Clicky

dinsdag 1 juli 2025 - 02:09 uur
Home Blog Pagina 2

Celstraffen voor oplichting met fictieve bouwbedrijven: tientallen slachtoffers en ruim twee ton witgewassen

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam veroordeelt twee mannen tot een celstraf wegens oplichting en witwassen. Ze deden zich voor als aannemer en incasseerden aanbetalingen.

De afgesproken verbouwingen zouden ze vervolgens nooit uitvoeren. Ook worden twee medeverdachten veroordeeld tot een taakstraf en een voorwaardelijke celstraf. Zij fungeerden als katvanger.

Van november 2022 tot en met december 2023 zoeken meerdere gedupeerden naar een betrouwbaar klusbedrijf voor te verrichten werkzaamheden aan hun woning. Ze krijgen een voorofferte van de 50-jarige verdachte die bij hen langs komt en zich voorstelt onder een valse naam.

Na de definitieve opdrachtbevestiging wordt gevraagd een aanbetaling te doen voor aan te schaffen materialen. Ook kunnen de gedupeerden het hele bedrag in één keer voldoen in ruil voor korting. Velen kiezen voor deze optie.

Deze 50-jarige verdachte werkt onder de bedrijfsnamen Toekomst Bouw en Renovatie BV (TB&R) en Bouwvisie Nederland BV, de 39-jarige medeverdachte enkel onder TB&R. Op de datum waarop met de werkzaamheden zou worden gestart, verschijnt niemand en is er geen contact meer te krijgen met deze bedrijven.

Gebleken is dat beide bedrijven alleen op papier hebben bestaan en louter als plof BV’s waren opgericht. Er was geen kantoorruimte, slechts een postadres. Er waren geen medewerkers in dienst. Er is niet gebleken dat de ondernemingen ooit daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten hebben verricht in de bouw. De 50-jarige en 39-jarige verdachten spanden twee katvangers voor hun karretje om zelf uit de wind te blijven.

De verdachten hebben zich gedurende een langere periode schuldig gemaakt aan oplichting van tientallen slachtoffers. Die zijn hierdoor bedragen verloren die variëren van enkele duizenden euro’s tot ruim 80.000 euro. De verdachten hebben het vertrouwen van hun slachtoffers op grove wijze beschaamd. Naast oplichting worden zij ook veroordeeld voor het medeplegen van ‘gewoontewitwassen’ van zo’n 235.000 euro.

Het geraffineerde handelen heeft bovendien de reputatie van de aannemersbranche, die al niet vrij is van smetten, in een slecht daglicht gesteld.

De 50-jarige verdachte wordt veroordeeld tot gevangenisstraf van 36 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. De 39-jarige verdachte krijgt een gevangenisstraf van 24 maanden opgelegd, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. Voor beiden geldt een proeftijd van 2 jaar.

De 40-jarige verdachte die optrad als katvanger krijgt een taakstraf van 180 uur. Daarnaast krijgt hij ook een voorwaardelijke celstraf van 6 maanden met een proeftijd van 3 jaar. Daaraan zijn bijzondere voorwaarden gekoppeld. De 43-jarige verdachte die fungeerde als katvanger krijgt de maximale taakstraf van 240 uur opgelegd. Ook aan hem wordt een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden opgelegd. Hier geldt een proeftijd van 2 jaar.

De rechtbank oordeelt dat de verdachten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaalde bedragen aan TB&R en Bouwvisie door benadeelde partijen. Hun vorderingen worden toegewezen. De vorderingen wegens immateriële (‘emotionele’) schade worden niet-ontvankelijk verklaard, wegens onvoldoende onderbouwing. Hiervoor staat de weg naar de burgerlijk rechter open.

Kabinet gaat excuses aanbieden aan kinderen toeslagenaffaire

DEN HAAG – Het kabinet gaat excuses aanbieden aan kinderen uit gezinnen die zijn getroffen door de toeslagenaffaire en daarna uit huis zijn geplaatst. De kinderen hebben extra schade ondervonden door de problemen die in de betrokken gezinnen ontstonden doordat de Belastingdienst – ten onrechte bleek later – veel geld terugvorderde. Het kabinet wil het leed van deze kinderen expliciet erkennen, melden de demissionaire staatssecretarissen Teun Struycken (Rechtsbescherming), Sandra Palmen (Herstel en Toeslagen) en Judith Tielen (Preventie) in een brief aan de Tweede Kamer.

