Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 18:02 uur
Home Blog Pagina 173

Wijzigingen in de SPRILA-subsidie voor laadinfrastructuur in 2025

DEN HAAG – De subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) blijft ook in 2025 bestaan, maar ondergaat enkele wijzigingen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft aangekondigd dat de aangepaste regeling op 25 maart 2025 van start gaat. De SPRILA-subsidie ondersteunt ondernemers bij de aanschaf en installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein.

Wat verandert er in 2025?

  • Aanpassing subsidiebedragen: De maximale subsidiebedragen voor AC- en DC-laadstations worden herzien.
  • Nieuwe voorwaarden voor stationaire batterijen: De vergoeding per kWh voor energieopslag kan aangepast zijn.
  • Extra focus op netcongestie: Specifieke maatregelen worden genomen om ondernemers te ondersteunen in gebieden met beperkte netcapaciteit.

Voor wie is de regeling bedoeld? De SPRILA-regeling blijft toegankelijk voor ondernemers die in Nederland staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ook concessiehouders van openbaar vervoer kunnen nog steeds subsidie aanvragen. Exploitanten van laadinfrastructuur komen in aanmerking voor ondersteuning bij laadoplossingen voor zowel eigen voertuigen als voertuigen van werknemers.

Waarvoor kan subsidie worden aangevraagd? De subsidie dekt een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadinfrastructuur. Dit geldt voor zowel AC- als DC-laadstations, evenals voor stationaire batterijen die bijdragen aan efficiënter energiegebruik.

Aanvraagprocedure Ondernemers kunnen vanaf 25 maart 2025 subsidie aanvragen. Afhankelijk van het subsidiebedrag gelden verschillende aanvraagprocedures:

  • Voor subsidies onder de € 25.000 kan de aanvraag worden ingediend binnen 13 weken na installatie.
  • Voor subsidies boven de € 25.000 moet de aanvraag voorafgaand aan de installatie worden ingediend.

Voor de meest actuele informatie betreffende deze subsidie, en voor het aanvragen, verwijzen wij u naar de website van RVO.

ICC hekelt Amerikaanse sancties en vraagt leden om eenheid

DEN HAAG – Het Internationaal Strafhof (ICC) veroordeelt het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om medewerkers van het hof sancties op te leggen. Deze rechtbank in Den Haag roept de 125 leden, andere landen en het maatschappelijk middenveld op om “verenigd te staan” voor gerechtigheid en mensenrechten.

De Amerikaanse maatregelen bestaan uit financiële sancties en reisbeperkingen voor medewerkers van het ICC, hun familieleden en personen die meewerken aan de onderzoeken. Er zijn nog geen namen gedeeld. Het hof stelt dat de sancties het “onafhankelijke en onpartijdige rechterlijke werk schaden”.

Het ICC “staat pal achter zijn personeel en belooft gerechtigheid en hoop te blijven bieden aan miljoenen onschuldige slachtoffers van wreedheden over de hele wereld”, laat het in een korte verklaring weten.

Vooronderzoeken

De sancties zijn een reactie op vooronderzoeken naar Amerikaanse burgers of burgers van bondgenoten van de Verenigde Staten, zoals Israël. Volgens Trump heeft het ICC zich schuldig gemaakt aan machtsmisbruik toen het vorig jaar arrestatiebevelen uitvaardigde tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de toenmalige minister van Defensie Yoav Gallant op verdenking van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in de Gazastrook.

Trump legde het ICC in 2020 tijdens zijn eerste ambtstermijn ook al sancties op, toen vanwege een onderzoek naar mogelijke Amerikaanse oorlogsmisdaden in Afghanistan. Die richtten zich destijds op onder andere de toenmalige aanklager Fatou Bensouda. Trumps opvolger Joe Biden trok deze sancties kort na zijn aantreden in.

