Clicky

donderdag 29 mei 2025 - 01:26 uur
Home Blog Pagina 2

Essent mag tarief variabel energiecontract aanpassen van rechter

HAARLEM – Energieleverancier Essent mag tussentijdse prijswijzigingen doorvoeren in variabele energiecontracten. Dit heeft de rechtbank Noord-Holland woensdag geoordeeld in een zaak tegen een klant, die de aanpassingen oneerlijk vond.

Daarmee gaat de rechtbank in tegen een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam over dit zogeheten prijswijzigingsbeding. Het gerechtshof oordeelde in maart dat Vattenfall onterecht tussentijdse wijzigingen doorvoerde in tarieven van variabele energiecontracten.

De rechter benadrukt in de uitspraak dat het oordeel afwijkt van dat van het gerechtshof. In de algemene voorwaarden van het variabele contract heeft Essent een prijswijzigingsbeding opgenomen, redeneert de rechtbank. Essent had de klant aangeklaagd vanwege de achterstallige betaling van een energierekening.

Reparatie Westerscheldetunnel uitgesteld, één buis blijft open

MIDDELBURG – Het herstel van de betonschade aan de Westerscheldetunnel in Zeeland vindt niet in 2026 plaats, maar het jaar daarna. Tijdens de werkzaamheden aan de oostbuis, die begin 2027 starten en naar verwachting vier maanden duren, blijft de westbuis open voor verkeer. De beheerder van de Westerscheldetunnel benadrukt dat dit gepaard gaat met “forse verkeershinder”.

Beide buizen tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland hebben twee rijstroken. In 2023 kwam naar buiten dat een scheur en een breuk waren aangetroffen in de oostbuis, aan het einde van de 6,6 kilometer lange tunnel richting Borssele. Aan de bovenzijde loopt een scheur van 30 meter over vijftien zogeheten tunnelringen, die uit betonnen delen bestaan. Tijdens de reparatie wordt een nieuwe betonnen ring aangebracht.

Onderzoek wees uit dat onder meer de druk van de bovenliggende grond en de samenstelling van de wapening in de betonnen segmenten tot de schade hebben geleid. Volgens de NV Westerscheldetunnel ontwikkelt de scheur zich “zoals verwacht” en vormt die “op dit moment geen risico” voor de veiligheid. “De tunnel blijft veilig te gebruiken en wordt nauwlettend gemonitord.” De reparatie kost tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro.

De beheerder heeft de werkzaamheden uitgesteld om de “complexe werkzaamheden zorgvuldig voor te bereiden en goed af te stemmen op andere activiteiten in de regio”. Zo gaat volgend najaar ook de ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Vooralsnog heeft echter geen enkele aannemer zich bij de provincie gemeld voor het uitvoeren van deze klus aan de brug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland. Mogelijk heeft dit invloed op de planning.

Zwaardere uitrusting Belgische douane vanwege dreiging drugscriminelen

BRASSCHAAT – De Belgische douane heeft nieuwe, zwaardere uitrusting gepresenteerd waarmee de beambten zich beter moeten kunnen verweren tegen de misdaad die ook zwaarder wordt. Het gaat om nieuwe kogelwerende vesten, handboeien en nieuw medisch materiaal. Daarnaast worden de opleidingen aangepast en komen er uiteindelijk nieuwe vuurwapens.

Volgens de Belgische vicepremier Jan Jambon is de nieuwe uitrusting onder meer nodig door de toegenomen drugscriminaliteit in de haven. Daarin spelen ook Nederlandse criminelen een grote rol.

Het hoofd van de douane Kristian Vanderwaeren verwijst naar een poging om een in beslag genomen lading cocaïne te roven, eind 2023. Daarbij werden drie medewerkers van een douanepost vastgebonden. “Er is een opschaling van mogelijke agressie naar douaniers. Het was de eerste keer dat wij werden bedreigd door criminelen in grote hoeveelheden en met zware wapens.”

