Home Blog Pagina 3

Qatar haalt lege schepen terug voor export vloeibaar gas

DOHA – Qatar is bezig lege schepen voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) terug naar het land te halen. Qatar was voor het begin van de oorlog in het Midden-Oosten een grote exporteur van lng, maar dat is door de sluiting van de Straat van Hormuz grotendeels stilgevallen.

Drie lng-tankers van de staatsrederij van Qatar naderen de Straat van Hormuz vanaf de oostkant en lijken onderweg naar Qatar. Uit scheepvaartgegevens blijkt dat afgelopen week minstens drie lege lng-tankers door de Straat van Hormuz zijn gevaren. Daarnaast liggen er nog eens vijf schepen klaar om via de belangrijke zeestraat de Perzische Golf in te varen.

Het terugkeren van tankers volgt op het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en een heropening van de Straat van Hormuz. Al is veel nog onzeker over de zeestraat. Iran kondigde zaterdag opnieuw een blokkade van de zeestraat aan na Israëlische aanvallen op Libanon. Toch werden er dit weekend miljoenen vaten olie via de zeestraat vervoerd, meldde persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens.

Gasprijzen

De Europese gasprijzen waren maandagochtend licht hoger op de gasbeurs in Amsterdam. Het herstarten van de productie in een grote lng-fabriek in Qatar zou die prijzen mogelijk kunnen drukken. Ras Laffan Industrial City werd aan het begin van de oorlog aangevallen. Begin april is Qatar begonnen met werkzaamheden om de productie weer op te starten.

Recent heeft Qatar al wel weer lng door de zeestraat vervoerd. Een week geleden werd er 300.000 ton lng vervoerd, het meeste sinds begin maart. Dat is een vijfde van de hoeveelheid die voor de Iranoorlog werd verscheept. Qatar behoorde voor het begin van de Iranoorlog tot de grootste exporteurs van lng ter wereld.

Duitse politie zoekt, in zaak opzettelijke blokkade Duitse A281, een blauwe MAN TGX [+foto’s]

BREMEN – De politie in Bremen onderzoekt een incident waarbij begin dit jaar een gestolen oplegger dwars over de A281 werd geplaatst als een poging tot doodslag. In het onderzoek is een speciale recherchegroep opgericht en zijn opsporingsautoriteiten nu op zoek naar de trekker waarmee de oplegger werd vervoerd.

Het incident vond plaats in de nacht van 24 januari tussen 01.00 en 02.30 uur op de A281 in de richting van de A27, tussen de aansluitingen Strom en Seehausen.

Oplegger blokkeerde volledige snelweg

Rond 02.10 uur troffen hulpdiensten een zwarte, ongeladen oplegger aan die dwars over beide rijstroken en de vluchtstrook stond. Hierdoor was de snelweg volledig geblokkeerd.

Omdat de oplegger niet was beladen, was deze in het donker moeilijk zichtbaar voor naderend verkeer. Achter de oplegger waren al meerdere voertuigen tot stilstand gekomen. Een vrachtwagenchauffeur merkte het obstakel pas op het laatste moment op en kon alleen door direct een noodstop uit te voeren een aanrijding voorkomen.

Oplegger die weg blokkeerd
Foto: Duitse Politie

Speciale onderzoeksgroep opgericht

Vanwege de ernst van het incident heeft de politie de speciale onderzoeksgroep “EG Strom” opgericht. Rechercheurs hebben inmiddels talrijke getuigen gehoord, duizenden vrachtwagens gecontroleerd en omvangrijk videomateriaal veiliggesteld en geanalyseerd.

Uit het onderzoek is gebleken dat de betreffende oplegger kort voor het incident was gestolen uit het goederenvervoercentrum in de omgeving van de Merkurstraße in Bremen.

Politie zoekt blauwe MAN TGX

De politie heeft inmiddels de trekker kunnen identificeren waarmee de gestolen oplegger in de nacht van het incident werd vervoerd. Het gaat om een MAN TGX met drie assen, een blauwe cabine en een ongelakte grijze bumper.

Getuigen die in de nacht van vrijdag op zaterdag verdachte personen of voertuigen hebben gezien, of die informatie hebben over de gezochte trekker of mogelijke daders, worden verzocht contact op te nemen met de politie in Bremen.

Grotere kans op een baan in de bouw of in een tweedehandswinkel

AMSTERDAM – Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.

In de bouw is doorgaans veel vraag naar werk, maar dit jaar zijn daar nieuwe kansrijke beroepen bijgekomen, zoals metselaars en voegers. “Door de aantrekkende nieuwbouw, het uitbreiden van het elektriciteitsnet en het noodzakelijke onderhoud van bruggen en wegen zijn beroepen als metselaars, wegenbouwmachinisten en hulpkrachten in de bouw kansrijk geworden”, zegt Stef Molleman, arbeidsmarktadviseur bij het UWV.

Daarnaast kiezen steeds meer mensen er sinds de coronapandemie voor om een huisdier te nemen, volgens het UWV. Hierdoor hebben dierenartsen en dierenwinkels het druk en is er behoefte aan personeel. Ook is het aantal tweedehandskledingwinkels flink toegenomen en de banenkansen daarmee ook, legt Molleman uit. Andere beroepen waar veel vraag naar personeel is, zijn facilitair manager, budgetconsulent en eventmanager.

AI

Ook nu de krapte op de arbeidsmarkt iets afneemt, zijn er nog ruim driehonderd kansrijke beroepen, stelt het UWV. “De meeste beroepen op de lijst zijn al jarenlang kansrijk. De verwachting is dat veel van deze beroepen dat ook nog blijven. Het gaat bijvoorbeeld vaak om beroepen in de bouw, transport, zorg en horeca.”

Sommige beroepen zijn niet meer kansrijk, omdat een beroep populair is geworden onder werkzoekenden of door minder vraag naar personeel door de inzet van kunstmatige intelligentie. Vorig jaar was er daardoor minder vraag naar tekstschrijvers. “Nu zijn ook de kansen afgenomen in de klantcontact- en de reclamewereld, waar taken deels door AI overgenomen kunnen worden”, aldus Molleman.

Investeringen in Nederland daalden in april met 3,5 procent

DEN HAAG – Het volume van de investeringen in materiële vaste activa is in april 2026 met 3,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart was nog sprake van een groei van 2,0 procent.

Volgens het CBS werd in april vooral minder geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur en personenauto’s. Daarentegen namen de investeringen in machines, waaronder defensiematerieel, en vliegtuigen juist toe.

Minder werkdagen in april

De investeringscijfers zijn niet gecorrigeerd voor het aantal werkdagen. April 2026 telde één werkdag minder dan april 2025, wat van invloed kan zijn geweest op de uitkomsten.

Het CBS meldt daarnaast dat de publicatie van de investeringscijfers over maart vertraging opliep door een brand in een datacenter in Almere. De eerder uitgestelde cijfers zijn inmiddels alsnog beschikbaar gesteld via StatLine.

Investeringsklimaat verbetert licht

Hoewel de investeringen in april terugliepen, waren de omstandigheden voor investeringen in juni minder ongunstig dan in april. Dat blijkt uit de maandelijkse analyse van de investeringsomstandigheden door het CBS.

De verbetering is volgens het statistiekbureau onder meer te danken aan een sterkere stijging van de aandelenkoersen en de goederenexport op jaarbasis. Daarnaast nam de bezettingsgraad in de industrie toe en was het consumentenvertrouwen minder negatief.

Voorlopige cijfers

Het CBS benadrukt dat de gepubliceerde cijfers voorlopig zijn en in een later stadium nog kunnen worden bijgesteld.

Ombudsman kritisch over optreden overheid bij herstel Groningen

DEN HAAG – De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.

Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het gebied die worden onderzocht op schade.

De ombudsman volgt de situatie van bewoners in het aardbevingsgebied sinds 2022. Hij ziet mensen worstelen met ingewikkelde regelingen en teleurgesteld raken omdat beloftes niet worden nagekomen. Ook merken ze dat klachten, signalen, fouten of problemen die ze ervaren niet goed worden opgepakt of opgelost. Van Zutphen hekelt dat problemen nog steeds niet goed worden onderkend en aangepakt. Het zijn geen incidenten, maar het is een terugkerend patroon, stelt hij.

Onzekerheid

Sommigen moeten langere tijd in een wisselwoning wonen zonder hun eigen spullen. Ze weten niet waar ze aan toe zijn, omdat ze vaak te weinig of erg laat informatie krijgen. Ook constateren bewoners gebreken in hun versterkte of nieuw gebouwde woning. Mensen verkeren dan ook jarenlang in onzekerheid over hun woning, hun financiële situatie en hun toekomst, schrijft Van Zutphen in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoe langer deze situatie duurt, hoe slechter de mensen eraan toe zijn. Zo werd afgelopen week nog duidelijk dat de veiligheidsbeoordelingen van zeker 8000 huizen mogelijk niet betrouwbaar zijn. Een klein deel daarvan moet opnieuw gebeuren, maar de manier waarop en of dit tot nieuwe vertraging leidt, is nog niet bekend. Eerder raakten 329 dossiers van bewoners bij het IMG tijdelijk uit beeld.

Herstel

De Kamer praat woensdag met minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) over het herstel van de schade en het menselijke leed in het noorden na de aardbevingen die volgden op tientallen jaren gaswinning. Om ook de sociale en economische ontwikkeling te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro’s uitgetrokken voor de komende jaren. In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

Omdat de overheid eindverantwoordelijk is voor de versterkingsoperatie, roept Van Zutphen de Kamer op er goed op toe te zien dat de organisaties proactief en betrouwbaar handelen.

Huizenprijzen stijgen iets harder in mei dan maand eerder

DEN HAAG – De prijs van een bestaande koopwoning steeg vorige maand iets harder dan een maand eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van het Kadaster. Een bestaande koopwoning was in mei gemiddeld 4,4 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april stegen de prijzen nog met 4,3 procent in vergelijking met diezelfde maand in 2025.

Gemiddeld kostte een bestaande koopwoning vorige maand 487.383 euro. Dat is 0,6 procent hoger dan in april.

In voorgaande maanden vlakte de prijsstijging nog af. Volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen is het lastig te verklaren waarom er nu een lichte toename op jaarbasis is. “We zien al langere tijd dat de huizenprijzen een stijgende lijn tonen”, stelt hij. Wel stipt hij aan dat er tekenen zijn voor verdere prijsstijgingen. “De inkomens zijn flink gestegen en mensen hebben nog altijd veel spaargeld beschikbaar, dus ook als de rente hoog is, kunnen mensen nog steeds een hypotheek betalen”, aldus Van Mulligen.

Uitponden van woningen

De afgelopen maanden zwakte de prijsstijging af door het zogeheten uitponden van woningen. Beleggers verkochten huurhuizen, mede door strengere regels op de huurmarkt. Het aanbod aan koopwoningen nam hierdoor toe. Van Mulligen denkt dat de grootste uitpondgolf voorbij is, maar dat het nog steeds gebeurt. Volgens hem is het lastig te zeggen welk effect dit op de huizenprijzen heeft.

Tot de zomer van 2022 stegen de huizenprijzen hard; daarna was er enige tijd een daling zichtbaar. Vanaf juni 2023 sloeg de trend weer om en gingen de huizenprijzen weer omhoog. In mei van dit jaar lagen de gemiddelde prijzen 16,6 procent hoger dan tijdens de piek in 2022.

