Clicky

zondag 27 juli 2025 - 14:40 uur
Home Blog Pagina 26

Nederland vraagt in Brussel opnieuw om mestuitzondering

DEN HAAG – Nederland gaat in Brussel opnieuw pleiten voor een nieuwe mestuitzondering, de zogeheten derogatie. Een brief met dat verzoek verstuurt landbouwminister Femke Wiersma (BBB) vrijdag aan verantwoordelijk Eurocommissaris Jessika Roswall (Milieu).

Nederland is de uitzondering vanaf 2026 kwijt, waardoor boeren de mest van hun koeien veelal niet meer kwijt kunnen op hun eigen land. Dat zorgt voor financiële problemen bij melkveehouders. Dat is ook een van de argumenten die Wiersma aandraagt om in Brussel opnieuw de uitzondering te krijgen.

Wiersma wijst ook op de goede waterkwaliteit op bedrijven die de afgelopen jaren gebruikmaakten van derogatie. Ook het feit dat boeren minder kunstmest gebruiken als ze meer dierlijke mest op hun land mogen uitrijden, is voor de demissionair landbouwminister een argument waarmee ze Roswall hoopt te overtuigen.

De Eurocommissaris zei bij een werkbezoek aan Nederland dat er eerst resultaten geboekt moeten worden op het gebied van waterkwaliteit.

Extinction Rebellion vecht gebiedsverbod Schiphol aan bij rechter

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Klimaatactiegroep Extinction Rebellion spant een kort geding aan tegen Schiphol omdat 37 klimaatactivisten een jarenlang toegangsverbod opgelegd hebben gekregen tot delen van de luchthaven. De activisten vinden dit een zware sanctie die het demonstratierecht onder druk zet. Begin maart demonstreerden ze op Schiphol tegen het Flying Blue-programma van KLM.

Advocaat Otto Volgenant vindt dat Schiphol met het verbod voor eigen rechter speelt. “De demonstratie op Schiphol was volstrekt vreedzaam”, zegt hij. “Als straf mogen XR-demonstranten niet meer via Schiphol vliegen. Dat mag Schiphol niet doen.” Hij vindt het helemaal “excessief” dat het verbod voor vijf of tien jaar is opgelegd.

Gebiedsverboden worden normaal gesproken opgelegd door de burgemeester, rechter of officier van justitie, zegt de advocaat. “Daarvoor bestaan zeer strenge voorwaarden. Schiphol wil XR-demonstranten blijkbaar bang maken om in de toekomst op Schiphol te demonstreren. Zo’n afschrikwekkende maatregel tegen vreedzame demonstranten is onacceptabel.”

Activisten van XR demonstreerden in maart onder meer bij Vertrekhal 2 en de KLM-lounges achter de veiligheidscontrole. Met het Flying Blue-programma van KLM kunnen reizigers punten sparen door te vliegen. Die punten kunnen ze inruilen voor kortingen of upgrades. XR zegt dat KLM op deze manier “exorbitant veel vliegen beloont. Dat dit gebeurt tijdens een klimaatcrisis is ongehoord.”

Schiphol stelt dat de activisten “ongeoorloofd” toegang probeerden te krijgen tot het beveiligde gebied van Schiphol. “Dit is strafbaar volgens de wet en een ernstige overtreding van onze huisregels”, motiveert een woordvoerder de gebiedsverboden.

De luchthaven noemt demonstreren een belangrijk democratisch recht en zegt dat het besluit om gebiedsverboden op te leggen “niet lichtzinnig” is genomen. De publieke gebieden, zoals het winkel- en horecagebied voor de douanecontrole, blijven wel toegankelijk voor de activisten met een gebiedsverbod.

Shell mag diepzeeboringen uitvoeren voor westkust Zuid-Afrika

KAAPSTAD – Shell mag maximaal vijf diepzeeboringen voor de westkust van Zuid-Afrika uitvoeren. Dat meldt Reuters op basis van een verklaring van het olie- en gasconcern.

Eerdere pogingen van Shell om olie en gas te vinden langs de oostkust van het land werden nog belemmerd door rechtszaken. Zo zijn er onder meer zorgen over het onderwaterleven.

