Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 05:18 uur
Home Blog Pagina 174

Faber wil proef met toezicht op overlastgevende asielzoekers

TER APEL – Asielminister Marjolein Faber heeft plannen voor een proef aangekondigd om scherp toezicht te houden op veertig overlastgevende asielzoekers die weinig kans maken op een asielvergunning. Zij krijgen in eerste instantie een meldplicht opgelegd, zo is het plan. Werken ze niet mee, dan moeten ze verhuizen naar een locatie waar ze onder verscherpt toezicht komen te staan. Dergelijke maatregelen zijn omstreden.

De PVV-bewindsvrouw heeft dit voornemen donderdag aangekondigd tijdens een bezoek aan het aanmeldcentrum in Ter Apel. In een brief aan de Kamer schrijft de bewindsvrouw dat het de bedoeling is dat de eerste fase van de proef op vrijdag al ingaat.

Het plan is volgens de minister vrijwilliger dan de eerdere proef met de procesbeschikbaarheidslocatie in Ter Apel. Met die pbl zette Fabers voorganger Eric van der Burg asielzoekers onder verscherpt toezicht vast, maar de locatie moest sluiten na een rechterlijke uitspraak van 1 maart 2024 dat een asielzoeker te veel in zijn vrijheid beperkt werd.

Fabers pilot begint met veertig mensen, en kan daarna worden uitgebreid naar tachtig mensen. Overlastgevende asielzoekers uit landen die te boek staan als veilig, worden verplicht zich twee keer per dag te melden. Het idee daarachter is dat ze op en rond het aanmeldcentrum geen overlast veroorzaken en hun asielaanvraag sneller kan worden afgehandeld, omdat ze beschikbaar zijn voor het papierwerk. Die plicht zal volgens Faber niet voor juridische problemen zorgen.

Werken ze niet mee, dan worden ze geplaatst in een “prikkelarme omgeving” waar ze onder “verscherpt toezicht” staan, genaamd de verscherpt toezichtslocatie (vtl). Vanuit daar kunnen ze niet naar de rest van het terrein, wel kunnen ze de straat op. Ook krijgt iemand het voorstel mee te werken aan een intensief programma met als doel gedrag te veranderen. De deelname is volgens een woordvoerder van Faber vrijwillig, maar de asielzoeker krijgt wel het dringende advies om mee te doen. Deze vtl met intensieve begeleiding bestaat al bij het azc in Budel.

Faber onderzoekt of het juridisch mogelijk is de asielzoekers te verplaatsen naar een nog meer “vrijheidsbeperkende locatie” als de problemen aanhouden en de asielzoekers ernstige overlast veroorzaken of worden verdacht van strafbare feiten. Het zou dan gaan om een al bestaande handhaving- en toezichtlocatie voor overlastgevende asielzoekers of een gevangenis.

A28 bij Hoogeveen zaterdag dicht vanwege werkzaamheden tegen gladheid

HOOGEVEEN – De snelweg A28 wordt zaterdag bij Hoogeveen een dag afgesloten in noordelijke richting, omdat noodwerkzaamheden moeten worden verricht bij een stuk weg dat onder het spoor doorgaat.

De snelweg wordt tussen 06.00 en 22.00 uur afgesloten tussen Fluitenberg en Hoogeveen.

In de tunnelbak worden voegen in de weg aangepakt. Door de voegen kan grondwater omhoogkomen, waardoor het onder koude omstandigheden glad kan worden.

Afgelopen week heeft Rijkswaterstaat al verschillende keren een rijbaan moeten afsluiten om glijpartijen te voorkomen.

Griekse eiland Santorini getroffen door zwaardere aardbeving

ATHENE – Het Griekse eiland Santorini is opgeschrikt door de zwaarste aardbeving van de afgelopen dagen. Die had een kracht van 5.2 en vond woensdagavond plaats. Ook donderdag bleef de grond trillen.

Bij het onder toeristen populaire Santorini en omliggende eilanden zijn sinds eind januari duizenden aardbevingen geregistreerd. Dat zorgde voor veel onrust en leidde tot een uittocht van eilandbewoners en seizoenarbeiders.

Meer dan 11.000 mensen hebben het eiland verlaten. Er zijn extra vluchten en overtochten met veerboten uitgevoerd om iedereen de gelegenheid te geven te vertrekken.

Uit voorzorg zijn extra reddingsteams naar het gebied gestuurd en de regering zegt klaar te zijn voor alle scenario’s. Santorini ligt op een vulkaan, maar volgens experts houden de aardschokken geen verband met vulkanische activiteit.

