Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 15:37 uur
Home Blog Pagina 2

Staatsbosbeheer: poelen vallen erg vroeg in seizoen droog

AMERSFOORT – De aanhoudende droogte lijkt op het oog weinig impact te hebben op de natuur, maar schijn bedriegt, constateert Staatsbosbeheer. “De bomen staan er nog prima bij, maar je ziet al wel langzaamaan grasvelden vergelen”, zegt een woordvoerder. De huidige weersomstandigheden baren hem zorgen. “De eerste poelen vallen droog en dat is wel heel vroeg in het seizoen.”

Het droogvallen van poelen en slootjes in natuurgebieden heeft gevolgen voor bijvoorbeeld kikkervisjes en moerasachtige planten die daardoor niet kunnen groeien. “De natuur kan wel tegen een stootje, maar het moet niet te lang duren”, aldus de woordvoerder. Als deze periodes van droogte de komende jaren aanhouden, kan dat volgens hem de kikkerpopulatie kwetsbaar maken.

“Vorig jaar hadden we een heel nat voorjaar, maar die winst zijn we nu al bijna kwijt”, zegt de woordvoerder. “Het probleem is dat je een neerslagtekort pas inloopt als er meer dan het gemiddelde aan regen valt. ”

Staatsbosbeheer houdt bij de aanplant van nieuw bos rekening met het veranderende klimaat. “We hadden al voorzien dat er langere droge periodes komen zoals we die nu zien. We proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen bij het aanplanten van nieuw bos, door bijvoorbeeld bomen te kiezen die beter tegen dit soort omstandigheden kunnen.”

Dat geldt ook voor natuurbranden. “Hiervoor treffen we voor de langere termijn maatregelen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het vuur minder snel van het ene naar het andere gebied kan overslaan. We zijn hierover continu in overleg met de brandweer.” Op dit moment is het volgens de woordvoerder niet nodig extra maatregelen te treffen tegen natuurbranden. Wel vraagt Staatsbosbeheer mensen alert te zijn en 112 te bellen als ze rook zien.

Lijnbus botst op vrachtwagen in Rijs [+foto’s]

Foto: BTB Media

RIJS – Een lijnbus is woensdagochtend achterop een vrachtwagen gebotst aan de Mientwei in Rijs.

Rond 10:40 uur ging het, door nog onbekende oorzaak, mis. De lijnbus botste achterop de vrachtwagen en raakte daarbij aanzienlijk beschadigd.

Ambulance, politie en de brandweer van Bakhuizen zijn met spoed ter plaatse gekomen ter hulpverlening aan de betrokkenen.

Volgens de woordvoerder van de politie raakte er bij het incident niemand gewond.

Foto: BTB Media

Enkele passagiers zijn opgevangen en waarvoor alternatief vervoer wordt geregeld.

TLN en ACN: Schiphol-krimp treft luchtvracht onevenredig hard

DEN HAAG – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Air Cargo Netherlands (ACN) luiden de noodklok over de gevolgen van de geplande krimp van luchthaven Schiphol voor de luchtvrachtsector. In een gezamenlijk opiniestuk in De Telegraaf van 14 mei roepen de organisaties het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op tot eerlijker keuzes.

Hoewel vrachtvluchten slechts 3,3 procent van het totale aantal vliegbewegingen op Schiphol uitmaken, worden juist deze vluchten disproportioneel geraakt door het schrappen van zogenoemde ad hoc slots. Volgens TLN en ACN is dit niet alleen onrechtvaardig, maar ook economisch schadelijk en nadelig voor de internationale concurrentiepositie van Nederland.

Economische schade dreigt

Luchtvracht is van cruciaal belang voor snelle en betrouwbare levering van medische producten, hightechapparatuur en andere essentiële goederen. De sector draagt jaarlijks 2,3 miljard euro bij aan de Nederlandse economie en biedt werk aan circa 25.000 mensen. Door de combinatie van capaciteitsbeperking en flink gestegen havengelden komt het verdienmodel van veel luchtvrachtmaatschappijen zwaar onder druk te staan. Inmiddels wijken buitenlandse vrachtvervoerders uit naar luchthavens in omringende landen, wat indirect ook de passagiersmarkt op Schiphol raakt.

