Clicky

maandag 9 juni 2025 - 16:30 uur
Home Blog Pagina 197

OM eist celstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval in Oldehove

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie (OM) in Noord-Nederland heeft maandag een gevangenisstraf van twee jaar, waarvan een zes maanden voorwaardelijk, en een rijontzegging van vier jaar geëist tegen een 43-jarige man uit de gemeente Westerkwartier. Hij wordt verdacht van het op 31 december 2023 veroorzaken van een dodelijk ongeluk in Oldehove, terwijl hij onder invloed was van alcohol en drugs. Daarnaast heeft hij de plaats van het ongeval verlaten.

Bij het ongeluk op de Boventilsterweg komen op Oudejaarsdag 2023 twee jonge mannen van 21 en 18 jaar uit Oldehove om het leven. Een 19-jarige plaatsgenoot raakt zwaargewond. De drie slachtoffers zijn aangereden terwijl zij een partytent aan het verplaatsen waren.

Volgens meerdere getuigen reed er kort voor het ongeluk een melkwagen langs de plek waar er met de partytent overgestoken moest worden. Op die melkwagen hebben de mensen die wilden oversteken gewacht en daarna nog eens gekeken of het veilig was om de weg over te steken. Volgens alle getuigen leek dat laatste het geval. Bijna alle aanwezigen verklaren namelijk dat de auto met de verdachte uit het niets aan kwam rijden; niemand had deze auto gezien, niemand heeft de auto ook horen remmen.

Veel getuigen verklaren dat de auto te hard reed. Vanwege een gebrek aan sporen en het feit dat de auto na het ongeval is weggereden, kon de snelheid niet worden gemeten.
De verdachte verkeerde onder invloed van alcohol en drugs. Hoewel hij verklaart dat hij de dag ervoor een joint had gerookt en na het ongeluk een stevig bier, liggen de gemeten hoeveelheden van de in het lichaam aanwezige alcohol en drugs hoe dan ook boven de wettelijk toegestane norm.

In het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk heeft een reconstructie plaatsgevonden. Het doel daarvan is om te kunnen beoordelen of de verdachte de jongens met de partytent had kunnen zien, omdat het rond de tijd van het ongeluk begon te schemeren. De officier van justitie trekt na de reconstructie de conclusie dat de verdachte de jongens en de tent had moeten zien. “Bij een snelheid van 60 km per uur en zelfs bij een snelheid van 80 km per uur had zij zijn voertuig nog op tijd stil kunnen zetten, als hij had gehandeld.”

Bovendien kende de verdachte de situatie. Eerder die middag had hij de locatie al gepasseerd. Hij heeft toen volgens de officier van justitie kunnen zien dat er ter plaatse carbid werd afgestoken, dat er een partytent stond en dat er mensen liepen. “Zo’n situatie vergt, als je er weer langs rijdt, een extra vorm van oplettendheid.”

Families zijn tot op de dag van vandaag en ook lang na vandaag in rouw gedompeld. Hoewel de verdachte het natuurlijk ook niet heeft gewild, is het ongeval en de tragische gevolgen daarvan wel aan hem te wijten. De officier van justitie tilt daarbij zwaar aan het daarna ook nog eens verlaten van de plaats van het ongeval. “Hij heeft zich niet bekommert om het lot van stervende en zwaargewonde mensen. Daarnaast was het verrichten van nader onderzoek ook lastiger. Was hij blijven staan, hadden we sneller uitsluitsel gehad over het middelengebruik. Nu blijft er twijfel.”

De rechtbank in Groningen doet in deze zaak over twee weken uitspraak.

Europese primeur voor rijopleider JobTrans: zero-emissie opleidingstraject met Volvo FH Aero Electric

Rijopleider JobTrans introduceert als eerste rijschool in Europa een volledig zero-emissie opleidingstraject voor vrachtwagenchauffeurs met een nieuwe Volvo FH Aero Electric als lestruck. De elektrische bakwagen wordt ook gebruikt voor producttrainingen voor Volvo Trucks Nederland.

