RECKLINGHAUSEN – Milence, de joint venture van Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group, breidt zijn aanwezigheid in Duitsland verder uit met de opening van de eerste publieke laadhub exclusief voor elektrische vrachtwagens in het Ruhrgebied. De opening vond plaats in aanwezigheid van Mona Neubaur, minister van Economische Zaken en Klimaatbescherming van Noordrijn-Westfalen.
Strategisch gelegen in het noorden van het Ruhrgebied, fungeert de hub als een belangrijk oplaadpunt voor zware elektrische voertuigen langs het Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN-T) in West-Duitsland. De nieuw gebouwde hub is uitgerust met drie CCS-laders (Combined Charging System) met een laadvermogen tot 400 kW die 6 laadplaatsen van stroom voorzien. In de tweede fase wordt de laadcapaciteit vergroot door de introductie van een Megawatt Charging System (MCS). Voor het comfort van chauffeurs zijn voorzieningen zoals toiletten, douches en automaten aanwezig.
Recklinghausen is inmiddels de vijfde laadhub van Milence die officieel opent in Duitsland. Met deze uitbreiding onderstreept Milence zijn leidende rol in het uitrollen van een Europees dekkend laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens.

Alle nieuwe laadhubs liggen op drukke logistieke knooppunten en maken emissievrij vrachtvervoer mogelijk langs de TEN-T-corridors “Rhine-Alpine” en “Scandinavian–Mediterranean”:
- Recklinghausen (nabij A2 met 6 CCS-laders): verbindt de Noordzeehavens Rotterdam en Antwerpen met Hannover, Berlijn en Polen
- Koblenz (nabij A61 met 8 CCS-laders): verbindt de regio’s Keulen en Frankfurt
- Kirchberg an der Jagst (nabij A6 met 8 CCS-laders): verbindt Zuid-Duitsland met de Franse grens en de stedelijke regio’s Rijn-Neckar en Neurenberg
Strategische uitbreiding van laadinfrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer
Met een van de hoogste aantallen elektrische langeafstandstrucks in Europa en een centrale ligging binnen het logistieke hart van het continent, speelt Duitsland een sleutelrol in de elektrificatie van het wegvervoer.
Met de opening van deze nieuwe hubs verdrievoudigt Milence het aantal laadpunten voor e-trucks in Duitsland en bevordert het de uitbreiding van een landelijk dekkend laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens. Daarmee levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan de transitie van de transportsector, in lijn met de groei van de markt.
Tegen eind 2025 zal Duitsland een van de grootste markten binnen het Milence-netwerk zijn, met in totaal acht operationele hubs.
“Duitsland is het hart en de centrale spil van het Europese wegtransport. De opening van onze hub in Recklinghausen is een belangrijke stap in het dichten van infrastructuurhiaten voor e-mobiliteit in West-Duitsland”, aldus Anja van Niersen, CEO van Milence.
“Met deze uitbreiding is er nu een nog robuustere laadinfrastructuur beschikbaar in het Ruhrgebied, waardoor transportplanners gemakkelijker kunnen overstappen op elektrische vrachtwagens en ze de nodige planningszekerheid voor hun routes krijgen. Emissievrij transport is niet alleen haalbaar, het wordt ook langzaam economisch rendabel en biedt duidelijke economische voordelen. Milence is er trots op deze transformatie in Duitsland actief vorm te geven en de koers uit te zetten voor een duurzame toekomst.”

“Met de eerste laadhub voor elektrische vrachtwagens in Noordrijn-Westfalen zetten we een grote stap richting klimaatvriendelijk vrachtvervoer. Hier kunnen trucks opladen met schone elektriciteit, wat niet alleen het milieu beschermt maar ook geluidsoverlast in onze steden en dorpen vermindert. Eén ding is zeker: de toekomst van logistiek is elektrisch. Daarom ondersteunen we deze transitie actief – voor betere klimaatbescherming, een sterke en concurrerende economie en een toekomstbestendig Noordrijn-Westfalen,” aldus Mona Neubaur, minister van Economische Zaken en Klimaatbescherming van NRW.
Meer planningszekerheid en zorgeloos laden voor transportplanners
Verspreid over Europa ontstaan steeds meer elektrische vrachtcorridors; van Barcelona–Lyon tot Parijs–Hannover en Antwerpen–Stockholm. Die laatste is als eerste corridor uitgerust met megawattlaadsystemen (MCS). De Milence-laadhubs fungeren als cruciale tussenstops op deze routes en vormen de basis voor de eerste Europese elektrische corridors. Logistieke bedrijven kunnen hun routes beter plannen en profiteren van betaalbaar en betrouwbaar publiek laden.
Tegen het einde van 2025 wil Milence meer dan 30 laadhubs operationeel hebben in negen Europese markten. In lijn met de doelstellingen van het EU-programma Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF) plant Milence in totaal 284 MCS-laadpunten op 71 locaties in tien EU-lidstaten tegen 2027.
Naast snel en betaalbaar laden bieden de Milence-hubs uitgebreide voorzieningen voor chauffeurs, waaronder toiletten, douches, lounges en automaten. Er wordt ook een boekingstool geïntroduceerd om het plannen van laadsessies te vereenvoudigen en de operationele efficiëntie voor transportplanners verder te verhogen.
Toegankelijk en betrouwbare laadervaring
De hub in Recklinghausen biedt een snelle en betrouwbare laadervaring voor trucks van elk merk. Milence waarborgt toegankelijkheid en transparantie voor alle gebruikers via een robuust betaalsysteem. In samenwerking met toonaangevende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) kunnen chauffeurs betalen met diverse laadpassen. Daarnaast zijn directe betaalopties beschikbaar via een betaalterminal of de Milence Card. Het standaardtarief voor laden bedraagt €0,399 per kWh (exclusief btw).