De bewindslieden reageren daarmee op een rapport van de commissie Toeslagen en Uithuisplaatsingen onder leiding van Mariëtte Hamer. Daarin stond dat door de affaire in de gezinnen problemen ontstonden of toenamen door oplopende schulden, armoede en stress. Jeugdhulp en jeugdbescherming herkenden de gezinsproblemen niet of onvoldoende of koppelden ze niet aan de strijd van de ouders met de Belastingdienst. Daardoor werden de gezinnen niet op de juiste manier geholpen. Meer dan 2000 kinderen werden uit huis geplaatst.

Het kabinet werkt aan maatregelen om deze jongeren te ondersteunen, omdat ze nog dagelijks last kunnen hebben van de situatie waarin ze terechtkwamen. Hoe de erkenning en de maatregelen er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. De staatssecretarissen willen dit uitwerken met de betrokken organisaties en met de kinderen zelf.

Landelijk steunpunt

Ook komt er een landelijk steunpunt voor alle ouders en jongeren die hulp zoeken en krijgen betrokken kinderen eventueel hulp bij een opleiding of bij hun ontwikkeling. Het onafhankelijke Ondersteuningsteam voor gedupeerde gezinnen met een uithuisplaatsing gaat ook door.

De bewindslieden zeggen te willen leren van de fouten en zetten daarbij onder meer in op een samenhangende aanpak in de jeugdhulp, vooral bij gezinnen met complexe problemen. Ook de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtspraak hebben verbeteringen in gang gezet.

Europese Commissie ‘klaar’ voor handelsdeal met VS

BRUSSEL – De Europese Commissie is “klaar om een deal te sluiten” met de Verenigde Staten, zei een woordvoerder van de Europese Commissie maandag. “Er wordt goede vooruitgang geboekt en de gesprekken gaan de goede kant op”, voegde hij daaraan toe. De Europese Commissie wil op 9 juli een handelsdeal met de VS sluiten. Dat is de deadline die de Amerikaanse president Donald Trump heeft gesteld.

Als er op die dag nog geen akkoord is tussen beide blokken, worden de handelstarieven op alle EU-producten die naar de VS worden geëxporteerd alsnog verhoogd naar 50 procent, zoals Trump in mei aankondigde. Hij stelde kort daarna de maatregel uit tot 9 juli. Sindsdien wordt er onderhandeld over een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.

Er is een technische delegatie op weg naar de VS om de onderhandelingen voort te zetten, zei de commissiewoordvoerder. “Het werk gaat door op zowel politiek als technisch niveau.” De gesprekken gingen de afgelopen tijd uiterst moeizaam.

De Europese Commissie benadrukte maandag dat zij namens alle 27 EU-lidstaten onderhandelt, ook namens Spanje. Trump heeft woensdag na de NAVO-top gedreigd Spanje hoge handelssancties op te leggen, omdat het land weigert mee te doen aan de NAVO-afspraak om 5 procent van de economie in defensie te steken. Verder wilde de commissiewoordvoerder hier niet op ingaan.

De Europese Commissie sluit handelsovereenkomsten namens de hele EU af. EU-landen mogen niet op eigen houtje overeenkomsten sluiten.

De Commissie heeft een omvangrijk ‘vergeldingspakket’ klaarliggen, met handelstarieven van de EU op producten uit de VS, als beide partijen er niet uitkomen.

Concessie hoofdrailnet NS waarborgt gelijk speelveld MaaS-markt onvoldoende

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft vandaag, maandag 30 juni, een tussenuitspraak gedaan over Mobility as a Service (MaaS). MaaS biedt de mogelijkheid om met een fysieke kaart of een app een “deur-tot-deur-reis” met verschillende vervoermiddelen van verschillende vervoerders te boeken en te betalen.

