Clicky

maandag 14 juli 2025 - 22:27 uur
Home Blog Pagina 2

AP keurt protocol goed om criminaliteit te weren uit havens en van luchthavens

DEN HAAG – De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een protocol goedgekeurd, met voorwaarden voor havens, luchthavens en andere gevoelige logistieke locaties om personen te kunnen weigeren die eerder op zo’n locatie betrokken waren bij (drugs)criminaliteit. Organisaties die werken volgens de voorwaarden in dit protocol, krijgen van de AP een vergunning om gegevens over die personen te delen.

Havens, luchthavens en andere belangrijke logistieke knooppunten in Nederland hebben vaak te maken met drugscriminaliteit: drugs worden verstopt in bijvoorbeeld containers. In sommige gevallen gebruiken criminele organisaties bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs met toegang tot die locaties om bijvoorbeeld drugs op te halen, of om ‘uithalers’ het terrein op te brengen.

Gatekeeper

Havens hebben vaak zelf een zwarte lijst van personen die al een keer zijn betrapt. Maar het delen van gegevens van deze personen met andere havens en luchthavens kon niet zomaar. Met een vergunning op basis van dit protocol wordt dat mogelijk. Het protocol is opgesteld door Gatekeeper, een stichting waarin overheid, bedrijfsleven en de Rotterdamse haven samenwerken om criminaliteit in havens tegen te gaan.

Hoe werkt het?

De toegang tot havens en andere gevoelige locaties is nu ook al gereguleerd: alleen mensen met een toegangspas komen er binnen. Wordt iemand betrapt op ernstige misdrijven in een haven, dan geeft die haven dat door aan Gatekeeper. Deze stichting zorgt ervoor dat de toegangspas van diegene niet meer werkt bij de gevoelige havens en andere locaties die deelnemen aan het centrale register van Gatekeeper. Transportbedrijven kunnen die mensen dan dus niet meer inzetten voor ritten naar die locaties.

Wanneer komt iemand op de lijst?

Mensen komen op de zwarte lijst wanneer zij betrapt worden op meewerken aan een misdrijf, zoals drugscriminaliteit of fraude. Dat gebeurt niet pas na een veroordeling, omdat het risico dan bestaat dat diegene in de tussentijd kan doorgaan met criminele activiteiten. Havens kunnen een persoon zelf op hun eigen, lokale zwarte lijst zetten. Voor een registratie in het centrale systeem, waardoor diegene andere havens dus ook niet binnenkomt, ligt de lat hoger dan voor een lokale zwarte lijst. Stichting Gatekeeper toetst een aanmelding voor de centrale zwarte lijst. Bij vrijspraak, een uitgezeten straf of als een strafzaak niet wordt behandeld (een sepot), wordt diegene van de lijst verwijderd.

Strenge waarborgen

Het gaat hier dus om het delen van strafrechtelijke gegevens. Daarom staan er in het protocol strenge voorwaarden. Zo kunnen aangesloten bedrijven niet zelf het centrale register inzien. En kunnen personen die in het register terechtkomen bezwaar maken en in beroep gaan tegen die beslissing. Bovendien worden de gegevens na 5 jaar gewist. Stichting Gatekeeper controleert of deelnemende havens zich aan de voorwaarden houden.

Tata Steel Nederland schrapt minder banen bij reorganisatie

VELSEN-NOORD – Tata Steel Nederland gaat minder banen schrappen met de eerder aangekondigde reorganisatie. De staalproducent wil 1224 voltijdsbanen laten verdwijnen, meldt een woordvoerder. Bij de aankondiging in april waren dit er nog 1600, ongeveer een op de vijf werknemers van het hoogovencomplex bij IJmuiden. Vakbonden zijn echter kritisch, aangezien de plannen een veel grotere groep mensen in grote onzekerheid storten.

