Clicky

maandag 23 juni 2025 - 15:30 uur
Home Blog Pagina 2

Kallas: Sluiting Straat van Hormuz door Iran zou wereldwijde scheepvaart bedreigen

BRUSSEL – Als Iran besluit om de vaarroute in de Straat van Hormuz af te sluiten, zou dat gevaarlijk zijn en “voor niemand goed”, zei EU-buitenlandchef Kaja Kallas voorafgaand aan de vergadering van EU-buitenlandministers.

Iran overweegt die te sluiten als reactie op de Amerikaanse luchtaanvallen op nucleaire faciliteiten. De zeestraat tussen Iran en Oman geldt als een belangrijke route voor de internationale scheepvaart.

De ministers hebben de situatie in Iran tijdens een werkontbijt besproken. Volgens Kallas zijn de ministers “erg toegespitst op een diplomatieke oplossing en zijn er grote zorgen over vergelding en een verdere escalatie van deze oorlog”.

Kallas benadrukt dat de EU in gesprek moet blijven met Iran. “Uiteindelijk moet er een diplomatieke oplossing en een langetermijnperspectief komen. Als Iran bereid is om met ons te praten, moeten we die kans grijpen.” Sancties tegen Iran zijn een optie die altijd op tafel ligt, maar alleen als er geen “vooruitgang komt”, zei ze.

Spanje wil dat EU associatieverdrag met Israël direct opzegt

BRUSSEL – Spanje vindt dat de EU onmiddellijk het associatieverdrag met Israël moet opschorten, nu het onderzoek naar mogelijke schendingen van dat verdrag door Israël in Gaza uitwijst dat er sprake is van “een flagrante schending van de mensenrechten door Israël”, zei de Spaanse minister José Manuel Albares (Buitenlandse Zaken) voor het begin van de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

Ook gaat hij maandag aan de EU-ministers voorstellen een wapenembargo tegen Israël in te voeren en individuele sancties te nemen “tegen iedereen die de tweestatenoplossing definitief wil ondermijnen”, zei hij.

Uit het vrijdagavond uitgelekte rapport van EU-buitenlandchef Kaja Kallas wordt na onderzoek geconcludeerd dat er indicaties zijn dat Israël in overtreding is met verplichtingen voor mensenrechten die zijn opgenomen in artikel twee van het associatieverdrag tussen Israël en de EU. Dit rapport wordt maandag besproken.

‘Moedig zijn’

“We moeten moedig zijn”, zei Albares. “Het uur van de woorden, het uur van de verklaringen is voorbij. De Palestijnen in Gaza hebben daden nodig.”

Op initiatief van minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) heeft Kallas onderzoek laten doen naar mogelijke schending door Israël van artikel 2 van het EU-Israël Associatieverdrag. In dat artikel staat dat mensenrechten en de democratische principes moeten worden gerespecteerd. Het verdrag levert onder meer handelsvoordelen op.

In het rapport worden geen voorstellen gedaan om actie te ondernemen tegen Israël. De verwachting is dat maandag naast Spanje ook een aantal andere landen concrete actie eisen. EU-lidstaten zijn verdeeld. Voor totale opschorting van het verdrag is unanimiteit nodig. Dat geldt niet voor onderdelen ervan.

ILT start Centrale Database Taxivervoer per 1 juli

Foto: ILT

DEN HAAG – Vanaf 1 juli 2025 kunnen taxichauffeurs hun taxivervoergegevens automatisch en direct doorgeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) via de Centrale Database Taxivervoer (CDT). Dit maakt het toezicht op onder andere de arbeids- en rusttijden makkelijker.

Er geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2028. In die tijd kunnen taxiondernemers zelf kiezen of ze de CDT gebruiken of blijven werken met de Boordcomputer Taxi (BCT). Na 1 januari 2028 is het verplicht om taxivervoer alleen nog via de CDT uit te voeren.

