in hun overstap naar emissievrije mobiliteit”, aldus Van Leeuwen.

Verdere groei in Nederland

Met de uitbreiding van het dealernetwerk wil Farizon ondernemers in heel Nederland toegang bieden tot elektrische bedrijfswagens en lokale ondersteuning. Volgens het merk past de samenwerking met LEEUWEN TRUCKS & VANS binnen de bredere groeistrategie om de aanwezigheid in Nederland verder te versterken.

WFS sleept vijfjarig contract met GEODIS binnen op Brussels Airport

BRUSSEL – Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS, heeft een vijfjarig contract gekregen van logistiek dienstverlener GEODIS op Brussels Airport. Met de overeenkomst breidt WFS zijn activiteiten op het gebied van E-commerce & Freight Forwarder Handling (EFFH) verder uit.

De nieuwe overeenkomst versterkt de bestaande samenwerking tussen beide bedrijven. GEODIS maakt sinds 2021 al gebruik van de import- en exportafhandelingsdiensten van WFS op luchthaven Paris Charles de Gaulle.

Alle consolidatieactiviteiten naar WFS

In Brussel heeft GEODIS besloten alle activiteiten op het gebied van vrachtconsolidatie en deconsolidatie over te dragen aan WFS. Volgens beide bedrijven profiteren klanten hierdoor van een 24-uursoperatie en meer flexibiliteit op het gebied van kosten en personeelsinzet.

WFS biedt EFFH-diensten aan op luchthavens in onder meer Amsterdam, Brussel, Dublin, Frankfurt, Luik, Madrid en Stockholm, evenals op twaalf luchthavens in Frankrijk, waaronder Paris Charles de Gaulle.

De dienstverlening omvat onder meer het gereedmaken van vracht voor vervoer, het wegen en meten van zendingen, verpakken en herverpakken, veiligheidscontroles, consolidatie, etikettering en transport tussen expediteurs en afhandelaren. Ook deconsolidatie van importzendingen, sortering, voorbereiding voor douaneafhandeling en wegtransport maken deel uit van de dienstverlening.

Belangrijke rol voor farmalogistiek

Een belangrijke reden voor GEODIS om voor WFS in Brussel te kiezen is de GDP-gecertificeerde faciliteit voor farmaceutische zendingen. De vestiging beschikt over twee koelruimtes met in totaal 300 vierkante meter aan temperatuurgecontroleerde opslag- en afhandelingscapaciteit.

Daarmee sluit de dienstverlening van WFS goed aan bij de sterke positie die GEODIS inneemt op de Belgische markt voor farmalogistiek.

Focus op kwaliteit en realtime informatie

Volgens Philippe Torry, Managing Director België bij WFS, biedt de samenwerking nieuwe groeimogelijkheden voor beide partijen.

“Naast onze afhandelingsexpertise, moderne faciliteiten en ondersteuning voor gespecialiseerde producten, bieden wij GEODIS realtime inzicht in operationele gegevens, documentatie en prestatie-informatie. Daarmee kunnen we onze hoge serviceniveaus aantonen en verdere groei ondersteunen”, aldus Torry.

Jean-Baptiste Elslander, Deputy Managing Director van GEODIS België, spreekt van een soepele implementatie dankzij de nauwe samenwerking tussen beide teams.

“WFS biedt flexibele oplossingen en een uitstekende kwaliteit die aansluiten bij de eisen van een zeer dynamische en concurrerende markt. We kijken ernaar uit om deze samenwerking verder uit te bouwen”, aldus Elslander.

Storing Eindhoven Airport verholpen, vliegverkeer weer opgestart

EINDHOVEN – De netwerkstoring op Eindhoven Airport is verholpen. Daardoor kan het vliegverkeer weer doorgang vinden op de luchthaven. Dat meldt een woordvoerder van de luchtmacht.

Voor enkele uren konden er geen vliegtuigen opstijgen en landen. Dit leidde tot vertragingen en annuleringen bij zowel inkomende als vertrekkende vluchten. Vliegtuigen weken uit naar Rotterdam, Maastricht, Brussel en het Duitse Weeze.

Een woordvoerder van de luchtmacht liet verder weten dat de oorzaak van de storing nog onduidelijk is. Eerder werd desgevraagd wel gemeld dat “er geen aanleiding is om te denken dat de storing van buitenaf is veroorzaakt.”

Hitteprotocol Rijkswaterstaat van kracht in Brabant en Limburg

UTRECHT – Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar “een veilige locatie met voorzieningen” worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.

Het hitteprotocol is bedoeld om automobilisten met pech op warme dagen niet langer dan nodig te laten wachten op het hete asfalt.