De MaaS-dienstverleners kopen de reis in bij vervoersondernemingen. De Nederlandse Spoorwegen zijn hun belangrijkste leverancier. Hun verdienmogelijkheden hangen sterk af van de inkooptarieven. NS biedt zelf ook MaaS-diensten aan, zoals de NS Business Card en NS Go, en heeft veruit het grootste marktaandeel op de MaaS-markt.

NS moet zich houden aan de spelregels in de HRN-concessie 2025-2033. Die moeten verzekeren dat de andere MaaS-dienstverleners voldoende marge hebben om te kunnen concurreren met NS. De MaaS-dienstverleners vinden dat die spelregels onvoldoende zijn om te voorkomen dat NS haar economische machtspositie uit de HRN-concessie misbruikt. Dat is in strijd met het Europese recht. Zij willen daarom strengere spelregels voor NS.

Ook het CBb ziet een reëel risico op concurrentievervalsing. De spelregels in de HRN-concessie zijn niet genoeg om een gelijk speelveld te verzekeren. De staatssecretaris moet daarom de uitgangspunten voor het aanbod van NS aan de andere MaaS-dienstverleners in de HRN-concessie vastleggen. Verder moet hij de rekenmethode voor het inkooptarief concreet maken, nagaan of dat tarief de concurrentie belemmert en zo nodig zelf dat tarief vaststellen. Ten slotte moet worden vastgelegd dat voor de MaaS-dienstverleners ongunstige wijzigingen in de onderlinge afspraken van de (regionale) concessieverleners niet zonder meer doorwerken in de HRN-concessie.

Deze wijzigingen moet de staatssecretaris uiterlijk per 1 september 2025 in de HRN-concessie aanbrengen. Daarnaast moet hij uiterlijk op 1 oktober 2025 besluiten over het inkooptarief en dat tarief zo nodig op die datum zelf vaststellen.

Na 1 oktober 2025 doet het CBb definitief uitspraak.

Ongemak in Tweede Kamer over afhandeling kwestie-Arib

DEN HAAG – Veel partijen in de Tweede Kamer voelen ongemak bij de afhandeling van de kwestie rond oud-voorzitter Khadija Arib door het presidium. Kamervoorzitter Martin Bosma liet vorige week weten geen heil te zien in nader onderzoek naar de vraag hoe vertrouwelijke informatie daarover bij de pers kon belanden. In een debat maandag werd duidelijk dat lang niet alle partijen daar direct genoegen mee nemen.

Het toenmalige presidium onder leiding van Vera Bergkamp besloot in 2022 tot een extern onderzoek naar Arib, die anoniem werd beschuldigd van autoritair gedrag. Dat had vertrouwelijk moeten blijven, maar het stond nog diezelfde dag in NRC. Een voormalig persvoorlichter is vervolgd voor lekken, maar zij werd onlangs bij gebrek aan bewijs vrijgesproken.

Het dagelijkse bestuur denkt niet dat nader onderzoek nieuwe inzichten zal opleveren, maar Bosma lijkt toch opdracht te krijgen beter zijn best te doen. Veel fracties willen dat ook gekeken wordt naar de betrokkenheid van Kamerleden, en dan met name die van Bergkamp. Daar was het Openbaar Ministerie niet toe bevoegd.

De Kamer kan de procureur-generaal bij de Hoge Raad vragen een opsporingsonderzoek te beginnen, als er aanwijzingen zijn van een ambtsmisdrijf door een parlementariër. Wat NSC betreft is het “een begaanbare weg” als Bosma daar het initiatief toe neemt. Er is “alle aanleiding om vervolgonderzoek te doen”, aldus Kamerlid Jesse Six Dijkstra.

Ook BBB wil verder onderzoek. “Niet om af te rekenen”, verzekert Kamerlid Marieke Wijen-Nass. “Maar om recht te doen aan de feiten, aan instituties en aan mensen.” Partijen als GroenLinks-PvdA, VVD, ChristenUnie en SP zijn wat terughoudender. Zij vinden ook dat er meer moet gebeuren, maar laten het vooralsnog aan Bosma om met een voorstel te komen.