Maandag heeft Tata Steel de gedetailleerde adviesaanvraag bij de ondernemingsraad intern verspreid. Daarin zijn de plannen volgens de staalproducent verder uitgewerkt. De reorganisatieplannen zijn onderdeel van een “transformatieprogramma” dat de winstgevendheid moet herstellen en de concurrentiepositie moet verbeteren. Tata Steel wil onder meer 150 miljoen euro aan personeelskosten per jaar besparen. Het bedrijf meldde in april al vooral managementfuncties te willen schrappen.

De omvang van de reorganisatie is volgens Tata Steel nog niet definitief. De directie moet er nog een beslissing over nemen.

Volgens de bonden heeft de reorganisatie impact op zo’n 3250 functies en komen er ongeveer 2000 nieuwe functies bij. Daardoor verdwijnen onderaan de streep 1224 banen, waarvan ruim 420 door tijdelijke contracten niet te verlengen, te stoppen met een deel van de ingehuurde krachten en natuurlijk verloop zoals medewerkers die met pensioen gaan.

Bestuurder Hans Korver van vakbond De Unie is “onaangenaam verrast”. “Dit klinkt gunstiger dan het bericht van april dit jaar. Maar we weten nu dat 3245 medewerkers boventallig worden. En dat er nog meer mensen in onzekerheid zitten.”

CNV is “niet te spreken” over de plannen. Zo’n 4000 medewerkers hebben volgens bestuurder Marten Jukema gehoord dat ze mogelijk worden geraakt door de reorganisatie. “Deze mensen hebben geen idee waar ze aan toe zijn, ook omdat de omschrijvingen van de nieuwe vacatures nog ontbreken.”

Ook FNV is ontevreden. “Het bedrijf schaft talloze bestaande functies af en verzint er nieuwe voor terug”, zegt FNV-bestuurder Cihan Lacin. “Minstens 3500 medewerkers moeten straks solliciteren op een nieuwe baan binnen hun eigen bedrijf.”

Eerder dreigden FNV en CNV al met een staking vanwege de reorganisatie. Lacin laat weten het er niet bij te willen laten zitten. “Als het aan de directie ligt, gaan ze vanaf oktober met de uitvoering van dit nieuwe plan starten. Wij denken daar toch echt anders over en zullen dan ook op zeer korte termijn met onze leden onze vervolgstappen bespreken.”

Douane houdt twee 14-jarige uithalers aan in Rotterdamse Waalhaven

Foto: JB Media

ROTTERDAM – Afgelopen weekend heeft de douane in de Rotterdamse Waalhaven drie personen aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een uithaalactie. Onder de verdachten bevinden zich twee minderjarigen van slechts 14 jaar oud, afkomstig uit Schiedam en Rotterdam. De derde verdachte is een 39-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland.

Het drietal was over het hek geklommen van een zogenoemd empty depot, een terrein waar lege containers worden opgeslagen. Na enige tijd klommen ze weer terug over het hek, waarop ze direct konden worden aangehouden door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de douane.

Omdat de verdachten geen drugs bij zich hadden, heeft het TBB enkele containers op het terrein onderzocht. Daarbij werd gebruikgemaakt van een “touwbrommer” om toegang te krijgen tot de bovenste koelcontainers. De inspectieluiken van deze containers worden regelmatig gebruikt om verdovende middelen te verstoppen.

Tijdens de zoekactie zijn echter geen drugs aangetroffen. De douane onderzoekt de zaak verder.

Schade bij luchthaven Almería na aardbeving

Foto: Wikimedia | Karl Döringer

ALMERÍA – Een aardbeving met een kracht van 5.4 heeft maandagochtend de Zuid-Spaanse provincie Almería getroffen. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers of gewonden gevallen. Het dak van een cafetaria bij de luchthaven van Almería stortte door de beving in, meldden Spaanse media.

Het vliegverkeer is niet verstoord. De aardbeving vond iets na 07.00 uur plaats in Cabo de Palos, op ongeveer 32 kilometer voor de kust, op een diepte van 3 kilometer.

De beving werd gevoeld in 57 gemeenten in Almería, 21 in Granada, negen in Jaén en vijf in Málaga en ook in de hoofdstad Madrid.