Rond 11.30 uur was de temperatuur van het wegdek op enkele plekken in de twee provincies al opgelopen tot boven de 38 graden, blijkt uit actuele gegevens op rijkswaterstaatstrooit.nl. Bij hoge buitentemperaturen kan het meer dan 50 graden worden.

De komende dagen houdt Rijkswaterstaat de weersverwachting nauwlettend in de gaten om te zien of het hitteprotocol moet worden uitgebreid. Ook benadrukt de organisatie dat het de verantwoordelijkheid is van automobilisten om goed voorbereid op pad te gaan. “Neem extra water mee en een paraplu die je bij pech kunt gebruiken als parasol.”

LBC Tank Terminals breidt Rotterdamse terminal verder uit met Project Rainbow 5

ROTTERDAM – LBC Tank Terminals heeft de definitieve investeringsbeslissing genomen voor de uitvoering van Project Rainbow 5 Phase A op de terminal in Rotterdam. Met de uitbreiding wordt circa 41.000 kubieke meter extra opslagcapaciteit toegevoegd, waarmee de totale opslagcapaciteit van de terminal groeit naar ongeveer 295.000 kubieke meter.

Met het project wil LBC de positie van de Rotterdamse terminal als belangrijk knooppunt voor chemische producten en energietransitiestromen verder versterken.

Vervolg op succesvolle uitbreiding

De investeringsbeslissing volgt kort na de ingebruikname van Project Rainbow 3. Dit project omvatte de bouw van 36 opslagtanks en een laadstation voor spoorketelwagens.

Volgens LBC werd deze uitbreiding veilig gerealiseerd terwijl de terminal volledig operationeel bleef. Het bedrijf spreekt van een belangrijke mijlpaal die de basis legt voor verdere groei.

Veertien nieuwe opslagtanks

Project Rainbow 5 Phase A omvat de bouw van veertien nieuwe opslagtanks. Hiermee worden bestaande, verouderde installaties vervangen door nieuwe faciliteiten die zijn ontworpen om de veiligheid, efficiëntie en operationele flexibiliteit te vergroten.

Daarnaast voorziet het project in de aanleg van een tweede centraal laadstation voor vrachtwagens om de groeiende truckvolumes te kunnen verwerken. Ook worden nieuwe verbindingen gerealiseerd met de bestaande steigerinfrastructuur.

De ingebruikname van de nieuwe faciliteiten staat gepland voor eind 2028.

Duurzame ontwikkeling

Net als bij eerdere uitbreidingsfasen wordt ook bij Rainbow 5 ingezet op duurzaamheid. LBC wil onder meer gebruikmaken van hergebruik van materialen en bouwmethoden met een lagere CO₂-uitstoot om de milieubelasting te beperken.

Frank Erkelens, CEO van LBC Tank Terminals, noemt de investering een belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van de Rotterdamse terminal.

“De goedkeuring van Rainbow 5 Phase A weerspiegelt ons vertrouwen in de langetermijnvooruitzichten voor Rotterdam en onze ambitie om te blijven investeren in infrastructuur die aansluit op de veranderende behoeften van klanten en de markt”, aldus Erkelens.

Vraag naar duurzame opslag groeit

Volgens Robert van der Hoek, commercieel manager van de terminal, onderstreept de investering het vertrouwen in de blijvende vraag naar hoogwaardige en duurzame opslagoplossingen in Rotterdam.

LBC Tank Terminals ziet de vraag naar opslag en overslag van chemische producten en producten die voortkomen uit de energietransitie toenemen. Met de uitbreiding verstevigt het bedrijf naar eigen zeggen zijn positie als toonaangevende opslaghub in de regio.

IRU pleit voor aanpassingen aan Europese Industrial Accelerator Act

BRUSSEL – De International Road Transport Union (IRU) roept op tot praktische aanpassingen van de voorgestelde Europese Industrial Accelerator Act (IAA). Volgens de internationale wegvervoerorganisatie moet de nieuwe wetgeving de industriële concurrentiekracht en verduurzaming versterken, zonder daarbij de wegtransportsector onnodig te belasten.

De Europese Commissie presenteerde de Industrial Accelerator Act eerder dit jaar met als doel de industriële basis van de Europese Unie te versterken, strategische afhankelijkheden te verminderen en investeringen in schone technologieën en productiecapaciteit te versnellen.

Gevolgen voor wegtransport

De voorgestelde wet moet strategische industriële projecten binnen de EU stimuleren via gerichte financiële steun, speciale industriële versnellingszones en nieuwe regels die de aankoop van producten met een sterke Europese waardeketen bevorderen.

Hoewel de wet een brede industriële reikwijdte heeft, krijgt ook het commerciële wegtransport ermee te maken. Zo zouden elektrische voertuigen die worden aangeschaft met publieke steun of via openbare aanbestedingen moeten voldoen aan zogenoemde “Union origin”-criteria, oftewel een “Made in Europe”-eis.