TLN en ACN pleiten voor andere keuzes

Volgens de brancheorganisaties is een realistischer aanpak nodig. Het schrappen van korteafstandsvluchten, zoals die naar Brussel of Düsseldorf, zou ruimte bieden voor luchtvracht overdag. Dit zou niet alleen de goederenstroom ten goede komen, maar ook bijdragen aan het verminderen van nachtelijke geluidshinder voor omwonenden.

TLN en ACN pleiten er verder voor om vrijgekomen slots specifiek te reserveren voor vrachtvluchten. Daarnaast zijn volgens hen fiscale prikkels nodig om verdere verduurzaming van de luchtvrachtsector op Schiphol te stimuleren.

“Luchtvracht is geen overlast, maar een onmisbare pijler van onze economie,” aldus beide organisaties. “Deze sector verdient bescherming in plaats van marginalisering.”

Kredietverstrekkers strenger voor mkb’ers die zakendoen met VS

AMERSFOORT – Kredietverstrekkers zijn strenger geworden voor midden- en kleinbedrijven die een lening willen en veel zakendoen met de VS. Dat merkt NLInvesteert, dat sinds de oprichting in 2015 ruim 1,2 miljard euro financiering heeft geregeld voor het mkb. Directeur Dirkjan Takke zegt dat het platform, waarbij meerdere investeerders zijn aangesloten, scherper selecteert.

“NLInvesteert heeft eerder dit jaar besloten om de kredietcriteria aan te scherpen op het punt van exportafhankelijkheid”, aldus Takke. “Als een ondernemer sterk afhankelijk is van de VS – direct of indirect via andere landen of bedrijven – dan is dat een rode vlag. We vragen dan hoe omzetverliezen kunnen worden opgevangen, en hoe lang de ondernemer zijn schuldverplichtingen kan nakomen als het tegenzit.”

Afgelopen kwartaal verstrekte het platform een recordbedrag van 100 miljoen euro aan krediet. “We zien dat bedrijven ondanks alles nog kansen zien.” Volgens Takke is de Nederlandse open economie wel kwetsbaar.

Hij pleit ook voor overheidssteun voor bedrijven als de situatie voor hen nijpend zou worden. Zo’n steunpakket hoeft niet op het niveau van de coronasteun, meent hij. “Maak gebruik van wat er al is, zoals overheidsgaranties bij kredietverlening. Dat verlaagt de financieringskosten voor het mkb en zorgt ervoor dat kredietlijnen beschikbaar blijven, ook bij tegenwind. Banken zijn nu al terughoudend en zullen dat bij aanhoudende onzekerheid alleen maar meer worden.”

Daimler Truck ziet eerste kwartaal lagere verkoop, maar hogere marges door sterke prestaties in Noord-Amerika en busdivisie

Daimler Truck

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 ondanks economische onzekerheden een solide resultaat geboekt. Hoewel de wereldwijde verkoopcijfers daalden en de omzet licht terugliep, wist de truckfabrikant zijn operationele marge (ROS) in de industriële divisie te verhogen tot 9,6 procent. Die stijging is voornamelijk te danken aan sterke prestaties van Trucks North America en Daimler Buses.

De omzet van de industriële tak daalde van €12,5 miljard in Q1 2024 naar €11,6 miljard in het eerste kwartaal van 2025. De aangepaste winst (EBIT) op groepsniveau kwam uit op €1,16 miljard (Q1 2024: €1,21 miljard). Voor de industriële divisie was dit €1,11 miljard. De vrije kasstroom (free cash flow) daalde fors naar €33 miljoen, tegenover €1,21 miljard in dezelfde periode een jaar eerder.