Het Kadaster registreerde in mei 2,5 procent minder transacties dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal kregen vorige maand 19.120 koophuizen een nieuwe eigenaar. Wel telde het Kadaster 94.523 woningverkopen in de eerste vijf maanden van dit jaar; dat is 5 procent meer dan vorig jaar.

DAF XF Electric op maat voor HB van Komen Transport

MAASBRACHT – HB van Komen Transport uit Maasbracht heeft een unieke, volledig gepersonaliseerde DAF XF 350 FT Electric in gebruik genomen. De elektrische trekker combineert duurzame aandrijving met een hoogwaardige afwerking en is volledig afgestemd op de wensen van de transportonderneming.

De nieuwe DAF XF Electric beschikt over een batterijcapaciteit van 525 kWh en kan met maximaal 325 kW DC worden geladen. Daarmee is de truck geschikt voor dagelijkse werkzaamheden in de winkeldistributie.

Inzet voor distributie én exceptioneel transport

Naast de reguliere distributiewerkzaamheden zal de elektrische trekker incidenteel ook worden ingezet voor exceptioneel transport. Volgens de betrokken partijen speelde die veelzijdigheid een belangrijke rol bij het ontwerp en de uitvoering van het voertuig.

HB van Komen Transport

Vanaf de eerste ontwerpschets stond één doel centraal: het realiseren van een truck waarbij zowel technisch als esthetisch niets aan het toeval werd overgelaten. Het eindresultaat is een elektrische trekker waarin functionaliteit, comfort en uitstraling samenkomen.

Samenwerking tussen specialisten

Voor de realisatie van de bijzondere DAF XF Electric werkten verschillende gespecialiseerde bedrijven samen. Zo verzorgde Verspui Trucks de opbouw van de cabine en de verlichting, terwijl Sjaak Kentie Truckspecials verantwoordelijk was voor het plaatwerk van het chassis en de achterwand.

Het spuitwerk werd uitgevoerd door Dubbeldam Groep. MW Designs nam de airbrush op de schotelplaat en achterwand voor zijn rekening, terwijl Pennings Interieur zorgde voor de interieurafwerking. Het ontwerp en de styling kwamen van AW Designs en Reclame WZ leverde de 3D-letters voor de lichtbak.

Visitekaartje

Met de ingebruikname van deze op maat gebouwde DAF XF Electric beschikt HB van Komen Transport niet alleen over een emissievrije trekker voor uiteenlopende transporttaken, maar ook over een opvallend visitekaartje dat klaar is voor de toekomst van transport.

Olieprijzen dalen na vooruitgang in gesprekken tussen VS en Iran

SINGAPORE – De olieprijzen gingen maandagochtend omlaag, na tekenen van vooruitgang in de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. De gesprekken leken eerst nog moeizaam van start te gaan, na dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump richting Iran.

Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, werd bijna 2 procent goedkoper op 79,01 dollar per vat. Amerikaanse olie kostte 0,8 procent minder op 75,25 dollar per vat. Vorige week zakte olie ook al aanzienlijk in prijs, nadat een voorlopig vredesakkoord tussen de twee landen werd ondertekend.

In de nacht van zondag op maandag meldden bemiddelaars Pakistan en Qatar dat de eerste ronde gesprekken was afgerond. De partijen zijn een stappenplan overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen.

De onderhandelingen verliepen aanvankelijk stroef, na berichten dat de Iraanse delegatie de gesprekslocatie had verlaten vanwege het dreigement van Trump dat hij het land opnieuw wilde aanvallen.

Twee gewonden nadat glasplaten omvallen tijdens lossen vrachtwagen in Basse

BASSE – Bij een ongeval tijdens het lossen van een vrachtwagen aan de Dennenweg in Basse zijn maandagochtend twee personen gewond geraakt. Zij kwamen bekneld te zitten onder een lading omgevallen glasplaten.

Het ongeval gebeurde terwijl de betrokkenen bezig waren met het lossen van de vrachtwagen. Door nog onbekende oorzaak kantelde de lading glasplaten in de laadruimte, waarna de twee personen onder de zware lading terechtkwamen en bekneld raakten.

De hulpdiensten rukten groots uit. Vier ambulances, meerdere politie-eenheden en brandweerkorpsen uit Oldemarkt en Steenwijk kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. Ook een traumahelikopter werd opgeroepen en landde bij de incidentlocatie.

Hulpverleners waren geruime tijd bezig om de slachtoffers vanonder de omgevallen glasplaten te bevrijden. Uiteindelijk lukte het om de de slachtoffers na 45 minuten onder het glas vandaan te krijgen. Volgens een persvoorlichter raakten bij het incident twee personen gewond. Eén van hen liep dusdanig ernstig letsel op dat het slachtoffer met spoed naar het ziekenhuis is vervoerd. Het tweede slachtoffer liep lichte verwondingen op en is door de werkgever opgehaald.

Het bedrijf waarvoor de werkzaamheden werden uitgevoerd is gevestigd in Nunspeet. De exacte toedracht van het ongeval wordt onderzocht.

Vrouw verdronken in Waal nadat ze kinderen uit het water haalde

OCHTEN – Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is zondag overleden bij de Waalbandijk in de Gelderse plaats Ochten (gemeente Neder-Betuwe).

De vrouw bracht enkele kinderen bij een krib in het water van de Waal in veiligheid. Daarop verdween ze uit zicht in het water. Haar lichaam werd later aangetroffen, meldt de politie.

Bloomberg: miljoenen vaten olie door zeestraat ondanks claim Iran

TEHERAN – Dit weekend stroomden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.

Drie zwaarbeladen olietankers, met een gezamenlijke transportcapaciteit van 6 miljoen vaten, stuurden zaterdag signalen uit terwijl ze door de Straat van Hormuz voeren via een route langs de kust van Oman, volgens Bloomberg. Een van die schepen hervatte zondagochtend het uitzenden van automatische signalen nadat de Golf van Oman was bereikt.

De Verenigde Staten en Iran presenteren verschillende versies over de status van de belangrijke zeestraat. De Iraanse strijdkrachten hadden zaterdag aangekondigd dat de zeestraat weer dichtgaat om aanvallen op Libanon. De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zeestraat weer afsluit.

Zeemijnen

Maritieme organisaties waarschuwden deze week voor de veiligheid van een passage door de vaarweg. Zo zijn er zorgen over de aanwezigheid van zeemijnen en drukte in de smalle zeestraat, waar voor de oorlog uitbrak zo’n 120 schepen per dag doorheen gingen. Veel rederijen wachten nog op meer details en veiligheidsgaranties voor ze weer gebruik gaan maken van de Straat van Hormuz.

Eerder deze week werd de blokkade van de Straat van Hormuz juist opgeheven, nadat de zeestraat maandenlang was geblokkeerd. De geleidelijke heropening was onderdeel van de eerder gesloten voorlopige overeenkomst tussen de VS en Iran. Hierdoor gingen de olieprijzen ook hard omlaag.

Zondag zijn gesprekken tussen Iran en de VS in Zwitserland begonnen.

Verdachte dodelijk ongeluk Biddinghuizen meldt zich bij politie

BIDDINGHUIZEN – Een 49-jarige man uit Biddinghuizen heeft zich bij de politie gemeld na een dodelijk ongeluk zaterdagavond bij die plaats. Hierbij kwam een fietser, een man van 32 jaar, om het leven.

De 49-jarige is opgepakt en zal worden verhoord. Zijn voertuig, een bestelauto, zal worden onderzocht.

De politie kreeg zaterdag rond 23.30 uur een melding dat een fietser spookrijdend en zonder licht reed op de Biddingringweg richting Biddinghuizen. Nog voordat agenten iets konden doen, kwam de melding van het ongeluk binnen.

De bestuurder van het voertuig dat de fietser had aangereden, was doorgereden “zonder zich om het slachtoffer te bekommeren”, zei de politie eerder.

Automobilist vlucht na aanrijding in Breda

BREDA – Een automobilist is er zaterdagnacht in Breda vandoor gegaan nadat hij twee personen aanreed op een scooter, meldt de politie zondag. Het incident gebeurde op de kruising van de Lunetstraat en de Tramsingel.

De automobilist reed volgens de politie vermoedelijk rond 00.30 uur over het kruispunt en kwam in botsing met een scooter waarop twee personen zaten. “Beiden kwamen ten val en raakten gewond. De automobilist reed na de aanrijding door en liet aanzienlijke schade achter. Omstanders ontfermden zich vervolgens over de slachtoffers, waarna zij per ambulance zijn overgebracht naar het ziekenhuis.”

Na het incident heeft de bestuurder zich gemeld. Het gaat om een 23-jarige man uit Breda, die vermoedelijk alcohol had gedronken. Hij is aangehouden en naar het politiebureau gebracht. Zijn rijbewijs is ingenomen en zijn auto is in beslag genomen voor onderzoek.

Jetten biedt excuses aan voor behandeling Molukse migranten

ROTTERDAM – Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.

“Voor het harteloze en eerloze ontslag als militair. Voor de gebrekkige opvang en huisvesting. Voor niet gezien en in de steek gelaten worden. Voor het onvervulde verlangen naar thuis. Voor het verdriet en de pijn in zoveel Molukse gezinnen. Daarvoor bied ik vandaag namens de Nederlandse regering excuses aan”, sprak Jetten een geëmotioneerde zaal vol mensen uit de Molukse gemeenschap toe.

De minister-president sprak de woorden uit op een historische plek: hier arriveerde in 1951 het eerste schip met Molukkers en kwam het grootste deel van de ruim 12.500 migranten uit de eilandengroep aan wal. De Molukse gezinnen van met name voormalige militairen van het koloniale leger KNIL werden opgevangen onder erbarmelijke omstandigheden en voelden zich niet gewaardeerd en erkend.

Westerbork

Zij kwamen hiernaartoe nadat Nederland de oorlog verloor en Indonesië onafhankelijk werd. De militairen hadden hun steun uitgesproken voor de Republiek der Zuid-Molukken, die was opgericht als tegenreactie op de eenheidsstaat Indonesië, en werden door Indonesië als verraders gezien. Een deel van de militairen wilde niet demobiliseren of zich aansluiten bij het Indonesische leger. Zij werden in schepen naar Nederland gebracht voor een ’tijdelijk verblijf’.

De militairen werden bij aankomst meteen ontslagen. Hun gezinnen werden gehuisvest in locaties verspreid over het land, waaronder de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught. Ze werden opgevangen onder zeer sobere omstandigheden, kregen weinig financiële ondersteuning en mochten aan het begin ook niet werken. Gaandeweg bleek terugkeer geen optie.

Gewelddadige acties

Een groep Molukse jongeren raakte geradicaliseerd uit opgehoopte frustraties hierover en pleegde in de jaren zeventig een reeks gewelddadige acties. Zo vielen bij treinkapingen bij de Drentse dorpen Wijster en later De Punt meerdere doden. Ook werden kinderen en hun leraren gegijzeld in een basisschool in Bovensmilde, waarbij geen slachtoffers vielen.

De excuses krijgen volgens Jetten “pas betekenis door de daden die erop volgen”. Hij wil eerst goed onderzoek laten doen voordat wordt besloten over die vervolgacties en de Molukse gemeenschap daar ook bij betrekken.

Politie zoekt doorrijder na dodelijk ongeval in Biddinghuizen

BIDDINGHUIZEN – De politie is dringend op zoek naar getuigen van een ongeval zaterdagavond op de Biddingringweg (N305) in Biddinghuizen, Flevoland. Daarbij kwam een 32-jarige fietser om het leven, meldt de politie.

