Clicky

woensdag 9 juli 2025 - 14:16 uur
Home Blog Pagina 3

Voetballer Quincy Promes blijft vastzitten, voorarrest verlengd

AMSTERDAM – Voetballer Quincy Promes blijft voorlopig vastzitten. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam besloten. Volgens het hof zijn er nog voldoende redenen om hem vast te houden, onder meer het risico dat hij naar het buitenland vlucht. Oud-international Promes wordt verdacht van cocaïnesmokkel en het neersteken van zijn neef. De rechtbank heeft hem in totaal 7,5 jaar cel opgelegd. De zaak loopt momenteel in hoger beroep en is in de voorbereidende fase.

Promes werd vorige maand aangehouden in Dubai, waar hij tot dat moment voetbalde. Snel daarna is hij uitgeleverd aan Nederland waar hij sindsdien vastzit. Volgens zijn advocaat Cem Polat heeft Promes meerdere aanbiedingen gehad van voetbalclubs waar hij terechtkan als hij vrij zou komen, onder meer in Dubai en Letland. Ook is er volgens hem interesse vanuit Nederlandse clubs, maar hij noemt geen namen.

De rechtbank in Amsterdam veroordeelde Promes eerder bij verstek tot zes jaar cel voor betrokkenheid bij de smokkel van cocaïne en tot achttien maanden voor het neersteken van zijn neef. Beide zaken zijn samengevoegd in hoger beroep. De zaak wordt momenteel nog niet inhoudelijk behandeld. Dat zal niet voor 2026 gebeuren, liet het hof weten. Een nieuwe datum voor een voorbereidende zitting is ook nog niet bekend.

De 33-jarige Promes ontkent dat hij iets met beide feiten te maken heeft, hij herhaalde dinsdag dat hij onschuldig is. Promes, vijftigvoudig Oranje-international, voetbalde tot het moment van zijn arrestatie bij United FC Dubai, dat uitkomt op het tweede niveau van de Verenigde Arabische Emiraten. Daarvoor had de oud-speler van Ajax, FC Twente, Go Ahead Eagles en Sevilla een contract bij Spartak Moskou.

Nederland had Dubai om zijn uitlevering gevraagd. Promes had eerder laten weten dat hij naar Nederland wilde komen, maar alleen op voorwaarde dat hij niet de cel in hoefde. Het hof ging daar niet in mee. Kort daarna werd de voetballer in Dubai opgepakt en aan Nederland uitgeleverd.

Boete van 1.500 euro blijft ondanks verwarring in boeterapport in stand voor chauffeur die reed met bestuurderskaart van moeder

MIDDELBURG – Een vrachtwagenchauffeur die tijdens een controle op 13 mei 2023 reed met een bestuurderskaart op naam van een ander, blijft een boete van €1.500 verschuldigd. Dat heeft de rechtbank Zeeland-West-Brabant op 4 juli 2025 bepaald in een bestuursrechtelijke uitspraak. De man had bezwaar en beroep ingesteld, maar kreeg geen gelijk.

De overtreding kwam aan het licht tijdens een controle door de politie, waarbij bleek dat de chauffeur gebruik had gemaakt van de bestuurderskaart van zijn moeder. De Inspectie Leefomgeving en Transport legde aanvankelijk een boete op van €4.400, maar verlaagde dit bedrag tot €1.500 omdat de chauffeur niet als werkgever, maar als werknemer werd aangemerkt.

De man voerde aan dat de boete onterecht was en verwees onder meer naar een fout in het boeterapport – de controle zou op een zaterdag zijn uitgevoerd, terwijl 31 mei 2023 op een woensdag viel. De rechtbank oordeelde echter dat dit een kennelijke verschrijving betrof en geen gevolgen heeft voor de geldigheid van het rapport.

Ook stelde de chauffeur dat hij slechts een korte rit had gemaakt op eigen terrein, maar uit tachograafgegevens bleek dat er die dag 56 kilometer was gereden. Verder zou de moeder van de chauffeur geen CE-rijbewijs hebben, wat de verklaringen over haar rol bij het rijden in twijfel trok.

De rechter vond geen aanleiding om aan de betrouwbaarheid van het boeterapport of de bevoegdheid van de toezichthoudende politieagenten te twijfelen. Ook werd de man niet geschaad in zijn rechten doordat hij tijdig de cautie kreeg en later bijstand had van een advocaat.