JobTrans, met vestigingen in Genemuiden, Harderwijk, Heerenveen en Oosterhout, zet in op duurzaamheid en innovatie. Directeur Henrik de Leeuw licht toe: “Het ontwikkelen van een zero-emissie lesprogramma en de aanschaf van een elektrische lestruck zijn voor ons belangrijke stappen richting de toekomst. We kiezen ervoor om met onze onderneming geen extra belasting voor het milieu te zijn, maar juist een positieve bijdrage te leveren aan een prettiger omgeving en gezonder leven.”

Veiligheid en efficiëntie

De Volvo FH Aero Electric 4×2 bakwagen met een schuifzeilenopbouw en af-fabriek vier stoelen, is uitgerust met zes accu’s met een capaciteit van 540 kWh en een EuroNCAP-pakket voor maximale veiligheid. Instructeurs van JobTrans hebben extra trainingen gevolgd om optimaal gebruik te maken van de veiligheidssystemen tijdens de lessen. Henrik de Leeuw legt uit: “We streven ernaar om zoveel mogelijk risico’s te minimaliseren en daarom hebben we zoveel mogelijk systemen afgenomen die hier een positieve bijdrage aan leveren.”

Rijles met het nieuwe Camera Monitor System (CMS)

De nieuwe lestruck is voorzien van Volvo’s Camera Monitor System (CMS), dat traditionele spiegels vervangt. Dit systeem biedt beter zicht en verhoogt de veiligheid voor zowel chauffeurs als andere weggebruikers. “Het systeem van Volvo werkt uitstekend en dit heeft een positieve invloed op onze lessen. Onze instructeurs besteden veel aandacht aan het juiste gebruik van CMS en zij kunnen nu makkelijker meekijken met onze leerlingen”, zegt Henrik de Leeuw.

Eerste reacties op elektrisch rijden

“Hoewel er in het begin sceptische reacties waren, zijn de meeste chauffeurs na hun eerste ervaring met elektrisch rijden positief. Ze zijn onder de indruk van de prestaties, het comfort en de technologie die de vrachtwagen biedt”, aldus Henrik de Leeuw.

Verbeterde trainingen door connectiviteit

Met de services van Volvo Connect kan JobTrans de elektrische vrachtwagen op afstand uitlezen en realtime data inzien. Henrik de Leeuw: “We gebruiken deze data om de trainingen te optimaliseren en onze klanten inzicht te geven in hoe ze de truck optimaal kunnen gebruiken.”

Bijdragen aan de energietransitie

JobTrans investeert in elektrische vrachtwagens en personenauto’s en heeft een eigen laadplein aangelegd. De rijopleider organiseert ook informatiesessies om klanten te helpen de overstap naar elektrisch rijden te maken.

“De investering in elektrische voertuigen is meer dan alleen een uitbreiding van ons wagenpark. Het is een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst, waarbij we streven naar zowel het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk als het bieden van trainingen en rijopleidingen die inspelen op de eisen van de moderne tijd. Zo draagt het niet alleen bij aan een schonere omgeving, maar helpt ook om onze klanten beter te laten presteren. Volvo Trucks past daar uitstekend bij”, zegt Henrik de Leeuw tot slot.

Luchtvaartsector neemt tijdelijke maatregel tegen schittering zonnepanelen

SCHIPHOL – Vanaf dinsdag 4 maart is de Polderbaan op Schiphol bij zonnig weer tussen 10.00-12.00 uur tijdelijk niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, easyJet en Schiphol, verenigd in het overkoepelende Integral Safety Management System (ISMS), zijn genoodzaakt deze maatregel te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.