Trump wil dat Israël Gaza na oorlog aan VS overdraagt

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil dat Israël de Gazastrook na de oorlog overdraagt aan de Verenigde Staten. Hij schrijft op zijn platform Truth Social dat de inwoners dan al “zijn geherhuisvest in veel veiligere en mooiere gemeenschappen met nieuwe en moderne woningen in de regio”.

Trump zei eerder deze week al de Gazaanse bevolking te willen verplaatsen vanwege de grote verwoestingen in het Palestijnse gebied, wat hem internationaal veel kritiek heeft opgeleverd. De president stelt dat Palestijnen na de verplaatsingen “daadwerkelijk een kans zouden hebben om gelukkig, veilig en vrij te zijn”.

Trump schrijft dat de VS samen met ontwikkelaars van over de hele wereld “langzaam en zorgvuldig zouden beginnen met de bouw van wat een van de grootste en meest spectaculaire bouwprojecten in zijn soort op aarde zou moeten worden”. Hij zegt dat voor dit project geen militairen nodig zijn. Trump sluit zijn bericht af met de boodschap dat “stabiliteit in de regio zou zegevieren”.

Zwaargewonde leerling (16) Hofstad Lyceum overleden

DEN HAAG – De 16-jarige jongen die woensdagmiddag zwaargewond werd gevonden in een gebouw van het Hofstad Lyceum in Den Haag, is overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. De leerling overleed donderdagochtend in het ziekenhuis.

Volgens de verklaring van de nabestaanden laten de “gebeurtenissen veel vragen onbeantwoord”. Ze vragen de media om met rust te worden gelaten. Het politieonderzoek loopt nog, maar woensdagavond meldde de politie al geen aanwijzingen te hebben gevonden voor een misdrijf.

De school aan het Colijnplein was woensdagmiddag enige tijd afgezet. De lessen zijn tot en met vrijdag geannuleerd, maar de school is wel open voor leerlingen die steun zoeken, zegt een woordvoerster.

VK neemt leiding over wapenhulpoverleg Oekraïne over van VS

BRUSSEL – Het Verenigd Koninkrijk neemt de leiding over van de Verenigde Staten van het overleg over militaire hulp aan Oekraïne. Het zogeheten Ramstein-overleg, met ruim vijftig bondgenoten van Oekraïne, stond sinds Rusland Oekraïne binnenviel onder leiding van de Amerikanen.

De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump maakt al lange tijd duidelijk dat de Europese bondgenoten een groter deel van de hulp aan Oekraïne voor hun rekening zullen moeten nemen. Het was daarom ook de vraag of de Ramstein-bijeenkomsten, officieel de Contactgroep voor de Defensie van Oekraïne (UDCG), wel zouden doorgaan.

Niet de nieuwe Amerikaanse defensieminister, zoals voorheen, maar de Brit John Healey roept de UDCG volgende week woensdag bij elkaar in Brussel, laat de Britse vertegenwoordiging bij de NAVO weten. Dat betekent niet dat de Britten het voorgoed overnemen, haast een woordvoerder zich te zeggen. Het zou nog altijd denkbaar zijn dat de VS op den duur de leiding weer op zich nemen.

De Nederlandse defensieminister Ruben Brekelmans sprak eerder de hoop uit dat de VS het overleg over militaire hulp aan Oekraïne zouden blijven leiden. Brekelmans zag niet meteen een goed alternatief voor de rol van de grootste militaire mogendheid onder Oekraïnes bondgenoten. De NAVO zou de coördinatie in ieder geval niet kunnen overnemen. De alliantie wil geen al te prominente rol uit angst rechtstreeks tegenover Rusland te komen te staan. Bovendien zijn veel van de medestanders van Oekraïne, zoals Japan en Zuid-Korea, geen NAVO-lid.

Het Ramstein-overleg begon bijna drie jaar geleden. De VS brachten een vijftigtal medestanders bijeen op hun belangrijkste legerbasis in Europa, in het Duitse Ramstein, om op gezette tijden militaire hulp voor Oekraïne in te zamelen en dat onderling af te stemmen.

Duitsland breidt LZV-wegennetwerk verder uit

ZOETERMEER – Duitsland heeft per 31 januari 2025 het wegennetwerk voor Lange Zware Voertuigen (LZV’s) verder uitgebreid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat er ongeveer 450 nieuwe trajecten zijn toegevoegd. Het betreft voornamelijk aansluitroutes naar Autohofen, logistieke centra en terminals op het onderliggende wegennet.