Voorbereiding overstap CDT

Met de inwerkingtreding kan de taxisector zich voorbereiden op de overstap naar de CDT. Taxiondernemers kunnen overstappen op de CDT door hun rit- en chauffeursgegevens digitaal aan te leveren. Om informatie over taxivervoer te leveren, moet gebruik worden gemaakt van een apparaat of app die voldoet aan de wettelijke vereisten en die is aangesloten op de CDT. De taxiondernemer mag zelf een apparaat of app ontwikkelen, maar kan ook kiezen voor een tool ontwikkeld door een van de erkende ICT-dienstverleners.

Toezicht ILT

Tijdens de overgangsperiode is er een overlap tussen het gebruik van de BCT en de CDT. De regels voor arbeids- en rusttijden en de registratieplicht blijven voor iedereen gelden. De ILT gebruikt de taxi toezicht tool (analysesoftware) in de CDT om haar toezichtstaken uit te voeren.

Carol, waarnemend vakgroepcoördinator personenvervoer: “Aan onze inspecties verandert niets met de komst van de CDT. Voor ons is de CDT gewoon een nieuw middel om taxichauffeurs te inspecteren. Dankzij de CDT hebben we de informatie wel sneller voorhanden en kunnen wij beter informatiegericht en risicogestuurd werken. Hierdoor kunnen we ons bijvoorbeeld beter richten op taxiondernemingen en -chauffeurs die zich niet aan de regels houden.”

Met de invoering van de CDT krijgen zowel de inspectie als de taxibranche een systeem waar al langer op wordt gewacht. De ILT-inspecteurs krijgen met de CDT real-time inzicht in de gegevens en hoeven bij controles geen data meer uit de BCT te halen. Dit maakt controles sneller, efficiënter en minder belastend voor chauffeurs.

Bovendien wordt de administratieve druk voor taxiondernemingen minder dankzij de automatische gegevensuitwisseling. De CDT sluit goed aan bij de ambitie van de ILT om informatiegedreven en risicogestuurd te werken.

Europese gasprijs omhoog na Amerikaanse aanvallen op Iran

AMSTERDAM – De Europese gasprijs ging maandag verder omhoog, net als de olieprijzen, door de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten van afgelopen weekend. Op de gasmarkt wordt nu vooral gewacht op de Iraanse reactie op die luchtaanvallen.

Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs naar 41,60 euro per megawattuur. Eind april kostte gas nog ongeveer 32 euro per megawattuur. Dat was de laagste prijs sinds september vorig jaar.

Iran heeft gedreigd de Straat van Hormuz af te sluiten voor de scheepvaart. Via die strategische zeestraat wordt veel vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Golfstaten vervoerd door tankers, onder meer naar Europa. Iran zou die tankers onder vuur kunnen nemen of kunnen tegenhouden. Volgens zakenbank Goldman Sachs zou in dat geval de gasprijs kunnen stijgen naar meer dan 70 euro. En als die verstoringen veel langer aanhouden zou de prijs zelfs naar 100 euro kunnen gaan, aldus Goldman Sachs.

Europa haalt ook veel lng uit de Verenigde Staten. Noorwegen is via gaspijpleidingen eveneens een belangrijke leverancier van Europees gas. Europa is de komende tijd bezig de gasvoorraden weer aan te vullen voor de winterperiode.

Flexfamily neemt A12 Personeelsdiensten over

DUIVEN – A12 Personeelsdiensten is per direct overgenomen door Flexfamily. De overname betekent een strategische stap voor beide partijen. Voor A12 Personeelsdiensten, opgericht in 2008 en gevestigd in Duiven, vormt de aansluiting een volgende stap na jaren van autonome groei. Voor Flexfamily betekent het een uitbreiding van het dienstenaanbod, met name in de regio Liemers en op het gebied van transport, logistiek en opleidingstrajecten.

A12 Personeelsdiensten heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gevestigde naam in personeelsbemiddeling, met een sterke focus op kwaliteit en groei. Eigenaar en directeur Frank Huijink blijft betrokken bij de organisatie, terwijl operationeel directeur Shu Fun Tang de dagelijkse leiding behoudt.

Volgens Shu Fun Tang biedt de samenwerking met Flexfamily nieuwe mogelijkheden: “We krijgen toegang tot het commerciële netwerk en de expertise van andere leden binnen Flexfamily. Dat helpt ons bij de verdere ontwikkeling van onze organisatie. Tegelijkertijd blijven we zelfstandig en behouden we de regie over onze eigen koers.”

