Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 15:00 uur
Home Blog Pagina 169

Spoorstaking België zorgt ook in Nederland voor uitval treinen

NMBS

UTRECHT – Een staking van spoorwegpersoneel in België vanaf vrijdagavond tot en met zondag 2 maart heeft ook gevolgen voor een aantal Nederlandse treinen. De NS roept op de eigen website reizigers op rekening te houden met uitval van treinen.

Volgens een woordvoerder van de vervoerder gaat het in totaal om vier treindiensten die naar België rijden. De NS rijdt deze treinen samen met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Het gaat om de Eurocity Direct die vanaf Lelystad via Amsterdam naar België gaat. Deze trein rijdt niet verder dan Rotterdam. Ook is er de Eurocity, die direct vanaf Rotterdam via Breda naar België gaat. Die rijdt grotendeels, ook naar België, aldus de woordvoerder. “Er vallen er wel een paar uit.”

Ook van de Eurostar, die vanaf Amsterdam naar Brussel en soms verder naar Parijs of Londen gaat, rijden de meeste treinen. Verder is er nog een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, waarvan een deel wel en een deel niet rijdt. “Dat staat in de reisplanner aangegeven.”

Met de staking protesteert het Belgische spoorwegpersoneel tegen enkele plannen van de federale regering, waaronder een verhoging van de pensioenleeftijd. De Belgische mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke heeft de vakbonden vrijdag nog opgeroepen om weer te gaan onderhandelen. Volgens hem hebben ze tot nu toe niet geprobeerd om via onderhandelingen tot een oplossing te komen.

In België rijden zaterdag ongeveer zes op de tien treinen, schat de NMBS in. Op basis van het aantal werknemers dat wel werkt, stelt de NMBS elke stakingsdag een alternatieve dienstregeling op. De spoormaatschappij laat weten dat de impact van de staking op het treinverkeer per dag kan verschillen en doordeweeks groter zal zijn dan in het weekend.

De spoorwegmaatschappij noemt de staking “totaal onaanvaardbaar, onverantwoord en buitenproportioneel”. De organisatie zegt de gevolgen voor de 900.000 reizigers die elke dag reizen met de trein te “betreuren”.

Hamas: resten Shiri Bibas vermengd met die van een andere dode

GAZA-STAD – De stoffelijke resten van de gedode Israëlische gijzelaar Shiri Bibas lijken “vermengd” te zijn geraakt met die van andere doden na een Israëlische luchtaanval, claimt Hamas.

Donderdag werd wat het lichaam van de vrouw zou moeten zijn overgedragen aan Israël, maar Israëlisch DNA-onderzoek wees uit dat iemand anders in de kist lag. Israël is daar boos over.

Bibas werd samen met haar jonge zonen Kfir en Ariel ontvoerd op 7 oktober 2023. Hamas zegt dat ze in gevangenschap omkwamen bij een Israëlisch bombardement. Het lijkt erop dat de resten van de vrouw die nu zijn overgebracht naar Israël ook onder het puin lagen van het gebouw waar de gijzelaars werden vastgehouden, aldus Hamas.

Vastgesteld is dat de lichamen van de kinderen Bibas op donderdag inderdaad zijn overgedragen aan Israël. Dat geldt ook voor de omgekomen Oded Lifshitz, die 83 was op het moment van de ontvoering. Het vierde lichaam was volgens de Israëlische premier Benjamin Netanyahu van een onbekende Gazaanse vrouw. Hij spreekt van een “wrede en kwaadaardige schending van de overeenkomst” met Hamas.

De vader van het gezin Bibas werd ook gegijzeld, maar overleefde dat wel. Hij werd begin februari vrijgelaten.

Goederenoverslag haven Rotterdam in 2024 licht afgenomen

Foto: Martens Multimedia

ROTTERDAM – De overslag in de haven van Rotterdam is in 2024 met 0,7 procent gedaald. De totale overslag kwam daarmee uit op 435,8 miljoen ton, ten opzichte van 438,8 miljoen ton in dezelfde periode vorig jaar. Dat de totale overslag een daling laat zien, komt voornamelijk door minder overslag van kolen en ruwe olie. Groei was er in het containersegment. Als gevolg van toenemende consumentenuitgaven groeide de overslag met 2,8 procent tot 13,8 miljoen TEU. Ook de overslag in de segmenten ijzererts en schroot, minerale olieproducten en overig droog massagoed nam toe. Het Havenbedrijf heeft een sterk financieel jaar achter de rug. De stevige vermogenspositie stelt het Havenbedrijf in de gelegenheid fors te investeren in infrastructuur voor een toekomstbestendige haven. Zo is gestart met de bouw van CO₂-transport- en opslagproject Porthos en investeerde het Havenbedrijf in het digitaal weerbaarder maken van de Rotterdamse haven door de opzet van een landelijk cybersecurity platform en de verdere uitrol van de Vertrouwensketen.

