Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 08:55 uur
Home Blog Pagina 180

Blokkade door activisten goederenspoor bij Rotterdam voorbij

Foto: JBMedia

BARENDRECHT – De blokkade door activisten van het treinverkeer op de havenspoorlijn bij Rotterdam is voorbij, melden de politie en ProRail.

Het treinverkeer is weer opgestart. Voor de tweede dag op rij blokkeerden enkele tientallen actievoerders van de groep Geef Tegengas het spoor door zich daaraan vast te ketenen.

De actiegroep eist dat het Havenbedrijf direct stopt met de import en export uit gebieden die zijn gelinkt aan mensenrechtenschendingen. Ze kondigden woensdag al aan door te gaan met de acties totdat hun eisen zijn ingewilligd. Na een bevel van de burgemeester van Barendrecht zijn de demonstranten donderdag gemaand weg te gaan. De politie heeft de actievoerders naar een andere plaats vervoerd. Er is niemand aangehouden.

Woensdag veroorzaakten de activisten al een half miljoen euro aan misgelopen omzet, volgens ProRail. “Deze blokkade zorgt opnieuw voor tonnen aan economische schade”, aldus een woordvoerder.

Vrachtwagen botst op voorligger in kijkersfile ongeval A59

Foto: SQVision

MOERGESTEL – Op de A58 ter hoogte van Moergestel is donderdagmiddag een vrachtwagen op een autoambulance gereden.

Het ongeval gebeurde in de kijkersfile op de andere rijbaan van het eerdere ongeval met vrachtwagens op de A59.

Zowel de vrachtwagen als zijn voorligger hebben flinke schade. Het is niet bekend of er ook persoonlijk letsel is.

Richting Tilburg heb je bijna een uur vertraging, meldt Rijkswaterstaat. De berger is inmiddels ter plaatse.

Orde: aanhouding advocaat Taghi raakt hele beroepsgroep

DEN HAAG – De Nederlandse orde van advocaten is geschokt door de aanhouding van de advocaat van Ridouan Taghi. “Als een advocaat wordt aangehouden, raakt het de hele beroepsgroep”, laat algemeen deken Jeroen Soeteman weten. Volgens Soeteman raakt dit het imago, de positie en de reputatie van de advocatuur in de rechtsstaat.

De 36-jarige advocaat wordt verdacht van deelname aan de criminele organisatie van Taghi. Volgens het AD en De Telegraaf gaat het om Vito Shukrula. De raadsman werd aangehouden na een bezoek aan zijn cliënt in de EBI in Vught. “Het is schokkend omdat er verdenkingen zijn van ernstige strafbare feiten en omdat er nu een advocaat in een politiecel zit”, aldus Soeteman.

Shukrula is de derde advocaat van de Marengo-hoofdverdachte die is opgepakt. Soeteman stipt aan dat advocaten “hoeders zijn van het recht” en een bijzondere positie hebben “waar zorgvuldig en met verantwoordelijkheid mee om moet worden gegaan”.

De orde zegt de ontwikkelingen in de zaak nauwgezet te volgen. Ook is er contact met de Amsterdamse toezichthouder op de advocatuur. Die laat weten geen verdere mededelingen te doen. “De kwestie heeft uiteraard de volle aandacht.”

Ernstig ongeval met vrachtwagens op A59 [+foto’s]

Foto: SQVision

RAAMSDONKSVEER – Donderdagmiddag is een vrachtwagenchauffeur bekneld bekneld komen te zitten bij een aanrijding tussen twee vrachtwagens op de A59 richting Den Bosch, ter hoogte van Raamsdonksveer.

De achterste vrachtwagen botste op zijn voorganger, waardoor de chauffeur bekneld raakte. Hij is door de hulpdiensten bevrijd en met verwondingen per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

De A59 richting Den Bosch is volledig afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de A16, A58 en A27.

Foto: SQVision

Rijkswaterstaat verwacht tot ongeveer 17.15 uur bezig te zijn met de afhandeling. De vertraging loopt op tot ruim een uur.