Nieuwe, lange wapens

Volgens Vanderwaeren moesten de douaniers het zelf doen met wapens uit de jaren negentig. Die zijn nu vernieuwd, waardoor de medewerkers zich beter kunnen verdedigen. “We strijden vandaag absoluut met meer gelijke wapens in vergelijking met vroeger.”

België telt ongeveer 3300 douaniers. Van hen dragen 550 een vuurwapen, veelal lichtere wapens. Het is de bedoeling dat er eind volgend jaar nieuwe, lange wapens van een zwaarder kaliber komen. De douane hoopt er 250 aan te kopen, maar mogelijk is er maar genoeg geld voor de helft.

Bronnen: geen NAVO-uitbreiding in oosten is vredes-eis van Poetin

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin eist in ruil voor een vredesdeal over Oekraïne onder meer dat de NAVO zich niet verder naar het oosten zal uitbreiden. Dat zeggen drie Russische ingewijden tegen persbureau Reuters.

Poetin zou ook aansturen op een neutrale status voor Oekraïne, het intrekken van bepaalde westerse sancties, bescherming voor Russischtalige Oekraïners en een regeling voor Russische tegoeden die zijn bevroren in het Westen.

De president zou “schriftelijke” garanties van westerse mogendheden verlangen over het stopzetten van NAVO-uitbreiding in het oosten. Daarmee wordt feitelijk bedoeld dat landen als Oekraïne, Georgië en Moldavië geen lid mogen worden. “Poetin is klaar om vrede te sluiten, maar niet tegen elke prijs”, zei een van de bronnen. Als een diplomatieke doorbraak uitblijft, zou de president op het slagveld duidelijk willen maken dat “vrede morgen nog pijnlijker is”.

Faber slaat terug na harde kritiek coalitiepartners VVD en NSC

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber (PVV) heeft voor aanvang van de ministerraad flink uitgehaald naar coalitiepartners VVD en NSC, die haar eerder deze week verweten dat zij nog weinig resultaten heeft laten zien. Zij zei dat NSC “leeft in een papieren werkelijkheid” en dat de VVD na meer dan tien jaar in de regering “een veel te grote broek aantrekt” over migratie.

PVV-leider Geert Wilders zette de verhoudingen in de coalitie maandag op scherp door op hoge toon extra asielmaatregelen te eisen. Hij dreigde uit het kabinet te stappen als er niet “binnen een paar weken” werk wordt gemaakt van een asielstop. Zowel VVD als NSC wees daarop op de al gemaakte afspraken over asiel, en op de verantwoordelijkheid van Faber om die in wetgeving om te zetten.

Faber herhaalde dat het niet aan haar ligt dat er nog niet meer is bereikt. Mede op aandringen van NSC is afgezien van de omstreden toepassing van het staatsnoodrecht, waardoor de minister met wetgeving moest komen.

Lidl stelt laadpleinen open voor elektrische vrachtwagens van externe bedrijven

ALMERE – Lidl stelt laadpleinen open voor elektrische vrachtwagens van externe bedrijven
Lidl opent laadpleinen op haar distributiecentra voor andere bedrijven. Hiermee wil de supermarktketen actief bijdragen aan de versnelling van de energietransitie in de logistieke sector. De laadpleinen zijn voorzien van voldoende stroomcapaciteit voor elektrische vrachtwagens en leveren 100% groene stroom.

Slim gebruik van beschikbare capaciteit

Lidl beschikt over zes distributiecentra in Nederland, waar dagelijks vrachtwagens laden om winkels in het hele land te bevoorraden. Omdat de laadtijden grotendeels voorspelbaar zijn, blijft er structureel laadcapaciteit over. Lidl stelt deze capaciteit beschikbaar voor externe logistieke partijen, zodat er efficiënter gebruik wordt gemaakt van de bestaande infrastructuur en de transitie naar zero-emissievervoer gezamenlijk wordt versneld.