De zonnepanelen onder de aanvliegroute naar de Polderbaan, buiten het landingsterrein, belemmeren het zicht van piloten door schittering als de zon schijnt. Vanwege de stand van de zon treedt dit effect in de ochtend op. De afgelopen periode hebben piloten hierover diverse meldingen gedaan.

Dagelijks zal op basis van weersvoorspellingen de afweging gemaakt worden of de Polderbaan inzetbaar is. De partijen willen dit tot een minimum beperken, omdat het niet inzetten van de Polderbaan impact heeft op de geluidsbelasting rondom Schiphol. Landend verkeer zal door deze maatregel vaker gebruik maken van de Zwanenburgbaan of Buitenveldertbaan.

Oplossing noodzakelijk

De luchtvaartsector heeft eerder overleg gevoerd met gemeente Haarlemmermeer over het plaatsen van zonnepanelen in de omgeving van Schiphol. Daarbij is door de sector aangegeven dat het gebruik van speciaal glas (deep textured glass), dat zon absorbeert in plaats van weerkaatst, voor de vliegveiligheid noodzakelijk is.

De gemeente Haarlemmermeer en de eigenaar van het zonnepark werken hard aan een structurele oplossing, in overleg met de luchtvaartsector. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 23 maart, of eerder als een structurele maatregel voorhanden is. We blijven de situatie monitoren op basis van eventuele meldingen van vliegers. Veiligheid heeft daarbij onze hoogste prioriteit.

Ketheltunnel weer open na urenlange stremming

Foto: regio15

DEN HAAG – De Ketheltunnel tussen Rotterdam en Den Haag is weer open voor verkeer, meldt de ANWB. De tunnel in de snelweg A4 was urenlang afgesloten na een ongeluk maandagochtend.

Bij dat ongeluk waren een camper en twee vrachtwagens betrokken. De camper kreeg in de tunnel pech.

Een vrachtwagen die daarachter reed kon op tijd stoppen, maar een vrachtwagen die daar weer achter reed, lukte dat niet. Daardoor ontstond een botsing en een grote ravage.

Een inzittende van de camper werd met een gebroken been naar het ziekenhuis gebracht.

Merz suggereert dat aanvaring Zelensky en Trump bewust was

BERLIJN – Friedrich Merz, waarschijnlijk de volgende Duitse bondskanselier, heeft gesuggereerd dat de recente aanvaring tussen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump een bewuste escalatie was. Er was geen sprake van “een spontane reactie” op Zelensky, aldus de leider van de Duitse christendemocraten.

De ontmoeting tussen Zelensky en Trump vrijdag in het Witte Huis liep voor de camera’s uit op een ruzie. Zelensky suggereerde dat Rusland niet met diplomatie tegen te houden is en pleitte voor veiligheidsgaranties. Trump noemde Zelensky “respectloos en ondankbaar” en dreigde de Amerikaanse steun aan Oekraïne te stoppen.

Merz zei ook dat Europa onder druk staat om snel te reageren. “We moeten nu laten zien dat we in staat zijn om onafhankelijk te handelen in Europa”, zei hij. De politicus vindt dat Duitsland voor de EU-top van donderdag al beslissingen moet nemen over de financiering van hogere defensie-uitgaven en steun aan Oekraïne.

Merz’ christendemocratische blok CDU/CSU kreeg bij de parlementsverkiezingen van vorige maand de meeste stemmen. Er worden met de sociaaldemocraten (SPD) van de huidige bondskanselier Olaf Scholz verkennende gesprekken gevoerd voor een nieuwe coalitie.

Boosheid in Kamer: supermarkten weigeren uitleg over hoge prijzen

DEN HAAG – Supermarkten en levensmiddelenproducenten komen donderdag niet naar de Tweede Kamer om te praten over de hoge prijzen van producten. De bedrijven waren door de commissie die gaat over economische kwesties uitgenodigd om uit te leggen waarom de prijzen van voedsel en andere producten vaak hoger liggen dan in buurlanden. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Joris Thijssen die het initiatief nam voor het rondetafelgesprek, vindt de weigering “de arrogantie ten top” en “een schoffering van de volksvertegenwoordiging”.