Volgens de rechtbank is de opgelegde boete niet onevenredig en in lijn met de beleidsregels. De regels rond rij- en rusttijden zijn essentieel voor de verkeersveiligheid, benadrukte de rechter. Het beroep werd daarom ongegrond verklaard.

Boete van 30.000 euro voor transportbedrijf na manipulatie tachograaf

Foto; Duitse Politie

RHEDA-WIEDENBRÜCK – Een 31-jarige vrachtwagenchauffeur uit Turkije is donderdag 3 juli 2025 op de Duitse A2 betrapt op het manipuleren van de tachograaf in zijn voertuig. De verantwoordelijke transportfirma kreeg van de autoriteiten een boete van maar liefst €30.000, zo meldt de politie van Bielefeld.

De vrachtwagen werd rond 15.45 uur gecontroleerd op een parkeerplaats bij de afrit Herzebrock-Clarholz. Agenten van de Duitse verkeerspolitie ontdekten onregelmatigheden in de registratie van de rij- en rusttijden. Na een reeks metingen werd het controleapparaat (tachograaf) uitgebouwd en onderzocht. Daarbij bleek dat het apparaat niet meer in originele staat verkeerde.

In een verborgen compartiment aan de bestuurderszijde vonden de agenten een omschakelaar die verbonden was met de tachograaf. Tijdens een proefrit bleek dat de chauffeur hiermee tijdens het rijden kon simuleren dat hij stilstond, waardoor het systeem onterecht rusttijd registreerde.

Door deze manipulatie kon de chauffeur rijden zonder dat de werkelijke rijtijd werd geregistreerd, wat een direct gevaar vormt voor de verkeersveiligheid. Bovendien schakelden door de truc alle rijhulpsystemen zoals ABS, ESP en de afstandsregelaar uit, omdat het voertuig dacht stil te staan.

Zowel de chauffeur als het Turkse transportbedrijf ontkenden enige schuld. Na overleg met het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) in Bremen werd een boete van €30.000 opgelegd aan het bedrijf. Deze werd de volgende dag betaald.

De vrachtwagen mocht pas weer verder rijden nadat de manipulatie volledig was hersteld in een gespecialiseerde werkplaats. De aangetroffen apparatuur is in beslag genomen voor verder onderzoek.

Werkgever hoeft niet op te draaien voor ‘slippertje’ chauffeur

Foto: Adobe Stock

BERGEN OP ZOOM – Een vrachtwagenchauffeur die in februari 2021 uitgleed op een besneeuwd haventerrein in Antwerpen en daarbij zijn arm brak, krijgt geen schadevergoeding van zijn werkgever. De rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de werkgever niet tekortgeschoten is in haar zorgplicht en dus niet aansprakelijk is voor de opgelopen schade.

De chauffeur werkte destijds op uitzendbasis voor een transportbedrijf en moest op 9 februari 2021 een container ophalen in de haven van Antwerpen. Bij het uitstappen bij de weegbrug gleed hij uit op de besneeuwde ondergrond en brak daarbij zijn linkerarm op twee plaatsen. De chauffeur stelde zijn werkgever ruim drie jaar later alsnog aansprakelijk voor de materiële en immateriële schade.

De rechter stelt echter dat de werkgever geen zeggenschap had over het terrein van de Antwerpse haven, en dus ook niet verantwoordelijk kon worden gehouden voor het sneeuwvrij maken van de looppaden.

Bovendien was het volgens de kantonrechter voor de chauffeur duidelijk zichtbaar dat het had gesneeuwd en had hij vooraf een e-mail ontvangen waarin voor gladheid werd gewaarschuwd.

Ook het feit dat de chauffeur eigen veiligheidsschoenen droeg die geschikt waren voor gladde oppervlakken, werd meegewogen. Volgens de rechter had het verstrekken van andere schoenen geen verschil gemaakt in de uitkomst.

De rechtbank wees het verzoek van de chauffeur af en concludeerde dat sprake was van een bekend maatschappelijk risico, waarvoor de werkgever niet aansprakelijk gesteld kan worden. Wel werden de proceskosten van het deelgeschil, bestaande uit € 891 aan rechtsbijstand en € 90 aan griffierecht, begroot. Deze hoeft de werkgever alleen te vergoeden als in een toekomstig proces alsnog aansprakelijkheid zou worden vastgesteld.