Zonder verrassingen, mét impact

Bij aanmelding wordt samen gekeken naar een geschikt tijdslot. Bedrijven betalen een vast tarief zonder bijkomende kosten, waardoor ze verzekerd zijn van een duurzame, snelle én betrouwbare oplaadmogelijkheid, zonder verrassingen achteraf.

Duurzame samenwerking

“Door collectief gebruik van onze laadpleinen benutten we onze infrastructuur optimaal en houden we de kosten laag. Zo hoeft niet iedere verlader of transporteur zelf te investeren in een eigen laadplein. Tegelijkertijd verlichten we de druk op het energienet én dragen we bij aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. Namelijk de beperkte beschikbaarheid van zware laadcapaciteit voor elektrisch vrachtvervoer. Zo maken we duurzame logistiek toegankelijk voor iedereen,” aldus Ruud Metten, manager Transport & Innovaties Lidl Nederland.

Beschikbare locaties

De volgende laadlocaties zijn momenteel beschikbaar of binnenkort operationeel:

Heerenveen: Minerva 1, 8448 CT Heerenveen
Oosterhout (GLD): Rietgraaf 1, 6678 PJ Oosterhout
Almere: Brigitten 1, 1358 CB Almere
Weert: Oude Graaf 16, 6002 NL Weert
Vanaf september 2025, Etten-Leur: Zwarthoofd 5, 4878 AL Etten-Leur
Vanaf begin 2026, Waddinxveen: Louis Dobbelmanweg 1, 2742 JZ
Waddinxveen

Aanmelden of meer informatie?

Wil jij jouw elektrische vrachtwagens bij Lidl opladen? Klik dan hier en vul het contactformulier in.

Curator stelt onbehoorlijk bestuur vast bij failliet Kool Transport B.V.

VIANEN – In het meest recente faillissementsverslag van Kool Transport B.V. stelt curator mr. J.V. Maduro vast dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur. De curator heeft de voormalig bestuurder schriftelijk aansprakelijk gesteld voor het ontstane boedeltekort. Daarmee komt het faillissement van het Vianense transportbedrijf in een nieuwe juridische fase.

Aansprakelijk voor boedeltekort

De curator concludeert in het op 27 mei 2025 gepubliceerde verslag dat het bestuur van Kool Transport B.V. in strijd heeft gehandeld met de wettelijke verplichtingen uit artikel 2:248 BW. Op basis van haar bevindingen is de voormalig bestuurder aansprakelijk gesteld voor het tekort in de boedel. Een reactie van de betrokken bestuurder op deze aansprakelijkstelling is tot op heden uitgebleven.

Onderzoek naar paulianeus handelen en gelieerde partijen

Naast de vaststelling van onbehoorlijk bestuur onderzoekt de curator of er sprake is van paulianeuze rechtshandelingen – rechtshandelingen die mogelijk zijn verricht met benadeling van schuldeisers. In dat kader zijn inmiddels diverse gelieerde vennootschappen aangeschreven, waaronder familiair of zakelijk verbonden entiteiten. De curator heeft bovendien maatregelen genomen om verjaring van eventuele vorderingen te voorkomen.

Miljoenenverlies voor schuldeisers

Kool Transport B.V. ging begin 2023 failliet ondanks een jaaromzet van meer dan 9 miljoen euro in 2022. De schuldenlast is inmiddels opgelopen tot ruim 3,4 miljoen euro aan concurrente vorderingen en meer dan 2,8 miljoen euro aan preferente vorderingen van de Belastingdienst. Ook het UWV heeft een aanzienlijke vordering van bijna 230.000 euro ingediend. Het boedeltekort blijft fors, ondanks de opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsmiddelen en een gedeeltelijke doorstart.

