Clicky

zondag 4 mei 2025 - 13:08 uur
Home Blog Pagina 23

Winst Tesla gekelderd na kritiek op Musk

AUSTIN – De winst van Tesla is in de eerste drie maanden van dit jaar gekelderd. Dat komt naar voren uit de financiële resultaten die de elektrische autofabrikant dinsdag heeft gepubliceerd. Het concern lijkt vooral onder druk te staan door kritiek op het werk van topman Elon Musk voor de Amerikaanse president Donald Trump.

Tesla boekte over de maanden januari tot en met maart een omzet van 19,3 miljard dollar, omgerekend ongeveer 16,9 miljard euro. Dat was 9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst die overbleef viel 71 procent lager uit, op 409 miljoen dollar.

Tesla had begin deze maand al de verkoopcijfers bekendgemaakt. Het bedrijf bleek wereldwijd 13 procent minder auto’s te hebben verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar. In de eerste drie maanden werden 336.681 voertuigen afgeleverd, het laagste aantal sinds het tweede kwartaal van 2022.

Verwachtingen bijgesteld

Het bedrijf is in zijn prognoses voor het gehele boekjaar verder voorzichtig. Eerder had Musk nog een terugkeer naar groei beloofd, nadat Tesla’s jaarlijkse leveringen vorig jaar waren gedaald.

“Hoewel we verstandige investeringen doen die zowel onze voertuig- als energieactiviteiten klaarstomen voor groei, hangt het groeitempo dit jaar af van verschillende factoren”, stelt Tesla in een toelichting, daarbij verwijzend naar de macro-economische omstandigheden en de productieopschaling van fabrieken. “We zullen onze prognose voor 2025 opnieuw bekijken in onze update van het tweede kwartaal.”

Boycots

De rol van Musk als adviseur van Trump voor bezuinigingen bij de Amerikaanse overheid heeft tot onvrede geleid bij sommige klanten. Er zijn al oproepen geweest tot het boycotten van Tesla en sommige Tesla-bezitters zeggen zich te schamen voor hun auto door Musk. Verspreid over de wereld zijn ook dealerbedrijven, laadstations en voertuigen van klanten slachtoffer geworden van vernielingen.

Boa moet buitenlandse voertuigen in uitstootvrije zones controleren

DEN HAAG – De automatische controles bij de uitstootvrije zones die sinds 1 januari in een reeks binnensteden gelden, werken niet bij buitenlandse voertuigen. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) dinsdag gezegd in een debat. Boa’s moeten voorlopig de handhaving bij de bedrijfswagens op zich nemen.

In zestien gemeenten gelden de zogeheten zero-emissiezones inmiddels. De meest vervuilende bedrijfswagens mogen daar de komende jaren niet meer in, totdat in 2030 alleen nog ondernemers welkom zijn met wagens die geen broeikasgassen uitstoten.

In principe controleren camera’s de kentekens van voertuigen die de zones in rijden. Bij buitenlandse auto’s kan dit nog niet, aldus de PVV-staatssecretaris. “Ik had dit liever anders gezien.”

Controles mogelijk uitgesteld

“Dan hebben we dus straks boa’s die aan de ingang van een zero-emissiezone moeten gaan staan”, reageerde Hidde Heutink (PVV). “Dat zijn niet de grenscontroles waar we vanuit waren gegaan.” Voor het Kamerlid is het handhavingsprobleem een reden om opnieuw te pleiten voor uitstel van de uitrol van de zones.

Heutink vroeg zich af hoe het zit met de controle van tol en een heffing voor vrachtwagens. In die gevallen werkt de automatische nummerbordherkenning wel naar behoren, antwoordde Jansen.

Koningspaar niet naar uitvaart paus, begint Koningsdag later

DOETINCHEM – Koning Willem-Alexander en koningin Máxima gaan zaterdag niet naar de uitvaart van paus Franciscus. Het koningspaar en zijn gezin vieren zoals eerder gepland Koningsdag in Doetinchem. Wel beginnen de festiviteiten later, heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt.