Alle genodigde bedrijven, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Lidl, producenten Nestlé en Unilever en inkooporganisatie Everest hebben laten weten dat ze niet komen, meldt een woordvoerder van de grootste oppositiepartij. Het gesprek met de fracties is daarop geschrapt.

Thijssen vindt een gesprek hard nodig. Hij wijst erop dat “exact dezelfde producten in een Duitse of Belgische supermarkt soms maar de helft kosten. Iedere consument voelt het bij de kassa: de producten in de supermarkt zijn in no-time bizar hoog geworden. Als Tweede Kamer willen we uitleg: hoe komt dit en wie wordt hier gierend rijk over de rug van de consument?”

Het Kamerlid vindt dat de Kamerfracties het er niet bij moeten laten zitten en de bedrijven opnieuw een uitnodiging moeten sturen met “het dringende verzoek” om over dit onderwerp te komen praten.

Auto-industrie EU krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen

BRUSSEL – Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen maandag gezegd. De uiteindelijke verplichting om minder CO2 uit te stoten blijft bestaan, maar bedrijven krijgen drie in plaats van een jaar om aan de norm te voldoen.

Ook de boetes blijven gelden als bedrijven uiteindelijk niet voldoen aan de gestelde normen. “Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie”, zei Von der Leyen.

Aan de andere kant is er “voorspelbaarheid en rechtvaardigheid nodig voor de pioniers, degenen die hun huiswerk met succes hebben gedaan”, voegde ze daaraan toe.

Uitdaging

Europa heeft volgens Von der Leyen meer robuuste en veerkrachtige Europese toeleveringsketens voor auto’s nodig, vooral als het om accu’s gaat. Dat is wel een “uitdaging”, zei ze er meteen bij. De Europese productie wordt weliswaar opgeschaald, maar geïmporteerde batterijen zijn nu goedkoper. Omdat de EU nieuwe afhankelijkheden wil voorkomen, overweegt de Europese Commissie de Europese batterijproducenten te ondersteunen. Ze maakte niet duidelijk waaruit die steun zou kunnen gaan bestaan.

De Europese Commissie gaat geleidelijk kwaliteitseisen invoeren voor batterijcellen en onderdelen daarvan, zei Von der Leyen.

Plan voor de toekomst

Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren. De commissievoorzitter hoopt dat dit snel kan gebeuren.

Woensdag presenteert Von der Leyen haar plan voor de toekomst van de Europese auto-industrie.

Milieudefensie-directeur Donald Pols is kritisch over het voorstel van de EC-voorzitter. “Von der Leyen noemt het ‘ademruimte voor de auto-industrie’. Maar elk jaar dat de auto-industrie nog langzamer zijn uitstoot vermindert, wordt de klimaatcrisis erger en houden wij geen ademruimte meer over”, stelt hij.

NTR: Dieuwertjes hartelijkheid en warmte waren nooit gespeeld

HILVERSUM – Omroep NTR is “verslagen” over het overlijden van Dieuwertje Blok. De presentatrice was “een van de meest iconische gezichten en een van de meest geliefde” bij de publieke omroep, schrijft de NTR in een in memoriam. “Dieuwertje van de tv en de radio verschilde maar weinig van de echte Dieuwertje”, aldus de omroep. “Haar hartelijkheid en warmte waren nooit gespeeld.”

Deels dankzij die hartelijkheid was ze zo’n goede presentatrice, schrijft de NTR. “Dat had niet alleen met talent te maken, maar ook met empathie. Dieuwertje wist zich haarfijn in te leven in de mens die tegenover haar zat of de rol die ze moest spelen.” Bij de opnames van het Sinterklaasjournaal stond het er vaak in één keer goed op. “Maar ook live was ze niet van haar stuk te brengen. Ging er iets mis bij de registratie van de intocht, dan loste ze dat elegant op.”

