Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 00:40 uur
Home Blog Pagina 2

Ruim half miljoen huishoudens hebben te maken met energiearmoede

DEN HAAG – Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens hadden vorig jaar te maken met energiearmoede. Dat concluderen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO op basis van een voorlopige schatting. Dat is een flinke toename ten opzichte van 2023. Volgens de organisaties had de stijging vooral te maken met het wegvallen van financiële steunmaatregelen, zoals de energietoeslag en een prijsplafond voor energie.

Huishoudens met energiearmoede hebben een laag inkomen en tegelijkertijd te maken met hoge energiekosten. Wat ook meespeelt, is in hoeverre zij in een huis wonen dat bijvoorbeeld slecht te verwarmen is door gebrekkige isolatie. Als gevolg daarvan zijn zij een relatief groot deel van hun inkomen kwijt aan energie.

Volgens het CBS en TNO hadden vorig jaar ongeveer 510.000 huishoudens te maken met energiearmoede, wat neerkomt op 6,1 procent van alle Nederlandse huishoudens. Het gaat relatief vaak om alleenstaanden die leven van een pensioen of uitkering. In 2023 waren 331.000 huishoudens nog ‘energiearm’, oftewel 4 procent van alle huishoudens.

Energiearme huishoudens besteedden vorig jaar gemiddeld bijna 12 procent van hun inkomen aan hun energierekening. Dat is een toename van 4,5 procentpunt, wat komt doordat de inkomens minder hard zijn gestegen dan de energie-uitgaven. Alle huishoudens samen zijn gemiddeld genomen bijna 5 procent van hun inkomen kwijt aan energie.

Huishoudens konden in 2022 en 2023 nog aanspraak maken op een energietoeslag. Die bedroeg voor de meeste huishoudens 1300 euro per jaar. Ook kwam er in 2023 een prijsplafond, waardoor er een maximumprijs gold voor de eerste 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom. Door het wegvallen van deze maatregelen zijn de energiekosten toegenomen.

Volgens onderzoekster Anika Batenburg van TNO kan een deel van de energiearmoede worden opgelost met het verduurzamen van woningen. Voor de groep die daarna alsnog een hoge energierekening heeft, kan inkomensbeleid uitkomst bieden. “Het is aan de politiek om daar keuzes in te maken hoe dat probleem aan te pakken”, aldus Batenburg.

Het CBS en TNO merken wel op dat het aantal huishoudens met energiearmoede lager is dan in 2019, ook al lagen de energiekosten toen veel lager. In dat jaar was sprake van 682.000 energiearme huishoudens. De organisaties schrijven dat verschil toe aan de verbetering van de kwaliteit van woningen sindsdien. Ook gaan huishoudens inmiddels veel zuiniger om met energie en zijn inkomens gestegen.

Vrachtwagen richt ravage aan in Oberhausen – chauffeur en voetganger overleden

Foto: Polizei Oberhausen

OBERHAUSEN – In de Duitse stad Oberhausen heeft donderdagavond een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij twee mensen om het leven kwamen, onder wie een vrachtwagenchauffeur.

Volgens de politie reed de vrachtwagen rond 18.00 uur meerdere geparkeerde auto’s aan in de Flugstraße en kwam vervolgens tot stilstand tegen een woonhuis.

Bij het ongeval kwam ook een voetgangster om het leven. Daarnaast raakte één persoon gewond. De hulpdiensten rukten massaal uit. Ook een traumahelikopter werd ingezet.

Slachtofferhulp werd verleend aan getuigen en agenten die onder de indruk waren van het heftige ongeval.

De politie van Oberhausen is een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeluk. De opname van het verkeersongeval is nog in volle gang.

Verdere details over de identiteit van de slachtoffers of mogelijke oorzaken zijn op dit moment nog niet bekend.

Timmermans: tijd dat ook Nederland Palestina als staat erkent

DEN HAAG – Frans Timmermans vindt dat Nederland in navolging van Frankrijk Palestina als staat zou moeten erkennen. “Macron heeft gelijk. De erkenning van Palestina is een noodzakelijke stap naar vrede”, schrijft de GroenLinks-PvdA-leider op X.