De uitzending rondom Koningsdag zou eigenlijk om 10.45 uur starten, maar begint in verband met de uitvaart van Franciscus nu om 12.00 uur. Het afscheid van de paus vindt om 10.00 uur plaats bij de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Namens de regering zijn minister-president Dick Schoof en minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp aanwezig.

De festiviteiten in Doetinchem beginnen een uur later, maar het programma blijft hetzelfde, laat een woordvoerder van de gemeente weten. “We hebben respect voor de ontstane situatie en zijn blij met de medewerking van iedereen die het mogelijk maakt het programma een uur later te laten beginnen”, aldus burgemeester Mark Boumans.

Willem-Alexander en Máxima lieten maandag weten dat ze “diep getroffen” zijn door het overlijden van de paus. “Met warmte herinneren wij ons de persoonlijke ontmoetingen met hem, onder andere tijdens ons staatsbezoek aan de Heilige Stoel in 2017. Paus Franciscus straalde in alles barmhartigheid uit.”

Vrachtwagenchauffeur veroorzaakt ernstig ongeval met laadklep: taakstraf en voorwaardelijke rijontzegging

Foto: District8

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 27-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 80 uur voor het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval in de Haagse binnenstad. De man liet op 31 oktober 2023 de laadklep van zijn vrachtwagen zakken op een fietspad, waardoor een passerende scooterrijdster zwaargewond raakte.

De rechter oordeelde dat de chauffeur aanmerkelijk onvoorzichtig heeft gehandeld en daarmee schuldig is aan een verkeersongeval in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

Fietspad geblokkeerd

Het incident vond plaats op de Heelsumstraat, waar de chauffeur zijn vrachtwagen parkeerde om te lossen bij een speelgoedwinkel. Hij liet de laadklep zakken over het fietspad, terwijl het rond het middaguur druk was in het verkeer. Een scooterrijdster botste vrijwel direct daarna tegen de scherpe rand van de laadklep en kwam hard ten val.

De vrouw liep ernstig letsel op aan haar hals en onderkaak, waarvoor ze werd geopereerd en enkele dagen op de intensive care verbleef. Ze houdt blijvend littekenweefsel over aan het ongeluk en verloor enkele voortanden, waarvoor een prothese nodig was.

Professioneel chauffeur had risico moeten overzien

Volgens de rechtbank had van een professioneel chauffeur mogen worden verwacht dat hij zich bewust was van de gevaarlijke situatie die hij creëerde. Op camerabeelden is te zien dat het fietspad volledig werd geblokkeerd door de laadklep, terwijl ander verkeer – waaronder fietsers – zich daar nog bevond.

De verklaring van de chauffeur dat hij geen betere plek kon vinden om te parkeren, veranderde daar niets aan. De rechtbank benadrukte dat andere verkeersdeelnemers niet hoeven te anticiperen op zulke onverwachte obstakels op een fietspad.

Straf: taakstraf en voorwaardelijke rijontzegging

De rechtbank legde de man een taakstraf van 80 uur op. Daarnaast kreeg hij een ontzegging van de rijbevoegdheid van negen maanden, geheel voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. Hiermee week de rechter af van de eis van het Openbaar Ministerie, dat 120 uur taakstraf had geëist.

Ook moet de chauffeur een schadevergoeding van €500 betalen aan het slachtoffer wegens immateriële schade, te vermeerderen met wettelijke rente.

De man toonde tijdens de zitting spijt en verklaarde sindsdien niet meer in de binnenstad te rijden en alleen nog nachtdiensten te accepteren.

Ahold Delhaize: data personeel AH en Etos mogelijk buitgemaakt na hack

Albert Heijn

ZAANDAM – De gegevens van veel medewerkers van onder andere Albert Heijn en Etos zijn mogelijk buitgemaakt bij een hack in november vorig jaar. Dat meldt moederbedrijf Ahold Delhaize op zijn website. Daarbij lijkt het te gaan om personeel dat in april 2021 op de loonlijst stond. Ahold Delhaize benadrukt dat het onderzoek nog gaande is.

Het supermarktconcern vermoedt dat de getroffen medewerkers in Nederland werken of werkten voor Ahold Delhaize Group, Ahold Delhaize Europe & Indonesia, Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en de Ahold Delhaize Coffee Company.