Volgens de omroep bleef Bloks levenslust ook tijdens haar ziekte bestaan. “Ze kon zich danig opwinden over het onrecht in de wereld, een eigenschap die ook tijdens haar ziekte fier overeind bleef.” Blok zou in februari weer aan de slag gaan als presentator bij NTR Podium. “Hoe wrang dat kort daarvoor duidelijk werd dat de kanker was teruggekeerd.”

Door haar ziekte moest Blok haar werk bij het Sinterklaasjournaal vorig jaar neerleggen. Presentatrice Merel Westrik nam dat van haar over. In december werd Blok benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau tijdens de laatste uitzending van het programma. Blok overleed zondag op 67-jarige leeftijd.

PostNL zet honderden extra pakketautomaten neer

DEN HAAG – PostNL zet dit jaar ruim vijfhonderd extra pakketautomaten neer. Daardoor neemt het huidige aantal van zo’n 1100 met ongeveer de helft toe, maakt het post- en pakketbedrijf maandag bekend. PostNL denkt dat het gebruik van deze kluizen voor consumenten dit jaar verdubbelt.

Volgens PostNL is het gebruik van de automaten de afgelopen jaren ook al bijna verdubbeld. “Consumenten vinden het makkelijk en stellen pakketautomaten steeds vaker in als hun bezorgvoorkeur”, zegt Barry Husman, directeur Retail bij PostNL, in een persbericht. Het bedrijf, dat steeds slechtere resultaten boekt met het bezorgen van post, investeert 10 miljoen euro in de nieuwe pakketautomaten.

Concurrent DHL maakte vorige week al bekend het aantal pakketautomaten uit te breiden, van nu 1250 tot eind dit jaar 2500. Daar kunnen consumenten pakketjes laten bezorgen zonder dat er bij het afhalen een medewerker aan te pas hoeft te komen. Volgens DHL wordt echter nog maar zo’n 10 procent van alle pakketten bij een servicepunt bezorgd, waarvan een “groeiend deel” bij pakketautomaten.

Automobilist rijdt in centrum Mannheim voetgangers aan, dode en meerdere gewonden [+video]

MANNHEIM – Een automobilist heeft hard door het drukke centrum van de Duitse stad Mannheim gereden en voetgangers aangereden.

Volgens de Mannheimer Morgen is er zeker een dode gevallen. De politie is op grote schaal uitgerukt en zet het centrum af.

Duitse media berichten dat ook meerdere mensen gewond zouden zijn geraakt. Over de toedracht van het incident is nog niets bekend. De krant Bild schrijft dat de bestuurder van de auto is aangehouden.

Duitsland is de afgelopen weken herhaaldelijk opgeschrikt door een reeks aanslagen. Zo reed vorige maand een Afghaanse man met een auto in op een menigte in München. In december was er een aanslag met een auto in Maagdenburg.

Presentatrice en actrice Dieuwertje Blok (67) overleden

AERDENHOUT – Presentatrice Dieuwertje Blok is zondagavond overleden. Dat heeft haar echtgenoot maandag aan het ANP laten weten. Blok was 67 jaar en leed aan kanker. Volgens haar echtgenoot sliep Blok thuis vredig in.

Dieuwertje Blok presenteerde jarenlang het Sinterklaasjournaal en dankte daaraan haar grote bekendheid. Door haar ziekte moest ze uiteindelijke stoppen met haar werk. Merel Westrik nam afgelopen najaar de presentatie over van het Sinterklaasjournaal.

In april vorig jaar werd bekend dat Blok neuskanker had en verdween ze uit de openbaarheid. Diezelfde maand onderging de presentatrice een neusamputatie. In januari dit jaar maakte haar werkgever NTR bekend dat opnieuw kanker was geconstateerd bij Blok en dat duidelijk was dat ze niet meer beter zou worden.