Zaken rond ingrijpen Marco Kroon bij 5 mei-herdenking geseponeerd

WAGENINGEN – Het Openbaar Ministerie (OM) Oost-Nederland heeft besloten geen strafrechtelijke vervolging in te stellen tegen vijf demonstranten en tegen majoor Marco Kroon, naar aanleiding van de gebeurtenissen op 5 mei tijdens de Nationale Bevrijdingsherdenking in Wageningen.

Tijdens de toespraak van de minister drongen twee demonstranten voorbij de dranghekken op het 5 Mei Plein met de intentie een protestbanner te tonen. Kroon, die als genodigde op de eerste rij zat, greep een van de demonstranten vast en sleepte deze naar de omheining. In totaal werden vijf personen aangehouden.

Volgens het OM is bij de demonstranten geen sprake van strafbare feiten die vervolging rechtvaardigen. “Het recht om te demonstreren is een fundamenteel recht in Nederland,” aldus het OM. Iedere zaak wordt afzonderlijk beoordeeld, waarbij gekeken wordt naar de ernst van het feit, de context en eerdere rechterlijke uitspraken.

Ook de aangifte die de demonstranten indienden tegen majoor Kroon wordt geseponeerd. Hoewel het OM benadrukt dat het fysiek ingrijpen door burgers tijdens demonstraties niet is toegestaan, ziet het in dit geval geen aanleiding voor vervolging.

Gezien het moment en de omstandigheden, twee personen die onaangekondigd binnen de beveiligde zone komen tijdens een toespraak, was volgens het OM niet direct duidelijk wat hun intenties waren. “Ingrijpen door de politie ligt dan voor de hand, maar de snelle reactie van Kroon, als militair gewend snel te handelen, is voorstelbaar,” aldus het OM.

Het OM benadrukt dat Kroon het ingrijpen had moeten overlaten aan de aanwezige politie, maar acht verdere juridische stappen niet opportuun. De gevolgen van het incident bleven beperkt en het OM vindt dat hiermee op passende wijze is omgegaan met de situatie.

Tot slot heeft het OM beide partijen uitgenodigd voor een herstelgesprek. Daarbij wordt onderstreept dat het demonstratierecht mede mogelijk is dankzij de inzet van veteranen, terwijl Kroon zich naar eigen zeggen juist inzette voor een waardige herdenking van die inzet.

Vynova stopt PVC-productie in Beek per november 2025

Foto; Adobe Stock

BEEK – Chemiebedrijf Vynova heeft aangekondigd dat het voornemens is om de PVC-productie op de locatie in Beek (Limburg) in november 2025 stop te zetten. Het besluit is ingegeven door aanhoudende economische en markttechnische uitdagingen waarmee de Europese PVC-sector te maken heeft.

De fabriek op het Chemelot-terrein is sinds 1972 actief en heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 225.000 ton PVC. Op de locatie werken momenteel ongeveer 100 medewerkers. Het bedrijf heeft zijn personeel inmiddels geïnformeerd en is het formele adviestraject met de ondernemingsraad gestart.

Volgens CEO Christophe André staat de Europese PVC-markt onder grote druk door wereldwijde overcapaciteit, een langdurige vraaguitval, en toenemende concurrentie uit regio’s met lagere productiekosten en soepelere regelgeving.

“Er zijn geen signalen dat deze omstandigheden op korte termijn verbeteren. Deze moeilijke maar noodzakelijke stap moet onze concurrentiepositie op lange termijn versterken”, aldus André.

COO Henk Veldink benadrukt dat Vynova zich inzet voor de medewerkers in Beek. “We beseffen ten volle welke impact deze aankondiging heeft en zullen onze collega’s ondersteunen met een uitgebreid pakket aan initiatieven”, aldus Veldink.

De uiteindelijke sluiting is nog onder voorbehoud van het advies van de ondernemingsraad.

Vynova is een Europese producent van PVC en chloor-alkaliproducten en maakt deel uit van de International Chemical Investors Group (ICIG). Het bedrijf heeft vestigingen in vijf landen en telt ruim 1.400 medewerkers. In 2024 realiseerde Vynova een omzet van 950 miljoen euro. De productportfolio omvat onder meer suspensie-PVC, kalium- en natriumhydroxide, natriumhypochloriet en benzylchloride.