IRU ondersteunt de ambitie om de Europese industrie te versterken en de verduurzaming te versnellen, maar waarschuwt dat de huidige voorstellen kunnen leiden tot hogere kosten, extra administratieve lasten en meer investeringsonzekerheid voor vervoerders.

Zorgen over 2035-grens

Een belangrijk punt van zorg voor IRU is de voorgestelde afkapdatum van 2035. Volgens Raluca Marian, EU-directeur van IRU, investeren vervoerders momenteel al in elektrische wagenparken op basis van de huidige marktomstandigheden.

“De voorgestelde afkapdatum van 2035 zorgt voor grote onzekerheid over de vraag of deze voertuigen in de toekomst nog in aanmerking komen voor openbare dienstverleningscontracten”, aldus Marian.

Volgens haar zou het voortijdig uitfaseren van voertuigen kunnen leiden tot zogenoemde “gestrande activa”, waarbij volledig functionerende bussen vroegtijdig buiten gebruik moeten worden gesteld. Dat zou niet alleen de kosten verhogen, maar ook haaks staan op de principes van de circulaire economie.

Hogere kosten voor kleinere vervoerders

IRU benadrukt daarnaast dat betaalbaarheid een cruciale factor blijft, vooral voor kleine en middelgrote vervoersbedrijven. Strengere eisen rond Europese herkomst van voertuigen kunnen volgens de organisatie de aanschafkosten aanzienlijk verhogen en de overstap naar emissievrije voertuigen financieel bemoeilijken.

De organisatie waarschuwt dat maatregelen die bedoeld zijn om de Europese productie te versterken, onbedoeld de concurrentie kunnen beperken en de flexibiliteit bij aanbestedingen voor vervoerders en overheden kunnen verminderen.

Verbeteringen noodzakelijk

In haar standpunt pleit IRU onder meer voor een betere integratie van transportterminals en een sterkere verbinding tussen industriële versnellingszones. Goede transportverbindingen zijn volgens de organisatie essentieel om de doelstellingen op het gebied van concurrentiekracht en verduurzaming te realiseren.

“De Industrial Accelerator Act kan zowel de industriële ambities van de EU als de verduurzaming van het transport ondersteunen, maar alleen als de wetgeving in de praktijk werkbaar is voor wegvervoerders”, aldus Marian.

IRU geeft aan in gesprek te blijven met beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de definitieve wetgeving aansluit bij de economische realiteit van de wegtransportsector en een haalbare en betaalbare transitie mogelijk maakt.

FNV kondigt weer stakingen aan bij FrieslandCampina

MEPPEL – Medewerkers van zuivelfabrieken van FrieslandCampina leggen deze week opnieuw het werk neer. Op locaties in Leeuwarden en Meppel wordt maandag, dinsdag en woensdag gestaakt, meldt FNV. De vakbond voert sinds mei actie na vastgelopen cao-onderhandelingen met de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO).

FNV verwacht dat maandagavond ruim honderd werknemers van FrieslandCampina in Meppel het werk neerleggen. De staking begint om 22.00 uur en duurt 48 uur. Dinsdag voeren werknemers actie bij de poort van het bedrijf. Daarnaast leggen ruim tweehonderd mensen in Leeuwarden dinsdagochtend het werk voor twee dagen neer, aldus FNV.

De NZO vindt de acties “zeer teleurstellend”. Volgens de branchevereniging hebben de stakingen vooralsnog geen gevolgen voor consumenten en melkveehouders. De NZO staat nog steeds achter het bod van 3 procent loonsverhoging, laat de organisatie weten. FNV wil dat de lonen met zeker 4 procent omhooggaan.

Ook pleit de vakbond onder meer voor een vierdaagse werkweek, meer toeslag voor het werken in ploegendiensten en vaste contracten voor iedereen die structureel werk verricht. Volgens NZO is de cao zuivel al een “bovengemiddelde cao, die met het huidige eindbod verder verbetert”.

Een woordvoerder van FrieslandCampina stelt dat de acties “ongemak en kosten” met zich meebrengen. Als een fabriek stilvalt door een staking, moet de melk naar andere locaties of andere partners gebracht worden, legt hij uit. “Wij produceren zuivel en wij verwerken melk van leden. Die koeien kan je niet uitzetten.” De stakingen brengen hierdoor ook kosten met zich mee, zoals vrachtwagens die langere afstanden moeten overbruggen.