Ahold Delhaize heeft vooralsnog geen bewijs gevonden dat er ook gegevens van medewerkers van webwinkel bol of personeel van franchisenemers zijn gestolen. Ook is er nog geen bewijs dat klantgegevens zijn buitgemaakt.

Cybercrimeinfo, een platform met informatie over cyberdreigingen en digitale veiligheid, publiceerde vorige week een screenshot van het darkweb. Daarvan was af te leiden dat hackers zes terabyte aan gevoelige data hadden buitgemaakt van Ahold Delhaize. Zij dreigden de gegevens binnenkort openbaar te maken. Volgens het platform zit de ransomwaregroep INC Ransom achter de aanval. Die groep zou mogelijk banden hebben met Rusland.

“Op basis van ons lopende onderzoek gaan we ervan uit dat bestanden uit enkele van onze interne Amerikaanse bedrijfssystemen zijn gehaald”, aldus het bedrijf. “Onze teams blijven zorgvuldig bestanden toetsen die mogelijk zijn beïnvloed om hun aard en reikwijdte te begrijpen, inclusief om te bepalen of, en in welke mate, er informatie van personen is betrokken.” Ahold Delhaize heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Het AD meldde als eerste over de mogelijk buitgemaakte Nederlandse gegevens. De nieuwssite meldt op basis van een medewerker van Albert Heijn dat het gaat om namen, bankrekeningnummers en het bedrag van de salarisbetaling van begin april 2021.

Ook derde slachtoffer schietpartij Oosterhout overleden

OOSTERHOUT – Het derde slachtoffer van een schietpartij in Oosterhout eind maart is overleden. De 25-jarige man uit de Brabantse plaats lag zwaargewond in het ziekenhuis en is dinsdag aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie.

Bij de schietpartij op 28 maart kwamen eerder al twee mannen om. Het ging om twee 32-jarigen uit Oosterhout.

De drie mannen werden door kogels geraakt toen er kort voor 16.00 uur werd geschoten op de Loevensteinlaan. In die straat werden in een auto twee zwaargewonden aangetroffen, van wie er een later overleed. De man die dinsdag overleed, zat ook in deze auto.

In de Sint Antoniusstraat, iets verderop, vond de politie ook een zwaargewonde man in een auto. Hij werd nog gereanimeerd, maar overleed ook korte tijd later.

Er is nog geen verdachte aangehouden. De politie meldt dinsdag dat het onderzoek naar de schietpartij nog loopt.

14 aanhoudingen in verband met opruiing tot terrorisme op sociale media

In onderzoeken naar terrorisme zijn dinsdag 14 arrestaties verricht. De verdachten, die deels minderjarig zijn, werden op verschillende plaatsen in Nederland aangehouden. Ze zouden onder meer op TikTok hebben geprobeerd anderen aan te sporen om terroristische misdrijven te plegen.

Verschillende politie-eenheden doen onderzoek naar de strafbare feiten. De Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) verrichtte acht arrestaties. De eenheid Den Haag verrichte drie aanhoudingen, de eenheid Rotterdam twee en de eenheid Amsterdam één. De arrestaties van vandaag werden gecoördineerd door het Landelijk Parket.

De verdachten zijn tussen de 14 en 30 jaar oud. In verband met de minderjarigheid van een deel van de verdachten en de lopende onderzoeken worden op dit moment geen verdere mededelingen gedaan, meldt het Openbaar Ministerie.

Rabobank: “Groot deel Nederlandse transportbedrijven binnen tien jaar in buitenlandse handen”

UTRECHT – Binnen tien jaar zal een groot deel van de Nederlandse transport- en logistiekbedrijven waarschijnlijk in buitenlandse handen zijn. Dat stelt Henry Steenbergen, directeur Transport en Mobiliteit bij Rabobank, in een maandag gepubliceerde sectorschets.

Volgens Steenbergen is deze ontwikkeling het gevolg van structurele vergrijzing, gebrek aan opvolging, hoge verduurzamingskosten en het ontbreken van voldoende grote Nederlandse investeerders of kopers.