Verkoopcijfers en orders

In totaal verkocht Daimler Truck wereldwijd 99.812 voertuigen in het eerste kwartaal, een daling ten opzichte van 108.911 in Q1 2024. De verkoop van batterij-elektrische trucks en bussen daalde licht naar 759 voertuigen, terwijl het aantal bestellingen in deze categorie juist steeg naar 1.266 eenheden.

De afname van bestellingen bij Trucks North America (–29 procent) weerspiegelt volgens het concern de toenemende onzekerheid op de Amerikaanse markt. Mercedes-Benz Trucks daarentegen zag het aantal orders stijgen met 9 procent ten opzichte van vorig jaar. In Europa ondervindt Mercedes-Benz Trucks nog steeds flinke tegenwind, wat leidde tot aanzienlijk lagere verkoopcijfers.

Efficiëntieprogramma en toekomstvisie

Om de winstgevendheid op lange termijn te waarborgen, heeft Daimler Truck diverse maatregelen genomen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het Cost Down Europe-programma, dat de structurele kosten in Europa tegen 2030 met meer dan €1 miljard moet verlagen. Hiervoor is een akkoord bereikt met de ondernemingsraad van Mercedes-Benz Trucks over personeelskosten en flexibiliteit op Duitse locaties.

Financieel directeur Eva Scherer benadrukt de veerkracht van het concern: “We blijven sterk presteren, vooral in Noord-Amerika. Ondanks lagere marktomstandigheden realiseren we goede marges en zetten we belangrijke stappen om onze bedrijfsvoering structureel te verbeteren.”

Vooruitzichten 2025 aangepast

Wegens de afnemende vraag in de Noord-Amerikaanse markt heeft Daimler Truck de verkoopverwachting voor de zware klasse 8-trucks aangepast naar 260.000–290.000 eenheden (voorheen: 280.000–320.000). Voor Trucks North America wordt nu een verkoopvolume verwacht van 155.000 tot 175.000 eenheden, tegenover een eerdere prognose van 180.000–200.000.

Ondanks de lagere verkoopverwachtingen blijft de verwachte winstgevendheid van Trucks North America stabiel tussen 11 en 13 procent. Voor de divisie Financial Services is de outlook voor de aangepaste Return on Equity (ROE) verlaagd van 8–10 procent naar 6–8 procent.

Op groepsniveau verwacht Daimler Truck nu een aangepaste EBIT tussen –5 procent en +5 procent ten opzichte van vorig jaar (eerder: +5 procent tot +15 procent). De totale wereldwijde verkoopverwachting is bijgesteld naar 430.000–460.000 voertuigen, en de omzetverwachting voor de industriële divisie naar €48–51 miljard (voorheen: €52–54 miljard).

De prognose voor het volledige jaar 2025 blijft onder voorbehoud van verdere macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen, met name de situatie in Noord-Amerika en mogelijke gevolgen van gesprekken over de activiteiten in China.

Actievoerders blokkeren hoofdkantoor Maersk in Rotterdam uit protest tegen vermeende wapenleveringen

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Actiegroep Geef Tegengas heeft maandag de lobby van het hoofdkantoor van rederij Maersk aan de Boompjes in Rotterdam bezet. De demonstranten hebben zich vastgeketend aan elkaar en blokkeren zowel de ingang als de uitgang van het gebouw. Hierdoor kunnen werknemers van meerdere bedrijven in het pand het gebouw niet meer in of uit.

Met de actie sluit de groep zich aan bij de internationale campagne ‘Mask Off Maersk’, die gericht is tegen de vermeende betrokkenheid van de Deense rederij bij de levering van wapens aan Israël.

De betogers beschuldigen Maersk ervan een rol te spelen in de gewapende conflicten in Gaza en eisen dat het bedrijf onmiddellijk stopt met het vervoeren van wapens en wapenonderdelen van en naar Israël.

De bezetters maken veel lawaai in de lobby, naar eigen zeggen om de bedrijfsvoering van Maersk voor de dag volledig stil te leggen. Op straat reageren voorbijgangers en medewerkers geïrriteerd op de situatie, terwijl enkelen toch proberen het pand te betreden.

