Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 15:21 uur
Home Blog Pagina 2

World Press Photo schrapt naam fotograaf bij foto ‘napalmmeisje’

AMSTERDAM – World Press Photo heeft de naam van de Vietnamees-Amerikaanse fotograaf Nick Út verwijderd bij de wereldberoemde foto The Terror of War.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de foto van een naakt Vietnamees meisje dat wegvlucht van een napalmbombardement mogelijk door iemand anders is gemaakt. De foto won de World Press Photo van het Jaar in 1973.

Eind januari beweerde de documentaire The Stringer dat Út niet de fotograaf van de iconische foto is. World Press Photo stelde daarop onderzoek in. Daaruit blijkt nu dat “fotografen Nguyễn Thành Nghệ of Huỳnh Công Phúc, op basis van analyse van locatie, afstand en de camera die op die dag werd gebruikt, mogelijk beter in staat waren om de foto te maken dan Nick Út”, aldus World Press Photo.

Over de foto zelf bestaat geen twijfel, benadrukt de organisatie. De prijs uit 1973 blijft ook toegekend aan de foto. World Press Photo houdt er rekening mee dat het nooit helemaal duidelijk zal worden wie de foto maakte.

Vandijck Transport test elektrische eActros 600 op internationale langeafstandsroutes

HERENTALS – Het Belgische familiebedrijf Vandijck Transport heeft met succes een internationale test uitgevoerd met de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600. Tijdens een rit van meer dan 1.500 kilometer tussen België en Zwitserland toonde de e-truck zich zeer efficiënt en betrouwbaar onder praktijkomstandigheden. Met deze proefrit zet Vandijck een belangrijke stap in de richting van duurzamer internationaal transport.

De test vond plaats vooruitlopend op de levering van twee bestelde eActros 600-trucks in het tweede kwartaal van 2025. De e-truck, met een bruto gewicht van 33,2 ton, reed 1.530 kilometer – inclusief bergtrajecten, stedelijk verkeer en tussenstops voor laden. Opvallend was dat de eerste 600 kilometer zonder laadbeurt werden afgelegd, met nog 13 procent accucapaciteit over bij aankomst.

Directeur zelf achter het stuur

Managing Director Guy Vandijck reed zelf een groot deel van de rit, samen met een ervaren chauffeur van Daimler Truck Belgium Luxembourg. “Ik wil mijn chauffeurs optimaal ondersteunen bij deze overstap naar elektrisch rijden. Dat betekent dat ik zelf wil ervaren wat erbij komt kijken,” aldus Vandijck.

De resultaten waren bemoedigend: het gemiddelde energieverbruik kwam uit op 96,3 kWh per 100 kilometer – een zeer goede score volgens het bedrijf. Dankzij het regeneratieve remsysteem kon energie worden teruggewonnen, wat het bereik aanzienlijk ten goede kwam.

Van Limburg tot Zürich

Een van de nieuwe eActros 600’s zal worden ingezet voor pendelverkeer tussen Limburg en Antwerpen, de tweede gaat ritten verzorgen naar Zürich. Volgens Nathalie Vandijck, verantwoordelijk voor duurzaamheid binnen het bedrijf, groeit de vraag van klanten naar groene alternatieven. “Vooral grotere bedrijven verwachten duurzame transportoplossingen. Elektrificatie is voor ons dan ook een logische volgende stap.”

Eigen laadinfrastructuur in ontwikkeling

Hoewel de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur achterloopt, werkt Vandijck Transport aan een eigen systeem met gelijkstroomladers en zonnepanelen. Onderweg laden zal zoveel mogelijk worden gecombineerd met verplichte rustmomenten van chauffeurs.

Vandijck Transport testet eActros 600 auf über 1.500 Kilometer langer Fernverkehrsstrecke
Vandijck Transport tests the eActros 600 on a long-haul route of over 1,500 kilometers

eActros 600: klaar voor de toekomst

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en werd eind 2024 officieel gelanceerd. Met een batterijcapaciteit van ruim 600 kWh en een nieuw ontwikkeld elektrisch aandrijfas bereikt de truck een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden – en meer dan 1.000 kilometer per dag mét tussenlaadsessies. De truck werd verkozen tot International Truck of the Year 2025.