Achtergrond: groeiend netwerk voor LZV’s

Sinds de definitieve toelating van LZV’s in Duitsland op 1 januari 2017 is het wegennet, het zogenaamde Positivnetz, stapsgewijs uitgebreid. Dit netwerk omvat inmiddels vrijwel alle snelwegen in Duitsland, inclusief routes tot aan de grensovergangen met Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Denemarken. Daarnaast zijn er steeds meer aansluitingen op belangrijke wegen van het onderliggende netwerk.

Uitbreiding met 10 procent meer trajecten

Met deze nieuwste, dertiende wijziging van de wetgeving wordt het Positivnetz met 10 procent uitgebreid. Het Duitse ministerie van Verkeer meldt dat het snelwegennetwerk met 10 kilometer groeit en nu richting de 13.000 kilometer gaat. De resterende 420 kilometer betreft voornamelijk toegangswegen naar terminals en logistieke hubs verspreid over Duitsland.

Ondanks deze uitbreiding blijven de technische eisen en voorwaarden voor LZV’s ongewijzigd. Pogingen om het toegestane gewicht te verhogen of om gevaarlijke stoffen (ADR) te mogen vervoeren zijn niet geslaagd. Dit betekent dat het maximale gewicht van LZV’s in Duitsland 40 ton blijft (44 ton voor intermodaal vervoer).

Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s blijft beperkt tot Nederland en Denemarken. Buitenlandse LZV’s die in Duitsland willen rijden, moeten beschikken over een apart keuringscertificaat. Duitsland hanteert strengere eisen dan andere landen, zoals specifieke draaicirkelvereisten en verplichte aanwezigheid van afbuigassistentie en meeknipperende zijmarkeringslichten.

Aanvragen voor nieuwe trajecten mogelijk

De uitbreiding van het Positivnetz is een doorlopend proces. Bedrijven die gebruik willen maken van wegen die nog niet zijn opgenomen in het netwerk, kunnen een aanvraag indienen bij het transportministerie van de betreffende deelstaat. Nieuwe trajecten mogen echter pas worden bereden zodra ze officieel in het Positivnetz zijn opgenomen. Dit gebeurt doorgaans eens per jaar via een wetswijziging.

De uitbreidingen kunt u hier raadplegen.

Meer verkeer door Westerscheldetunnel sinds deels afschaffen tol

BORSSELE – Het aantal passages door de Westerscheldetunnel is toegenomen sinds de verbinding tolvrij is gemaakt voor auto’s en motoren. De exploitant registreerde in januari 12 procent meer ritten door de tunnel dan in dezelfde periode in 2024.

“Hoewel de gedeeltelijke tolvrijmaking ongetwijfeld een rol speelt, is er ook sprake van verwachte groei”, meldt de exploitant. Vooral in de weekenden is het drukker in de tunnel die Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen verbindt. Dan rijdt er 14 procent meer verkeer door de tunnel dan vorig jaar. Het aantal passages op doordeweekse dagen is met 10 procent gestegen. Volgens de Westerscheldetunnel wordt het extra verkeer goed verwerkt en verloopt de doorstroming op het tolplein vlot.

Sinds 30 december kunnen auto’s en motoren gratis door de Westerscheldetunnel. Het Rijk stelde 146,5 miljoen euro beschikbaar om de tunnel vervroegd tolvrij te kunnen maken. Dat geld is bedoeld om het verlies aan inkomsten door de tolheffing te compenseren.

Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer en andere voertuigen die hoger zijn dan 3 meter is nog geen geld beschikbaar. Bij die categorie voertuigen nam het aantal passages met 7 procent toe in de eerste maand van dit jaar.

De 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel is in 2003 geopend. Tot eind december kostte een retour door de tunnel voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betaalden minder.

Sinds juli 2009 is de provincie Zeeland de enige aandeelhouder van de NV Westerscheldetunnel.

Rechtbank Rotterdam: Transportbedrijf aansprakelijk voor gestolen lading zonnepanelen van ruim 103.000 euro

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft Carolina Logistics EU SP Z.O.O. aansprakelijk gesteld voor de diefstal van een lading zonnepanelen ter waarde van € 103.788,00. De lading werd gestolen tijdens het transport vanuit Nederland naar Duitsland, waarbij Carolina als vervoerder verantwoordelijk was.

