Clicky

zaterdag 21 juni 2025 - 16:53 uur
Home Blog Pagina 2

Man in scootmobiel overlijdt bij verkeersongeval op N357 bij Hijum

HIJUM – Op de N357 (Bredyk) bij Hijum heeft donderdagmiddag rond 15.00 uur een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een personenauto en een scootmobiel.

De bestuurder van de scootmobiel, een 89-jarige man uit Sint Annaparochie, is hierbij om het leven gekomen, meldt de politie op X.

Direct na de melding rukten de hulpdiensten massaal uit. Ondanks de snelle inzet van de hulpverleners mocht hulp voor het slachtoffer niet meer baten. De man overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

De politie is gestart met een onderzoek naar de toedracht van het ongeval. De N357 is tijdelijk afgesloten geweest voor verkeer om het onderzoek en de hulpverlening mogelijk te maken.

NAVO-landen stevenen af op meer tijd voor verhogen defensiebudget

BRUSSEL – De NAVO-landen krijgen vermoedelijk wat langer de tijd voor de forse verhoging van hun defensiebudgetten die ze onder meer op aandringen van de Verenigde Staten willen afspreken. De onderhandelaars mikken erop dat de lidstaten over tien jaar 5 procent van hun economie aan defensie en ondersteunende zaken moeten besteden, zeggen NAVO-bronnen. Secretaris-generaal Mark Rutte had voorgesteld dat doel al in 2032 te halen.

Met het respijt hoopt de NAVO landen als Italië en het Verenigd Koninkrijk tegemoet te komen. Die waarschuwden dat ze de nieuwe ‘NAVO-norm’ anders onmogelijk kunnen halen. Voor de belangrijkste dwarsligger, Spanje, lijkt de geste volgens diplomaten echter geen oplossing. Dat land ziet de verhoging überhaupt niet zitten. Met de oude afspraak om 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie te besteden, kan Spanje naar eigen zeggen de militairen en het materieel die het bondgenootschap van het land vraagt prima betalen.

De NAVO-landen zijn, minder dan vijf dagen voor de leiders in Den Haag bijeenkomen, nog druk aan het onderhandelen. De nieuwe norm voor hun defensie-uitgaven is de belangrijkste afspraak die op de top moet worden gemaakt. De Amerikaanse president Donald Trump heeft 5 procent als eis gesteld en meermaals gedreigd weigerachtige bondgenoten niet te hulp te schieten, zoals NAVO-leden elkaar wel hebben beloofd. Die gelofte is de grondslag van de alliantie.

Rutte had voorgesteld binnen zeven jaar 3,5 procent van het bbp in defensie te steken, plus 1,5 procent in ondersteunende zaken als cyberbeveiliging en infrastructuur. Een tijdsbestek van tien jaar zou maar nare herinneringen oproepen aan de oude afspraak van 2 procent. Daarmee treuzelden veel NAVO-landen eindeloos.

Fietsster overleden na aanrijding op rotonde in Purmerend

PURMEREND – Een 61-jarige vrouw uit Purmerend is vrijdag overleden nadat ze donderdagavond in haar woonplaats was aangereden door een auto.

De vrouw fietste op de rotonde bij de Churchillaan en de Hannie Schaftstraat toen ze werd aangereden door de auto. Ze werd naar het ziekenhuis gebracht, waar ze is bezweken aan haar verwondingen, meldt de politie.

De automobilist, een 34-jarige man uit Purmerend, is donderdagavond aangehouden. Hij had mogelijk verdovende middelen gebruikt.

Fietser overleden bij aanrijding met vrachtwagen in Bitgummole

BITGUMMOLE – Op de J.H. van Aismawei in Bitgummole is donderdagmiddag rond 15.40 uur een ernstig verkeersongeval gebeurd tussen een vrachtwagen en een fietser. De fietser is hierbij om het leven gekomen, meldt de politie op X.

Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse om medische hulp te verlenen maar dat mocht niet meer baten. Het betreft een 47-jarige man uit Leeuwarden.

De politie is direct een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. De weg is tijdelijk afgesloten geweest voor verkeer om het onderzoek en de hulpverlening veilig te laten verlopen.

Franse justitie onderzoekt defecte airbags Takata

PARIJS – Justitie in Frankrijk heeft een gerechtelijk onderzoek geopend naar defecte airbags van fabrikant Takata, die in het land voor dodelijke ongelukken hebben gezorgd. Het Franse Openbaar Ministerie zegt tegen persbureau AFP dat het onderzoek draait om mogelijke ernstige misleiding en het in gevaar brengen van levens.