Vandijck Transport toont met deze investering en test aan dat elektrisch langeafstandstransport ook in de praktijk haalbaar is. “Onze chauffeurs moeten wennen aan een nieuwe rijstijl, maar het enthousiasme groeit,” besluit Guy Vandijck. “Deze rit was niet alleen technisch succesvol, maar ook een motivatieboost voor ons hele team.”

Voormalig D66-leider en schrijver Jan Terlouw overleden

DEN HAAG – Oud-D66-leider, voormalig schrijver en natuurwetenschapper Jan Terlouw is op 93-jarige leeftijd overleden. Omringd door zijn familie is hij rustig ingeslapen in zijn huis in Twello, laat zijn dochter Sanne Terlouw vrijdag aan het ANP weten. Hij is kort ziek geweest.

Kernfysicus, D66-voorman en kinderboekenschrijver, Jan Cornelis Terlouw was het allemaal. Toch zullen veel mensen bij zijn naam meteen denken aan het ‘touwtje uit de brievenbus’. Met zijn betoog in De Wereld Draait Door over het verdwenen vertrouwen in de samenleving wist hij eind 2016 op 85-jarige leeftijd bij veel kijkers een gevoelige snaar te raken.

Terlouw mocht toen al lang met pensioen zijn, uit beeld was hij nog niet. Zo gaf hij lezingen en schreef hij met zijn dochter Sanne meerdere delen van de detectiveserie Reders & Reders. Maar de meeste mensen zullen de schrijver Terlouw kennen van de kinderboeken Oorlogswinter en de Koning van Katoren. Voor beide ontving hij een Gouden Griffel voor het beste jeugdboek. Ook werden de boeken verfilmd. Met twintig jeugdboeken op zijn naam, kondigde Terlouw begin 2021 te stoppen als schrijver.

Politiek

Naast schrijver was Terlouw jaren actief in de politiek. In 1973 volgde hij Hans van Mierlo op als D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Het was Terlouw die het destijds weggezakte D66 uit het slop trok. In 1981 haalde de partij een recordaantal van zeventien Kamerzetels. Hij kwam daarop het tweede kabinet-Van Agt binnen als vicepremier en minister van Economische Zaken.

Maar al gauw kwam de partijleider erachter dat D66 een partij van hoge pieken en diepe dalen was. Van de zeventien zetels waren er een jaar later nog maar zes over. “Ik had het helemaal gehad”, blikte Terlouw later terug op de teloorgang van zijn partij. “Toen dacht ik: ik ben misschien wel meer een bestuurder dan een politicus.” Toch bleef hij actief bij D66. Tot op hoge leeftijd verscheen hij op het partijcongres.

Secretaris-generaal

Na zijn vertrek uit de politiek werd Terlouw secretaris-generaal van de Europese Conferentie van Transportministers. Van 1991 tot 1996 was hij commissaris van de Koningin in Gelderland, waar hij in 1995 kwam te staan voor wat hij zelf de moeilijkste beslissing in zijn loopbaan noemt. Het waterpeil van Rijn en Waal was zo hoog gestegen dat op zijn gezag een kwart miljoen Gelderlanders hun huis moesten verlaten.​ Daarna was hij nog een paar jaar lid van de Eerste Kamer.

De laatste jaren maakte Terlouw zich hard voor een betere wereld. Ter ere van zijn inzet wordt in Deventer sinds 2017 jaarlijks de Jan Terlouw Lezing georganiseerd. Doel ervan is om het publiek tot actie te bewegen voor een duurzame wereld, met het gedachtegoed van Jan Terlouw als uitgangspunt.

Haven van Hamburg boekt sterke groei in eerste kwartaal 2025

Foto: HHM | Ahmadi

HAMBURG – Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden heeft de Haven van Hamburg in het eerste kwartaal van 2025 een opvallend sterke overslaggroei gerealiseerd. Met een stijging van 3,1 procent kwam de totale overslag uit op 28,3 miljoen ton. Daarmee is Hamburg de enige van de drie grootste Europese havens die in deze periode een positieve trend laat zien.

