Clicky

vrijdag 18 juli 2025 - 14:22 uur
Home Blog Pagina 2

Kabinet verruimt mogelijkheden om opleiding tot register- en noordzeeloods te volgen

Kapitein
Foto: Adobe Stock | Maksym

ROTTERDAM – Zeevarenden met een mbo 4-opleiding kunnen vanaf 1 september via een schakelprogramma instromen in de hbo-opleiding tot registerloods. Daarnaast wordt het voor uitgetreden registerloodsen makkelijker gemaakt om zich om te scholen tot noordzeeloods. Het kabinet maakt dit mogelijk om te voorkomen dat er een tekort ontstaat in de instroom voor deze cruciale beroepsgroep.

Een loods adviseert de kapitein aan boord van een zeeschip over de te voeren navigatie. De registerloodsen helpen zeeschepen zo om vlot en veilig door, in of uit een haven te komen. Noordzeeloodsen werken op de Noordzee, het Skagerrak en het Kanaal en worden ingezet om de veiligheidsrisico’s in deze drukke vaarwateren te minimaliseren en de kapitein te ontlasten.

Om registerloods te worden kunnen zeevarenden die al een hbo-zeevaartdiploma hebben en beschikken over voldoende vaartijd, de hbo-masteropleiding tot registerloods volgen. De opleiding tot noordzeeloods is een post-hbo opleiding waarvoor een vergelijkbare toelatingseis geldt.

De Nederlandse zeevaartscholen kampen al langer met dalende aantallen studenten. Dit heeft ook effect op de instroom in de opleidingen tot registerloods en noordzeeloods. Daarnaast is er de komende jaren juist meer vraag naar nieuwe loodsen, vanwege de toenemende drukte op de Noordzee en het feit dat de bestaande loodsen steeds ouder worden.

Om het tij te keren maakt het kabinet de introductie mogelijk van een éénjarig pre-master schakelprogramma voor aspirant-registerloodsen. Door deze vooropleiding te volgen kan een ervaren zeevarende met een mbo 4-opleiding ook toegang krijgen tot de hbo-masteropleiding tot registerloods.

Voor registerloodsen geldt een maximumleeftijd van 60 jaar, voor noordzeeloodsen niet. Registerloodsen de maximumleeftijd hebben bereikt en verder willen als noordzeeloods hoeven voortaan niet meer een geldig vaarbevoegdheidsbewijs te onderhouden om de opleiding tot noordzeeloods te kunnen volgen.

“Ik ben zelf opgeleid als zeevarende en weet dat loodsen een onmisbare rol spelen in onze economie”, zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman. “Zij zorgen ervoor dat schepen veilig de drukke Noordzee kunnen navieren en dat het transport via onze havens soepel en efficiënt verloopt. Ik ben blij dat we het mogelijk maken voor meer mensen om de opleiding tot loods te volgen, en dit mooie beroep te kunnen uitoefenen.”

Europese primeur: eerste volledig elektrische zijlader geleverd aan P.A. van Rooyen Topmovers – P.A. van Rooyen Logistics

VEENENDAAL – Transportbedrijf P.A. van Rooyen Topmovers – P.A. van Rooyen Logistics heeft als eerste in Europa een volledig elektrische zijlader in gebruik genomen. De levering markeert een belangrijke stap richting emissievrij zwaar transport.

De elektrische zijlader is gebouwd op een Volvo FME 6×2 chassis en voorzien van een Hammar container-zijladersysteem. De opbouw werd gerealiseerd in samenwerking met Jos Mulder Carrosserie B.V. en Bevako BV, die gezamenlijk zorgden voor een hoogwaardige integratie van het afzetsysteem en de zijlader.

Specificaties en veiligheid

De elektrische zijlader is uitgerust met:

  • Drie elektromotoren
  • Zes accu’s met een gezamenlijke capaciteit van 540 kWh
  • Camera Monitoring Systeem (CMS) als vervanging van buitenspiegels
  • Geïntegreerde dodehoekcamera
  • Volvo Dynamic Steering (VDS) voor verbeterde wendbaarheid
  • Vangmuilkoppeling, geschikt voor Lange Zware Vrachtvoertuigen (LZV)
  • Veiligheidssystemen die de maximale score van vijf sterren behaalden in de Euro NCAP-beoordeling

Voorloper in elektrisch transport

P.A. van Rooyen toont zich met deze levering opnieuw als een koploper op het gebied van duurzaam transport. Eerder nam het bedrijf al twee elektrische Volvo FEE 4×2 chassis en een elektrische Volvo FME 6×2 chassis in gebruik.