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: ‘We zijn afgelopen jaar als stabiele haven in woelig internationaal vaarwater terechtgekomen. Geopolitieke spanningen en regionale conflicten hadden impact op de wereldeconomie, wat zorgde voor onzekerheid op de markten. Economische groei in Europa bleef achter op andere regio’s en dat zien we terug in de overslag en de investeringen van het bedrijfsleven in de Rotterdamse haven. Ondanks de conflicten in de wereld hebben we als haven laten zien dat we veerkrachtig zijn en onverminderd blijven investeren in de haven van de toekomst.’

Maatschappelijke waarde

Het Havenbedrijf wil in balans met de omgeving bouwen aan een toekomstbestendige haven. Het verbinden van stad en haven is een belangrijke prioriteit voor het Havenbedrijf. Het afgelopen jaar zijn er nieuwe samenwerkingen aangegaan met partners in Rotterdam-Zuid, zoals Theater Zuidplein. Met het Havenomgevingsfonds blijft het Havenbedrijf investeren in de kwaliteit van de leefomgeving, in de stad en de regio. Ook is een pilot gestart met havenspreekuren voor bewoners in verschillende wijkhubs en is de bouw van havenervaringscentrum Portlantis afgerond.

Energie- en grondstoffentransitie

Het afgelopen jaar is een aantal projecten aangevangen die bijdragen aan de energietransitie. De aanleg van het CO₂-transport- en opslagproject Porthos is gestart. In de tweede helft van het jaar is, als onderdeel van dit project, met de bouw van het compressorstation begonnen. In het compressorstation wordt in 2026 de afgevangen CO₂ op druk gebracht, waarna deze via een zeeleiding naar een uitgeproduceerd gasveld onder de Noordzeebodem wordt geleid. Ook de bouw van de waterstofleiding door de haven en de waterstoffabriek van Shell zijn in volle gang. Daarnaast zijn er dit jaar nieuwe overeenkomsten voor het gebruik van walstroom ondertekend met de containerterminals op de Maasvlakte.

De walstroominstallatie voor Cruise Terminal Rotterdam is inmiddels gereed en zal na een testfase in het voorjaar van 2025 in gebruik worden genomen.
Ook is er duidelijkheid gekomen over de aanleg van de Delta Rhine Corridor (DRC). Waar eerder vorig jaar een vertraging van vier jaar werd aangekondigd voor de ontwikkeling van waterstof- en CO₂-leidingen, is eind vorig jaar besloten om prioriteit te geven aan deze modaliteiten. De oplevering van de waterstofleiding staat nu gepland voor 2031/2032 en de CO₂-leiding voor 2032/2033.

Havenbedrijf Rotterdam is positief over dit besluit van de minister van Klimaat en Groene Groei en blijft inzetten op verdere versnelling, omdat deze verbindingen van cruciaal belang zijn voor het verduurzamen van de industrie in Rotterdam en het Europese achterland.

Voor de verduurzaming van de Rotterdamse industrie is meer infrastructuur nodig, net als nieuwe oplossingen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Bedrijven in het havencomplex die willen verduurzamen, hebben daarnaast te maken met uitdagingen op het gebied van vergunningen, stikstof, hoge nettarieven voor stroom, hoge energieprijzen, trage marktontwikkeling en toenemende druk op de beschikbare ruimte. Havenbedrijf Rotterdam sluit zich dan ook aan bij de oproep voor duidelijke en consistente industriepolitiek en minder regeldruk vanuit het Rijk en Europa om de energie- en grondstoffentransitie te laten slagen en de industrie te behouden en de gelegenheid te geven te transformeren.