Shell diende vorig jaar een aanvraag in om te onderzoeken in hoeverre er olie- en aardgasreservoirs aanwezig zijn in het gebied. De boringen kunnen plaatsvinden op een diepte tussen de 2500 en 3200 meter. “Als er levensvatbare bronnen worden gevonden voor de kust, kan dit aanzienlijk bijdragen aan de energiezekerheid van Zuid-Afrika en de economische ontwikkelingsprogramma’s van de regering”, meldt Shell in de verklaring.

In Zuid-Afrika loopt een reeks rechtszaken om boringen aan de oostkust te stoppen. Naast zorgen over het milieu heerst er ook onvrede over de mate waarin de bevolking wordt meegenomen in besluiten.

Zorgen onder beveiligers Schiphol over aanbesteding: FNV biedt petitie aan

SCHIPHOL – Beveiligers op luchthaven Schiphol maken zich ernstige zorgen over de uitkomst van een nieuwe aanbesteding voor beveiligingsdiensten. Volgens vakbond FNV dreigt de nadruk opnieuw te liggen op de laagste prijs, in plaats van op werkzekerheid en goede arbeidsomstandigheden. Woensdag 16 juli overhandigen beveiligers daarom een petitie met meer dan duizend handtekeningen aan de directie van Schiphol.

De drie beveiligingsbedrijven die zijn geselecteerd – I-SEC, Securitas en Trigion – moeten volgens FNV strikte afspraken nakomen. Schiphol had eerder toegezegd dat bij de aanbesteding kwaliteit en goede banen centraal zouden staan, maar beveiligers vrezen dat deze belofte wordt ondermijnd.

Gebrekkige drinkwatervoorziening

Naast de zorgen over werkzekerheid speelt ook de werkomgeving een grote rol. Beveiligers die buiten werken in glazen posten, klagen over extreme hitte en een gebrek aan voldoende drinkwater. “Dit is geen luxe, maar een noodzaak”, aldus FNV-bestuurder Serda Karabulut. Volgens de vakbond zijn tijdelijke oplossingen, zoals ventilatoren, ontoereikend en moet Schiphol structurele verbeteringen doorvoeren – ook voor beveiligers binnen.

Aanbesteding nog niet definitief

De aanbesteding is nog niet definitief gegund; andere partijen kunnen tot 23 juli bezwaar maken. De uiteindelijke overgang naar de nieuwe contracten staat gepland voor 2026. FNV zegt het proces nauwlettend te blijven volgen. “We houden Schiphol én de beveiligingsbedrijven aan hun woord,” aldus Karabulut. “We zijn er nog lang niet.”

Petitie op 16 juli

De petitie wordt op woensdag 16 juli om 10.30 uur overhandigd aan Philip van Noort, directeur Security van Schiphol. Dat gebeurt bij het WTC-gebouw op de luchthaven. De FNV roept alle beveiligers op om hierbij aanwezig te zijn, ongeacht of zij lid zijn van de vakbond.

Transportondernemer moet ruim 18.000 euro betalen na geschil over levering pallets

ROTTERDAM – Een ondernemer die handelde onder een eenmanszaak, moet ruim 18.000 euro betalen aan het in Dinteloord gevestigde palletbedrijf Nedpal B.V. Dat heeft de kantonrechter in Rotterdam bepaald. De man had drie ladingen pallets besteld, maar betaalde de bijbehorende facturen niet. Zijn verweer dat de pallets beschimmeld waren of niet geleverd zouden zijn, hield bij de rechter geen stand.

In juni 2023 bestelde de ondernemer drie ladingen pallets bij Nedpal. De totale koopprijs bedroeg €17.185,87. Ondanks herhaald contact en aanmaningen werd er niets betaald, waarop Nedpal naar de rechter stapte. Tijdens de zitting verscheen de gedaagde niet, terwijl hij wel opgeroepen was.

Geen bewijs van schimmel of ontbrekende levering

De man stelde dat de eerste lading pallets beschimmeld was en hij de andere twee ladingen nooit had ontvangen. De rechter wees deze bezwaren af. Zo had hij niet onderbouwd dat de pallets bij aflevering beschimmeld waren, bijvoorbeeld met foto’s.

Bovendien erkende hij zelf via WhatsApp dat het “zijn probleem” was dat de pallets beschimmeld waren geraakt, wat erop wijst dat dit pas later is ontstaan.