De inzet van deze innovatieve zijlader onderstreept de groeiende toepasbaarheid van elektrisch aangedreven voertuigen in de zware logistiek. Volgens het bedrijf is “de toekomst van transport al begonnen”.

Nieuwe generatie DAF XG 480 4×2 trekkers voor Kleijn Transport Alblasserdam

ALBLASSERDAM/BARENDRECHT – DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht levert, verdeeld over batches van drie trucks per vier weken, in totaal 34 stuks DAF XG 480 FT 4×2 trekkers aan Kleijn Transport in Alblasserdam. Tegelijk met de nieuwe trucks introduceert Kleijn Transport een geheel nieuwe huisstijl. De eerste zes trucks zijn inmiddels naar volle tevredenheid in gebruik.

Er is door Kleijn Transport opnieuw gekozen voor deze constructie. Als we iedere maand drie voertuigen vernieuwen, vervangen we iedere zes jaar de complete vloot. De gemiddelde leeftijd is dan drie jaar. “Dat is nodig omdat we door overnames trucks van diverse bouwjaren en met uiteenlopende kilometerstanden in de vloot hadden”, legt Tjeerd Hofmeijer, Commercieel Operationeel Directeur bij Kleijn Transport, uit.

“Bovendien gaan de ontwikkelingen zo snel dat we graag met zo modern mogelijk materieel rijden.” Door de overnames waren er bovendien verschillende bedrijfsnamen en kleuren in gebruik. “Dat wilden we allemaal stroomlijnen, vandaar de keuze voor een geheel nieuwe huisstijl. Die bestaat uit enkel een grote K in blauw en zwart op de zijkant van de cabine. Dat ziet er modern en strak uit.” Algemeen directeur Kees Kleijn vult aan: “We gaan ervan uit dat na ruim 60 jaar iedereen wel weet dat die K voor Kleijn Transport staat.”

De eerste zes DAF XG 480 trekkers voorzien van de nieuwe huisstijl zijn inmiddels enkele weken in gebruik en de eerste resultaten zijn goed. Tjeerd Hofmeijer: “Wij sturen grotendeels op TCO en de vorige generatie XG scoorde vooral qua brandstofverbruik al duidelijk beter dan de XF Super Space Cabs die we ook nog hebben lopen. En de eerste resultaten van de nieuwe generatie (ModelYear’25) laten zien dat het nog zuiniger kan.
Verder kiezen we bewust voor de 480 pk motor voor alle typen zodat we maximaal flexibel zijn. Nationaal hebben we die pk’s misschien niet altijd nodig maar internationaal wel. Zo kunnen we elke auto overal voor inzetten. Daarnaast hebben we vanuit het verleden al gezien dat we met deze 480 pk trucks zuiniger zijn dan met trucks met minder vermogen.”

Daarnaast wordt er aan de chauffeurs gedacht door de extra ruime XG cabine. “Die is voorzien van alle veiligheidssystemen, een omvormer en een magnetron”, vertelt Hofmeijer. “Voor een uniforme uitstraling zijn de trucks aan de buitenzijde identiek en zonder veel accessoires. Dat moet ook wel want wij krijgen te maken met allerlei regelgeving als VECTO en volgend jaar de kilometerheffing op de Nederlandse wegen.
Het is fijn dat onze nieuwe trucks in VECTO-klasse 3 vallen waardoor we onder meer korting krijgen op de Duitse maut.”

Om aan die klasse 3 te voldoen zijn de nieuwe DAF XG trekkers voorzien van het DAF Digital Vision System, dakspoiler in combinatie met cabinefenders en chassis skirts voor een optimale luchtweerstand.