Luchthaven Marseille tijdelijk dicht door natuurbrand

Luchthaven Marseille
Foto: Adobe Stock | dream

MARSEILLE – De internationale luchthaven van het Zuid-Franse Marseille is tijdelijk dicht vanwege een natuurbrand. Volgens Franse media zijn in de buurt ook delen van snelwegen gesloten.

Sinds het begin van de middag vertrekken en landen er geen vliegtuigen meer. Diverse vluchten zijn omgeleid naar luchthavens zoals Nice en Nîmes, zegt een woordvoerder van het vliegveld. Het is niet duidelijk wanneer het vliegverkeer wordt hervat.

De natuurbrand woedt in Les Pennes-Mirabeau, iets ten noorden van Marseille. Die brak dinsdag uit na een voertuigbrand op een snelweg, bericht nieuwszender BFMTV. Volgens de brandweer is een gebied van 30 hectare getroffen. De burgemeester meldt evacuaties en zegt dat brandweerlieden bij een bejaardenhuis staan om naderende vlammen te bestrijden

Brand

De brand en rook verplaatsen zich richting Marseille, de tweede grootste stad van Frankrijk. De autoriteiten roepen inwoners in het 16e arrondissement, in het noordwesten van Marseille, om veiligheidsredenen op binnen te blijven en de deuren en ramen te sluiten. Ook worden mensen opgeroepen om de wegen vrij te houden voor de hulpdiensten.

Het zuiden van Frankrijk kampt de laatste dagen met meerdere natuurbranden. Het vuur verspreidt zich snel door harde wind en uitgedroogde begroeiing na een hittegolf.

Qbuzz krijgt boete van 1 miljoen euro voor rituitval in Friesland

Foto: Transport Online | E. van der Wal

LEEUWARDEN – De provincie Friesland legt vervoerder Qbuzz een boete van 1 miljoen euro op, voor het niet nakomen van prestatieafspraken over het busvervoer. De bussen van Qbuzz kwamen in het eerste kwartaal van dit jaar te vaak te laat, vielen te vaak uit en ook werden de eisen voor het inzetten van het juiste materieel niet gehaald, aldus de provincie. Het bedrijf verzorgt sinds december in opdracht van de provincie tien jaar lang het busvervoer in Friesland.

“Het gaat met name om tijden van aankomst en vertrek, rituitval en bussen die 80 kilometer per uur rijden op een traject waar het 100 kilometer per uur is”, zei gedeputeerde Matthijs de Vries (ChristenUnie) over de boete. Qbuzz moet ieder kwartaal aan de provincie rapporteren of het is gelukt zich aan de afspraken te houden. Volgens De Vries was er na het eerste kwartaal even verbetering zichtbaar in de cijfers, maar zijn er de laatste weken toch weer “haperingen” in het Friese busvervoer.

De provincie zegt scherp toezicht te blijven houden op Qbuzz en wil niet vooruitlopen op een mogelijke volgende boete. “Het gaat erom dat de reiziger van A naar B komt zoals we met elkaar hebben afgesproken”, zegt De Vries.

“Ondanks geleverde inspanningen erkent Qbuzz dat de start in Friesland niet goed is gegaan”, zegt het bedrijf. “Het spijt ons dat onze reizigers en onze medewerkers hiervan de gevolgen hebben moeten ervaren, we hadden het heel graag anders gedaan. We kennen onze verantwoordelijkheden en ook de gemaakte afspraken met onze opdrachtgever.” Qbuzz zegt de boete te bestuderen.

Het is niet voor het eerst dat Qbuzz een boete krijgt voor het niet nakomen van afspraken. De provincie Zuid-Holland legde het bedrijf daar eerder dit jaar boetes van in totaal 3,5 miljoen euro voor op. Qbuzz verzorgt sinds eind vorig jaar het busvervoer in het noorden van Zuid-Holland. De eerste maanden verliepen echter chaotisch, met veel rituitval en bussen die niet op tijd reden. Volgens Qbuzz kwam dat mede door een personeelstekort.