Voor de tweede en derde levering voerde hij aan dat deze nooit waren afgeleverd. Nedpal wist dit te weerleggen met vrachtbrieven én gps-gegevens van de vrachtwagen die het afleveradres bevestigden.

Daarbij bleek uit WhatsApp-verkeer vlak vóór de aflevering dat er nog overleg was over het juiste afleveradres. De kantonrechter vond het niet geloofwaardig dat de gedaagde pas tijdens de rechtszaak de ontvangst betwistte.

Rente, incasso- en proceskosten

De rechter veroordeelde de ondernemer tot betaling van het volledige bedrag van de drie facturen, vermeerderd met wettelijke handelsrente. Ook moet hij €946,86 aan buitengerechtelijke incassokosten betalen en ruim €2.800 aan proceskosten, waaronder griffierecht en advocaatkosten.

Het vonnis is uitvoerbaar bij voorraad verklaard, wat betekent dat Nedpal direct tot invordering mag overgaan.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur ernstig gewond bij aanrijding met drie vrachtwagens op A52 in Duitsland

Foto: Duitse Brandweer

ELMPT/NIEDERKRÜCHTEN – Een 63-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur is donderdagmiddag 10 juli zwaargewond geraakt bij een ernstig ongeval op de Duitse A52, net over de grens bij Roermond. De man reed rond 14.45 uur ter hoogte van de afrit Elmpt in op een file en veroorzaakte een kettingbotsing met drie vrachtwagens. Dat meldt de Duitse politie in Düsseldorf.

De Nederlandse chauffeur merkte het stilstaan van het verkeer te laat op en botste met volle kracht achterop een vrachtwagen van een 55-jarige Duitse collega. Door de klap werd deze truck doorgeschoven op een derde vrachtwagen, bestuurd door een 24-jarige man uit Roemenië.

Brandweerlieden en ambulancemedewerkers verleenden eerste hulp aan de slachtoffers. De brandweer moest een van de bestuurders uit zijn cabine bevrijden met hydraulisch gereedschap. Naast de traumahelikopter waren meerdere brandweerwagens, politievoertuigen en ambulances ter plaatse.

De Nederlandse chauffeur raakte zwaargewond en werd per traumahelikopter naar een specialistisch ziekenhuis overgebracht. De Duitse chauffeur liep lichte verwondingen op; de Roemeense chauffeur bleef ongedeerd.

Volledige afsluiting A52

Vanwege de ernst van het ongeval en de inzet van een traumahelikopter werd de A52 tussen de aansluitingen Niederkrüchten en Elmpt in beide richtingen volledig afgesloten. De helikopter landde op de tegenovergestelde rijbaan, wat de afsluiting noodzakelijk maakte. Pas rond 21.15 uur werd de weg weer vrijgegeven. De politie schat de schade op ongeveer 150.000 euro.

Oproep tot betere medewerking weggebruikers

De hulpdiensten kregen tijdens hun werk te maken met aanzienlijke hinder van weggebruikers. Er werd slechts beperkt een reddingsstrook gevormd en veel automobilisten stopten om te filmen, ondanks herhaalde waarschuwingen van de politie. Zowel de brandweer als de politie doen een dringende oproep aan automobilisten om bij files altijd direct een reddingsstrook te vormen en hulpdiensten niet te hinderen.

De Duitse politie is een onderzoek gestart naar de precieze oorzaak van het ongeval.

Strengere aanpak AdBlue-fraude op komst

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan strengere regels om fraude met AdBlue in vrachtauto’s beter te kunnen aanpakken. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) biedt de huidige wet onvoldoende mogelijkheden om op te treden tegen trucks met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem, zoals het SCR-systeem. Een wetswijziging moet daar verandering in brengen.

Veel moderne dieselvrachtwagens zijn uitgerust met een zogenoemd SCR-katalysatorsysteem dat stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatgassen vermindert. Dit gebeurt door het inspuiten van AdBlue, een speciale vloeistof die de schadelijke NOx omzet in onschadelijke stikstof en waterdamp. Het gebruik van AdBlue is verplicht volgens Europese wetgeving, en knoeien met dit systeem is verboden.

