Clicky

zaterdag 7 juni 2025 - 20:23 uur
Home Blog Pagina 2

Provincies en Duitse deelstaat NRW intensiveren samenwerking in mobiliteit en verkeer

Probleemloos de grens tussen Nederland en Duitsland oversteken is belangrijk voor onze economie. Daarom hebben de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en vijf Nederlandse provincies, waaronder provincie Gelderland, hun afspraken over verkeer en vervoer vernieuwd. De nieuwe afspraken zijn op 6 juni 2025 in Den Bosch ondertekend.

Nederland en Noordrijn-Westfalen zijn elkaars belangrijkste handelspartners. Ze zijn sterk aan elkaar verbonden, zowel op logistiek als op economisch vlak. Zo gaan er veel goederen vanaf de Rotterdamse Haven over wegen, spoor en water door Nederland naar de Duitse deelstaat toe.

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg: “In deze roerige tijden heeft het grote meerwaarde dat we als buurlanden goed samenwerken op het gebied van economie en logistiek, ook voor een sterk Europa. Als grensprovincie wil Gelderland graag dat die grensoverschrijdende samenwerking soepel blijft verlopen en nog verder verbeterd.”

Om de samenwerking rond grensoverschrijdende mobiliteit op goed niveau te houden zijn nieuwe afspraken met elkaar gemaakt. Daarvoor is een nieuwe Gemeenschappelijke Verklaring opgesteld. Vijf provincies (Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland) en het Ministerium für Umwelt, Naturschutz und Verkehr van Noordrijn-Westfalen zetten hun handtekening onder deze verklaring.

Belang samenwerking

De Noord-Brabantse gedeputeerde Stijn Smeulders, gastheer van de ondertekening: “Bereikbaarheid, veiligheid en klimaatadaptie kunnen niet zonder robuust en veerkrachtig mobiliteitssysteem. Samen met Noordrijn-Westfalen optrekken in Europa om meer snelheid te maken is van kapitaal belang.”

De Noordrijn-Westfaalse minister für Umwelt, Naturschutz und Verkehr Oliver Krischer onderstreept dat belang: “De samenwerking met onze Nederlandse partnerprovincies groeit en levert voordelen op voor beide partijen. Samen voeren we projecten uit langs belangrijke Europese transportcorridors, wisselen we ervaringen uit en behartigen we onze belangen voor duurzaam, klimaatvriendelijk vracht- en personenvervoer.”

Vier pijlers

De hernieuwde gemeenschappelijke verklaring is gebaseerd op vier pijlers:

  • Grensoverschrijdende mobiliteit
    Binnen pijler 1 streven de partijen ernaar om infrastructuur en diensten voor grensoverschrijdende mobiliteit minstens zo goed te organiseren als binnen de landsgrenzen. Belemmeringen door de grens moeten verder worden verminderd.
  • Ontwikkeling van corridors
    In pijler 2 wordt gewerkt aan efficiënt, duurzaam en klimaatvriendelijk goederen- en personenvervoer op de wat langere afstand. Europa kent lange vervoerscorridors. Voor de samenwerking tussen Duitsland en Nederland zijn de Noordzee-Baltische corridor en de Noordzee-Rijn-Middellandse Zee corridor belangrijk. Het gaat dan om goede internationale weg- en spoorverbindingen, maar ook over de binnenvaart, bijvoorbeeld over de Rijn
  • Van en met elkaar leren
    De derde pijler stoelt op de uitwisseling van ervaringen, goede praktijkvoorbeelden, succesvolle implementatie van randvoorwaarden en lessen die zijn getrokken, ook in contact met andere Europese regio’s en netwerken.
  • Gezamenlijke belangenbehartiging
    Nieuw in de samenwerking is in de vierde pijler specifieke aandacht voor gezamenlijke belangenbehartiging. Beleid dat in ‘Den Haag’ en in ‘Berlijn’ of door de Europese landen samen (‘Brussel’) wordt gemaakt beïnvloedt de regio’s. Om ervoor te zorgen dat de regionale belangen daar goed worden meegewogen, gaan de partners hun belangen op die plekken gezamenlijk uitleggen. Door samen op te trekken – ook met andere partijen in Europa – wordt bijgedragen aan versterking van de transportcorridors.