Het ICC is in 2002 opgericht met het Statuut van Rome. Het hof vervolgt en berecht individuen die worden verdacht van oorlogsmisdaden, misdrijven tegen de menselijkheid en genocide. Het gaat daarbij om misdrijven op het grondgebied van de lidstaten of misdrijven door burgers van deze landen. Onder meer de Verenigde Staten, Israël, China en Rusland zijn niet bij het hof aangesloten. De Palestijnse gebieden zijn sinds 2015 partij bij het Statuut van Rome.

Meerdere mensen vast in lift door stroomstoring Breda

BREDA – De grote stroomstoring in Breda heeft vrijdagochtend geleid tot meerdere liftopsluitingen. Volgens een woordvoerster van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant gaat het om zeker zeven gevallen. “Dat is echt heel veel”, zegt ze. De brandweer is bezig om mensen uit liften te halen.

Bijna 30.000 huishoudens, bedrijven en instellingen in Breda en een deel van het dorp Prinsenbeek zitten door de stroomstoring zonder elektriciteit. Het probleem ontstond vrijdagochtend in een middenspanningsstation van netbeheerder Enexis aan de Terheijdenseweg. Daar wordt hoogspanning omgezet naar middenspanning.

Een deel van dat station is door een beveiligingssysteem uitgeschakeld. Waarom die beveiliging in werking is getreden, wordt nog onderzocht. “Onze collega’s zijn nu aan het kijken waar het probleem precies zit”, zegt een woordvoerder van de netbeheerder. “En om te kijken hoe we zo snel mogelijk kunnen bijschakelen.” Een tijdsindicatie zegt de woordvoerder niet te kunnen geven.

Het Bredase ziekenhuis Amphia laat weten geen last te hebben van de grote stroomstoring. “Dat betekent dat onze zorg volgens afspraak blijft doorgaan”, meldt de instelling. Ook het stadskantoor lijkt volgens een woordvoerster van de gemeente geen hinder te ondervinden van de storing. Afspraken kunnen dus doorgaan.

Aantal zzp’ers daalt verder, vooral in de gezondheidszorg

UTRECHT – Het aantal zzp’ers dat stopte met hun bedrijf is in januari verder toegenomen, meldt de Kamer van Koophandel (KVK). Vooral in de gezondheidssector daalde het aantal zelfstandigen zonder personeel aanzienlijk afgelopen maand.

Eind januari stonden er minder dan 1,8 miljoen zzp’ers ingeschreven in het Handelsregister, ruim 4000 minder dan een maand eerder. “De trend die in december al zichtbaar was, zet in januari door”, aldus de KVK. De instantie gaf eerder al aan dat de daling waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat de Belastingdienst vanaf 1 januari de wet tegen schijnzelfstandigheid opnieuw handhaaft.

Vergeleken met een jaar geleden nam het aantal stoppers toe met 6000, een stijging van 47 procent. Het aantal starters nam ten opzichte van januari 2024 af met 4000, ofwel 18 procent. Afgelopen december was het voor het eerst dat er meer stoppers dan starters waren.

In januari verloor de zorgsector het grootste aantal zzp’ers, bijna 2000 in één maand. Daarmee is de sector verantwoordelijk voor bijna de helft van de totale daling. De bouw zag een afname van 1000 zelfstandigen, evenals de zakelijke dienstverlening.

Werkgevers die zzp’ers inschakelen voor werk dat eigenlijk in vaste dienst moet worden gedaan, kunnen sinds 1 januari een naheffing krijgen van sociale premies, maar nog geen boete. Dat zou eerder wel het geval zijn, maar de handhaving is mede op aandringen van de Tweede Kamer afgezwakt. In aanloop naar de handhaving maakten veel zzp’ers zich zorgen over de controles.

Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de Tilburg School of Economics and Management, verwacht dat de daling van het aantal zzp’ers nog wel even doorzet. “De aandacht voor, en handhaving op, schijnzelfstandigheid wordt opgevoerd waardoor in diverse sectoren er minder mogelijkheden zijn om als zzp’er te werken”, aldus Knoben.