FrieslandCampina heeft voldoende voorraden en is nog in staat om afspraken met afnemers na te komen, verzekert de zegsman. Als de stakingen langer aanhouden, zou dat mogelijk een probleem kunnen worden. FrieslandCampina hoeft ook nog niet aan de leden te vragen om de melk weg te laten lopen, bijvoorbeeld naar de mestput. “We proberen dat te voorkomen.”

De afgelopen weken is bij verschillende zuivelbedrijven gestaakt en werden bij bijvoorbeeld DOC Kaas, Ausnutria en Lactalis poortacties gevoerd. “We zijn al drie weken verder sinds de eerste stakingen bij zuivelbedrijven en nog steeds willen de werkgevers niet aan onze eisen tegemoetkomen”, stelt FNV-bestuurder Edwin Martirosian. “Niemand staakt voor zijn lol, maar voor de duizenden werknemers in de zuivel is het belangrijk dat ze een fatsoenlijke loonsverhoging krijgen.”

Scheepsmakelaar schikt voor 110.000 dollar na mismatch in chartercontracten

LONDEN – Een scheepsmakelaar heeft een schikking van 110.000 dollar getroffen nadat onduidelijkheden tussen contractvoorwaarden hadden geleid tot aanzienlijke extra kosten voor een bevrachter. Dat meldt de International Transport Intermediaries Club (ITIC).

De zaak onderstreept volgens ITIC de risico’s waarmee scheepsmakelaars worden geconfronteerd wanneer contracten niet volledig op elkaar aansluiten bij het afsluiten van charterovereenkomsten.

Verschillen tussen contracten

De scheepsmakelaar had van zijn opdrachtgever de opdracht gekregen een schip te vinden onder een Contract of Affreightment (COA). Nadat een handelaar een nominatie had gedaan, vond de makelaar een geschikt schip en bracht hij de opdrachtgever in contact met de reder. Kort daarna werd een reisbevrachtingsovereenkomst gesloten.

Na het sluiten van de overeenkomst bleek echter dat de voorwaarden van de hoofd-COA en de reisbevrachting niet volledig op elkaar aansloten, zoals de bevrachter had verwacht.

Zo verplichtte de reisbevrachting de bevrachter om laad- en loshavens aan te wijzen en de vaarroute binnen vijf dagen na het laden te bevestigen. In de hoofd overeenkomst was voor de handelaar echter geen dergelijke beperking opgenomen.

Extra betaling van 200.000 dollar

Aanvankelijk voldeed de handelaar aan de termijn van vijf dagen, maar later maakte deze gebruik van het contractuele recht om de rotatie van de havens te wijzigen. Toen de aangepaste route aan de reder werd doorgegeven, weigerde deze de reis voort te zetten tenzij een extra betaling van 200.000 dollar werd gedaan.

Omdat er geen praktisch alternatief beschikbaar was, betaalde de reisbevrachter het extra bedrag, waardoor verlies op de reis werd geleden.

Vervolgens werd een claim ingediend tegen de scheepsmakelaar, omdat deze er volgens de bevrachter niet voor had gezorgd dat beide contracten volledig “back-to-back” waren opgesteld.

Schikking

ITIC ondersteunde de scheepsmakelaar in de procedure en stelde dat nooit expliciet opdracht was gegeven om de contracten volledig op elkaar af te stemmen. De opdrachtgever voerde aan dat dit vanzelfsprekend had moeten zijn, maar erkende later via de eigen juridische adviseurs dat dit standpunt juridisch ter discussie kon worden gesteld.

Uiteindelijk kwamen partijen tot een commerciële schikking van 110.000 dollar.

Volgens Mark Brattman, Claims Director bij ITIC, laat de zaak zien hoe gemakkelijk verschillen kunnen ontstaan tussen aan elkaar gerelateerde contracten, zelfs bij transacties die op het eerste gezicht eenvoudig lijken.

“Wanneer verplichtingen niet worden gespiegeld in contracten, kunnen partijen worden geconfronteerd met onverwachte aansprakelijkheden”, aldus Brattman. Hij benadrukt dat duidelijke instructies en een zorgvuldige beoordeling van contractvoorwaarden essentieel blijven om juridische geschillen en financiële risico’s te beperken.

Daimler Truck en KEYOU slaan handen ineen voor waterstofverbrandingsmotoren

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck gaat samenwerken met het Duitse technologiebedrijf KEYOU om vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren op de markt te brengen. De eerste truck, de KEYOU HICE.40, moet in 2027 beschikbaar komen.

Met de samenwerking wil Daimler Truck een aanvullende emissiearme aandrijftechnologie aanbieden naast batterij-elektrische voertuigen en brandstofceltrucks. Volgens beide bedrijven moeten waterstofverbrandingsmotoren op relatief korte termijn beschikbaar, economisch haalbaar en robuust zijn.