De overname betekent voor Flexfamily niet alleen een geografische uitbreiding richting de Liemers, maar ook een inhoudelijke versterking van het aanbod binnen transport en logistiek. “A12 Personeelsdiensten sluit goed aan bij de bedrijven binnen onze groep. Daardoor kunnen we onze opdrachtgevers en flexkrachten nog beter bedienen,” aldus Martin van den Hemel, algemeen directeur van Flexfamily.

Met de overname zet Flexfamily een volgende stap in de uitbreiding van haar netwerk van regionale personeelsdiensten, met nadruk op kwaliteit, samenwerking en specialisatie.

Japanse banken beginnen met weghalen personeel uit Dubai

TOKIO – Japanse banken zijn begonnen met het weghalen van medewerkers uit Dubai en andere financiële centra in het Midden-Oosten. Ze behoren tot de eerste grote internationale bedrijven die dit doen.

De voorzorgsmaatregelen volgen nadat de Amerikaanse luchtaanvallen op Iran de risico’s in de regio hebben vergroot. Er wordt gevreesd voor vergeldingsacties van Iran.

Mitsubishi UFJ Financial Group trekt personeel terug uit een aantal locaties waaronder Dubai. Ook heeft het concern niet-noodzakelijke reizen van en naar de regio stopgezet. Mizuho Financial Group meldde daarnaast dat het medewerkers heeft opgeroepen tot voorzichtigheid en is begonnen met het coördineren van individuele evacuaties.

Sommige firma’s denken nog na over maatregelen. Sumitomo Mitsui Financial Group overweegt om personeel uit locaties zoals Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten terug te halen naar Japan. MS&AD Insurance Group Holdings gaf ook aan mogelijk medewerkers terug te roepen naar Japan.

De Lijn zet eerste elektrische BYD-bussen in rond Antwerpen

MORTSEL – De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft op zondag 23 juni de eerste standaard elektrische bussen van BYD Europe officieel in dienst genomen. De nieuwe e-bussen zullen in eerste instantie worden ingezet vanuit de stelplaats in Mortsel en rijden in de regio Antwerpen. Later zullen ze ook in andere delen van Vlaanderen worden gebruikt. In totaal verwacht De Lijn dit jaar 92 van deze volledig elektrische voertuigen.

De eerste elektrische bus arriveerde eerder dit voorjaar in Mortsel. Na de installatie van de benodigde boordapparatuur kregen chauffeurs een uitgebreide training om vertrouwd te raken met het nieuwe materieel. Nu de opleiding voldoende gevorderd is, zijn de eerste vier e-bussen klaar voor gebruik op de lijn.

Volgens directeur-generaal Ann Schoubs biedt het nieuwe materieel meerdere voordelen voor zowel reizigers als personeel: “Deze stille, trillingvrije bussen beschikken over USB-laadpunten, een elektrische oprijplaat voor reizigers met een beperking, verbeterde airconditioning en extra brede schermen met actuele reisinformatie. Ook de chauffeurs profiteren van een moderne, ergonomische werkplek met uitgebreide veiligheidsvoorzieningen.”

Ongeveer een derde van de 92 bestelde elektrische BYD-bussen wordt ondergebracht in Mortsel. De overige voertuigen worden verdeeld over de stelplaatsen in Brugge, Hasselt en Winterslag.

De instroom van de nieuwe e-bussen is onderdeel van de bredere elektrificatie van het Vlaamse openbaar vervoer, waarmee De Lijn de uitstoot van schadelijke stoffen in binnenstedelijke gebieden wil terugdringen.

Gemeenten met zero-emissiezones gaan handhaven – vrachtverkeer zonder toegang riskeert boete

DEN HAAG – In diverse gemeenten worden volgende week boetes uitgedeeld als bestelauto’s en vrachtwagens een uitstootvrije zone binnenrijden als ze daar niet mogen komen. De waarschuwingsperiode eindigt dan, meldt het programma Op weg naar ZES (Zero Emissie Stadslogistiek). Dat is een initiatief van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De maatregel geldt in Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle voor voertuigen op fossiele brandstoffen. De uitstootvrije zones gelden daar sinds 1 januari, maar nu wordt alleen gewaarschuwd. Vanaf 1 juli stopt dat.