Fraude eenvoudig, schade groot

Toch komt fraude met AdBlue regelmatig voor. Met zogenaamde ‘AdBlue-killers’, die eenvoudig te verkrijgen zijn, kan het systeem worden omzeild. Uit onderzoek van Panteia blijkt dat dit bij 2 tot 4 procent van de vrachtwagens gebeurt. Hoewel dat misschien niet veel lijkt, is de milieuschade aanzienlijk. Volgens het onderzoek zorgt deze fraude voor 19 procent méér stikstofuitstoot door vrachtverkeer in heel Nederland.

De voordelen voor de fraudeurs zijn duidelijk: lagere kosten, minder onderhoud en geen AdBlue meer hoeven bijvullen. Maar TLN wijst erop dat dit leidt tot oneerlijke concurrentie en schadelijke milieueffecten.

Meer controles op komst

Omdat de wetgeving momenteel onvoldoende handvatten biedt, wordt er nauwelijks gecontroleerd op AdBlue-fraude. De nieuwe regels moeten dat veranderen. Inspectiediensten zoals de ILT en de politie krijgen straks de bevoegdheid om op te treden tegen voertuigen met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem. Zowel de chauffeur als de eigenaar van het voertuig kunnen daarbij worden bestraft. Ook het niet tijdig bijvullen van AdBlue kan gevolgen krijgen.

Transportbedrijven kunnen bovendien rekenen op strengere controles. Zo moeten zij mogelijk kunnen aantonen dat AdBlue correct wordt gebruikt.

TLN: Steun voor aanpak, zorgen over onschuldige bedrijven

TLN steunt het plan om AdBlue-fraude harder aan te pakken. Tegelijkertijd waarschuwt de brancheorganisatie dat bedrijven die zich wél aan de regels houden, niet onnodig mogen worden belast met extra controles of kosten. TLN zal deze zorgen ook inbrengen tijdens de internetconsultatie, die tot 15 augustus openstaat.

Bedrijven die zelf willen reageren op het wetsvoorstel kunnen dit doen via de internetconsultatie op de website van de Rijksoverheid.

Aantal oplichtingszaken met nepagenten stijgt fors

DEN HAAG – Het aantal incidenten waarbij criminelen zich voordoen als politieagent blijft toenemen. In het eerste halfjaar van 2025 zijn al 6.496 meldingen van babbeltrucs met nepagenten geregistreerd, tegenover 8.329 incidenten in heel 2024, zo meldt de politie. Vooral ouderen zijn het doelwit van deze oplichters, die met geraffineerde praatjes waardevolle bezittingen buitmaken.

Om deze stijgende trend tegen te gaan, zijn de politie en Omroep MAX een landelijke voorlichtingscampagne gestart. Onder de slogan “Is het een nepagent, of is het oké? Check het via 112!” worden senioren opgeroepen om bij twijfel direct alarmnummer 112 te bellen. “Dat verhoogt de kans op een aanhouding op heterdaad en kan nieuwe slachtoffers voorkomen,” aldus Sybren van der Velden Walda van de politie.

Volgens de politie worden er dagelijks gemiddeld 35 van dit soort oplichtingen gemeld. “Maar het daadwerkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger,” stelt Van der Velden Walda. “Veel slachtoffers schamen zich en doen geen aangifte. Deze laffe praktijken veroorzaken niet alleen financiële schade, maar tasten ook het vertrouwen in de politie aan.”

De campagne is bewust gestart aan het begin van de zomervakantie, wanneer familieleden vaak op vakantie zijn en ouderen minder snel hulp kunnen inroepen bij twijfel over een bezoek aan de deur.

De werkwijze van de oplichters is geraffineerd. Vaak bellen zij eerst op of sturen een brief, waarin zij waarschuwen voor inbraken in de buurt. Vervolgens komen zij aan de deur onder het voorwendsel waardevolle spullen “veilig te stellen”. Daarbij gebruiken ze soms politie-uniformen of noemen ze namen van echte agenten.

De politie benadrukt dat zij nooit onaangekondigd langskomt om sieraden, contant geld of bankpassen met pincode op te halen.

Wijkagent Mae Scheurink uit de gemeente Oude IJsselstreek ziet van dichtbij hoe groot de impact is. “Ouderen zijn niet naïef, maar worden compleet overdonderd aan de voordeur. Als wij later langskomen, is het vertrouwen vaak volledig weg. We moeten dan overtuigen dat wij wél echte agenten zijn.”