Donderdag werd bekend dat de Franse president Emmanuel Macron op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september Palestina officieel als staat zal erkennen. “Tijd dat ook Nederland die stap zet”, aldus Timmermans. “Netanyahu wil Gaza van de kaart vegen en de Gazanen door geweld en uithongering verdrijven. Dat Den Haag wegkijkt en niets doet, is onverteerbaar.”

“En laat Nederland dit voorbeeld nu volgen!”, vindt ook Sarah Dobbe van de SP. Zo staat D66-leider Rob Jetten er ook in: “Premier Schoof, VVD en NSC kunnen een voorbeeld nemen aan Parijs.” Stephan van Baarle van DENK staat er hetzelfde in en stelt Kamervragen. De Partij voor de Dieren vindt ook dat Nederland zich hierbij moet aansluiten.

Diederik van Dijk van de SGP vindt het een “volstrekt immoreel” plan. “Dit vereist dat Israël grondgebied opgeeft en zijn veiligheid afbreekt. In ruil daarvoor zullen de Palestijnen ophouden met het vermoorden van Israëli’s. Gaza bewijst dat dit niet werkt.”

Importheffingen VS kosten Volkswagen 1,3 miljard euro

WOLFSBURG – De Amerikaanse importheffingen hebben het Duitse autoconcern Volkswagen in de eerste helft van dit jaar 1,3 miljard euro gekost. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De winst is hierdoor met ruim een derde gedaald.

Volkswagen, waar ook merken als Porsche, Audi en Škoda onder vallen, boekte het afgelopen halfjaar een omzet van ruim 158 miljard euro, iets minder dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg bijna 4,5 miljard euro, tegen ruim 7,2 miljard euro in de eerste helft van 2024.

De VS belasten de import van auto’s die buiten het land worden gemaakt sinds april met een heffing van 25 procent.

Volkswagen maakte eerder al bekend het afgelopen kwartaal aanzienlijk minder auto’s te hebben verkocht in Noord-Amerika. Begin dit jaar werden meer auto’s verkocht in die regio, maar toen waren de importheffingen nog niet van kracht.

EU-heffingen raken 30 procent van Nederlandse import uit VS

Foto: Adobe Stock | Transport Online

DEN HAAG – De aangekondigde tegenheffingen van de Europese Commissie op Amerikaanse goederen kunnen ongeveer 30 procent van de Nederlandse import raken. Het gaat dan om de waarde van deze import, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De heffingen zullen vooral hightechproducenten raken, waaronder medische apparatuur en datatechnologie.

De Verenigde Staten dreigen de import van Europese goederen vanaf 1 augustus te belasten met een heffing van 30 procent, mocht de Europese Unie voor die tijd geen handelsovereenkomst sluiten. Als het zover komt, wil de EU met tegenheffingen ter waarde van 93 miljard euro komen.

De Amerikaanse goederen die te maken krijgen met deze tegenheffingen en Nederland binnenkomen, vertegenwoordigen een waarde van ruim 19 miljard euro. Dat komt neer op 30 procent van de Nederlandse goederenimportwaarde uit de VS in 2024. Nederland draagt daarmee volgens het CBS na Duitsland het grootste deel van de maatregelen.

Vooral medische apparatuur die ons land binnenkomt wordt daardoor hard getroffen, zoals bijvoorbeeld pacemakers en stents. Daarvan lag de waarde van de import uit de VS vorig jaar op bijna 2,5 miljard euro. Ook producten als computers, laptops en tablets worden geraakt door de tegenheffingen, evenals meetinstrumenten om bijvoorbeeld afstanden of snelheden te meten.