Mercedes-Benz Actros als basis

Voor de nieuwe waterstoftrucks wordt gebruikgemaakt van bestaande voertuig- en motorvarianten van Daimler Truck. Mercedes-Benz Actros L 1848-trekkers en in Mannheim geproduceerde 12,8-liter motoren vormen de technische basis.

Het in München gevestigde KEYOU neemt de ombouw naar waterstofaandrijving voor zijn rekening. De technische aanpassingen aan de voertuigen en de integratie van de zogenoemde KEYOU-inside-motoren worden uitgevoerd in samenwerking met gespecialiseerde externe partners.

De eerste truck die uit de samenwerking voortkomt, wordt de KEYOU HICE.40. Deze trekker is ontworpen voor een totaalgewicht van 40 ton en maakt gebruik van 350 bar gecomprimeerde waterstof. Volgens de fabrikant moet het voertuig een actieradius van maximaal 650 kilometer behalen. De aandrijflijn levert een vermogen van maximaal 350 kW.

Snellere marktintroductie

Volgens Andreas Gorbach, bestuurslid van Daimler Truck verantwoordelijk voor Truck Technology, vraagt het wegtransport om verschillende aandrijfoplossingen voor uiteenlopende toepassingen.

“Waterstof kan zowel worden gebruikt in brandstofcellen als in verbrandingsmotoren. Door samen te werken met KEYOU kunnen we waterstofverbrandingstechnologie snel en efficiënt naar de markt brengen”, aldus Gorbach.

Ook KEYOU-topman Thomas Korn ziet de samenwerking als een belangrijke stap. “Samen kunnen we de ontwikkeling en opschaling van waterstofaandrijvingen voor bedrijfsvoertuigen aanzienlijk versnellen en zo een concrete bijdrage leveren aan de verduurzaming van zwaar transport.”

KEYOU

Alternatief naast batterij-elektrisch en brandstofcel

Daimler Truck benadrukt dat de waterstofverbrandingsmotor onderdeel is van de zogenoemde duale strategie van het concern. Daarbij zet de fabrikant zowel in op batterij-elektrische voertuigen als op waterstoftechnologie.

Volgens Daimler Truck zijn batterij-elektrische trucks vooral geschikt voor voorspelbare routes, terwijl brandstofceltrucks voordelen bieden bij flexibel en zwaar langeafstandstransport. Waterstofverbrandingsmotoren onderscheiden zich volgens de fabrikant door hun robuustheid, relatief eenvoudige techniek en beperkte aanpassingen aan bestaande voertuigarchitecturen.

Daarnaast kunnen bestaande industriële productiefaciliteiten worden benut, waardoor de technologie kostenefficiënt kan worden opgeschaald.

Introductie op grotere schaal vanaf eind 2027

KEYOU zal de waterstoftrucks uiteindelijk rechtstreeks aan klanten aanbieden, mogelijk in combinatie met de ontwikkeling van waterstoftankinfrastructuur. Verschillende Duitse subsidieprogramma’s ondersteunen de uitrol van dergelijke infrastructuur.

Daimler Truck verwacht dat vanaf eind 2027 vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren op grotere schaal op de markt kunnen worden gebracht om zo een meetbare bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport.

Fietser overleden bij ongeval in Raalte

RAALTE – Door een ongeluk tussen een auto en een fietser op de Enkstraat in het Overijsselse Raalte maandagochtend is de fietser overleden, meldt de politie. Het gaat om een 86-jarige man uit Raalte.

Het ongeluk gebeurde rond 08.45 uur. De man is, nadat er hulp is verleend, naar het ziekenhuis gebracht en daar overleden.

De bestuurder van de auto is een 44-jarige man uit Wijhe. Hij is aangehouden voor verhoor, aldus de politie.

RTV Oost meldt dat de fietser op de auto is gebotst. De politie kan dit nog niet bevestigen en onderzoekt wat er precies gebeurd is.

Dertien mensen verdronken tijdens heet weekend in Frankrijk

PARIJS – Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.

Zondagavond verdween een 17-jarige tiener tijdens het zwemmen in de rivier de Clain in de stad Poitiers. Een uur later werd hij levenloos uit het water gehaald. In Fontaine-le-Port verdronk een 13-jarig meisje toen zij aan het zwemmen was met haar gezin.

De temperaturen in Frankrijk zijn hoog opgelopen dit weekend. Weerdienst Météo France verwacht ook maandag zeer hoge temperaturen, tot 42 graden. Voor een groot deel van het land geldt code rood wegens de hitte. Honderden scholen blijven maandag dicht. Ook zijn er treinen geschrapt, omdat sommige sporen de hitte niet aankunnen.