De relatie tussen Kleijn Transport, dealer BEST Trucks en DAF gaat al heel ver terug.
Niet zo vreemd dus dat het overgrote deel van het ruim 210 eenheden tellende wagenpark van de logistiek dienstverlener van het Eindhovense merk is. Kees Kleijn daarover: “Naast dat we uitstekende ervaringen hebben met DAF is ook de goede relatie met de dealer van doorslaggevend belang. We doen al vele jaren zaken met BEST Trucks en dat bevalt goed. Er zijn korte communicatielijnen en we begrijpen elkaar.”

Net als de rest van het wagenpark vallen ook de nieuwe DAF trekkers onder een servicecontract. “Ooit deden we het onderhoud zelf maar dat is met de huidige complexe trucks niet meer te doen”, verduidelijkt Kees Kleijn. “Vandaar dat we een jaar of 20 geleden de eigen werkplaats hebben gesloten en sindsdien alles uitbesteden.”

Kleijn Transport werd in 1962 opgericht als eenmanszaak maar groeide snel. Na verhuizingen naar Hardinxveld, Sliedrecht en Papendrecht vestigde het zich in 2004 in Alblasserdam. Kleijn Transport was destijds het allereerste bedrijf op het spiksplinternieuwe industrieterrein Nieuwland Parc. Hier heeft men de beschikking over een bedrijfsterrein van 40.000 m2 en een moderne opslagloods van 10.000 m2 met douanefaciliteiten, hoogbouwstellingen met 5000 palletplaatsen, 17 laaddocks en twee bovenloopkranen met een hefvermogen tot 32 ton. De werkzaamheden bestaan voor tweederde uit internationaal transport en een derde vervoer in de Benelux. Naast containervervoer voert Kleijn veel trucking werkzaamheden uit voor derden.

Trump dreigt WSJ aan te klagen vanwege artikel over brief aan Epstein

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd The Wall Street Journal (WSJ) aan te klagen nadat de zakenkrant een artikel had gepubliceerd over een brief die hij in 2003 zou hebben geschreven aan de in ongenade gevallen financier Jeffrey Epstein. De brief zou ook een tekening van een naakte vrouw hebben bevat.

“President Trump zal binnenkort The Wall Street Journal, NewsCorp en Murdoch aanklagen”, schreef Trump op Truth Social. “De pers moet leren eerlijk te zijn en niet te vertrouwen op bronnen die waarschijnlijk niet eens bestaan.” News Corp is de uitgever van de WSJ en Rupert Murdoch is de eigenaar van het mediabedrijf.

Het artikel in The Wall Street Journal meldt dat het schrijfsel aan Epstein met Trumps handtekening deel uitmaakte van een verzameling brieven voor Epsteins vijftigste verjaardag in 2003. De krant zegt de brief te hebben gelezen, maar publiceerde geen afbeelding ervan.

Vrouw overleden na geweld in woning Vlijmen, man (35) aangehouden

VLIJMEN – Een vrouw is donderdagavond overleden aan haar verwondingen na een ernstig geweldsincident in een woning aan de Parklaan in Vlijmen.

De politie hield in de woning een 35-jarige man uit Uden aan. Zijn rol en relatie tot het slachtoffer worden onderzocht, laat de politie weten via X.

Rond 22.30 uur kreeg de politie een melding uit de buurt over mogelijk geweld in het huis. Agenten troffen daar de bewoonster zwaargewond aan. Hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, werden ingezet. De vrouw werd naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed daar enkele uren later.

De aangehouden man zit vast en wordt verhoord. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het incident. Forensisch specialisten verrichten sporenonderzoek in en rond de woning.

Powell verdedigt in brief Witte Huis renovatie hoofdkantoor Fed

WASHINGTON – De Federal Reserve gaat “zorgvuldig met publieke middelen om” als het gaat om de renovatie van het hoofdkantoor van de Amerikaanse centrale bank. Dat heeft Fed-voorzitter Jerome Powell geschreven in een brief aan een hoge functionaris van het Witte Huis, Russ Vought. Die had eerder kritiek op het renovatieproject ter waarde van 2,5 miljard dollar dat hij een “pronkerige opknapbeurt” noemde.

“We nemen onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig met publieke middelen om te gaan zeer serieus, terwijl we de taken vervullen die het Congres ons namens het Amerikaanse volk heeft opgedragen”, schrijft Powell.