Tienduizenden meldingen op meldpunt variabele energiecontracten

DEN HAAG – Bij een meldpunt van de Consumentenbond om de financiële schade van variabele energiecontracten in kaart te brengen zijn in minder dan twee dagen bijna 75.000 meldingen binnengekomen. “Het is een van de hardst lopende meldpunten ooit. Het einde is nog niet in zicht, het blijft oplopen”, zegt een woordvoerster.

De bond opende dinsdag een meldpunt omdat waarschijnlijk miljoenen mensen jarenlang te hoge tarieven hebben betaald. De organisatie wil inzicht krijgen in hoeveel consumenten zijn gedupeerd en hoe groot de schade is.

Aanleiding is een uitspraak van het gerechtshof vorige maand dat de manier waarop energieleveranciers tussentijdse tariefwijzigingen bij variabele contracten doorvoeren niet is toegestaan. Het hof oordeelde dat het zogeheten wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden op basis waarvan de energieleverancier de tariefwijziging doorvoerde, ongeldig is.

Volgens de Consumentenbond heeft de uitspraak gevolgen voor alle consumenten met een variabel contract.

Groot datalek bij ministeries, heeft te maken met privacy

DEN HAAG – Bij diverse ministeries is sprake van een groot datalek. Het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigde dit na berichtgeving van BNR.

Het heeft te maken met een “privacyprobleem”, aldus een woordvoerder. Wat het probleem is en welke ministeries zijn getroffen, is nog niet bekend.

Het ministerie zegt dat het datalek “de volle aandacht” heeft. “We doorlopen nu de datalekprocedure”, zei een woordvoerder.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een melding gekregen van het ministerie over het datalek.

Partij harddrugs gevonden tussen bananen bij Albert Heijn in Best

Foto: SQVision

BEST – In een lading bananen hebben medewerkers van een supermarkt in de Brabantse plaats Best woensdag meerdere pakketten met harddrugs gevonden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van onder meer het Eindhovens Dagblad, dat spreekt over cocaïne.

“Het betrof een poeder, maar onderzocht wordt nog welke drugs het precies zijn”, zegt een woordvoerder.

De drugs lagen in meerdere pakketten tussen het fruit en wogen enkele kilo’s. De politie onderzoekt ook nog waar de drugs vandaan kwamen.

Ook over de herkomst van de bananen kon de woordvoerder nog niets zeggen.

40 miljoen euro subsidie beschikbaar voor waterstofvoertuigen en waterstoftankstations

DEN HAAG – Ondernemers in de transport- en logistieke sector die willen investeren in waterstoftechnologie kunnen sinds 1 april 2025 subsidie aanvragen via de regeling SWIM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit). De regeling blijft open tot en met 18 juni 2025, met een totaal budget van 40 miljoen euro.

SWIM is gericht op samenwerkingsverbanden van bedrijven die gezamenlijk investeren in de overstap naar waterstof als schone brandstof. Een dergelijk samenwerkingsverband moet ten minste bestaan uit één exploitant van een waterstoftankstation en één transport- of logistiek bedrijf. Ook andere partijen, zoals verladers, kunnen zich aansluiten.

Twee subsidiemogelijkheden

De regeling bestaat uit twee onderdelen:

Waterstoftankstations: Voor de bouw, uitbreiding of opwaardering van tankstations voor zwaar wegvervoer is een subsidie mogelijk tot 40% van de in aanmerking komende kosten, met een maximum van 2 miljoen euro per aanvraag.

Waterstofvoertuigen: Voor de aanschaf of ombouw (retrofitting) van voertuigen naar waterstof wordt tot 80% van de meerkosten ten opzichte van diesel vergoed. Per aanvraag is hiervoor maximaal 5 miljoen euro beschikbaar.

Het is ook mogelijk om subsidie aan te vragen enkel voor voertuigen, als er wordt samengewerkt met een bestaand tankstation.