Europese landen

Ook andere Europese landen kampen met hoge temperaturen. De Deutscher Wetterdienst waarschuwt voor extreme hitte in het zuiden van Duitsland. Ook in Spanje en Portugal wordt gewaarschuwd voor heel hoge temperaturen.

In België en het Verenigd Koninkrijk worden later deze week hele hoge temperaturen verwacht. Met een voorspelde temperatuur van 37 graden houdt de Belgische weerdienst KMI er rekening mee dat een hitterecord voor de maand juni wordt gevestigd. Het Britse Met Office heeft de hoogste waarschuwing afgegeven voor hitte in het midden en zuiden van Engeland en Wales voor komende woensdag en donderdag.

Volgens wetenschappers zijn de terugkerende hittegolven een duidelijk bewijs van klimaatverandering. De verwachting is dat hittegolven steeds vaker zullen voorkomen en langer zullen duren.

Britse premier Starmer treedt af

LONDEN – Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.

“Wat mijn partij van mij vraagt, is of ik wel de juiste persoon ben om ons door nieuwe verkiezingen te leiden. Ik heb het antwoord van mijn partij op die vraag gehoord, en accepteer dat antwoord met opgeheven hoofd”, aldus Starmer. Hij voegt eraan toe dat iedere keuze die hij in zijn rol als premier maakte, hij maakte in het landsbelang.

Starmer zal aanblijven als premier totdat een nieuwe partijleider zijn ambt overneemt. Zijn populariteit was al langer tanende, onder meer door niet nagekomen verkiezingsbeloften. Zijn positie kwam verder onder druk te staan door de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing.

Nu kondigt Starmer die leiderschapsstrijd in feite zelf aan. Onder anderen oud-minister Wes Streeting had eerder aangegeven Starmers positie te willen aanvechten. Ook de afzwaaiende burgemeester van Manchester, Andy Burnham, is van plan mee te doen aan die strijd. Burnham won onlangs de districtverkiezingen in Makerfield en behaalde daarmee de benodigde parlementaire zetel om Starmer te kunnen uitdagen.

Kandidaten voor het leiderschap van Labour kunnen zich melden tot 16 juli. Het is de bedoeling dat voordat het komende parlementaire jaar begint in september, een nieuwe premier is aangewezen.

Qatar haalt lege schepen terug voor export vloeibaar gas

DOHA – Qatar is bezig lege schepen voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) terug naar het land te halen. Qatar was voor het begin van de oorlog in het Midden-Oosten een grote exporteur van lng, maar dat is door de sluiting van de Straat van Hormuz grotendeels stilgevallen.

Drie lng-tankers van de staatsrederij van Qatar naderen de Straat van Hormuz vanaf de oostkant en lijken onderweg naar Qatar. Uit scheepvaartgegevens blijkt dat afgelopen week minstens drie lege lng-tankers door de Straat van Hormuz zijn gevaren. Daarnaast liggen er nog eens vijf schepen klaar om via de belangrijke zeestraat de Perzische Golf in te varen.

Het terugkeren van tankers volgt op het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en een heropening van de Straat van Hormuz. Al is veel nog onzeker over de zeestraat. Iran kondigde zaterdag opnieuw een blokkade van de zeestraat aan na Israëlische aanvallen op Libanon. Toch werden er dit weekend miljoenen vaten olie via de zeestraat vervoerd, meldde persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens.

Gasprijzen

De Europese gasprijzen waren maandagochtend licht hoger op de gasbeurs in Amsterdam. Het herstarten van de productie in een grote lng-fabriek in Qatar zou die prijzen mogelijk kunnen drukken. Ras Laffan Industrial City werd aan het begin van de oorlog aangevallen. Begin april is Qatar begonnen met werkzaamheden om de productie weer op te starten.

Recent heeft Qatar al wel weer lng door de zeestraat vervoerd. Een week geleden werd er 300.000 ton lng vervoerd, het meeste sinds begin maart. Dat is een vijfde van de hoeveelheid die voor de Iranoorlog werd verscheept. Qatar behoorde voor het begin van de Iranoorlog tot de grootste exporteurs van lng ter wereld.

Duitse politie zoekt, in zaak opzettelijke blokkade Duitse A281, een blauwe MAN TGX [+foto’s]

BREMEN – De politie in Bremen onderzoekt een incident waarbij begin dit jaar een gestolen oplegger dwars over de A281 werd geplaatst als een poging tot doodslag. In het onderzoek is een speciale recherchegroep opgericht en zijn opsporingsautoriteiten nu op zoek naar de trekker waarmee de oplegger werd vervoerd.

Het incident vond plaats in de nacht van 24 januari tussen 01.00 en 02.30 uur op de A281 in de richting van de A27, tussen de aansluitingen Strom en Seehausen.