Ook de Amerikaanse president Donald Trump had eerder kritiek geuit op de renovatie. Eerder deze week suggereerde Trump, die de kosten “behoorlijk schandelijk” noemde, dat het plan reden zou kunnen zijn om Powell te ontslaan. Later weersprak de president dat eventuele voornemen. Hij sloot niets uit, maar ontslag vond Trump “zeer onwaarschijnlijk”.

‘Misleidend’

Bill Pulte, het hoofd van het Federal Housing Finance Agency (FHFA) riep het Congres begin deze maand op onderzoek te doen naar Powell. Volgens hem was Powells recente getuigenis aan de Senaat over de geplande renovaties “misleidend”.

Pulte heeft net als Trump al langer kritiek op Powell. Zij willen dat de Fed de rente verlaagt en zien liever dat Powell opstapt. De Federal Reserve heeft de rente dit jaar tot nu toe stabiel gehouden, omdat de beleidsmakers willen afwachten hoe het beleid van Trump de inflatie en de arbeidsmarkt gaat beïnvloeden.

Een president kan de voorzitter van de centrale bank niet zomaar ontslaan. Daarvoor zijn gegronde redenen nodig, zoals wangedrag.

ING: Vrachtwagenheffing zet truckmarkt op een keerpunt naar elektrisch rijden

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

AMSTERDAM – Met de invoering van de vrachtwagenheffing halverwege volgend jaar gaat de focus op de truckmarkt verschuiven naar elektrische trucks. Ondanks netbeperkingen is Nederland daarvoor ook bij uitstek geschikt. De komende twee jaar gaan de kosten van dieselkilometers met de helft omhoog door extra heffingen. Dit verkleint het verschil met elektrisch transport, mede omdat de aankoopsubsidies gaan verdriedubbelen. Hiermee krijgt vervanging een impuls en gaat de instroom van e-trucks versnellen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research die vandaag wordt gepubliceerd.

Dieselkilometers de komende twee jaar fors duurder: 10-12 procent hogere transportkosten

De Nederlandse wegtransportsector staat voor een nieuwe fase. Vanaf volgend jaar worden dieseltrucks in het gebruik een stuk duurder en dat verandert de dynamiek bij investeringen. Zo vervalt de resterende accijnskorting in 2026, wordt de vrachtwagenheffing (tot 19,5 cent/km) ingevoerd en volgt in 2027 de Europese brandstofheffing ETS 2.

Elektrische vrachtwagens gaan wel iets betalen voor gebruik van de wegen, maar slechts een klein deel. Hierdoor wordt het kostenverschil per kilometer tussen diesel en elektrische trucks (2 tot 3 keer zo duur in aanschaf) een stuk kleiner. De transportkosten van diesels gaan daarbij de komende twee jaar per saldo met zo’n 10 tot 12 procent omhoog. Uiteindelijk komt dit bij de consument terecht, maar doordat het transport doorgaans minder dan 5 procent van de productkosten uitmaakt, zal die hier niet heel veel van merken.

Beprijzing van emissies is bovendien nodig om een gelijk speelveld te creëren en de instroom van elektrische trucks verder te stimuleren.

Instroom elektrische trucks gaat versnellen door kleiner kostenverschil en meer subsidie

Veel ondernemers hebben eind 2024 nog een ‘laatste rondje’ Euro VI dieselvoertuigen besteld om tot 2030 de zero-emissie zones in steden nog mee in te mogen en flexibel te blijven. Dit neemt niet weg dat de focus nu verschuift naar elektrische trucks. Met de vrachtwagenheffing gaat de dynamiek op de truckmarkt veranderen en instroom van elektrische trucks versnellen. Niet alleen worden het gebruik en emissies belast, een groot deel van de verwachte opbrengst (bruto zo’n € 650 mln. in 2027) wordt teruggesluisd om de aankoop van e-trucks voordeliger te maken. En ook buitenlandse vrachtwagens gaan hieraan meebetalen (voor zo’n 20 procent).

