Clicky

donderdag 1 mei 2025 - 01:46 uur
Home Blog Pagina 210

Ook vrachtwagen trekker gestolen in Belgische Beringen

BERINGEN – Enkele uren voor maandagochtend gemelde diefstal van een geladen container is eveneens in Beringen een witte Scania trekker – zonder reclame – gestolen.
Het kenteken van de trekker is 1USB268. (zie foto)

Deze gestolen trekker is hoogstwaarschijnlijk gebruikt voor de diefstal van de container en is op 19/01/2025 rond 02:00 uur voor het laatst gezien ter hoogte van de E19 Merksem, richting Nederland.

Mogelijk zijn zowel de gestolen trekker als gestolen container met trailer ergens in Nederland of de grensregio met België.

LEES OOK
Beladen container en trailer gestolen in Belgische Beringen

Heeft u de trekker of trailer met container ergens gezien? Meldt u dit dan zo snel mogelijk aan Rens de Visser van Barbuss KVDS via telefoonnummer +32 487 38 69 97.

ILT constateert diverse overtredingen bij controle touringcars en taxi’s op Schiphol

Foto: ILT

DEN HAAG – Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) taxi’s en touringcars gecontroleerd op Schiphol. Hierbij werd de inspectie ondersteund door het taxiteam van de Koninklijke Marechaussee Schiphol.

Controle taxi’s en touringcars op Schiphol

De controles waren onder andere gericht op de arbeids- en rusttijden en vonden plaats bij een vertrekhal, aankomsthal en bij de opstellocatie van touringcars en taxi’s. In totaal zijn 10 touringcars en 30 taxi’s gecontroleerd. Er zijn 8 processen-verbaal en 2 boeterapporten opgemaakt. Daarnaast zijn diverse waarschuwingen aan chauffeurs gegeven.

Touringcars

Bij één van de tien gecontroleerde touringcars constateerde de ILT een overtreding, de chauffeur ontving hiervoor een waarschuwing. Het ging om het rijden zonder geldige/juiste landcode. De landcode is belangrijk voor zowel de (verkeers)veiligheid als de administratieve processen met betrekking tot internationaal verkeer.

Taxi’s

Vier taxichauffeurs kregen een bevel tot staken arbeid (BSA) voor de duur van 72 uur. Een BSA is bedoeld om de veiligheid te waarborgen, met name als er direct gevaar is voor de veiligheid van mensen. Daarnaast kregen twee van hen een boeterapport omdat zij een te korte wekelijkse rust hadden gehouden. Twee taxichauffeurs kregen een proces-verbaal omdat zij reden zonder een geldige chauffeurskaart. Hierdoor konden de arbeidstijden niet worden uitgelezen. Eén taxichauffeur reed met een verlopen rijbewijs, tegen hem is proces-verbaal opgemaakt en een taxichauffeur ontving een proces-verbaal vanwege het uitvoeren van privéwerkzaamheden met een taxi. Privé rijden met een taxi mag alleen als in de boordcomputer wordt geregistreerd dat het voertuig wordt gebruikt voor persoonlijke doeleinden en er geen sprake is van een commerciële rit.

Toezicht ILT

De ILT staat voor veilig en eerlijk personenvervoer en houdt toezicht op de naleving van de Wet personenvervoer 2000 en het Arbeidstijdenbesluit-vervoer. Naleving van wet- en regelgeving is van belang voor de sociale bescherming van de chauffeur, de veiligheid van de passagiers en medeweggebruikers en om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Trump arriveert bij St. John’s Church voorafgaand aan inauguratie

WASHINGTON – De aankomende Amerikaanse president Donald Trump is maandagochtend rond 08.45 uur lokale tijd bij de St. John’s Church in Washington gearriveerd. Daar bezoekt Trump voorafgaand aan zijn inauguratie een kerkdienst.

Kort na aankomend vicepresident J.D. Vance kwam Trump samen met zijn vrouw bij de kerk aan. Ook techmiljardairs Mark Zuckerberg, Jeff Bezos en Apple-CEO Tim Cook wonen de dienst bij, meldt CNN. Persbureau Reuters meldt ook de aanwezigheid van X-topman Elon Musk.

De traditionele kerkdienst wordt gehouden sinds 1933, toen Franklin D. Roosevelt de kerk op de dag van zijn inauguratie bezocht.