Langdurige samenwerking

De samenwerking tussen Nederlandse provincies en Noordrijn-Westfalen op het gebied van mobiliteit, verkeer en logistiek bestaat al vanaf 2006. De vorige gemeenschappelijke verklaring was in 2018 opgesteld en aan vernieuwing toe. Op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren, wordt nu een verdere stap op het gebied van grensoverbruggende mobiliteit gezet.

Roordink Bedrijfswagens neemt MAN-dealer Apeldoorn over

BARNEVELD – Roordink Bedrijfswagens, officieel dealer voor MAN trucks en bedrijfswagens, heeft per 23 mei 2025 de MAN Dealer in Apeldoorn overgenomen. Met deze strategische overname breidt Roordink haar netwerk verder uit en versterkt zij haar positie als belangrijke speler in Midden- en Oost-Nederland.

De toevoeging van de vestiging in Apeldoorn past naadloos in de groeistrategie van Roordink, dat sinds 1984 actief is als MAN dealer en inmiddels vier vestigingen heeft in Barneveld, Holten, Veenendaal en Zwolle. Met de overname van de MAN Dealer Apeldoorn kan Roordink haar relaties in de regio nóg beter bedienen en de service en ondersteuning voor MAN-klanten verder optimaliseren.

Bert Roordink, algemeen directeur en eigenaar van Roordink Bedrijfswagens, licht toe: “Deze overname is een logische stap in onze ambitie onze marktpositie te versterken. Apeldoorn is een belangrijke locatie binnen ons werkgebied en met de vertrouwde gezichten van het bestaande team kunnen we onze klanten continuïteit en kwaliteit blijven garanderen. We kijken ernaar uit om onze dienstverlening hier verder uit te breiden.”

Roordink Bedrijfswagens biedt een totaalpakket aan diensten rondom bedrijfswagens en toebehoren, waaronder verkoop, verhuur, onderhoud, periodieke keuringen, reparatie, schadeafwikkeling, transportkoeling, carrosseriebouw en brandstofverkoop. Als familiebedrijf hecht het grote waarde aan een persoonlijke benadering, waarbij medewerker- en klanttevredenheid centraal staan. Deze cultuur van betrokkenheid en kwaliteit blijft ook bij de nieuwe vestiging in Apeldoorn de basis.

Met de overname van MAN Dealer Apeldoorn zet Roordink een volgende stap in haar missie om verantwoorde bedrijfswagenoplossingen te bieden voor elke wegvervoersvraag. De uitbreiding versterkt de regionale dekking en draagt bij aan het duurzame en innovatieve karakter van Roordink, waarbij ingezet wordt op relaties voor de lange termijn.

Bedrijfswagens is een familiebedrijf dat sinds de start in 1984 is uitgegroeid tot een sterk regionaal bedrijf met vijf MAN bedrijfswagendealervestigingen en twee universele truck- en trailervestigingen in Midden- en Oost-Nederland. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten en producten, gericht op een totaalpakket rondom bedrijfswagens en hecht grote waarde aan kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en een persoonlijke benadering van relaties en medewerkers.

NS: dinsdag geen treinen in groot deel Zuidwest-Nederland

UTRECHT – Komende dinsdag rijden er door een staking geen treinen van de NS in grote delen van Zuidwest-Nederland, meldt NS vrijdag. De vervoerder spreekt van een “forse impact op reizigers in deze regio”.

Volgens NS rijden er geen treinen in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant. Dat betekent onder meer geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam, Rotterdam en Gouda en Gouda en Den Haag.

Vrijdag ligt vrijwel het volledige treinverkeer in Nederland stil door een staking van de bonden in de regio midden. De stakingen zijn het gevolg van onenigheid over een nieuwe cao voor NS-personeel.

