Clicky

dinsdag 5 augustus 2025 - 17:08 uur
Home Blog Pagina 2

Duitse douane int ruim 8.000 euro aan achterstallige tol bij Portugees transportbedrijf

KONSTANZ – De Duitse douane heeft op 29 juli 2025 bij een controle op het douanekantoor Konstanz – Autobahn een openstaande tolvordering van meer dan 8.000 euro geïnd bij een Portugese transportonderneming. Dat meldt de Duitse douane.

Tijdens een routinematige controle zonder concrete verdenking bleek dat de in Portugal gevestigde vervoerder nog 8.010 euro verschuldigd was aan openstaande tolheffingen en bijbehorende boetes.

De elf vorderingen hadden betrekking op niet-betaalde mautgelden die tussen januari en april 2025 waren opgelopen.

De transportonderneming wist het volledige bedrag via een spoedoverboeking direct te voldoen. Hierdoor kon de chauffeur zijn rit met vracht zonder verdere vertraging voortzetten.

Gestolen oplegger aangetroffen in Beringe

Gestolen Trailer
Foto: Edward Media

BERINGEN – Dinsdagochtend is op het industrieterrein aan de Oude Kooien in Beringen (gemeente Peel en Maas) een gestolen oplegger aangetroffen. Het voertuig stond afgekoppeld geparkeerd.

De oplegger is herkenbaar aan de zeilen die erop wijzen dat het voertuig afkomstig is van een aluminiumbedrijf.

Over de herkomst van de oplegger en de inhoud ervan is vooralsnog niets bekend.

De politie Limburg laat weten dat de zaak is overgedragen aan de Landelijke Eenheid.

Hierdoor kan de regionale politie momenteel geen verdere details verstrekken.

Mogelijk strengere eisen voor zijafscherming voor vrachtwagens, trailers en aanhangwagens

Trailer
Foto: Adobe Stock | UTBP

ZOETERMEER – Er zijn vergevorderde plannen om de regelgeving voor de zijafscherming van vrachtwagens, trailers en aanhangwagens aan te scherpen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil een werkgroep van de Verenigde Naties de minimale hoogte van zijafscherming verlagen van 550 mm naar 450 mm. Ook zou bij uitschuiftrailers zijafscherming verplicht worden voor het uitgeschoven deel.

De beoogde wijzigingen komen uit het VN-reglement voor algemene voertuigveiligheid (Reglement 73 van de UNECE) en zouden moeten gelden voor alle nieuw te registreren voertuigen binnen Europa. Het voorstel om de minimale hoogte van de zijafscherming met 100 mm te verlagen is afkomstig uit Japan, waar deze maatregel al jaren van kracht is. Vanuit het oogpunt van internationale harmonisatie wil Japan dat deze bepaling wordt opgenomen in het UNECE-reglement.

Het voorstel om ook zijafscherming te verplichten bij het uitschuifbare gedeelte van trailers komt uit het Verenigd Koninkrijk. Beide voorstellen zijn volgens de initiatiefnemers bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Bezwaren uit transportsector en industrie

Volgens TLN is er vanuit diverse landen, brancheorganisaties en de industrie kritiek op de plannen. Het verlagen van de minimale hoogte van de zijafscherming zou voor bepaalde voertuigen en toepassingen in de praktijk tot problemen kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan schade bij het op- en afrijden van ferry’s in intermodaal vervoer, het plaatsen van trailers op treinen of het laden en lossen in laadkuilen.

Ook bestaat er twijfel over de noodzaak van verplichte zijafscherming bij het uitgeschoven deel van uitschuiftrailers. Daarnaast zijn er zorgen over het extra gewicht en de bijkomende kosten van de aanpassingen, en de vraag of deze wel daadwerkelijk bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

Uitzonderingen en ingangsdata

Na overleg zijn er enkele uitzonderingen opgenomen. Zo zullen de strengere eisen niet gelden voor bakwagens met een wielbasis van meer dan 6.500 mm en voor off-road vrachtwagens. Voor trailers en aanhangwagens blijven de voorstellen vrijwel ongewijzigd.