Na de dienst ontvangen vertrekkend president Joe Biden en first lady Jill Biden Trump en zijn vrouw in het Witte Huis om thee te drinken. Dit moment staat symbool voor de vredige machtsoverdracht die moet volgen. Om 12.00 uur lokale tijd (18.00 uur Nederlandse tijd) wordt Trump officieel geïnaugureerd als 47e president van de Verenigde Staten.

EU dient klacht in bij WTO over Chinese regels voor patenten

BRUSSEL – De Europese Unie heeft bij de geschillencommissie van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een klacht ingediend tegen China. Het landenblok wil dat China de “oneerlijke en illegale handelspraktijken” op het gebied van intellectueel eigendom, oftewel patenten, beëindigt. De handelsspanningen tussen Europa en China dreigen daarmee verder op te lopen, na de Europese importheffingen op Chinese elektrische auto’s en de Chinese onderzoeken naar de Europese zuivelindustrie en de sector sterke dranken.

De zaak draait om patenten die technologieën beschermen die essentieel zijn voor de productie van goederen die aan een standaard voldoen, bijvoorbeeld 5G voor mobiele telefoons. Europese bedrijven bezitten veel van dergelijke hightechpatenten, met name in de telecomsector, die hun een technologische voorsprong geven.

Volgens de EU heeft China de rechtbanken in het land de bevoegdheid gegeven om bindende wereldwijde royaltytarieven vast te stellen voor deze belangrijke Europese patenten, zonder toestemming van de patenthouder. Dit zet de Europese techbedrijven onder druk om hun tarieven wereldwijd te verlagen, waardoor Chinese fabrikanten op oneerlijke wijze goedkopere toegang krijgen tot die Europese technologieën. De EU is van mening dat dergelijke praktijken in strijd zijn met de WTO-overeenkomst op het gebied van intellectuele-eigendomsrechten.

Aangezien eerdere onderhandelingen met China geen oplossingen hebben opgeleverd, stelt de EU nu gedwongen te worden om de zaak aan te kaarten bij de WTO. Het verzoek voor geschillenbeslechting dat de EU heeft aangevraagd, is de eerste stap in de geschillenprocedure van de WTO. Indien het verzoek niet binnen zestig dagen tot een bevredigende oplossing leidt, kan de EU overgaan tot een rechtszaak en verzoeken dat de WTO een panel opricht om uitspraak te doen over de kwestie.

Dodental in Gaza boven de 47.000

GAZA-STAD – Het dodental in de Gazastrook door de oorlog tussen Hamas en Israël is boven de 47.000 uitgekomen. Dat meldt het Palestijnse ministerie van Gezondheid maandag. Het officiële dodental staat nu op 47.035.

De afgelopen 24 uur zijn volgens het ministerie zestig doden gevallen. Ook zijn de lichamen van 62 eerdere dodelijke slachtoffers geborgen.

Het is onduidelijk of het Palestijnse gezondheidsministerie erop duidt dat de zestig nieuwe doden zijn gevallen na ingang van het bestand tussen Hamas en Israël of dat zij nu pas zijn meegeteld. Dat bestand ging zondag om 10.15 uur Nederlandse tijd in. De VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) meldde eerder op maandag “een goede eerste dag” van het staakt-het-vuren.

De lokale autoriteiten denken dat het daadwerkelijke aantal doden hoger ligt. Vermoedelijk liggen nog zeker tienduizend lichamen onder het puin.

Biden verleent preventief gratie aan tegenstanders van Trump

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden heeft preventief gratie verleend aan een aantal politieke tegenstanders van Donald Trump, die later op maandag wordt geïnstalleerd als president. Het gaat onder meer om parlementsleden die zich bezighielden met de afzettingsprocedure tegen Trump. Zij kunnen daardoor niet worden vervolgd.

Ook de voormalige medische hoofdadviseur van de regering, Anthony Fauci, heeft gratie gekregen. Hij werd een belangrijke stem tijdens de coronapandemie en had toen vaak ruzie met Trump over de noodzaak van maatregelen.

De preventieve gratie geldt ook voor oud-generaal Mark Milley. Hij heeft Trump “fascistisch” genoemd en gaf eerder aan vervolging te vrezen als Trump terug zou komen in het Witte Huis.

