Clicky

woensdag 30 april 2025 - 11:31 uur
Home Blog Pagina 3

Duitse politie controleert op vrachtwagen inhaalverbod: 210 overtredingen binnen klein uur

BREMEN – De politie van Bremen heeft maandagavond op de Duitse snelweg A1 bij Bremen-Hemelingen een grootschalige controle uitgevoerd op de naleving van het inhaalverbod voor vrachtwagens boven de 7,5 ton. Binnen slechts 54 minuten constateerden agenten maar liefst 210 overtredingen.

De controle ter hoogte van de brug over de Koppelweg was onderdeel van een speciale actie, ingegeven door aanhoudende klachten en herhaalde gevaarlijke situaties op dit traject. Uit eerdere incidenten bleek dat vrachtwagenchauffeurs die het inhaalverbod negeren, vaak geen correcte reddingsstrook kunnen vormen. Dit leidde al meerdere keren tot ernstige belemmeringen tijdens spoedritten van hulpdiensten.

Tijdens de korte controle werden 210 vrachtwagenchauffeurs betrapt op het negeren van het verbod, sommigen zelfs op de meest linker rijstrook – iets wat voor voertuigen van deze gewichtsklasse niet is toegestaan.

De gevolgen zijn stevig: de politie heeft 210 boeteprocedures opgestart, wat resulteert in een totaal aan geldboetes van ongeveer 29.400 euro. Bovendien worden de overtredingen opgenomen in het Fahreignungsregister (FAER), het Duitse register voor rijgeschiktheid.

De politie benadrukt dat het inhaalverbod voor vrachtwagens essentieel is voor de verkeersveiligheid, vooral bij druk verkeer. Overtredingen vormen niet alleen een gevaar voor andere weggebruikers, maar kunnen in noodgevallen ook levensreddende hulpdiensten ernstig vertragen.

Droneaanvallen houden aan in ‘kritieke’ week voor vredesoverleg

KYIV – Rusland en Oekraïne hebben opnieuw op grote schaal drones op elkaar afgevuurd, ondanks Amerikaanse druk om het vredesproces vlot te trekken. Aan beide kanten van de grens zouden doden zijn gevallen.

De Oekraïense autoriteiten maken melding van de dood van een 12-jarig meisje in Gubynykha, op zo’n 140 kilometer van het front. Een 6-jarig meisje en twee volwassenen raakten gewond.

De gouverneur van de Russische grensregio Belgorod verweet Oekraïne een rijdend voertuig met vijf mannen te hebben aangevallen met een drone. Er vielen twee doden.

‘Kritieke week’

Oekraïne meldde dat Rusland in de nacht van maandag op dinsdag honderd drones heeft ingezet. De Russische krijgsmacht stelde ‘s nachts veertig Oekraïense drones te hebben neergehaald.

De VS zetten de strijdende partijen onder druk om serieus te onderhandelen over vrede. Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio sprak eerder over een “zeer kritieke week” voor het vredesproces.

BD Logistics breidt verder uit en neemt Taxi Verboven Vracht over

BORNEM (B) – BD Logistics heeft opnieuw een overname beet. De Belgisch expert in logistiek met toegevoegde waarde neemt Taxi Verboven Vracht (TVV) uit Wommelgem over. TVV focust op (snel)transport en is een gevestigde waarde in het Antwerpse. Voor BD Logistics is dit de vierde overname in iets meer dan een half jaar tijd. In september 2024 namen ze fietskoerier Foodsprint over, in november 2024 volgden expresskoerier Top-Speed en transporteur Dymar.

BD Logistics onderstreept hiermee haar sterke groeistrategie. In 5 jaar tijd heeft het bedrijf een stevige groei neergezet. Dit doen ze door middel van organische groei, die versneld wordt via strategische overnames.

Managing Director Kristof Gouvaerts licht toe: “Voor ons is het bij een overname essentieel dat er een match is met het DNA van BD Logistics. TVV staat voor duurzaam maatwerk en draagt kwaliteit hoog in het vaandel. Een perfecte match met onze ‘logistiek met toegevoegde waarde’-propositie dus.”

“Deze overname kadert in onze ambitie om nog meer in te zetten op ons 24-uurs distributienetwerk. Naast stadslogistiek en reverse logistics, zetten we maximaal in op 24u distributie, express logistiek en sneltransport. Met de ervaring die TVV meebrengt, kunnen we onze groei en expertise hier vergroten.”