Het CBS merkt evenwel op dat ruim de helft van dit aandeel direct wordt doorgevoerd naar de rest van Europa. Daardoor blijft de economische last voor Nederland beperkt. Bovendien leveren de heffingen ook extra inkomsten op voor importeurs. Van de geïnde heffingen mogen EU-lidstaten namelijk 25 procent zelf houden. Dat kan de Nederlandse schatkist volgens het CBS naar schatting ongeveer 1,5 miljard euro opleveren.

Heijmans: Nederland kan vastlopen door achterstand infra-onderhoud

ROSMALEN – De onderhoudsachterstand van onze wegen, bruggen en viaducten is aanzienlijk en tegenwoordig groter dan de beschikbare budgetten. Als we willen voorkomen dat Nederland vastloopt, is een goede infrastructuur een vereiste. En daarvoor zijn extra financiële overheidsmiddelen nodig, waarschuwt topman Ton Hillen bij de publicatie van de halfjaarcijfers van bouwconcern Heijmans.

Zijn opmerking volgt op geluiden uit Den Haag van financiële tekorten. Zo becijferde de Rekenkamer in mei dat het tekort voor het onderhoud van snelwegen oploopt naar 20,5 miljard euro in 2038. Ook de inmiddels opgestapte PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) concludeerde meermaals dat hij geld tekortkwam voor alle bestaande en nieuw aan te leggen auto- en spoorwegen.

Heijmans is onder meer actief voor Schiphol, waar de Buitenveldertbaan wordt gerenoveerd. Dit project moet in september klaar zijn. “Een goede infrastructuur is de ruggengraat van onze samenleving en economie”, onderstreept Hillen.

‘Modulaire bouw’

De onderneming heeft naar eigen zeggen een sterk eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 8 procent naar 1,3 miljard euro en de winst liep op tot 59 miljoen euro, van 37 miljoen euro een jaar terug. Heijmans ziet in de cijfers ook aanleiding om zijn verwachtingen voor de winstmarge dit jaar te verhogen.

Het aantal verkochte woningen steeg licht, van 1587 naar 1634. Hier blijven zaken als de trage afgifte van vergunningen en de stikstofdiscussie volgens Heijmans drukken op de groei. Het bedrijf ziet ook de betaalbaarheid van huizen als knelpunt. Hoewel de rente daalt, blijven de bouwkosten hoog. “Wonen zal alleen betaalbaarder worden als we het aanbod vergroten en modulaire bouw of industriële productie aanmoedigen en faciliteren.”

Maxwell urenlang ondervraagd over betrokkenen misbruik Epstein

TALLAHASSEE – De onderminister van het Amerikaanse ministerie van Justitie, Todd Blanche, heeft donderdag Ghislaine Maxwell urenlang ondervraagd over andere betrokkenen bij het seksueel misbruik door Jeffrey Epstein.

Maxwell was de rechterhand van Epstein en regelde minderjarige slachtoffers voor hem. Ze zit een gevangenisstraf van twintig jaar uit in Florida.

Epstein overleed in 2019 in zijn cel. President Donald Trump staat onder druk om de Epstein-dossiers openbaar te maken. Tegenstanders en aanhangers van Trump verwijten hem dat hij informatie over Epstein zou achterhouden om rijke en machtige betrokkenen te beschermen.

Volgens haar advocaat, David Markus, heeft Maxwell alle vragen van het ministerie van Justitie eerlijk beantwoord. Hij weigert commentaar te geven op de inhoud van de bijeenkomst.

Blanche schreef op X dat hij op een later moment meer informatie over zijn bevindingen zal delen en dat hij Maxwell vrijdag opnieuw zal spreken.

Jong kind omgekomen door ongeluk met auto in Olst

OLST – Een jong kind is donderdagavond in Overijssel overleden door een aanrijding met een auto.

De politie laat weten dat het ongeluk plaatsvond rond 19.00 uur aan de Boskamp in Olst.

De politie doet onderzoek naar hoe het ongeluk kon gebeuren. De bestuurder is aangehouden en wordt gehoord in het onderzoek.