Daimler Truck wil 5000 banen schrappen in Duitsland

Daimler Truck

CHARLOTTE – Daimler Truck wil de komende jaren ongeveer 5000 banen schrappen in Duitsland. Dat heeft de Duitse vrachtwagenfabrikant dinsdag bekendgemaakt tijdens een strategiepresentatie in de Verenigde Staten.

Volgens een woordvoerder verdwijnen de banen grotendeels via natuurlijk verloop.

De reorganisatie zou vooral de vestiging in Leinfelden-Echterdingen bij Stuttgart treffen. Daar werkten eind vorig jaar ongeveer 28.000 mensen.

In totaal heeft Daimler Truck in Duitsland ongeveer 35.500 werknemers.

Het bedrijf meldde in mei dat het op hoofdpunten overeenstemming had bereikt met de centrale ondernemingsraad over de reorganisatieplannen. Daarbij werd afgesproken dat er tot eind 2034 geen gedwongen ontslagen vallen. Tot nu toe was nog niet bekend hoeveel banen zouden verdwijnen.

Mercedes-Benz Arocs 10×8 met 50 ton GVW voor Bloem Panheel

PANHEEL – Bloem Sloopwerken, Grondwerken en Recycling uit het Limburgse Panheel zet een nieuwe Mercedes-Benz Arocs 10×8 met AJK kipperopbouw in. De stoere vijf- asser werd door Veldhuizen Trucks gemodificeerd met de toevoeging van de middelste as. Daardoor ontstond een voertuig met 50 ton GVW op kenteken.

Veldhuizen Trucks ging uit van een standaard Arocs 8×8 met een wielbasis van 5,45 (as 1- as 3). Vervolgens werd as twee 55 mm naar achteren verplaatst, net als de torsiestaaf en de veerhanden. Hierdoor is de afstand tussen de eerste twee assen nu 180 cm, waardoor deze als aparte assen worden geregistreerd, met een toegestane aslast van elk 10,5 ton. De beide voorassen zijn voorzien van bandenmaat 445/65R22,5.

Vervolgens werd er een extra, 10 tons as bijgebouwd, voor het aangedreven tandemstel, ook weer op 180 cm afstand. Deze, originele Mercedes as is luchtgeveerd, liftbaar, fusee gestuurd en voorzien van banden in de maat 385/65R22,5. Het aangedreven tandemstel, voorzien van een versterkte stabilisator bleef ongewijzigd, afgezien van de gekozen bandenmaat van 13R22,5. Daarmee zijn de aangedreven assen elk goed voor 9,5 ton, waarmee de totale som uitkomt op 50 ton GVW.

AJK kipperopbouw

De modificatie betrof verder het plaatsen van een aangepaste, 370 liter brandstoftank tussen as drie en vier en het aanbrengen van een RVS gereedschapskist. Verder werd er gekozen voor een staande uitlaat, links achter de cabine. AJK verzorgde de kipperopbouw van de truck met milieukleppen. Bloem koos voor de 530 pk sterke uitvoering van de Arocs, waarmee de truck ook geschikt is voor het trekken van een aanhangwagen. Daarmee is de vijf- asser optimaal inzetbaar.

Bloem kiest voor degelijkheid

Bloem Sloopwerken, Grondwerken en Recycling koos voor de Mercedes-Benz Arocs vanwege eerder opgedane ervaringen met dit type truck. Juul Bloem: “De Arocs blijkt een bijzonder stabiele en betrouwbare truck in de praktijk, reden voor deze investering.”

Het wagenpark van Bloem bestaat uitzeven trucks, allemaal van het merk Mercedes-Benz. “Voor ons de juiste keuze, gezien de betrouwbaarheid maar ook onze chauffeurs zijn allemaal erg tevreden over de trucks. Bovendien zijn we erg tevreden over de service die onze Mercedes-Benz Trucks dealer Smeets Autogroep in Venlo geeft.”

Bloem koos voor conventionele spiegels in plaats van het Mirrorcam systeem van Mercedes. “Wij hebben ook voertuigen met camera’s maar in het terrein zijn spiegels toch beter is onze ervaring”, aldus Bloem.