Achtergrond van de zaak

Botlek Logistics B.V., een expediteur uit Rotterdam, had Carolina Logistics ingeschakeld voor het transport van 620 zonnepanelen en toebehoren. Carolina schakelde het transport op haar beurt uit naar onderaannemers. Via een netwerk van ondervervoerders kwam de lading uiteindelijk in handen van criminelen, die zich voordeden als een Tsjechische transporteur.

Op 20 maart 2023 werd Botlek geïnformeerd over de diefstal. Botlek stelde Carolina direct aansprakelijk voor de geleden schade. Uit onderzoek van een door Botlek ingeschakelde expert bleek dat er sprake was van georganiseerde transportcriminaliteit, waarbij valse documenten en identiteitsfraude werden gebruikt om de lading te verduisteren.

Uitspraak van de rechtbank

De rechtbank oordeelde dat Carolina als vervoerder aansprakelijk is op basis van het CMR-verdrag. Carolina voerde aan dat zij slechts als expediteur handelde en dat de diefstal overmacht betrof, maar de rechtbank wees dit verweer af. Omdat Carolina de opdracht als vervoerder had aangenomen en niet kenbaar had gemaakt als expediteur te opereren, werd zij verantwoordelijk gehouden voor het transport en de gevolgen van de diefstal.

De rechter wees de volledige schadevergoeding van € 103.788,00 toe, vermeerderd met 5% CMR-rente vanaf 20 maart 2023. Daarnaast moet Carolina een bedrag van € 1.950,00 aan expertisekosten betalen, evenals de proceskosten van € 10.759,73.

Georganiseerde transportcriminaliteit

Het onderzoek naar de diefstal bracht een crimineel netwerk aan het licht, dat zich bezighoudt met transportfraude door middel van vervalste papieren en gestolen kentekenplaten. De Nederlandse politie heeft de zaak in onderzoek en vermoedt betrokkenheid van een Roemeense groep, in samenwerking met criminelen uit België.

Oud-premier Israël, Ehud Barak, noemt Gaza-plan van Trump ‘fantasie’

TEL AVIV – De voormalige Israëlische premier Ehud Barak heeft het Gaza-voorstel van de Amerikaanse president Donald Trump afgedaan als “een fantasie”. “Dit lijkt niet op een plan dat iemand serieus heeft overwogen”, zei Barak op de radio. “Het ziet er meer uit als een proefballonnetje, of misschien een poging om steun voor Israël te laten zien.”

De voormalige premier suggereerde dat Trump de Arabische leiders in de regio misschien onder druk probeert te zetten. “Dit is wat je te wachten staat als je niet wakker wordt, een praktische oplossing voor Gaza voorstelt en helpt om Hamas uit de macht te verwijderen”, schetste Barak, die voorheen ook stafchef van het Israëlische leger is geweest. Hij noemde het denkbaar dat landen uit de regio nu een beter plan zullen voorstellen dan Trump.

De Amerikaanse president heeft voorgesteld dat de VS de controle over de Gazastrook overnemen. De Palestijnse inwoners moeten in het buitenland worden ondergebracht. Het voorstel van Trump leidde internationaal tot geschokte reacties. Binnen de Israëlische regering is wel positief gereageerd.

ACM berispt bedrijf om mogelijke marktmanipulatie bij gashandel

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een groot internationaal bedrijf op de vingers getikt. Het bedrijf, een “grote speler” waarvan de naam niet is bekendgemaakt, heeft volgens de toezichthouder mogelijk de Nederlandse groothandelsmarkt voor gas gemanipuleerd.

De Nederlandse groothandelsmarkt voor gas (TTF) is veruit de grootste in Europa. “Het is belangrijk dat prijzen hier op een eerlijke manier tot stand komen”, aldus de ACM in een toelichting. “De handel op de Nederlandse TTF heeft veel impact op energieprijzen die consumenten en bedrijven in Nederland en in andere Europese landen moeten betalen.”

Volgens de toezichthouder heeft de handelaar toegezegd te stoppen met zijn praktijken, iets wat de ACM de komende tijd zal monitoren.

De manipulatie draaide om de gasprijs aan het einde van de handelsdag. Door vlak voor dat moment voor heel hoge prijzen gas aan te bieden of ineens veel gas in te kopen, kun je die prijs kunstmatig hoog houden. Het gevolg is winst voor de handelaar, omdat eerder afgesloten gascontracten tegen de hogere slotprijs kunnen worden verkocht.

Die prijs aan het einde van de dag is een belangrijk referentiepunt voor andere gascontracten. Andere handelaren en Nederlandse en Europese energiegebruikers zijn door deze vorm van marktmanipulatie dan ook duurder uit.