Omstreeks 23.30 uur kreeg de politie een melding van een spookrijdende fietser zonder licht op de Biddingringweg (N305) in de richting van Biddinghuizen. Nog voordat agenten een onderzoek konden starten, kregen zij een bericht over een zeer ernstig verkeersongeval op de N305. Het slachtoffer bleek met zijn fiets aangereden door een onbekende automobilist. De man raakte daarbij zwaargewond en overleed, ondanks een reanimatie.

Er ontbreekt ieder spoor van de betreffende bestuurder. Die is doorgereden zonder om te kijken naar het slachtoffer. Uit het eerste onderzoek is vastgesteld dat de automobilist vermoedelijk in een bestelbusje reed. Door het ongeval is de rechterzijde van het voertuig beschadigd geraakt. De politie roept op naar het beschadigde bestelbusje uit te kijken.

Verf laat los van Reflecting Pool, Trump geeft vandalen de schuld

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft op Truth Social gezegd dat er meerdere personen zijn gearresteerd wegens vandalisme bij de Lincoln Memorial Reflecting Pool in Washington. Een van de mensen die zou zijn aangeklaagd is de 67-jarige David Carter Hearn, een drievoudig olympiër.

Hearn, die op de Olympische Spelen deelnam bij het kanoën, zei dat hij vrijdag alleen even was gestopt om een kijkje te nemen bij de vijver en met zijn hand een strook loslatende blauwe verf had aangeraakt die tussen de algen dreef.

De vijver werd onlangs gerenoveerd, een project dat meer dan 14 miljoen dollar kostte. De renovatie is onderdeel van Trumps ingrijpende plannen om de Amerikaanse hoofdstad te transformeren. De bodem van de vijver werd in een kleur geverfd die Trump “Amerikaanse vlag-blauw” noemde.

De verf begon echter snel los te laten en de vijver raakte na de snelle renovatie bedekt met wolken algen. Volgens Trump moet de vijver waarschijnlijk gedeeltelijk worden leeggepompt voor “noodzakelijke reparaties”, na wat hij omschrijft als “vandalisme” op de locatie.

Medeoprichter gamebedrijf Ubisoft overleden bij vliegtuigcrash

LA BAULE-ESCOUBLAC – Een van de oprichters van de Franse gameontwikkelaar Ubisoft is omgekomen bij een crash met een privévliegtuig in Frankrijk. Dat meldt het bedrijf. De Franse Claude Guillemot werd 69 jaar.

Het kleine vliegtuig stortte vrijdag neer op een veld in de buurt van het vliegveld bij de plaats La Baule, in het westen van Frankrijk. Het toestel was opgestegen in Rennes, waar Guillemot woonde. Hij was de eigenaar van het vliegtuig.

Bij de crash kwam ook een andere inzittende om, melden Franse media. De precieze omstandigheden en de oorzaak van het ongeval zijn nog onduidelijk.

‘Diep bedroefd’

Guillemot richtte Ubisoft in 1986 op samen met zijn vier broers. Het bedrijf is de maker van gameseries als Assassin’s Creed en Far Cry. Claudes broer Yves is de huidige topman van Ubisoft. “Ubisoft is diep bedroefd door het overlijden van Claude Guillemot”, schrijft het bedrijf in een verklaring. “Onze gedachten gaan in deze moeilijke tijd uit naar zijn familie en naasten.”

De Franse bewindspersoon Anne Le Hénanff, die over digitalisering gaat, schreef op socialemediaplatform X: “De Franse videogamewereld verliest vandaag een van zijn pioniers.” De spellen van Ubisoft hebben Frankrijk volgens haar naar “de top van de wereldwijde videogame-industrie” getild.

Australië verlengt accijnskorting op brandstof met een maand

CANBERRA – Australië gaat nog een extra maand korting geven op de belasting op benzine en diesel. Dat heeft premier Anthony Albanese zondag bekendgemaakt. Het land kampt nog steeds met hoge brandstofprijzen, die het gevolg zijn van de Iranoorlog. De steunmaatregel moet Australiërs helpen bij de stijgende kosten van levensonderhoud.

De regering zal “de accijnskorting op brandstof met nog eens een maand verlengen, waardoor benzine en diesel in juli 16 Australische dollarcent per liter goedkoper zijn dan de normale prijzen”, stelt Albanese in een verklaring. Dat scheelt Australiërs ongeveer 11 Australische dollar (zo’n 6,70 euro) per tankbeurt.

Australië importeert het grootste deel van zijn brandstof. Het land heeft te maken met lokale tekorten sinds de oorlog in het Midden-Oosten in februari uitbrak. Door het conflict was de Straat van Hormuz maandenlang geblokkeerd. De belangrijke zeestraat was voor de oorlog goed voor het transport van een vijfde van de wereldwijde olie.

Wegenbelasting opgeschort

“We weten dat gezinnen nog steeds onder druk staan en we weten ook dat de gevolgen van dit conflict aan de andere kant van de wereld nog lang doorwerken in onze economie”, stelde Albanese in een televisie-uitzending.

De regering van het land had eerder voor drie maanden, tot eind juni, de accijnzen op benzine en diesel al gehalveerd en de wegenbelasting voor zware voertuigen opgeschort. Die maatregelen kostten de regering naar verwachting bijna 2,6 miljard Australische dollar, omgerekend ruim 1,5 miljard euro.

The Observer: Britse premier Starmer treedt maandag af

LONDEN – De Britse premier Keir Starmer gaat naar verwachting maandag aftreden, meldt de Britse krant The Observer. Eerder berichtten media al dat hij dit weekend een keuze zou maken over het voortzetten van zijn premierschap. Volgens The Observer is Starmer tot de conclusie gekomen dat zijn positie onhoudbaar is.

Een regeringsbron liet na het nieuws van The Observer aan persbureau Reuters weten dat Starmer “zich volledig op zijn werk blijft concentreren”.

Starmer kwam onder meer onder vuur te liggen vanwege het aanstellen van de omstreden Peter Mandelson als ambassadeur in de Verenigde Staten. Afgelopen week boekte zijn rivaal Andy Burnham een lokale verkiezingswinst, waardoor die Starmer kan uitdagen om het premierschap over te nemen. Burnham kan volgens zijn aanhangers rekenen op de steun van 201 parlementariërs, meldt The Observer.

Starmer zou dit weekend gesprekken hebben gevoerd met belangrijke figuren binnen de Britse politiek en zijn partij Labour. Hij probeert de rust te bewaren bij zijn aftreden, zeggen anonieme bronnen binnen Labour die The Observer sprak.

Dode bij botsing tussen goederentreinen in München: wagons storten van brug [+foto’s]

MÜNCHEN – Bij een botsing tussen twee goederentreinen in de Duitse stad München is in de nacht van vrijdag op zaterdag één persoon om het leven gekomen. Door de impact van de aanrijding stortten twee goederenwagons van een brug naar beneden.

Het ongeval gebeurde rond 01.40 uur op de Schleißheimer Straße in de wijk Milbertshofen. De meldkamer van de politie kreeg een melding dat een trein was neergestort, waarna direct een grote inzet van brandweer en ambulancediensten op gang kwam.

Bij aankomst van de eerste hulpdiensten bleek dat twee goederenwagons deels op de brug van een onderdoorgang en deels op de rijbaan hingen. Vanwege het gevaar dat de wagons verder zouden afglijden, werd de omgeving onmiddellijk ruim afgezet. Brandweerlieden beveiligden de wagons om verder verschuiven te voorkomen.

Tijdens deze werkzaamheden troffen de hulpdiensten een man aan die als gevolg van het ongeval dodelijk gewond was geraakt. Volgens de brandweer bevonden zich op het moment van de botsing geen andere personen in de directe omgeving van de brug.

Aanrijding Goederentreinen München
Foto: Brandweer München

Door de impact raakten meerdere geparkeerde auto’s zwaar beschadigd. De brandweer verlichtte de ongevalslocatie en ondersteunde de politie bij het onderzoek naar de toedracht van het incident.

De inzet van de brandweer werd rond 09.00 uur beëindigd. Specialisten van DB InfraGo hebben vervolgens de bergingswerkzaamheden aan beide goederentreinen overgenomen.

Aanrijding Goederentreinen München
Foto: Brandweer München

Over de omvang van de schade is nog niets bekend. De Duitse politie heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de botsing. De Schleißheimer Straße blijft ter hoogte van de ongevalslocatie voorlopig afgesloten voor verkeer.

Fietser overleden door aanrijding in Deurne

DEURNE – Door een aanrijding met een auto in Deurne is zaterdagmiddag een fietser om het leven gekomen, meldt de politie op X. Het slachtoffer is een 81-jarige man uit de Brabantse plaats.

Het ongeluk vond plaats op de Hendrik Mesdagstraat. Er is nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

Hoe het ongeval kon gebeuren, is nog onduidelijk. De politie doet onderzoek. Omroep Brabant schrijft dat de man deel uitmaakte van een groep fietsers. Bij het oversteken van de weg zou hij door de auto zijn geschept.

Iran: Straat van Hormuz weer dicht om aanvallen op Libanon

TEHERAN – De Iraanse strijdkrachten hebben aangekondigd dat de Straat van Hormuz weer dichtgaat vanwege de aanvallen op Libanon. De Israëlische aanvallen op Libanon zijn volgens Teheran een ernstige schending van de overeenkomst die Iran afgelopen week met de Verenigde Staten heeft gesloten.

De sluiting van de strategische zeestraat is volgens het opperbevel van Iran een eerste stap. “De vijand heeft beloftes gebroken en de agressie gaat door”, aldus de Iraanse militaire bevelhebbers. Er komen meer stappen om de vijand te dwingen zich aan de afspraken te houden.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei zaterdag in een vraaggesprek juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zee-engte weer afsluit. Hij hoopt binnen enkele dagen naar Zwitserland te kunnen gaan om de onderhandelingen met Iran voort te zetten.

Israëlische aanvallen

Afgelopen week sloten de twee landen een voorlopige overeenkomst die moet leiden tot een definitieve vrede. Daarmee zijn de vijandelijkheden onmiddellijk gestopt en ging de Straat van Hormuz geleidelijk weer open. In de overeenkomst staat dat de vijandelijkheden ook in Libanon stoppen, maar dat is niet gebeurd. Bij Israëlische aanvallen op Libanon zijn dit weekeinde al bijna dertig doden gevallen, volgens plaatselijke media.

Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldt ondertussen dat er een delegatie naar Zwitserland gaat. De VS moeten Israël er volgens Teheran toe dwingen de aanvallen te stoppen. Een Pakistaanse minister is zaterdag in de Iraanse stad Mashhad aangekomen voor gesprekken met collega’s. Pakistan is de voornaamste bemiddelaar.

Westerscheldetunnel afgesloten door autobrand

TERNEUZEN – De Westerscheldetunnel is zaterdagavond in beide richtingen afgesloten, omdat in de tunnel een auto in brand was gevlogen. De bestuurder was er op tijd uit, zegt een woordvoerder van Veiligheidsregio Zeeland. De brandweer is ter plaatse om het vuur te blussen.

Volgens de organisatie die de Zeeuwse tunnel beheert, staat het voertuig in de westelijke tunnelbuis, richting Terneuzen.

Ook de andere tunnelbuis, richting Borssele, is door de brand en de hulpverlening afgesloten. Dat levert “ernstige vertraging op”, laat de tunnelbeheerder weten.

Die verwacht dat de tunnelbuis richting Zuid-Beveland rond 20.30 uur weer open kan en richting Zeeuws-Vlaanderen rond 21.00 uur. “Stel uw reis waar mogelijk uit”, is het advies.