Europese Commissie en VS nemen meer tijd voor handelsdeal

BRUSSEL – De Europese Commissie neemt meer tijd om tot een handelsakkoord met de Verenigde Staten te komen, zei Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) dinsdag.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de deadline “zoals we begrijpen verschoven naar 1 augustus en dat geeft ons dan ook meer tijd”, zei hij na afloop van een vergadering met de EU-ministers van Financiën. Eerder werd gesproken over 9 juli waarop de EU en de VS tot een akkoord moesten komen.

Er zijn “intensieve onderhandelingen” gevoerd waarbij vooruitgang is geboekt, zei Dombrovskis. De onderhandelingen worden de komende tijd op politiek en technisch niveau voortgezet. Hij benadrukte wel dat de EU zo snel mogelijk een akkoord wil, om niemand langer dan noodzakelijk in onzekerheid te laten.

“De Europese economie toont zich sterk, maar we leven in een wereld van onzekerheid, zeker met de onzekerheid over de Amerikaanse tarieven”, zei de Eurocommissaris. De Europese Commissie hoopt op een akkoord voor 1 augustus, zei Dombrovskis.

De onzekerheid leidt volgens hem nu onder meer tot uitstel van investeringsbeslissingen door bedrijven.

Er zou nog niet veel op papier staan over een huidige overeenkomst, zei handelsvertegenwoordiger Bernd Lange dinsdag. De overeenkomst die momenteel besproken wordt is “een paar pagina’s”, zei Lange. Zelfs als de oorspronkelijke deadline van 9 juli gehaald zou worden, zouden veel details nog later verder moeten worden uitgewerkt, verwacht de sociaaldemocraat.

Politieactie op snelweg A12 bij Zoetermeer

DEN HAAG – Op de A12 van Den Haag naar Utrecht zijn dinsdag vier mannen aangehouden die kort daarvoor een gewapende overval hadden gepleegd op een juwelier in Rotterdam. Een deel van de buit lag in de auto, meldt de politie. Ze hielde de verdachten ter hoogte van Zoetermeer aan.

De overval vond rond 13.00 uur plaats aan de Vlietlaan in de Rotterdamse wijk Kralingen. De verdachten hadden vuurwapens bij zich, aldus de politie. Niemand raakte gewond.

Door de politieactie op de snelweg ontstond vertraging op de A12 richting Utrecht. De weg was enige tijd helemaal dicht, waardoor een file ontstond. Ook de andere kant op, richting Den Haag, stond het verkeer vast, zag een ANP-verslaggever. Inmiddels zijn de files daar opgelost.

AeroTransCargo sluit financieringsovereenkomst met HALO AirFinance voor uitbreiding vrachtvloot

DUBAI – AeroTransCargo (ATC) FZE, onderdeel van AIR ONE International Holdings, heeft een senior leningsovereenkomst afgesloten met HALO AirFinance. De financiering is bedoeld voor de aankoop en revisie van motoren voor ATC’s vloot van Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen en ondersteunt daarnaast de introductie van nieuwe toestellen.

HALO AirFinance is een joint venture van GA Telesis en Tokyo Century Corporation, beide internationaal toonaangevende partijen op het gebied van luchtvaartfinanciering. Met de overeenkomst zet ATC een volgende stap in haar wereldwijde groeistrategie, waarbij de nadruk ligt op versterking van de positie op belangrijke internationale vrachtroutes.

“Wij zijn trots op het vertrouwen van HALO AirFinance. Deze samenwerking weerspiegelt hun geloof in onze visie en onze operationele kracht,” aldus Guneet Mirchandani, voorzitter van AeroTransCargo. “Als onderdeel van het bredere AIR ONE-netwerk bouwen we verder aan een schaalbaar en duurzaam vrachtplatform dat inspeelt op de behoefte aan brede vrachtcapaciteit wereldwijd.”

Marc Cho, medehoofd en managing director bij HALO, voegt daaraan toe: “Deze financiering onderstreept onze missie om maatwerkoplossingen te bieden gedurende de gehele levenscyclus van luchtvaartuigen. We zijn verheugd om een leidende vrachtoperator als ATC te ondersteunen en kijken uit naar verdere samenwerking in wereldwijde markten.”

ATC is actief vanuit de Verenigde Arabische Emiraten en maakt deel uit van AIR ONE International Holdings, een netwerk van vrachtluchtvaartmaatschappijen dat onder meer AeroTransCargo (Moldavië), RomCargo Airlines (Roemenië) en de Britse partner One Air omvat. De groep beschikt over een van ‘s werelds grootste wide-body vrachtvloten, bestaande uit elf Boeing 747-400’s, en heeft vestigingen in Londen, de VAE en Hongkong.