Ondernemers en particulieren die met een bestelauto of vrachtwagen die geen toegang heeft een uitstootvrije zone binnenrijden, riskeren een boete. De maatregel geldt niet voor personenauto’s.

Bestelauto’s of vrachtwagens die dit jaar op kenteken zijn gezet moeten uitstootvrij zijn om een uitstootvrije zone binnen te rijden. Voor voertuigen op fossiele brandstoffen die al voor die tijd op kenteken waren gezet geldt een overgangsperiode. In bepaalde gevallen mogen die voorlopig nog wel de gebieden in.

Ook kunnen mensen in sommige situaties een ontheffing aanvragen, bijvoorbeeld als het voertuig nooit zakelijk wordt ingezet of als het is aangepast om een handicap. De regels kunnen per gemeente verschillen.

ABN AMRO voorziet groot banenverlies door krimp veestapel

AMSTERDAM – De veestapel krimpt naar verwachting tussen de 15 en 18 procent richting het einde van het decennium, meldt ABN AMRO in een onderzoeksrapport. Daardoor kunnen duizenden banen verloren gaan. De krimp is volgens de bank het gevolg van de beëindigings- en afromingsregelingen van de overheid, die door de stikstofcrisis genoodzaakt is hard in te grijpen in de veeteelt.

Door een kleinere veestapel kunnen gederfde inkomsten voor de economie oplopen tot 1,5 miljard euro, becijferde de bank, en staan er 13.300 banen op de tocht. De impact voor de hele landbouwsector (8 procent) en de gehele economie (0,15 procent) lijkt echter beperkt, maar voor individuele bedrijven en werknemers kan de schade groot zijn.

Niet alleen boeren worden geraakt, maar ook loonwerkers, dierenartsen, mengvoerbedrijven, bedrijfsadviseurs en machine- en stallenbouwers. Ook krijgt de voedingsmiddelenindustrie te maken met een lagere toelevering van zuivel, vlees en eieren.

Ruim 1500 boeren hebben volgens de bank na vrijwillige inschrijving een voorstel ontvangen van de overheid in het kader van de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties. Binnen enkele maanden na het ontvangen van het voorstel moeten ze een besluit nemen of ze daadwerkelijk stoppen.

Sinds 1 januari 2025 heeft de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur ook de afroming van dier- en fosfaatrechten flink verhoogd. Dit heeft als doel om de mestproductieplafonds niet te overschrijden en een korting op dier- en fosfaatrechten te voorkomen.

Als gevolg van deze maatregelen zal de krimp van de veestapel in 2025 en 2026 het sterkst zijn. In 2027 en 2028 wordt een lichte daling voorzien. Voor de jaren erna gaat de bank uit van een stabiel aantal varkens en kippen, terwijl het aantal melkkoeien licht blijft dalen.

De daling van de veestapel biedt volgens de bank echter ook kansen. Als de natuur herstelt en de stikstofuitstoot daalt zou dat een positief effect kunnen hebben op het vastgelopen vergunningverleningsproces. Ook kan de vrijgekomen ruimte op het energienet en aanbod van arbeid elders in de economie worden ingezet. Daarnaast komt er grasland vrij voor het verlagen van de veedichtheid per hectare voor de resterende veeteelt.

De negatieve effecten kunnen door nieuwe economische activiteiten grotendeels gecompenseerd worden, maar dit betekent volgens de bank niet dat in de veehouderij en verwante sectoren geen economische schade wordt geleden.

Ochtendspits verloopt ondanks NAVO-maatregelen rustig

Foto: Inter Visual Studio

DEN HAAG – De ochtendspits verloopt maandagochtend een stuk rustiger dan gebruikelijk, ondanks de diverse verkeersmaatregelen voor de NAVO-top. Op het drukste moment stond er volgens de ANWB 223 kilometer file, maandag een week geleden was dat 400.