Achtergrond: ziekteverzuim als aanleiding faillissement

Volgens de oorspronkelijke verklaring van de bestuurder kwam het faillissement voort uit massale ziekmeldingen van personeel na interne bedrijfsproblemen. De curator is dit verhaal vanaf het begin kritisch blijven onderzoeken. Inmiddels ligt de nadruk in het faillissement op de rechtmatigheid van het gevoerde bestuur en het incasseren van vorderingen op gelieerde partijen, waaronder een rekening-courantvordering van circa 1,8 miljoen euro op de voormalig aandeelhouder.

Vervolg

De curator zet de komende verslagperiode het rechtmatigheidsonderzoek voort en beraadt zich op eventuele vervolgstappen, waaronder juridische procedures tegen de betrokken bestuurder(s). Daarnaast zal zij de komende periode twee opleggers proberen te verkopen. Het volgende openbare verslag wordt eind augustus 2025 verwacht.

Advocaat: indringer Tweede Kamer wilde doodgeschoten worden

DEN HAAG – De gewapende man die in februari het gebouw van de Tweede Kamer binnendrong, wilde door de marechaussee worden doodgeschoten. Dat zei zijn advocaat woensdag tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Den Haag.

De 19-jarige Nijmegenaar drong op 13 februari het gebouw van de Tweede Kamer binnen. Daarbij zou hij een medewerker van de Kamer hebben bedreigd met een mes. “Laat mij naar binnen of ik steek je neer”, zou hij tegen haar gezegd hebben. Daarna sprong hij over de toegangspoortjes die deel uitmaakten van het beveiligde gebied. Even daarvoor had hij zijn telefoon en identificatiebewijs in de vijver voor het Kamergebouw gegooid. Hij werd aangehouden in de hal door de marechaussee.

De man wordt naast bedreiging ook verdacht van het verstoren van een commissievergadering en voorbereiding van moord met terroristisch oogmerk, iets wat hij ontkent. “Hij wilde zelfmoord plegen, maar zou niemand iets aandoen in de Tweede Kamer”, aldus zijn advocaat. “Wanneer hij een politicus zou tegenkomen, zou er niets gebeuren.” Het Openbaar Ministerie twijfelt aan deze lezing. De officier van justitie noemde het genoemde motief “twijfelachtig”. Het incident is zeer ernstig van aard, vond ze. “Er is veel dreiging van uitgegaan.”

Volgens zijn advocaat was de verdachte “ernstig depressief en suïcidaal” tijdens het voorval. Er wordt nog onderzoek gedaan naar zijn psyche. De man zit nu vast en slikt medicatie. “Die zijn aangeslagen”, zei de Nijmegenaar tijdens de zitting. Ook gaf hij aan dat hij tevreden was met de zorg die hij in de gevangenis kreeg. Desondanks wilde hij graag naar huis. “Ik mis thuis”, aldus de verdachte. “Het is heel moeilijk.”

Ondanks een verzoek van zijn advocaat om hem vrij te laten blijft de verdachte in de cel. “Je hebt op agressieve wijze een mes getoond in de Tweede Kamer, dat is het hart van de democratie”, motiveerde de rechter haar beslissing. “Dat geeft de verdenking van het terroristisch oogmerk.”

De volgende zitting staat gepland op 30 juli, dat is weer een inleidende zitting. De inhoudelijke behandeling staat gepland op 15 oktober.

Raad van State blijft 130 per uur in de avonduren toestaan

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De maximumsnelheid op de A2 in Noord-Brabant, 130 kilometer per uur in de avonduren, hoeft in elk geval de komende jaren niet omlaag. De Raad van State heeft eisen daarover definitief afgewezen, in een slepende procedure die Milieudefensie al in 2019 was begonnen.

Op diverse punten geeft de hoogste bestuursrechter de milieuorganisatie inhoudelijk gelijk, maar de kwestie valt onder overgangsrecht dat nog tot 2030 van kracht is. De bewindspersoon die over Natuur gaat, kan tot die tijd “niet handhavend optreden”. Zelfs niet als nieuw onderzoek zou uitwijzen dat voor het gebruik van het stuk snelweg een natuurvergunning nodig is.