Nederlandse transportbedrijven gelden internationaal als toonaangevend en innovatief. Toch dreigen steeds meer ondernemingen in buitenlandse handen te komen, omdat Nederlandse bedrijven of investeringsfondsen steeds vaker afhaken bij overnames. Steenbergen stelt dat de huidige markt, in combinatie met oplopende kosten en toenemende complexiteit, schaalvergroting vrijwel onvermijdelijk maakt.

Vergrijzing en complex ondernemerschap

De gemiddelde leeftijd van chauffeurs en ondernemers in de sector ligt hoog, en veel familiebedrijven hebben geen opvolging. Volgens Rabobank zullen veel ondernemers hun bedrijf binnen nu en tien jaar willen verkopen. Tegelijkertijd neemt de complexiteit van het ondernemerschap toe, door onder andere hogere rapportageverplichtingen, netcongestie en personeelstekorten.

“Voor kleinere bedrijven zijn de kosten van administratie, verzekeringen en ICT moeilijk te dragen. Zonder schaalgrootte kun je moeilijk mee in de moderne eisen van de sector,” aldus Steenbergen.

Buitenlandse interesse blijft groeien

Buitenlandse investeerders zijn wel geïnteresseerd in Nederlandse transportbedrijven. Dat komt volgens Rabobank door de stabiele binnenlandse markt, de strategische ligging van Nederland als “Gateway to Europe” en de hoge mate van digitalisering. Ook zijn Nederlandse transporteurs vaak voorlopers op het gebied van verduurzaming en energietransitie.

Toch blijft de verkoop aan Nederlandse partijen achter. De oorzaken: Nederlandse transportbedrijven zijn vaak te groot om zomaar over te nemen, de investeringsdruk voor verduurzaming is hoog, en investeringsmaatschappijen zijn nog weinig actief in deze kapitaalintensieve, maar marginaal winstgevende sector.

Oproep tot actie: fusies, productiviteit en visie

Om de sector minder afhankelijk te maken van buitenlandse overnames, doet Rabobank een oproep tot meer samenwerking en langetermijnplanning binnen de sector. Fusies tussen gelijkwaardige bedrijven worden als kansrijk gezien, evenals het delen van overhead binnen samenwerkingsverbanden. Ook moeten ondernemingen aantrekkelijker worden gemaakt voor investeerders door betere governance, stabielere resultaten en hogere winstgevendheid.

“De sector moet beter worden in het doorberekenen van kosten en het verhogen van de productiviteit,” stelt Steenbergen. Daarnaast pleit hij voor meer strategisch overleg met financiers over toekomstige groei.

“Moet de transportsector Nederlands blijven?”

Volgens Rabobank is het economisch misschien niet problematisch dat de sector steeds internationaler wordt, maar is het wel opvallend dat een toonaangevende sector als transport nauwelijks in Nederlandse handen blijft. In het licht van geopolitieke onzekerheden en groeiende aandacht voor economische weerbaarheid, is de vraag gerechtvaardigd of Nederland niet meer moet inzetten op behoud van sterke binnenlandse transportbedrijven.

IenW maakt proeven met onbemand varen mogelijk

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Experimenten met onbemande vaartuigen worden vanaf 16 april 2025 mogelijk, mits dat geen negatieve gevolgen heeft voor de veiligheid op het water. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt het Binnenvaartpolitiereglement om dit mogelijk te maken.

Momenteel is varen zonder schipper nog niet toegestaan, maar vanuit de sector is er wel de wens om hiermee te experimenteren. Zo zouden bedrijven bijvoorbeeld varende drones willen inzetten voor het inspecteren van dam- en sluiswanden. Of om de waterkwaliteit te meten.

Door de wet aan te passen kunnen er uitzonderingen gemaakt worden op de regels voor varen zonder schipper op schepen onder de 20 meter. Een aanvrager moet wel kunnen onderbouwen dat dit geen negatief effect zal hebben op de veiligheid of de doorstroming op de vaarwegen.

De beheerder van de vaarweg waarvoor de aanvraag wordt gedaan, zal deze beoordelen.