Tevex Logistics moderniseert haar vloot met 150 nieuwe Mercedes-Benz Actros L-voertuigen

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/WÖRTH AM RHEIN – Eind januari werd bij de Mercedes-Benz fabriek in Wörth de levering gevierd van 14 Actros L vrachtwagens met de nieuwe ProCabin aan Tevex Logistics GmbH. Dit logistieke bedrijf uit Noordrijn-Westfalen, gespecialiseerd in koeltransport, belevert supermarkten in heel Duitsland. De levering markeert de eerste stap in een grootschalige vernieuwing van het wagenpark. In totaal omvat de order 150 Actros L vrachtwagens, die dit jaar geleverd worden, met een optie op nog eens 50 voertuigen. Dit betekent een belangrijke mijlpaal in de langdurige samenwerking tussen Tevex en Mercedes-Benz Trucks.

Vertrouwen en innovatie in langdurige samenwerking

“Onze relatie met Mercedes-Benz Trucks is meer dan alleen zakelijk. Het is gebaseerd op vertrouwen, voortdurende uitwisseling en een gezamenlijke passie voor innovatie,” aldus Dirk Mutlak, Managing Director van Tevex Logistics GmbH. “Met de nieuwe Actros L ProCabin investeren we in voertuigen die niet alleen uitblinken in technologie, maar ook een opvallend design hebben. Deze trucks zijn echte blikvangers en bieden ons technologieën die onze bedrijfsvoering efficiënter, duurzamer en veiliger maken.”

Innovatieve technologieën voor efficiëntie en veiligheid

De nieuwe Actros-modellen vallen niet alleen op door hun opvallende witte en rode Tevex-bestickering, maar ook door de vele innovaties. Het meest in het oog springt de nieuwe “ProCabin”-cabine, die door verbeterde aerodynamica het brandstofverbruik verlaagt en daarmee bijdraagt aan verhoogde efficiëntie en een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast zorgt Fleetboard voor een continue monitoring van het verbruik. Dit systeem biedt real-time gegevens over inzet, rijgedrag en de status van de trucks, en verbindt bestuurders, wagenpark en transportopdrachten op intelligente wijze.

Veiligheid heeft bij Tevex een hoge prioriteit. Daarom zijn de nieuwe trucks uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen van Mercedes-Benz Trucks. De Active Brake Assist 6 noodremassistent en Active Sideguard Assist 2 dodehoekassistent gaan verder dan de wettelijke vereisten en kunnen automatisch remmen bij gevaarlijke situaties met voetgangers en fietsers. Deze systemen dragen bij aan verhoogde verkeersveiligheid en helpen ongevallen te voorkomen.

Duurzaamheid als strategisch doel

“Voor ons is het niet alleen belangrijk om veilige en krachtige vrachtwagens te hebben, maar ook voertuigen die onze duurzaamheidsdoelen ondersteunen. Deze moderne dieseltrucks spelen een belangrijke rol in onze strategie om CO2-uitstoot te verminderen, terwijl we tegelijkertijd onze eerste ervaringen opdoen met elektrische vrachtwagens,” voegt Mutlak toe.

Tevex Logistics GmbH is een langdurige partner van Mercedes-Benz Trucks bij praktijktests, onder andere voor batterij-elektrische truckmodellen. Deze samenwerking onderstreept de inzet van Tevex om de transitie in de transportsector actief vorm te geven en de nieuwste technologieën te testen en implementeren.

Tevex Logistics is een toonaangevende aanbieder van logistieke en transportoplossingen met jarenlange ervaring in internationaal langeafstandstransport. Het bedrijf, gevestigd in Rheda-Wiedenbrück in Oost-Westfalen, is niet alleen actief in vrachtvervoer, maar ook in overzeese containertransporten en de opslag van diepvriesproducten. Tevex hecht veel waarde aan ultraverse ladingen en een duurzame CO2-balans.

P&O Ferries verhoogt capaciteit op route Londen/Tilbury – Rotterdam/Europoort

DOVER – P&O Ferries heeft aangekondigd de capaciteit op de route Londen/Tilbury – Rotterdam/Europoort te verhogen vanaf 2 maart 2025.

Na een succesvolle lancering van de nieuwe route in 2024, wordt een tweede schip toegevoegd aan de dienst, die 12 wekelijkse afvaarten zal blijven aanbieden met dagelijkse vertrekken vanuit zowel Tilbury als Europoort. De schepen Norsky en Norstream zullen de route bedienen, waardoor de capaciteit met maximaal 60 procent toeneemt.