Digitalisering en weerbaarheid

In 2024 is voortgang geboekt in het weerbaarder maken van de haven en de logistieke keten via Rotterdam. De cyberdreiging voor havens neemt elke dag toe. Cyberincidenten hebben impact op de hele logistieke keten door de nauwe onderlinge verbondenheid van de verschillende partijen. Om hier beter tegen bestand te zijn, hebben de havenbeheerders die vallen onder de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ) – Groningen Seaports, North Sea Port, Port of Rotterdam, Port of Moerdijk en Port of Amsterdam – besloten om samen met bedrijven in hun gebied het havenecosysteem digitaal weerbaarder te maken. De Stichting FERM, die al actief is voor de havens van Rotterdam en Moerdijk, wordt hiervoor omgevormd tot een landelijk cybersecurityplatform voor de Nederlandse zeehavens verenigd in de BOZ.

In de strijd tegen drugscriminaliteit ondersteunt het Havenbedrijf de uitrol van de Vertrouwensketen. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel logistieke ketens digitaal weerbaarder te maken tegen criminaliteit en diefstal. De essentie van de Vertrouwensketen is dat ketenpartijen uitdrukkelijk de volgende schakel in de logistieke keten identificeren. Door de Vertrouwensketen is het niet meer mogelijk om onrechtmatig een container op te halen bij de terminal. Alle grote rederijen en containerterminals werken inmiddels via de Vertrouwensketen en sinds de start zijn in de haven van Rotterdam meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. In februari 2025 worden de laatste vaargebieden, Azië en Oceanië, toegevoegd.

Overslag

Droog massagoed

De overslag van droog massagoed is met 0,8 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere overslag van ijzererts en schroot. Dit segment steeg met 5,7 procent naar 29,7 miljoen ton als gevolg van de licht toegenomen staalproductie in Duitsland, het aanvullen van voorraden in het eerste half jaar en de toename van de re-export van ijzererts. Ook het segment ‘Overig droog massagoed’ (industriële mineralen, non-ferro ertsen, meststoffen, zout, etc.) laat een groei zien van 21,5 procent*. Dit is opmerkelijk aangezien de industriële productie nog steeds onder druk staat en de vraag naar grondstoffen niet groeit. De groei van dit segment is een reactie op de sterke daling in 2023 en betreft meer het aanvullen van voorraden dan structurele groei van de vraag. De overslag van kolen nam af met 18 procent als gevolg van de lage vraag naar energiekolen voor stroomproductie. De vraag naar energiekolen nam af door de concurrentie van gas, waarvan de prijs is gedaald en van duurzame energiebronnen.

Nat massagoed

Het segment nat massagoed daalde met 2,7 procent naar 200 miljoen ton. De overslag van ruwe olie daalde met 4,5 procent tot 97,8 miljoen ton door onderhoud aan raffinaderijen in Rotterdam en het achterland. Er werd 0,8 procent meer minerale producten overgeslagen. Dit komt door meer handel in stookolie en meer vraag naar kerosine. De overslag van diesel daalde door lagere vraag. De overslag van LNG daalde 5,3 procent. Net als in de rest van Europa werd er minder geïmporteerd vanwege de hoge voorraden. De overslag van overig nat massagoed daalde 2,2 procent, vooral door een daling van de overslag van hernieuwbare brandstoffen. Er was onder andere minder export naar Zweden vanwege een lager mengpercentage voor biobrandstoffen in Zweden.

Containers en breakbulk

De overslag van containers is in 2024 gestegen met 2,5 procent in tonnen tot 133,4 miljoen ton en met 2,8 procent in TEU tot 13,8 miljoen TEU. De groei in het containersegment is te verklaren door de aangetrokken Europese consumptie. De indexatie van lonen en teruglopende inflatie zorgden voor een toename van besteedbaar inkomen en hogere vraag naar consumentenproducten en voedsel.

Het segment breakbulk laat een daling zien van 3,7 procent. Het roll-on-roll-off-verkeer (RoRo) is stabiel gebleven door een sterk vierde kwartaal vanwege de inzet van nieuwe diensten en grotere schepen. Overig stukgoed daalde met 10 procent vanwege minder op- en overslag van staal en non-ferro-producten door de lagere vraag uit de Europese industrie en de sancties op Russisch aluminium.