Hij stelt dat het goed is dat de daling niet nog veel scherper is en enigszins geleidelijk gebeurt. “Als dit nog sneller gaat, kan het echt ontwrichtend zijn, bijvoorbeeld als in de gezondheidszorg plotseling tienduizenden zzp’ers per maand zouden uitstromen”, zegt de hoogleraar.

GRIP 1: Grote brand in loods naast tankstation in Weert, N564 afgesloten [+foto’s]

Foto: Weginspecteurs Limburg | X

WEERT – Een loods naast een tankstation aan de Kempenweg in Weert staat volledig in brand.

In de loods zouden olievaten opgeslagen staan, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Er is sprake van flinke rookontwikkeling.

Er is opgeschaald naar GRIP 1.

De brandweer probeert te voorkomen dat de brand overslaat naar het naastgelegen tankstation.

Er is voor zover bekend niemand gewond geraakt.

Foto: Weginspecteurs Limburg | X

De N564 is vanaf Weert in beide richtingen afgesloten door de grote brand.

Vrachtwagenfabrikant Nikola overweegt aanvraag uitstel van betaling

Foto: Adobe Stock

PHOENIX – Nikola, een fabrikant van elektrische en waterstoftrucks, overweegt in de Verenigde Staten uitstel van betaling aan te vragen. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

De financiële problemen van het bedrijf zouden onder meer te maken hebben met een terugroepactie in 2023 als gevolg van motorbranden. Ook de verkopen vielen tegen.

Nikola, dat net als autofabrikant Tesla genoemd is naar de uitvinder Nikola Tesla, was een tijd geliefd bij beleggers op Wall Street. Toen het in 2020 naar de beurs ging, was het bedrijf 34 miljard dollar waard hoewel het op dat moment nog geen omzet had.

Maar al snel stortte de koers in, na aantijgingen van fraude aan het adres van oprichter Trevor Milton. Hij werd uiteindelijk veroordeeld tot een celstraf omdat hij beleggers had voorgelogen over de voortgang bij de ontwikkeling van die stekkervrachtwagens.

Nikola werkt volgens de bronnen met een advocatenkantoor en financieel adviseurs aan een zogeheten Chapter 11-faillissementsaanvraag. Dat betekent dat het bedrijf tijdelijk is beschermd tegen schuldeisers terwijl het bestuur een oplossing voor de geldnood kan vinden. De ingewijden geven aan dat de plannen nog niet definitief zijn.

Dode door schietpartij in Brusselse gemeente Anderlecht

ANDERLECHT – In de Brusselse gemeente Anderlecht is een dode gevallen bij een schietpartij. Het is in Brussel al de vierde schietpartij in drie dagen tijd. Voorlopig zijn er voor de verschillende incidenten nog geen verdachten opgepakt.

“Afgelopen nacht is er opnieuw een schietpartij geweest, ditmaal in de Peterboswijk, rond 04.00 uur”, zegt een woordvoerder van de politie. “Er is daarbij één dodelijk slachtoffer gevallen, een man die nog niet geïdentificeerd is.” Het onderzoek naar de schietpartij loopt.

In Anderlecht vond woensdag een schietpartij plaats bij het metrostation Clemenceau. Het metroverkeer was urenlang verstoord vanwege de zoektocht naar de verdachten. De daaropvolgende nacht vond een nieuwe schietpartij plaats waarbij een gewonde viel. In het Brusselse Sint-Joost-ten-Node vond toen ook een schietpartij plaats. Daar vielen twee gewonden.

De Brusselse procureur zei donderdag tegen de omroep RTBF dat de schietpartijen verband houden met een territoriumstrijd tussen verschillende drugsbendes. Belgische media maken melding van een conflict tussen twee bendes over de diefstal van 200 kilogram drugs.