“Het gaat eigenlijk vrij soepel”, zegt een woordvoerder van de ANWB Verkeersinformatie. “Het lijkt erop dat best veel mensen gehoor hebben gegeven aan de oproep van Rijkswaterstaat om thuis te werken.” Tussen Den Haag en Amsterdam staat normaal wel wat file, nu kan het verkeer goed doorrijden. Elders is wel wat dagelijkse drukte, zoals bij Rotterdam en in Noord-Brabant. Ook is er veel vertraging op de A2 van Utrecht naar Den Bosch, door een kapotte vrachtwagen.

Volgens Rijkswaterstaat waren er ook geen grote vertragingen op de omleidingsroutes. “Vooralsnog lijkt het erop dat mensen gehoor hebben gegeven aan onze oproep. Maar we houden nog een slag om de arm voor de avondspits en morgen”, meldt een woordvoerder.

De oproepen die Rijkswaterstaat heeft gedaan blijven dan ook van kracht, aldus de wegbeheerder. Mensen is gevraagd om thuis te werken, de Randstad te mijden of het openbaar vervoer te nemen. Verschillende wegen zijn deels of helemaal gesloten, zoals de A4, de A5 en de A44. Op een deel van de A4 zijn twee rijstroken afgezet. Een deel van de weg is onderdeel van de ‘corridor’ waarover NAVO-delegaties van Schiphol naar Den Haag worden gebracht.

Op station Den Haag Centraal was het volgens de NS “heel erg rustig”. Onder meer veel ambtenaren is gevraagd thuis te werken, waardoor veel mensen de komende dagen niet met de trein naar hun werk gaan. De NS rijdt wel een normale dienstregeling en verwacht geen grote drukte in de treinen.

‘Dure koffie’: Chauffeur rijdt tegen LPG-installatie bij tankstation A50

Foto: Persbureau De Breij

APELDOORN – Op parkeerplaats De Brink langs de A50 bij Apeldoorn is maandagochtend een vrachtwagen tegen een koppeling van een LPG-gasinstallatie bij een tankstation aangereden. Het incident leidde tot een gevaarlijke situatie, waarna het tankstation direct werd afgesloten. De parkeerplaats zelf blijft voorlopig wel open voor verkeer.

Volgens de politie was de vrachtwagenchauffeur bezig met een manoeuvre toen het misging. Bij het achteruitrijden raakte het voertuig een onderdeel van de gasinstallatie. De brandweer kwam snel ter plaatse en wist het lek provisorisch af te dichten met tape om verdere risico’s te beperken.

De chauffeur verklaarde enkel koffie te willen halen bij het tankstation. “Dat is nu een hele dure koffie geworden,” aldus een woordvoerder van de politie. De schade wordt op de chauffeur verhaald en het tankstation blijft voorlopig gesloten totdat de installatie is gecontroleerd en veilig is verklaard.

Het verkeer op de A50 kan momenteel geen gebruik maken van het tankstation, maar parkeren op De Brink blijft mogelijk.

Reizigers wordt aangeraden verderop langs de snelweg alternatieve tank- en koffiemogelijkheden te zoeken.

Nederlandse wandelaar dood gevonden in natuurgebied Italië

DEN HAAG – In het noorden van Italië is zondag het lichaam van een Nederlandse wandelaar gevonden die sinds woensdagavond vermist was. Dat meldt het Italiaanse persbureau ANSA.

Het lichaam werd gevonden in een vallei in het nationaal park Gran Paradiso in de regio Piëmont, tientallen kilometers ten noorden van Turijn.

De man was bezig met een trektocht door de Italiaanse Alpen en was onderweg naar een berghut in de Aostavallei. Daar is hij nooit aangekomen.

Volgens ANSA werd het lichaam van de man aangetroffen door een reddingsteam dat met een helikopter boven het gebied vloog. Over de leeftijd van het slachtoffer is niets bekendgemaakt.

Netanyahu: we zijn dicht bij bereiken van oorlogsdoelen in Iran

JERUZALEM – Israël is dichter bij het bereiken van zijn oorlogsdoelen in Iran gekomen door het Amerikaanse bombardement op nucleaire installaties. Dat laat premier Benjamin Netanyahu zondagavond weten in een persconferentie.