PostNL krijgt alsnog dag extra voor bezorging brief of kaart

DEN HAAG – Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) wil PostNL alsnog een dag extra gunnen voor de bezorging van een gewone brief of kaart. Zijn voorganger Dirk Beljaarts (PVV) kwam eerder met hetzelfde voorstel, maar haalde dat weer van tafel omdat een ruime Kamermeerderheid er fel op tegen was.

Particuliere post moet nu binnen 24 uur worden bezorgd. Dat wordt als het aan Karremans ligt vanaf medio volgend jaar 48 uur. PostNL moet in dit voorstel wel vijf dagen per week post blijven rondbrengen, van dinsdag tot en met zaterdag. Vanaf 2028 of 2029 heeft het bedrijf mogelijk nog een etmaal extra speling nodig, waarschuwt de minister alvast.

De regels voor de postbezorging zijn verouderd, stelt Karremans. Er worden steeds minder brieven verstuurd, waardoor het werk niet meer rendabel is. “We maken de regels voor de postbezorging iets ruimer, om ervoor te zorgen dat de postbezorging in heel Nederland blijft werken”, aldus de bewindsman.

Binnenvaartorganisaties roepen ‘watergemeenten’ op tot actie: benut de kansen van havens en vervoer over water

Foto: Transport Online | Esther van der Wal

ZWIJNDRECHT – Gemeenten die aan het water liggen, hebben een belangrijke troef in handen voor het aanpakken van verkeersdrukte, ruimtetekort en klimaatdoelen. Toch dreigen veel van deze ‘watergemeenten’ die kansen te laten liggen, zo waarschuwen Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026.

In een gezamenlijke oproep aan politieke partijen in 123 Nederlandse watergemeenten pleiten de binnenvaartorganisaties voor meer aandacht en investeringen in binnenhavens en watergebonden vervoer. “Het belang van de binnenvaart voor de lokale gemeenschap en economie is nog niet bij iedereen even bekend,” zegt KBN-voorzitter Ad Koppejan. “Het is nu aan de politieke partijen om er in het belang van hun burgers ook daadwerkelijk iets mee te doen.”

Verkeersdruk verminderen en ruimte winnen

Volgens KBN en NVB bieden binnenhavens en vervoer over water directe oplossingen voor lokale problemen. Zo zorgt goederenvervoer via het water voor minder vrachtverkeer op de weg, wat niet alleen files tegengaat, maar ook ruimte schept voor woningbouw, groen en een veiligere openbare ruimte. Bovendien levert het een flinke bijdrage aan het terugdringen van de CO₂-uitstoot.

Bescherm de ruimte aan het water

In hun brief aan de gemeenteraden dringen de organisaties aan op politieke sturing om haventerreinen en kades te behouden voor watergebonden logistiek. Alleen dan kan het volledige potentieel van het vervoer over water worden benut.

Praktische aanbevelingen voor verkiezingsprogramma’s

KBN en NVB reiken politieke partijen concrete aanbevelingen aan die direct in verkiezingsprogramma’s kunnen worden opgenomen. Voorbeelden zijn:

  • Standaard onderzoeken of vervoer over water mogelijk is bij bouw- en infraprojecten.
  • Investeren in voldoende en goed uitgeruste ligplaatsen, zodat schippers hun verplichte rusttijden kunnen naleven.
  • Regionale samenwerking tussen havens versterken.
  • Walstroomvoorzieningen standaardiseren.
  • Een voorspelbaar en redelijk haventarievenbeleid hanteren om gemeenten aantrekkelijker te maken voor binnenvaartondernemers.

Duurzame logistieke schakel

“Wie investeert in binnenhavens, investeert in werk, bereikbaarheid én duurzame groei,” stelt NVB-voorzitter Maarten van Gaans-Gijbels. “Gemeenten die vooruit willen, kiezen voor slimme logistiek via het water.”

Met de oproep willen KBN en NVB het thema nadrukkelijker op de politieke en bestuurlijke agenda krijgen. Beide organisaties stellen zich open voor verdere samenwerking met gemeenten, om de binnenvaart te positioneren als onmisbare schakel in een duurzame en concurrerende logistieke keten.