Maersk heeft vooralsnog niet gereageerd op de actie.

De de politie is rond 13:00 uur begonnen gezichtsbedekking bij de demonstranten te verwijderen. De demonstranten scanderen “kindermoordenaars” tegen de agenten.

De eerste aanhoudingen worden nu verricht, meldt een fotograaf ter plaatse. Inmiddels zijn zo’n zeventien activisten opgepakt.

Inspectie ziet risico’s voor veiligheid meer pleegkinderen Enver

ROTTERDAM – De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet grote problemen bij pleegzorgorganisatie Enver. De vele tekortkomingen leveren risico’s op voor de veiligheid van pleegkinderen. “De kwaliteit van de pleegzorg die Enver biedt, voldoet voor het grootste deel niet aan de eisen. Op verschillende vlakken is verbetering noodzakelijk”, constateert de inspectie. Die eist binnen negen maanden oplossingen. In die periode staat de organisatie onder verscherpt toezicht.

Enver was een van de organisaties die betrokken waren bij de pleegzorg voor het toen tienjarige pleegmeisje uit Vlaardingen, dat ernstig werd mishandeld door haar pleegouders en daardoor met blijvende ernstige beperkingen zal moeten leven. In een onderzoek naar die zaak concludeerde de IGJ al dat Enver “ernstig tekort is geschoten in het geven van hulp aan het meisje”.

“De medewerkers zijn betrokken en willen graag goede pleegzorg leveren, maar de werkdruk is te hoog”, stelt de IGJ vast. De organisatie, die actief is in Rotterdam en omstreken, heeft “onvoldoende een actueel beeld van de dagelijkse hulp aan de jongeren en pleegouders”. Ook worden richtlijnen en protocollen niet genoeg toegepast.

Screening

Risico’s ontstaan ook doordat te weinig systematisch wordt gewerkt aan het waarborgen van de veiligheid van pleegkinderen. In de regels van Enver staat onder meer dat pleeggezinnen gescreend moeten worden, maar in de meeste dossiers staan geen verslagen daarvan. Daardoor is het niet duidelijk welke risico’s kinderen kunnen lopen. In de dossiers staat ook niets over herscreenings.

Pleegzorgbegeleiders moeten door de werkdruk meestal in hun eentje bij gezinnen langs, zonder hulp van een collega. Die bezoekjes zijn ook nooit onaangekondigd. Verder is “onduidelijk” of pleegkinderen weleens worden gesproken zonder dat de pleegouders zelf daarbij zijn. Dat is belangrijk om kinderen vrijuit te kunnen laten praten. In de dossiers ontbreken ook adviezen van gedragswetenschappers.

Geen VOG

De inspectie heeft ook in de personeelsdossiers van vaste medewerkers en zzp’ers gekeken. Vaak zat daar geen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in. Bij de zzp’ers ontbreken ook de diploma’s. Enver gaat ervan uit dat de detacheringsbureaus dit regelen, aldus de IGJ. Enkele medewerkers staan niet in het beroepsregister.

De inspectie controleert op negen normen, en zegt dat Enver aan acht daarvan niet voldoet.

ILT-Luchtvaartautoriteit: aanpak kwetsbaarheden in veiligheid en duurzaamheid luchtvaart nodig

DEN HAAG – Luchtvaart is een veilige vorm van transport en belangrijk voor de economie. Tegelijkertijd is het belastend voor de leefomgeving. Het is belangrijk dat wordt doorgewerkt aan een goede balans tussen (veilig) vliegen en een duurzame leefomgeving. Hiervoor is aangepaste regelgeving nodig waarmee het anticiperend handhaven kan worden beëindigd. De geluidshinder van omwonenden van luchthavens groeit. Onder meer de frequentie en het tijdstip van overvliegen zijn belangrijke factoren van hinder. Een tekort aan technisch personeel en onderdelen plus een toename in cyberdreigingen en ordeverstorende passagiers kunnen leiden tot een daling van het veiligheidsniveau. Deze kwetsbaarheden moeten worden aangepakt. Dit staat in de Staat van de luchtvaart 2025 van de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).