Het ministerie ziet de ontheffingsmogelijkheid als een volgende stap in het toelaten van smart shipping op de Nederlandse vaarwegen. Smart shipping kan bijdragen aan de veiligheid, duurzaamheid en het concurrentievermogen van de binnenvaartsector.

IMF waarschuwt voor risico verdere correctie financiële markten

WASHINGTON – Een verdere correctie op de financiële markten ligt nog steeds op de loer, ondanks alle recente koersdalingen door de handelsoorlog. Daarvoor waarschuwt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in zijn stabiliteitsrapport, dat dinsdag kort na de nieuwe economische ramingen is gepresenteerd. Volgens IMF-econoom Tobias Adrian zijn de risico’s voor de mondiale financiële stabiliteit aanzienlijk toegenomen. Ook vindt hij de waarderingen van beleggingen nog steeds opgerekt.

Adrian wijst er al langer op dat de financiële markten met hun waarderingen van aandelen en obligaties wel erg optimistisch lijken. Daardoor kunnen de koersen hard onderuitgaan bij plotselinge economische schokken. Dat laatste is recent voor een deel ook werkelijkheid geworden, toen niet alleen de aandelenbeurzen grote verliezen lieten zien maar ook sprake was van een verkoopgolf van Amerikaans staatspapier. Daarmee zijn de risico’s echter niet verdwenen.

De econoom stipt aan dat het financiële systeem om verschillende redenen kwetsbaar is. Zo zijn de markten erg geconcentreerd. De Verenigde Staten maken met Wall Street nu bijna 55 procent uit van de wereldwijde aandelenmarkten. Daarnaast blijven de overheidsschulden almaar verder oplopen. Bij elkaar opgeteld staan al deze schulden nu gelijk aan 93 procent van de omvang van de wereldeconomie. Dat was tien jaar geleden nog 78 procent. En te midden van alle onzekerheid kunnen de schuldniveaus zomaar verder toenemen, bijvoorbeeld door hogere defensie-uitgaven.

“Omdat staatsobligaties hoekstenen zijn op de kapitaalmarkten, kunnen verstoringen in deze markt een bedreiging vormen voor de financiële stabiliteit”, waarschuwt Adrian. Volgens hem is het daarom essentieel dat landen werk maken van het op orde brengen van hun overheidsfinanciën. Ook dringt hij aan op beleid dat voorkomt dat eventuele problemen zich snel als een olievlek kunnen verspreiden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verder invoeren van de Bazelse kapitaalregels voor banken. Ook is het volgens Adrian belangrijk toezicht te houden op financieringsinstellingen buiten de banken om, waaronder zogenoemde hedgefondsen.

Goederenoverslag Port of Antwerp-Bruges daalde in eerste kwartaal met vier procent

Foto: Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – Port of Antwerp-Bruges sloot het eerste kwartaal van 2025 af met een totale goederenoverslag van 67,7 miljoen ton, een daling met 4,0 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze terugval is voornamelijk toe te schrijven aan een sterke afname in de bulktrafieken, terwijl de containeroverslag groei liet optekenen.

De haven blijft geconfronteerd met uitdagingen zoals veranderende markttendensen, geopolitieke spanningen en de aanhoudende druk op de Europese chemiesector. Met de Verenigde Staten als tweede grootste handelspartner kijkt Port of Antwerp-Bruges met verhoogde waakzaamheid naar de komende maanden, waarin de gevolgen van het gewijzigde handelsklimaat zich scherper kunnen aftekenen.

Sterke containeroverslag, bulkstromen volatiel

De containeroverslag was de sterkhouder in het eerste kwartaal, met een stijging van 4,6 procent in tonnage en 4,5 procent in TEU ten opzichte van dezelfde periode in 2024, ondanks de geopolitieke onzekerheden en de herstructureringen binnen de containerallianties.

De overgang naar de nieuwe allianties en stakingen en congestie in andere havens leidden wel tot langere verblijftijden van containers en dus een hogere druk op de terminalcapaciteit. Het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg-Le Havre Range steeg tot 30,5 procent in 2024, en wereldwijd klom de haven van de 15de naar de 14de plaats in de ranking van grootste containerhavens.