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

ROTTERDAM – De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

De actie wordt georganiseerd namens een brede coalitie uit de haven, met steunbetuigingen van werknemers, bedrijven, vakbonden en bestuurders. Voor het Rotterdamse stadhuis wordt verzameld en om 12.00 uur luiden havenwethouder Robert Simons en burgemeester Carola Schouten een minuut de scheepsbel.

“De industrie in de haven staat onder druk. Nieuwe investeringen haken af, bestaande bedrijven worstelen, onder meer door hoge stroomkosten en belemmerend nationaal beleid. Zonder actie verliezen we goedbetaalde banen, innovatie, duurzame toekomstkansen en onze strategische autonomie”, aldus een verklaring van de organisatoren, waaronder de gemeente Rotterdam en ondernemersorganisatie Deltalinqs.

Oneerlijke concurrentie

De brancheorganisatie voor de Nederlandse technologische industrie FME kondigde vorige week al acties aan tegen het verslechterende ondernemersklimaat met een oproep aan bedrijven om mee te doen met het Nationaal Industrie Alarm. Volgens FME-voorzitter Theo Henrar verkeert de techindustrie in moeilijkheden als gevolg van oneerlijke concurrentie door hoge energiekosten, belastingdruk en trage besluitvorming.

Volgens Henrar moeten de “alarmbellen letterlijk en figuurlijk afgaan”. “Niet alleen in onze fabrieken, maar ook in Den Haag. Als we nu onze stem niet laten horen, raakt Nederland z’n verdienvermogen en banen kwijt.” Henrar stelt dat er bijna 2 miljoen arbeidsplaatsen direct en indirect verbonden zijn aan de techindustrie in Nederland.

Nog twee verdachten vast in zaak ‘tweelingbroer S10’

HOORN – Er zijn nog twee verdachten aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de dood van een 24-jarige man, meldt de politie.

Het dodelijke slachtoffer werd in april zwaargewond gevonden op het dak van een garage onderaan een flat aan de Osdorper Ban in Amsterdam. Hij overleed op 19 juni aan zijn verwondingen. Het gaat volgens media om de tweelingbroer van zangeres S10. In mei werd al een 23-jarige man uit Hoorn aangehouden op verdenking van poging tot doodslag in de zaak, hij zit momenteel vast.

De twee die maandag zijn opgepakt, worden verdacht van betrokkenheid bij doodslag. Zij zitten vast in beperkingen waardoor ze alleen contact met hun advocaat mogen hebben. De verdachten worden op 3 juli voorgeleid. Het gaat om een 30-jarige man uit Hoorn en een minderjarige.

A50 bij Apeldoorn-Noord dicht na ongeval met drie vrachtwagens

Foto: Persbureau Heitink

APELDOORN – De A50 richting het zuiden is maandagmiddag volledig afgesloten ter hoogte van afrit Apeldoorn-Noord na een ongeval waarbij drie vrachtwagens betrokken zijn.

Volgens Rijkswaterstaat vond het ongeval plaats rond 12.45 uur. Meerdere hulpdiensten, waaronder brandweer en ambulance, kwamen ter plaatse.

Om hulpdiensten veilig hun werk te laten doen, is de snelweg in zuidelijke richting volledig afgesloten. Verkeer richting Apeldoorn wordt vanaf knooppunt Hattemerbroek omgeleid via de A28 en A1. Een verwachte eindtijd van de afsluiting is nog niet bekendgemaakt.

Volgens een update van Rijkswaterstaat moeten twee van de vrachtwagens worden geborgen door een zware berger. Bovendien is er een aanzienlijke hoeveelheid diesel op het wegdek terechtgekomen, wat het opruimwerk extra complex maakt.

De politie zal geen onderzoek instellen naar de toedracht van het incident, waardoor de bergingswerkzaamheden snel kunnen starten.

NPM Capital nieuwe groeipartner van foodgroothandel Elbfrost

AMSTERDAM – Elbfrost, een levensmiddelengroothandel en logistieke dienstverlener uit Marl, krijgt NPM Capital als nieuwe aandeelhouder naast het managementteam. NPM Capital, een investeringsmaatschappij met het hoofdkantoor in Amsterdam en vestigingen in Gent en München, heeft een meerderheidsbelang in Elbfrost verworven. De afronding van de transactie wordt verwacht in het derde kwartaal van 2025, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthoudende autoriteiten. De samenwerking richt zich op het uitbouwen van Elbfrosts positie in Duitsland, terwijl de ervaring van NPM Capital met strategische overnames de groei verder moet versnellen. Het betreft de eerste platforminvestering van NPM Capital in de DACH-regio.