Toen Trump de presidentsverkiezingen in 2020 had verloren weigerde hij zijn verlies toe te geven. Een commissie van het Congres onderzocht toen zijn pogingen om de uitslag terug te draaien en zijn rol bij de Capitoolbestorming van 6 januari 2021. Die commissie werd onder meer geleid door de Republikein Liz Cheney, dochter van oud-vicepresident Dick Cheney en een van Trumps felste tegenstanders binnen zijn eigen partij. Zij heeft ook preventief gratie gekregen, net als personen die hebben getuigd in het onderzoek.

Amerikaanse kranten The Washington Post en The New York Times schreven vorige maand al dat Biden overwoog hen gratie te verlenen. Hij zou bang zijn geweest dat Trump uit wraak zijn politieke tegenstanders wilde vervolgen. “Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden en ik kan niet met een goed geweten niets doen”, laat Biden nu weten in een statement. “Ongegronde en politiek gemotiveerde onderzoeken richten een ravage aan op het leven, de veiligheid en de financiële zekerheid van individuen en hun families.”

Beladen container en trailer gestolen in Belgische Beringen

BERINGEN – Afgelopen weekend, tussen 17 en 19 januari 2025, is in Beringen (België) een beladen 40 ft container met nummer TGHU9447912 en bijbehorende trailer met kenteken Q-AGG-666 gestolen.

De container stond op de trailer, waarbij de trekker/truck van de vervoerder op professionele wijze werd gestart en weggehaald. Vervolgens is de container en trailer met een andere trekker meegenomen.

De betrokken container en trailer zijn zichtbaar op de bijgevoegde foto.

Wie de container en/of trailer ziet, wordt dringend verzocht contact op te nemen met Rens de Visser van Barbuss KVDS via telefoonnummer +32 487 38 69 97.

De zaak wordt verder onderzocht.

‘Bouwdip’ zichtbaar: 82.000 woningen erbij in 2024

DEN HAAG – Vorig jaar zijn er ongeveer 82.000 woningen bijgekomen, door nieuwbouw of de verbouw van andere gebouwen. Dat aantal ligt niet alleen lager dan in de zes jaar ervoor, maar is ook nog ver weg van het doel van 100.000 nieuwe woningen per jaar. Toch is “de dip in de woningbouw iets kleiner dan werd verwacht”, zo valt te lezen in de Staat van de Volkshuisvesting van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. “Maar het bouwtempo moet verder omhoog.”

De bouwdip is vooral het gevolg van de hoge rente en de stijgende kosten van onder meer bouwmaterialen. De verwachting is dat er ook dit jaar te weinig woningen bijkomen, pas in 2027 zal het aantal naar 100.000 woningen stijgen. Een productie van 100.000 woningen per jaar is van belang om de wooncrisis te lijf te gaan en is bovendien een afspraak in het akkoord van de regeringscoalitie.

“Het woningtekort blijft hoog. Maatregelen die we nu inzetten, werpen op zijn vroegst over enkele jaren hun vruchten af”, verklaarde woonminister Mona Keijzer. Zij richt zich vooral op “het wegnemen van belemmeringen voor nieuwbouw, zoals stapeling van lokale regels en procedures”.

Een mogelijk ingrijpende tegenslag is de uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar. Als een bedrijf met een nieuw project – of bijvoorbeeld een uitbreiding – stikstof gaat uitstoten, moet daar opnieuw een vergunning voor worden aangevraagd. Ook als de stikstofruimte eigenlijk al vergund was. De uitspraak is een nieuwe kopzorg voor het kabinet.

Donderdag debatteert de Kamer met Keijzer over volkshuisvesting, waarbij de gevolgen van de Raad van State-uitspraak ook uitgebreid aan de orde zullen komen.

Houthi’s beperken aanvallen op scheepvaart Rode Zee

SANAA – De Jemenitische Houthi’s hebben besloten hun aanvallen op schepen op de Rode Zee te beperken. De beweging beschoot regelmatig schepen die banden hadden met Israël, de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk om Hamas te steunen in de oorlog in de Gazastrook. Nu zondag het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël is ingegaan, beperken de Houthi-rebellen de aanvallen.