Investeringen en financiën

De financiële positie van Havenbedrijf Rotterdam maakte een stijging mogelijk van de bruto investeringen met 11 procent tot € 320,6 miljoen. Investeringen in traditionele hardware zoals kademuren en steigers, infrastructuur voor de energietransitie, maar ook in innovatie en digitalisering zijn van wezenlijk belang om te zorgen dat de haven aantrekkelijk blijft als logistiek knooppunt en vestigingsplaats. De grootste investeringen in 2024 zijn gedaan in de verdere aanleg van kademuren voor de uitbreiding van de containerterminals in de Prinses Amaliahaven (€ 42,5 miljoen), in de aanleg van het CO₂-transport- en opslagproject Porthos (€ 39,4 miljoen), de verbreding van het Yangtzekanaal (€ 22,5 miljoen) en de ontwikkeling van havenervaringscentrum Portlantis (€ 12,8 miljoen).
Het Havenbedrijf heeft een sterk financieel jaar achter de rug. De opbrengsten stegen met 4,8 procent tot € 882,0 miljoen. De operationele lasten stegen met 8,7 procent tot € 318,5 miljoen. Deze kostentoename werd veroorzaakt door een indexatie van de salariskosten en toegenomen exploitatiekosten voor het onderhoud en beheer van de haven. Per saldo nam het bedrijfsresultaat voor rente, afschrijvingen en belasting (EBITDA) toe met 2,7 procent tot € 563,5 miljoen. Het nettoresultaat steeg met € 40,2 miljoen tot € 273,7 miljoen. De belangrijkste onderdelen van de omzet zijn de opbrengsten uit verhuur van terreinen en havengelden. De inkomsten uit terreinen zijn als gevolg van nieuwe contracten, prijsherzieningen of uitbreiding van bestaande contracten gestegen met € 41,6 miljoen tot € 508,6 miljoen. De opbrengsten uit havengelden zijn in 2024 met 0,9 procent afgenomen tot € 336,5 miljoen. Dit is een gevolg van een negatief prijseffect door de hogere call-size van tankers en containerschepen. Door het omvaren rond Kaap de Goede Hoop varen er minder schepen naar Europa, maar deze zijn wel voller beladen.

Oproep om te investeren in concurrentievermogen Europese en Nederlandse industrie
De huidige wereldwijde spanningen hebben geleid tot onzekere marktomstandigheden, een toename van cyberaanvallen en verstoringen in de logistieke keten voor de haven en het industriële complex. Ook lokaal zijn er uitdagingen op het gebied van ondermijnende criminaliteit, stikstof, netcongestie en werkgelegenheid. De haven blijft zich aanpassen aan de omstandigheden om de concurrentiepositie te behouden en economische en maatschappelijke waarde te kunnen blijven leveren aan Nederland en Europa.
Voor een succesvolle transitie naar een klimaatneutrale haven, de strategische autonomie van Europa en het borgen van de leveringszekerheid voor Europa, zijn voorspelbare en competitieve marktomstandigheden voor investeringen in de verduurzaming van de industrie cruciaal. In aanloop naar de publicatie van de Clean Industrial Deal en de Voorjaarsnota roept het Havenbedrijf, samen met internationale partners, de Europese Commissie en de Nederlandse overheid op, om het concurrentievermogen van de Europese en de Nederlandse industrie te versterken en barrières weg te nemen. Hierbij moet de focus liggen op het verstevigen van internationale ketens en industriële clusters.

Van Weel denkt dat het lastig wordt om predikers te weren

DEN HAAG – Het wordt vermoedelijk lastig om drie islamitische predikers die zaterdag in Utrecht willen optreden, nog de toegang tot het land te ontzeggen. Dat zei minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) vrijdag voor aanvang van de ministerraad. “Ik weet niet of we heel veel mogelijkheden hebben op deze korte termijn.”

De rechter verwierp donderdag een besluit van Van Weel en minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) om het trio te weren. Volgens de rechter hebben de bewindslieden “onvoldoende deugdelijk gemotiveerd dat, en waarom, drie buitenlandse sprekers op Ramadan Expo 2025 een bedreiging voor de openbare orde vormen”.

Faber zei voor de ministerraad dat ze wel vond dat ze voldoende reden had om de predikers te weigeren. “Er lag een breedgedragen motie uit de Kamer die ik zag als een aanmoediging van mijn standpunt. En het stadsbestuur van Utrecht was er ook niet blij mee.”

Uitspraken

Van Weel zegt er enorm van te balen dat de predikers toch mogen komen. “Wij vonden het zwaar genoeg en wat mij betreft zijn ze nog steeds niet welkom.” Het kabinet wilde ze niet toelaten, omdat ze onder meer “verwerpelijke uitspraken” hebben gedaan over vrouwen, homoseksuelen en de aanval van Hamas op Israël.

Hij gaat nog met collega Faber de mogelijkheden onderzoeken om het trio alsnog de toegang tot het land te ontzeggen. Faber vreest er weinig aan te kunnen doen dat de drie mannen zes weken in Nederland mogen blijven. Volgens Van Weel zullen de speeches van de predikers scherp in de gaten worden gehouden en als ze strafbare uitingen doen, zal aangifte worden gedaan, kondigde hij aan.