Tot 10.00 uur waren dertien naschokken geregistreerd in het gebied. Die waren allemaal van mindere intensiteit.

Geen verontreiniging gevonden bij drinkwatertappunt Opa’s Veldje in Voorburg

VOORBURG – Bij het drinkwatertappunt bij Opa’s Veldje in Voorburg is geen verontreiniging gevonden, wat betekent dat het water veilig is om te drinken. Dat meldt beheerder Dunea maandag. Het tappunt werd voor de zekerheid afgesloten nadat meerdere kinderen ziek waren geworden na een bezoek aan het speelveld.

Zondag meldde een bezorgde ouder dat zeker 23 kinderen van twee basisscholen maag- en darmklachten kregen nadat ze bij Opa’s Veldje waren geweest. Volgens de GGD lijken de klachten vooralsnog mild. De GGD meldt dat ook kinderen van een scoutinggroep ziek zijn geworden, maar het exacte aantal zieke kinderen is niet bekend.

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaf aan dat onduidelijk is waardoor de kinderen ziek zijn geworden en of er een relatie is met het speelveld. Uit voorzorg werden het drinkwaterpunt en een waterspeeltoestel afgesloten. In dat toestel komt grondwater via een zelf te bedienen pomp, het gaat niet om drinkwater. Onderzoek moet nog uitwijzen of er iets mankeert aan dat water. De gemeente meldt dat niet bekend is wanneer de uitslagen van de monsters er zijn.

Het drinkwatertappunt gaat maandag weer open. Mensen zijn welkom op het speelveld, maar het waterspeeltoestel is dus dicht, aldus een gemeentewoordvoerder.

Vrachtwagenchauffeur ontdekt diefstal van lading textiel in Bleiswijk

Foto: SPA-Media

BLEISWIJK – Maandagochtend heeft een vrachtwagenchauffeur op de Snelliuslaan in Bleiswijk ontdekt dat zijn lading textiel is gestolen. De chauffeur stond daar geparkeerd met zijn vrachtwagencombinatie.

De chauffeur schakelde direct de politie in, die snel ter plaatse kwam en een eerste onderzoek instelde. Agenten hebben sporen veiliggesteld en ter plaatse aangifte opgenomen.

Ook worden camerabeelden uit de omgeving opgevraagd om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de diefstal.

Hoe de dieven in de container zijn gekomen is op dit moment nog niet bekend. De container is helemaal leeggehaald.

Over de exacte waarde en het type textiel dat is gestolen, is op dit moment nog niets bekend. De politie zet het onderzoek voort.

Nederlandse rechter bevoegd om te oordelen in loonconflict Litouwse vrachtwagenchauffeurs

Foto: Facebook

NIJMEGEN – De kantonrechter in Nijmegen heeft zich bevoegd verklaard om te oordelen over een loonvordering die tien Litouwse vrachtwagenchauffeurs hebben ingediend tegen hun Litouwse werkgever Vytauto Paslaugos. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerde uitspraak door de rechtbank. De chauffeurs eisen betaling van achterstallig loon volgens de Nederlandse cao voor het beroepsgoederenvervoer, omdat zij jarenlang feitelijk vanuit Nederland zouden hebben gewerkt.

Het transportbedrijf Vytauto, gevestigd in Kaunas (Litouwen), stelt dat het Litouwse recht van toepassing is en dat de Nederlandse rechter niet bevoegd is. Volgens het bedrijf is Litouwen het ‘gewoonlijke werkland’ van de chauffeurs, omdat de bedrijfsstructuur, planningen en leiding volledig vanuit Litouwen zouden plaatsvinden.

De rechtbank volgt die redenering niet. Uit onder meer een inspectierapport van de ILT en verklaringen van de chauffeurs blijkt dat zij veelal werkten vanuit Nederland, met name vanuit vestigingen in Nijmegen en Venray. De kantonrechter concludeert dat Nederland het centrum vormt van hun werkzaamheden. Daarmee is niet alleen de Nederlandse rechter bevoegd, maar is ook het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing, inclusief de cao voor het beroepsgoederenvervoer.