Milieudefensie maakte destijds bezwaar tegen diverse snelheidsverhogingen die al eerder waren doorgevoerd, omdat die leiden tot meer uitstoot van stikstofoxiden. Natuurgebieden in de buurt van snelwegen kunnen daar mogelijk schade van ondervinden. Eind 2019 besloot het toenmalige kabinet de maximumsnelheid in het hele land overdag te verlagen naar 100. Omdat daarmee ook al de stikstofuitstoot werd verlaagd, zag de toenmalige minister van Natuur geen reden om in te grijpen, zoals Milieudefensie had geëist.

Programma Aanpak Stikstof

De uitspraak van woensdag gaat specifiek over het traject tussen knooppunt Leenderheide, bij Eindhoven, en Budel. Eerder gaf de rechtbank Milieudefensie ongelijk in de zaak. Die uitspraak heeft de Raad van State nu vernietigd, maar dat heeft in de praktijk dus geen gevolgen.

Eerdere stikstofuitspraken van de hoogste bestuursrechter hadden grote gevolgen. Het meest ingrijpend was de uitspraak waarmee de Raad van State het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig verklaarde. Dat is donderdag precies zes jaar geleden. De problemen zijn in de tussentijd nog verre van opgelost.

Volvo FH Aero-jubileumtruck als kroon op honderd jaar Traveo

OUFDELANDE – Transportbedrijf Traveo uit Oudelande neemt in zijn jubileumjaar een bijzondere jubileumtruck in gebruik. Tijdens de feestelijke viering van het honderdjarig bestaan, kregen de aanwezigen de bijzondere verrassing alvast te zien: een splinternieuwe Volvo FH Aero 500 6×2-trekker met special painting. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes.

Traveo is een familiebedrijf met een rijke geschiedenis dat nu wordt geleid door Femke van ’t Veer en haar broer Martin. Het bedrijf dat hun overgrootvader in 1925 begon met paard en wagen voor het ophalen van melk, is nu uitgegroeid tot een moderne logistieke onderneming die is gespecialiseerd in agrarisch transport.

Met veertig trekkende eenheden vervoert Traveo dagelijks agrarische producten zoals uien, tarwe, wortels, aardappelen en pootgoed. Ook verzorgt het bedrijf koel- en vriestransport, zeecontainervervoer en distributieritten binnen de Benelux, Duitsland en Noord-Frankrijk.

Ode aan het rijke verleden

Tijdens het jubileumfeest was er onlangs een onverwachte gast: de nieuwe Volvo FH Aero waarmee Traveo binnenkort gaat rijden. De Volvo FH Aero is voorzien van een special painting op de cabine met een classic Volvo F12 waarmee Traveo in het verleden reed en een logo met de tekst ‘1925-2025 – 100 years’. Dat was een goed bewaard geheim: zelfs de familie wist niet hoe de Volvo FH Aero eruit zou zien.

Femke van ’t Veer: “Binnenkort wordt de truck echt geleverd dus het was een grote verrassing dat deze truck er bij het jubileum was. Nog verrassender was het speciale spuitwerk. Mijn man, die ook in ons bedrijf werkt, had dit in het diepste geheim samen met Bluekens Truck en Bus geregeld. Mijn broer en ik wisten van niets. Het was echt een verrassing, en het maakte de viering van het jubileum extra bijzonder.”

De truck is door de spuiterij van Bluekens Truck en Bus in Goes in de huisstijl van Traveo gespoten. R-BRUSH heeft het speciale spuitwerk van de Volvo F12 gedaan.

Eerste Volvo FH Aero in het wagenpark

Traveo neemt binnenkort ook een tweede Volvo FH Aero-trekker met de zuinige Turbo Compound-motor in gebruik, de zuinigste truck die Volvo Trucks ooit op de weg heeft gezet voor langeafstandstransport.

Van ’t Veer: “We gaan deze trucks vooral inzetten in het agrarisch vervoer met walking floors en onderlossers, waarmee we de meeste kilometers maken en tonnen mee vervoeren. We zijn benieuwd hoe deze trucks scoren qua brandstofverbruik en prestaties in vergelijking met andere trucks in onze vloot.”