Fietsster (21) overleden na aanrijding langs Amstel bij Amsterdam

OUDERKERK AAN DE AMSTEL – Een 21-jarige vrouw uit Amsterdam is zaterdagochtend om het leven gekomen door een aanrijding op een weg langs de rivier de Amstel ten zuiden van de hoofdstad.

Volgens de politie reed het slachtoffer op een fiets en werd ze aangereden door een landbouwvoertuig.

De bestuurder van het landbouwvoertuig, een 28-jarige man uit Waverveen, is vanwege het ongeval aangehouden.

Het ongeluk gebeurde rond 08.35 uur op de weg Rondehoep West bij Ouderkerk aan de Amstel. Hulpverleners hebben de vrouw nog gereanimeerd, maar ze stierf later alsnog.

Israël bevestigt nieuwe aanvallen in zuiden van Libanon

JERUZALEM – De Israëlische krijgsmacht bevestigt dat het doelen van Hezbollah bestookt in het zuiden van Libanon. Dat zou een reactie zijn op raketaanvallen door die pro-Iraanse groep.

“Gedurende de nacht heeft de terroristische organisatie Hezbollah meer dan vijftig projectielen afgevuurd op Israëlische troepen in het zuiden van Libanon”, zegt een militaire functionaris. “Als reactie op de aanvallen bestookt de krijgsmacht sindsdien terroristische doelen van Hezbollah in Zuid-Libanon.”

De Libanese autoriteiten melden dat alleen in Nabatieh zestien lichamen zijn geborgen na de aanvallen. Vanuit de stad steeg rook op. Ook elders in Libanon zouden mensen zijn omgekomen. Een van de doden is naar verluidt een Libanese militair.

De aanvallen volgen op berichten dat Hezbollah en Israël hadden ingestemd met een staakt-het-vuren. Een parlementariër van Hezbollah, dat ook een politieke tak heeft, zei zaterdag dat de groep eist dat Israël zich aan dat bestand houdt.

“Het verzet heeft het volste recht om deze vijand te confronteren wanneer die ons aanvalt, aangezien zij de agressor en de bezetter zijn”, zei het parlementslid, Hassan Fadlallah.

De aanhoudende strijd wordt gezien als struikelblok in het vredesproces tussen de Verenigde Staten en Iran. Iran zou vrijdag hebben afgezien van geplande gesprekken met de VS in Zwitserland uit onvrede over de situatie in Libanon.

Vrouw omgekomen in Drenthe door boom op auto tijdens noodweer

COEVORDEN – In Drenthe is een vrouw om het leven gekomen tijdens de storm die in de nacht van vrijdag op zaterdag over Nederland trok.

Een boom viel bovenop de auto waar ze in zat. Ze stierf ter plekke.

Het ongeluk gebeurde bij het dorp ’t Haantje. Dat ligt niet ver van Emmen, in de gemeente Coevorden.

Het slachtoffer is een vrouw van 25 uit het Friese Joure, meldt de politie Drenthe. Het fatale incident gebeurde iets na middernacht.

ProRail: storm zorgt voor veel problemen op het spoor

UTRECHT – De storm die in de nacht van vrijdag op zaterdag over Nederland trok, heeft verspreid over het land tot veel problemen op het spoor geleid. Dat meldt ProRail. Reizigers konden hun reis niet vervolgen doordat op verschillende trajecten bomen op het spoor lagen. Medewerkers van ProRail hebben in samenwerking met aannemers de hele nacht hard gewerkt om het spoor vrij te maken.

Hoewel de meeste problemen inmiddels verholpen zijn, wordt op sommige plekken nog gewerkt aan herstel. Vooral rondom Utrecht en Amersfoort kwamen bomen op het spoor terecht. Op de meeste plekken hebben zogenoemde incidentenbestrijders gestrande treinen verplaatst. Daarnaast moesten bomen in stukken worden gezaagd en worden weggesleept.

Treinreizigers hoefden volgens ProRail niet te worden geëvacueerd, wel hadden ze veel vertraging. Rond Utrecht en Geldermalsen konden reizigers hierdoor hun reis naar huis niet met de trein maken. Voor hen is voor alternatief vervoer gezorgd.

Dak DHL-postcentrum in Zwolle deels ingestort door noodweer

ZWOLLE – Het dak van een DHL-postcentrum aan de Lingenstraat in Zwolle is vrijdagavond deels ingestort als gevolg van het noodweer.

Volgens de brandweer zorgden de hevige regenval en harde wind ervoor dat een grote hoeveelheid water op het dak terechtkwam. Door de extra belasting begaf een deel van de dakconstructie het.

Brandweer met meerdere eenheden aanwezig

De brandweer rukte met meerdere eenheden uit naar het incident en is ter plaatse om de situatie veilig te stellen en de gevolgen van de instorting in kaart te brengen.

Geen gewonden

Bij het incident raakte niemand gewond. Over de omvang van de schade aan het DHL-postcentrum is nog niets bekend.

Volgens een woordvoerder van de brandweer is de instorting veroorzaakt doordat zich een grote hoeveelheid water op het dak had verzameld, waardoor de constructie het uiteindelijk begaf.

Veel stormmeldingen in midden van Nederland, NL-Alert verstuurd

DEN HAAG – De meldkamers in Flevoland, Gooi en Vechtstreek en Utrecht krijgen vrijdagavond heel veel meldingen van stormschade binnen. Dat laten de veiligheidsregio’s weten.

De veiligheidsregio Flevoland verstuurde kort na 23.00 uur een NL-Alert met de oproep om binnen te blijven. “Die hebben we verstuurd om mensen erop te wijzen dat ze alleen bij levensbedreigende situaties 112 moeten bellen”, zegt de woordvoerder. “De meldkamer wordt echt overspoeld. We krijgen ook veel meldingen van onder meer bomen op de weg en delen die van daken zijn afgewaaid.”

De Veiligheidsregio Utrecht liet eerder al weten dat het door de vele meldingen langer kan duren voordat hulpdiensten ter plaatse zijn.

Ook de Veiligheidsregio Twente meldt druk te zijn met storm- en waterschades en het ruimen van omgevallen bomen in Hengelo en omgeving. In onder meer Barneveld en Uddel sloeg de bliksem in woningen in, waardoor brand ontstond. Dat gebeurde eerder op de avond ook al bij woningen in Zeeland en Zuid-Holland.

Door het noodweer zijn meerdere bomen op het spoor gewaaid, laat spoorbeheerder ProRail weten. Volgens een woordvoerder konden reizigers veilig uit de treinen stappen die op de getroffen trajecten reden. Het gaat om verschillende trajecten in met name het midden van het land.

In Apeldoorn werd het Drakenbootfestival vroegtijdig beëindigd door het naderende noodweer, laat een woordvoerster weten.

In een groot deel van het land geldt code oranje vanwege forse onweersbuien. Op beelden is te zien dat er tijdens het overtrekken van de buien in het midden van het land vrijwel voortdurend bliksemschichten te zien zijn.

15-jarige verdachte van moord op ouders Meerstad blijft langer vastzitten

MEERSTAD – De rechter-commissaris van de rechtbank Noord-Nederland heeft besloten dat de 15-jarige verdachte in het onderzoek naar de dood van twee 53-jarige personen in Meerstad veertien dagen langer in voorlopige hechtenis blijft.

De minderjarige verdachte wordt verdacht van de moord op een 53-jarige man en een 53-jarige vrouw. Het onderzoek naar de zaak is nog in volle gang.

Het Openbaar Ministerie laat weten terughoudend te zijn met het verstrekken van informatie over de zaak. Volgens het OM hangt dit samen met de minderjarigheid van de verdachte en de opgelegde beperkingen.

Door deze beperkingen mag de verdachte uitsluitend contact hebben met zijn advocaat. Verdere details over het onderzoek zijn daarom niet bekendgemaakt, meldt het Openbaar Ministerie.

Groningen in verzet tegen kerncentrales en hoopt op Tweede Kamer

GRONINGEN – Groningen gaat er “alles aan doen” om te voorkomen dat in de Eemshaven kerncentrales komen. De provincie en de gemeente Het Hogeland, waarin de Eemshaven ligt, hebben hun hoop ook gevestigd op de Tweede Kamer die op 2 juli debatteert over kernenergie. “Onze oproep is: haal ons hieruit!”, aldus wethouder Eltjo Dijkhuis.

Het kabinet heeft het aantal mogelijke locaties voor nieuwe kerncentrales teruggebracht naar drie, waarvan twee in de Groningse haven. “De keuze moet nog gemaakt worden”, benadrukt gedeputeerde Pascal Roemers.

“Maar in de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden zijn verschillende moties aangenomen, met de boodschap dat er geen kerncentrale in Groningen moet komen. Wij staan voor onze inwoners. Als overheden wil je niet tegenover elkaar komen te staan bij de rechter. Maar als het nodig is, gaan we dat vanzelfsprekend doen.”

Wethouder Dijkhuis kondigt “verzet” aan. “We gaan ons met de provincie en hopelijk veel maatschappelijke partijen stevig verweren.”

Twee treinen botsen op elkaar ten noorden van Londen [+video]

BEDFORD – Bij een treinongeluk bij het Britse Bedford is één dode gevallen. Dat meldt de verkeerspolitie in een statement.

Twee treinen botsten vrijdag op elkaar ten noorden van Londen. Meerdere andere mensen raakten gewond.

“We werken hard om vast te stellen wat er precies is gebeurd en zullen zo snel mogelijk meer informatie verstrekken”, aldus de politie. Hulpdiensten zijn in groten getale ter plaatse.

Bij het ongeluk waren twee treinen betrokken die onderweg waren naar het treinstation Londen St Pancras, bevestigt treinvervoerder East Midlands Railway.

De Britse premier Keir Starmer schrijft op X dat zijn gedachten uitgaan naar de familie van de overleden persoon en de mensen die ernstig gewond zijn geraakt. “Ik ben de hulpdiensten dankbaar voor hun snelle reactie op dit tragische incident.”

Europese Commissie stelt € 1,1 miljard subsidie beschikbaar voor transportinfrastructuur

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft een nieuwe subsidieronde geopend waarbij in totaal € 1,1 miljard beschikbaar wordt gesteld voor de aanleg, modernisering en verduurzaming van transportinfrastructuur binnen de Europese Unie. Het gaat om de laatste oproep binnen de huidige meerjarenbegroting van de EU.

De financiering wordt verstrekt via de Connecting Europe Facility (CEF), het belangrijkste Europese instrument voor de ontwikkeling van het Trans-Europees Transportnetwerk (TEN-T).

Focus op spoor, binnenvaart en militaire mobiliteit

Met de beschikbare middelen wil de Europese Commissie de verbindingen binnen Europa verder verbeteren. De geselecteerde projecten moeten bijdragen aan de ontwikkeling van hogesnelheidsspoorverbindingen en een sterkere maritieme connectiviteit binnen de EU.

Daarnaast wordt veel nadruk gelegd op militaire mobiliteit. De Europese Commissie wil knelpunten wegnemen die militaire verplaatsingen binnen Europa belemmeren en daarmee de defensieve paraatheid van de Europese Unie versterken.

Verduurzaming van transport

De subsidieronde richt zich nadrukkelijk op duurzame transportoplossingen. Zo is er ondersteuning beschikbaar voor de elektrificatie van het wegvervoer en grondoperaties op luchthavens.