Maastunnel Rotterdam verboden voor voertuigen hoger dan 3,9 meter

Maastunnel

ROTTERDAM – Vanaf volgende maand mogen er geen voertuigen meer door de Maastunnel in Rotterdam die hoger zijn dan 3,90 meter. De gemeente Rotterdam heeft tot die maatregel besloten omdat te hoge voertuigen voor veel overlast zorgen.

“Elke week moet de Maastunnel tientallen keren even dicht voor het verkeer omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden. Deze voertuigen moeten dan omkeren en dat kan gemiddeld 4 minuten duren”, stelt de gemeente. De maximale doorrijhoogte is nu nog 4,00 meter.

“Omkerende vrachtwagens bij de Maastunnel leiden elke keer tot een stapel ergernissen en vastlopend verkeer”, aldus verkeerswethouder Pascal Lansink-Bastemeijer. “Met deze maatregel lossen we een terugkerend probleem op. En zorgen we dat de doorstroming in deze belangrijke verbinding tussen noord en zuid, en in de rest van de stad, weer wat verbetert.”

Dagelijks rijden er ongeveer 45.000 voertuigen door de tunnel. Volgens de gemeente zijn er maandelijks tussen de veertig en zestig automatische tunnelsluitingen door te hoge voertuigen. De gemeente heeft de nieuwe hoogteverbodsborden al geplaatst. De nieuwe situatie gaat in op 4 maart.

NFI: smartwatch helpt bij nauwkeurig bepalen tijdstip overlijden

DEN HAAG – Slimme horloges kunnen van grote waarde zijn bij het nauwkeuriger bepalen van het tijdstip van overlijden. Uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) op drie typen horloges blijkt dat ze het moment van overlijden tot op een halfuur kunnen vaststellen. “Nauwkeuriger dan ooit tevoren”, volgens de onderzoekers. Deze uitkomsten zouden kunnen helpen bij het oplossen van misdrijven.

Bij gebrek aan camerabeelden of getuigen wordt het tijdstip van overlijden nu vaak bepaald aan de hand van lichaamstemperatuur. Dat is minder nauwkeurig door de invloed van bijvoorbeeld kleding, luchtcirculatie, vochtigheid of buitentemperatuur. Hierdoor kan een marge ontstaan van enkele uren.

Een smartwatch kan hartslag, beweging en soms ook zuurstofgehalte in het bloed meten. De onderzoekers keken hoe nauwkeurig ze het werkelijke tijdstip van overlijden konden bepalen met deze gegevens.

Deelnemers

Het NFI onderzocht horloges van Garmin, Apple en Samsung. Er deden 27 personen mee aan het onderzoek, die op een geplande en gecontroleerde manier zouden overlijden door euthanasie. Een huisarts benaderde hen voor hun deelname.

De deelnemers droegen de slimme horloges minstens drie uur voor hun overlijden. Een halfuur na het overlijden werd het horloge afgedaan. Vervolgens werd het tijdstip van overlijden dat genoteerd was door een arts vergeleken met de data uit het horloge.

Het NFI wil in de toekomst meer onderzoek doen met deze technologie, bijvoorbeeld om te achterhalen of een lichaam verplaatst is na het overlijden.

Zakenkrant: Japanse groep wil investering Tesla in Nissan

YOKOHAMA – Een Japanse groep van toplieden wil dat de Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla gaat investeren in de noodlijdende Japanse automaker Nissan. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden.

Volgens de groep, die wordt geleid door voormalig Tesla-bestuurder Hiro Mizuno en wordt gesteund door de Japanse oud-premier Yoshihide Suga, zou Tesla geïnteresseerd zijn in het overnemen van Nissans fabrieken in de Verenigde Staten.

Eerder deze maand bevestigden Nissan en Honda officieel dat de geplande fusie tussen de twee Japanse autofabrikanten niet doorgaat. Nissan zou daardoor hard op zoek zijn naar een nieuwe partner waarbij de voorkeur van het bedrijf zou uitgaan naar een Amerikaanse bondgenoot. De Japanse groep hoopt nu dat Tesla, dat wordt geleid door miljardair Elon Musk, een strategische investeerder zal worden in Nissan. Volgens de krant zijn verschillende bestuursleden van Nissan op de hoogte van het plan.