Het onderzoek is geopend op 16 april. Onderzoeksrechters kijken volgens AFP waarschijnlijk ook naar een ongeluk op 11 juni in het departement Marne, waarbij een automobiliste omkwam door het defect met de airbag. Na dit ongeluk kwam autoconcern Stellantis met een grote terugroepactie voor 441.000 Citroëns C3 en DS3, waarbij het bedrijf eigenaren opriep niet meer met de auto te rijden.

Ook kijkt justitie mogelijk naar een ongeluk in 2021 op het Caribische eiland Martinique en in 2023 in het zuidwesten van Frankrijk. Airbags van het inmiddels failliete Takata kunnen door een defect scheuren als ze worden geactiveerd, waarbij metalen delen rondvliegen.

Gewapende mannen nemen vestigingen Heineken in Oost-Congo over

KINSHASA – Heineken heeft niet langer de controle over zijn vestigingen in het oosten van Congo. Dat heeft de Nederlandse bierbrouwer vrijdag bekendgemaakt. Volgens het bedrijf hebben gewapende personen faciliteiten in en rond de Oost-Congolese steden Bukavu en Goma overgenomen.

“De voorwaarden om verantwoord en veilig te opereren zijn niet langer aanwezig”, schrijft Heineken in een verklaring. Het personeel is inmiddels weggehaald van de locaties en Heineken meldt deze medewerkers financieel te blijven ondersteunen. “We houden de situatie nauwlettend in de gaten en beoordelen actief onze opties naarmate de situatie zich ontwikkelt.”

Er heerst al langer spanning in het oosten van Congo en die escaleerde begin dit jaar. Rebellenbeweging M23, die wordt gesteund door buurland Rwanda, veroverde toen twee grote steden in het grondstofrijke gebied. Honderdduizenden mensen sloegen op de vlucht.

Heineken meldde in februari nog plunderingen bij vestigingen van dochterbrouwerij Bralima in Congo. De lokale bevolking plunderde na terugtrekking van de Congolese strijdkrachten en politie opslagplaatsen en de brouwerij van Bralima. Een paar dagen later volgde plundering van een opslagplaats die volgens Heineken werd gepleegd door militairen en militiegroepen.

Kies slim en rij gerust

Foto: Adobe Stock

Een auto kopen is vaak een feestje. Toch komt er meteen een stap bij die minder leuk klinkt maar wel belangrijk is. De juiste verzekering beschermt jou, je auto en je portemonnee tegen onverwachte schade. Het aanbod is groot, premies verschillen per maand en dekking, dus een heldere aanpak voorkomt duur misgrijpen. Onderstaande tips helpen je om snel de polis te vinden die aansluit bij jouw rijgedrag en budget.

Bepaal eerst de dekking die bij je auto past

Begin met het bouwjaar en de marktwaarde van de auto. Een nieuwe wagen verdient meestal een volledig casco, omdat reparatiekosten hoger liggen. Een oudere auto kun je vaak met WA of WA plus voldoende afdekken. Rijd je weinig kilometers, dan loont een kilometer polis. Daarna kijk je naar je eigen spaargeld. Kun jij zonder stress zelf een beschadigde bumper betalen, kies dan een hoger eigen risico en bespaar premie. Ook telt het aantal schadevrije jaren mee in de premie. Ga je een autoverzekering afsluiten? Check je registratie bij Roy-data en noteer het juiste aantal zodat je de maximale korting krijgt. Vergeet niet om even bij verschillende aanbieders te vergelijken. Daarbij kan een pakketkorting voor woon en auto samen nog extra voordeel opleveren.

Denk na over je financiële ruimte en risico

Verder speelt je portemonnee een rol. Kijk niet alleen naar de maandpremie, maar ook naar wat er vergoed wordt bij total loss of diefstal. Nieuwe auto’s krijgen soms de aanschafwaarde terug in de eerste drie jaar, terwijl goedkopere polissen na een jaar de dagwaarde hanteren. Maak daarnaast een rekensom voor accessoiredekking. Heb je een dure trekhaak of lichtmetalen velgen, voeg dan accessoires toe tot een bepaald bedrag. Daarnaast is de regio belangrijk. In grote steden liggen premies hoger door meer kans op schade en diefstal. Vergelijk daarom aanbieders op jouw postcode. Voor meer informatie over kortingen en voorwaarden kun je in de polisvoorwaarden zoeken naar de no-claimladder. Tel tot slot de totale autokosten op, inclusief onderhoud en wegenbelasting. Zo weet je zeker dat de verzekering binnen het budget past, ook als de premie volgend jaar stijgt.