Vytauto kon de stellingen over een gewijzigde werkwijze sinds het ILT-rapport van 2016/2017 onvoldoende onderbouwen. Het ontbreken van relevante ritgegevens en andere documentatie werkte in het nadeel van het bedrijf.

De vordering van de chauffeurs om Vytauto te verplichten tot het verstrekken van aanvullende gegevens, zoals overzichten van gewerkte uren en toeslagen, werd door de rechter echter afgewezen. Volgens de kantonrechter is die vordering te weinig gespecificeerd.

De zaak wordt inhoudelijk voortgezet. De chauffeurs krijgen de gelegenheid om te reageren op de inhoudelijke verweren van Vytauto over de hoogte van hun loonvorderingen.

Elektrische Scania R400E BEV 4×2 trekker voor Electronic Logistics

ZEEWOLDE – Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4×2 trekker. Hiermee zet het familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in alle logistieke stromen rondom consumentenelektronica, opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van hun transport. Directeuren George en Niels de Greef benadrukken dat deze investering volledig past binnen de duurzame visie van het bedrijf.

Twintig jaar groei in elektronicalogistiek

Electronic Logistics werd in 2004 opgericht en heeft zich in de afgelopen twee decennia ontwikkeld tot een toonaangevende logistieke partner voor consumentenelektronica. “We vervoeren wit- en bruingoed voor diverse merken, zoals Hisense en Beko en voor winkelketens zoals Electronic Partner en Electro World. Wij leveren aan alle elektronicawinkels maar ook naar distributiecentra van partijen als Coolblue, Bol.com en Mediamarkt, etc.”, vertelt George de Greef. “Hoewel we in het verleden ook leveringen en installaties bij consumenten verzorgden, richten we ons nu primair op de logistieke stromen binnen de retailers.”

Het bedrijf heeft inmiddels 48 voertuigen in eigen beheer en 85 medewerkers in dienst. De transporten vinden plaats door de hele Benelux, met een nadruk op Nederland. Niels de Greef: “De meeste chauffeurs vertrekken ‘s ochtends vanuit Zeewolde of ons depot in Gilze en zijn meestal ‘s avonds weer thuis. Daarmee houden we het werk aantrekkelijk en de binding met het team sterk.”

Duurzaamheid als strategische pijler

Duurzaamheid speelt een centrale rol binnen Electronic Logistics. Al jaren neemt het bedrijf deel aan het Lean & Green-programma en heeft het drie sterren behaald dankzij een CO2-reductie van meer dan 35 procent. “We kijken altijd hoe we transportbewegingen kunnen verminderen en schakels in de keten kunnen wegnemen of verduurzamen,” legt George uit.
De aanschaf van de elektrische Scania R400E BEV past dan ook logisch in deze strategie. “We zijn niet onder druk gezet door klanten om te verduurzamen. Dit komt echt uit onszelf. Richting 2030, met de komst van zero-emissiezones in veel steden, willen voorbereid zijn.”

Praktische inzet van de elektrische truck

De nieuwe elektrische Scania wordt volledig geïntegreerd in de bestaande operatie. Niels de Greef: “We gaan de truck niet op een speciale route inzetten. Hij moet alles kunnen doen wat een dieseltruck ook doet.” De elektrische truck wordt gekoppeld aan een city-oplegger of 13,60 meter oplegger die is voorzien van accu’s en zonnepanelen. Hierdoor kan de laadklep van de trailer autonoom functioneren, zonder dat extra energie van de trekker nodig is.

De truck krijgt een vaste chauffeur. Hij krijgt een specifieke training om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de elektrische aandrijving. “In alle eerlijkheid stond niet iedereen te springen om elektrisch te rijden, maar degene die nu gaat starten, ziet het zeker zitten,” aldus de Niels de Greef.