Aanvragen kunnen worden ingediend via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Stimulans voor verduurzaming transport

De regeling maakt deel uit van de bredere inspanningen van de overheid om de transportsector te verduurzamen. In 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd, waarbij eigenaren per gereden kilometer gaan betalen. Emissievrije vrachtwagens krijgen daarbij een forse korting. De netto-opbrengsten van deze heffing worden opnieuw geïnvesteerd in innovatie en duurzaamheid binnen de sector. Vanuit deze pot gaat 10 miljoen euro naar de SWIM-regeling.

Met deze regeling wil de overheid het gebruik van waterstof als emissievrije brandstof versnellen en zo bijdragen aan een lagere COâ‚‚-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland.

BBB noemt Extinction Rebellion een terroristische organisatie

DEN HAAG – BBB vindt Extinction Rebellion (XR) een terroristische organisatie. Kamerlid Marieke Wijen-Nass verzoekt justitieminister David van Weel (VVD) daarom om een verbod te onderzoeken. Aanleiding is het bericht dat de protestgroep bij een actie de verboden stof boterzuur wilde gebruiken. XR liet donderdag weten dat het om een 1 aprilgrap gaat.

XR had in een brief aan 29 gemeenten aangekondigd om komende zaterdag boterzuur te verspreiden in winkels met fast fashion. Toen dat een grap bleek, zei de protestgroep alleen van plan te zijn om misschien naar Rotterdam te gaan met boterzuur. Dat is een stinkende stof die onder andere hoofdpijn en misselijkheid kan veroorzaken. Maar XR weet niet zeker of activisten dat ook daadwerkelijk gaan doen.

Wijen-Nass ziet “steeds zichtbaarder” parallellen met de linkse actiegroep RaRa, die in de jaren tachtig en negentig bomaanslagen pleegde. De PVV vindt XR al langer een terroristische organisatie.

De twee coalitiepartijen hebben hier los van elkaar Kamervragen over gesteld. “Verbied dit soort bijeenkomsten en pak ze keihard aan als ze het toch in hun hoofd halen!”, vindt Emiel van Dijk van de PVV.

Ingrid Michon (VVD) spreekt op X van een “zieke actie” van XR. “Wanneer pakken we deze club kleuters nu eens aan?”, schrijft ze.

XR noemt het verzoek van BBB “de zoveelste antidemocratische proefballon”. In een reactie stelt de klimaatactiegroep dat burgerlijk ongehoorzame acties onder het demonstratierecht vallen en dat de rechter dat de afgelopen zes jaar keer op keer heeft bevestigd. BBB zou zich moeten richten op “ware problemen”, ook voor de boeren, aldus XR. “We wachten nog altijd op effectief klimaatbeleid, de oplossing voor de stikstofcrisis, woningen voor iedereen, effectieve bestrijding van racisme en een menswaardige omgang met migranten.”

Afgelopen zaterdag reed bij een actie van XR in Den Haag een bestelbusje door een menigte demonstranten. De protestgroep verwees daarop naar uitspraken van Henriët van den Berg. Dit VVD-raadslid in Haarlemmermeer vindt dat sommige acties van XR “tegen terroristische acties aanzitten”. Volgens de protestgroep denken sommigen door dit soort uitspraken “dat ze dit soort acties mogen uithalen”.

EU zet tegenmaatregelen VS op pauze voor 90 dagen

BRUSSEL – De Europese Unie zet tegenheffingen voor de Verenigde Staten negentig dagen op pauze. Dat meldt de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen in een bericht op X. Daarmee wil ze tegemoetkomen aan afgeschaalde algehele importtarieven van de Verenigde Staten, die zijn verlaagd naar 10 procent.

De importtarieven die de EU woensdag aankondigde waren een reactie op Amerikaanse heffingen op staal en aluminium, die nog steeds van kracht zijn. Ook de Amerikaanse heffingen op auto’s en auto-onderdelen gelden nog steeds.