Als de regelgeving wordt aangenomen, zouden de nieuwe eisen voor de minimale hoogte van zijafscherming per 1 september 2034 ingaan voor nieuw te registreren voertuigen. De verplichting voor zijafscherming van het uitschuifbare deel van uitschuiftrailers zou gelden vanaf 1 september 2027 voor nieuwe typegoedkeuringen, en een jaar later – vanaf 1 september 2028 – voor alle nieuwe registraties. Voor bestaande voertuigen verandert er niets.

Besluitvorming in november

Het huidige voorstel zal naar verwachting in november worden besproken in de hoogste VN-werkgroep op het gebied van voertuigreglementen (WP.29) en daar worden aangenomen. TLN meldt dat zij, samen met de RAI Vereniging en Europese koepelorganisaties, nog onderzoekt of er ruimte is voor aanpassingen aan het voorstel.

TLN roept bedrijven op om praktijkvoorbeelden, onderbouwingen en foto’s aan te leveren ter ondersteuning van hun standpunt. Deze kunnen worden gestuurd naar Ambro Smit, beleidsadviseur Techniek bij TLN, via asmit@tln.nl.

TSMC ontdekt mogelijk lek van geavanceerde chiptechnologie

TAIPEI – Het Taiwanese TSMC, ‘s werelds grootste chipfabrikant, heeft een mogelijk lek van bedrijfsgeheimen ontdekt met betrekking tot zijn geavanceerde chiptechnieken. De maker van chips voor onder meer Apple heeft al maatregelen genomen tegen personeel dat verantwoordelijk wordt geacht.

Dinsdag meldde de Japanse krant Nikkei dat TSMC meerdere werknemers had ontslagen die ervan werden verdacht vertrouwelijke informatie over de ontwikkeling van 2-nanometerchips te hebben willen bemachtigen. Die volgende generatie halfgeleiders gaat in de tweede helft van dit jaar in massaproductie en zal uiteindelijk een groot aantal apparaten aandrijven, van smartphones tot apparatuur voor de ondersteuning van kunstmatige intelligentie (AI).

TSMC, een grote klant van de Nederlandse chipmachinemaker ASML, stelt een intern onderzoek te hebben uitgevoerd en het probleem “vroeg” te hebben geïdentificeerd. Ook zijn juridische stappen genomen. Over de mogelijke schade is niets bekendgemaakt.

Dode bij brand in woning Leidschendam, politie doet onderzoek

LEIDSCHENDAM – Bij een brand in een woning in Leidschendam is in de nacht van maandag op dinsdag een dode gevonden, meldt de politie.

De brand woedde op de derde verdieping van een flat aan de Gravin Juliana van Stolberglaan.

De politie zegt nog niets over de identiteit van het slachtoffer. Wat er is gebeurd, is nog onduidelijk. De politie doet onderzoek.

Het vuur ontstond rond 02.30 uur en was volgens de brandweer lastig onder controle te krijgen. Rond 04.00 uur lukte dat alsnog. Voor zover bekend zijn er geen andere slachtoffers.

Grootste deel zonnepaneelvermogen in Nederland ligt bij bedrijven

Zonnepanelen op loods
Foto: Pixabay | Scottwebb

DEN HAAG – Eind 2024 bedroeg het totale opgestelde vermogen van zonnepanelen in Nederland 28,6 gigawattpiek. Van dit vermogen lag bijna 60 procent bij bedrijven, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee zijn bedrijven goed voor het grootste aandeel in de Nederlandse zonne-energiemarkt.