Met de vrachtwagenheffing gaan de aankoopsubsidies (AanZET-regeling) de komende jaren verdriedubbelen. De verwachting is daarbij dat het aantal e-trucks (>3,5 ton) zal groeien van ruim 1.500 halverwege 2025 naar 24.700 in 2030. Nederland is ook bij uitstek geschikt voor elektrische trucks, met 80 procent van de ritten onder de 150 kilometer en in 85 procent van de gevallen laden op depot, wat veelal voordeliger is.

Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport en Logistiek: “Door de vrachtwagenheffing gaat het speelveld kantelen: zero-emissie wordt niet alleen de schoonste, maar steeds vaker ook de slimste keuze”. Dit neemt overigens niet weg dat ondernemers op verschillende plekken nog steeds te maken hebben met beperkingen van de netaansluiting en laadinfrastructuur.”

Geen sterke prikkel voor vervanging van oudere trucks die minder kilometers maken

Of de vrachtwagenheffing het oude wagenpark ook flink gaat opschonen is nog de vraag. Het Nederlandse truckpark heeft begin 2025 een omvang van 151.000 voertuigen, waarvan 37 procent ouder is dan 10 jaar en een kwart ouder dan 15 jaar.

Door de hogere tarieven voor oudere trucks is de vrachtwagenheffing in principe een stimulans voor vervanging. Maar met de invoering vervalt ook het verplichte Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting naar het Europese minimum verlaagd. Het gebruik wordt hierdoor meer belast, maar het bezit minder.

Oudere trekkers van meer dan 10 of 15 jaar oud rijden echter slechts de helft of een kwart van het aantal kilometers van een vrijwel nieuw voertuig. Hierdoor is de prikkel voor vervanging van oudere voertuigen met de voorgestelde tarieven waarschijnlijk te klein.

Fabrikanten ook ‘gepusht’ om meer elektrische trucks te produceren en te verkopen

De instroom van elektrische trucks wordt op Europees niveau ook vanaf de kant van fabrikanten gestimuleerd. Zij moeten de CO2-uitstoot over de productie de komende 5 jaar met 43 procent verlagen ten opzichte van basisjaar 2019-2020. Het marktaandeel zal dan van ruim 3 naar meer dan 30 procent moeten stijgen. Als de doelstellingen van kracht blijven, zet dit ook fabrikanten onder druk om meer e-trucks te verkopen. Dit kan er in aanloop naar 2030 zelfs toe leiden dat elektrische trucks verder in prijs gaan dalen omdat ze de verkoop ten opzichte van dieseltrucks willen stimuleren.

Totale verkoop van trucks ook weer omhoog in 2026 – trailermarkt wacht nog op groen licht

Door een verkoopgolf aan het einde van 2024 en de correctie daarna, daalt de totale Nederlandse truckverkoop dit jaar naar verwachting met ruim 30 procent. Ondanks de wisselende transportmarkt gaat de vervoersvraag naar verwachting in aanloop naar 2026 wel weer wat aantrekken. Behoefte aan uitbreiding is er niet, maar vervanging wordt wel aantrekkelijker. De truckmarkt is gedraaid van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en doorgeschoten nieuwprijzen zijn weer gedaald en genormaliseerd.

Bovendien zijn nieuwe trucks de afgelopen jaren versneld zuiniger geworden. Hierdoor neemt het momentum voor vervanging van veel gebruikt materieel ook los van de vrachtwagenheffing toe. Dat geldt voor trailers overigens minder, aangezien er overcapaciteit is en investeringen makkelijker uit te stellen zijn. Toch wordt ook daar dit jaar naar verwachting de bodem bereikt.

Gevangenisstraf geëist tegen corrupte douanemedewerker

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft 6 jaar gevangenisstraf geëist tegen een 46-jarige vrouw die als douanier werkte in de Rotterdamse haven. Zij verstrekte vertrouwelijke informatie aan criminelen om de import van cocaïne mogelijk te maken. Ook drie andere verdachten stonden vandaag terecht. Tegen hen zijn gevangenisstraffen tot 4 jaar geëist.

Naar aanleiding van een TCI-verstrekking (team criminele inlichtingen) start het Combi Team Havens, een samenwerkingsverband van de Zeehavenpolitie, FIOD en de Rijksrecherche in juli 2022 een opsporingsonderzoek. Daaruit blijkt dat de douanier wordt geholpen door haar oudere zus. Zij is de linking pin naar twee andere verdachten die zich vermoedelijk met cocaïnehandel bezighouden.