Sterkste containerkwartaal in drie jaar

De containeroverslag bereikte het hoogste niveau in drie jaar tijd. In totaal werd er in het eerste kwartaal 2,0 miljoen TEU (19,9 miljoen ton) overgeslagen, wat een stijging van 6,3 procent betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee noteert Hamburg de grootste relatieve groei onder de grote West-Europese zeehavens.

Explosieve groei containerverkeer met India en Maleisië

De groei is mede te danken aan de toegenomen trafiek met het Verre Oosten, waaronder India en Maleisië. De containeroverslag met India steeg met maar liefst 39,6 procent naar 60.000 TEU, terwijl Maleisië een groei van 50,6 procent liet zien tot 54.000 TEU. Ook het containerverkeer met China, Hamburgs belangrijkste handelspartner, herstelde zich met een stijging van 11,3 procent tot 597.000 TEU.

Daarentegen daalde de containeroverslag met de Verenigde Staten met 19 procent tot 145.000 TEU. Dit lijkt een gevolg van voorraadvorming in Amerikaanse magazijnen eind 2024, gecombineerd met eerste effecten van het beleid van de nieuwe Trump-regering.

Algemene en bulklading grotendeels stabiel

De conventionele stukgoedoverslag steeg met 3,5 procent naar 280.000 ton. In combinatie met de containeroverslag kwam het totale stukgoedvolume uit op 20,2 miljoen ton (+4,7 procent). De bulkgoederenoverslag bleef stabiel op 8,1 miljoen ton (-0,8 procent). Wel was er een duidelijke daling zichtbaar bij grijpgoed (-5,8 procent), zoals kolen en ertsen, mede door de energietransitie. Zuiggoed daalde met 14,3 procent, terwijl vloeibare bulk juist sterk toenam met 23,6 procent.

Foto: HHM | Ahmadi

Meer overslag via spoor en feederschepen

De transshipment-overslag, waarbij containers worden overgeladen voor verder transport per schip, groeide met 15,3 procent tot 723.000 TEU. Deze stijging is deels te danken aan nieuwe lijndiensten en herstructureringen binnen scheepvaartallianties. Ook het achterlandvervoer zat in de lift, met een stijging naar 1,3 miljoen TEU (+1,8 procent). De spoorwegen vervoerden hiervan 645.000 TEU, een stijging van 0,7 procent.

Logistieke draaischijf blijft overeind

De kwartaalcijfers onderstrepen de cruciale rol van Hamburg als multimodale logistieke draaischijf tussen zeevaart, spoor en wegtransport. De haven bewijst ondanks internationale uitdagingen haar concurrentiepositie in Europa te kunnen behouden én versterken.

ECT organiseert Safety Awareness Week voor vrachtwagenchauffeurs op terminal

ROTTERDAM – Hutchison Ports ECT Rotterdam organiseert van 19 tot en met 23 mei een Safety Awareness Week op haar terminals, met speciale aandacht voor vrachtwagenchauffeurs.

Met deze actieweek wil de terminalexploitant het veiligheidsbewustzijn onder chauffeurs vergroten en benadrukken hoe belangrijk het is om veilig te werken op en rond de terminal.

Tijdens de week zullen dagelijks ECT-teams aanwezig zijn op de terminal om chauffeurs persoonlijk te benaderen. Ze delen flyers uit, voeren gesprekken bij onder meer de blokkengroepen en luisteren naar ervaringen, ideeën en zorgen die chauffeurs hebben over de veiligheid op het terrein. Ook wordt er extra gecontroleerd op het naleven van de geldende veiligheidsregels.

“Veiligheid begint bij jezelf, maar alleen samen maken we het verschil,” stelt ECT. De onderneming onderstreept dat haar doel is om ervoor te zorgen dat iedereen die op de terminal werkt – inclusief transporteurs – veilig aan de slag kan en na afloop weer gezond naar huis gaat.