Reisadvies grensgebied Thailand en Cambodja naar rood

DEN HAAG – Reizen naar het grensgebied van Thailand en Cambodja wordt afgeraden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor dat gebied is aangepast en staat sinds donderdag op rood. Een conflict tussen de twee landen escaleert steeds verder.

In het grensgebied vinden gewapende incidenten plaats tussen het Thaise en Cambodjaanse leger, waarbij slachtoffers vallen. Thailand liet eerder op donderdag weten alle grensposten met het buurland te sluiten.

“Wat uw situatie ook is: reis niet naar gebieden met kleurcode rood. Het is er te gevaarlijk. De Nederlandse ambassade kan u niet helpen als u in de problemen komt”, zo meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

“Reist u met het vliegtuig van Thailand naar Cambodja? Houd er rekening mee dat uw vlucht geannuleerd kan worden”, zo klinkt het verder. “Blijf goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Bijvoorbeeld door het nieuws te volgen. Of vraag informatie bij uw hotel.”

Amerikaanse showworstelaar Hulk Hogan overleden

LOS ANGELES – De Amerikaanse showworstelaar Hulk Hogan is op 71-jarige leeftijd overleden, meldt het Amerikaanse entertainmentnieuwsplatform TMZ. De flamboyante Terry Gene Bollea, zoals hij echt heette, was met zijn bandana en forse snor ook buiten de VS een bekende verschijning. De afgelopen jaren voerde hij luidruchtig campagne voor de Amerikaanse president Donald Trump.

Hogan kreeg donderdag thuis in Florida een hartstilstand, bericht TMZ. Hij werd nog met een ambulance afgevoerd, maar tevergeefs. Volgens de entertainmentsite ging het al langer slecht met de gepensioneerde worstelaar.

In de jaren tachtig en negentig werd Hogan veelvuldig wereldkampioen. Met zijn gevoel voor show en marketing hielp hij het worstelen aan een veel groter publiek. Zijn roem hielp hem vervolgens aan een film- en televisiecarrière. De realitysoapserie over zijn gezin werd ook in Nederland veel bekeken. Daarnaast speelde Hogan bijrolletjes in diverse grote films, zoals Rocky III, Gremlins 2 en Muppets from Space.

Hogan was een groot aanhanger van Trump en trad onder meer op toen die door zijn Republikeinse Partij als presidentskandidaat naar voren werd geschoven. Hij kwam herhaaldelijk in opspraak door racistische uitlatingen.

KLM-toestel maakt noodlanding in Hamburg na melding motorbrand

HAMBURG – Een Boeing 737-8K2 van luchtvaartmaatschappij KLM heeft in Hamburg uit voorzorg een noodlanding gemaakt.

Aanleiding was volgens de krant Bild een melding dat er in een motor brand zou zijn. Het toestel was op weg van Stockholm naar Amsterdam.

Op de luchthaven van Hamburg werd groot alarm geslagen en het vliegverkeer is er donderdagmiddag vanwege de noodlanding een halfuur helemaal stilgelegd.

De Boeing landde zonder problemen en de brandweer en onderzoekers konden geen tekenen van brand constateren, aldus de krant.

De 186 passagiers hebben het toestel verlaten. Het onderzoek naar het incident aan boord duurt nog voort.

Vrachtwagenchauffeuse kwam zeker 22 keer te laat – ontslag op staande voet rechtsgeldig

Foto: Adobe Stock

ROERMOND – De rechtbank Limburg heeft het ontslag op staande voet van een vrachtwagenchauffeuse van een transportbedrijf uit Venlo rechtsgeldig verklaard. De werknemer was herhaaldelijk te laat op het werk en verscheen ten minste één keer geheel zonder bericht niet op haar dienst. Het ontslag, dat op 3 maart 2025 werd gegeven, houdt volgens de kantonrechter stand.

De betreffende chauffeuse, in dienst sinds december 2024, was volgens de werkgever in ruim drie maanden tijd zeker 22 keer te laat en meldde zich vier keer helemaal niet. Daarbij ging het niet om enkele minuten te laat, maar vertragingen van soms meer dan drie uur. Het transportbedrijf benadrukte bij de rechter dat punctualiteit essentieel is in de logistieke sector, waar gewerkt wordt met vaste tijdsloten bij klanten.