Grote geldbedragen

De douanier had continu de beschikking over een telefoontoestel waarmee ze afgeschermd kon communiceren. Daarmee had zij intensief contact met criminelen die zich bezighielden met de invoer van cocaïne. In totaal gaat het om duizenden berichten waarvan een beperkt deel is ontsleuteld.

Uit onderzoek is gebleken dat de vrouw een sturende rol had. Zij stelde voorwaarden aan betalingen en aan de kwaliteit van de informatie. Daarnaast gaf ze ook gevraagd en ongevraagd adviezen over risico’s en signalen uit de douanesystemen die cruciale info bevatten voor criminelen die zich bezighouden met cocaïnetransporten. De douanier spreekt ook fysiek af met de criminelen.

Hiervoor vraagt de verdachte grote geldbedragen. Per aanvraag vraagt verdachte 25.000 euro. Vermoedelijk slaat ze dat geld bij haar oudere zus op. Bij haar wordt een grote hoeveelheid cash geld aangetroffen.

Vertrouwen in rechtstaat beschadigd

“Het behoeft denk ik geen nader betoog dat verdachte heel goed wist dat haar informatie werd gebruikt om het transport van cocaïne via containers in de haven mogelijk te maken”, aldus de officier van justitie op zitting.

“Er wordt in de chats gesproken over bakken, op rood staan en het HARC-team. Verdachte weet als geen ander dat dit over cocaïne gaat, getuige ook haar opmerking: bij vermoeden ben ik de lul’.”

De ernst van deze feiten kan moeilijk worden overschat. Het gaat in deze zaak om een douanemedewerkster, iemand die bij uitstek belast is met het bewaken van onze landsgrenzen tegen de invoer van verboden goederen, die haar ambt heeft misbruikt voor criminele doeleinden en persoonlijk gewin.

De openbaar aanklager: “Door vertrouwelijke informatie te delen en opzettelijk haar controlefunctie te ondermijnen, heeft zij de kern van het douanetoezicht aangetast. Daarmee heeft zij niet alleen haar ambt verkwanseld, maar ook het publieke vertrouwen in een vitale schakel van onze rechtsstaat beschadigd.”

Het handelen van verdachte staat in direct verband met de grootschalige invoer van cocaïne in deze havenstad, een misdrijf dat de volksgezondheid bedreigt en de integriteit van de economie en samenleving ondermijnt.

“In plaats van de samenleving te beschermen, heeft zij deze willens en wetens blootgesteld aan de risico’s van de internationale drugshandel.”

Tegen de zus van de doaunier heeft het OM een gevangenisstraf van 42 maanden geëist. Tegen de twee mannen is 4 jaar geëist.

Amazon schrapt banen bij clouddivisie vanwege hoge AI-kosten

Amazon

SEATTLE – Amazon gaat banen schrappen bij zijn divisie voor clouddiensten in verband met de stijgende kosten bij het Amerikaanse bedrijf voor kunstmatige intelligentie (AI).

Volgens een woordvoerder worden meerdere teams bij Amazon Web Services (AWS) geraakt door de ingreep. Persbureau Reuters meldt op basis van bronnen dat het gaat om honderden arbeidsplaatsen bij de cloudtak van Amazon.

Amazon zelf wil niet zeggen hoeveel banen verloren gaan door de ingreep. Volgens de zegsman is de maatregel nodig om te kunnen blijven investeren en innoveren op AI-gebied. AWS is ‘s werelds grootste aanbieder van clouddiensten

Amazon-topman Andy Jassy zei in juni nog dat hij verwacht dat het personeelsbestand van het bedrijf de komende jaren zal inkrimpen omdat steeds meer taken worden overgenomen door AI.

Ook andere grote Amerikaanse techbedrijven schrappen banen om kosten te besparen. Zo vervallen bij softwareconcern Microsoft duizenden banen, net als bij Facebook-moederbedrijf Meta.