Buiten de regio waar dinsdag wordt gestaakt, heeft de NS de dienstregeling aangepast om reizigers daar “een betrouwbare en veilige reis te bieden”. Wel adviseert de vervoerder reizigers om voor vertrek de NS-app te raadplegen.

Internationale treinen rijden dinsdag wel, hoewel in de dienstregeling van EuroCity Direct en EuroCity veel uitval wordt verwacht. Welke internationale treinen wel rijden, kunnen reizigers vanaf maandag zien.

Dat vrijdag vrijwel geen enkele trein rijdt, komt doordat Utrecht in het stakingsgebied valt. Die stad is een belangrijke spil in het spoornet. In de Domstad vindt ook de planning van het treinschema plaats en de medewerkers daarvan staken ook.

Er staan nog stakingen gepland op donderdag 12 juni in het noordwesten en oosten en op 16 juni in de regio’s noord en zuid. Als FNV en NS het dan nog niet eens zijn, volgt op 17 juni waarschijnlijk een landelijke staking.

Vakbond FNV eist een loonsverhoging hoger dan de geboden jaarlijkse 2,55 procent gezien de inflatie. De bond zegt dat NS-personeel sinds 2019 ruim 5 procent op de inflatie achterloopt. In 2022 kregen NS-medewerkers er nog ruim 9 procent bij en in de vorige cao, die 1 maart afliep, kwamen de bonden en NS tot een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent.

Witte Huis: geen gesprek tussen Trump en Musk gepland op vrijdag

WASHINGTON – Voor vrijdag staat geen gesprek gepland tussen de Amerikaanse president Donald Trump en Elon Musk, meldde een bron in het Witte Huis aan persbureau Reuters.

Eerder meldde nieuwssite Politico dat er een telefoongesprek gepland was voor vrijdag om de ruzie tussen het tweetal bij te leggen.

Donderdag liepen meningsverschillen tussen Musk en Trump uit op een openlijke ruzie op X en Truth Social. Musk zei onder meer dat Trump moet worden afgezet en dat zijn naam wordt genoemd in de Jeffrey Epstein-dossiers. Trump stelde voor om overheidscontracten met Musks bedrijven op te zeggen.

Vorige week zwaaide Musk af als het hoofd van de taskforce DOGE, die de regering adviseert over bezuinigingen en het inkrimpen van de overheid. Tijdens de verkiezingscampagne was Musk nog een belangrijke steunpilaar van Trump. In de media werd hij ook wel omschreven als de ‘first buddy’.

Huizenprijzen blijven komende jaren doorstijgen, voorspelt DNB

AMSTERDAM – De huizenprijzen blijven komende jaren verder stijgen, voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB). Het beperkte aanbod van huizen en de toename van de lonen, waardoor mensen meer kunnen lenen voor hun hypotheek, drijven de prijzen op. Hierdoor blijft een gemiddeld huis voor veel mensen onbetaalbaar.

DNB verwacht dit jaar een prijsstijging van ruim 7 procent. Hoeveel mensen precies kunnen lenen wordt enigszins beperkt door een licht oplopende hypotheekrente. Hierdoor vlakt de huizenprijsgroei na dit jaar ook wat af. Voor 2026 en 2027 houdt DNB nu rekening met plussen rond de 4 procent.

De betaalbaarheid van koopwoningen blijft daarmee stabiel, merkt DNB op. Maar dat wil niet zeggen dat een gemiddelde koopwoning voor iedereen is weggelegd. Volgens de raming kost een gemiddeld huis volgend jaar zo’n 544.000 euro. Om dit bedrag volledig met een hypotheek te financieren is een bruto-inkomen nodig van ongeveer 111.000 euro. Naar schatting heeft volgend jaar maar een op de drie huishoudens een toereikend inkomen.

Vooral voor starters problematisch

Tien jaar geleden kon nog meer dan de helft van de huishoudens een gemiddeld huis zelfstandig financieren, zonder inleg van eigen geld of hulp van familie.