Check extra services en toekomstige plannen

Ook is het slim om naar extra modules te kijken. Pechhulp in binnenland en buitenland geeft rust tijdens vakanties. Een rechtsbijstand module helpt bij discussies over aansprakelijkheid. Kijk verder of vervangend vervoer standaard is of dat het een optie met toeslag is. Let daarnaast op de bereikbaarheid van de klantenservice. Een app om schade te melden versnelt de uitkering.

Controleer of er een vrije keuze voor schadeherstel is. Sommige verzekeraars sturen je naar aangesloten garages. Denk tenslotte vooruit. Overweeg je op korte termijn een elektrische auto of een tweede bestuurder, kies dan een polis die tussentijds is aan te passen. Voeg nieuwe bestuurders direct toe zodat schades altijd gedekt zijn. Sla polisbladen digitaal op in de cloud en plan jaarlijks een herinnering om te vergelijken. Zo blijf je flexibel en voorkom je dat je te veel betaalt terwijl jouw situatie verandert.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Limburg hamert op urgentie van verbreding snelweg A2

A2

MAASTRICHT – De provincie Limburg dringt er bij het Rijk op aan de vertraagde verbreding van de A2 alsnog zo snel mogelijk uit te voeren.

De verbreding van de snelweg is van groot belang om de doorstroming in Limburg en het zuiden van Nederland te verbeteren, zei gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA) in een Statenvergadering.

De werkzaamheden tussen de Limburgse knooppunten Het Vonderen en Kerensheide hadden dit jaar van start moeten gaan, maar zijn zeker twee jaar vertraagd. Begin deze maand werd duidelijk dat extra faunamaatregelen nodig zijn voor de ingekorven vleermuis, een beschermde soort die in het gebied leeft. Door de verbreding van de snelweg en de daarvoor benodigde bomenkap zouden de dieren belangrijke vliegroutes verliezen, met grote gevolgen voor hun leefgebied.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt eind dit jaar een besluit over het project, dat door de benodigde natuurmaatregelen veel duurder uitvalt.

Vrachtwagenchauffeur veroorzaakt kettingbotsing op N35 [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

ZWOLLE – Op de Ceintuurbaan (N35) in Zwolle heeft een vrachtwagen een kettingbotsing veroorzaakt. De vrachtwagen botste op een vrachtwagen ervoor, welke vervolgens weer tegen twee auto’s aan werd gedrukt.

De vrachtwagens hebben beiden flinke schade opgelopen aan de trailers. Van de aanrijdende vrachtwagen is de trailer gescheurd door de schuivende lading. Ook een bestelbus heeft flinke schade, de personenauto heeft een licht tikje gehad.

Er raakte niemand gewond.

Foto: Rens Hulman

Twee van de drie rijstroken zijn afgesloten tussen het Isala ziekenhuis en de A28, wat voor enige verkeershinder zorgt.

Er moet nog worden gekeken welke voertuigen zelfstandig door kunnen rijden en welke moeten worden afgesleept.

Douane onderschept 100 kilo cannabis op Schiphol

SCHIPHOL – Tijdens een controle op 19 juni heeft de Douane op Schiphol een zending met 100 kilo cannabis onderschept. De verdovende middelen zijn in beslag genomen en vernietigd.

Douaniers op Schiphol Cargo, het vrachtgedeelte van Schiphol, voerden een reguliere controle uit toen zij een zending met stalen kubussen aantroffen. Deze trok hun aandacht en omdat zij het niet vertrouwden, is de zending gescand. Vanwege een afwijkend scanbeeld zijn de kubussen met hulp van de brandweer geopend. Daarna bleek dat ze gevuld waren met 100 kilogram cannabis.

De kubussen waren onderweg vanuit de Verenigde Staten naar een ontvanger in Nederland. De zending is overgedragen aan het Cargo Harc-Team Schiphol, dat verder onderzoek doet naar de zaak.

Regulatie cannabis teelt

Diverse landen of gebieden hebben de teelt van cannabis gereguleerd. Dit zijn bijvoorbeeld (delen van) de Verenigde Staten, Canada en Thailand. De Douane ziet een toename van cannabis smokkel vanuit deze herkomsten.

Het Cargo Harc-team Schiphol is een samenwerkingsverband tussen Douane, OM (Openbaar Ministerie), Koninklijke Marechaussee en FIOD (Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst). Deze partijen werken nauw samen om ondermijnende criminaliteit, drugssmokkel en witwassen op en rond de luchthaven Schiphol tegen te gaan. De zending is inmiddels vernietigd.