Blok werd in december benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens een bijeenkomst van Het Sinterklaasjournaal in Baarn werd de presentatrice verrast door burgemeester Mark Verheijen van de gemeente Wijdemeren. Hij roemde Bloks grote maatschappelijke verdiensten. Ze zette zich onder meer in voor VluchtelingenWerk Nederland, de Hartstichting en het Wereld Natuur Fonds. “We vragen ons in Nederland in toenemende mate af: wat bindt ons eigenlijk nog in dit land? Misschien is het antwoord wel simpel: Dieuwertje Blok.”

De uitvaart vindt in besloten kring plaats.

Veel minder explosies in februari, laagste aantal sinds mei

DEN HAAG – In februari gingen minder vaak explosieven af bij huizen, bedrijfspanden of auto’s dan in de voorgaande negen maanden. Vorige maand was het 62 keer raak. Dat is het laagste aantal sinds mei vorig jaar. In januari waren het er nog meer dan honderd, blijkt uit cijfers die het ANP sinds 2023 bijhoudt.

De explosies vonden voornamelijk plaats in grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In Rotterdam gingen vorige maand onder meer explosieven af bij een huis aan de Burgemeester Molenaarstraat. Dit huis was al twee keer eerder doelwit. Bewoners van de Van Hilligaertstraat in Amsterdam hoorden in een week tijd twee explosies.

Buiten de grootste gemeenten was het aantal explosies aanzienlijk hoger in Zaanstad. Dit jaar waren er al vijf ontploffingen, onder meer twee keer bij huizen aan de Rode Zee in Zaandam. In 2024 waren dit er volgens de telling van het ANP in totaal negen.

Registratie incidenten

Het aantal explosies neemt sinds enkele jaren toe. De politie schat dat bij ruim de helft geen link is met criminaliteit, maar dat een ruzie de oorzaak is van het incident. Volgens de politie wordt vaak zwaar, professioneel vuurwerk gebruikt met flitspoeder als lading. Dat explosieve mengsel zit onder meer in cobra’s.

In de inventarisatie van het ANP zijn alleen incidenten meegenomen met explosieven die zijn afgegaan, omdat deze de grootste impact hebben op de omgeving. Het ANP heeft daarbij ook de straat en de plaats van het incident, de datum en het soort locatie waar het explosief is afgegaan bijgehouden. Het gaat om explosies die zijn bekendgemaakt door media of door de politie. Het daadwerkelijke aantal kan nog hoger zijn.

Inflatie eurozone koelt licht af naar 2,4 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in februari licht afgekoeld naar 2,4 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In januari werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,5 procent duurder. De inflatie in het eurogebied liep daarmee vorige maand voor het eerst terug na een stijging van vier maanden op rij, maar blijft boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).

De iets lagere inflatie komt vooral door een kleinere stijging van de energieprijzen. Die namen in februari met 0,2 procent toe, vergeleken met een stijging van 1,9 procent in januari. Diensten werden vorige maand 3,7 procent duurder, tegen een prijsstijging van 3,9 procent in januari. De prijsstijging van voeding, alcohol en tabak viel met 2,7 procent wel hoger uit dan de 2,3 procent een maand eerder. De kerninflatie in het eurogebied, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, daalde van 2,7 naar 2,6 procent.

Binnen de eurozone hadden Estland en Kroatië de hoogste inflatie, met respectievelijk 5 en 4,7 procent. België volgde met 4,4 procent. In Ierland was die met 1,3 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 0,9 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder maandag al dat de Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode in februari 3,5 procent bedroeg. In januari was dat nog 3,0 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de EU afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Dat komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten in Nederland.