De Houthi’s waarschuwen dat ze de aanvallen direct weer hervatten als de Amerikanen, Britten of Israëliërs een luchtaanval uitvoeren op Jemen. Israël heeft Jemen vaak beschoten als vergelding voor raketaanvallen op Israëlisch grondgebied. De VS en het VK bombardeerden het gebied van de Houthi’s om het beschieten van commerciële schepen op de Rode Zee te stoppen.

De Houthi’s hebben vaak gezegd dat ze pas zouden stoppen met hun aanvallen op schepen als de oorlog in Gaza zou eindigen. Het bestand dat zondag is ingegaan duurt in eerste instantie zes weken, maar de bedoeling is dit te verlengen tot een permanent staakt-het-vuren.

MAN eerste truckfabrikant die sensor- en rijgegevens publiceert die zijn vergaard bij ontwikkeling van autonoom rijden

LEUSDEN – MAN Truck & Bus is de eerste truckfabrikant die een uit 747 rijsituaties bestaande set van sensor- en voertuiggegevens publiceert die het merk heeft vergaard tijdens testritten op het gebied van autonoom rijden. De open uitwisseling van dergelijke vrij toegankelijke en kosteloze gegevenssets tussen verschillende belanghebbenden – zoals fabrikanten, universiteiten en softwareontwikkelaars – die onafhankelijk van elkaar werken aan geautomatiseerd rijden, versnelt de ontwikkeling en bevordert de standaardisatie van gegevensformats. Het maakt bovendien een gestandaardiseerde vergelijking van resultaten en methoden mogelijk die dienst kan doen als referentiekader bij wetenschappelijke studies en het vereenvoudigt de samenwerking met externe ontwikkelingspartners.

“Datasets zoals MAN TruckScenes zijn een belangrijke bron bij de datagestuurde ontwikkeling. Er zijn al tal van datasets vrijelijk beschikbaar voor de personenautosector, maar niet voor de trucksector. Met MAN TruckScenes nemen we het voortouw om deze leemte op te vullen”, verklaart Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

Ontwikkelingsbasis voor autonoom hub-to-hub-transport

De nu door MAN gepubliceerde dataset brengt vooral de transportbewegingen op Duitse snelwegen en bijbehorende aanvoerroutes in kaart, evenals de activiteiten in terminalomgevingen. Daarmee speelt MAN in op de vraag naar het zogenoemde hub-to-hub-transport tussen logistieke hubs. De sensorset bestaat uit gegevens die zijn vergaard door vier camera’s, zes lidars, zes radars, twee meet-units voor de positiebepaling in de omringende ruimte (IMS) en zeer nauwkeurige gegevens die afkomstig zijn van het wereldwijde satellietnavigatiesysteem (GNSS). MAN TruckScenes is de eerste dataset die 4D-radargegevens bevat met een dekking van 360 graden, waardoor het de grootste ter wereld is met een geannoteerde 3D-grenswaardebox.

Bij het in kaart brengen van de 747 opgenomen rijsituaties is ook aandacht besteed aan het vastleggen van verschillende weersomstandigheden. De rijsituaties in de dataset zijn onderverdeeld in een trainings-, test- en validatiedataset. De rijsituaties bevatten de sensor- en voertuiggegevens van een enkele rijsequentie en de bijbehorende aantekeningen. De aantekeningen geven een beschrijving van de rijsituatie en brengen de omgevingsomstandigheden en markeringen van de objecten rond een truck in kaart. Dit vormt op zijn beurt de basis voor machinaal leren bij de ontwikkeling van neurale netwerken voor autonoom rijden.

Het gebruik van openbare datasets maakt ook een gestandaardiseerde evaluatie mogelijk van de prestaties en de kwaliteit van de omgevingsherkenning met betrekking tot het uitvoeren van de rijtaken. Dit maakt het ook eenvoudiger om verbeteringen van de prestaties van omgevingsherkenning in kaart te brengen. De MAN TruckScenes kunnen worden gedownload via https://www.man.eu/truckscenes.