Vooral voor starters is de huidige situatie volgens DNB problematisch. Zij wenden zich in toenemende mate tot spaargeld of leningen of schenkingen van vrienden en familie. Wat het extra lastig maakt, is dat het aanbod aan huurwoningen, het alternatief van een koophuis, eveneens beperkt is.

De DNB voegt toe dat het verhogen van de leenruimte geen oplossing biedt. Zo’n maatregel zou de huizenprijzen alleen maar verder opdrijven. In plaats daarvan is een brede hervorming van de woningmarkt nodig. DNB pleit voor zowel het bijbouwen van huizen als voor het beperken van maatregelen als de hypotheekrenteaftrek. De centrale bank wijst er al langer op dat dit fiscale voordeel voor huiseigenaren de vraag naar woningen en daarmee de huizenprijzen aanjaagt.

Rabobank definitief niet aansprakelijk voor schade failliet Oad

DEN HAAG – Rabobank is definitief niet aansprakelijk voor de schade die reisorganisatie Oad heeft geleden door het faillissement van dat bedrijf in 2013. De Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland, oordeelde vrijdag dat de uitspraak van het hof hierover in stand blijft.

Het gerechtshof in Arnhem oordeelde begin vorig jaar dat de bank geen schadevergoeding hoeft te betalen om vermeende betrokkenheid bij het omvallen van Oad. De oud-eigenaren van het failliete concern vonden die uitspraak onjuist en onvoldoende onderbouwd en gingen daarop in cassatie, maar de Hoge Raad heeft beslist dat de bezwaren van de reisorganisatie niet opgaan.

Oad ging failliet nadat de Rabobank de kredietrelatie met de reisorganisatie had opgezegd. De curatoren van Oad stapten in 2015 naar de rechter omdat ze vonden dat Rabobank de kredietrelatie niet had mogen opzeggen. Zij eisten een schadevergoeding van ongeveer 70 miljoen euro.

Brand op vrachtschip Morning Midas ten zuidwesten van Alaska woedt nog steeds [+video]

Foto: USCGAlaska

KODIAK (VS) – De brand op het onder Liberiaanse vlag varende vrachtschip Morning Midas woedt nog steeds, dagen nadat het schip in de problemen kwam op circa 340 zeemijl (ongeveer 630 kilometer) ten zuidwesten van Adak, Alaska. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht donderdag bevestigd.

Een patrouillevliegtuig van de kustwacht (HC-130J Super Hercules) vloog woensdag opnieuw over het schip en constateerde dat het vuur nog niet is geblust. De omvang van de schade is nog onduidelijk. Wel is vastgesteld dat het schip niet water maakt en niet slagzij maakt.

De Morning Midas, een autotransportschip dat beheerd wordt door Zodiac Maritime uit het Verenigd Koninkrijk, had op het moment van de brand 3.048 voertuigen aan boord, waaronder 70 volledig elektrische voertuigen en 681 hybride voertuigen.

De bemanning is eerder deze week geëvacueerd met een reddingsboot, en is opgevangen aan boord van het schip Cosco Hellas, dat koers zet naar de volgende haven. Er zijn geen gewonden gemeld.

Zodiac Maritime coördineert momenteel het sturen van een team van bergingsspecialisten naar het brandende schip. De Amerikaanse kustwacht heeft intussen een waarschuwing uitgezonden aan andere schepen in de omgeving.

Het is nog niet bekend wanneer een poging zal worden ondernomen om het vuur te blussen of het schip veilig naar een haven te brengen.

Minder strenge regels voor Defensie om te oefenen

DEN HAAG – De regels voor Defensie om te oefenen en te trainen worden minder streng. Militairen kunnen daardoor straks sneller loopgraven aanleggen op oefenterreinen, meer schieten en vaker in de nacht oefenen.

“De regeldruk voor Defensie wordt wat versoepeld”, zei minister Ruben Brekelmans (VVD) na de ministerraad vrijdag. De verruiming gaat voor “meer dan 90 procent om minder regeldruk op onze eigen terreinen”.