De Safety Awareness Week maakt deel uit van een breder veiligheidsbeleid dat ECT continu ontwikkelt in samenwerking met partners en bezoekers van de terminal.

Amsterdam test bierboot als duurzaam alternatief voor stadslogistiek

Foto: Gemeente Amsterdam

AMSTERDAM – Minder vrachtverkeer, minder uitstoot én toch volle glazen: in het centrum van Amsterdam is deze week een proef gestart met een zogenoemde bierboot. Deze bevoorraadt cafés en restaurants via de grachten in plaats van via de weg. De proef, die twee weken duurt, moet uitwijzen of watertransport een haalbaar en efficiënter alternatief is voor traditionele stadsdistributie.

De pilot is een gezamenlijk initiatief van brouwerij Heineken, logistiek dienstverlener Zoev City en de gemeente Amsterdam. De bierboot vertrekt dagelijks vanuit een distributiecentrum in het Westelijk Havengebied en meert aan op twee centrale loslocaties in de binnenstad.

In de eerste week – gestart op 12 mei – is dat de Geldersekade, gericht op horeca rond de Wallen. In de tweede week wordt aangelegd bij de Appeltjesmarkt, voor leveringen in De Pijp.

Op de losplaatsen wordt het tankbier overgepompt in drie elektrische, stille tankwagentjes. Deze kleine voertuigen verzorgen de verdere distributie naar de horecagelegenheden in de directe omgeving.

Watertransport als kans voor stadslogistiek

De bevoorrading van horeca zorgt voor veel vrachtverkeer in de smalle straten van Amsterdam, wat bijdraagt aan luchtvervuiling en extra belasting van bruggen en kades. De gemeente Amsterdam onderzoekt daarom al langer alternatieven die bijdragen aan schonere, slimmere stadslogistiek. Transport over water – ooit de norm in de hoofdstad – biedt daarin nieuwe kansen.

Eerdere proeven met bouw- en afvaltransport over water tonen aan dat logistiek via de grachten mogelijk én efficiënt is. Met de huidige pilot wordt gekeken of dit ook werkt voor de horecasector.

Evaluatie volgt na testperiode

Na afloop van de proef volgt een evaluatie met alle betrokken partijen. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) benadrukt het belang van samenwerking: “We willen samen met het bedrijfsleven ontdekken hoe we bevoorrading via het water tot een volwaardig, efficiënt en aantrekkelijk alternatief kunnen maken. Deze test met Heineken is een mooie stap in die richting. Ik hoop dat meer bedrijven willen aansluiten bij dit soort initiatieven.”

Trump wil zo snel mogelijk ontmoeting regelen met Poetin

ABU DHABI – De Amerikaanse president Donald Trump wil een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin inplannen “zo snel als we het kunnen regelen”.

Een dergelijke bijeenkomst is volgens hem nodig voor een doorbraak in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland.

Trump is bezig met een reis door het Midden-Oosten en keert vrijdag terug naar de Verenigde Staten.

Even was er sprake van dat hij mogelijk naar Turkije zou gaan. Daar zullen Oekraïne en Rusland vrijdag voor het eerst in drie jaar vredesbesprekingen voeren. Amerikaanse functionarissen zijn ook in Istanbul, maar die zijn niet direct betrokken bij het overleg.

Hulpverleners Gaza melden tientallen doden sinds middernacht

GAZA-STAD – Israëlische aanvallen hebben volgens hulpverleners in Gaza sinds middernacht aan vele tientallen mensen het leven gekost. De slachtoffers vielen in het noorden van de Gazastrook, zegt de burgerbescherming. Die spreekt van aanvallen op woningen van burgers. Woordvoerder Mahmoud meldde even na het middaguur dat er in de voorbije twaalf uur meer dan honderd doden zijn gevallen.

Israël kondigde aan dat de aanvallen op Gaza geïntensiveerd zouden worden. Hulpverleners meldden dat daarbij donderdag 120 mensen om het leven kwamen. Bovendien is de bevolking van het gebied in groot gevaar door een gebrek aan voedsel en andere noodzakelijke middelen, waarschuwden onder andere VN-organisaties.