Ook investeringen in laadinfrastructuur voor schepen in zeehavens en binnenhavens komen in aanmerking voor financiering. Verder wil Brussel de digitalisering van het wegtransport versnellen.

Volgens de Europese Commissie moeten de geselecteerde projecten leiden tot slimmer, efficiënter en duurzamer transport, terwijl tegelijkertijd de interoperabiliteit en weerbaarheid van het Europese transportnetwerk worden versterkt.

Ook Oekraïne en Moldavië kunnen deelnemen

Opvallend is dat ook Oekraïne en Moldavië deelnemen aan deze subsidieronde. Daarmee onderstreept de Europese Commissie de groeiende transportverbindingen tussen beide landen en de Europese Unie.

Aanvragen tot oktober

Overheden, infrastructuurbeheerders, havens, vervoersbedrijven en andere betrokken organisaties kunnen tot en met 6 oktober 2026 een aanvraag indienen voor financiering.

De Europese Commissie verwacht dat de investeringen een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van een toekomstbestendig Europees transportnetwerk en de versterking van de logistieke en economische verbindingen binnen Europa.

KLM-monteurs volgen training bij Koninklijke Luchtmacht

AMSTELVEEN – Zeven monteurs van KLM starten vanaf september een opleidingstraject bij de Koninklijke Luchtmacht. Met de pilot willen KLM en Defensie ervaring opdoen met de inzet van civiel technisch personeel voor het onderhoud aan militaire helikopters.

De samenwerking werd vrijdag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst op Schiphol-Oost. Het initiatief vloeit voort uit het convenant voor strategische samenwerking dat ongeveer een jaar geleden werd ondertekend door KLM-topvrouw Marjan Rintel en de toenmalige staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman.

Kennisuitwisseling tussen luchtvaart en Defensie

Volgens Mathieu Essenberg, Executive Vice President van KLM Engineering & Maintenance, biedt de samenwerking voordelen voor beide organisaties.

“Bij KLM beschikken we over zeer ervaren technici die dagelijks werken aan de veiligheid van onze vloot. Het is waardevol dat zij via deze training hun vakmanschap kunnen inzetten in een andere omgeving en tegelijkertijd nieuwe kennis opdoen. Zo versterken we niet alleen onze eigen organisatie, maar dragen we ook bij aan de weerbaarheid van Nederland”, aldus Essenberg.

De monteurs krijgen tijdens de opleiding inzicht in de werkwijzen, processen en technische systemen van Defensie.

Versterking van de operationele gereedheid

Commodore Ellen Meeuwsen-Scholten, directeur Personeel van de Koninklijke Luchtmacht, ziet de samenwerking als een voorbeeld van hoe overheid en bedrijfsleven elkaar kunnen versterken.

“Door technisch personeel de mogelijkheid te bieden ervaring op te doen binnen Defensie, bouwen we aan schaalbare capaciteit die inzetbaar is wanneer de situatie daarom vraagt. Tegelijkertijd leren zij de processen, werkwijzen en cultuur van Defensie kennen, waardoor zij op cruciale momenten direct een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de operationele gereedheid van de luchtmacht”, zegt zij.

Onderzoek naar verdere samenwerking

Naast de inzet van technisch personeel onderzoeken KLM en Defensie verdere samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van onderhoud van componenten en vliegtuigmotoren.

Daarbij wordt gekeken hoe bestaande civiele onderhoudsinfrastructuur optimaal kan worden benut. Onder meer de faciliteiten op Schiphol-Oost en Schiphol-Rijk, waaronder Regional Jet Center en EPCOR, worden daarbij betrokken.

Ook wordt onderzocht of in de toekomst een nieuwe faciliteit voor specifiek militair onderhoud kan worden gerealiseerd.

Weerbaarheid vergroten

De samenwerking maakt deel uit van een bredere strategie waarbij KLM en Defensie kennis, personeel en middelen willen delen om de weerbaarheid van beide organisaties te vergroten.

Naast technische ondersteuning wordt daarom ook gekeken naar andere terreinen waarop de nationale luchtvaartmaatschappij en Defensie in de toekomst intensiever kunnen samenwerken.

KNMI breidt code oranje uit naar Zuid-Holland en hele zuiden: kans op zwaar onweer, hagel en windstoten

DE BILT – Het KNMI heeft vrijdagavond de waarschuwing voor zwaar onweer verder uitgebreid. Voor het gehele zuiden van Nederland, waaronder ook Zuid-Holland, geldt inmiddels code oranje vanwege de kans op zware onweersbuien. In de rest van het land blijft code geel van kracht. Daarnaast waarschuwt het KNMI voor aanhoudende hitte en benauwde omstandigheden.

Zware onweersbuien trekken over het zuiden

Vanavond kunnen plaatselijk forse onweersbuien ontstaan die gepaard gaan met zware windstoten, grote hagelstenen en veel neerslag in korte tijd. Voor Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en delen van Gelderland geldt daarom code oranje.

Volgens het KNMI bestaat er kans op windstoten van 75 tot 90 kilometer per uur. In het zuiden kunnen de windstoten lokaal rond de 90 kilometer per uur uitkomen. Daarnaast kunnen hagelstenen met een doorsnede van 2 tot 4 centimeter vallen.

Door de combinatie van zware regen, hagel en harde wind kan plaatselijk schade ontstaan en kunnen wegen tijdelijk slecht begaanbaar worden.

Risico op verkeershinder

Voor de transport- en logistieke sector kunnen de weersomstandigheden voor aanzienlijke hinder zorgen. Vooral vrachtwagens, bestelwagens en voertuigen met aanhangers zijn gevoelig voor zware zijwindstoten.

Daarnaast kunnen hevige regenbuien leiden tot aquaplaning, verminderd zicht en lokale wateroverlast. Op diverse plaatsen kunnen hierdoor vertragingen ontstaan in het wegverkeer.

Hitte blijft aanhouden

Ook vrijdagavond blijft het op veel plaatsen nog lang warm. De combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid zorgt volgens het KNMI voor drukkende en benauwde omstandigheden.

Het Nationaal Hitteplan van het RIVM blijft van kracht. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico op gezondheidsklachten, maar ook bij zware lichamelijke inspanning kunnen uitdroging en oververhitting optreden.

Vanaf zaterdag regionaal verschil

Vanaf zaterdag wordt het in de kustprovincies minder warm, met temperaturen rond 26 graden. In Groningen en Friesland daalt het kwik naar ongeveer 24 graden en vervalt de code geel voor hitte.

In de rest van Nederland blijft het echter zeer warm met middagtemperaturen rond de 30 graden. Ook zondag blijft het in grote delen van het land zomers warm.

Mogelijk opnieuw 35 graden op maandag

Voor maandag verwacht het KNMI opnieuw tropische temperaturen. In vrijwel het hele land kan het dan 30 tot 35 graden worden.

Door de hoge luchtvochtigheid blijft de zogenoemde hittekracht de komende dagen hoog. Vooral in het zuidoosten worden waarden tussen 7 en 9 verwacht, wat wijst op een verhoogd risico op hittestress voor mensen die buiten werken, chauffeurs en andere weggebruikers.

Volgens het KNMI neemt de kans op onweersbuien in de loop van de nacht naar zaterdag geleidelijk af.

Grote afzetting in Valkenswaard na brand in bus met accu’s

VALKENSWAARD – Op bedrijventerrein De Haak in Valkenswaard is een bus volledig uitgebrand. Vanwege de aanwezigheid van accu’s kwamen bij de brand gevaarlijke stoffen vrij, waardoor een zeer ruim gebied werd afgezet.

De brand werd ontdekt nadat een voorbijganger rook uit de bus zag komen en een beveiliger van het terrein waarschuwde. Toen de brandweer werd gealarmeerd, stond het voertuig al volledig in brand.

Gevaarlijke stoffen door accu’s

Volgens de hulpdiensten kwamen door de brand in de accu’s grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen vrij. Om die reden werd de omgeving ruim afgezet en werd de brandweer met extra voorzorgsmaatregelen ingezet.

De brandweer is nog geruime tijd bezig geweest met de bestrijding van de brand en het veiligstellen van het voertuig.

Eerder in sloot terechtgekomen

De uitgebrande bus was eerder, ongeveer drie weken geleden, in een sloot terechtgekomen in Zeeland. Daarbij liep het voertuig dusdanige schade op dat het als total loss werd beschouwd.

Over de exacte oorzaak van de brand is nog niets bekend. Onderzocht wordt of de eerdere schade aan het voertuig mogelijk een rol heeft gespeeld bij het ontstaan van de brand.

Betonwagen kantelt in sloot na wegverzakking in Schipluiden, urenlange berging nodig

SCHIPLUIDEN – Een betonwagen is vrijdagmiddag 19 juni langs de Oostveenseweg in Schipluiden gekanteld en in een sloot terechtgekomen. De chauffeur bleef ongedeerd nadat hij het voertuig tijdig had verlaten.

De betonwagen had kort daarvoor beton gelost bij een woning aan de Oostveenseweg. Toen het voertuig vervolgens over de weg reed, zakte het wegdek weg. Hierdoor kwam de vrachtwagen steeds schuiner te staan.

Chauffeur verlaat voertuig op tijd

De situatie verslechterde zodanig dat de betonwagen uiteindelijk kantelde en in de naastgelegen sloot terechtkwam. De bestuurder wist het voertuig nog vóór het kantelen te verlaten en raakte daardoor niet gewond.

Complexe bergingsoperatie

Een bergingsbedrijf werd ingeschakeld om de betonwagen te bergen. Door de lastige bereikbaarheid van het voertuig bleek de berging complex. De bergers moesten eerst een plan van aanpak opstellen voordat met de werkzaamheden kon worden begonnen.

Uiteindelijk werd via een weiland aan de andere zijde van de gekantelde betonwagen een tijdelijke route aangelegd met rijplaten. Hierdoor kon het bergingsbedrijf het voertuig bereiken en weer op zijn wielen zetten.

Weg urenlang afgesloten

De bergingswerkzaamheden namen meerdere uren in beslag. Tijdens de operatie was de Oostveenseweg in beide richtingen afgesloten voor verkeer. Over de schade aan de weg en de exacte oorzaak van de verzakking is nog niets bekend.

Maritieme sector uit Rotterdam en Schiedam komt samen tijdens vijfde Fieldtrip

0

ROTTERDAM/SCHIEDAM – Maritieme professionals uit Rotterdam en Schiedam zijn vrijdag samengekomen tijdens de vijfde editie van de Fieldtrip, een initiatief van Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam. De bijeenkomst stond in het teken van ontmoeting, kennisdeling en het versterken van de samenwerking binnen de maritieme sector.

De Fieldtrip richt zich op de zogenoemde ‘gouden driehoek’ van Schiedam, Merwe-Vierhavens (M4H) en RDM. Ondernemers kregen de gelegenheid om nieuwe contacten te leggen, ervaringen uit te wisselen en kansen voor toekomstige samenwerking te verkennen.

Ook de Schiedamse wethouders Cemil Kahramanoğlu en Sun van Dijk waren gedurende de dag aanwezig.

Bezoek aan maritieme bedrijven

De deelnemers werden op RDM ontvangen door Berte Simons, Chief Operating Officer van Havenbedrijf Rotterdam. Vervolgens startte een rondrit langs diverse bedrijven in de maritieme maakindustrie.

Het gezelschap bezocht achtereenvolgens Rotterdam Offshore Group (ROG), waar ook Conoship en Econowind hun gezamenlijke projecten en innovaties presenteerden. Daarna stonden bezoeken aan Rotterdam Ship Repair en Eerland Ship Repair op het programma, gevolgd door een kijkje bij De Haas Shipyards.