In de afgelopen vijf jaar voerde AIR ONE meer dan 3.750 volledige chartervluchten uit, waarbij ruim 345.000 ton vracht werd vervoerd naar meer dan 100 bestemmingen wereldwijd.

Nabestaanden aanvaring Waddenzee: neem verantwoordelijkheid

LEEUWARDEN – In de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee hebben de nabestaanden in hun spreekrecht de schipper van de watertaxi en de kapitein van de snelboot opgeroepen hun fouten te erkennen. “Hoe moeilijk kan het zijn, om de verantwoordelijkheid voor je fouten te nemen”, zei de vrouw die door de aanvaring zowel haar 46-jarige echtgenoot als 12-jarige zoon verloor.

“Ik moet verder zonder mijn man en een van mijn stukjes goud. Het leven gaat door. Maar ondanks dat wordt, door wat er op 21 oktober 2022 is gebeurd, ons gezin nooit weer compleet”, zei de weduwe.

“In het politierapport geven jullie aan dat jullie vinden dat je goed zeemanschap hebt getoond, maar je weet niet dat je in het Schuitengat niet harder dan 20 kilometer per uur mag varen. Ken je dan de regels niet? De regels niet kennen, valt dat onder goed zeemanschap?”, vroeg ze de verdachten die terechtstaan voor dood door schuld.

Spreekrecht

De vrouw uit het Friese Sexbierum verwacht dat haar vermiste zoon niet meer terugkeert. “De kans dat dat gebeurt, is heel klein. Inmiddels weet ik ook niet meer of ik wel wil dat er nog iets wordt gevonden. Nu hou ik me vast aan de gedachte dat de zee op hem past en dat hij een zeemansgraf heeft.”

Ook de vrouw en zoon van het 49-jarige slachtoffer uit Tjalleberd in de gemeente Heerenveen maakten gebruik van hun spreekrecht. Hij werd na zestien dagen gevonden op het Groene Strand van Terschelling. De vrouw noemde de aanvaring “een ramp die voortkomt uit een aaneenschakeling van meerdere fouten”.

“Uit jullie handelen en reflectie blijkt dat jullie onbekwaam, incapabel en incompetent zijn als schipper en kapitein. In mijn optiek zijn jullie schuldig aan de dood van drie mannen en een kind. Niet geschikt om dit vakmanschap en goed zeemanschap uit te voeren. Ik zou nooit meer mensenlevens toevertrouwen aan deze personen.”

Waarnemer: vrachtschip Eternity C. op Rode Zee voortdurend aangevallen

LONDEN – Een beschadigd vrachtschip in de Rode Zee wordt nog voortdurend aangevallen en heeft alle voortstuwing verloren. Dat meldt het maritieme monitoringscentrum UKMTO, dat stelt dat het schip wordt omringd door kleine bootjes.

Het zou gaan om de Eternity C. Dat schip vaart onder Liberiaanse vlag en heeft een overwegend Filipijnse bemanning. Het zou sinds maandag worden aangevallen en veel schade hebben opgelopen.

Bronnen zeggen tegen persbureau Reuters dat de aanvallers zeedrones en bemande speedboten gebruikten en met explosieve projectielen schoten. De bemanning kreeg opdracht het schip te verlaten, maar de reddingsboten waren vernietigd.

Het lot van de opvarenden is daardoor onzeker. Er zijn berichten over slachtoffers en vermisten. De Liberiaanse delegatie bij de Internationale Maritieme Organisatie stelt dat zeker twee mensen zijn omgekomen.

De Houthi’s in Jemen, die vaker schepen belagen, hebben de verantwoordelijkheid niet opgeëist. Een woordvoerder verklaarde deze week wel dat een aanval is uitgevoerd op een ander schip, de Magic Seas. Hij noemde als reden dat het schip eerder Israëlische havens zou hebben aangedaan.

De gewapende groep heeft een groot deel van Jemen in handen en heeft zich solidair verklaard met de Palestijnen in de Gazastrook. De VS hebben de Houthi’s dit jaar gebombardeerd en ook Israël heeft Jemen aangevallen.