Brandstof en water raken op. Ook is er een tekort aan geneesmiddelen en zijn de ziekenhuizen, die het toch al moeilijk hadden, getroffen door meer aanvallen.

Israël houdt hulpgoederen tegen. De door de VS gesteunde organisatie Gaza Humanitarian Foundation zegt afspraken te hebben met Israël om humanitaire hulp te leveren. De VN willen daar niet mee samenwerken, omdat het geen onpartijdige organisatie is.

North Sea Port ontvangt voor derde keer internationaal milieucertificaat PERS

THESSALONIKI – North Sea Port heeft voor de derde keer het prestigieuze PERS-milieucertificaat in ontvangst genomen. De Europese Organisatie voor Zeehavens (ESPO) reikte het certificaat uit tijdens haar jaarconferentie op 8 mei in het Griekse Thessaloniki. De hercertificering is een erkenning voor de blijvende inzet van de grensoverschrijdende haven op het gebied van duurzaamheid en milieuprestaties.

North Sea Port is sinds 2020 aangesloten bij het EcoPorts-netwerk en zet zich sindsdien actief in voor vergroening van havenactiviteiten, natuurontwikkeling en de klimaat- en energietransitie. Het PERS-certificaat (Port Environmental Review System) is de enige milieumanagementstandaard die specifiek voor havens is ontwikkeld en wordt toegekend na een onafhankelijke beoordeling door LRQA Nederland B.V.

Volgens Isabelle Ryckbost, secretaris-generaal van ESPO, laat North Sea Port zien dat duurzaamheid een kernonderdeel vormt van de strategie. “We feliciteren North Sea Port van harte met deze hercertificering. De haven stelt hoge milieueisen en is toonaangevend in grensoverschrijdende duurzaamheid.”

Ook Tim Verhoeven, Senior Beleidsadviseur bij ESPO en coördinator van EcoPorts, onderstreept de waarde van deze erkenning: “North Sea Port toont leiderschap in het verbeteren van milieuprestaties en samenwerking over landsgrenzen heen – tussen Nederland en België.”

North Sea Port benadrukt dat het certificaat niet het doel op zich is, maar een bevestiging van de gezamenlijke inspanningen van het havenbedrijf, de bedrijven in het havengebied en andere stakeholders. Circulariteit en verduurzaming spelen een centrale rol in de bedrijfsvoering, aldus het havenbedrijf.

In totaal zijn 88 havens uit 26 landen aangesloten bij EcoPorts, waarvan er momenteel 27 het PERS-certificaat bezitten. De certificering is twee jaar geldig en moet daarna opnieuw worden aangevraagd op basis van actuele prestaties en naleving van de milieustandaarden.

Keijzer: alles moet passen om huurbevriezing op tijd te regelen

DEN HAAG – Alles moet meezitten om op tijd de huurbevriezing voor sociale huurders bij woningcorporaties te regelen, stelt minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). Op 30 juni moet het wetsvoorstel goedgekeurd zijn door de Tweede en Eerste Kamer en moet de Raad van State er advies over hebben gegeven.

“Het is ongelooflijk krap. Iedereen moet meewerken”, aldus de BBB-bewindsvrouw voorafgaand aan de ministerraad waar de wet wordt besproken. Daarbij zorgt de NAVO-top nog voor een probleem, omdat de Eerste Kamer daardoor een week minder samenkomt en er dus minder mogelijkheden zijn om de wet te bespreken.

Mocht de wet om het bevriezen van de huren alleen voor woningcorporaties te laten gelden niet op tijd worden aangenomen, dan valt een belangrijk voornemen van de coalitiepartijen in het water. “Aan mij gaat het niet liggen. Ik ben vast voornemens om hier keihard aan te trekken. Als ik ja zeg, dan doe ik het ook”, aldus Keijzer.

Schrappen winstbelasting

Woningcorporaties vrezen veel inkomsten mis te lopen door de huurbevriezing. Daardoor kunnen ze minder investeren in nieuwbouw en onderhoud, zei de Autoriteit woningcorporaties donderdag. Een van de oplossingen daarvoor is om de winstbelasting van woningcorporaties te schrappen.