Met haar toezicht wil de ILT-Luchtvaartautoriteit bijdragen aan een nog veiligere luchtvaart en een verbetering van de leefomgeving. De Staat van de luchtvaart 2025 is vandaag door minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden aan de Tweede Kamer.

Hinderreductie vraagt om méér dan stille vliegtuigen

De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft meerdere keren gesignaleerd dat burgers met de huidige regelgeving lokaal onvoldoende worden beschermd tegen ernstige geluidshinder rondom Schiphol. Zo is de ILT-Luchtvaartautoriteit als gevolg van de aanwijzing van de minister beperkt in haar mogelijkheden om de geluidsregels te handhaven.

Hoewel de luchtvaartsector de huidige vloot versneld vernieuwt met stillere toestellen, neemt tegelijkertijd het aantal vliegbewegingen toe. Hiermee wordt het effect van een stillere vloot grotendeels tenietgedaan. Hier ligt dus een grote opgave voor de luchtvaartsector. Bovendien blijkt uit analyses door de ILT-Luchtvaartautoriteit dat niet alleen de decibellen van geluid, maar ook de frequentie en het tijdstip van de vluchten redenen zijn voor geluidshinder van omwonenden. Bij mogelijke maatregelen en ontwikkeling van regelgeving zijn dit volgens de ILT-Luchtvaartautoriteit aangrijpingspunten om de hinder te verminderen. Zo kan door het vaker toepassen van zogenaamde glijvluchtnaderingen de hinderbeleving afnemen.

Tekort aan personeel en materieel

In de vorige Staat van de luchtvaart constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit dat personeelstekorten breed spelen binnen de luchtvaart. Daarnaast geven meerdere luchtvaartbedrijven aan dat er in 2024 sprake was van tekorten aan gecertificeerde onderdelen. Een tekort aan gekwalificeerde technici leidt op zichzelf niet tot onveiligheid. Het kan er wel voor zorgen dat zij de invloed van hun eigen werkzaamheden op het geheel minder overzien. Uitstel van bepaalde werkzaamheden vanwege een onderdelentekort kan effect hebben op andere delen van het vliegtuig. De tekorten aan personeel en materialen kunnen elkaar versterken en ongemerkt het veiligheidsniveau laten afglijden (‘drift into failure’). Bij audits en inspecties hebben zowel de tekorten als de mogelijke gevolgen hiervan de voortdurende aandacht van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Meer cyberweerbaarheid nodig door geopolitieke ontwikkelingen

Ook in de luchtvaart is sprake van een toenemende digitalisering en afhankelijkheid van technologie. Dit laatste brengt belangrijke risico’s met zich mee, vooral op het gebied van cybersecurity. Onder andere door geopolitieke ontwikkelingen worden cyberdreigingen actueler, talrijker en geavanceerder.

Bij cyberdreigingen kan worden gedacht aan verstoring van de luchtvaart, aanvallen op luchthavens, GPS-jamming en -spoofing, datadiefstal, ransomware aanvallen en dreigingen van binnenuit. Een gecoördineerde cyberaanval kan verstrekkende gevolgen hebben voor de luchtvaartindustrie en de samenleving. Daarom is het cruciaal dat de sector verder investeert in beveiliging, samenwerking en het vergroten van bewustzijn en weerbaarheid.

Ordeverstorende passagiers

Het aantal mensen dat zich aan boord misdraagt en verbale of fysieke agressie vertoont, blijft stijgen. Ordeverstorend gedrag kan een bedreiging zijn voor de veiligheid en veroorzaakt soms vertraging of uitwijking van een vlucht. De ILT-Luchtvaartautoriteit pleit er onder andere voor dat luchtvaartmaatschappijen maatregelen nemen om ordeverstorend gedrag te voorkomen. Dit kan door het tegengaan van alcoholmisbruik en het gelijktrekken van het instapproces om ergernissen vóór het boarden te verminderen.