“We hebben veel bereikt, en dankzij president Trump zijn we dichter bij onze doelen gekomen”, aldus Netanyahu. “Wanneer ze zijn bereikt, zal de operatie worden beëindigd”, voegde hij toe. Netanyahu herhaalde dat hij de Iraanse ontwikkeling van ballistische raketten en het atoomprogramma van Iran als twee existentiële bedreigingen voor Israël ziet. Die wil hij wegnemen. “We gaan stap voor stap richting het bereiken van deze doelen. We zijn zeer, zeer dicht bij de voltooiing ervan.”

Volgens de premier is de ondergrondse nucleaire site in Fordow zwaar beschadigd, maar hij trad daar niet over in detail. Ook zei hij over “interessante inlichtingen” te beschikken over waar Iran zijn voorraad van 60 procent verrijkt uranium heeft opgeslagen.

Uranium

De Israëlische krijgsmacht meldt op hetzelfde moment dat zij nieuwe doelen aanvalt in het westen van Iran en hoofdstad Teheran. Iraanse media melden onder meer dat er explosies zijn in het westelijk gelegen Kermanshah.

Een adviseur van Irans hoogste leider ayatollah Ali Khamenei lijkt op X te bevestigen dat er nog ergens hoogverrijkt uranium ligt opgeslagen. “Zelfs als nucleaire installaties worden vernietigd, is het spel nog niet voorbij. Verrijkte materialen, eigen kennis en politieke wil blijven bestaan”, zei Ali Shamkhani in een bericht op het platform.

Brekelmans: bezig met weghalen Nederlandse militairen uit Irak

DEN HAAG – Er wordt momenteel gewerkt aan het weghalen van een deel van de Nederlandse militairen uit Irak. Dat zei demissionair defensieminister Ruben Brekelmans aan tafel bij Café Kockelmann op NPO 1. De minister zei dat hij mogelijk op zeer korte termijn al meer kan melden, als de militairen veilig zijn geland.

Een woordvoerder van de Koninklijke Landmacht legt uit dat het gaat om zeventig militairen, van wie het vertrek uit Irak al eerder gepland stond. Omdat het luchtruim van dat land gesloten is, zaten zij daar klem.

De militairen in kwestie zijn lid van de Luchtmobiele Brigade. In totaal zijn ongeveer 150 Nederlandse militairen van deze ‘Rode Baretten’ in Irak om de stabiliteit en veiligheid in het land te versterken, als onderdeel van de NAVO-missie daar. De werkzaamheden van deze Force Protection-eenheid zitten er inmiddels op, dus de militairen zouden eigenlijk al terug in Nederland moeten zijn.

Aan het vertrek van ongeveer de helft van deze groep wordt nu dus gewerkt. De andere helft kan “misschien iets later vertrekken”, zei Brekelmans bij Café Kockelmann.

Axios: Trump vroeg Netanyahu luchtafweer in Iran uit te schakelen

JERUZALEM – De Israëlische luchtmacht heeft in de 48 uur voorafgaand aan het Amerikaanse bombardement op Iran meerdere luchtafweersystemen van dat land uitgeschakeld. Dat gebeurde op verzoek van de Amerikanen, zeggen Amerikaanse en Israëlische bronnen tegen nieuwssite Axios.

Volgens de bronnen van Axios was het Donald Trump zelf die premier Benjamin Netanyahu afgelopen week daarom had gevraagd, nadat de Amerikaanse president had besloten de Iraanse atoomfaciliteiten te bombarderen. Trump vroeg Netanyahu zo veel mogelijk van de Iraanse luchtverdediging in het zuiden te vernietigen. Dat moest de risico’s voor de B-2-bommenwerpers verkleinen. De Verenigde Staten gaven Israël ook een lijst van luchtafweersystemen die ze vernietigd wilden hebben, aldus de bronnen.

De Amerikaanse bommenwerpers wierpen in de nacht van zaterdag op zondag ‘bunkerbusters’ af bij de aanvallen op de nucleaire infrastructuur van Iran. Volgens de VS zijn ze daarbij niet door Iran opgemerkt.

×