Eigen laadvoorziening en toekomstplannen

Electronic Logistics heeft geïnvesteerd in een eigen laadinfrastructuur op het terrein in Zeewolde. “Zo kunnen we het voertuig altijd opladen tegen voorspelbare kosten,” zegt George. “Laden bij openbare snelladers, waar prijzen kunnen oplopen tot 70 cent per kWh, maakt de businesscase lastig.”

De keuze voor Scania was voor Electronic Logistics een logische. “We hebben al meerdere Scania’s in de vloot en de relatie met onze dealer in Nijkerk is uitstekend. Zij begrijpen onze business.” Vorig jaar kocht het bedrijf ook een Scania V8 ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum. “Puur voor het plezier. Soms mag emotie ook een rol spelen,” glimlachen de broers De Greef.

Familiebedrijf met open cultuur

Electronic Logistics blijft trouw aan zijn wortels als familiebedrijf. Sinds 2015 wordt het bedrijf geleid door George de Greef en zijn broer Niels, die de aandelen overnamen van hun ouders. “Onze ouders zijn nog steeds een paar dagen per week actief,” vertelt Niels “We hebben een platte organisatie waarin iedereen elkaar kent. De deur staat altijd open.”

Het opleiden en begeleiden van eigen personeel is een belangrijk speerpunt. “Jonge medewerkers kunnen doorgroeien van een B-rijbewijs op onze bestelwagens naar een CE-rijbewijs op een van onze trucks. We investeren in onze mensen, want uiteindelijk zijn zij het die de kwaliteit leveren waar we als bedrijf zo trots op zijn.”

Onderzoeksraad assisteert Britten bij onderzoek vliegtuigcrash

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is betrokken bij het onderzoek naar het ongeluk met een Nederlands vliegtuigje, zondagavond bij luchthaven London Southend.

Het onderzoek is direct na de crash opgestart “conform internationale protocollen”, laat een woordvoerster weten.

De Britse Air Accidents Investigation Branch heeft de leiding over het onderzoek, zegt de woordvoerster. Er zijn geen OVV-onderzoekers ter plaatse in Engeland, maar de onderzoeksraad kan vanuit Nederland “assisteren met de vragen die de Britten stellen”.

Het vliegtuigje van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation stortte kort na het opstijgen neer. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er in het vliegtuig zaten, dat Lelystad als bestemming had.

Wielrenner Van den Berg stapt af in Tour de France

ENNEZAT – Wielrenner Marijn van den Berg gaat maandag in de Tour de France niet van start voor de tiende etappe. De 25-jarige Nederlander heeft te veel last van de gevolgen van een valpartij in de openingsrit.

“Marijn gaat naar huis om te rusten en te herstellen. We wensen hem een spoedig herstel toe”, meldt zijn ploeg EF Education – EasyPost op X. Van den Berg is de eerste Nederlandse uitvaller deze Tour de France.

Georg Zimmermann verlaat de Ronde van Frankrijk eveneens, laat zijn ploeg Intermarché-Wanty weten De Duitse kampioen raakte zondag betrokken bij een valpartij en vertoonde afgelopen nacht tekenen van een hersenschudding.

Dronken vrachtwagenchauffeur ramt tankstation met wasstraat in Duitse Zülpich [+foto]

Foto: Adobe Stock

ZÜLPICH – In de nacht van vrijdag op zaterdag 12 juli is een vrachtwagenchauffeur in het Duitse Zülpich met zijn combinatie tegen een gebouw van een tankstation gereden. Daarbij raakte een deel van de wasstraat ernstig beschadigd.

Rond 00.04 uur kreeg de politie van Euskirchen melding van het incident. Ter plaatse troffen agenten een vrachtwagen met autotransporter aan die zes auto’s vervoerde. De combinatie stond zodanig klem in de ingang van de wasstraat dat het terrein niet meer kon worden verlaten zonder hulp van een bergingsbedrijf.