MAN Truck & Bus op weg naar autonoom rijdende trucks

MAN stimuleert autonoom rijden aan de hand van verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2018 tot 2020 ontwikkelde en testte MAN een bestuurderloze truck voor de containerafhandeling op het terrein van de haven van Hamburg, in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met Hamburger Hafen und Logistik AG. Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG als partners zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck voor het logistieke proces van de containeroverslag van de weg naar het spoor. Daarnaast werkt MAN sinds 2022 samen met elf partners in het financieringsproject ATLAS-L4 aan de ontwikkeling van een autonome truck voor het snelwegtransport tussen logistieke hubs.

Het project speelt daarmee specifiek in op de wet op autonoom rijden die in 2021 in Duitsland werd aangenomen en die rijden zonder bestuurder al toestaat op bepaalde routes, mits hierop toezicht wordt gehouden. Tegen het einde van het project staan in de loop van dit jaar praktijktests met het prototype op de snelweg op de planning, met een veiligheidsbestuurder aan boord. De mogelijkheid om autonoom te rijden met trucks zal naar verwachting aan het eind van dit decennium worden aangeboden bij trucks uit de serieproductie.

Man (19) uit Vriezenveen doodgereden op Duitse snelweg A30 bij Isterberg

ISTERBERG – Een 19-jarige Nederlander is in de nacht van zaterdag op zondag omgekomen op een Duitse snelweg, meldt de Duitse politie.

Op de A30 bij Isterberg, nabij de grens met Nederland, liep de man de weg op, waarna hij werd aangereden. Een Duitse politiewoordvoerster spreekt van “een ongelukkig ongeval”. Het slachtoffer kwam volgens haar uit Vriezenveen in Overijssel.

De Nederlander zat samen met een 32-jarige man uit Spanje in een auto, aldus de woordvoerster. Ze waren op weg naar Nederland vanaf een nachtclub in Schüttorf. De bestuurder heeft verklaard dat de twee ruzie kregen, waarna de bestuurder de auto stilzette op de vluchtstrook. De 19-jarige is uitgestapt. Daarop kwam hij in botsing met een auto. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

In de auto die hem aanreed, zaten vier mensen, die volgens de Duitse politie lichtgewond raakten. De snelweg was een aantal uren afgesloten.

HVC zet twee custom made Volvo FM Electrics op de weg voor afvalinzameling

HVC heeft twee bijzondere Volvo FM Electrics in gebruik genomen voor afvalinzameling. De Volvo FM Electric 6×2 met zijlader-opbouw en de Volvo FM 6×2 met kraan-trechter-opbouw zijn helemaal op maat gemaakt. De eerste elektrische Volvo-trucks in de vloot van HVC zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

HVC zet de Volvo FM Electrics in voor verschillende werkzaamheden. “Met de Volvo FM Electric 6×2 zijlader legen we in Velsen huis-aan-huis containers”, vertelt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder bij HVC.

“Het is onze eerste Volvo-zijlader in een elektrische uitvoering. Het feit dat het een zijlader is, maakte het een extra uitdaging om een elektrische truck te specificeren. Met de zijlader tillen we containers op en dat systeem neemt de nodige ruimte in beslag. Normaal heb je aan beide zijden van het chassis twee accupakketten, maar in dit geval kon dat niet vanwege de ruimte die rechtsachter de cabine nodig is voor de zijlader. Samen met LVS en opbouwer VDL Translift hebben we gerekend en getekend om deze configuratie technisch mogelijk te maken. Dat heeft ertoe geleid dat we nu aan een kant van de truck drie accupakketten hebben en aan de andere kant één. Daarmee is er voldoende ruimte gecreëerd voor de zijlader.”

Volgende stap in verduurzaming vloot

HVC is trots op het eindresultaat. “Hiermee kunnen we een volgende stap zetten om onze vloot verder te verduurzamen”, vertelt Plas. “We hebben zestig zijladers in ons wagenpark, dus met de configuratie die nu is uitgedacht hebben we een blauwdruk waarmee we een substantieel deel van onze vloot kunnen elektrificeren.”

Ondergrondse containers legen met Volvo FM Electric

HVC heeft ook een Volvo FM Electric 6×2 met kraan-trechteropbouw in gebruik genomen. Plas: “Met dit voertuig legen we ondergrondse containers bij hoogbouw en winkelcentra. Bij deze truck hebben we gekozen voor een TAG XL-asconfiguratie, waarbij de achterste as af-fabriek widespread is gezet. Daardoor hebben we twee ton meer laadvermogen en is het netto laadvermogen hetzelfde als bij een dieseltruck.”