Naast een investering van Tesla omvat het plan ook de mogelijkheid van een minderheidsinvestering door het Taiwanese Hon Hai Precision Industry, beter bekend als Foxconn. Foxconn, dat onder meer de iPhones voor Apple maakt, liet eerder al doorschemeren interesse te hebben om het belang van 36 procent van de Franse automaker Renault in Nissan te kopen. Het nieuws zorgde voor opluchting bij Nissan-beleggers. Het aandeel werd vrijdag op de beurs in Tokio 9,5 procent hoger gezet.

Bijna kwart minder winkels failliet in laatste kwartaal 2024

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in de detailhandel is in de laatste drie maanden van vorig jaar met bijna een kwart gedaald. Dat komt naar voren uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag heeft gepubliceerd. Volgens het statistiekbureau werden in het vierde kwartaal 90 bedrijven in deze sector failliet verklaard, tegen 117 een jaar eerder.

De failliete winkels vormen 9 procent van het totale aantal faillissementen in Nederland, dat met 14 procent toenam. Het aantal faillissementen in de detailhandel bereikte een piek in het laatste kwartaal van 2023 met 117 bedrijven. Enkele bekende winkelketens die recent verdwenen zijn Blokker, Big Bazar, Bristol en BCC.

Ondanks de afname zijn detailhandelaren begin dit jaar negatiever over het economische klimaat. Bijna 10 procent verwacht een verslechtering van de omstandigheden in het eerste kwartaal. Hiermee zijn ze negatiever dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer, aldus het CBS.

Omzetcijfers

Het CBS maakte ook omzetcijfers uit de detailhandelsbranche bekend. Nederlandse winkeliers zagen hun opbrengsten in oktober tot en met december met 1,9 procent stijgen.

Bedrijven in voeding en genotmiddelen behaalden 2,7 procent minder omzet dan in dezelfde periode in 2023. Supermarkten zagen de opbrengsten met 4 procent dalen. De omzet van speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, steeg juist met 6,1 procent.

Online verkoop

Verkopers van non-foodartikelen zetten eind 2024 meer om, 4,4 procent. Onder andere doe-het-zelf-, keuken- en vloerzaken droegen daaraan bij. Winkels met meubels en verlichting noteerden een lagere omzet.

De onlineomzet steeg eind vorig jaar. Vooral winkels die uitsluitend online verkopen zagen hun omzet met ruim 9 procent toenemen. Ondernemers met zowel online- als fysieke winkels zetten 2,3 procent meer om dan een jaar eerder.

Vrachtwagen verliest aluminiumplaten op A17, auto’s beschadigd

A17

OUD GASTEL – Tussen de tien en vijftien auto’s zijn vrijdagochtend op de A17 bij Oud Gastel (Noord-Brabant) beschadigd geraakt, nadat een vrachtwagen er een “flinke lading” aluminiumplaten had verloren.

Niemand raakte gewond, wel is er veel materiële schade, zoals lekke banden, aldus de politie.

Het ongeval gebeurde op de snelweg in de richting van Roosendaal. De snelweg was snel weer open.

De politie is op zoek naar de vrachtwagen die de platen verloor. Van die vrachtwagen is nog geen omschrijving bekend.

Netanyahu belooft Hamas wraak voor overdragen onbekend lichaam

TEL AVIV – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat Hamas de “volle prijs” zal betalen voor het overdragen van een onbekend lichaam in plaats van dat van gijzelaar Shiri Bibas. Hij spreekt in een video van een “wrede en kwaadaardige” schending van het bestand.

“We zullen vastberaden handelen om Shiri thuis te brengen, samen met al onze gijzelaars, zowel levend als overleden.” Hamas gaf donderdag vier lichamen vrij. Volgens het Israëlische leger blijkt uit een identificatieproces dat het om drie gijzelaars en een onbekend persoon gaat. Netanyahu beweert dat Hamas het lichaam van een Gazaanse vrouw heeft gegeven. “De wreedheid van de Hamas-monsters kent geen grenzen”, verklaart de premier.

Hamas heeft sinds het ingaan van het bestand op 19 januari negentien levende Israëlische gijzelaars vrijgelaten in ruil voor meer dan 1100 Palestijnen in Israëlische gevangenschap. Donderdag werden voor het eerst stoffelijke resten overgedragen. Zaterdag worden naar verwachting zes levende gijzelaars vrijgelaten en volgende week volgt de overdracht van de lichamen van nog eens vier gijzelaars, maakte het kantoor van Netanyahu eerder bekend.