Meer capaciteit en betere logistieke mogelijkheden

Peter Hebblethwaite, CEO van P&O Ferries, verklaarde: “We zijn verheugd om onze vrachtklanten een grotere capaciteit te kunnen bieden op onze succesvolle route tussen Tilbury en Europoort. Het vaarschema zorgt voor vroege lossingen in Londen, waardoor klanten meer mogelijkheden hebben om hun vloot en rijtijden optimaal te benutten. Daarnaast biedt dit meer kansen voor intermodaal transport.

Ons vrachtteam staat klaar om klanten te helpen bij het optimaliseren van kosten door leveringen naar het VK te garanderen, waarbij wordt voldaan aan alle haven- en douaneprocedures en een soepele afhandeling tijdens piekperiodes wordt gewaarborgd.”

Onderzoek: sportketen Decathlon gelinkt aan uitbuiting in China

PARIJS – Sportwinkelketen Decathlon heeft zich indirect schuldig gemaakt aan uitbuiting in China. Dat beweren Franse onderzoeksjournalisten van de non-profitorganisatie Disclose en het Franse tv-programma Cash Investigation. Volgens de journalisten werkt Decathlon met een onderaannemer die zich schuldig maakt aan gedwongen arbeid van Oeigoeren, een onderdrukte moslimminderheid in China.

Ook gebruikt de Franse sportketen katoen dat afkomstig is uit Xinjiang, de thuisprovincie van de Oeigoeren waarin de misstanden plaatsvinden. Verscheidene mensenrechtenorganisaties hebben eerder al dwangarbeid onder de Oeigoeren in detentiecentra in Xinjiang vastgesteld. Beijing ontkent deze beschuldigingen.

Decathlon bevestigde aan het Franse persbureau AFP dat het inderdaad samenwerkt met de door de journalisten onderzochte leverancier, Qingdao Jifa Group. Het bedrijf benadrukt echter dat het “met klem elke vorm van dwangarbeid veroordeelt” en zich dagelijks inzet “om de integriteit en het respect van grondrechten te verzekeren bij onze activiteiten en in onze toeleveringsketen”.

Decathlon verklaart daarnaast dat 100 procent van het katoen komt van “verantwoorde productie zonder dwangarbeid”. Het bedrijf stelt echter “niet te zullen aarzelen en alle nodige maatregelen te nemen” als de feiten worden bewezen. Decathlon behoort tot het imperium van de Franse ondernemersfamilie Mulliez, een van de rijkste families van het land. De sportketen heeft wereldwijd ruim 1700 winkels, waarvan er 21 in Nederland staan.

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

DEN HAAG – Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

De luchthaven mag, zodra het besluit definitief wordt, ‘s avonds een uur langer openblijven. In een later stadium mag het vliegverkeer ‘s morgens ook een halfuur eerder beginnen. Dat is ook afhankelijk van voldoende capaciteit bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

De langere openingstijden moeten Groningen Airport Eelde aantrekkelijker maken voor luchtvaartmaatschappijen. Op termijn ontstaat ruimte voor ongeveer 150 extra vluchten per jaar. Dat komt de financiële positie van de luchthaven ten goede.

Madlener benadrukt dat de luchthaven belangrijk is voor de mobiliteit en bedrijvigheid in de regio. Het is daarnaast de thuisbasis van de pilotenopleiding van KLM en van de traumahelikopter van het UMC Groningen, die ook wordt gebruikt voor het vervoer van donororganen.

Bij het voorgenomen besluit is volgens Madlener “nadrukkelijk” rekening gehouden met de omgeving. Het vliegveld blijft nu al ruimschoots binnen de afgesproken geluidsnormen, en dat blijft zo. Er komen extra meetpunten zodat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) daar beter op kan toezien.

Daarnaast worden maatregelen genomen om luchtverontreiniging tegen te gaan. Vliegtuigen worden zolang zij op het platform staan voorzien van elektriciteit voor bijvoorbeeld verwarming of airconditioning. Daardoor hoeven zij zelf geen hulpmotor meer te laten draaien.

Belanghebbenden kunnen vanaf vrijdag reageren op het ontwerp-luchthavenbesluit, en hebben daar tot en met 20 maart de tijd voor. Pas na instemming van de Tweede Kamer en een beoordeling door de Raad van State wordt het besluit definitief. Dat gebeurt naar verwachting eind dit jaar.

×