De werkgever had de chauffeuse meerdere keren gewaarschuwd via WhatsApp-berichten, waarin onder meer werd gewezen op de gevolgen voor klanten en collega’s. Ook werd de moeder van de chauffeuse zelfs een keer gebeld om haar te helpen op tijd te komen. Volgens de rechter is daarmee voldoende aannemelijk gemaakt dat het bedrijf serieuze pogingen heeft gedaan om het gedrag te verbeteren.

De chauffeuse stelde dat zij alleen nachtdiensten zou hoeven draaien en dat zij geen ADR-diploma nodig had. Volgens het transportbedrijf was hiervan geen sprake en bleek zij bovendien te laat te zijn geweest voor zowel lessen als het ADR-examen. De rechtbank volgt de uitleg van de werkgever en stelt dat er geen afspraak was over uitsluitend nachtdiensten.

De kantonrechter oordeelt dat het herhaaldelijk te laat komen, gecombineerd met het onbericht afwezig zijn, een dringende reden vormt voor ontslag op staande voet. Dat de werknemer hier persoonlijke gevolgen van ondervindt, doet daar volgens de rechter niet aan af.

Alle loon- en schadeclaims afgewezen

De chauffeuse had bij de rechtbank aanspraak gemaakt op achterstallig loon, een transitievergoeding, een billijke vergoeding van ruim € 16.000 en terugbetaling van ingehouden kosten. Al deze vorderingen werden afgewezen.

De teruggevorderde studiekosten (€ 850) en een verrekend voorschot op het salaris (€ 2.000) hoefde de werkgever niet terug te betalen, omdat deze correct zijn verrekend bij de eindafrekening.

Proceskosten voor werknemer

De werknemer werd veroordeeld tot betaling van de proceskosten aan het transportbedrijf, ter hoogte van € 949.

Oud-presentator Chiel Montagne op 80-jarige leeftijd overleden

HILVERSUM – Oud-presentator Chiel Montagne is donderdag op 80-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie aan het ANP gemeld. Montagne overleed aan de gevolgen van de longaandoening COPD.

Montagne werd bij het grote publiek bekend als presentator van het programma Op volle toeren, dat bijna twintig jaar bij de TROS te zien was. In het programma traden veel Nederlandse artiesten op in een studio met publiek. Dankzij Op volle toeren werd Montagne een boegbeeld van het Nederlandse lied. Hij kreeg ook bekendheid door zijn grote karakteristieke snor. In 1999 werd Montagne zelfs uitgeroepen tot Snor van het Jaar.

De presentator, wiens echte naam Bert van Rheenen luidde, begon zijn carrière bij zeezender Veronica. Daarnaast had Montagne in Baarn jarenlang een eigen muziekstudio, Dutch Music Center (DMC), waar veel artiesten hun platen opnamen. Ook had hij een managementbureau, Chiel Montagne Produkties.

In 2010 kreeg Montagne een koninklijke onderscheiding en werd hij Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De uitvaart wordt in besloten kring gehouden, meldt de familie.

St vd Brink neemt DAF XF FAS sleepwagen in gebruik

ERMELO – Na jarenlang trouwe dienst heeft transportbedrijf St vd Brink afscheid genomen van de vertrouwde DAF XF 105 FAN sleepwagen. De wagen heeft jarenlang vrachtwagens geborgen, maar is inmiddels met pensioen gegaan. In het eerste halfjaar van 2025 is in samenwerking met diverse partners gewerkt aan de opbouw van een nieuwe sleepwagen: de DAF XF FAS. Inmiddels is de nieuwe sleepwagen officieel in gebruik genomen.