De licht afkoelende inflatie versterkt de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) deze week de rente in het eurogebied verder gaat verlagen om de economie te ondersteunen. Sinds juni vorig jaar heeft de ECB de rente al vijf keer met een kwart procentpunt verlaagd. Naar alle waarschijnlijkheid zal het rentetarief in de eurozone deze week opnieuw met een kwart procentpunt worden teruggeschroefd, van 2,75 naar 2,5 procent.

Chassis met geladen container vanuit Rotterdam gestolen

ROTTERDAM – Woensdag 26 februari 2025 om 18:15 uur is in Rotterdam een geladen zeecontainer met nummer TCLU483245-5 gestolen.

Het is bekend door welke trekker/chauffeur de container is weggenomen. Niet bekend is waar het chassis en de container nu zijn.

De container staat vermoedelijk nog op het chassis met kenteken OJ-73-ZY.

Mogelijk is het chassis woensdagavond afgekoppeld in de omgeving van Hellevoetsluis.
Het is niet bekend of het daar nu nog staat.

Tips zijn welkom via de TT Experts tiplijn, telefoonnummer: 06-51071643.

Pacton ontwikkelt winterdienst oplegger met sneeuwploeg voor Zwitserse wegbeheerder

OMMEN – Pacton Trailers uit Ommen ontwikkelt samen met de Zwitserse wegbeheerder NSNW een oplegger zijploeg met een eenvoudig aan te koppelen, hydraulisch bedienbare, sneeuwploeg. De zijploeg wordt aan de oplegger bevestigd, en heeft een lengte van 5,5 Meter. Hierdoor kunnen met de combinatie in één keer twee rijbanen gereinigd worden, in plaats van één. Na de praktijktest van een prototype, afgelopen winter, wordt dit najaar in Zwitserland een tweede winterdienst oplegger met zijploeg in gebruik genomen.

Adrian Aregger, bedrijfsleider van de vestiging Oensingen van NSNW, combineerde de ontwikkeling van de oplegger met een wetenschappelijke afstudeerscriptie. In eerste instantie informeerde hij bij de Franse firma Snow-Kill, maar was met de techniek van het gebodene niet tevreden. En ook de toelating in Zwitserland stuitte op problemen. Vervolgens ging Aregger naar de Zwitserse Pacton-importeur Tony Schürpf van S+S Nutzfahrzeuge in Pratteln. Hij vertelt: “We hebben al vier Pacton-opleggers in gebruik en waren al met de Nederlandse trailerbouwer én zijn Zwitserse agent bekend. Eigenlijk ging het daarna heel snel; na binnen een half jaar tijd viermaal bijeen te zijn gekomen met Pacton en Zaugg, de leverancier van de sneeuwploegen, lag het ontwerp klaar.”

Snelwegen breder van 4 naar 6 sporen

Omdat NSNW kampt met uitdagingen omtrent de beschikbaarheid van medewerkers en het feit dat veel snelwegen steeds breder worden, is de extra aan te koppelen sneeuwploeg een grote uitkomst. Door samen met de Pacton-trailer meer schuifcapaciteit te realiseren aan de motorwagen, die aan de voorzijde reeds is voorzien van een brede sneeuwploeg, ontstaat in éénmaal een sneeuwvrije en gepekelde baan van 8 meter breed. De Zaugg SG50K sneeuwploeg wordt in de wielbasis van de trailer op een gestandaardiseerde montageplaat gemonteerd, waarna de ploeg hydraulisch in- en uitklapbaar is. Door het hydraulische vergrendelingssysteem kan de zijsneeuwploeg in een mum van tijd worden geïnstalleerd en verwijderd.