Defensie wil meer oefenen vanwege de toegenomen dreiging. Maar regelgeving maakt dat lastig. Zo kan volgens de minister op defensieterreinen vaak niet geoefend worden met drones met camera’s “omdat we iemand zouden kunnen waarnemen die zijn hond uitlaat”.

De invoering van de nieuwe regels gebeurt zoveel mogelijk in samenspraak met de omgeving, zegt Brekelmans. “Maar mensen zullen er ook wat van merken.” De komende maand kunnen burgers en organisaties hun mening geven over het wetsvoorstel.

DNB: stilvallen groei economie dreigt bij escalatie handelsoorlog

AMSTERDAM – De handelsoorlog remt de economische groei van Nederland en bij een escalatie van het handelsconflict dreigt de vooruitgang van de economie bijna volledig stil te vallen. Daarvoor waarschuwt De Nederlandsche Bank (DNB) in zijn voorjaarsraming. De val van het kabinet zorgt volgens DNB-hoofdeconoom Olaf Sleijpen voor extra onzekerheid. Maar de mogelijke impact van de politieke ontwikkelingen van afgelopen week valt naar zijn mening in het niet bij internationale gebeurtenissen.

“Het is onzekerheid troef”, aldus Sleijpen. Daardoor zijn bedrijven ook terughoudender met investeringen. In de prognose gaat DNB ervan uit dat de huidige tarieven van de Verenigde Staten van 10 procent blijvend zijn, zonder tegenmaatregelen van Brussel.

Dit jaar valt dan 1,1 procent groei te verwachten en ook de komende twee jaar blijft de economische vooruitgang dan beperkt rond de 1 procent. Dat is beduidend lager dan de plussen van 1,9 en 1,5 procent, die het Centraal Planbureau (CPB) in februari nog voorspelde voor 2025 en 2026. Volgens Sleijpen wordt dit verschil verklaard door het tegenvallende eerste kwartaal van de Nederlandse economie.

Zwaarder scenario

Er is ook een zwaarder scenario denkbaar, stelt hij. Als landen hogere heffingen invoeren valt de groei dit jaar sterk terug en komt de groei volgend jaar bijna tot stilstand. In dat zwaardere scenario rekende DNB met Amerikaanse heffingen van 20 procent voor Europa.

De verwachte lichte groei is te danken aan de consumptie. Nederlanders blijven voorlopig nog goed geld uitgeven. Wel ziet de centrale bank dat ook meer wordt gespaard.

Handelsoorlog

“Je kunt ook nog scenario’s bedenken die nog slechter zijn”, erkent de econoom. “Het geeft aan hoe onzeker de situatie is.” Recent dreigde Donald Trump immers met tarieven van wel 50 procent. “Dan wordt de groei negatief.”

De handelsoorlog kan ook de overheidsfinanciën raken. Door de lagere economische groei nemen de belastinginkomsten af, terwijl de uitgaven aan sociale zekerheid en zorg stijgen.

Voorlopig blijft het begrotingstekort dicht bij de Brusselse 3 procentnorm. Sleijpen vindt het belangrijk dat een nieuw kabinet inzet op gezonde overheidsfinanciën om Nederland niet te kwetsbaar te maken voor onverwachte schokken. Verder moet het nieuwe kabinet kijken naar knelpunten als de stikstofproblematiek en het overvolle stroomnet. “Dat zijn echt dingen die opgelost moeten worden.”

Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober

DEN HAAG – De Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober. Dat heeft demissionair minister Judith Uitermark van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt na afloop van de ministerraad. De Kiesraad had deze datum ook al voorgesteld.

Na de val van het kabinet, sprak de Tweede Kamer deze woensdag uit zo snel mogelijk verkiezingen te willen. De Kiesraad ziet 29 oktober als eerst mogelijke optie. Dat geeft gemeenten en partijen de tijd om de verkiezingen voor te bereiden.