Hoewel de jaarlijkse groei van het opgestelde vermogen iets lager uitviel dan voorgaande jaren, blijft de totale capaciteit toenemen. In 2024 werd 70 procent van het nieuwe vermogen toegevoegd op bedrijfspanden en 30 procent op woningen. In 2023 was die verdeling nog vrijwel gelijk.

Snelle groei bij bedrijven

Het paneelvermogen bij bedrijven steeg in 2024 naar 16,95 gigawattpiek, tegen 13,92 gigawattpiek een jaar eerder. Bij woningen nam het toe van 10,38 naar 11,67 gigawattpiek. Daarmee wordt de trend bevestigd dat het bedrijfsleven stevig inzet op zonne-energie.

Sinds 2014 is het paneelvermogen bij bedrijven ruim vijftig keer zo groot geworden, terwijl het bij woningen ruim zeventien keer is toegenomen.

Jaar Bedrijven (GWp) Woningen (GWp)
2014 0,336 0,671
2024* 16,949 11,672
* naar voorlopige cijfers

 

Omvormervermogen en rendement

Zonnestroominstallaties bestaan naast zonnepanelen ook uit omvormers. Eind 2024 bedroeg het totale omvormervermogen in Nederland 25,6 gigawatt – lager dan het paneelvermogen. Dit verschil, samen met factoren zoals paneeloriëntatie en zoninstraling, zorgt ervoor dat de daadwerkelijke stroomproductie lager is dan het geïnstalleerde piekvermogen doet vermoeden.

Bij bedrijven is het omvormervermogen gemiddeld 87 procent van het paneelvermogen, bij woningen ligt dit op 93 procent. Eind 2024 lag 58 procent van het totale omvormervermogen bij bedrijven.

Gemeenten met hoogste zonnepaneelvermogens per woning

Op gemeentelijk niveau scoort Rozendaal het hoogst met een gemiddeld paneelvermogen van 2,82 kilowattpiek per woning. Ook in Boekel en Someren ligt dit rond de 2,8 kWp per woning. Gemiddeld lag eind 2024 het paneelvermogen per woning op 1,4 kilowattpiek – gerekend over álle woningen, dus inclusief woningen zonder zonnepanelen.

Meer dan 90 procent van de Nederlandse gemeenten heeft inmiddels een gemiddeld vermogen per woning van meer dan 1 kilowattpiek. Bijna 40 procent zit zelfs boven de 2 kWp.

CBS publiceert later meer gedetailleerde cijfers

Later dit jaar publiceert het CBS aanvullende cijfers over het daadwerkelijke aantal woningen met zonnepanelen. Op regionaal niveau wordt alleen gerapporteerd over het aantal zonnestroominstallaties, niet over het aandeel woningen met panelen.

DLG test emissievrije koeltrailers van Sunswap in samenwerking met TIP Group

AMSTERDAM – TIP Group, een toonaangevende Europese aanbieder van materieeldiensten, is samen met het Britse cleantechbedrijf Sunswap en Daily Logistics Group (DLG) een langdurige proef gestart met een volledig emissievrije koeltrailer. DLG, specialist in geconditioneerd multimodaal transport door Europa, test de innovatieve koeloplossing op langeafstandsroutes in Europa.

De proef betreft de Sunswap Endurance, een speciaal ontwikkelde koelunit die geavanceerde accutechnologie combineert met geïntegreerde zonne-energie. TIP stelt de trailer beschikbaar aan DLG, dat de technologie in de praktijk test op veeleisende internationale trajecten. De pilot is bedoeld om aan te tonen dat Sunswaps emissievrije technologie, die al succesvol wordt ingezet bij zestien Britse klanten, ook op Europese schaal betrouwbaar en rendabel is.