Stefan Nuyts, eigenaar van TVV, blijft aan boord en zal een actieve rol spelen in de integratie van TVV binnen BD Logistics. Hij is blij dat zijn bedrijf deel gaat uitmaken van een groter geheel: “We zochten en vonden de gepaste overnemer in BD Logistics. Hun dedicated aanpak om de last mile zo optimaal mogelijk te laten verlopen past perfect bij onze strategie. Ik kijk ernaar uit ons verhaal verder te zetten onder de vleugels van BD Logistics”, aldus Nuyts. Daarnaast maken ook 25 chauffeurs en twee bedienden de overstap.

Spaanse weerdienst: geen weerfenomeen als oorzaak stroomstoring

MADRID – De Spaanse weerdienst AEMET stelt dat de grootschalige stroomstoring in Spanje en Portugal niet kan zijn veroorzaakt door een ‘zeldzaam atmosferisch fenomeen’, waar de Portugese netbeheerder het over had. AEMET heeft maandag niet dat soort verschijnselen of grote temperatuurschommelingen kunnen waarnemen.

Er is nog veel onduidelijk over de oorzaak van de stroomuitval. Volgens de Portugese premier Luís Montenegro lag de oorzaak in elk geval bij het netwerk in Spanje. De Spaanse netbeheerder Red Eléctrica wees op een ontkoppeling van het Franse netwerk, maar specificeerde niet hoe dat dan gebeurd zou zijn.

Eerder spraken bewindslieden over een cyberaanval als mogelijkheid, maar later stelden de autoriteiten dat daar geen aanwijzingen voor zijn.

Aalsmeerbaan in jaarlijks regulier onderhoud van 5 t/m 10 mei

SCHIPHOL – Van maandag 5 tot en met zaterdag 10 mei vinden er jaarlijkse reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Aalsmeerbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Aalsmeerbaan worden tijdens de onderhoudsperiode andere start- en landingsbanen ingezet: de Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan.

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Aalsmeerbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Naast deze werkzaamheden treft Schiphol ook voorbereidingen voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan, dat aansluitend van 10 mei tot en met 28 september plaatsvindt. Het gebied waar de Aalsmeerbaan de Buitenveldertbaan kruist is in die periode namelijk werkgebied. Daarom kort Schiphol de Aalsmeerbaan tijdens dit onderhoud tijdelijk in en voeren ze werkzaamheden uit aan de kruising van beide banen. Van 29 september tot en met 5 oktober is de Aalsmeerbaan opnieuw buiten gebruik om de baan weer klaar te maken voor gebruik in de volledige lengte.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan. Hierdoor vliegen er tijdens het onderhoud tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Volvo Cars snijdt in kosten en schrapt banen door importheffingen

STOCKHOLM – Volvo Cars start een kostenbesparingsprogramma en schrapt banen om de gevolgen van de Amerikaanse importheffingen op te vangen. De Zweedse autofabrikant, eigendom van het Chinese autoconcern Geely, heeft ook de financiële prognoses voor dit en volgend jaar ingetrokken. Het bedrijf streeft naar een kostenbesparing van ruim 1,6 miljard euro. Volvo maakte niet bekend hoeveel banen er precies verdwijnen.

De ingrijpende herstructurering onder leiding van de nieuwe topman Håkan Samuelsson volgt op teleurstellende kwartaalresultaten. Volvo Cars verkocht in het eerste kwartaal minder auto’s en zag de winst fors dalen. Naast de Amerikaanse importheffingen kampt Volvo ook met een afnemende vraag naar elektrische auto’s. De wereldwijde handelsspanningen zetten daarnaast het consumentenvertrouwen onder druk.

De Amerikaanse handelstarieven zorgen voor een “enorme verstoring” voor een wereldwijd bedrijf als Volvo Cars, zei Samuelsson, die deze maand terugkeerde als topman. Samuelsson werd door Geely-voorzitter Li Shufu teruggehaald na tien jaar aan het hoofd van Volvo te hebben gestaan ​​tot 2022.