De campagneboodschap is vanaf vrijdag 11 juli te zien en te horen op radio, televisie en in reclameblokken van publieke en commerciële zenders. Ook het MAX Magazine verspreidt een flyer met tips, die volgens de politie het beste aan de binnenkant van de voordeur geplakt kan worden. Wijkagenten helpen bij het verspreiden van deze flyers onder ouderen.

Omroep MAX-directeur Jan Slagter noemt de samenwerking met de politie noodzakelijk: “We horen schrijnende verhalen van onze achterban. Kwetsbare mensen worden het slachtoffer van pure misleiding. Dit moet stoppen. Daarom slaan we samen met de politie de handen ineen.”

BAS World bouwt aan nieuw Reconditioning Center voor bedrijfswagens in Veghel

Bas (links) en Caspar (rechts) van Heertum tijdens de bouw van het nieuwe Reconditioning Center

VEGHEL – Aan het Foodpark in Veghel verrijst een opvallend en indrukwekkend nieuw gebouw: het Reconditioning Center van BAS World. In deze speciaal ingerichte werkplaats worden straks dagelijks tientallen lichte bedrijfswagens (LCV’s) professioneel gereconditioneerd voor een tweede leven op de weg.

De bouw van het nieuwe pand met ruim 4.200 m² aan bedrijfsruimte en 300 m² kantoorruimte is inmiddels in volle gang. Op vrijdag 20 juni werd het hoogste punt van het gebouw bereikt en dit is feestelijk gevierd met alle betrokken bouwprofessionals.

“Iedere week zie ik met trots hoe dit project groeit. Met deze uitbreiding tillen we onze dienstverlening op het gebied van remarketing en reconditionering naar een hoger niveau. We zijn er de afgelopen tijd in geslaagd ons team van technische specialisten uit te breiden, waardoor we onze klanten nog sneller en vakkundiger kunnen voorzien van service, schadeherstel en onderhoud”, aldus Ralf Vousten, Commercial Director Vans & Equipment.

Slimmer en sneller reconditioneren onder één dak

De vraag naar efficiënte en kwalitatieve schadeherstel- en voorbereidingstrajecten voor bedrijfswagens groeit hard. BAS World speelt daarop in met een gespecialiseerde werkplaats waar straks meer dan 50 professionals dagelijks aan de slag gaan om voertuigen klaar te maken voor een tweede leven. De faciliteit krijgt onder andere een ruime werkplaats, meerdere spuitcabines, een poetsruimte, een showroom én een hypermoderne 360-graden fotostudio voor optimale online presentatie. Dankzij deze opzet kunnen voertuigen sneller, beter en duurzamer worden voorbereid voor verkoop.

Blikvanger op Foodpark Veghel

Het gebouw is ontworpen met oog voor zowel functionaliteit als uitstraling. Aan de noordoostzijde bevinden zich drie markante platformen die deels boven de wadi hangen, bedoeld als overdekte opstelplaatsen voor voertuigen die typerend zijn voor BAS World. Deze blikvangers geven het pand een herkenbare identiteit en onderstrepen de innovatieve, toekomstgerichte aanpak van het bedrijf.

Ook op het gebied van duurzaamheid worden belangrijke stappen gezet. Het pand wordt volledig voorzien van zonnepanelen, krijgt een eigen opslagsysteem met grote accu’s en wordt volledig gasloos uitgevoerd. Het gebouw wordt elektrisch verwarmd en gekoeld. Hiermee draagt BAS World bij aan de duurzaamheidsambities en een lagere CO₂-voetafdruk.

Lokale samenwerking en vakmanschap

De realisatie van het Reconditioning Center is in handen van Bouwbedrijf Van de Ven, dat trots is op zijn rol als hoofdaannemer. “We zijn verantwoordelijk voor zowel de bouwkundige werkzaamheden als de coördinatie van alle installaties. De samenwerking met BAS World verloopt uitstekend, en samen bouwen we aan iets moois voor de regio”, aldus het bouwbedrijf.

Van Hijum lijkt het ‘logisch’ als Soepboer NSC-fractie verlaat

DEN HAAG – NSC-vicepremier Eddy van Hijum “keek wel even op” toen hij hoorde dat partijgenoot Aant Jelle Soepboer lijsttrekker wordt van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.

Of Soepboer tot de verkiezingen in de NSC-fractie kan blijven, wordt nog besproken met het partijbestuur. Maar het lijkt Van Hijum “logisch” als hij zelf opstapt.