‘De service van Bluekens maakt het verschil’

De Volvo FH Aero’s worden geleverd door Bluekens Truck en Bus Goes, al jarenlang partner van Traveo. “We hebben nu veertig trucks van verschillende merken in onze vloot, maar het aandeel Volvo-trucks groeit. Dat komt vooral door de service van Bluekens Truck en Bus in Goes, waar wij al jaren met samenwerken. Ze zijn betrouwbaar en leveren snelle service. Als er iets is kunnen we er altijd snel terecht en wordt het snel opgelost. De service van Bluekens maakt echt het verschil. Voor de nieuwe trucks hebben we ook weer een (Flexi-)Gold-onderhoudscontract afgesloten zodat Bluekens alles voor ons regelt op het gebied van onderhoud. En ook belangrijk: onze chauffeurs rijden graag met Volvo-trucks. Deze trucks scoren hoog qua rijcomfort, onder meer door het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering.”

Trots op het verleden, met vertrouwen naar de toekomst

Het familiebedrijf is in honderd jaar tijd flink gegroeid, maar heeft zijn kernwaarden behouden. “We zijn trots op ons verleden, dankbaar voor het heden en kijken met vertrouwen naar de toekomst”, zegt Femke.

“Zonder onze klanten en medewerkers waren we hier nooit gekomen. De Volvo FH Aero is niet alleen een eerbetoon aan ons jubileum, maar ook aan hen. Onze kracht is dat we flexibel zijn. Wat gevraagd wordt, doen we. We zeggen nooit nee.”

Raad van State bevestigt ongeldigverklaring rijbewijs vrachtwagenchauffeur na weigering medewerking rijgeschiktheidsonderzoek

DEN HAAG – De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 28 mei 2025 het hoger beroep van een vrachtwagenchauffeur tegen de ongeldigverklaring van zijn rijbewijs door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) ongegrond verklaard. De man werkte onvoldoende mee aan een onderzoek naar zijn rijgeschiktheid, dat was opgelegd na een positieve speekseltest op THC (de werkzame stof in cannabis) en eerdere drugsgerelateerde registraties.

Rijbewijs ongeldig verklaard na weigering medewerking

Het rijbewijs van de chauffeur werd in december 2022 ongeldig verklaard, nadat hij zich tijdens een telefonische intake met een psychologe van Rijbewijsbelang volgens het CBR vijandig, intimiderend en niet meewerkend opstelde. Hij gaf tegenstrijdige antwoorden, trok de relevantie van de vragen in twijfel en wilde geen inschattingen geven. Hierdoor kon het onderzoek niet worden afgerond.

Volgens de Raad van State heeft het CBR terecht geconcludeerd dat sprake was van het niet verlenen van de vereiste medewerking aan het rijgeschiktheidsonderzoek. Dat is op grond van de Wegenverkeerswet voldoende reden om het rijbewijs ongeldig te verklaren.

Beroep op schade en eerherstel ongegrond

Hoewel de chauffeur inmiddels opnieuw rijgeschikt is verklaard en weer mag rijden, stelde hij in hoger beroep belang te hebben bij een inhoudelijke beoordeling, onder meer vanwege gederfde inkomsten. De Raad van State erkende dat procesbelang en ging in op de inhoud.

De chauffeur voerde onder andere aan dat hij niet eerlijk was behandeld, dat documenten ontbraken en dat hij ten onrechte niet was gehoord over de psychologe. Ook zou het CBR alternatieven, zoals een educatieve maatregel, niet hebben overwogen. De Raad van State wees al deze bezwaren van de hand. Er was volgens de rechter voldoende informatie om te oordelen dat de man het onderzoek bewust frustreerde, en de gebruikte procedure voldeed aan de wettelijke eisen.