Samuelsson benadrukte de noodzaak van lagere kosten en meer productie in de VS vanwege de importheffingen. Het bedrijf exporteert namelijk veel voertuigen van Europa naar de VS. Volvo Cars zal een deel van de heffingskosten doorberekenen aan consumenten en een deel voor eigen rekening nemen. Ook gaat het bedrijf de productie in de fabriek in South Carolina opvoeren. De meeste effecten van de kostenbesparingsplannen zullen volgens Samuelsson volgend jaar merkbaar zijn.

Stakingsdag België merkbaar op luchthavens, in ov en in haven

BRUSSEL – De stakingsactie van Belgische vakbonden is dinsdag vooral merkbaar op luchthavens, in het openbaar vervoer en in de haven van Antwerpen. Op Charleroi Airport vertrekt of landt geen enkele vlucht. Op Brussels Airport zijn alle vertrekkende vluchten geannuleerd, net als veel aankomende vluchten.

Vier op de tien ic-treinen rijden niet, meldt de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Ook tussen België en Nederland rijden minder treinen door de staking.

De Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij De Lijn meldt dat een derde van de bussen niet rijdt, net als de helft van de trams. Ook het openbaar vervoer in Brussel rijdt minder en onregelmatig door de staking.

De Wever

Personeel van de haven van Antwerpen heeft ook het werk neergelegd, wat hinder oplevert voor vertrekkende en aankomende schepen. In Antwerpen gaan demonstranten de straat op, evenals in Gent, Brussel, Luik en andere Belgische plaatsen.

De stakingsactie is gericht tegen het economische beleid van de regering-De Wever. Het is de derde landelijke stakingsactie in een paar maanden tijd. Bij de vorige actie eind maart deden ook het onderwijs en de industrie grootschalig mee met het protest.

Renault Trafic, Estafette en Goelette: nieuwe generatie elektrische bedrijfswagens

Renault presenteert drie volledig nieuwe elektrische bedrijfswagens: de Trafic, Goelette en Estafette. Deze modellen zijn gebouwd op een flexibel skateboardplatform, hebben een compacte draaicirkel en bieden hoge laadcapaciteit. Renault combineert hiermee duurzaamheid, flexibiliteit en slimme technologie in het bedrijfswagensegment.

De voertuigen beschikken over een Software Defined Vehicle (SDV)-architectuur, zijn hyperconnected en kunnen automatische software-updates ontvangen.

Met V2L- en V2G-technologie kunnen gebruikers niet alleen apparaten opladen, maar ook stroom terugleveren aan het net.

Voor de Trafic, Goelette en Estafette zijn twee batterijopties beschikbaar: een Standard Range (tot circa 350 km WLTP) en een Long Range (tot circa 450 km WLTP). Dankzij 800V-snelladen is de batterij binnen 20 minuten weer grotendeels vol.

De nieuwe modellen worden geproduceerd in Sandouville, Frankrijk, en zijn vanaf 2026 leverbaar. Renault, dat vijftien jaar geleden pionierde met elektrische bedrijfswagens, zet hiermee opnieuw een grote stap richting een duurzame toekomst voor stedelijk en regionaal transport.

Martijn Kleij van DPD Nederland uitgeroepen tot CCO van het Jaar

OIRSCHOT – Een prachtige erkenning voor het commerciële leiderschap binnen DPD Nederland: Martijn Kleij, Chief Commercial Officer, is afgelopen donderdag uitgeroepen tot CCO van het Jaar door de Sales Management Association (SMA).

De jury prees Martijn om zijn realistische, no-nonsense leiderschapsstijl en zijn sterke focus op relaties. Zijn medewerkers gaven hem een indrukwekkende score van 91% in het meest recente medewerkers engagementonderzoek, een resultaat waar zowel hijzelf als DPD Nederland trots op mogen zijn.

Martijn beschikt over een bewezen trackrecord: al eerder realiseerde hij een marktaandeelgroei van 10 procent naar 30 procent, en ook binnen DPD is hij hard op weg om vergelijkbare successen te boeken. In een periode van verandering en herstructurering wist hij niet alleen belangrijke klantrelaties te herstellen, maar bracht hij ook rust, overzicht en richting binnen het commerciële team.

De jury roemde zijn nuchterheid, vakkennis en integriteit, en omschreef Martijn als een stabiele, strategisch sterke en relationeel krachtige leider. Zijn open en eerlijke stijl, gecombineerd met oog voor zowel het grotere geheel als de mensen om hem heen, maken hem tot een gewaardeerde gesprekspartner binnen én buiten de organisatie.