Tot 40 ton belastbaar

De trailer wordt gebruikt met meerdere pekeltanks. Dat is niet alleen om de pekelstrooier aan de achterzijde te voeden. Aan de voorzijde dient 8 m3 pekel als 8 ton contragewicht, zodat voldoende druk op de trekassen van de motorwagen gewaarborgd blijft. Hierdoor is het niet nodig de trailer tegen te laten sturen om de krachten op de sneeuwploeg te compenseren. De Pacton-oplegger is voorzien van twee tientons BPW-assen en mag een maximale schoteldruk van 16 ton hebben. Dankzij de bevestiging aan de 8,95 meter lange trailer kan een langere sneeuwploeg gebruikt worden, wat een maximaal schuifresultaat oplevert. Als geheel mag de combinatie van drieassige trekker en tweeassige trailer in Zwitserland tot 40 ton belast worden. Aregger legt uit dat hier nu precies de crux ligt. “Alleen de truck, mét 5 meter lange voorploeg, is wettelijk tot slechts 32 ton belastbaar en dan is er wel ruimte voor een zijploeg, maar die kan niet groter worden dan 2,5 meter. Een grotere zijploeg zou het geheel te zwaar maken en er is simpelweg ook geen ruimte voor. Met de Pacton-trailer gebruiken we een zijploeg van 5,5 meter.

Verkeersaders beschikbaar houden

De Zwitserse NSNW AG, met het hoofdkantoor in Sissach, zorgt – met 200 medewerkers – voor veilige en beschikbare wegen. Het grondgebied van Nationalstrassen Nordwestschweiz AG omvat de snelwegen A1, A2, A3, A5, A18 en A22 in het noordwesten van Zwitserland. Deze verkeersaders zijn de hartslag van de economie en de mobiliteit van mensen in heel Zwitserland. De NSNW houdt de wegen in goede conditie. Men zorgt ervoor dat wegen, groenvoorzieningen, tunnels en alles eromheen in topconditie zijn, zodat mensen en goederen veilig hun bestemming bereiken. Ook worden kleine schades hersteld die bijvoorbeeld zijn ontstaan door een ongeval of storm. Snelheid is hierbij het allerbelangrijkste, zodat de veiligheid en een optimale doorstroming van het verkeer worden gegarandeerd.

Vooral ook als het stormt en sneeuwt is de NSNW paraat, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Zo’n 45 NSNW-voertuigen zorgen in de winter voor veilige wegen. Gemiddeld worden zo’n 4.000 ton zout en 2,5 miljoen liter pekel verbruikt in een winter.

Twee rijbanen in plaats van één

Inmiddels is de test van het eerste prototype succesvol afgesloten. Afgelopen winter werd de Pacton winterdienst oplegger met sneeuwploeg uitvoerig getest in het bereik van de Gotthard-tunnel, een uitdagende route waar zich veel sneeuw verzameld. Aregger en zijn chauffeurs zijn ronduit enthousiast. “De test verliep eigenlijk prima”, concludeert Aregger. “Met de combinatie van truck en oplegger met zijploeg kunnen we twee complete rijbanen in één keer schoonmaken en pekelen. Voorheen was dat één rijbaan. Het scheelt dus een medewerker en een truck.”

Aregger verwacht dit jaar een tweede trailer in gebruik te nemen, die iets korter moet worden en enkele kleine aanpassingen aan de montageplaat voor de zijploeg moet krijgen. “Afgezien hiervan werkte alles reeds fantastisch. We hebben dan ook vooral standaard apparaten en machines gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sneeuwploeg en de pekelstrooier. Het moest alleen in een chassis slim samengebouwd worden. Daar kwam Pacton om de hoek kijken. Uiteindelijk hopen we in totaal zes stuks van deze trailers in te kunnen zetten.”

Aregger en de Zwitserse NSNW kijken terug op een vruchtbare samenwerking in de ontwikkeling van de innoverende trailer. “Het was een moedige stap van alle betrokkenen om deze stap in engineering te nemen; het had ook niet kunnen werken. Maar dankzij de inzet en de samenwerking met Pacton en Zaugg is het resultaat geweldig. Ik hoop van harte dat de resultaten van dit project ook toegankelijk worden voor andere geïnteresseerden.”

×