Elbfrost werd opgericht in 1990 en is van een lokaal bedrijf uitgegroeid tot een leidende regionale speler op het gebied van diepvries- en droogproducten met meer dan 210 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Marl (Noordrijn-Westfalen) beheert Elbfrost vier strategisch gelegen distributiecentra in West- en Oost-Duitsland.

Het assortiment bestaat uit circa 1400 producten – voornamelijk diepvriesproducten – waaronder vlees, vis, gevogelte, wild, fruit, groenten, vegetarische alternatieven, aardappel- en deegproducten. Dit wordt aangevuld met een breed aanbod aan gemaksvoeding. Elbfrost richt zich vooral op institutionele klanten zoals universiteiten, scholen, cateraars, bedrijfsrestaurants, overheidsinstellingen, ziekenhuizen en zorginstellingen.

In 2022 ging Elbfrost een samenwerking aan met het investeringsfonds Bencis. Tijdens deze periode werden de eerste stappen gezet richting versnelde groei, waaronder de overname van A+K Kälte-Team in het Ruhrgebied. Met de nieuwe samenwerking nemen NPM Capital en het Elbfrost-management gezamenlijk het eigendom over, met als doel een volgende groeifase in te zetten richting een leidende cross-regionale positie in een markt die blijft groeien, onder andere gedreven door demografische veranderingen.

Langetermijnvisie

NPM Capital is een investeringsmaatschappij met een langetermijnvisie, gevestigd in Amsterdam en met kantoren in München en Gent. Sinds 1948 investeert het bedrijf in groeiende middelgrote ondernemingen. NPM Capital maakt deel uit van SHV, een van de grootste familiebedrijven van Europa, actief in meer dan 60 landen. Dit zorgt voor een stabiele kapitaalbasis en stelt NPM Capital in staat om te investeren met een langetermijnhorizon. De focus ligt op duurzame waardecreatie in sectoren zoals digitale technologie, gezondheidszorg, onderwijs, industrie, voeding en duurzaamheid.

NPM Capital ziet zichzelf niet alleen als kapitaalverschaffer, maar ook als actieve, strategische partner die bedrijven ondersteunt in verschillende groeifasen – of het nu gaat om expansie, digitalisering of opvolgingsvraagstukken. De investering in Elbfrost past binnen het investeringsthema Feeding the World, waarmee NPM zich richt op duurzaamheid en innovatie binnen de wereldwijde voedselketen.

De opening van het kantoor in München en deze eerste transactie markeren een belangrijke stap in het uitrollen van NPM’s investeringsfilosofie in de Duitstalige regio.

“NPM Capital past met haar ondernemende achtergrond goed bij de waarden van de DACH-Mittelstand, waar vertrouwen, verantwoordelijkheid en samenwerking op gelijkwaardig niveau centraal staan. In die geest willen wij Elbfrost ondersteunen bij de verdere opschaling. Dankzij een geoptimaliseerd productaanbod, efficiënte logistiek en een brede klantenbasis is het bedrijf goed gepositioneerd om in te spelen op de groeikansen in de Duitse foodservice-markt”, aldus Alexis Milkovic, partner en countryhead, die het kantoor in München opbouwt en leidt.

Milkovic brengt bijna twintig jaar investeringservaring mee. Samen met hem zijn ook Philipp Gauss (investment director) en Vincent Falcke (associate) in München actief. “We zijn van plan het team verder uit te breiden en werken al aan volgende transacties”, voegt Milkovic toe.

NPM Capital is een onafhankelijke investeringsmaatschappij die middelgrote en grote ondernemingen in de Benelux en de DACH-regio ondersteunt bij het realiseren van hun ambities en het bouwen aan de bedrijven van de toekomst. Met kantoren in München, Amsterdam en Gent richt NPM Capital zich op familiebedrijven en ondernemingen met sterke managementteams.