Internationale handel stagneert na decennia van groei

DEN HAAG – In 2023 en de eerste helft van 2024 kende de internationale goederenhandel een afname, een trendbreuk na dertig jaar van continue groei. De enige eerdere dalingen in deze periode waren tijdens de kredietcrisis en de coronapandemie. Desondanks importeerde en exporteerde Nederland in 2023 ruim drie keer zoveel goederen als in 1995, terwijl de economie in dezelfde periode met bijna driekwart groeide. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS naar de internationale handel sinds 1917.

Drie periodes van groei

Gedurende de afgelopen dertig jaar kende de internationale handel drie sterke groeiperioden. Tussen 1996 en 2001 groeiden de import- en exportvolumes met meer dan 50 procent, mede door toenemende globalisering en technologische ontwikkelingen. Nederland profiteerde hiervan door handelsbetrekkingen met opkomende markten zoals China, dat na toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001 een belangrijke handelspartner werd.

De tweede groeiperiode vond plaats tussen 2004 en 2007, toen de wereldhandel opnieuw sterk toenam. Dit eindigde abrupt met de kredietcrisis in 2008, die leidde tot een scherpe daling van de export en import in 2009.

De derde groeiperiode begon na de eurocrisis en duurde tot 2022. Ondanks de coronadip in 2020 groeide de internationale handel in de daaropvolgende jaren snel, mede door een herstel in de wereldeconomie.

Hapering sinds 2023

In 2023 stokte de internationale handel door de gevolgen van geopolitieke spanningen, zoals de Russische invasie van Oekraïne en stijgende energieprijzen. Dit leidde tot een afname van zowel de import- als exportvolumes en een stagnatie in de economische groei.

Een opvallende ontwikkeling was de daling van de invoerwaarde van goederen uit China met ruim 12 miljard euro in 2023, nadat deze in de zeven jaar daarvoor bijna verdubbelde. Tegelijkertijd groeide de uitvoerwaarde naar China licht, wat wijst op een veranderende handelsbalans.

Positieve signalen in 2024

Hoewel de internationale handel in de eerste helft van 2024 nog onder druk stond, laten de meest recente cijfers een voorzichtig herstel zien. In het derde kwartaal is het volume van de goederenhandel weer toegenomen. De ontwikkelingen in de wereldeconomie blijven echter onzeker, waardoor het nog de vraag is of Nederland een nieuwe groeiperiode ingaat of te maken krijgt met langdurige stagnatie.

Luchtvaart in Nederland groeide in 2024 met bijna 7 procent

DEN HAAG – In 2024 reisden 76,2 miljoen passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dit is een stijging van bijna 7 procent ten opzichte van 2023, maar nog steeds 6 procent minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Het aantal vluchten in het handelsverkeer nam toe met ruim 6 procent en kwam uit op 537 duizend. Ook het luchtvrachtvervoer steeg met bijna 8 procent tot ruim 1,5 miljoen ton. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Drukste maanden en dagen

Zoals gebruikelijk werden in het derde kwartaal van het jaar de meeste vluchten uitgevoerd en het hoogste aantal passagiers vervoerd. Dit valt samen met de zomervakantie. Augustus was de drukste maand, met 49,2 duizend vluchten en 7,4 miljoen vervoerde passagiers. De piekdagen waren maandag 29 juli en maandag 5 augustus, waarop dagelijks 252 duizend reizigers via de luchthavens reisden. De rustigste dag was dinsdag 16 januari met 131 duizend passagiers.

Grootste groei op Schiphol

De stijging van het aantal vluchten en passagiers werd vooral veroorzaakt door de groei op Amsterdam Schiphol. Dit grootste Nederlandse vliegveld zag het aantal vluchten toenemen met 7,2 procent naar bijna 474 duizend. Het aantal vervoerde passagiers van en naar Schiphol steeg met bijna 8 procent tot 66,8 miljoen.

Op Maastricht Aachen Airport was eveneens sprake van een stijging van het aantal vluchten (+5,5 procent), maar dit werd deels veroorzaakt door de sluiting van de luchthaven in mei en juni 2023 wegens baanrenovatie. Eindhoven Airport vervoerde bijna 18 duizend passagiers minder dan in 2023, maar blijft met 6,9 miljoen passagiers de tweede luchthaven van Nederland.