“Daar zitten nog veel haken en ogen aan”, zei minister Eelco Heinen van Financiën over het schrappen van de winstbelasting. Het is volgens de VVD-minister “niet makkelijk” om een goede compensatie te regelen. “Voor specifieke groepen lasten verlichten is lastig.”

Politie onderzoekt beschuldigingen misbruik Smokey Robinson

LOS ANGELES – Motown-legende Smokey Robinson wordt strafrechtelijk onderzocht na beschuldigingen van seksueel misbruik. De politie van Los Angeles County heeft tegen de BBC gezegd dat het onderzoek “in de beginfase” is.

De zaak tegen de 85-jarige artiest werd ruim een week geleden aangespannen door vier oud-medewerkers. De vrouwen beschuldigen hem van seksueel misbruik, onrechtmatige gevangenneming, nalatigheid en gendergerelateerd geweld tussen 2007 en 2024. Hij ontkent de beschuldigingen.

Robinsons vrouw Frances is ook genoemd in de aanklacht. Zij wordt ervan beschuldigd dat zij op de hoogte was van het vermeende wangedrag. Ook zou ze hebben gezorgd voor een vijandige werksfeer, omdat ze de vrouwen zou hebben uitgescholden.

Robinson was de oprichter en frontman van zanggroep The Miracles. Hij was een van de eerste hitschrijvers voor het bekende platenlabel Motown. Daarnaast componeerde en produceerde hij ook liedjes voor Motown-artiesten zoals Marvin Gaye, The Temptations en Michael Jackson.

Eerste vergunning afgegeven voor test met op afstand bestuurd binnenvaartschip in Duitsland

Foto: HGK Shipping

DUISBURG/BERLIJN – HGK Shipping heeft als eerste rederij in Duitsland toestemming gekregen om testvaarten uit te voeren met een op afstand bestuurd binnenvaartschip op het Duitse kanalenstelsel. De Duitse Generale Directie voor Waterwegen en Scheepvaart (GDWS) heeft een zes maanden durende testperiode goedgekeurd, waarmee een belangrijke stap is gezet richting verdergaande automatisering en digitalisering in de binnenvaart.

De duwbootcombinatie “Niedersachsen 2” met duwbak “Hannover” heeft begin mei met succes testritten uitgevoerd op een deel van het traject. Tijdens een evenement in Berlijn overhandigde de Duitse minister van Verkeer, dr. Patrick Schnieder, de officiële vergunning aan HGK Shipping-CEO Steffen Bauer. Ook Eric Oehlmann, hoofd van de GDWS, was daarbij aanwezig.

Oplossing voor personeelstekorten

Minister Schnieder benadrukte het belang van innovatie in de sector: “De binnenvaart staat voor grote uitdagingen, vooral het nijpende tekort aan vakbekwaam personeel. Dat tekort mag geen belemmering vormen voor deze belangrijke, maar vaak onderschatte transportmodaliteit. De goedkeuring van dit proefproject markeert een kantelpunt. Nu is het zaak om de technologie van het lab naar het water te brengen.”

Veiligheid voorop

Volgens GDWS-hoofd Eric Oehlmann is de vergunning pas verleend na een zorgvuldige beoordeling van de wettelijke eisen, met bijzondere aandacht voor de veiligheid. “De combinatie kan vanaf nu vanuit Duisburg op afstand worden bestuurd. Ik ben trots op de snelheid en samenwerking waarmee mijn collega’s dit mogelijk hebben gemaakt. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe innovatie in de binnenvaart door samenwerking en daadkracht gerealiseerd kan worden.”

Foto: Stella Scheibenzuber | HGK Shipping

Toekomstvisie: minder bemanning, meer flexibiliteit

HGK Shipping werkt samen met technologiepartner SEAFAR, dat vanuit Duisburg een zogenaamd Remote Operations Center runt. Volgens CEO Steffen Bauer is het project een strategische zet om het beroep van schipper aantrekkelijker te maken. “Door digitalisering en vlootvernieuwing kunnen we flexibel met personeel omgaan en het beroep toekomstbestendig maken.”