De 43-jarige chauffeur verkeerde duidelijk onder invloed van alcohol. Een blaastest wees uit dat hij meer dan 2 promille alcohol in zijn bloed had. Daarop is hij meegenomen naar het bureau in Euskirchen, waar een bloedproef is afgenomen.

De man had geen vaste woon- of verblijfplaats in Duitsland. Daarom is een borgsom van ruim duizend euro opgelegd om het strafproces te kunnen waarborgen.

De vrachtwagen en oplegger zijn door een bergingsbedrijf verwijderd en de sleutels zijn door de politie in beslag genomen om verdere ritten te voorkomen.

De schade aan het tankstation wordt geschat op een bedrag in de orde van een ton, meldt de politie maandag.

 Klik hier voor een foto van het ongeval!

Fraude van meer dan 220.000 euro bij voogdijorganisatie Nidos

DEN HAAG – Werknemers van voogdijorganisatie Nidos hebben in totaal voor meer dan 220.000 euro gefraudeerd, schrijft demissionair minister Mona Keijzer (Woningbouw, Asielopvang) in een brief aan de Tweede Kamer. Er zou in twee gevallen onterecht geld zijn opgenomen met een pinpas.

Volgens Keijzer zijn de betrokken medewerkers ontslagen. In een geval is het geld teruggevorderd, in het andere geval wordt de uitkomst van het strafrechtelijke onderzoek nog afgewacht.

Keijzer schrijft dat Nidos inmiddels “adequate beheersmaatregelen” heeft genomen. Ook heeft Nidos een speciale projectgroep ingesteld voor structurele oplossingen. Zo moet het gebruik van kasgeld tot een minimum worden beperkt, schrijft Keijzer.

De minister deed de melding, omdat in totaal met meer dan 100.000 euro is gefraudeerd. Vanaf die grens worden dergelijke incidenten gemeld. Nidos houdt zich onder meer bezig met de voogdij van minderjarige vluchtelingen.

CNV-leden accepteren cao-eindbod van NS

UTRECHT – De leden van vakbond CNV hebben met een ruime meerderheid (67 procent) het cao-eindbod van NS geaccepteerd. “De uitkomst van de ledenraadpleging is duidelijk. Lang niet iedereen is er gelukkig mee, maar een meerderheid vindt dit acceptabel”, zegt CNV-onderhandelaar Henk Jongsma. “Wat CNV betreft komen er dus geen nieuwe acties meer.”

Het cao-eindbod van NS is afgelopen weken besproken met de leden en ter stemming aan hen voorgelegd. In de tussentijd waren alle acties opgeschort. Nu is dus duidelijk dat de meeste leden het eindbod hebben geaccepteerd. Voor vakbond CNV betekent dit ook het einde van het actietraject, ongeacht de uitkomst van de ledenraadpleging van de andere bonden (VVMC en FNV). Daarover wordt later vandaag meer bekend.

Acties hebben resultaat gehad

Volgens Jongsma hebben de acties resultaat gehad. “We hebben er in ieder geval mee bereikt dat NS uiteindelijk een substantieel beter loonbod op tafel heeft gelegd. Dit jaar 4 procent en volgend jaar nog eens 2,75 procent. Daar zit ook een waarborg in: als de inflatie volgend jaar hoger uitpakt, krijgen werknemers een compensatie in de vorm van een eenmalige uitkering.”

Verbeteringen

Voor de CNV-leden is verder belangrijk geweest dat het eindbod ook een aantal verbeteringen bevat vergeleken met eerdere voorstellen.

Jongsma: “De regeling voor zwaar werk ziet er beter uit. Werknemers krijgen ook meer invloed op de roosters. En de mogelijkheden voor combi-functies worden verder onderzocht. Dat zijn belangrijke punten.”

CNV heeft NS over de uitkomst geïnformeerd en wacht nu de uitkomsten af van de ledenraadplegingen van de andere bonden af.

Extinction Rebellion blokkeert opnieuw toegang voor vrachtwagens bij veevoederfabriek De Heus in Ravenstein

Blokkade XR De Heus
Foto: Persbureau Heitink

RAVENSTEIN – Voor de derde keer heeft actiegroep Extinction Rebellion (XR) maandag 14 juli de voederfabriek van De Heus in Ravenstein geblokkeerd.