Volgens de NSC-bewindsvrouw is de gekozen datum “een combinatie van zorgvuldigheid en snelheid”. Eerder kan niet, ook vanwege de herfstvakantie “mensen moeten wel thuis zijn.” Normaal gesproken hebben de verantwoordelijke instanties negen maanden om verkiezingen voor te bereiden, nu is dat de helft.

Bovendien moet er op praktisch gebied nog veel gebeuren, aldus Uitermark. “13,5 miljoen stempassen drukken en versturen,” onder andere. En, “we willen dat mensen in het buitenland kunnen stemmen en dat nieuwe partijen de kans krijgen om zich te registreren.”

Twaalf gewonden na contact met onbekende stof in DHL-distributiecentrum bij Neurenberg

Foto: Adobe Stock

LANGENZENN – In een distributiecentrum van DHL in het Duitse Langenzenn, nabij Neurenberg, zijn vrijdag zeker twaalf medewerkers gewond geraakt door een onbekende stof in een pakket. Zeven van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. De hulpdiensten rukten massaal uit en het pand is volledig ontruimd.

Volgens de politie werd in de loop van de ochtend een verdacht pakket aangetroffen waar een nog onbekende stof uit lekte. Medewerkers die in aanraking kwamen met het pakket kregen gezondheidsklachten, vermoedelijk veroorzaakt door een wit poeder aan de buitenzijde van het pakket.

De stof veroorzaakte huid- en luchtwegirritaties.

De brandweer zette een speciale decontaminatie-eenheid in. In totaal zijn 35 mensen door een nood-douche geleid om mogelijk schadelijke stoffen van huid en kleding te verwijderen.

Een woordvoerder van de politie benadrukt dat er geen gevaar is geweest voor de omwonenden. Het onderzoek naar de exacte aard van de stof en de herkomst van het pakket loopt nog.

Openbaar Ministerie vervolgt Jan Roos voor opruiing

LEEUWARDEN – Het Openbaar Ministerie (OM) gaat Jan Roos vervolgen voor opruiing, zegt een woordvoerder van het OM in Noord-Nederland. De zaak wordt behandeld door een politierechter in Leeuwarden. De zittingsdatum is nog niet bekend.

Het OM maakte in november bekend dat het een strafrechtelijk onderzoek was begonnen naar uitlatingen van Roos op het YouTubekanaal Roddelpraat. In de video raadde hij inwoners van Ameland aan zich te verenigen “met hooivorken en fakkels” en journalisten “van het eiland af te trappen”. Het OM zag dat als “oproepen tot geweld en een suggestie hoe om te gaan met journalisten op Ameland op en rond het sunneklaasfeest”. Roos werd aangehouden en verhoord.

De presentator zegt vrijdag dat hij eerder door het OM was benaderd voor een voorwaardelijk sepot. Dat betekende volgens hem dat hij excuses moest aanbieden voor “een grap in een satirisch programma”. Daar ging Roos niet in mee.

EU-kopstukken spreken steun uit voor ICC-rechters na sancties VS

BRUSSEL – EU-kopstukken benadrukken dat zij achter het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag blijven staan, nadat de Amerikaanse overheid vier rechters op de sanctielijst heeft gezet. Volgens voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen moet het hof “vrij kunnen handelen zonder druk”.

“Het ICC roept daders van de ernstigste misdaden ter wereld ter verantwoording en geeft slachtoffers een stem”, schrijft ze op X. De gehele Commissie steunt het hof en al zijn medewerkers, aldus Von der Leyen.

Voorzitter van de Europese Raad António Costa noemt het hof op X “een hoeksteen van internationale rechtspraak”. Het hof keert zich niet tegen landen, maar tegen “straffeloosheid”, schrijft Costa.

De VS legt de sancties op tegen de rechters omdat ze deelgenomen zouden hebben aan “de onwettige en ongegronde acties van het Strafhof tegen Amerika of onze nauwe bondgenoot Israël”, zei minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio.