Neergestoken docent Alblasserdam buiten levensgevaar

Foto: ANP

ALBLASSERDAM – De leerkracht die woensdagavond werd neergestoken in Alblasserdam is stabiel en buiten levensgevaar, meldt Namens de Familie. De 53-jarige man raakte zwaargewond toen hij wilde ingrijpen bij een ruzie tussen drie mannen tijdens de eindmusical van de school.

De familie van het slachtoffer is “enorm opgelucht over de positieve ontwikkelingen”. Ze bedankt in een korte verklaring het ambulance- en ziekenhuispersoneel en ook de collega’s van basisschool Het Palet die eerste hulp hebben verleend.

Verder vragen de naasten om ruimte zodat zij zich de komende tijd kunnen richten “op het herstel van hun geliefde echtgenoot, vader, zoon en broer”. Ook roepen zij media op om terughoudend te zijn met het verspreiden van privégegevens van de man. “Hij heeft als slachtoffer nooit gevraagd om deze verschrikkelijke situatie, waardoor de familie het ongepast vindt om zonder toestemming portretfoto’s of allerlei persoonlijke details te verspreiden, zoals zijn achternaam en gezinssituatie.”

Onderwijsgroep OZHW, waar Het Palet bij hoort, stelt in een verklaring dat de gebeurtenis een “enorme impact” heeft. “Natuurlijk denken we in de eerste plaats aan onze collega en zijn gezin”, zegt Reinoud de Vries, voorzitter van het college van bestuur. “Voor onze kinderen, hun ouders of verzorgers en uiteraard ook voor het docententeam is dit een traumatische gebeurtenis.”

De docenten hebben donderdagochtend met hun klassen besproken wat er is gebeurd. Het schoolbestuur zet volgens De Vries “alles op alles om ouders en hun kinderen de mogelijkheid te geven de hulp in te schakelen die zij nodig hebben”.

Lichamen slachtoffers vliegtuigcrash Southend geborgen

SOUTHEND – De lichamen van de slachtoffers van de vliegtuigcrash bij vliegveld London Southend zijn geborgen, meldt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation donderdag.

Het vliegtuigje is weggehaald van de luchthaven en wordt overgebracht naar Farnborough Airport waar de Air Accidents Investigation Branch (AAIB) verder onderzoek gaat doen.

Het vliegtuigje met als bestemming Lelystad Airport stortte zondag kort na het opstijgen neer. In het toestel zaten vier mensen, onder wie een Nederlandse piloot en copiloot. Hun lichamen zijn nu in handen van de gerechtelijke lijkschouwer.

“Op dit moment besteden we onze volledige aandacht aan het waarborgen van de waardige repatriëring van de slachtoffers en het ondersteunen van hun families bij het regelen van een respectvol afscheid”, stelt Zeusch Aviation.

De eigenaar van het vliegtuigje werkt naar eigen zeggen nauw samen met de onderzoeksautoriteiten.

Man gewond nadat hij bekneld raakt tussen vrachtwagen en container

Foto: Persbureau Heitink | SK-Media

BOXMEER – Aan de Industriestraat in Boxmeer is een man gewond geraakt nadat hij tussen een vrachtwagen en een container bekneld raakte. Het incident vond plaats op een bedrijfsterrein.

Twee ambulances, een traumahelikopter, drie politiewagens en de officier van dienst kwamen ter plaatse om hulp te verlenen.

Na een intensieve reddingsactie is het slachtoffer onder begeleiding van een trauma-arts en politie met spoed overgebracht naar een ziekenhuis in Nijmegen.

Over de aard van de verwondingen is nog niets bekendgemaakt.

De arbeidsinspectie is ingeschakeld om de toedracht van het incident te onderzoeken.

Dode door bedrijfsongeval bij afvalverwerker Amsterdam

AMSTERDAM – Bij het Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam is donderdagmiddag iemand om het leven gekomen door een bedrijfsongeval. Het gaat om een “externe collega” die tijdens werkzaamheden van grote hoogte is gevallen, meldt het bedrijf in een verklaring.

“We zijn diep geraakt door dit tragische voorval”, schrijft AEB. “Onze gedachten gaan uit naar de familie en naasten van het slachtoffer.”

Over de identiteit van het slachtoffer is niets bekendgemaakt. Hoe het incident kon gebeuren, wordt onderzocht.