“We willen onderhandelingen een kans geven”, zegt Von der Leyen. Alle EU-tegenmaatregelen zijn voor negentig dagen opgeschort, ook de mogelijke tegenmaatregelen op de heffingen voor auto’s en algemene tarieven. Daar zou begin volgende week oorspronkelijk meer duidelijk over worden.

Alle opties op tafel

Als de onderhandelingen niet naar tevredenheid verlopen, worden de tegenmaatregelen alsnog van kracht, stelt de Commissievoorzitter. “De voorbereidingen voor verdere tegenmaatregelen gaan door.” Daarbij liggen “alle opties op tafel”.

Er is contact tussen de EU en VS, maar officiële bezoeken zijn nog niet gepland, laat een woordvoerder van de Commissie weten in een persconferentie.

Kalm blijven

De Commissie wil de negentig dagen gebruiken om “kalm te blijven, te reflecteren, te praten met lidstaten en met de industrie”. Of de pauze ook negentig dagen van kracht blijft hangt ook af van wat de Amerikanen doen. “We bekijken het uur per uur en dag per dag”, aldus de woordvoerder.

PAX Bouw- en Industrieservice breidt wagenpark uit met zeven krachtige Volvo-trekkers

HEERENVEEN – PAX Bouw- en Industrieservice heeft recent zeven nieuwe Volvo trekkers in gebruik genomen. Het betreft één Volvo 8×4 speciaal transporttrekker, vijf 6×2 mega trekkers en één 8×2 bakwagen autolaadkraan.

Deze krachtpatsers zijn gespoten in de herkenbare, karakteristieke bruine kleur van PAX. Met deze uitbreiding onderstreept PAX Groep haar ambitie om klanten nog beter te bedienen bij complexe vraagstukken.

De 8×4 trekker wordt ingezet voor speciaal transport en is geschikt voor inzet in combinatie met een dieplader. De 6×2 mega trekkers hebben een vermogen van 460 pk, dus geschikt voor zwaardere transportopdrachten. De 8×2 bakwagen is uitgerust met een autolaadkraan: de Palfinger 105TM Palfinger met totale mast van 35 meter.

Deze laadbak is specifiek naar de wensen van PAX Bouw- en Industrieservice ontwikkeld, zo is de laadbak uitgerust met verstelbare vastzet- en opbergmogelijkheden. De opbouw van de kraan en laadbak werd gedaan door Rondaan Carrosserie en Wagenbouw uit Berlikum.

PAX Bouw- en Industrieservice maakt onderdeel uit van PAX Groep en biedt complete oplossingen voor verplaatsingsuitdagingen, zoals machines, installaties en fabrieksverhuizingen. Van klein en complex tot groot en zwaar in zowel binnen- en buitenland. Niet alleen transport, maar ook douanezaken, verpakken en opslag is mogelijk. PAX blinkt uit door de inzet van eigen mensen en middelen en dat al sinds 1923.

TLN begrijpt oproep om Randstad te mijden, wel ‘extra uitdaging’

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) snapt de oproep van de Rijksoverheid om de Randstad rond de NAVO-top te mijden. Wel stelt de brancheorganisatie dat dit tot een “extra uitdaging” leidt die het werk voor logistiek en transport “bijzonder complex” maakt.

Zo valt de top midden in de zomer, als er aan de weg wordt gewerkt en evenementen plaatsvinden. De verkeersmaatregelen vanwege de NAVO-top zijn echter niet allemaal planbaar, aldus een woordvoerster van TLN. “Juist bij dit soort internationale bijeenkomsten is betrouwbare logistiek onmisbaar – van bevoorrading tot ondersteuning van veiligheidsprocessen.”

De brancheorganisatie roept haar leden op om de omleidingen nauwgezet te volgen en tijdig af te stemmen met opdrachtgevers. “We waarderen daarnaast de oproep van de Rijksoverheid om waar mogelijk gebruik te maken van alternatief vervoer of thuis te werken”, zegt de zegsvrouw. “Zo blijft er ruimte op de weg voor het beroepsvervoer dat Nederland draaiende houdt.”