De Sales Management Association (SMA) is hét platform voor salesprofessionals in Nederland en organiseert jaarlijks verkiezingen voor onder andere CCO van het Jaar. De SMA zet zich in voor de ontwikkeling van commercieel talent en het professionaliseren van salesorganisaties.

Volvo Trucks bereikt mijlpaal met 5.000 geleverde elektrische vrachtwagens wereldwijd

Volvo Trucks heeft intussen meer dan 5.000 batterij-elektrische vrachtwagens geleverd aan klanten in 50 landen over de hele wereld. Met acht verschillende elektrische vrachtwagenmodellen die vandaag de dag in productie zijn, is Volvo’s leiderschap in elektrische vrachtwagens sterker dan ooit.

Sinds 2019 biedt Volvo Trucks elektrische vrachtwagens aan. Sindsdien zijn klanten in vijftig landen overgestapt op elektrisch transport en hebben ze in totaal bijna 170 miljoen kilometer afgelegd in commerciële operaties. Deze vrachtwagens hebben de CO2-uitstoot en het verkeerslawaai verminderd, en tegelijkertijd de werkomgeving voor chauffeurs verbeterd.

“Het is bevredigend om te zien dat transportbedrijven de voordelen van elektrische vrachtwagens blijven omarmen in een breed scala aan transportsegmenten”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks.

“Volvo’s batterij-elektrische vrachtwagens zijn hier en nu beschikbaar en bieden onze klanten en transportinkopers een duurzamer alternatief dat zakelijk zinvol is. Veel van onze klanten komen bij ons terug om hun elektrische vloot uit te breiden.”

Het huidige aanbod elektrische trucks van Volvo is afgestemd op de behoeften van stads- en regionale distributie, evenals bouw- en afvalsegmenten. De top vijf markten voor Volvo’s elektrische vrachtwagens zijn Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Noorwegen en Zweden. In Nederland zijn inmiddels meer dan 640 elektrische Volvo-trucks geregistreerd.

Elektrische expertise

De voordelen van elektrische vrachtwagens gaan verder dan de milieuwinst – chauffeurs ervaren een aanzienlijk betere werkomgeving met veel lagere niveaus van geluid en trillingen.

Volvo Trucks is in 2019 al begonnen met de introductie en serieproductie van elektrische vrachtwagens. Daardoor is unieke expertise opgebouwd in elektrisch transport zonder uitlaatemissies, zoals ervaring met het optimaliseren van het gebruik van de beschikbare energie in de accu’s, financiering, opladen en onderhoud van elektrische vrachtwagens.

Volledige range elektrisch verkrijgbaar

De elektrische truckrange van Volvo Trucks bestaat uit de volgende modellen:

• Volvo FL Electric
• Volvo FE Electric
• Volvo FM Electric
• Volvo FM Low Entry
• Volvo FMX Electric
• Volvo FH Electric (International Truck of the Year 2024)
• Volvo FH Aero Electric
• Volvo VNR Electric

Volvo’s drie pijler-strategie naar nul uitstoot

Volvo Trucks streeft naar netto-nul uitstoot tegen 2040. Om dat te bereiken, wordt ingezet op een drie pijler-strategie die bestaat uit een mix van aandrijflijnen en energiebronnen: batterij-elektrische vrachtwagens, brandstofcel-elektrische trucks en trucks met verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen werken, zoals groene waterstof (geproduceerd door water te splitsen in waterstof en zuurstof met behulp van hernieuwbare elektriciteit), biogas (bio-LNG) of biodiesel en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Drie krachtpatsers voor De Romein Group BV

VEENDAM – De Romein Group uit Veendam is hoofdaannemer van complexe ondergrondse pijpleiding- en hoogspanningskabelprojecten. Onlangs nam het bedrijf drie indrukwekkende MAN TGX 8×4 zwaar-transporttrekkers in gebruik.

De Romein Group is in het kader van de energietransitie betrokken bij de grootste kabelbouwprojecten in Noord Duitsland. worden nieuwe hoogspanningsverbindingen aangelegd van Noord naar Zuid Duitsland. De Romein Group is alle facetten van deze monsterklus betrokken: vanaf het opslaan en transporteren van de grote kabelhaspels tot en met het aanleggen van de kabelverbindingen zelf. Alle speciale technieken heeft De Romein Group zelf in huis.