Keuze voor de DAF XF FAS

De selectie van het juiste chassis begon bij DAF in Eindhoven. Tijdens het aankooptraject bespraken directeur Alex van den Brink, wagenparkmanager Sander Jansen en chef werkplaats Kornelis Schrijver samen met DAF’s Fleet Sales Manager Paul Keizers de mogelijkheden. Op basis van ervaring en jarenlange samenwerking werd gekozen voor de DAF XF FAS.

De keuze viel onder meer op:

  • Het sterke chassis met een sleepas in dubbele montage
  • De krachtige 530 pk-motor met voldoende trekkracht
  • Het bekende chauffeurscomfort van de DAF XF-cabine

Opbouw door eigen technici

Na levering van het chassis in Ermelo werd in de eigen werkplaats gestart met de opbouw. Technici van St vd Brink verzorgden de verlichting, veiligheidssignalering en het spuitwerk. Daarbij werd het voertuig zodanig ingericht dat alle componenten binnen het chassis passen, inclusief de tankbandsteunen en opbergkasten. Het resultaat: maximale opbergruimte en optimaal gebruiksgemak tijdens bergingswerkzaamheden.

Zweedse kraan en maatwerk kasten

Voor de bergingskraan is gekozen voor een model van het Zweedse merk BRO Bärgningsbyggen AB. Vaste partner Van Winkoop uit Ermelo verzorgde de montage en het spuitwerk van zowel chassis als kraan. Aan beide zijden van het voertuig zijn op maat gemaakte kasten gemonteerd voor gereedschappen, bergingsmaterialen en voorzieningen zoals een watertank. De kasten zijn gestraald, gescoopeerd en afgewerkt met epoxy primer en de herkenbare rode DAF-lak. De opbouw werd afgerond met bestickering, inclusief bedrijfsnaam.

Videoserie en grote online belangstelling

Het volledige opbouwproces is vastgelegd in een 15-delige videoserie, gepubliceerd via de social media-kanalen van St vd Brink. De serie trok veel bekijks, met als hoogtepunt deel 7, dat op Facebook ruim 1,7 miljoen keer werd bekeken. De serie eindigt met een symbolisch moment: het eerste ritje met de nieuwe sleepwagen, gereden door oud-directeur Aalt van den Brink.

Waardering voor samenwerking

St vd Brink spreekt zijn dank uit aan alle betrokken partners. De totstandkoming van het voertuig is het resultaat van vakmanschap, waarbij handwerk en technisch inzicht centraal stonden. Dankzij de samenwerking met DAF en het advies van betrokken experts is het mogelijk geworden om een innovatief en toekomstbestendig voertuig toe te voegen aan de vloot. De nieuwe DAF XF FAS zal de komende jaren worden ingezet om chauffeurs snel en veilig te helpen bij pech of incidenten onderweg.

OM en verdediging in beroep in zaak vrachtwagenongeluk Nieuw-Beijerland

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie en de verdediging hebben hoger beroep aangetekend in de zaak van de Spaanse vrachtwagenchauffeur die in 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland.

Bij het incident op 27 augustus vielen zeven doden, zeven anderen raakten gewond.

De chauffeur werd twee weken geleden veroordeeld tot drie jaar en twee maanden cel en een rijverbod van vijf jaar.

De rechtbank oordeelde dat Juan C. S. geen vrachtwagen had mogen besturen omdat hij leed aan epilepsie. Ook nam hij zijn medicijnen niet op de juiste manier in en werden in zijn bloed sporen van cocaïne gevonden, terwijl hij was gewezen op de gevaren van de drugs in combinatie met zijn aandoening.

C. S. zelf ontkende tijdens de behandeling van de zaak met klem dat hij een aanval had gehad. “Ik ben er werkelijk van overtuigd dat het geen aanval was omdat ik mijn lichaam ken”, zei hij destijds. “Ik weet niet wat er gebeurd is, dat frustreert mij.” Zijn advocaat had om vrijspraak gevraagd.

Het OM was over het algemeen tevreden met de uitspraak, licht een woordvoerder toe. Toch tekent justitie beroep aan omdat ze het op een aantal punten niet eens is met het vonnis van de rechtbank Rotterdam.

×