Fieldtrip
Foto: Havenbedrijf Rotterdam

De dag werd afgesloten met een presentatie van Damen Shiprepair Rotterdam.

Focus op innovatie en verduurzaming

Tijdens de Fieldtrip werd uitgebreid stilgestaan bij de rol van de maritieme maakindustrie in de toekomst van de sector. Onderwerpen als energietransitie, circulariteit en veiligheid vormden daarbij een rode draad door het programma.

Volgens de organisatoren laten activiteiten als scheepsreparatie, onderhoud en retrofit zien hoe de sector actief bijdraagt aan een duurzamere en toekomstbestendige vloot. Ook innovatie, ontwerp en hergebruik van materialen kwamen nadrukkelijk aan bod.

Fiedltrip
Foto: Havenbedrijf Rotterdam

Samenwerking als sleutel

De centrale boodschap van de dag was dat samenwerking essentieel is om de concurrentiekracht van de regio verder te versterken.

Door kennis, ervaring en innovatiekracht te bundelen kunnen maritieme bedrijven in Rotterdam en Schiedam beter inspelen op de uitdagingen die de sector de komende jaren te wachten staan, aldus de organisatoren.

Farmers Defence Force sluit boerenacties vanwege stikstofplannen niet uit

DEN HAAG – Farmers Defence Force (FDF) sluit acties niet uit in reactie op de aanstaande stikstofplannen van het kabinet, zegt een woordvoerster. De boerenactiegroep kijkt ook naar juridische stappen tegen de plannen waar deze week diverse media over hebben geschreven. Ook voorzitter Erik Luiten van landbouworganisatie Agractie merkt dat het “broeit” onder de boeren.

Volgens diverse media komen er zones van 500 of 1000 meter rondom kwetsbare natuur waarin strengere stikstofregels gelden, zo bleek eerder deze week. Volgens landbouwminister Jaimi van Essen (D66) stond er “een bult onzin” in de mediaberichtgeving. De plannen van de landbouwminister worden volgende week vrijdag officieel gepresenteerd.

Volgens een woordvoerster van FDF betekent het niet per se dat boeren naar het Malieveld trekken. “Zeker niet omdat ze straks in Den Haag met reces zijn. Maar we hebben altijd acties klaar om uit te voeren.” Wat die acties zijn, wil de woordvoerster niet zeggen.

Juridische stappen

De boerenactiegroep is juridische stappen aan het voorbereiden om leden bij te staan die geraakt worden door mogelijke beperkingen en kijkt ook naar een massaclaim, laat de woordvoerster van FDF weten. Volgens haar gaan die juridische stappen het meeste pijn doen voor het kabinet.

Bij Agractie merken ze dat de stakingsbereidheid toeneemt maar het is niet zo dat alles al klaarstaat voor acties, stelt Luiten. “Maar je merkt wel, het kan zo oplaaien.” Luiten wacht eerst de presentatie van de stikstofplannen af. “Er wordt meer en meer duidelijk, maar de echte duidelijkheid volgt vrijdag.”

Voorzitter Ger Koopmans van LTO, de grootste boerenorganisatie van Nederland, wil het niet hebben over acties.

Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 19 juni

DE BILT – In Ell steeg de temperatuur vrijdag tot 34,0 graden. Niet eerder werd op 19 juni zo’n hoge temperatuur gemeten in ons land, meldt Weeronline.

Het vorige warmterecord voor 19 juni werd gemeten in 2000. Toen steeg het kwik tot 33,9, ook in de Limburgse plaats Ell.

Er is geen sprake van een officieel warmterecord, omdat het record op het hoofdstation in De Bilt niet is verbroken. Tot nu toe werd het 31,4 graden in De Bilt. Het is op het hoofdstation wel de warmste dag van dit jaar tot nu toe.

Komende dagen houdt het warme weer aan. Zaterdag is mogelijk sprake van de tweede regionale hittegolf van het jaar.

Israël en Hezbollah eens over staakt-het-vuren

WASHINGTON – Israël en Hezbollah hebben ingestemd met een staakt-het-vuren, zegt een Amerikaanse topfunctionaris. Het bestand is vrijdag om 16.00 uur lokale tijd ingegaan. Dat is om 15.00 uur Nederlandse tijd.

Twee bronnen binnen Hezbollah zeggen dat de groepering het bestand heeft doorgevoerd. Een Israëlische bron zegt dat Israël zich aan het bestand zal houden zolang Hezbollah niet aanvalt. Wel zal Israël militairen in het zuiden van Libanon houden, aldus de Israëlische vertegenwoordiger.

Een correspondent van Al Jazeera meldt dat binnen een halfuur na het ingaan van het staakt-het-vuren al vier grote aanvallen hadden plaatsgevonden op en rond de Libanese stad Nabatieh. Een vertegenwoordiger van het Israëlische leger sprak na het ingaan van het bestand ook van schendingen door Hezbollah. Het is niet duidelijk of hij daarmee doelt op het nieuwste bestand, of het staakt-het-vuren dat al eerder gold.

Israël meldde eerder op de dag zware aanvallen op Libanon. Daarbij zouden tientallen Hezbollahstrijders zijn gedood. Het Libanese ministerie van Gezondheid meldde 47 doden en 97 gewonden. Onder de doden zouden ten minste zeven vrouwen en twee kinderen zijn. Volgens de Amerikaanse functionaris is er nu een einde aan het geweld gekomen. Die meldt ook dat het bestand het resultaat is van bemiddeling van de VS en Qatar en daarnaast met hulp van Iran, dat Hezbollah steunt.

Eerder op vrijdag waarschuwde Iran nog voor de regionale gevolgen van de Israëlische aanvallen op Libanon. Volgens Teheran zijn de VS daarvoor direct verantwoordelijk, zo verwees zegsman Esmaeil Baghaei naar de overeenkomst die Iran en de VS deze week sloten. Daarin werd vastgelegd dat een staakt-het-vuren tussen de twee ook een bestand in Libanon moest omvatten.

De vijandelijkheden namen begin deze week aanzienlijk af, maar namen later toch weer toe. Israël en Hezbollah zijn sinds de oorlog in Gaza verwikkeld in een dodelijk conflict. Zij gingen in november 2024 ook al akkoord met een staakt-het-vuren. De strijd laaide begin maart op, nadat Hezbollah Israël had aangevallen als vergelding voor de dood van de Iraanse opperste leider. Israël ging door met zware aanvallen ondanks een later afgesproken staakt-het-vuren met Libanon.

OM eist tot zeven jaar cel voor smokkel van 506 kilo cocaïne in transformator voor zonnepanelenbedrijf

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft vrijdag gevangenisstraffen tot zeven jaar geëist tegen drie mannen die betrokken zouden zijn geweest bij de invoer van 506 kilo cocaïne. De drugs waren verborgen in een transformator die vanuit Brazilië via Luxemburg naar Nederland werd vervoerd en bestemd was voor een bedrijf dat zich kort daarvoor had ingeschreven als handelaar in zonnepanelen.

Bedrijf al eerder in beeld bij justitie

De zaak kwam aan het rollen nadat een bedrijf, dat eerder al in onderzoeken naar drugstransporten was opgedoken, eind 2025 zijn naam en activiteiten wijzigde in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Volgens het Openbaar Ministerie ging het bedrijf zich vervolgens richten op de handel in zonnepanelen.

Deze wijziging trok de aandacht van het zogenoemde Dekmantelteam van de Zeehavenpolitie en de Douane, dat het bedrijf al in de gaten hield.

Cocaïne verstopt in transformator

In december 2025 werd een transformator vanuit Brazilië via Luxemburg naar Nederland verzonden. De eindbestemming was het bedrijf van een van de verdachten.

Toen de Luxemburgse Douane vragen stelde over de zending en een signalering werd afgegeven, besloten de Nederlandse autoriteiten in te grijpen. Op verzoek van Nederland werd de transformator in Luxemburg gecontroleerd.

In het apparaat werden 471 pakketten met in totaal 506 kilo cocaïne aangetroffen. De drugs waren in de transformator vastgelast.

Gecontroleerde aflevering leidt tot arrestaties

Na de ontdekking besloten de opsporingsdiensten de cocaïne te vervangen door zandzakken. Vervolgens werd de zending onder toezicht doorgelaten naar Nederland.

De gecontroleerde aflevering leidde uiteindelijk tot de aanhouding van vier verdachten.

Volgens het Openbaar Ministerie vertegenwoordigde de partij cocaïne een straatwaarde van vele miljoenen euro’s.

OM: essentiële rol bij grootschalige drugshandel

Tijdens de zitting benadrukte de officier van justitie de ernst van de zaak.

“Meer dan 500 kilo cocaïne, dat is heel, heel veel. Drugshandel brengt veel ellende, het vormt een groot maatschappelijk probleem dat vaak gepaard gaat met geweld, corruptie, witwassen en wapenbezit. Deze verdachten hebben hier – ieder op zijn manier – ontegenzeggelijk een essentiële bijdrage aan geleverd”, aldus het OM.

Celstraffen geëist

Tegen de hoofdverdachte eiste het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf van zeven jaar. Volgens justitie was hij betrokken bij de aankoop, invoer, opslag en het vervoer van de transformator met de verborgen cocaïne.

Tegen twee andere verdachten, die door het OM worden aangemerkt als zogenoemde “uithalers-plus”, werd ieder vier jaar gevangenisstraf geëist.

Voor een van hen kwam daar nog een aanvullende eis van zes maanden cel bij wegens verboden wapenbezit. Bij hem werd een vuurwapen aangetroffen waarop zijn DNA was gevonden.

De strafzaak tegen een vierde verdachte is aangehouden.

De rechtbank doet naar verwachting over twee weken uitspraak.

Transporteur niet aansprakelijk voor ontbrekende veilinggoederen na internationaal transport

MIDDELBURG – Een Hongaars bouwbedrijf heeft vergeefs geprobeerd een transportbedrijf en een online veilinghuis aansprakelijk te stellen voor een partij steigeronderdelen die na aankoop op een Belgische veiling deels zou hebben ontbroken. De Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde dat zowel het veilinghuis als de vervoerder correct hebben gehandeld en wees alle schadeclaims af.

Steigeronderdelen gekocht via online veiling

De zaak draaide om een Hongaars bouwbedrijf dat in november 2023 via een online veiling steigeronderdelen en schroefstempelsteunen kocht van een Belgische verkoper. Voor het transport van de goederen naar Hongarije werd een Nederlands transportbedrijf ingeschakeld.

Volgens de koper bleek na aflevering in januari 2024 dat een aanzienlijk aantal onderdelen van de steiger ontbrak. Kort daarna werd de Belgische verkoper failliet verklaard. Omdat nalevering daardoor niet meer mogelijk was, stelde het bouwbedrijf zowel het veilinghuis als de vervoerder aansprakelijk voor een schadebedrag van ruim 26.500 euro.

Veilinghuis slechts bemiddelaar

De rechtbank stelde vast dat het veilinghuis uitsluitend als bemiddelaar optrad bij de totstandkoming van de koopovereenkomst en geen verkoper van de goederen was. Volgens de toepasselijke veilingvoorwaarden lag de verantwoordelijkheid voor het controleren van de gekochte goederen bij de koper of diens transporteur op het moment van afhalen.