In 2024 bracht de ILT de eerste Staat van de luchtvaart uit. Nu, een jaar verder, laat de ILT-Luchtvaartautoriteit voor de tweede keer zien hoe het gaat met de veiligheid en de duurzaamheid op en rond Schiphol en andere luchthavens. De Staat van de luchtvaart geeft inzicht in huidige en toekomstige trends. Via de Staat wil de ILT-Luchtvaartautoriteit belanghebbenden handvatten bieden om hierover met elkaar in gesprek te gaan. En om in actie te komen om kwetsbare punten gezamenlijk aan te pakken.

Containerschip MSC Antonia vastgelopen in Rode Zee mogelijk door GPS-jamming [+video]

still uit video

Het onder Liberiaanse vlag varende containerschip MSC Antonia ligt al enkele dagen aan de grond in de Rode Zee. Rond het incident hangt inmiddels een groeiend mysterie, vooral over de precieze locatie van het schip en de oorzaak van het voorval. Volgens experts is er een reële mogelijkheid dat het schip slachtoffer is geworden van GPS-jamming, een fenomeen dat de afgelopen weken in toenemende mate wordt gemeld in de regio.

GPS-jamming is het verstoren of blokkeren van GPS-signalen door middel van een zendapparaat dat signalen uitzendt op dezelfde frequentie als het navigatiesysteem. Hierdoor kunnen schepen hun positie verkeerd interpreteren of volledig van koers raken.

Scheepvaartanalist Lars Jensen (Vespucci Maritime) merkt op dat het AIS-spoor van de MSC Antonia “sterk verstoord” oogt, wat volgens hem het gevolg lijkt van dergelijke GPS-interferentie. Ook de Britse maritieme veiligheidsdienst UKMTO bevestigde op 9 mei dat meerdere schepen tussen Jeddah (Saoedi-Arabië) en Port Sudan elektronische verstoringen ondervonden. Navigatiesystemen vielen langdurig uit, waardoor bemanningen moesten overschakelen op traditionele methodes zoals radar en visuele oriëntatie.

Ami Daniel, CEO van data-analysebedrijf Windward, spreekt van een “direct en actueel gevaar voor de scheepvaart”. Windward registreerde dat schepen bij jamming tegenwoordig tot wel 6.300 kilometer kunnen ‘verspringen’ in hun virtuele positie, terwijl dit eind 2024 nog gemiddeld 600 kilometer was.

De MSC Antonia, een 304 meter lang schip met ruimte voor 7.000 TEU, was onderweg tussen Jeddah en King Abdullah Port in Saoedi-Arabië. AIS-gegevens tonen echter aan dat het schip ook Port Sudan aandeed en uiteindelijk vastliep op zo’n 100 zeemijl van Jeddah. Online beelden laten zien hoe sleepboten proberen het scheefliggende schip los te trekken.

Rederij MSC heeft nog geen officiële verklaring afgelegd over het incident of mogelijke schade. De Antonia werd gebouwd in 2009 en vaart sinds 2018 voor MSC. In april 2024 werd het schip nog zonder tekortkomingen geïnspecteerd in een Spaanse haven. Eerder, in augustus 2024, verloor het schip 46 containers voor de kust van Zuid-Afrika tijdens zware weersomstandigheden. Nog eens 305 containers raakten toen beschadigd.

Technische storing treft internetbankieren bij Rabobank

UTRECHT – Rabobank kampt met een technische storing bij het internetbankieren, waardoor klanten hun rekeningen niet kunnen inzien.

Volgens een woordvoerder van de bank wordt hard gewerkt aan een oplossing. Er is volgens hem geen sprake van een cyberaanval.