De portefeuille omvat momenteel 24 deelnemingen – zowel meerderheids- als minderheidsbelangen – binnen vier toekomstgerichte thema’s: Sustainable Future, Digital & Technology, Feeding the World en Healthy Life & Learning. Voor meer informatie, bezoek www.npm-capital.com.
Over Bencis
Bencis is een onafhankelijk investeringsbedrijf dat bedrijfseigenaren en managementteams ondersteunt bij het realiseren van hun groeidoelstellingen. Met kantoren in Amsterdam, Brussel en Düsseldorf investeert Bencis sinds 1999 in sterke en succesvolle bedrijven in Nederland, België en Duitsland. Voor meer informatie, bezoek www.bencis.com.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koolhoven & Partners: npmcapital@koolhovenenpartners.nl of +31854017175.

ProRail legt eerste 30 kilometer circulair spoor aan in Nederland [+video]

Foto: ProRail | Shane van Hattum, duckdev

Voor het eerst in Nederland is meer dan 30 kilometer spoor aangelegd met volledig circulaire spoorstaven. Deze duurzame spoorstaven zijn vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorrails en vormen een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur. Dat meldt ProRail.

De circulaire spoorstaven zijn geproduceerd door het Franse staalbedrijf Saarstahl met gebruik van elektrische vlamboogovens (Electric Arc Furnaces) in plaats van traditionele, steenkoolgestookte hoogovens. Hierdoor wordt de CO₂-uitstoot bij de productie tot 65 procent verminderd. De spoorstaven voldoen volledig aan de geldende kwaliteitsnormen.

Samenwerking in de keten

De spoorstaven zijn geleverd door voestalpine Track Solutions Netherlands, een dochteronderneming van voestalpine Railway Systems. In Hilversum beschikt dit bedrijf over een eigen recyclingfabriek waar gebruikte spoorwegmaterialen worden ingenomen en hergebruikt. Oude spoorstaven worden niet langer afgevoerd, maar teruggebracht naar de staalproducent voor verwerking tot nieuw materiaal.

“Met deze circulaire spoorstaven zetten we een grote stap richting een klimaatneutrale spoorinfrastructuur,” aldus Janneke Vogels, directeur Duurzaamheid bij ProRail.

Van pilot naar standaard

De aanleg in Noord-Holland is onderdeel van een reeks pilots die ProRail dit jaar uitvoert. In het najaar volgen richtlijnen voor structurele toepassing van circulaire spoorstaven in toekomstige aanbestedingen en onderhoudscontracten. ProRail wil hiermee het aandeel duurzaam geproduceerd staal in de sector flink vergroten.

Foto: ProRail | Shane van Hattum, duckdev

Hoe snel de opschaling kan plaatsvinden, is mede afhankelijk van ontwikkelingen in de staalindustrie, zoals de beschikbaarheid van voldoende bruikbaar schroot. ProRail benadrukt dat samenwerking met spooraannemers en marktpartijen cruciaal is om de transitie naar een circulaire spoorsector te realiseren.

Platform Spoorgoederenvervoer roept kabinet op tot ‘spooroffensief’ met dubbel rendement

DEN HAAG – Het Platform Spoorgoederenvervoer en Leefomgeving heeft staatssecretaris Thierry Aartsen vandaag opgeroepen tot meer ambitie voor de toekomst van het Nederlandse spoorgoederenvervoer. Volgens het platform is een krachtig spoornetwerk essentieel voor zowel de economische concurrentiekracht als de nationale veiligheid.

Het platform, onder voorzitterschap van Christophe van der Maat, overhandigde een advies waarin wordt gepleit voor een zogenoemd spooroffensief met dubbel rendement. Daarmee doelen zij op investeringen die het spoor tegelijkertijd stiller, trillingsarmer en concurrerender maken, en het geschikt maken voor militaire mobiliteit onder de NAVO-verplichtingen (Host Nation Support).