‘LVS Trucks durfde de handschoen op te pakken’

“Met de nieuwe Volvo FM Electrics hebben we twee voertuigen in de vloot die uniek zijn in ons bedrijf en onze branche”, vertelt Plas. “Dat was niet gelukt zonder de support van LVS Trucks. Als je iets ontwikkelt wat er nog niet is, dan kost de voorbereiding de meeste tijd. We hebben bij verschillende voertuigleveranciers geïnformeerd, maar LVS Trucks durfde de handschoen op te pakken. LVS Trucks heeft ons in het hele traject uitstekend ondersteund. Geen vraag was te veel: alles wat wij wilden weten hebben ze uitgezocht.”

Meer elektrische voertuigen op komst

HVC gaat de twee Volvo FM Electrics opladen bij zijn vestiging in Velsen. “Bij al onze zeven vestigingen hebben we opladers”, vertelt Plas. “Deze auto’s staan na werktijd 14 uur stil en dat is ruim voldoende om ze weer volledig op te laden voor de volgende dag.”

De aanschaf van de Volvo FM Electrics is de volgende stap in de verduurzaming van het wagenpark van HVC. “We zijn al sinds 2018 bezig met elektrisch rijden”, vertelt Plas. “We hebben vierhonderd voertuigen en daarvan is inmiddels 15% elektrisch. Het is onze ambitie om in 2030 zo’n 80% van ons wagenpark verduurzaamd te hebben, al is het tempo waarin dat kan afhankelijk van externe factoren. Als het gaat om elektrische voertuigen is het zaak dat ook bijvoorbeeld het elektriciteitsnet mee ontwikkeld zodat er voldoende stroom is om al die voertuigen te kunnen opladen. Dat zal ook moeten, want we zien dat steeds meer steden en gemeenten in ons werkgebied stappen zetten om milieuzones en zero-emissiezones in te voeren.”

Trotse medewerkers

Chauffeurs die op elektrische trucks gaan rijden krijgen extra trainingen hiervoor. Ook de technici die bij HVC het wagenpark onderhouden en repareren zijn extra getraind. Evert-Jan: “De meeste medewerkers zijn trots om nóg duurzamer te kunnen rijden en deze te onderhouden.”

HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf met 1300 medewerkers. Het bedrijf is actief in Noord-Holland en Zuid-Holland, Flevoland, Utrecht en Friesland en werkt voor 52 gemeenten en acht waterschappen. Naast afvalinzameling en recycling houdt HVC zich bezig met warmteontwikkeling en -levering, windenergie, zonne-energie, energieproductie uit biomassa, gescheiden inzameling, beheer van de openbare ruimte, vergisting/compostering, energieproductie uit restafval en slibverwerking. Ook houdt HVC voor verschillende gemeenten de openbare ruimte op orde.

Actievoerders bekladden hoofdkantoor Booking.com met nepbloed

AMSTERDAM – Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam is maandagochtend beklad met nepbloed. Actievoerders van XR: Justice Now! laten weten dat ze dit hebben gedaan “uit protest tegen illegale nederzettingen in Palestijnse gebieden die Booking.com financiert en legitimeert”.

De actievoerders zeggen dit jaar meer druk te willen zetten op Booking.com “zolang het bedrijf profiteert van oorlogsmisdaden”. Een woordvoerder van Booking.com laat weten geschrokken te zijn dat het kantoor opnieuw is vernield. “Op dit moment heeft de veiligheid van onze werknemers onze hoogste prioriteit.” Hij zegt dat “de puinhoop wordt opgeruimd” en dat de politie het incident onderzoekt.

Het hoofdkantoor is al vaker beklad door actiegroepen. In oktober vorig jaar werden tientallen ruiten en deuren vernield en werd het pand ook beklad met rode vloeistof. Dit werd via Instagram opgeëist door de actiegroep Palestine Action Amsterdam.

In mei deden vier mensenrechtenorganisaties aangifte bij het Openbaar Ministerie in Nederland tegen Booking.com, om de verhuur van vakantiewoningen aan kolonisten in de Palestijnse gebieden.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij vrachtwagenbrand [+foto’s]

Foto: Brandweer Zeitz

ZEITZ – De brandweer van het Duitse Zeitz meldt dat zij in de nacht van zaterdag op zondag om 00.23 uur werden opgeroepen voor een vrachtwagenbrand aan de Alte Werkstraße. Het betrof de cabine van een vrachtwagen, die volledig in brand stond.