Op de website Allestoringen.nl staan duizenden meldingen van gebruikers over de storing met het onlinebankieren bij Rabobank. De eerste meldingen kwamen binnen rond 08.30 uur. Rabobank biedt op zijn website excuses aan voor het ongemak door de storing.

Vrachtwagen met verlengde aanhanger en dubbele bemanning stilgezet bij controle Soesterberg

Foto: Verkeerspolitie Midden-Nederland

SOESTERBERG – Tijdens een transportcontrole bij Soesterberg heeft de politie dinsdag een Poolse vrachtwagencombinatie stilgezet vanwege meerdere ernstige overtredingen. De combinatie bleek bijna een meter te lang door een verlengde aanhangwagen, waardoor de totale lengte uitkwam op 19,70 meter – fors boven de wettelijke limiet.

Daarnaast reed de combinatie met een dubbele bemanning, bestaande uit een Oekraïense chauffeur en een Oekraïense bijrijder. De chauffeur beschikte niet over de vereiste code 95. De bijrijder verklaarde geen chauffeur te zijn, maar uit het uitlezen van de tachograaf bleek dat hij wel degelijk had gereden. Bovendien had hij zijn chauffeurskaart uit de tachograaf gehaald op het moment dat hij reed, wat in strijd is met de regelgeving. Bij een rit met dubbele bemanning moeten beide chauffeurskaarten continu in de tachograaf aanwezig zijn.

Ook werd vastgesteld dat de bijrijder onvoldoende rust had genomen. Hij had volgens de regels een onafgebroken rusttijd van negen uur moeten houden, wat niet is toegestaan in een rijdend voertuig.

Voor alle overtredingen is proces-verbaal opgemaakt. De combinatie kreeg een verplichte rust opgelegd van negen uur. Pas daarna mag het voertuig verder rijden, maar dan zonder de verlengde aanhangwagen.

Daarnaast legde de Belastingdienst een sanctie op wegens het rijden zonder geldig Eurovignet.

Trump: Qatar geeft vliegtuig niet aan mij, maar aan de luchtmacht

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn voornemen om een luxe jet als geschenk van Qatar aan te nemen verdedigd. “De Boeing 747 wordt geschonken aan de Amerikaanse luchtmacht, niet aan mij!” schreef Trump op Truth Social. “Het is een geschenk van een land, Qatar, dat we al jaren succesvol verdedigen.” De Verenigde Staten hebben een grote militaire basis in Qatar.

Amerikaanse media meldden zondag dat Trump van plan is een Boeing 747-8 te accepteren als geschenk van de Qatarese koninklijke familie. Het toestel zou dienen als Air Force One en na Trumps ambtstermijn worden geschonken aan Trumps presidentiële bibliotheek. Critici zeggen dat aanvaarding van het geschenk in strijd is met de Amerikaanse grondwet.

Trump: “Waarom zouden onze belastingbetalers honderden miljoenen dollars moeten betalen als ze het (vliegtuig) gratis kunnen krijgen van een land dat ons wil belonen voor goed werk? (…) Alleen een dwaas zou dit geschenk niet namens ons land aannemen.”

Koningin Máxima en premier Schoof naar inauguratie Leo XIV

DEN HAAG – Koningin Máxima en premier Dick Schoof zijn aanstaande zondag in Vaticaanstad aanwezig bij de inauguratie van paus Leo XIV. Dat maakte de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) woensdag bekend.

De mis begint zondag om 10.00 uur op het Sint-Pietersplein, maakte het Vaticaan eerder al bekend. Voor de inauguratie van de 69-jarige Leo zijn wereldleiders en religieuze leiders uitgenodigd. De inauguratie van paus Franciscus in 2013 trok naar schatting ongeveer 200.000 mensen.

Het Nederlandse koningshuis was niet vertegenwoordigd bij de uitvaart van de op tweede paasdag overleden paus Franciscus. De begrafenis vond plaats op zaterdag 26 april, op dezelfde dag dat Nederland Koningsdag vierde. Premier Schoof en minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp waren wel naar Vaticaanstad gereisd voor de uitvaart.