Lichaam overgedragen door Hamas is niet van moeder Kfir en Ariel

JERUZALEM – Het lichaam van de vrouw dat Hamas had overgedragen samen met de lichamen van de kleine kinderen Kfir en Ariel Bibas is niet van hun moeder, Shiri Bibas.

Dat zegt het Israëlische leger.

Het lichaam is niet geïdentificeerd, aldus het Israëlische leger.

De lichamen van de twee kinderen zijn wel geïdentificeerd, evenals dat van een man, wiens lichaam tegelijk met de andere drie werd overgedragen.

PostNL: wij willen geen staatssteun maar vergoeding

DEN HAAG – PostNL benadrukt dat zijn verzoek om een tijdelijke financiële bijdrage niet moet worden opgevat als een verzoek om staatssteun. “Wij voeren een wettelijke taak uit voor de Nederlandse overheid. Deze is verlieslatend geworden. Dan kun je op basis van de wet een vergoeding vragen”, stelt Maurice Unck, directeur MailNL bij het post- en pakkettenbedrijf, tegen het ANP.

In verschillende andere landen ontvangen postbedrijven volgens hem ook al overheidsbijdragen om de Universele Postdienst (UPD) daar betaalbaar te houden. In Nederland was dat tot nu toe niet nodig, maar dat zou in de ogen van Unck niet wegnemen dat er wel “een wettelijke basis” voor is.

Volgens PostNL is de postbezorging verlieslatend geworden omdat Nederlanders steeds minder brieven versturen en ontvangen. Daarom wil het postbedrijf dit jaar en volgend jaar in totaal 68 miljoen euro steun om de postbezorging in de huidige vorm in stand te kunnen houden.

Nuance

Het ministerie van Economische Zaken zei in een eerste reactie nee tegen het verzoek van PostNL. Volgens een verklaring van het ministerie is steun “nu niet aan de orde”.

Unck zegt het commentaar van het ministerie “genuanceerder” te interpreteren. Hij wijst erop dat PostNL de overheid heeft verzocht de aanvraag voor een financiële bijdrage met spoed in behandeling te nemen. “Dat hoeven ze niet in een dag te doen. Wij verwachten ergens in de komende maanden een gedegen antwoord. In de tussentijd blijven we in gesprek.”

Verlies

Als de overheid niet snel met geld komt, betekent dit volgens Unck niet dat de postbezorging stilvalt. “Maar dan is de postdienstverlening voor ons dus verlieslatend.” Unck wil niet vooruitlopen op het scenario dat de gevraagde vergoeding voor PostNL helemaal uitblijft.

Uiteindelijk wil PostNL dat de overheid de Postwet aanpast, zodat het bedrijf bijvoorbeeld langer kan doen over het bezorgen van de post. Dat zou voor het bedrijf schelen in de kosten. In veel andere Europese landen wordt de bezorgtermijn volgens de onderneming ook versoepeld.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) die toezicht houdt op de uitvoering van de UPD, wil geen commentaar geven. “Dit gaat om een subsidieaanvraag bij het ministerie. De ACM is hier nu niet bij betrokken dus de ACM kan hier nu ook niet op reageren.” De toezichthouder werkt nog aan enkele onderzoeken over de postmarkt. Deze zijn naar verwachting in het voorjaar klaar. “We kunnen nu niet vooruitlopen op de uitkomsten van die onderzoeken.”

Ministerie zegt nee tegen verzoek PostNL om staatssteun

DEN HAAG – Het ministerie van Economische Zaken zegt nee tegen het verzoek van PostNL om tientallen miljoenen euro staatssteun. Volgens een verklaring van het ministerie zijn “tijdelijke of definitieve maatregelen waar PostNL om verzoekt zoals overheidssteun” nu “niet aan de orde”.

“⁠Zoals bekend werkt het ministerie van Economische Zaken maatregelen uit voor de toekomst van de postmarkt op basis van diverse onderzoeken die nog lopen. Bijvoorbeeld vanuit toezichthouder ACM”, legt het ministerie uit. “⁠Op verzoek van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is afgelopen oktober afgesproken dat er tot de afronding daarvan geen onomkeerbare stappen worden genomen.”

Volgens PostNL is de postbezorging verlieslatend geworden omdat Nederlanders steeds minder brieven versturen en ontvangen. Daarom wil het postbedrijf dit jaar en volgend jaar in totaal 68 miljoen euro steun om de postbezorging in huidige vorm in stand te kunnen houden. Dat zou net zo lang nodig zijn tot de overheid de Postwet aanpast en bijvoorbeeld de wettelijke bezorgtermijn oprekt naar meerdere dagen.