Financiële situatie geen reden voor andere uitkomst

De chauffeur had ook gevraagd om (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten van het voortijdig beëindigde onderzoek, gelet op zijn beperkte financiële situatie. De rechtbank gaf het CBR in overweging hierover duidelijkheid te geven. Het CBR deed dit in december 2023, maar dit had geen gevolgen voor de uitkomst van de procedure.

Conclusie

De Raad van State bevestigde de uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant, die eerder ook al oordeelde dat het CBR juist had gehandeld. De man blijft verantwoordelijk voor de kosten van het onderzoek en krijgt geen schadevergoeding.

Ruim 200 kilo cocaïne onderschept in lading cassave in Rotterdamse haven [+foto’s]

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft tijdens een reguliere controle, op woensdag 22 mei, 206 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven.

De drugs zaten verstopt in een container met cassave en hebben een groothandelswaarde van ruim 5 miljoen euro.

De container met cassave was afkomstig uit Panama en is gelost bij een bedrijf in het Westland. Dit bedrijf heeft niets met de smokkel van de verdovende middelen te maken, meldt het OM.

Foto: Openbaar Ministerie

De cassave was bestemd voor een bedrijf in Portugal.

TLN kritisch over plannen Derde Maasvlakte: “Eerst de keten versterken”

ZOETERMEER – Voordat de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland werk maken van een mogelijke uitbreiding van de Rotterdamse haven met een zogeheten Derde Maasvlakte, moeten eerst de bestaande knelpunten in de logistieke keten worden opgelost. Daarvoor waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De organisatie benadrukt dat uitbreiding pas toekomstwaarde heeft als die onderdeel is van een bredere bereikbaarheidsvisie.

“Ruimte aan zee zonder bereikbaarheid op het land betekent meer hoofdpijn in de keten, niet meer handel,” stelt TLN-clustermanager Mainports Fay van Dongen.

Structurele problemen

De logistieke druk op de Rotterdamse haven neemt al jaren toe. Volgens TLN zorgen structurele congestie op de weg, piekbelasting in de binnenvaart, beperkte capaciteit op het spoor en een tekort aan ruimte voor distributiecentra en containerdepots voor ernstige verstoringen in de logistieke voorspelbaarheid en efficiëntie.

TLN pleit daarom voor regie, extra ruimte en een gelijk speelveld om deze problemen eerst het hoofd te bieden. Pas daarna zou een uitbreiding zoals de Derde Maasvlakte serieus overwogen mogen worden.

Impact op transportondernemers

De huidige situatie raakt transportbedrijven hard. Door onverwachte wijzigingen in scheepsaankomsten en -routes wordt de planning van containervervoer regelmatig verstoord. Sommige rederijen wijken zelfs uit naar havens als Antwerpen, wat leidt tot langere routes, meer kilometers en onzekerheid over aankomst- en aflevertijden.

Ook chauffeurs ondervinden hinder. Terminals sluiten soms tijdelijk voor het inleveren van lege containers, wat leidt tot drukte bij depots en extra ritten. Tijdens piekmomenten raken terminals overbelast, wat resulteert in vertragingen, hogere kosten en een verminderde efficiëntie.

Multimodaliteit onder druk

Daarnaast staat ook de multimodale infrastructuur onder druk. Zonder voldoende overslagpunten en ruimte in het achterland kunnen binnenvaart en spoor hun rol niet optimaal vervullen. “Het uitbreiden van de zeehaven heeft weinig zin als het achterland de extra lading niet aankan,” aldus TLN.

Duurzame kansen én waarschuwingen

Toch ziet TLN ook potentie in een mogelijke Derde Maasvlakte, bijvoorbeeld voor clean energy hubs, circulaire logistiek en emissievrij transport. Maar dan moet wel geleerd worden van fouten uit het verleden. Zo leidde bij de Tweede Maasvlakte de stikstofcompensatie tot marktverstoring, omdat alleen Nederlandse transporteurs aan Euro 6-eisen konden voldoen.