Of hij dan wel in het parlement blijft, is aan Soepboer zelf. “Hij is gekozen Kamerlid en heeft recht op die zetel. Daar moet hij zelf een keuze in maken”, aldus Van Hijum voor aanvang van de ministerraad. Maar: “als je je afsplitst van een partij, zou ik het wel consequent vinden om daar conclusies aan te verbinden.”

Soepboer had al aangegeven dat hij niet meer door wilde bij NSC. Dat voedde meteen al speculaties dat hij zou terugkeren naar de FNP, waarvoor hij eerder al wethouder was. De regionale partij zinspeelde al langer op deelname aan de landelijke verkiezingen. Donderdag werd bekend dat Soepboer inderdaad het beoogde boegbeeld is.

Jeroen Rietbergen definitief niet vervolgd in zedenzaak The Voice

ARNHEM – Jeroen Rietbergen wordt definitief niet vervolgd in de zedenzaak rond The Voice of Holland waarin hij beschuldigd werd van verkrachting. Daartoe heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden besloten. Zangeres Nienke Wijnhoven startte eerder een artikel 12-procedure om alsnog vervolging af te dwingen.

Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in mei 2024 Rietbergen niet te vervolgen in de zaak. De reden was toen gebrek aan bewijs. Wijnhoven deelde haar verhaal na het onlineprogramma BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice. Zij deed mee aan het achtste seizoen van het zangprogramma.

Het hof vindt dat “in deze zaak niet te verwachten is dat een later oordelende strafrechter tot een veroordeling van beklaagde zal komen”. “Het hof zal daarom het Openbaar Ministerie niet bevelen tot vervolging van beklaagde over te gaan. Ook het doen van nader onderzoek, waar klaagster om vroeg, vindt het hof niet meer zinvol.”

Het is voor Rietbergen “een opluchting” dat hij niet vervolgd wordt en hij ziet het als “een bevestiging”, melden zijn advocaten. “Hij heeft vanaf het begin gezegd dat tussen hem en mevrouw Wijnhoven geen seksuele handelingen hebben plaatsgevonden en dat hij geen enkel strafbaar feit heeft gepleegd en heeft dat uitgebreid kunnen onderbouwen en documenteren. De uitspraak van het hof voelt als gerechtigheid. Hij is zijn dierbaren enorm dankbaar voor hun niet aflatende steun gedurende een lange, moeilijke tijd.”

Wijnhoven laat via haar advocaat weten dat ze “trots” is dat ze haar stem heeft laten horen. “Voor zichzelf en in de hoop dat het anderen helpt”, aldus advocaat Sébas Diekstra. “Mijn cliënte was de enige die uiteindelijk daadwerkelijk aangifte deed. Zij wist dat het juridisch een moeilijke weg zou worden, zeker na zoveel jaar, maar heeft er toch voor gekozen haar verhaal te doen en door te zetten.” Met de beslissing van het hof is voor Wijnhoven “een lange en zware periode afgesloten”.

Rietbergen erkende in januari 2022 dat hij relaties van “seksuele aard” had gehad met vrouwen die betrokken waren bij The Voice of Holland en seksueel getinte berichten had uitgewisseld. Hij noemde zijn gedrag “ontoelaatbaar” en gaf aan in therapie te zijn geweest. Na zijn publieke bekentenis verbrak Linda de Mol haar relatie met Rietbergen. Inmiddels zijn de twee weer een tijdje samen.

Londen Heathrow wil miljarden investeren in verbeteren luchthaven

LONDEN – Luchthaven Heathrow wil 10 miljard pond (omgerekend 11,6 miljard euro) investeren. Dat geld moet onder meer gaan naar het herinrichten van terminals en het verbeteren van de punctualiteit met behulp van kunstmatige intelligentie. Het Londense vliegveld heeft daarvoor een investeringsplan ingediend bij de Britse luchtvaartautoriteit.

Het project moet de capaciteit op termijn met 12 procent vergroten. Volgens Heathrow betekent dat jaarlijks 10 miljoen extra passagiers. “Om te kunnen concurreren met wereldwijde hubs, moeten we investeren”, zei topman Thomas Woldbye in een verklaring. Als onderdeel van het project zal Heathrow meer lounges, restaurants en winkels realiseren.