Limburg houdt ondanks slechte cijfers vertrouwen in vliegveld MAA

MAASTRICHT – De provincie Limburg blijft van mening dat Maastricht Aachen Airport (MAA) onder de huidige koers financieel gezond kan zijn in 2030. Het vliegveld bij Beek lijdt verlies en blijft fors achter bij de ramingen voor het aantal passagiers en vrachtvluchten.

Het provinciebestuur denkt vooralsnog niet aan ingrijpen, staat in een rapportage. Limburg trok in 2022 tientallen miljoenen euro’s uit om MAA overeind te houden. Dat besluit was mede gebaseerd op het businessplan waarin de groeimogelijkheden van het vliegveld voor de komende jaren waren berekend. In de praktijk lijken die doelen echter moeilijk haalbaar.

Zo is het doel om volgend jaar 470.000 passagiers te vervoeren en 170.000 ton aan vrachtverkeer af te handelen. In 2024 kreeg MAA echter 228.000 passagiers en verwerkte het 38.000 ton vracht. Dat zou betekenen dat het vliegveld dit jaar bijna vier keer zo veel vracht en ruim twee keer zo veel passagiers zou moeten afhandelen. In 2030 zou het om 640.000 passagiers en 200.000 ton gaan.

Limburg vindt het te vroeg om te stellen dat de doelen voor de luchthaven uit zicht raken. Vanaf 2027 worden zwarte cijfers en meer investeringen verwacht “om de beoogde transitie naar een toekomstbestendige en duurzame luchthaven te maken”. De provincie bezit 60 procent van de aandelen van MAA, de Schiphol Group de overige 40 procent.

De nieuwe directeur van het vliegveld, Joost Meijs, wil verder inzetten op vrachtverkeer en het moderniseren van de vrachtafhandeling om te kunnen concurreren. Volgens MAA zijn daar investeringen voor nodig, maar de Limburgse politiek lijkt niet van plan snel geld uit te trekken als de luchthaven daarom zou vragen. Meijs zei eerder de doelen voor 2030 haalbaar te vinden.

Limburg sprak onlangs af nauwer met Defensie te gaan samenwerken. De provincie kijkt daarin ook naar het “uitdiepen van de kansen op Maastricht Aachen Airport voor de Nederlandse krijgsmacht”, staat in de vorige week gepresenteerde Limburg Defensie Agenda. “Met name gericht op transport, onderhoud en opleiding.”

Advocaat van Ridouan Taghi gearresteerd

VUGHT – De advocaat van Ridouan Taghi is aangehouden op verdenking van deelname aan een criminele organisatie. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Volgens De Telegraaf en het AD gaat het om Vito Shukrula.

Shukrula (36) werd opgepakt na een bezoek aan zijn cliënt Taghi in de EBI in Vught. Het OM verdenkt hem van deelname aan de organisatie van Taghi. Hij is de derde advocaat van Taghi die is opgepakt. Advocatenneef Youssef T. is hiervoor begin 2023 veroordeeld. De zaak tegen ex-advocaat Inez Weski is nog bezig, er was een zitting in haar zaak toen het bericht over Shukrula naar buiten kwam.

Shukrula zit momenteel in beperking, wat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat en niet met de buitenwereld. Vrijdag wordt hij voorgeleid bij de rechter-commissaris, die zal beslissen over zijn hechtenis.

Vertrouwelijke communicatie

“Het strafrechtelijk onderzoek naar de advocaat is in december 2024 begonnen met informatie van de AIVD. In een zogenoemd ambtsbericht aan het OM meldde de inlichtingen- en veiligheidsdienst dat de advocaat berichten van zijn cliënt naar buiten doorgeeft aan personen uit het criminele netwerk van T.”, aldus het OM.