Digitale randvoorwaarden

Verder pleit TLN voor harde afspraken rond digitalisering. Initiatieven als PortAlert, off-peak distributie en datadeling zijn volgens de brancheorganisatie essentieel voor transparantie, veiligheid en voorspelbaarheid. “Deze mogen niet vrijblijvend zijn, maar moeten als randvoorwaarde gelden voor bedrijven die actief willen worden op een Derde Maasvlakte.”

Project Oxygen van SVZ, Renault Trucks en Jumbo Supermarkten succesvol afgerond

AMSTERDAM – Na een succesvolle pilotfase van zes maanden is Project Oxygen, een samenwerking tussen SVZ, Renault Trucks en Jumbo Supermarkten, officieel afgerond. Centraal in het project stond een volledig elektrische vrachtwagen van Renault Trucks, die sinds eind 2024 actief is in de Amsterdamse stadslogistiek.

De truck, speciaal ontwikkeld voor zero-emissie bevoorrading in stedelijke gebieden, werd ingezet voor het leveren van goederen aan winkels in de hoofdstad. Tijdens de pilot werden 1.092 leveringen uitgevoerd, goed voor 9.282 volledig elektrische kilometers. Hiermee werd naar schatting 8.100 kilogram CO₂ bespaard.

De Oxygen-truck is voorzien van moderne veiligheidstechnologieën, waaronder een 360 graden-camera en digitale spiegels. Deze voorzieningen zorgden ervoor dat chauffeurs zich veiliger voelden, zowel tijdens het rijden als bij stilstand. De ervaringen van de chauffeurs waren overwegend positief; zij gaven aan graag langer met het voertuig te willen rijden.

De pilot komt op een strategisch moment. Vanaf 1 januari 2025 geldt in Amsterdam een zero-emissiezone voor bedrijfswagens en vrachtwagens. Met het project lopen SVZ en partners vooruit op deze regelgeving.

Na afloop van de testfase is de truck teruggekeerd naar de fabriek in Lyon voor evaluatie en verdere doorontwikkeling. De projectpartners spreken van een geslaagd traject en benadrukken hun ambitie om bij te dragen aan een schonere en veiligere stadslogistiek.

Timmermans haalt uit naar Yeşilgöz: VVD radicaliseert

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans heeft in een essay in Vrij Nederland hard uitgehaald naar VVD-leider Dilan Yeşilgöz. Hij vindt dat de liberalen onder haar leiding “radicaliseren” en roept hen op snel te breken met de PVV van Geert Wilders. “Alleen dan kan de VVD op geloofwaardige wijze bijdragen aan de veiligheid van ons land, en onze weerbaarheid tegenover de dreiging vanuit Rusland”, schrijft hij.

“Ik kan mij de laatste keer dat zij stelling heeft genomen tegen de extreme uitspraken van Wilders niet herinneren”, zegt Timmermans over Yeşilgöz. “Niet toen hij rechters verdacht maakte. Niet toen hij journalisten afviel. Niet toen hij de positie van de Raad van State in twijfel trok. Niet toen hij op X zijn steun uitsprak voor de geweldplegers die in Katwijk demonstranten belaagden.”

In plaats van democratische waarden te verdedigen, kiest Yeşilgöz ook zelf de radicale lijn van Wilders, stelt Timmermans. Bijvoorbeeld door te pleiten voor inperking van het demonstratierecht. “Ze heeft politieke opponenten valselijk geprobeerd de mond te snoeren door zelfs het uitdelen van watermeloenen antisemitisch te noemen.”

Timmermans noemt het “ergens hoopgevend” dat er prominente VVD’ers zijn, zoals oud-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff, die zich uitspreken voor samenwerking met partijen die democratische waarden hoger in het vaandel hebben staan dan de PVV. Maar: “De grote vraag is nu: als er een strijd gaande is tussen autocratie en democratie, aan welke kant staat dan de VVD van Dilan Yeşilgöz?”

×