Zes aanhoudingen in onderzoek naar drugscriminaliteit in haven

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – De FIOD heeft op dinsdag 10 juni diverse aanhoudingen en doorzoekingen verricht in een onderzoek naar georganiseerde drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven.

Vier mannen (41, 55, 56, 58) en een vrouw (42) afkomstig uit Rotterdam en Barendrecht zijn aangehouden. Het strafrechtelijk onderzoek richt zich op de handel in verdovende middelen, illegale sigarettenhandel in georganiseerd verband, witwassen en verboden wapenbezit.

De 55-jarige man uit Barendrecht en de 58-jarige Rotterdammer zijn vrijdag 13 juni voorgeleid aan de rechter-commissaris en worden voor veertien dagen gehouden. Zij zitten in beperkingen. De andere mannen en vrouw zijn na verhoor in vrijheid gesteld, maar blijven verdachten.

In het onderzoek is op vrijdag 13 juni nog een 55-jarige Rotterdammer aangehouden vanwege verboden wapenbezit. Hij is afgelopen dinsdag voorgeleid en wordt ook veertien dagen gehouden.

Zeven woningen en drie bedrijfspanden, waaronder een scheepsbevoorradingsbedrijf, zijn doorzocht. Daarbij is beslag gelegd op twee vuurwapens, dure horloges, administratie, telefoons, laptops en andere gegevensdragers. De politie Rotterdam heeft bijstand verleend. Op last van de gemeente Vlaardingen is een van de doorzochte panden gesloten, onder meer vanwege het aantreffen van een vuurwapen.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. In het belang van het onderzoek worden geen verdere mededelingen gedaan.

Rotterdamse wethouder gaf mogelijk opdracht tot brandstichting

ROTTERDAM – De Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar (DENK) heeft mogelijk zelf de opdracht gegeven om brand te stichten in zijn woning in Rotterdam-Lombardijen. De Rijksrecherche onderzoekt die lezing, die vrijdag naar voren kwam tijdens een rechtszitting tegen de 37-jarige Rotterdammer die wordt verdacht van de brandstichting in juli vorig jaar.

De verdachte heeft bekend dat hij de brand heeft aangestoken en dat hij dat deed in opdracht van twee tussenpersonen. Die zouden daartoe zijn aangezet door de wethouder zelf om de verzekering op te lichten.

De wethouder en zijn gezin waren niet thuis toen het gebeurde. Door de brand raakte het huis onbewoonbaar. Tegen de verdachte is twee jaar cel geëist.

Achbar suggereerde na de brand dat die misschien politiek gemotiveerd was. “Ik heb een gezin dat ik ook moet beschermen. Ik kies voor de politiek, maar zij niet”, zei hij toen tegen de regionale omroep Rijnmond.

Toezichthouder kan autorijden in Citroën met defecte airbag niet verbieden

DEN HAAG – Toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt niemand te kunnen verbieden om toch de weg op te gaan met Citroëns waarvoor een terugroepactie geldt om gevaarlijke airbags. Autoconcern Stellantis deed een dringende oproep aan gebruikers van duizenden Citroëns om hun auto niet te gebruiken voordat een defect aan de airbags is verholpen. Maar dit blijft op vrijwillige basis en de ILT kan als markttoezichthouder niet verbieden dat mensen blijven rijden in hun auto, zegt een woordvoerster.

Terugroepacties zijn een verantwoordelijkheid van autofabrikanten zelf en de ILT houdt daar toezicht op. De ILT adviseert eigenaren van andere automerken via de site van de RDW te controleren of hun auto ook onder een terugroepactie valt. De afgelopen jaren hebben fabrikanten wereldwijd namelijk al miljoenen auto’s teruggeroepen vanwege problemen met airbags van Takata. Die kunnen door problemen met het drijfgas ontploffen, waarbij metalen onderdelen rondvliegen.

De ILT heeft naar aanleiding van de waarschuwing over de Citroëns vragen gesteld aan andere fabrikanten. De toezichthouder wil weten of bekend is hoeveel auto’s van andere merken rondrijden met defecte airbags waarvoor eerder terugroepacties werden gehouden. “Welke airbags in welke auto’s zitten, dat weten alleen de fabrikanten”, zegt de woordvoerster van ILT.

De terugroepactie van Stellantis geldt in Nederland voor ruim 33.000 Citroëns van de modellen C3 en DS3 met het bouwjaar tussen 2009 en 2019. Het ging om een zeldzame ‘stop drive-terugroepactie’ waarbij automobilisten met klem wordt aangeraden hun auto te laten staan.