Binnen Europa blijft dominant

Van de 76,2 miljoen passagiers reisde het merendeel (56,6 miljoen) binnen Europa, wat neerkomt op 74,2 procent van alle reizigers. Dit aandeel lag in 2023 op 73,4 procent. Spanje was opnieuw de populairste bestemming, met 10 miljoen reizigers. Vooral Barcelona (1,8 miljoen passagiers) en Malaga (1,48 miljoen) waren in trek. Het Verenigd Koninkrijk volgde met 9,2 miljoen reizigers, waarvan 1,46 miljoen via London Heathrow. Op de derde plek stond de Verenigde Staten, met 6 miljoen reizigers van en naar Nederland.

Luchtvracht vooral van en naar Azië

Het luchtvrachtvervoer steeg met 8,2 procent tot 1,52 miljoen ton, waarvan het overgrote deel (1,50 miljoen ton) via Amsterdam Schiphol werd afgehandeld. Maastricht Aachen Airport zag daarentegen een daling van 8,8 procent, met in totaal 29 duizend ton vracht. De meeste luchtvracht kwam uit of ging naar Azië (829 duizend ton, +9,4 procent). Daarna volgde het vervoer van en naar Midden- en Noord-Amerika met 296 duizend ton.

De luchtvaart in Nederland is in 2024 verder hersteld na de coronapandemie, al blijft het passagiersaantal onder het niveau van 2019. Schiphol blijft de belangrijkste motor achter de groei, terwijl kleinere luchthavens wisselende resultaten laten zien.

Stroomstoring in Breda voorbij

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

BREDA – De stroomstoring die Breda vrijdagochtend trof, is voorbij. Volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant hebben alle huishoudens in het getroffen gebied weer elektriciteit. Ook Enexis meldt dat de stroomstoring voorbij is. Er waren zowel huishoudens als bedrijven en instellingen getroffen. Iedereen heeft weer elektriciteit.

De storing raakte bijna 30.000 klanten van netbeheerder Enexis. Meerdere mensen kwamen vast te zitten in liften en moesten door de brandweer worden bevrijd. Ook waren her en der de verkeerslichten uit. Het Amphia-ziekenhuis had geen last van de storing en in de rechtbank in Breda konden de zittingen gewoon doorgaan.

Volgens Enexis is de storing ontstaan in een stroomstation aan de Terheijdenseweg, waar hoogspanning wordt omgezet in middenspanning. Monteurs van het bedrijf hebben een reservetransformator ingezet, waardoor het probleem voorbij is.

Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan. “De prioriteit was het veilig kunnen terugschakelen van de stroom. Dat hebben we onderzocht en gerealiseerd”, aldus de woordvoerder van Enexis.

Trump gaat decreet tekenen voor sancties tegen ICC

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump gaat donderdag nog een decreet tekenen om sancties in te stellen tegen medewerkers van het Internationaal Strafhof (ICC), meldt een functionaris van het Witte Huis. Trump is boos op het strafhof in Den Haag omdat dat een arrestatiebevel heeft uitgevaardigd voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Een wetsvoorstel voor die sancties kon eerder al op een ruime meerderheid rekenen in het Huis van Afgevaardigden, maar kwam vorige week niet door de Senaat. 54 senatoren steunden het plan, maar er waren 60 voorstemmen nodig. De meeste Democraten stemden tegen.

Het Amerikaanse parlement heeft in principe de macht om presidentiële decreten terug te draaien, maar de kans lijkt klein dat dat gebeurt. Er is geen meerderheid tegen dit plan van Trump.

Aanvallen en dreigementen

Het gaat om financiële sancties en het beperken van visa voor individuen (en hun familieleden) die meedoen aan ICC-onderzoeken naar Amerikaanse burgers of burgers van bondgenoten van de Verenigde Staten, zoals Israël.