Grote besparing mogelijk bij renovaties van kademuren, blijkt uit proef

Foto: Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – Grote besparing mogelijk bij renovaties van kademuren, blijkt uit proef
Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met EECV, ingenieursbureau Witteveen+Bos, aannemer De Klerk en Ingenieursbureau Rotterdam een zogenoemde trekproef uitgevoerd op een set bestaande ankerpalen aan de Dintelhaven in Rotterdam-Europoort. Daaruit bleek dat de palen een veel grotere trekcapaciteit hebben dan gedacht. Dat betekent, bij een eventuele renovatie van de kademuur, een lagere milieu-impact en een grote besparing in de kosten.

Ankerpalen zorgen ervoor dat een kademuur op zijn plaats wordt gehouden. Bij een trekproef wordt gemeten bij hoeveel kracht de palen zouden bezwijken. De proef past bij de ambitie van Havenbedrijf Rotterdam om duurzame infrastructuur te ontwikkelen. Daarbij is het verlengen van de levensduur van de infrastructuur een belangrijk onderdeel.
Uit drie uitgevoerde trekproeven blijkt dat de ankerpalen meer trekcapaciteit hebben dan verwacht: meer dan theoretisch berekend volgens de huidige normen. Dit betekent dat er voldoende trekcapaciteit aanwezig is op de ankerpalen.

Geen extra ankers

“Er zijn dan bij een renovatie geen extra ankers nodig om, met een betonschort, de bovenste meters van de stalen wand te beschermen tegen corrosie”, vertelt Caroline Bosschieter, die bij Havenbedrijf Rotterdam als project engineer werkt. Betonschort is extra beton om het staal van de kademuur te beschermen. “Omdat er geen extra ankers hoeven te worden aangebracht, zorgt dit voor een lagere milieu-impact. Daarnaast bespaart dit veel kosten.”

De beproefde ankerpalen aan de Dintelhaven zijn aangebracht in 1968 in het verlengde van de kademuur van EECV, met het oog op een nooit gerealiseerde uitbreiding. De proef is in goed overleg met EECV uitgevoerd om zo de operatie niet te hinderen. Havenbedrijf Rotterdam wil de kademuur aan de Dintelhaven verlengen door een betonschort te brengen over de bovenste meters staal. Dit betonschort heeft extra horizontale en verticale kracht op de kademuur.

Grotere draagkracht na verloop van tijd

Het was de verwachting dat de ankerpalen geotechisch zouden bezwijken bij een trekkracht van1500 kilonewton (de wrijvingsweerstand van de paal), maar dat is niet gebeurd. Bij een trekkracht van 1600 kilonewton was er nauwelijks beweging van de ankerpalen. Twee ankerpalen zijn zelfs getest tot en met 2400 kilonewton trekkracht zonder enige vervorming.

De proef heeft laten zien dat in dit geval de tijd in ons voordeel werkt. De specifieke ankerpalen, Peiner Stahl Pfähle-ankerpalen, laten namelijk na verloop van tijd een grotere draagkracht zien. Iets wat we in de berekeningen nog niet meenemen, maar met deze proeven wel kunnen aantonen.

Kennis delen

De partijen zijn blij met de uitkomsten en de met samenwerking. Bosschieter: “De komende tijd gaan we kijken hoe we de nu opgedane kennis kunnen gebruiken bij de renovatie van kademuren met soortgelijke ankerpalen.”

Verdeling vrijgevallen kabinetsposten PVV is volgens Schoof een hele puzzel

DEN HAAG – De verdeling van de vrijgevallen kabinetsposten is “een hele puzzel”, aldus premier Dick Schoof. Voor de ministerraad vrijdag is er volgens hem nogmaals over overlegd en later in de middag is opnieuw overleg.

Alle drie de coalitiepartijen zouden de portefeuille Asiel en Migratie willen. “Ik snap de voorliefde voor dit prachtige onderwerp”, zei de minister-president. Door het vertrek van de PVV moeten negen kabinetsposten opnieuw worden verdeeld.

Donderdag spraken Schoof, de vicepremiers en de fractieleiders van VVD, NSC en BBB voor het eerst over het onderwerp. Vicepremier en minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum (NSC) noemde het toen ook al een “flinke puzzel”.

×