De grootste terugval in het eerste kwartaal kwam uit de vloeibare bulk (-19,1 procent), met scherpe dalingen in benzine, nafta en LNG. Oorzaken hiervan zijn onder meer gewijzigde marktomstandigheden in Afrika, de verminderde vraag naar nafta vanuit de petrochemie en de EU-sancties op Russische LNG-transit.

De overslag van chemicaliën steeg met 10,9 procent, voornamelijk dankzij een sterke toename van biobrandstoffen (+128 procent). Zonder die impuls zou het chemiesegment een lichte jaar-op-jaar daling hebben gekend (-1,7 procent). De Europese chemische industrie blijft onder aanzienlijke druk staan wat betreft haar wereldwijde concurrentievermogen.

In andere segmenten bleef de impact van de uitdagende marktomstandigheden beperkt. Zo kende conventioneel stukgoed een bescheiden daling (-5,4 procent) door een lagere ijzer- en staaloverslag (-14,3 procent) als gevolg van de zwakke economische conjunctuur en importquota. De RoRo-overslag groeide licht (+1,1 procent), zelfs met een forse terugval in de overslag van nieuwe auto’s (-11,3 procent), die de moeilijke situatie in de Europese auto-industrie weerspiegelt. Daling in de overslag van voertuigen werd gecompenseerd door toename in andere RoRo lading zoals onbegeleide vracht. Droge bulk bleef nagenoeg stabiel (-0,8 procent).

Impact Amerikaanse importtarieven voorlopig beperkt

De impact van de Amerikaanse importheffingen op de trafiek in Port of Antwerp-Bruges blijft voorlopig beperkt. Hoewel sommige bedrijven anticiperend handelen, is er geen duidelijke exportversnelling richting de VS merkbaar tot nu toe. De containerexport steeg met 3,2 procent, staal kende een tijdelijke piek in januari, en er werden 20 procent minder auto’s geëxporteerd naar de VS, in lijn met de algemene terugval in de auto-export.

Tegelijkertijd zorgen structurele factoren, zoals verstoorde vaarschema’s in de containerlijnvaart, veranderende automarktmodellen en tijdelijke productieopschortingen, voor verhoogde druk op de terminals. Hoewel de directe impact dus voorlopig beperkt blijft, is het duidelijk dat verdere ontwikkelingen op het vlak van handelstarieven hun weerslag kunnen hebben op de logistieke keten in de komende maanden.

Structurele uitdagingen vragen samenwerking

Naast de handelsspanningen met de Verenigde Staten kampt de Europese economie, en in het bijzonder de industrie, met structurele problemen die haar concurrentiekracht ernstig ondermijnen. Hoge energie- en productiekosten, wereldwijde overcapaciteit en toenemende concurrentie van goedkope import uit onder meer Azië zetten de sector onder druk. Daarbovenop bemoeilijken complexe regelgeving, trage vergunningstrajecten en hoge loonkosten de investeringsbereidheid.

De combinatie van deze factoren leidde de voorbije jaren tot een forse terugval in marktaandeel, toegevoegde waarde en productiecapaciteit. Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam pleiten dan ook voor een snelle uitvoering van de Clean Industrial Deal, met concrete maatregelen en voldoende budgettaire steun om de Europese industrie opnieuw veerkracht en toekomstperspectief te bieden.

Daarbovenop blijft de logistieke keten kwetsbaar. De loodsenstaking van 31 maart legde de toegang tot de haven tijdelijk stil, met miljoenen euro’s economische schade en een zichtbare impact op de werking en het imago van Port of Antwerp-Bruges. Deze verstoring had gevolgen voor meerdere schakels in de keten – van rederijen en terminals tot industrie en transport. Met een nieuwe geplande nationale staking op 29 april blijft de onzekerheid groot. De structurele uitdagingen, in combinatie met de oplopende handelsdruk met de Verenigde Staten, onderstrepen de nood aan dialoog en samenwerking.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:” We bevinden ons in bijzonder onzekere tijden, waardoor het moeilijk is om te voorspellen wat 2025 verder zal brengen. Maar zoals bij eerdere crisissen toont onze haven zich veerkrachtig en operationeel betrouwbaar. Die stabiliteit is van cruciaal belang, zowel voor onze klanten als voor de bredere economie. De protectionistische maatregelen van de Verenigde Staten maken tegelijk duidelijk dat Europa sterker moet inzetten op een robuust economisch beleid, om onze industrie te versterken en haar strategische positie te verankeren.”