De Europese Unie heeft eerder al “aanvallen en dreigementen” tegen het ICC veroordeeld. De ministers van Buitenlandse Zaken hebben beloofd het personeel van het strafhof te beschermen. Ook het Nederlandse kabinet zei zich te “beraden” hoe het hof beschermd kan worden, aldus premier Dick Schoof. “Want het ICC is een belangrijk instituut.”

Oorlogsmisdaden

Het ICC verdenkt Netanyahu van verantwoordelijkheid voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in de Gazastrook. Ook tegen de voormalige minister van Defensie Yoav Gallant is een arrestatiebevel uitgevaardigd.

Koninklijke Saan breidt vloot uit met drie eLift-torenkranen van Spierings

AMSTERDAM – Koninklijke Saan, een toonaangevend bedrijf in onder meer kraanverhuur en bouwlogistiek, zet een grote stap in de verduurzaming van zijn vloot. Het bedrijf heeft drie eLift-torenkranen aangeschaft bij Spierings Mobile Cranes: twee SK1265-AT6 eLift-kranen en één SK597-AT4 eLift-kraan.

Met deze investering onderstreept Saan zijn toewijding aan een duurzamere toekomst en het verminderen van de milieu-impact van zijn activiteiten.

De eLift-kranen van Spierings staan bekend om hun innovatieve technologie, waarbij volledig elektrisch hijsen mogelijk is zonder uitstoot. De SK1265-AT6 eLift, ook wel bekend als “The Mighty Tiny”, is de krachtigste mobiele torenkraan ter wereld met zes assen en een uitzonderlijk bereik en capaciteit. De SK597-AT4 eLift biedt dezelfde emissievrije mogelijkheden in een compactere uitvoering met vier assen, ideaal voor stedelijke en krappe werkomgevingen.

Een duurzame keuze

De uitbreiding van de vloot sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van Saan. “Wij zetten ons al jaren succesvol in om onze CO2-uitstoot te reduceren en zijn trots dat we met deze investering onze groene hijskranenvloot wederom uitbreiden. Daarmee kunnen we ook steeds meer klanten helpen hun werkzaamheden schoner én stiller uit te voeren ,” zegt Rutger Alferink, Algemeen Directeur bij Koninklijke Saan. “De eLift kranen van Spierings maken het mogelijk om op locatie volledig elektrisch te werken. Dat helpt relaties enorm om de CO2- en stikstofuitstoot én de overlast voor de omgeving op hun projecten te verminderen.”

Jarenlange samenwerking Saan en Spierings

Koninklijke Saan heeft al een lange historie met Spierings Mobile Cranes. In het voorjaar van 2000 nam Saan zijn allereerste Spierings-kraan in ontvangst. Inmiddels beschikt Saan over een grote torenkranenvloot, waar de Spierings kranen een belangrijk deel van uitmaken. Hiermee kan het bedrijf optimaal inspelen op de diverse wensen van zijn klanten.

De keuze voor Spierings Mobile Cranes is een bewuste. Beide bedrijven delen een passie voor innovatie en duurzaamheid. Herald Wattenberg, Commercial Director bij Spierings, voegt toe: “Het is goed om te zien dat Saan niet alleen onze technologie omarmt, maar ook kansen ziet om samen te werken aan een emissievrije en toekomstgerichte sector”

Celstraf geëist tegen havenbeveiliger voor samenwerken met criminelen

ROTTERDAM – Zonder hulp van binnenuit is het binnensmokkelen van verdovende middelen in de Rotterdamse haven praktisch onmogelijk. Er hangen onder andere camera’s, er zijn hekken om terreinen geplaatst en er zijn toegangscontroles om de containerterminals op en af te komen. Naast de politie en de douane rijden er beveiligers rond. Eén van die beveiligers werkte volgens het OM samen met drugscriminelen. Tegen hem is vandaag 12 maanden cel geëist.