Demonstranten zetten fietsen en een spandoek in om het terrein voor vrachtverkeer ontoegankelijk te maken, terwijl voetgangers en fietsers wel doorgelaten werden.

De actie is gericht tegen wat XR noemt de schadelijke impact van De Heus op klimaat, biodiversiteit en mensenrechten. Volgens de groep draagt het bedrijf bij aan de stikstofcrisis, grootschalige ontbossing en milieuvervuiling, en negeert het ernstige mensenrechtenschendingen in de toeleveringsketen.

XR stelt ook dat De Heus misleidende lespakketten aan scholen aanbiedt en eist dat het bedrijf stopt met deze “giftige praktijken”.

De Heus produceert volgens eigen zeggen dagelijks krachtvoer voor ruim 36 miljoen vleeskuikens en leghennen. Dat is ongeveer 45 procent van de Nederlandse pluimveesector. XR bekritiseert dat de mest die deze dieren produceren veel te veel eiwitten bevat, wat schadelijk zou zijn voor bodemleven en waterkwaliteit.

In een eerdere verklaring stelde XR-woordvoerder Dirk Kuiken dat het bedrijf “niet alleen de klimaatcrisis voedt, maar ook de stikstofcrisis.”

Eerder voerde XR Friesland actie bij een andere fabriek van De Heus in Sneek.

Peter Gillis en advocaat kijken naar andere koper vakantieparken

ASTEN – Peter Gillis en zijn advocaat kijken of een andere partij de vakantieparken van de realityster en ondernemer wil overnemen, mochten de gesprekken met koper Taeke Dijkstra mislukken. Advocaat Erik Braun meldt maandag dat ze bezig zijn met “plan B en C” en dat er serieuze geïnteresseerden zijn.

Hoeveel gegadigden dit zijn en wie, wil hij niet zeggen. Gillis en Braun verwachten nog wel met Dijkstra en diens advocaat een deal te kunnen sluiten. Of dat gebeurt en wanneer hangt volgens Braun af van wanneer Dijkstra de financiering rond heeft. “Wij zitten ook in een afwachtende rol, natuurlijk zijn we bezig met plan B en C”, zegt hij.

Er worden al wekenlang gesprekken gevoerd over de verkoop van de vakantieparken. Eerder wilde Dijkstra niet betalen vanwege Gillis’ problemen met de Belastingdienst. Gillis had op 1 mei via een kort geding afgedwongen dat de transactie van 185 miljoen euro voor de vakantieparken moet doorgaan. Dijkstra moet ook aangeven wie de financiers zijn. Anders moet hij een dwangsom betalen van 100.000 euro per dag.

Enkele maanden geleden overtuigde Dijkstra’s advocaat Oscar van Oorschot hem om weer in gesprek te gaan. Eerder zei Van Oorschot dat ze het doel hebben om de transactie af te ronden. Dijkstra’s adviseur Jeroen Ferrara zegt nu dat de deal “voor 98 procent” rond is en dat hij en Dijkstra alleen nog wachten op bepaalde informatie. De adviseur verwacht dat de partijen er eind deze maand uitkomen.

Verder stelt Ferrara dat de financiering niet alleen om de aankoop van de vakantieparken gaat, maar ook om geld dat nodig is voor het opknappen van de parken. In totaal gaat het volgens hem om zeker 600 miljoen euro. “Er moet een hoop aan gebeuren. Het dak van een zwembad is ingestort en het gras is hoog gegroeid.” Hij zegt partijen te hebben gevonden die 600 miljoen euro willen investeren.

Om de vakantieparken van Gillis was lange tijd veel te doen. De realityster en ondernemer zou via de vakantieparken fraude plegen en mensen zouden er illegaal wonen. Uiteindelijk moesten de locaties sluiten en had de familie geen zicht op heropening.

×