De politie heeft de afgelopen maanden de verdenkingen tegen de advocaat onderzocht. “Opgenomen telefoongesprekken en andere vertrouwelijke communicatie zijn door een rechter-commissaris beoordeeld of deze onder het verschoningsrecht van de advocaat zouden vallen. Delen van deze opnamen zijn door de rechter-commissaris beschikbaar gesteld aan het onderzoeksteam”, meldt het OM.

Shukrula vormde samen met Carlo Crince le Roy en Sultan Kat het verdedigingsteam van Taghi. Zij namen eind vorig jaar de verdediging over nadat Michael Ruperti, die – daarvoor samen met Sjoerd van Berge Henegouwen en Arthur van der Biezen – Taghi verdedigde, de verdediging in de zomer had neergelegd. Deze drie advocaten werden de raadslieden na de arrestatie van Weski in april 2023.

Levenslang

Taghi is hoofdverdachte in het omvangrijke liquidatieproces Marengo. De rechtbank veroordeelde hem tot een levenslange gevangenisstraf. Momenteel is het hoger beroep bezig in deze zaak.

Duitsland verstrekte bijna één miljard euro subsidie voor klimaatvriendelijke trucks

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

BERLIJN – In het kader van de Duitse subsidieregeling voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen (de zogeheten KsNI-richtlijn) hebben 1.648 bedrijven in totaal 3.388 aanvragen ingediend voor een subsidiebedrag van circa 1,67 miljard euro. Dat blijkt uit een evaluatieverslag dat door de Duitse Bondsdag is gepubliceerd (document 20/15152).

Van het aangevraagde bedrag werd ongeveer 71 procent goedgekeurd, wat neerkomt op 1,2 miljard euro. Veruit het grootste deel daarvan – zo’n 900 miljoen euro – ging naar de aanschaf van voertuigen met alternatieve aandrijving, zoals batterij-elektrische trucks, plug-in hybrides en waterstoftrucks. Daarnaast werd 298 miljoen euro toegekend voor laadinfrastructuur en 1,5 miljoen euro voor haalbaarheidsstudies.

Tot 25 februari 2025 waren na correcties en annuleringen nog 919 miljoen euro aan geldige subsidies toegekend. Die betroffen in totaal 6.607 voertuigen en 2.486 laadpunten, waarvan inmiddels zeker 4.443 trucks en 648 laadstations daadwerkelijk zijn aangeschaft en operationeel zijn.

Vervroegde stop zet rem op innovatie

Het KsNI-programma werd begin 2024 stopgezet wegens de uitspraak van het Duitse Constitutionele Hof over de Klimaat- en Transitiefondsen. Hierdoor moest de federale begroting worden aangepast, wat leidde tot het schrappen van diverse financieringsbronnen.

Volgens de Duitse regering had deze vroegtijdige stop een negatieve invloed op de markt. Bij veel vervoerders ontstond onzekerheid, wat resulteerde in uitstel van investeringen in duurzame aandrijftechnologie, vooral bij zwaardere voertuigen.

Subsidieniveau deels te hoog, deels te laag

Uit de evaluatie blijkt dat de standaard subsidie van 80 procent van de meerkosten ten opzichte van dieseltrucks voor sommige voertuigklassen aan de hoge kant was. Dit geldt vooral voor lichte en middelzware elektrische voertuigen (N1 en N2). Voor zware trucks (klasse N3) met batterij-elektrische aandrijving lijkt dit percentage nog net verdedigbaar, maar voor waterstoftrucks was de subsidie juist ontoereikend, aldus de Duitse overheid.

Mautverlaging onvoldoende om kosten te compenseren

Ook werd gekeken naar de effecten van het nieuwe tolsysteem met COâ‚‚-differentiatie. Hoewel de lagere tolheffing op emissievrije voertuigen een besparing oplevert, blijkt deze in de praktijk niet voldoende om de hogere aanschafkosten te dekken, zelfs niet bij intensief gebruik van tolplichtige wegen.