Duurzaam alternatief voor dieselkoeling

De Endurance-unit beschikt over zonnepanelen op het dak van de trailer. In combinatie met een modulaire batterij en een energie-efficiënt systeem biedt deze unit een krachtige oplossing zonder uitstoot van CO₂, stikstofoxiden of fijnstof. Uit Britse data blijkt dat Sunswap tot 81 procent op operationele kosten bespaart ten opzichte van traditionele dieselkoelinstallaties. Bovendien staat één Sunswap-unit gelijk aan een CO₂-besparing van 26 personenauto’s per jaar. Dankzij de zonnepanelen wordt tot 85 procent van de benodigde energie jaarlijks opgewekt via gratis zonne-energie, wat de afhankelijkheid van netstroom en extra accu’s vermindert.

Reacties van betrokken partijen

Ingmar Coppoolse, Manager Fleet, Claims & HESQ bij DLG: “Wij zijn verheugd om samen met TIP en Sunswap deel te nemen aan deze veelbelovende proef. Innovaties zoals die van Sunswap bieden concrete kansen om de uitstoot in het Europese FMCG-transport drastisch te verlagen. Het volledig uitfaseren van dieselkoeling in het wegtransport is een essentiële stap naar een duurzamere sector.”

Rogier Laan, Vice President Sales and Marketing bij TIP Group: “Met meer dan 16.000 koeltrailers in onze lease- en verhuurvloot, dragen wij actief bij aan het testen van duurzame transportoplossingen. Onze ambitie is om dieselgebruik in nieuwe koeltrailers volledig uit te bannen.”

Michael Lowe, CEO van Sunswap, benadrukt het belang van deze stap: “Deze samenwerking met TIP en DLG toont aan dat onze elektrisch aangedreven koeltechnologie klaar is voor de Europese markt. We leveren hiermee zowel milieuwinst als operationele betrouwbaarheid.”

Over de betrokken partijen

Daily Logistics Group (DLG) is een vooraanstaande Europese logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in vers-, koel- en vriestransport. Vanuit strategische hubs in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk biedt DLG multimodale oplossingen die CO₂-uitstoot reduceren door wegvervoer slim te combineren met spoor en short sea shipping.

Sunswap is een Britse ontwikkelaar van emissievrije koeltechnologie. Het bedrijf combineert batterijopslag en zonne-energie in een eigen ontworpen koelsysteem voor trailers. Na succesvolle proeven in het Verenigd Koninkrijk wordt de technologie nu uitgerold in Europa.

Advocaat kroongetuige: waanzin dat veiligheid niet geregeld is

BREDA – Het is “waanzin” dat de veiligheid rond Marengo-kroongetuige Nabil B. “nog steeds niet” goed geregeld is. Dat zegt zijn advocaat Peter Schouten in reactie op berichtgeving van Het Parool. De krant schrijft dat er grote zorgen zijn in de familie van B. nu hij binnenkort vrijkomt. Er is vrees dat vanuit de onderwereld via die naasten pogingen zullen worden ondernomen om B.’s verblijfplaats te achterhalen, hoewel zij niet zullen weten waar hij is.

“Het gaat om veiligheid, veiligheid, veiligheid”, zegt Schouten. “Ik ben al jaren verbijsterd dat het Openbaar Ministerie dit niet lijkt te begrijpen.” Het lijkt er volgens de advocaat op dat er niet geleerd is van het zeer kritische rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in maart 2023 verscheen. Daarin stond dat er grote veiligheidsfouten zijn gemaakt rond de drie moorden die tijdens het Marengo-proces zijn gepleegd. Kort nadat begin 2018 bekend werd dat het OM een deal met de kroongetuige had gesloten, werd zijn broer doodgeschoten. Hij had niets met de strafzaak te maken. In 2019 is B.’s advocaat Derk Wiersum vermoord en in 2021 zijn vertrouwenspersoon Peter R. de Vries.

Het OM zegt in reactie niet te kunnen ingaan op specifieke veiligheidsmaatregelen, maar dat er wel degelijk is geleerd van het OVV-rapport. “De veiligheid van alle betrokkenen heeft onze volle aandacht”, aldus een woordvoerder.