Vloot van 30 trucks

Voor het transport van kabelhaspels tot maar liefst 97 ton was er behoefte aan nieuwe zwaar-transporttrekkers. Ronnie Blokzijl, mede verantwoordelijk voor het machine- en wagenpark van De Romein: “Wij hebben een vloot van dertig trucks, maar die schoten tekort voor dit project. Samen met MAN Nederland en Sommerauer Trucks, onderdeel van Wierda Bedrijfswagens, zijn vervolgens deze drie trucks samengesteld.”

Af-fabriek met koppelomvormer

“MAN is de enige truckbouwer die een zwaar-transporttrekker af-fabriek levert met WSK koppelomvormer. Voor ons was dat een belangrijk argument, want dan heb je één aanspreekpartner voor zo’n truck”, aldus Blokzijl. De trucks werden door Wierda Bedrijfswagens aangepast aan de specifieke eisen van De Romein. Zo werd het rek achter de cabine aangepast en werden er speciale WVT zijfenders gemonteerd.

Technisch goed voor 335 ton

De trucks zijn uitgerust met de D38-motor met een cilinderinhoud van 15,26 liter en een vermogen van 640 pk. In combinatie met de WSK koppelomvormer is er een koppel van maar liefst 4.740 Nm voorhanden.

De trekkers zijn goed voor 250 ton en zelfs tot 335 ton met restricties. Verder werd er een serie modulaire Goldhofer diepladers aangeschaft.

Europol wil ronselen jongeren voor zware criminaliteit tegengaan

DEN HAAG – Europol wil met een nieuw samenwerkingsverband het rekruteren van jongeren voor de zware criminaliteit aanpakken. De jongeren worden vaak ingezet voor bedreiging, mishandeling of moord tegen betaling.

“De uitbuiting van jonge daders om criminele handelingen te plegen, is een snel evoluerende tactiek geworden die door de georganiseerde misdaad wordt gebruikt”, aldus de Europese politiedienst. “Door jonge daders in te zetten, proberen criminele netwerken hun eigen risico te verkleinen en zich te beschermen tegen de politie.”

De jongeren worden meestal online gerekruteerd voor verschillende misdrijven. Naast geweld worden ze ook ingezet voor drugshandel, cyberaanvallen, onlinefraude en gewelddadige afpersing.

Codetaal

Die rekrutering gebeurt vaak “zeer strategisch”, aldus Europol. Criminelen buiten de kwetsbaarheden van jongeren uit en romantiseren een criminele levensstijl. Daarbij maken ze gebruik van socialemediaplatforms en berichtenapps, waarop jongeren via codetaal, memes of door misdaad als een spelletje te presenteren worden binnengehaald. “Dit is niet willekeurig – het is berekend.”

De nieuwe taskforce staat onder leiding van Zweden. Verder nemen België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Noorwegen deel. Europol coördineert en ondersteunt de samenwerking, ook maakt de organisatie een dreigingsanalyse.

Canadese premier Carney na overwinning: Trump wil ons breken

OTTAWA – De Canadese premier Mark Carney heeft na de verkiezingsoverwinning van zijn Liberale Partij hard uitgehaald naar de Verenigde Staten. “President Trump wil ons breken, zodat Amerika ons kan bezitten”, zei de voormalige centrale bankier in een overwinningsspeech.

“Ik waarschuw al maanden dat Amerika uit is op ons land en onze hulpbronnen”, zei Carney. Toen zijn toehoorders “nee” en “nooit” schreeuwden, waarschuwde de premier dat het niet gaat om “loze dreigementen”.

Trump wil buurland en belangrijke handelspartner Canada inlijven als 51e staat en kwam met handelsmaatregelen. Carney zei dat Trump niet zal slagen in zijn opzet, maar waarschuwde ook dat “we moeten erkennen dat onze wereld fundamenteel is veranderd”.

De partij van de premier stond tot januari nog op flinke achterstand in de peilingen. Dat Trump openlijk aast op Canada, wordt genoemd als een van de redenen dat de partij alsnog won. Veel kiezers zagen Carney als de beste kandidaat om het tegen Trump op te nemen.