De verdachte kwam bij de opsporingsdiensten in beeld nadat uit onderschepte chatgesprekken bleek dat de Rotterdammer bezig was met het voorbereiden van een drugsuithaal. Hij communiceerde met een versleutelde telefoon over de aankomst van ‘belangrijke vessels’, stuurde containernummers door en exacte locaties waar beveiligingscamera’s hingen. Ook gaf hij in de chats aan zijn rooster zo te kunnen aanpassen aan het schema van ‘die jongen die naar binnen gaat rijden van ons.’

Volgens de officier van justitie is duidelijk dat de verdachte wist wat er met zijn informatie zou worden gedaan. Hij hielp criminelen in plaats de haven te beveiligen. “Want de terminologie in de berichten zijn termen die tegen de geschetste achtergrond duidelijk in verband te brengen zijn met de invoer van cocaïne. Bovendien heeft verdachte het over een ‘bak’ die op de terminal staat en dat de ‘soldaten’ al binnen zijn. Ook reageert hij op een foto van in plastic verpakte blokken in een auto met de veelzeggende woorden “Sterk”.

Cruciale rol

Volgens het OM heeft de beveiliger een cruciale rol gehad in de drugssmokkel. Zijn handelingen en inlichtingen zijn essentieel als je bedenkt hoe groot de haven is en er tienduizenden containers staan op zwaar beveiligde terreinen. Hij misbruikte zijn functie als beveiliger.

De officier van justitie: “En dat is strafverzwarend. De verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de instandhouding van het internationale drugscircuit. Cocaïne is niet alleen slecht voor de gezondheid, maar gaat veelal gepaard met criminaliteit waaronder ernstige geweldsincidenten. De verdachte heeft hier geen oog voor gehad.”

De rechter doet over twee weken uitspraak.

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

DEN HAAG – De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV).

Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

Het aantal jaarlijkse vliegbewegingen dat ESB voorstelt, is “zo’n gigantische krimp van Schiphol”, zegt Madlener. “Dat zal tot enorme economische schade leiden. Dat is mij helder. Andere onderzoeken wijzen daar ook op. Vraag het aan de luchtvaartmaatschappijen. Wat gebeurt er met KLM? Het zou echt een rampscenario zijn.”

Een onderzoek in opdracht van Madleners ministerie voorspelde vorig jaar een “relatief grote negatieve impact op het vestigingsklimaat en de economie” als Schiphol zijn rol verliest als ‘hub’ voor overstappende passagiers. Een minimumaantal vluchten werd in dat onderzoek niet genoemd.

Madlener wil het maximumaantal vluchten van en naar Schiphol iets inperken om geluidshinder tegen te gaan. “478.000 vluchten, dat is een kleine krimp, maar die kunnen we denk ik goed opvangen. Dat is de balans die we zoeken.”

Panama trekt zich terug uit handelsprogramma China

PANAMA-STAD – Panama trekt zich formeel terug uit een Chinees project om handel te stimuleren, dat internationaal bekendstaat als het Belt and Road Initiative. Dat maakte de Panamese president José Raúl Mulino bekend nadat zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump had geklaagd dat China feitelijk de controle heeft over het belangrijke Panamakanaal.

Panama heeft China laten weten dat de deelname aan het project niet wordt verlengd, zei Mulino tegen de pers. Hij verklaarde ook dat de VS ten onrechte hebben geclaimd dat Amerikaanse overheidsschepen voortaan niet meer hoeven te betalen voor het gebruik van het kanaal. Mulino stelde geen diplomatieke betrekkingen te willen die draaien om “leugens en onwaarheden”.

Controle over het door de VS aangelegde kanaal is voor Trump een gevoelig punt. Hij sprak er tijdens zijn inauguratietoespraak al uitgebreid over. Trump verklaarde dat het dom was om het kanaal aan Panama over te dragen en claimde dat China het kanaal nu runt. “En we hebben het niet aan China gegeven. We hebben het aan Panama gegeven. En we gaan het terugnemen.”

×