B. heeft strafvermindering gekregen in ruil voor zijn belastende verklaringen over onder anderen Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi. De straf heeft hij nu bijna uitgezeten. “Voor Nabil is het dubbel”, zegt Schouten. “Aan de ene kant is hij blij dat hij vrijkomt. Maar hij maakt zich grote zorgen over de veiligheid van zijn familie en andere betrokkenen.”

Het omvangrijke liquidatieproces Marengo loopt momenteel in hoger beroep. Op 2 september is een nieuwe zitting gepland. Taghi en twee medeverdachten zijn door de rechtbank tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld.

Royal Dutch LV Logistics opent vier nieuwe kantoren in Vietnam

LV Logistics

VLAARDINGEN – Royal Dutch LV Logistics heeft vier nieuwe kantoren geopend in Vietnam, gevestigd in Ho Chi Minh City, Hanoi, Da Nang en Haiphong. Deze uitbreiding vormt een belangrijke stap in het versterken van de aanwezigheid van het bedrijf in Azië en het verder ontwikkelen van zijn capaciteiten op het gebied van full-service logistiek en projectlogistiek.

Vietnam wordt steeds meer erkend als een belangrijke speler in wereldwijde handel en productie. De strategische ligging, groeiende infrastructuur en toenemende rol in regionale supply chains maken Vietnam voor LV Logistics een ideale basis voor logistieke operaties in Zuidoost-Azië.

Mark van Herk, CEO van Royal Dutch LV Logistics: “Wij zijn er trots op dat ons bedrijf blijft groeien, zowel in schaal als in bereik. Onder leiding van Suresh Joseph, Regionaal Directeur van LV Logistics Azië, heeft ons LV-team in Azië door de jaren heen een sterke en betrouwbare reputatie opgebouwd, met een diverse en loyale klantenkring in meerdere sectoren. De opening van vier nieuwe kantoren in Vietnam is een logische volgende stap in onze regionale ontwikkeling. Met de steun van ons wereldwijde netwerk van eigen kantoren en toegewijde agenten ben ik ervan overtuigd dat we onze aanwezigheid in Azië verder zullen uitbreiden en waarde zullen blijven leveren aan onze klanten door onze lokale expertise en internationale netwerk.”

Suresh Joseph, Regionaal Directeur van LV Logistics Azië: “De uitbreiding van LV naar Vietnam is een strategische zet om onze logistieke aanwezigheid in Azië te versterken. Met de groeiende rol van Vietnam als regionaal handels- en productiecentrum stelt het oprichten van vier nieuwe kantoren ons in staat dichter bij belangrijke supply chain-routes te zijn en onze klanten nog beter te ondersteunen bij hun veranderende distributiebehoeften. Deze groei vormt ook de basis voor toekomstige uitbreidingen naar buurlanden zoals Laos en Cambodja, waardoor we snellere, betrouwbaardere en kosteneffectieve oplossingen kunnen bieden met regionale connectiviteit en lokale kennis.”

De nieuwe kantoren van LV Logistics in Vietnam zullen een breed scala aan logistieke diensten aanbieden, waaronder:

  • End-to-end vracht- en supply chain management
  • Magazijn- en distributiediensten
  • Grensoverschrijdende logistiek en douaneafhandeling
  • Real-time tracking en klantenservice

Met de toevoeging van deze vier locaties heeft LV Logistics nu meer dan 40 kantoren wereldwijd. Het bedrijf werd in 1921 opgericht in Vlaardingen, Nederland, als J. Lensveld & Zonen. In de afgelopen eeuw is het uitgegroeid van een Nederlands familiebedrijf tot een wereldwijde logistieke dienstverlener.

In 2021 ontving het bedrijf het predicaat ‘Koninklijk’, als erkenning voor zijn langdurige bijdrage aan de Nederlandse economie en internationale handel.