Strategisch belang voor economie en defensie

De oproep komt op een moment van geopolitieke spanningen, energietransitie en circulaire ambities. Een betrouwbaar spoorgoederennetwerk moet bijdragen aan de snelle inzetbaarheid van militair materieel, zoals vastgelegd in de recent besproken 5%-norm tijdens de NAVO-top in Den Haag. Nederland committeert zich hierin aan 1,5% van het BBP voor indirecte veiligheidsmaatregelen, waaronder vitale infrastructuur zoals het spoor.

Volgens het platform moet deze strategische investering niet alleen defensie ondersteunen, maar ook de economische weerbaarheid van Nederland vergroten, met een sterke focus op verduurzaming van logistiek en het verbeteren van de leefomgeving voor omwonenden.

Gelijk speelveld en gerichte investeringen nodig

Het advies onderstreept dat een gelijk speelveld binnen Europa en tussen modaliteiten cruciaal is, maar niet voldoende. Er zijn volgens het platform gerichte investeringen nodig in spoorcapaciteit, betrouwbaarheid en internationale verbindingen, evenals maatregelen tegen geluidsoverlast en trillingen. Alleen zo kan de gewenste modal shift naar duurzamer vervoer worden gerealiseerd.

Spoor en woningbouw

In het licht van de ruimtelijke ordening ziet het platform een belangrijke rol voor het spoor bij binnenstedelijke bouwopgaven. Locaties langs spoorlijnen als de Brabantroute, de Maaslijn en in gebieden als Twente en de stedendriehoek Deventer-Apeldoorn-Zutphen zijn kansrijk voor woningbouw. Daarbij zijn robuuste keuzes nodig over waar mensen wonen, werken en zich verplaatsen.

“Een sterk spoornet is geen luxe”

Voorzitter Van der Maat benadrukt het belang van actie: “Een sterk spoornet is geen luxe, maar een strategische voorwaarde – voor onze NAVO-verplichtingen, economische slagkracht en leefbaarheid. Het Spooroffensief betekent: nu snel een actieplan maken met gerichte investeringen, zodat we het dubbele rendement kunnen benutten.”

Het platform roept het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer op om dit spooroffensief actief te ondersteunen, met intensieve samenwerking tussen overheden, sectorpartijen, omwonenden en buurlanden.

Vrachtwagen in brand langs A28 [+foto’s]

Foto: NuMeppel

VEENINGEN – Maandagochtend rond 11.30 uur kreeg de brandweer een melding van een vrachtwagenbrand op de A28 bij tankstation Langeveen, tussen Meppel en Hoogeveen, ter hoogte van Veeningen.

De brandweer van De Wijk/Koekange en Ruinerwold werd direct opgeroepen en snel ter plaatse gestuurd. Bij aankomst bleek de cabine al volledig in brand te staan.

De brand ging gepaard met flinke rookontwikkeling, die tot in de verre omtrek zichtbaar was.

De brandweerlieden zijn meteen begonnen met bluswerkzaamheden om verdere uitbreiding van het vuur te voorkomen.

Foto: NuMeppel

Over de oorzaak van de brand is op dit moment nog niets bekend. Het is eveneens onduidelijk of er gewonden zijn gevallen.

Op dit moment moet het verkeer rekening houden met een vertraging, tussen De Wijk en Zuidwolde.

Vanaf dinsdagochtend code oranje in zuidoosten om extreme hitte

DE BILT – Vanaf dinsdagochtend geldt code oranje in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Het KNMI waarschuwt voor extreme hitte in die provincies, ook in de nacht. De code oranje gaat dinsdag om 10.00 uur in.

De maximumtemperaturen in het zuidoosten lopen dinsdag en woensdag op tot boven de 35 graden, verwacht het KNMI. Plaatselijk kan het 38 graden worden.

Met code oranje waarschuwt het weerinstituut voor onder meer overlast door blijvende hitte in huis en op kantoor. “Iedereen kan klachten krijgen zoals uitdroging en oververhitting, maar vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid en bij zware lichamelijke activiteiten”, aldus het KNMI, dat mensen onder meer adviseert uit de zon te blijven, genoeg water te drinken en tussen 12.00 en 18.00 uur geen zware lichamelijke activiteiten te doen.

In de rest van Nederland is voor dinsdag code geel afgegeven. Die waarschuwing geldt maandag in het hele land in verband met het warme weer.

×