Oplegger blokkeerde volledige snelweg

Rond 02.10 uur troffen hulpdiensten een zwarte, ongeladen oplegger aan die dwars over beide rijstroken en de vluchtstrook stond. Hierdoor was de snelweg volledig geblokkeerd.

Omdat de oplegger niet was beladen, was deze in het donker moeilijk zichtbaar voor naderend verkeer. Achter de oplegger waren al meerdere voertuigen tot stilstand gekomen. Een vrachtwagenchauffeur merkte het obstakel pas op het laatste moment op en kon alleen door direct een noodstop uit te voeren een aanrijding voorkomen.

Oplegger die weg blokkeerd
Foto: Duitse Politie

Speciale onderzoeksgroep opgericht

Vanwege de ernst van het incident heeft de politie de speciale onderzoeksgroep “EG Strom” opgericht. Rechercheurs hebben inmiddels talrijke getuigen gehoord, duizenden vrachtwagens gecontroleerd en omvangrijk videomateriaal veiliggesteld en geanalyseerd.

Uit het onderzoek is gebleken dat de betreffende oplegger kort voor het incident was gestolen uit het goederenvervoercentrum in de omgeving van de Merkurstraße in Bremen.

Politie zoekt blauwe MAN TGX

De politie heeft inmiddels de trekker kunnen identificeren waarmee de gestolen oplegger in de nacht van het incident werd vervoerd. Het gaat om een MAN TGX met drie assen, een blauwe cabine en een ongelakte grijze bumper.

Getuigen die in de nacht van vrijdag op zaterdag verdachte personen of voertuigen hebben gezien, of die informatie hebben over de gezochte trekker of mogelijke daders, worden verzocht contact op te nemen met de politie in Bremen.

Grotere kans op een baan in de bouw of in een tweedehandswinkel

AMSTERDAM – Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.

In de bouw is doorgaans veel vraag naar werk, maar dit jaar zijn daar nieuwe kansrijke beroepen bijgekomen, zoals metselaars en voegers. “Door de aantrekkende nieuwbouw, het uitbreiden van het elektriciteitsnet en het noodzakelijke onderhoud van bruggen en wegen zijn beroepen als metselaars, wegenbouwmachinisten en hulpkrachten in de bouw kansrijk geworden”, zegt Stef Molleman, arbeidsmarktadviseur bij het UWV.

Daarnaast kiezen steeds meer mensen er sinds de coronapandemie voor om een huisdier te nemen, volgens het UWV. Hierdoor hebben dierenartsen en dierenwinkels het druk en is er behoefte aan personeel. Ook is het aantal tweedehandskledingwinkels flink toegenomen en de banenkansen daarmee ook, legt Molleman uit. Andere beroepen waar veel vraag naar personeel is, zijn facilitair manager, budgetconsulent en eventmanager.

AI

Ook nu de krapte op de arbeidsmarkt iets afneemt, zijn er nog ruim driehonderd kansrijke beroepen, stelt het UWV. “De meeste beroepen op de lijst zijn al jarenlang kansrijk. De verwachting is dat veel van deze beroepen dat ook nog blijven. Het gaat bijvoorbeeld vaak om beroepen in de bouw, transport, zorg en horeca.”

Sommige beroepen zijn niet meer kansrijk, omdat een beroep populair is geworden onder werkzoekenden of door minder vraag naar personeel door de inzet van kunstmatige intelligentie. Vorig jaar was er daardoor minder vraag naar tekstschrijvers. “Nu zijn ook de kansen afgenomen in de klantcontact- en de reclamewereld, waar taken deels door AI overgenomen kunnen worden”, aldus Molleman.

Investeringen in Nederland daalden in april met 3,5 procent

DEN HAAG – Het volume van de investeringen in materiële vaste activa is in april 2026 met 3,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart was nog sprake van een groei van 2,0 procent.

Volgens het CBS werd in april vooral minder geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur en personenauto’s. Daarentegen namen de investeringen in machines, waaronder defensiematerieel, en vliegtuigen juist toe.

Minder werkdagen in april

De investeringscijfers zijn niet gecorrigeerd voor het aantal werkdagen. April 2026 telde één werkdag minder dan april 2025, wat van invloed kan zijn geweest op de uitkomsten.

Het CBS meldt daarnaast dat de publicatie van de investeringscijfers over maart vertraging opliep door een brand in een datacenter in Almere. De eerder uitgestelde cijfers zijn inmiddels alsnog beschikbaar gesteld via StatLine.

Investeringsklimaat verbetert licht

Hoewel de investeringen in april terugliepen, waren de omstandigheden voor investeringen in juni minder ongunstig dan in april. Dat blijkt uit de maandelijkse analyse van de investeringsomstandigheden door het CBS.