De chauffeur van het transportbedrijf had bij het ophalen een ontvangstbewijs ondertekend. Daarmee werden de goederen volgens de voorwaarden geaccepteerd in de aangeboden staat, hoeveelheid en kwaliteit. De rechtbank oordeelde daarom dat het veilinghuis niet aansprakelijk kon worden gehouden voor eventueel ontbrekende onderdelen.

Vervoerder handelde volgens CMR-regels

Ook de vordering tegen het transportbedrijf strandde. De rechtbank verwees daarbij naar het CMR-verdrag, dat van toepassing is op internationaal wegvervoer.

Volgens de rechter was de vervoerder uitsluitend verplicht om bij het laden te controleren of het aantal colli overeenkwam met de vrachtbrief en of de goederen uiterlijk in orde waren. Het transportbedrijf hoefde niet na te gaan of alle afzonderlijke onderdelen van de steiger daadwerkelijk aanwezig waren.

De lading bestond volgens de vrachtbrief uit twee colli, overeenkomend met de twee aangekochte kavels. Bovendien had een medewerker op de Belgische laadlocatie bevestigd dat de lading compleet was. De chauffeur mocht volgens de rechtbank op die mededeling vertrouwen.

Schadeclaim volledig afgewezen

Naast de claim over de steigeronderdelen eiste het Hongaarse bedrijf ook een vergoeding voor eerder aangekochte douchebakken en een dubbele wasbak die volgens het bedrijf niet volledig waren geleverd. Ook deze vordering werd afgewezen omdat onvoldoende was onderbouwd waarom het veilinghuis daarvoor aansprakelijk zou zijn.

De rechtbank wees alle vorderingen af en veroordeelde het bouwbedrijf tot betaling van de proceskosten van zowel het veilinghuis als het transportbedrijf. Die kosten bedragen voor beide partijen afzonderlijk 4.856 euro.

Onrust binnen adviesorgaan Schiphol, leden leggen taken neer

AMSTERDAM – Het is onrustig binnen de raad die de belangen van omwonenden van Schiphol behartigt. Verschillende leden van het adviesorgaan hebben hun taken uit protest neergelegd, melden zij vrijdag. Ze vinden dat de raad niet langer in staat is om de belangen van alle omwonenden te behartigen. Als er niets verandert, dreigt er volgens hen weinig te verbeteren aan de situatie van omwonenden van de luchthaven.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) werd in 2023 in het leven geroepen en geeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ongevraagd en gevraagd advies. Khadija Arib is voorzitter van de raad, die bestaat uit gekozen leden die de omwonenden van de start- en landingsbanen en bijbehorende aanvliegroutes vertegenwoordigen. Ook zijn er deskundigen en maatschappelijke organisaties betrokken.

Vier leden hebben de taken vrijdag neergelegd. Hun zetels in de raad komen niet beschikbaar.

Deelbelangen

De onvrede heeft te maken met de manier waarop de raad is opgezet. Elk lid vertegenwoordigt een baan en daarmee een bepaalde groep omwonenden, waardoor deelbelangen ontstaan, aldus de critici. Ook zou er te weinig zijn gedaan om de “Schiphol-lobby buiten de deur te houden” in de aanloop naar een belangrijk advies.

Het ging mis in de aanloop naar een belangrijk advies over het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit, zegt Jeroen Wester, een van de MRS-leden die zijn taken neerlegde. Een belangrijk punt daarin is het zogeheten preferente baangebruik, waarbij sommige banen op Schiphol de voorkeur krijgen, omdat daar minder mensen omheen wonen en de hinder relatief gezien lager is. Gezien de deelbelangen lag dat punt zo gevoelig dat er binnen de raad niet over gesproken is, zegt Wester.

Verbetering van leefbaarheid

“Het doel van de MRS is om de leefbaarheid en gezondheidssituatie voor alle omwonenden te verbeteren. Met de huidige vertegenwoordigingswijze per baan is het niet mogelijk om dat voor alle omwonenden in gelijke mate te doen.” Wester pleit bijvoorbeeld voor een gezondheidsraad, in plaats van een raad waarin afzonderlijke gebieden rondom Schiphol zijn vertegenwoordigd.

De raad dient ook een “landsbelang”, benadrukt Wester, door de grote impact van het luchtvaartdossier op stikstof en de belasting van de ruimtelijke omgeving. “Dit dossier ligt in de orde van Tata Steel en Groningen.”

Geschrokken

Een woordvoerster van de MRS laat weten dat de overige leden zijn geschrokken van de stap. De MRS-leden willen “met zijn allen voor iedereen minder overlast”, zegt zij.

Het ministerie van IenW is om reactie gevraagd.

Kabinet gaat infrastructuurprojecten opnieuw beoordelen: onderhoud krijgt voorrang

DEN HAAG – Het kabinet gaat alle rijksprojecten voor wegen, spoorwegen, vaarwegen en waterwerken opnieuw tegen het licht houden. Ondanks miljardeninvesteringen in infrastructuur zijn er volgens het kabinet onvoldoende financiële middelen en personeel beschikbaar om alle geplande projecten uit te voeren. Daarom worden de projecten opnieuw geprioriteerd.

De criteria waarmee wordt bepaald welke projecten doorgaan, worden versneld uitgevoerd, worden uitgesteld of mogelijk helemaal vervallen, zijn vrijdag gepresenteerd. De definitieve keuzes worden dit najaar bekendgemaakt.

Basis eerst op orde

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Karremans benadrukt dat het kabinet de bestaande infrastructuur eerst op orde wil brengen voordat nieuwe projecten worden opgepakt.

“De infrastructuur is het fundament onder onze samenleving en economie. Het brengt werknemers en ondernemers op hun werk, zorgt dat de schappen in de supermarkt gevuld zijn en beschermt ons tegen overstromingen. Ons doel is om de basis weer op orde te krijgen. Daarvoor zijn scherpe keuzes nodig. Eerst onderhouden wat we hebben en daarna op een stevig fundament weer verder bouwen aan goede bereikbaarheid”, aldus Karremans.

Onderhoud en veiligheid krijgen prioriteit

Bij de herprioritering worden alle projecten binnen het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds tot 2040 beoordeeld. Daarbij wordt rekening gehouden met bestaande juridische verplichtingen en reeds gemaakte afspraken.

Het kabinet wil beschikbare middelen zo effectief mogelijk inzetten. Daarbij krijgt het in stand houden van bestaande infrastructuur voorrang boven nieuwe aanlegprojecten. Ook wordt onderzocht waar de levensduur van infrastructuur kan worden verlengd door extra onderhoud, zodat kostbare vervanging kan worden uitgesteld.

Veiligheid blijft volgens het kabinet het belangrijkste uitgangspunt bij alle keuzes.

Pas daarna wordt gekeken naar de prioritering van lopende aanlegprojecten binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

Grote uitdagingen vragen om keuzes

Volgens staatssecretaris Chris Bertram staat Nederland voor grote uitdagingen op het gebied van mobiliteit, woningbouw, waterveiligheid en militaire mobiliteit.

“Door focus aan te brengen en keuzes te maken op de korte termijn kunnen we tempo maken. Niet alleen voor infrastructurele opgaven, maar ook voor andere grote opgaven zoals woningbouw en militaire mobiliteit”, aldus Bertram.

Het kabinet wil daarnaast kijken naar mogelijkheden om infrastructuurprojecten op andere manieren te financieren, bijvoorbeeld via private investeringen, bijdragen van derden of Europese financiering.

Ook aandacht voor regionale bereikbaarheid

Naast investeringen in hoofdwegen, spoorlijnen en vaarwegen wil het kabinet samen met provincies en gemeenten werken aan een gebiedsgerichte aanpak van bereikbaarheid.

Daarbij wordt gekeken naar betere benutting van bestaande infrastructuur, digitalisering, publieke mobiliteit, autonoom vervoer en innovatieve multimodale transportsystemen. Ook moet de bereikbaarheid van voorzieningen in de regio verbeteren.

Besluitvorming dit najaar

De minister en staatssecretaris nemen dit najaar op basis van de gepresenteerde criteria besluiten over de toekomst van individuele infrastructuurprojecten. Daarbij wordt opnieuw overleg gevoerd met provincies, gemeenten, vervoerders en andere betrokken partijen voordat de keuzes definitief worden vastgesteld.

Voor de transport- en logistieke sector kunnen de uitkomsten grote gevolgen hebben, omdat zij bepalen welke weg-, spoor- en vaarwegprojecten de komende jaren prioriteit krijgen en welke mogelijk worden uitgesteld.

Huigevoort en KWS Infra zetten elektrische Mercedes-Benz eActros 600 in voor emissievrij asfalttransport

SINT-MICHIELSGESTEL/EINDHOVEN – Huigevoort B.V. heeft twee nieuwe Mercedes-Benz eActros 600-trekkers in gebruik genomen voor emissievrij asfalttransport in opdracht van KWS Infra. De elektrische trucks verzorgen zowel de aanvoer van warm asfalt naar wegenbouwprojecten als het transport van asfaltfreesmateriaal terug naar de asfaltcentrale voor hergebruik.

De investering is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen transporteur Huigevoort en opdrachtgever KWS Infra. Volgens manager bedrijfsvoering Lisa Huigevoort laat het project zien dat verduurzaming en rendabele bedrijfsvoering hand in hand kunnen gaan wanneer beide partijen gezamenlijk investeren.

Elektrisch transport voor complete logistieke cyclus

De twee eActros 600-trekkers worden ingezet in combinatie met lichtgewicht, geïsoleerde drieassige kippertrailers van Schwarzmüller. Daarmee kunnen ladingen van circa 30 ton worden vervoerd, terwijl de combinatie binnen de wettelijke gewichtsgrenzen blijft en voldoende wendbaar is voor inzet op bouwplaatsen.

Naast het transport zelf verloopt ook het kipproces volledig emissievrij dankzij de elektrische PTO (ePTO) van de trucks.

Volgens Huigevoort was een grote actieradius een belangrijke eis bij de aanschaf.

KWS Huigevoort

vlnr: Geert Schenkels (KWS Infra), Lisa Huigevoort en Daan Brok (Louwman Trucks)

“Wij zochten een truck die met deze belasting een volledige werkdag kon draaien zonder tussentijds te moeten laden. In de praktijk halen we afstanden van 500 tot 600 kilometer per dag. Daarmee sluit de eActros 600 perfect aan op onze bestaande operatie.”

Resultaat van 25 jaar samenwerking

De aanschaf van de twee elektrische trucks markeert volgens beide bedrijven een nieuwe stap in een samenwerking die inmiddels 25 jaar bestaat.

KWS Infra was op zoek naar een transportpartner in Zuid-Nederland die bereid was mee te investeren in emissievrije logistiek. Voor Huigevoort, dat al een kwart eeuw voor KWS Infra rijdt, was dat een logische ontwikkeling.

“Voor ons voelt dit als de kroon op een partnership van 25 jaar”, zegt Lisa Huigevoort. “KWS Infra heeft het vertrouwen uitgesproken om deze stap samen met ons te zetten. Dat vertrouwen wilden wij beantwoorden met een investering die echt impact maakt.”

KWS Huigevoort

Ook Geert Schenkels van KWS Infra benadrukt het gezamenlijke karakter van het project.

“Het mooie is dat we samen durven te innoveren en ook samen risico nemen. Huigevoort investeert in de voertuigen en wij geven commitment op een meerjarige inzet.”

Laden met zonne-energie en batterijopslag

De trucks hebben hun standplaats op het laadplein van de KWS Infra-vestiging in Eindhoven. Daar worden ze geladen met behulp van een combinatie van slim energiemanagement, zonne-energie en batterijopslag.