Het internationale hoofdkantoor van LV Logistics is gevestigd in Vlaardingen, Nederland. In Azië heeft LV Logistics al kantoren in Singapore, Maleisië (Johor Bahru), Indonesië (Jakarta, Surabaya, Balikpapan, Makassar, Batam) en Oezbekistan (Tashkent).

De uitbreiding naar Vietnam weerspiegelt de voortdurende inzet van het bedrijf voor groei in de regio en het leveren van op maat gemaakte logistieke oplossingen met kennis van de lokale markt.

Opnieuw meer gebruikte auto’s verkocht in juli

BUNNIK – Het aantal verkochte gebruikte auto’s in Nederland is in juli opnieuw gestegen, melden brancheorganisatie BOVAG en dataplatform RDC. In totaal wisselden bijna 185.000 occasions van eigenaar, ruim 6 procent meer dan een jaar eerder.

De meeste daarvan, ruim 119.000, werden geleverd door autobedrijven. De verkoop van de overige gebruikte auto’s vond plaats tussen particulieren onderling. Over de eerste zeven maanden van dit jaar wisselden ongeveer 1,3 miljoen occasions van eigenaar, 4,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2024.

Volgens BOVAG en RDC stonden begin augustus ruim 394.000 occasions te koop, 20.000 meer dan vorig jaar. Bijna 278.000 daarvan zijn benzineauto’s. Het aantal gebruikte elektrische auto’s dat te koop staat, is in een jaar tijd flink toegenomen, van ongeveer 17.000 tot ruim 21.000.

Het populairste occasionmerk in de eerste zeven maanden van dit jaar, zowel bij particulieren als autohandelaren, was Volkswagen. Bij de verkoop tussen particulieren onderling wisselde de Volkswagen Golf het vaakst van eigenaar. Bij autohandelaren werd de Volkswagen Polo het meest verkocht. Ook de Opel Corsa was populair.

Mogelijk salmonella in kippenbouten van DekaMarkt

Dekamarkt Kippenbouten

VELSEN-NOORD – Kippenbouten die zijn verkocht bij DekaMarkt zijn mogelijk besmet met salmonella, meldt de supermarkt.

Het gaat om de gekruide Dekavers Scharrel kippenbouten in verpakkingen van twee stuks en om de kiloverpakkingen Dekavers Scharrel kippenbouten, beide met een houdbaarheidsdatum tot komende vrijdag.

Salmonella is een bacterie die kan leiden tot een darminfectie. Wie besmet is, kan last krijgen van diarree, buikkrampen, misselijkheid en overgeven.

Jonge kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen lopen een groter risico op ernstige klachten na een besmetting.

NS blokkeert verschillende digitale passen vanwege fraude met reizen

UTRECHT – NS heeft verschillende digitale betaalpassen laten blokkeren omdat daarmee werd gefraudeerd. Dat bevestigde een woordvoerder van de spoorwegmaatschappij na berichtgeving van de NOS. Het gaat om betaalpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. Deze zijn sinds 1 juli niet meer bruikbaar.

Reizigers konden een virtuele betaalpas aanmaken, daarmee in- en uitchecken, en deze pas vervolgens verwijderen. Zo voorkwamen ze dat reiskosten werden afgeschreven. Bij controle zagen conducteurs echter wel een geldig vervoersbewijs.

Het is inmiddels ruim twee jaar mogelijk om in- en uit te checken met een bankpas of creditcard. De nieuwe betaalmethode was vooral bedoeld om reizen met de trein makkelijker te maken voor mensen die dit niet zo vaak doen.

Revolut betreurt de blokkade, laat een woordvoerder weten. Volgens hem ligt het probleem niet bij Revolut, maar bij Translink. Dat is het bedrijf dat de ov-betalingen verwerkt, maar deze pas op een later moment afschrijft. “Reizigers kunnen precies hetzelfde misbruik plegen met kaarten van elke willekeurige bank, vanwege Translinks model”, stelt de zegsman.