De verbetering is volgens het statistiekbureau onder meer te danken aan een sterkere stijging van de aandelenkoersen en de goederenexport op jaarbasis. Daarnaast nam de bezettingsgraad in de industrie toe en was het consumentenvertrouwen minder negatief.

Voorlopige cijfers

Het CBS benadrukt dat de gepubliceerde cijfers voorlopig zijn en in een later stadium nog kunnen worden bijgesteld.

Ombudsman kritisch over optreden overheid bij herstel Groningen

DEN HAAG – De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.

Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het gebied die worden onderzocht op schade.

De ombudsman volgt de situatie van bewoners in het aardbevingsgebied sinds 2022. Hij ziet mensen worstelen met ingewikkelde regelingen en teleurgesteld raken omdat beloftes niet worden nagekomen. Ook merken ze dat klachten, signalen, fouten of problemen die ze ervaren niet goed worden opgepakt of opgelost. Van Zutphen hekelt dat problemen nog steeds niet goed worden onderkend en aangepakt. Het zijn geen incidenten, maar het is een terugkerend patroon, stelt hij.

Onzekerheid

Sommigen moeten langere tijd in een wisselwoning wonen zonder hun eigen spullen. Ze weten niet waar ze aan toe zijn, omdat ze vaak te weinig of erg laat informatie krijgen. Ook constateren bewoners gebreken in hun versterkte of nieuw gebouwde woning. Mensen verkeren dan ook jarenlang in onzekerheid over hun woning, hun financiële situatie en hun toekomst, schrijft Van Zutphen in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoe langer deze situatie duurt, hoe slechter de mensen eraan toe zijn. Zo werd afgelopen week nog duidelijk dat de veiligheidsbeoordelingen van zeker 8000 huizen mogelijk niet betrouwbaar zijn. Een klein deel daarvan moet opnieuw gebeuren, maar de manier waarop en of dit tot nieuwe vertraging leidt, is nog niet bekend. Eerder raakten 329 dossiers van bewoners bij het IMG tijdelijk uit beeld.

Herstel

De Kamer praat woensdag met minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) over het herstel van de schade en het menselijke leed in het noorden na de aardbevingen die volgden op tientallen jaren gaswinning. Om ook de sociale en economische ontwikkeling te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro’s uitgetrokken voor de komende jaren. In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

Omdat de overheid eindverantwoordelijk is voor de versterkingsoperatie, roept Van Zutphen de Kamer op er goed op toe te zien dat de organisaties proactief en betrouwbaar handelen.

Huizenprijzen stijgen iets harder in mei dan maand eerder

DEN HAAG – De prijs van een bestaande koopwoning steeg vorige maand iets harder dan een maand eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van het Kadaster. Een bestaande koopwoning was in mei gemiddeld 4,4 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april stegen de prijzen nog met 4,3 procent in vergelijking met diezelfde maand in 2025.

Gemiddeld kostte een bestaande koopwoning vorige maand 487.383 euro. Dat is 0,6 procent hoger dan in april.

In voorgaande maanden vlakte de prijsstijging nog af. Volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen is het lastig te verklaren waarom er nu een lichte toename op jaarbasis is. “We zien al langere tijd dat de huizenprijzen een stijgende lijn tonen”, stelt hij. Wel stipt hij aan dat er tekenen zijn voor verdere prijsstijgingen. “De inkomens zijn flink gestegen en mensen hebben nog altijd veel spaargeld beschikbaar, dus ook als de rente hoog is, kunnen mensen nog steeds een hypotheek betalen”, aldus Van Mulligen.

Uitponden van woningen

De afgelopen maanden zwakte de prijsstijging af door het zogeheten uitponden van woningen. Beleggers verkochten huurhuizen, mede door strengere regels op de huurmarkt. Het aanbod aan koopwoningen nam hierdoor toe. Van Mulligen denkt dat de grootste uitpondgolf voorbij is, maar dat het nog steeds gebeurt. Volgens hem is het lastig te zeggen welk effect dit op de huizenprijzen heeft.

Tot de zomer van 2022 stegen de huizenprijzen hard; daarna was er enige tijd een daling zichtbaar. Vanaf juni 2023 sloeg de trend weer om en gingen de huizenprijzen weer omhoog. In mei van dit jaar lagen de gemiddelde prijzen 16,6 procent hoger dan tijdens de piek in 2022.

Het Kadaster registreerde in mei 2,5 procent minder transacties dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal kregen vorige maand 19.120 koophuizen een nieuwe eigenaar. Wel telde het Kadaster 94.523 woningverkopen in de eerste vijf maanden van dit jaar; dat is 5 procent meer dan vorig jaar.