Johan Klaps, Antwerps havenschepen en voorzitter Raad van Bestuur Port of Antwerp-Bruges: “De sterke containertrafiek onderstreept het belang van blijvende investeringen in onze haveninfrastructuur. Projecten zoals ECA (Extra Containercapaciteit Antwerpen) zijn essentieel om stappen te zetten richting duurzame groei, ruimte-efficiëntie en versterkte concurrentiekracht. In de komende maanden worden daarin belangrijke stappen gezet. Verder wil ik alle havenmedewerkers bedanken voor hun inzet en flexibiliteit de afgelopen periode, onder meer tijdens de recente staking. Onze haventoppers behoren zonder twijfel tot de besten ter wereld.”

Dirk De fauw, Burgemeester van Brugge en ondervoorzitter Raad van Bestuur Port of Antwerp-Bruges: ”Deze kwartaalcijfers benadrukken hoe waardevol de complementariteit tussen Antwerpen en Zeebrugge is. De combinatie van schaalgrootte en specialisatie bewijst zich keer op keer, zeker in een woelig internationaal klimaat. Dankzij nauwe samenwerking en gezamenlijke investeringen in infrastructuur en innovatie blijven we bouwen aan een sterke, geïntegreerde haven voor heel Vlaanderen. Zo kijken we uit om binnenkort de Oosterweel tunnelelementen te zien reizen van Zeebrugge naar Antwerpen.”

Onduidelijkheid over coalitieplannen voor aanpassingen huurregels

DEN HAAG – De gevolgen van coalitieplannen voor de regels over huurwoningen zijn onduidelijk. In de voorjaarsnota staat dat minder huurwoningen moeten vallen onder de wet die bepaalt hoe hoog de huur mag zijn. Hoe vergaand die aanpassing precies wordt, is ook bij het ministerie niet bekend.

Op dit moment bepaalt een puntensysteem de maximale huur. Hoe beter een woning, hoe meer punten. Niet alle woningen vallen onder dat systeem: vanaf een bepaald puntenaantal komt een woning in de ‘vrije sector’ waar de huren niet gereguleerd zijn.

De coalitie wil deze regel afzwakken. “Door een lager puntenaantal te hanteren, wordt de groep woningen die onder de regulering valt kleiner”, hebben ze in de voorjaarsnota vastgelegd.

Twee weken geleden kwam Keijzer zelf al met plannen om hogere huren toe te staan. NSC maakte zich zorgen over de gevolgen voor huurders, terwijl VVD de aanpassingen juist niet ver genoeg vond gaan.

Vrachtwagen rijdt tegen Albert Heijn in Breda, chauffeur gewond

Foto: SQVision

BREDA – Bij de Albert Hein in de Burcht in Breda is een vrachtwagen tegen de gevel gereden met laden of lossen. Hierbij raakte de gevel beschadigd.

Nadat hij de vrachtwagen terug de weg was opgereden ging hij terug om de schade te bekijken. Hierbij viel een betonnen paal omver en deze kreeg de chauffeur op zijn voet.

Hij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis voor verdere controle.

Een hoogwerker is opgeroepen om het een en ander veilig te stellen.

Akkoord bereikt over cao voor gemeentepersoneel, loon stijgt 7,5 procent

UTRECHT – Bonden en werkgevers hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor gemeentepersoneel. Daarin is onder meer een salarisverhoging afgesproken van 7,5 procent, meldt CNV. De cao’s waarop de afspraken van toepassing zijn, gelden samen voor ruim 222.000 medewerkers.

De nieuwe cao’s hebben een looptijd van twee jaar tussen 1 april 2025 en 31 maart 2027. In deze periode gaan de lonen in vijf stappen omhoog, wat optelt tot de loonstijging van gemiddeld 7,5 procent.