Van Hijum werkt aan verbod uitzendkrachten in vleessector

DEN HAAG – Demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC) bereidt een verbod voor op uitzendkrachten in de vleessector. Vanwege de stelselmatige misstanden daar wil Van Hijum dat werknemers in vaste dienst gaan. Het verbod kan op z’n vroegst over een jaar ingaan. Daarom laat Van Hijum de definitieve keuze aan een volgend kabinet.

Ook in andere sectoren gaat het niet goed. Van Hijum wil beterschap zien in de schoonmaak, transport en teelt. “Dit is niet vrijblijvend”, waarschuwt hij. Volgens de minister willen deze sectoren zelf ook meewerken aan extra handhaving en gaan ze zelf “normen versterken” voor bijvoorbeeld het aantal mensen in vaste dienst.

Van Hijum heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit hij opmaakt dat bepaalde arbeidswetten veel vaker worden overtreden als uitzendkrachten worden ingezet. Bij twee derde van de controles die de Arbeidsinspectie tussen 2020 en 2022 deed bij uitzendbureaus en hun inleners waren er overtredingen. De vleessector springt er “in negatieve zin” uit, schrijft de minister in een brief aan de Kamer. Overtredingen zijn daar “wijdverspreid en stelselmatig”.

Een jaar

De sector krijgt een jaar de tijd om orde op zaken te stellen, zei Van Hijum na afloop van de ministerraad. “Over ongeveer een jaar kunnen wij beoordelen of de situatie in de sector verbeterd is.”

“We zien met elkaar dat er echt een einde moet komen aan deze misstanden”, aldus de minister. “Het is haast een verdienmodel, waar we in Nederland afscheid van moeten nemen. Dat moeten bedrijven ook zelf zien.” Hij zegt al een jaar met de vleessector in gesprek te zijn en te weinig vooruitgang te zien.

Een uitzendverbod betekent niet dat de sector geen arbeidsmigranten meer in dienst kan nemen. “Het betekent wel dat je ze in vaste dienst moet nemen, dat je zelf wel verantwoordelijk bent voor de naleving van de arbeidsvoorwaarden.” Op die manier moet handhaven voor de Arbeidsinspectie ook makkelijker worden.

Juridische knoop rond truckkartel: Hoge Raad schakelt EU-rechters in

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft op vrijdag 20 juni 2025 prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) over welk nationaal recht van toepassing is op schadeclaims die zijn ingediend naar aanleiding van het zogenoemde truckkartel. Dit kartel, waarbij vrijwel alle grote Europese vrachtwagenfabrikanten betrokken waren, maakte inbreuk op het Europese mededingingsrecht tussen 1997 en 2011.

De zaak draait om zogeheten ‘follow-on claims’: civiele schadevergoedingsprocedures die zijn ingesteld nadat de Europese Commissie de kartelovertredingen formeel heeft vastgesteld. De Commissie concludeerde destijds dat fabrikanten heimelijke prijsafspraken maakten over de brutoprijzen en kosten van emissietechnologie voor vrachtwagens tussen 6 en meer dan 16 ton.

Bij de Nederlandse rechter zijn inmiddels duizenden schadeclaims aanhangig, ingediend door transportbedrijven, afnemers van transportdiensten en claimstichtingen. Daarbij gaat het onder meer om hogere aanschafprijzen voor vrachtwagens en kosten door vertraagde invoering van zuinigere motoren, die leidden tot meer brandstofverbruik en hogere tolheffingen.

De centrale vraag is welk recht van toepassing is op deze vorderingen: het Nederlandse conflictenrecht (WCOD) dat gold vóór 11 januari 2009, of de Europese Verordening Rome II die vanaf die datum van kracht werd. De Hoge Raad wil van het HvJ-EU weten of sprake is van één doorlopende onrechtmatige daad per benadeelde of juist van afzonderlijke schadeveroorzakende gebeurtenissen per transactie, wat gevolgen heeft voor het toe te passen recht.

Daarnaast vraagt de Hoge Raad onder meer om verduidelijking over de reikwijdte van de Rome II-regels bij grensoverschrijdende schade, en of benadeelden of claimstichtingen eenzijdig kunnen kiezen voor het Nederlands recht bij procedures in Nederland.

De beantwoording van deze vragen is van groot belang voor de afwikkeling van de vele miljoenenclaims die op dit moment bij Nederlandse rechtbanken lopen tegen fabrikanten als DAF, Volvo/Renault, Daimler, MAN, Scania en Iveco. De Hoge Raad houdt de behandeling van de zaak aan in afwachting van het oordeel van het HvJ-EU.

×