Nederland ziet niets in snelle verlichting sancties Syrië

DEN HAAG – Het kabinet ziet niets in een snelle verlichting van de sancties tegen Syrië. Maar Nederland staat in Europa “vrijwel alleen”, zei minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) dinsdagavond in de Tweede Kamer. “De druk is aan het toenemen. Vooral van landen met handelsbelangen.”

De EU heeft al een deel van de sectorale sancties zoals die tegen banken opgeschort. Veel landen willen deze sancties verder verlichten. Nederland is terughoudend daarin, aldus de minister. Hij zal waarschijnlijk volgende week in Brussel ook “op de rem trappen” om al te snelle verlichting van de sancties te voorkomen.

Veldkamp wil dat het nieuwe Syrische bewind, dat wortels heeft in het jihadisme, bewijs levert dat het de macht wil delen en minderheden wil beschermen. Sancties tegen personen zoals die tegen de nieuwe Syrische president wil de minister dan voorlopig ook niet opheffen.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde dinsdag aan alle sancties tegen Syrië te zullen opheffen. Veldkamp wil afwachten wat dat betekent. “We zien wel vaker Amerikaanse aankondigingen die niet volledig worden opgevolgd.” Maar als echt alle ingestelde sancties uit 2019 worden gestopt “dan is dat nogal wat.”

Forse toename in vergunningen voor tijdelijke woningen – grootste aandeel in Noord-Brabant

DEN HAAG – In 2024 is voor bijna 6.200 tijdelijke woningen een vergunning verleend, een stijging van 47 procent ten opzichte van 2023. In de afgelopen vijf jaar zijn in totaal ruim 18.000 tijdelijke woningen vergund. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.

Tijdelijke woningen worden voor een bepaalde periode gebouwd – vaak maximaal tien jaar – en kunnen sneller gerealiseerd worden dan reguliere woningen. In 85 procent van de gevallen gaat het om nieuwbouw. Slechts een kleiner deel ontstaat door verbouw, bijvoorbeeld van leegstaande kantoorpanden.

Noord-Brabant koploper, Tilburg op gemeentevlak

In 2024 zijn in Noord-Brabant de meeste tijdelijke woningen vergund: bijna 1.600. Ook Noord-Holland (1.415) en Zuid-Holland (875) laten hoge aantallen zien. Tegelijkertijd blijft het aantal in provincies als Fryslân en Groningen beperkt tot onder de 100 per provincie. Landelijk wisselt het aantal sterk per jaar, omdat vergunningen vaak in één keer voor grotere projecten worden afgegeven.

De gemeente Tilburg is koploper met 1.244 vergunde tijdelijke woningen in de periode 2020–2024. Daarna volgen Ouder-Amstel (741), Hengelo (609) en Utrecht (559). Opvallend is dat grote gemeenten zoals Apeldoorn, Arnhem en Haarlem in diezelfde periode geen enkele vergunning voor tijdelijke woningen afgaven.

Eén woning, meerdere woonruimten

Tijdelijke woningen leveren uiteindelijk vaak meer woonruimten op dan het aantal vergunde woningen doet vermoeden. In 2024 werden 6.165 tijdelijke woningen vergund, maar dit resulteerde in bijna 11.800 afzonderlijke woonruimten. Veel tijdelijke woonprojecten bestaan uit onzelfstandige eenheden, zoals studentenkamers of zorgwoningen.

Woningcorporaties belangrijkste opdrachtgevers

Woningcorporaties zijn inmiddels verantwoordelijk voor meer dan de helft van de tijdelijke woningbouw. In 2024 gaven zij opdracht voor 3.376 woningen, tegenover 1.381 woningen in opdracht van de overheid. Commerciële partijen leverden met 504 vergunde woningen een relatief bescheiden aandeel. Sinds 2020 is het aandeel van woningcorporaties en overheden structureel toegenomen, ten koste van commerciële en overige opdrachtgevers.

×