Duitse Just Eat-dochter Lieferando wil 2000 bezorgers ontslaan

BERLIJN – Lieferando, de Duitse dochter van de Nederlandse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, wil tegen het einde van het jaar 2000 bezorgers ontslaan. Dat komt neer op een vijfde van alle bezorgers, heeft het bedrijf donderdag aangekondigd. Aanleiding voor de ontslagen is de samenwerking die het Duitse platform volgend jaar aangaat met lokale onderaannemers voor de bezorging van maaltijden.

Lieferando meldt de medewerkers die hun baan kwijtraken te ondersteunen met een sociaal plan. Het bedrijf verwacht met het nieuwe bezorgmodel onder meer de uitbreiding naar “talrijke” andere steden te kunnen versnellen.

Lieferando ziet de plannen als een “belangrijke stap in de uitbreiding van capaciteit, servicetijden en dekking in buitenwijken”. Lieferando zelf blijft verantwoordelijk voor de meeste bezorgers en actief in ruim 70 procent van de steden. “Elders schakelt het bestelplatform lokale logistieke bedrijven in om flexibeler te kunnen voldoen aan de eisen van restauranthouders, detailhandelaren en eindklanten”, aldus het bedrijf.

“Klanten verwachten een betrouwbare service en korte bezorgtijden”, zei directeur Lennard Neubauer in een interview met het Duitse persbureau dpa. Onder de huidige opzet was dat in sommige gebieden volgens hem echter niet langer mogelijk.

Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens voor JLN Transport

ETTEN-LEUR – Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens ontving JLN Transport uit Etten-Leur dit jaar al. Vijf moeten er nog komen, waaronder drie elektrische exemplaren. Het transportbedrijf is erg enthousiast over IVECO.

“Het komt vanuit klein”, vertelt directeur Joey Nijkamp. Zijn ouders richtten in 1995 JLN Transport op. In het begin was het een koeriersdienst, waar de IVECO Daily al snel populair werd. “Deze scoorde altijd het best, het was de meest robuuste bestelauto”, aldus Joey. Dit was de start van een goede relatie met het merk. “Nog altijd zijn onze chauffeurs enthousiast over IVECO.”

Verschillende werkzaamheden

Ondertussen telt JLN Transport 60 voertuigen, waarvan een groot deel van IVECO. Niet langer rijden er alleen bestelauto’s: het bedrijf telt daarnaast ondertussen 34 bakwagens en 6 trekkers. De werkzaamheden variëren van het bezorgen van witgoed aan particulieren tot winkeldistributie. In Etten-Leur beschikt JLN Transport bovendien over 1.500 m2 opslag met 1.500 palletplaatsen.

Dit jaar zijn al tien nieuwe voertuigen van IVECO afgeleverd aan JLN Transport. De grootste is een S-Way AS trekker met 500pk. Ook ontving het bedrijf een S-Way AT 360pk bakwagen en vier 210 pk sterke Eurocargo’s. De bakwagens zijn voorzien van laadbakken door Hertoghs Carrosseriën uit Roosendaal. Daarnaast zijn vier IVECO Daily’s afgeleverd, waarvan twee uitgevoerd als BE-combinatie.

Lokale band

JLN Transport heeft ook drie elektrische vrachtwagens aangeschaft. Dit zijn twee S-eWay trekkers en een bakwagen. De twee trekkers zijn voorzien van de langere cabine, die onlangs in Turijn werd onthuld. De nieuwste versie van de S-eWay beschikt over een geavanceerde e-axle en LFP-accu’s, en komt hiermee tot een maximale actieradius van 600 kilometer. JLN Transport bestelde als één van de eerste deze elektrische vrachtwagen, die ze gaan inzetten voor supermarktdistributie.

“De kracht van IVECO zit in de flexibiliteit”, stelt Joey. “Ook bij onze dealer, IVECO Schouten in Etten-Leur, is dat het geval. Ze helpen je ook buiten werktijd, als het moet. Ze staan altijd voor ons klaar, we kunnen altijd bellen. En het helpt natuurlijk dat ze zowat aan het eind van de straat zitten. We hebben een leuke lokale band, echt ons kent ons.”

×