Tijdens de testperiode blijft er nog een volledige bemanning aan boord aanwezig. De proef wordt uitgevoerd op het traject tussen Scharnebeck en Salzgitter. In een volgende fase hoopt HGK Shipping met een kleinere bemanning te mogen varen.

Foto: Stella Scheibenzuber | HGK Shipping

In België en Nederland wordt al met succes geëxperimenteerd met op afstand bestuurde binnenvaartschepen. Duitsland volgt nu dit voorbeeld en zet daarmee een grote stap richting modernisering van de sector.

Shein opent groot warehouse in Vietnam om invoerheffingen VS te ontlopen

Foto: Adobe Stock

HANOI/SHANGHAI – De Chinese fastfashionwebshop Shein gaat een enorm magazijn huren in Vietnam, meldt persbureau Reuters op basis van twee anonieme bronnen. Het is de eerste keer dat Shein in het land actief is.

Shein zou hiertoe hebben besloten om de blootstelling aan de onvoorspelbare handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China te verminderen.

Shein, dat producten als fietsbroekjes en zomerjurken tegen zeer lage prijzen verkoopt, heeft bijna 15 hectare industriegrond gehuurd voor een magazijn in de buurt van Ho Chi Minhstad, het commerciële centrum van Vietnam, aldus de bronnen.

Eind april berichtte de Financial Times dat Shein mogelijkheden aan het verkennen was om de toelevering voor de VS anders te organiseren om hoge invoerheffingen te ontlopen.

Universiteit Utrecht wil project met regering Israël stoppen

UTRECHT – De Universiteit Utrecht wil stoppen met een project waaraan ook het Israëlische ministerie van Volksgezondheid meedoet. De universiteit “onderzoekt of dit mogelijk is”. Ook een uitwisseling met de Haifa University wordt opgezegd.

De Universiteit Utrecht heeft vrijdag ook bekendgemaakt voorlopig geen nieuwe samenwerkingen met Israëlische organisaties aan te gaan.

Andere lopende samenwerkingen met instellingen in Israël gaan wel door. Onderzoekers zelf mogen ook blijven samenwerken met collega’s in Israël.

Japanse economie krimpt door dalende export

TOKIO – De Japanse economie is in de drie maanden tot en met maart 0,2 procent gekrompen in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Het land exporteerde minder en huishoudens gaven minder uit, meldde het economisch onderzoeksbureau van de Japanse regering bij een eerste raming. Het is het eerste kwartaal van krimp sinds begin vorig jaar.

De cijfers laten zien dat de Japanse economie al kwakkelde voordat Donald Trump begin april hoge “wederkerige” importheffingen voor veel handelspartners van de Verenigde Staten aankondigde, om ze vervolgens voor een periode van negentig dagen fors te verlagen. Japan, de op drie na grootste economie ter wereld, is erg afhankelijk van de export en verkoopt veel auto’s en auto-onderdelen aan het buitenland.

Economen waarschuwen dat handelsspanningen daarom voor grote problemen voor de Japanse economie kunnen zorgen. “De onzekerheid is sterk toegenomen door de heffingen van Trump en het is waarschijnlijk dat de neerwaartse economische trend de komende tijd duidelijker wordt”, zei econoom Ryutari Kono van de bank BNP Paribas.

Moeizame gesprekken

Net als veel andere landen probeert Japan tot een nieuwe handelsovereenkomst te komen met de VS. Maar de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick liet eerder doorschemeren dat hij moeizame gesprekken verwacht met Japanse vertegenwoordigers. Tokio is onder andere huiverig om concessies te doen die de eigen landbouwsector kunnen schaden.

Ook binnenlandse factoren zetten een rem op de economische groei. Japanners hebben te maken met sterk gestegen kosten, voornamelijk voor voedingsmiddelen. Hierdoor zijn de vooruitzichten voor de consumptie ook somber.

×