“Zeker in het licht van de onzekere gemeentefinanciën, zijn wij tevreden met dit resultaat. We hebben ook een mooi pakket aanvullende afspraken gemaakt, gericht op zowel jonge als oudere ambtenaren”, aldus CNV-onderhandelaar Marc Dorst.

Toelages en minimumuurloon

FNV is blij met een minimumuurloon van 16 euro vanaf volgend jaar. Ook merkt die bond op dat de toelage voor onregelmatige diensten in weekenden en op feestdagen omhooggaat met 35 procent. Daarnaast hoeven werknemers vanaf 55 jaar geen nachtdiensten meer te draaien.

“Het is partijen gelukt om ondanks de onzekere financiële omstandigheden in de sector tot een resultaat te komen”, stelt onderhandelaar en wethouder in Utrecht Rachel Streefland namens de werkgevers verenigd in Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). “We zijn daar zeer content mee. Hiermee komt er duidelijkheid en stabiliteit voor werknemers en werkgevers en dit is goed voor de arbeidsmarktpositie van onze sector. Nu is het aan onze leden om zich erover uit te spreken.”

Resultaat voorgelegd

Het onderhandelingsresultaat wordt “met een positief stemadvies” voorgelegd aan de bondsleden, aldus CNV. Ook FNV informeert de achterban de komende weken over het resultaat.

IMF verlaagt groeiverwachtingen economie flink door handelsoorlog

WASHINGTON – De handelsoorlog van Donald Trump drukt flink op de wereldwijde economische groei. Dit voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat ook voor Nederland somberder is geworden over de groeivooruitzichten. De VN-organisatie voor financiële stabiliteit spreekt van een “nieuw tijdperk” voor het mondiale economische systeem. Toch stevent de wereld niet af op een recessie. Ook blijft de toename van de inflatie naar verwachting beperkt.

Voor de wereld als geheel voorspelt het fonds dit jaar 2,8 procent groei en volgend jaar 3 procent groei. Bij de laatste raming in januari gingen de deskundigen voor beide jaren nog uit van 3,3 procent. Het IMF verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar en volgend jaar met 1,4 procent groeit, waar eerst nog werd gerekend op 1,6 en 1,8 procent. Dit zijn stevige bijstellingen, al is het IMF niet zo somber als bijvoorbeeld aan het begin van corona.

Vooral in de VS zelf voorziet het fonds een flinke groeivertraging. Daar is dit jaar waarschijnlijk maar 1,8 procent groei, bijna een procentpunt minder dan bij de vorige raming. Ook China wordt hard geraakt. Het IMF denkt dat de Chinese economie dit jaar 4 procent groeit, een verlaging van 0,6 procentpunt. Verder zijn er stevige bijstellingen voor onder meer Mexico en het Midden-Oosten.

Uitstel

In Europa, en daarmee ook in Nederland, zijn de cijfers minder scherp verlaagd. Dat komt doordat de heffingen voor de EU relatief nog niet zo hoog zijn. Ook verwacht het IMF een flinke toename van de overheidsuitgaven, bijvoorbeeld voor defensie. Dat moet de economie steun bieden.

Naar deze voorspellingen werd internationaal uitgekeken. Het IMF baseert zich op alle heffingen die zijn aangekondigd tot en met 4 april. Dat betekent dat het door de VS aangekondigde uitstel van negentig dagen voor hogere tarieven voor veel landen niet meer is meegenomen. Datzelfde geldt voor de laatste onderlinge tariefverhogingen van de VS en China.

Snelle berekening

Voor alles wat tussen 5 en 14 april is aangekondigd, heeft het IMF de mogelijke gevolgen nog niet allemaal kunnen uitrekenen. Maar het IMF heeft wel een snelle berekening gemaakt. Wanneer marktonrust en andere effecten buiten beschouwing worden gelaten, zou de wereldeconomie dit jaar 2,8 procent groeien en volgend jaar 2,9 procent. Volgens het IMF is dat vrij vergelijkbaar met de cijfers uit het volledig doorgerekende scenario, al kunnen de groeicijfers voor landen onderling wel verschillen.

×