Volgens KWS Infra levert dit, mede in aanloop naar de vrachtwagenheffing, een financieel voordeel op ten opzichte van dieselvoertuigen.

Chauffeurs enthousiast over nieuwe trucks

Voor de introductie van de eActros 600 verzorgde Louwman Trucks uitgebreide trainingen voor de chauffeurs. Daarbij lag de nadruk op efficiënt rijden en optimaal gebruikmaken van recuperatie, waarbij energie tijdens het remmen wordt teruggewonnen.

Volgens Huigevoort waren eventuele zorgen over de actieradius na de eerste ritten snel verdwenen.

KWS Huigevoort

“De trucks rijden ontzettend ontspannen. Ze zijn stil, comfortabel en eventuele zorgen over actieradius waren na de eerste ritten direct verdwenen.”

De chauffeurs waarderen vooral het comfort, de rust in de cabine en het lage geluidsniveau van de nieuwe ProCabin-cabine.

Verdere elektrificatie van de vloot

Huigevoort beschikt inmiddels over zes elektrische voertuigen die voor verschillende opdrachtgevers worden ingezet. Het familiebedrijf uit Sint-Michielsgestel is gespecialiseerd in transport voor de grond-, weg- en waterbouw, recycling en bouwlogistiek.

Volgens Lisa Huigevoort bewijst de praktijk steeds vaker dat elektrisch transport een volwaardig alternatief is voor diesel.

“De resultaten die we nu zien laten zien dat de praktijk er klaar voor is. Daarom hopen we de komende jaren verder te kunnen bouwen aan een steeds duurzamer wagenpark met nog meer elektrische trucks.”

Woensdagochtend geen treinverkeer door staking

UTRECHT – De NS bevestigt dat door de staking van FNV woensdagochtend geen treinen rijden tussen 04.00 en 08.00 uur.

Daarna moet de dienstregeling weer worden opgestart en kunnen ritten de rest van de ochtend ook anders lopen dan reizigers gewend zijn, waarschuwt NS.

Ook werknemers van bus-, tram- en metrovervoer staken. Treinvervangend vervoer aanbieden is dus niet mogelijk, aldus NS.

Vrachtwagenchauffeur betrapt met joint achter het stuur, ook positief op cocaïne

BERGISCH GLADBACH – Een 27-jarige man uit Bonn hangt een omvangrijke strafzaak boven het hoofd nadat hij door de Duitse politie werd betrapt terwijl hij tijdens het rijden in een vrachtwagen een joint rookte. Daarnaast bleek hij de avond ervoor cocaïne te hebben gebruikt, niet over een rijbewijs te beschikken en met een onverzekerd voertuig te rijden.

Cannabislucht verraadt bestuurder

Het incident vond donderdag 18 juni rond 09.35 uur plaats op de Handstraße in de wijk Paffrath in Bergisch Gladbach. Agenten van de verkeersdienst reden in een onopvallend politievoertuig toen zij een tegemoetkomende vrachtwagen passeerden.

Bij het passeren roken de agenten direct een sterke cannabisgeur die uit de cabine van de vrachtwagen kwam. Hierop keerden zij hun voertuig en zetten de vrachtwagen aan de kant voor controle.

Joint tijdens het rijden

In de cabine troffen de agenten een half opgerookte joint aan. De bestuurder bekende direct dat hij deze tijdens het rijden had gerookt. Daarnaast verklaarde hij dat hij een dag eerder cocaïne had gebruikt.

Een drugstest bevestigde de verklaringen van de man.

Geen rijbewijs en geen verzekering

Tijdens de controle bleek bovendien dat de 27-jarige nooit in het bezit is geweest van een rijbewijs. Ook was de verzekering van de vrachtwagen niet meer geldig.

De politie verwijderde ter plaatse de kentekenplaten van het voertuig en bracht de man naar een ziekenhuis voor bloedonderzoek.

Strafrechtelijk onderzoek

De bestuurder kreeg een verbod opgelegd om voertuigen te besturen waarvoor een rijbewijs vereist is. De verkeersonderzoeksafdeling van de politie Rhein-Berg heeft een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar onder meer rijden zonder rijbewijs en deelname aan het verkeer onder invloed van verdovende middelen.

De politie benadrukt dat rijden onder invloed van alcohol of drugs niet alleen een gevaar vormt voor de bestuurder zelf, maar ook voor andere weggebruikers. In het kader van de Europese actieweek ROADPOL – Alcohol and Drugs worden daarom extra verkeerscontroles uitgevoerd.

Man aangehouden op verdenking van ronselen havenmedewerkers voor criminele activiteiten

AMSTERDAM – Het HARC-team Noordzeekanaalgebied heeft donderdag 18 juni een 43-jarige man uit Amsterdam op heterdaad aangehouden. De verdachte zou actief personen op sleutelposities binnen het havengebied van Amsterdam hebben benaderd met het oog op criminele activiteiten.

De aanhouding maakt deel uit van een lopend strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie Amsterdam. Eerder, op 11 juni, werd in dezelfde zaak al een verdachte aangehouden.

Onderzoek naar beïnvloeding logistieke processen

Het onderzoek richt zich op mogelijke pogingen om medewerkers binnen vitale logistieke processen te beïnvloeden. Volgens de opsporingsdiensten kunnen dergelijke praktijken de integriteit van het haven- en logistieke systeem ernstig aantasten.

De 43-jarige verdachte kwam in beeld bij het HARC-team dankzij de inzet van digitale opsporingsmiddelen. Over de aard van de vermoedelijke criminele activiteiten en de rol van de verdachte worden vanwege het lopende onderzoek geen verdere mededelingen gedaan.

Weerbaarheid haven en logistieke sector

De aanpak van ondermijnende criminaliteit vormt een belangrijk onderdeel van de zogeheten Mainportaanpak in het Noordzeekanaalgebied. Deze aanpak is gericht op het versterken van de weerbaarheid van havens, logistieke bedrijven en hun medewerkers tegen criminele inmenging.

Naast opsporing en handhaving wordt daarbij ingezet op preventie, bewustwording en het versterken van de integriteit binnen cruciale schakels van de logistieke keten.

Volgens de betrokken diensten vormen pogingen om medewerkers op sleutelposities te ronselen een directe bedreiging voor de veiligheid en betrouwbaarheid van de haven- en logistieke sector. Het vroegtijdig signaleren en bestrijden van dergelijke activiteiten heeft daarom hoge prioriteit.

Samenwerking binnen HARC-team

Het onderzoek wordt uitgevoerd door het HARC-team Noordzeekanaalgebied, een samenwerkingsverband van de Douane, de FIOD en de politie, onder gezag van het Openbaar Ministerie.

In het belang van het onderzoek worden op dit moment geen verdere inhoudelijke details verstrekt.

Kloosterman versterkt zwaartransport met krachtigste Volvo FH16 ooit in de vloot

KAPELLE – Kloosterman uit Kapelle heeft een nieuwe Volvo FH16 700 pk 8×4 zwaartransporttrekker in gebruik genomen. De truck vormt samen met een nieuwe Broshuis 2-bed-4 dieplader een nieuwe zwaartransportcombinatie voor het vervoer van zware machines en installaties in Nederland en België.

De Volvo FH16 werd geleverd door Bluekens Truck en Bus in Goes en vervangt een vergelijkbare zwaartransporttrekker binnen het wagenpark van het Zeeuwse familiebedrijf.

Tot 150 ton totaalgewicht

Kloosterman is gespecialiseerd in grondverzet, machineverhuur en transport en vervoert zowel eigen materieel als ladingen voor externe opdrachtgevers. Het gaat daarbij onder meer om graafmachines, brekerinstallaties, zeefinstallaties, transportbanden, woonunits en andere exceptionele ladingen.

De nieuwe combinatie heeft een wettelijk toegestaan totaalgewicht van 150 ton, waarmee het de zwaarste combinatie is die ooit deel uitmaakte van de vloot van Kloosterman. In de praktijk wordt een maximaal totaalgewicht van circa 115 ton bereikt.

Kloosterman

Directeur Jan-Kees Kloosterman benadrukt dat de combinatie zowel geschikt is voor lichtere machines als voor zware transporten. “Het mooie van deze combinatie is dat we compact blijven voor de lichtere kleinere machines, maar in een handomdraai ook de zwaardere machines kunnen vervoeren.”

Compact en wendbaar

Bij de aanschaf stonden trekkracht, koppel en wendbaarheid centraal. Volgens Kloosterman moet de truck regelmatig manoeuvreren op bouwplaatsen, bedrijventerreinen en rotondes waar de beschikbare ruimte beperkt is.

De Volvo FH16 is uitgerust met een I-Shift-versnellingsbak met extra kruipversnellingen, waardoor nauwkeurig manoeuvreren met zware ladingen mogelijk is. Daarnaast beschikt de truck over Volvo Dynamic Steering, een elektronisch geregeld stuurbekrachtigingssysteem dat volgens het bedrijf zorgt voor lichter en preciezer sturen, vooral op krappe locaties.

Kloosterman

Meer flexibiliteit en lagere kosten

Om de inzetbaarheid verder te vergroten, is de trekker voorzien van een luchtgeveerde vooras en een lagere koppelschotel. Hierdoor kunnen verschillende typen trailers worden ingezet.

Opvallend is de keuze voor steekassen in plaats van traditionele naafreductie. Volgens Kloosterman levert dat voordelen op op het gebied van brandstofverbruik, onderhoudskosten en CO₂-uitstoot, zonder dat dit ten koste gaat van de inzetbaarheid voor het dagelijkse werk.

Nieuwe Broshuis-dieplader

Gelijktijdig met de Volvo FH16 werd een nieuwe Broshuis 2-bed-4 dieplader geleverd. De nieuwe oplegger biedt aanzienlijk meer laadcapaciteit en flexibiliteit dan de vorige dieplader.

Kloosterman

De minimale laadvloerlengte groeide van zeven naar acht meter en kan bovendien nog eens vijf meter worden uitgeschoven. De laadvloerbreedte nam toe van 2,75 naar drie meter, terwijl de maximale laadcapaciteit steeg van 56 naar 72 ton.

Volgens Kloosterman maakt dit het mogelijk om grotere en zwaardere machines te vervoeren zonder tegen praktische beperkingen aan te lopen.

Servicecontract voor maximale inzetbaarheid

Voor de nieuwe Volvo FH16 heeft Kloosterman gekozen voor een Volvo Gold-onderhoudscontract. Daarmee zijn onderhoud, reparaties en keuringen afgedekt. Ook realtime monitoring maakt deel uit van het contract, waardoor mogelijke storingen vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd.

Kloosterman

Volgens Kloosterman is dat belangrijk omdat het bedrijf slechts één zwaartransportcombinatie in deze configuratie heeft. Stilstand heeft daardoor direct gevolgen voor de bedrijfsvoering.

Meer Volvo-trucks op komst

Eerder dit jaar nam Kloosterman al een nieuwe Volvo FH 6×2-trekker in gebruik. Later dit jaar volgt de levering van een Volvo FM 10×4-bakwagen met een af-fabriek widespread-oplossing en een 25 tonmeter Epsilon-autolaadkraan voor het plaatsen van rijplaten en draglineschotten.

Kloosterman beschikt momenteel over een vloot van achttien trucks, waarvan inmiddels vier voertuigen van Volvo zijn. Het familiebedrijf werd in 1915 opgericht en is uitgegroeid tot een moderne dienstverlener op het gebied van grondverzet, machineverhuur en transport.