Ook wordt door het “eenzijdige besluit” geen rekening gehouden met reizigers zonder kwaad in de zin. “Revolut onderzoekt nu (juridische) mogelijkheden om de belangen van zijn Nederlandse klanten te beschermen”, zegt de woordvoerder. Reizen met een fysieke bankpas van Revolut is nog wel mogelijk.

Auto rijdt woning in Tiel binnen en raakt gasmeter, blok ontruimd

TIEL – In Tiel is maandagavond een auto een woning binnengereden. Omdat daarbij de gasmeter werd geraakt, ontruimden de hulpdiensten uit voorzorg elf woningen. Een deel van de bewoners kon in de loop van de avond weer naar huis, anderen moesten langer wachten totdat de situatie weer veilig was en hun woning genoeg was geventileerd.

Voor de bewoners van het blok aan Flipje’s Erf in de Gelderse stad is tijdelijke opvang geregeld in een wijkcentrum, Het Oosthonk. Er is een aannemer ingeschakeld om het meest beschadigde huis stabiel te maken.

Medewerkers van netbeheerder Liander sloten de hoofdgasleiding af. Daarvoor moesten ze eerst de hoofdleiding opgraven, liet Veiligheidsregio Gelderland-Zuid weten. De auto zelf moest laat op de avond nog uit het pand worden gehaald. Het is een elektrische auto. Om risico’s uit te sluiten, gaat de brandweer die in een dompelcontainer met water zetten. Die procedure wordt bij brandgevaar vaker toegepast.

Waardoor de auto het pand binnenreed, is nog onduidelijk. Over de toestand van de bestuurder had de veiligheidsregio ook nog geen verdere informatie. Wel kwam een ambulance ter plaatse om hulp te verlenen.

Minderjarig meisje gewond door steekpartij in Capelle

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – Een minderjarig meisje is maandagavond gewond geraakt toen ze in Capelle aan den IJssel op straat werd neergestoken.

De politie heeft twee eveneens minderjarige verdachten aangehouden. Het gaat om een jongen en een meisje.

Meer gegevens over slachtoffer en verdachten geeft de politie nog niet vrij. Over de aanleiding voor het geweld is ook nog niets bekend. De steekpartij gebeurde in de buurt van een supermarkt aan de Wingerd, niet ver van de gemeentegrens met Rotterdam.

Het meisje dat gewond raakte, is naar het ziekenhuis gebracht. Ze was volgens de politie bij bewustzijn.

Media: Israël wil hele Gazastrook bezetten

JERUZALEM – Israël wil de hele Palestijnse Gazastrook innemen. Premier Benjamin Netanyahu heeft bevestigd dat er een besluit is genomen om het gebied volledig te bezetten. Ook komen er speciale militaire operaties in gebieden waar gijzelaars worden vastgehouden, melden Israëlische media zoals The Jerusalem Post.

Het kantoor van Netanyahu zou ook een boodschap hebben overgebracht aan de stafchef van de strijdkrachten: “Als u het hier niet mee eens bent, moet u ontslag nemen.”

Eerder meldden media dat Netanyahu ernaar zou neigen het offensief in Gaza uit te breiden en de hele strook in te nemen. Zij baseerden zich op een regeringsfunctionaris. Netanyahu roept dinsdag zijn kabinet bijeen om een besluit te nemen over de kwestie.

Israël staat internationaal steeds meer onder druk, ook bij traditionele bondgenoten, om meer hulp toe te laten voor burgers in de afgegrendelde Gazastrook. Verder is het Netanyahu na ruim anderhalf jaar oorlog nog steeds niet gelukt alle gijzelaars te bevrijden en de Palestijnse beweging Hamas te vernietigen. Die groepering zat achter de grootscheepse aanval van 7 oktober 2023 op Israël, de aanleiding voor de oorlog in Gaza

×