Schiphol kondigde afgelopen zomer aan miljarden te willen investeren in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. Het gaat om 6 miljard euro over een periode van vijf jaar.

Veel verkeershinder verwacht door werk aan de weg

Wegwerkzaamheden
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Rijkswaterstaat waarschuwt door werk aan de weg voor “extreme hinder” in de regio’s Amsterdam en Haarlemmermeer, en adviseert niet de weg op te gaan, thuis te werken of te carpoolen. Dit weekend start de volgende fase van de grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam. Zo is er groot onderhoud bij Schiphol, en aan de Tweede Coentunnel.

Tussen mei en september voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan wegen rond Amsterdam. Vrijdagavond begint het werk op de A4 bij Schiphol. Tot 20 augustus wordt gewerkt tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen, waar onder meer nieuw asfalt komt.

Tijdens de werkzaamheden blijft verkeer op de A4 in beide richtingen wel mogelijk, maar met minder en smallere rijstroken. Dat levert ernstige verkeershinder op voor het verkeer tussen Amsterdam en Den Haag, inclusief voor verkeer van en naar Schiphol.

Bij Amsterdam wordt het werk aan de Ring A10 Oost en Zuid dit weekend afgerond. Daarentegen gaat zaterdagavond de Tweede Coentunnel dicht tot 15 september om onder meer de brandwerendheid te verbeteren en technische installaties te vervangen.

Verkeer kan dan niet door de tunnel van Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord en Zaanstad, en wordt omgeleid via de ring. De tunnelbuis vanuit Amsterdam-Noord en Zaanstad richting Amsterdam-West is wel open.

Na het werk op de A4 en in 2e Coentunnel staan er vanaf september werkzaamheden op stapel op de A10 Oost tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel (binnenring).

Eerste zelfrijdende bus in Nederland op de openbare weg

Foto: RET

ROTTERDAM – Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.

Vrijdag maakt de bus een eerste rit met een aantal genodigden. De lijnbus kan vanaf 1 augustus worden gebruikt door reizigers. In de tussentijd worden er nog tests gedaan.

De route van het metrostation naar de luchthaven is overzichtelijk. Het ritje van ongeveer tien minuten bevat weinig ingewikkelde verkeerssituaties en is daarom geschikt voor de automatisch rijdende bussen, leggen de initiatiefnemers uit. In de bus is nog wel een buschauffeur aanwezig. Die kan ingrijpen en de bus met de hand bedienen als dat nodig is.

“Het rijden met automatisch rijdende bussen is een belangrijke stap om ervaring op te doen met zelfrijdende systemen”, licht een woordvoerster van vervoerder RET toe. Het zal volgens de initiatiefnemers nog wel enige jaren duren voordat zelfrijdende voertuigen in een stad met andere voertuigen in het verkeer zelfstandig kunnen rijden. “Voorlopig zal het dienen als een aanvulling, de zogenaamde last mile, op het openbaar vervoer.”

Om dit soort bussen op den duur zelfstandig de weg op te sturen moet de techniek zich nog beter ontwikkelen. Ook is daarvoor aangepaste wet- en regelgeving nodig. “We moeten eerst van deze pilot leren voordat er verder doorontwikkeld kan worden”, vult de zegsvrouw aan.

Het is volgens haar voorlopig dan ook nog niet aan de orde om de bus zonder chauffeur aan boord te laten rijden. Daarvoor zou bovendien nieuwe toestemming nodig zijn van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die na uitgebreide testen goedkeuring heeft gegeven om met deze bussen op de openbare weg te rijden.

De proef met de zelfrijdende bussen op de openbare weg is een samenwerking van DAM Shuttles, RET, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente Rotterdam.

Fietser (19) omgekomen bij verkeersongeval in Eindhoven

EINDHOVEN – Bij een verkeersongeval op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven is in de nacht van donderdag op vrijdag een 19-jarige fietser uit Baarn om het leven gekomen. Een auto kwam rond 00.45 uur in botsing met de fietser.

Ook trof de politie een tweede man met letsel aan, een 22-jarige man uit Eindhoven. De politie gaat ervan uit dat hij niet in de auto zat en onderzoekt nog hoe hij die verwondingen heeft opgelopen. Deze man is naar het ziekenhuis gebracht.

Verkeersspecialisten van de politie doen op de plaats van het ongeval onderzoek naar de toedracht.

×