Begrotingstekort loopt in CPB-raming na voorjaarsnota verder op

DEN HAAG – Het Centraal Planbureau (CPB) schat de begrotingstekorten de komende jaren hoger in dan eerder. Dat staat in een dinsdag gepubliceerde raming na de voorjaarsnota.

In februari verwachtte het CPB nog dat het tekort dit jaar 1,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp) zou worden, inmiddels is dat bijgesteld naar 2,3 procent.

Het ministerie van Financiën schatte in de voorjaarsnota juist in dat het begrotingstekort minder oploopt dan met Prinsjesdag werd gedacht. Een deel van de nieuwe uitgaven in de voorjaarsnota is gedekt met geld dat op de plank blijft liggen, maar het CPB had deze zogeheten onderuitputting eerder ook al meegerekend. De voorspellingen van Financiën en het CPB komen daardoor dichter bij elkaar te liggen, aldus het planbureau.

De verslechtering die het CPB opmerkt, komt “voor ruim de helft” door nieuwe cijfers over de economie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “De rest komt door het beleid in de voorjaarsnota.”

Let op: nieuwe bestel- en vrachtwagens op fossiele brandstof hebben geen toegang tot zero-emissiezones

DEN HAAG – Bestel- en vrachtwagens die vanaf 2025 voor het eerst op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn om toegang te hebben tot de zero-emissiezones. Dat benadrukt logistiek adviseur Michel Oldenburg naar aanleiding van ondernemersvragen.

Een nieuwe dieselbus met emissieklasse 6 met een Datum Eerste Toelating na 31 december 2024, heeft geen toegang tot de zones. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling.

Sinds 1 januari 2025 hebben 16 gemeenten in Nederland een zero-emissiezone ingevoerd. In deze zones zijn over een paar jaar alleen volledig uitstootvrije bestel- en vrachtwagens toegestaan.

“Ik krijg veel vragen van ondernemers waaruit blijkt dat het nog niet altijd duidelijk is welke voertuigen de zero-emissiezones mogen betreden”, zegt Michel Oldenburg. Als logistiek adviseur helpt hij ondernemers namens gemeenten bij de overstap naar uitstootvrij vervoer. “Een nieuwe bestelbus of vrachtwagen is een flinke investering. Dus je wilt als ondernemer natuurlijk wel zeker weten dat jouw voertuig voldoet aan de toelatingseisen.”

Toelatingseisen voor nieuwe voertuigen

Sinds 1 januari 2025 moeten nieuwe bestel- en vrachtwagens volledig uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen. Dat betekent dat nieuwe voertuigen op fossiele brandstoffen, zoals een nieuwe dieselbus met emissieklasse 6, geen toegang hebben tot deze gebieden. Dit geldt voor zowel zakelijke als particuliere bestel- en vrachtwagens.

Overgangsregeling voor bestaande voertuigen

Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling. Zo mogen bijvoorbeeld dieselbusjes met emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 de zone in, mits de Datum Eerste Toelating vóór 1 januari 2025 is. Voor vrachtwagens geldt een soortgelijke overgang, afhankelijk van het type voertuig en de Datum Eerste Toelating.

Vrijstellingen en ontheffingen

Voor bestel- of vrachtwagens die geen toegang hebben tot de zero-emissiezones is het in sommige gevallen mogelijk ontheffing te krijgen. Denk aan voertuigen voor mindervaliden, particuliere voertuigen, of voertuigen die (nog) niet in een uitstootvrije variant beschikbaar zijn. Ondernemers kunnen ontheffing aanvragen bij de RDW.

Nog geen boetes

Ondernemers die met een niet-toegestaan voertuig een zero-emissiezone betreden ontvangen nog geen boete. Tot 1 juli 2025 sturen gemeenten alleen een waarschuwingsbrief. “Zorg dat je dus als ondernemer goed op de hoogte bent van de toelatingseisen”, vervolgt Oldenburg. “Bijvoorbeeld door een gratis adviesgesprek te plannen met de logistiek adviseur binnen jouw gemeente. Doe voordat je een zero-emissiezone betreedt ook altijd nog even de Kentekencheck. Zo weet je zeker dat jouw voertuig de zone mag betreden.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de zero-emissiezones op opwegnaarzes.nl. Op de website staat informatie en tools zoals de Kentekencheck die ondernemers helpen bij de overstap naar uitstootvrij vervoer.

×