Brandweerkorpsen uit Zeitz, Aue Aylsdorf en Geußnitz werden ingezet om het vuur te bestrijden.

Ondanks de snelle inzet van de brandweer kwam voor de chauffeur van de vrachtwagen alle hulp te laat.

Volgens Duitse media heeft de chauffeur eerst geprobeerd zelf de brand te blussen maar toen dit niet lukte de hulpdiensten gebeld. Vervolgens werd de man na de brand levenloos aangetroffen in de cabine.

Foto: Brandweer Zeitz

De politie is inmiddels gestart met een onderzoek naar de oorzaak van de brand.

Eurocargo CNG wint prestigieuze Sustainable Truck of the Year Award

TURIJN – De Eurocargo CNG is bekroond met de titel Sustainable Truck of the Year in de categorie Distributie, dankzij zijn veelzijdige en duurzame kenmerken. De Sustainable Truck of the Year Awards, opgericht in 2016 door het Italiaanse vakblad Vado e Torno, worden jaarlijks uitgereikt door een onafhankelijke jury van vakjournalisten. Bij het bepalen van de winnaars houdt de jury rekening met diverse factoren, waaronder duurzaamheid, efficiëntie vanuit het oogpunt van emissiereductie, evenals veiligheid en rijcomfort.

De jury lichtte de toekenning van de prijs als volgt toe: “De Eurocargo speelt al drie decennia een sleutelrol in de geschiedenis van vrachtwagens. Het model behoudt zijn aantrekkingskracht en concurrentiekracht zonder zijn kernfilosofie en aanpak te veranderen. Zelfs in de nieuwste versie belichaamt de Eurocargo vooral de veelzijdigheid die het mogelijk maakt om uiteenlopende toepassingen succesvol aan te pakken. Daarnaast onderscheidt het model zich door een nog eleganter design en een uitgebreid aanbod aan functies.”

De Eurocargo, het vlaggenschip van IVECO in het middelzware segment, wordt sinds 1991 geproduceerd en is een van de meest innovatieve industriële voertuigen ooit ontworpen – wat ook blijkt uit het verkoopsucces. Het model is ontwikkeld op een modulair cabineplatform, waardoor het hoogst mogelijke niveau van maatwerk mogelijk is. De productie vindt plaats in de iconische IVECO-fabriek in Brescia, waar alle generaties van de Eurocargo zijn gebouwd. Deze fabriek combineert een rijke historie met de nieuwste technologische innovaties.

De nieuwe Eurocargo is de meest geavanceerde versie ooit van deze langlopende reeks: een opnieuw ontworpen digitaal dashboard, nieuwe ADAS-systemen, digitale diensten gedreven door geavanceerde connectiviteit, en een verbeterde duurzaamheid door het uitgebreide CNG-aanbod maken van de Eurocargo een vrachtwagen die iedereen wil besturen.

Specifiek is de Eurocargo uitgerust met een nieuwe generatie Tector 7 (N67) CNG-motoren, ontworpen en geproduceerd door FPT Industrial. Deze motoren zijn beschikbaar voor het volledige assortiment – en het is de enige vrachtwagen in het segment van 12 tot 18 ton die natuurlijke gasopties biedt voor bedrijven die op zoek zijn naar emissiereductie-oplossingen. De 6,7-liter CNG-motor is verkrijgbaar in drie varianten: 220 pk, 250 pk en 280 pk. Naast een groter vermogen biedt de Eurocargo ook een toonaangevend brandstofverbruik, samen met een CO2-reductie tot 10 procent. Daarmee is de Eurocargo een waardevolle partner in het bereiken van milieu- en sociale duurzaamheidsdoelen en een perfect ambassadeur voor de circulaire economie dankzij het gebruik van biogas.

De veelzijdigheid van de Eurocargo komt tot uiting in het gebruik van nieuwe technologieën en een multi-energiebenadering binnen het gehele aanbod, waardoor het model “de juiste keuze is voor elke missie.”

×