Maar minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken besloot vorig jaar af te zien van een voorstel over de verruiming van de bezorgtijd. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer zag hierin geen oplossing. Destijds heeft Beljaarts volgens de nieuwe verklaring van het ministerie “ook aangegeven begrip te hebben voor de verslechterende situatie op de postmarkt, maar dat binnen mogelijke oplossingen daarvoor staatssteun sowieso niet de voorkeur heeft”.

Marktwaakhond VS opent onderzoek naar ‘censuur’ door techconcerns

WASHINGTON – De Amerikaanse marktautoriteit FTC wil een onderzoek openen naar technologiebedrijven die gebruikers mogelijk “censureren”. De toezichthouder vraagt mensen die bijvoorbeeld van sociale media zijn geweerd of van wie berichten minder goed vindbaar waren om commentaar, maakt de onlangs aangetreden voorzitter Andrew Ferguson bekend.

De openbare consultatie over “censuur door tech” komt na jarenlange klachten van Republikeinen, onder wie de Amerikaanse president Donald Trump, over vermeende vooringenomenheid van internetplatforms tegen rechtse of conservatieve geluiden. Trump zelf werd na de bestorming van het Capitool in januari 2021 verbannen van het toenmalige Twitter (nu X), Facebook en YouTube om zijn rol bij de rellen. Inmiddels is hij weer welkom op de platforms.

Volgens Ferguson, die door Trump werd benoemd tot voorzitter, is “censuur door technologieplatforms niet alleen on-Amerikaans, maar mogelijk ook illegaal”. Een verzoek om commentaar van het publiek op een kwestie is vaak een opmaat naar een diepgaander onderzoek door de Amerikaanse markttoezichthouder.

Taken

De FTC heeft de taak om kartel- of monopolievorming op de Amerikaanse markt te voorkomen en consumentenrechten te beschermen. Maar een zaak van de toezichthouder over het verwijderen van bepaalde posts of accounts op sociale media is relatief onontgonnen terrein.

Ferguson gaf in een interview met nieuwszender FOX Business aan door te gaan met rechtszaken om vermeend monopolistisch gedrag tegen techbedrijven Amazon en Meta, ondanks de toenadering die topmannen van grote techconcerns zochten tot Trump.

“Ik denk dat heel Big Tech onder een vergrootglas blijft liggen. Ik kan alleen spreken voor de Federal Trade Commission. We hebben zaken lopen rond Amazon en Meta”, zei Ferguson. “Die zijn heel belangrijk. Ik ben van plan ze te vervolgen, zodat we Big Tech het vuur na aan de schenen blijven leggen.”

Geweerde islamitische predikers mogen toch Nederland in

David van Weel
ANP

DEN HAAG – Drie islamitische sprekers die door de ministers David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) de toegang tot Nederland was ontzegd, mogen toch ons land in. De rechtbank in Den Haag heeft donderdag een streep gezet door het besluit van de ministers. Zij hebben volgens de rechtbank “onvoldoende deugdelijk gemotiveerd dat, en waarom, drie buitenlandse sprekers op Ramadan Expo 2025 een bedreiging van de openbare orde vormen”.

Faber en Van Weel maakten woensdag bekend dat de buitenlandse sprekers niet toegelaten zouden worden in Nederland. Reden daarvoor waren onder meer de “verwerpelijke uitspraken” die zij hebben gedaan over vrouwen en homoseksuelen. Ook spraken ze “bagatelliserend” over seks met minderjarigen, en ontkende een van hen de terroristische aanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023.

De rechtbank verwijst in haar vonnissen naar de bevindingen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) over de sprekers. Voor twee van hen zag de NCTV onvoldoende bewijs waaruit zou blijken dat zij voldoen aan de criteria voor een extremistische spreker. Over een derde spreker zegt de NCTV dat deze desinformatie verspreidt en daden van terrorisme ontkent door de terroristische aanval van Hamas te ontkennen. Zijn uitspraken moeten echter “in de context worden geplaatst van de Gaza-oorlog en van het bredere Palestijns-Israëlische conflict waarin beide partijen desinformatie verspreiden en geweld inzetten tegen burgers”.

De Ramadan Expo vindt plaats op 22 en 23 februari in de Jaarbeurs in Utrecht.

×