Clicky

zondag 4 mei 2025 - 22:05 uur
Home Blog Pagina 153

Aanrijding met twee vrachtwagens op A16 [+foto’s]

Foto: SQVision

PRINSENBEEK – Op de A16 bij knooppunt Zonzeel zijn dinsdagochtend twee vrachtwagens betrokken bij een ongeval.

Meerdere hulpdiensten, waaronder de ambulance en brandweer, zijn onderweg, meldt Rijkswaterstaat.

Verkeer richting Rotterdam heeft ruim 30 minuten vertraging en daarom heeft Rijkswaterstaat vanaf knooppunt Galder een omleiding ingesteld.

Boete AFM voor SBM Offshore rond omkoopaffaire fiks lager

DEN HAAG – SBM Offshore krijgt een veel lagere boete voor het te laat informeren van beleggers over de gevolgen van omkopingszaken in Brazilië. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legde in 2019 een boete van 2 miljoen euro op, maar na verzet door de maritiem dienstverlener hebben rechters de geldstraf verlaagd naar 675.000 euro.

De kwestie vloeit voort uit een groot corruptieschandaal bij SBM Offshore. Handelsagenten betaalden namens de Nederlandse bouwer van drijvende olieplatformen steekpenningen om lucratieve opdrachten binnen te halen van staatsoliebedrijven, onder andere in de voor SBM Offshore belangrijke markt Brazilië.

Volgens de AFM kwam bij SBM Offshore tussen 2012 en 2014 meerdere keren informatie binnen over mogelijke omkoping in Brazilië, die het beursgenoteerde bedrijf niet direct deelde met de buitenwereld. Volgens de toezichthouder ging het in vier gevallen om voorwetenschap, oftewel belangrijke kennis die bedrijven direct moeten delen met beleggers omdat die invloed kan hebben op de beurskoers. Het is illegaal om voorwetenschap achter te houden.

Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven vindt dat SBM Offshore in slechts één geval te laat was met het informeren van beleggers. De verlaging van de boete is definitief, omdat het college de eindrechter is in deze zaak.

De AFM vond onder andere dat SBM Offshore in 2012 en 2014 te laat informatie deelde over mogelijk onrechtmatige verkooppraktijken van handelsagenten in Brazilië. Volgens de toezichthouder had de buitenwereld daar direct informatie over moeten krijgen, omdat de kans bestond dat ze later schuldig zouden worden bevonden aan omkoping. Maar het CBb is het niet met de AFM eens. Er is volgens de rechtbank te weinig bewijs dat SBM Offshore destijds al had kunnen verwachten dat de Braziliaanse autoriteiten daadwerkelijk omkoping zouden vaststellen. Wel ging het bedrijf in de fout toen het dagen duurde voordat duidelijk werd dat SBM Offshore was uitgesloten van mogelijke opdrachten in Brazilië, vindt het CBb.

De omkoopaffaires in Brazilië, Equatoriaal-Guinea en Angola hebben SBM Offshore honderden miljoenen euro’s gekost aan boetes en schikkingen. Die betaalde het bedrijf in de Verenigde Staten, Nederland, Brazilië en Zwitserland. Twee voormalige topbestuurders van het bedrijf kregen ook een celstraf.

Raad van Commissarissen Havenbedrijf Moerdijk versterkt met twee nieuwe leden

MOERDIJK – Met ingang van 1 februari 2025 is de Raad van Commissarissen (RvC) van Havenbedrijf Moerdijk versterkt met Ehssane Gounou en Roderick de la Houssaye. Hun benoeming volgt op het aftreden van J.F.M. van Dijk per 1 oktober 2024 en de uitbreiding van de RvC van drie naar vier leden. De uitbreiding is bedoeld om de expertise binnen het toezichtsorgaan te versterken op het gebied van logistiek en energie. De benoeming van Gounou en De la Houssaye door de aandeelhouders van het havenbedrijf – de provincie Noord-Brabant en gemeente Moerdijk – sluit hier naadloos op aan.

Voorzitter van de RvC, dr.ir. Peter van Laarhoven, is verheugd over de komst van de nieuwe commissarissen: “Met hun brede kennis en ervaring dragen zij bij aan de verdere ontwikkeling van Havenbedrijf Moerdijk als duurzaam logistiek en industrieel knooppunt. We kijken uit naar hun bijdrage in de komende jaren.”

Sterke achtergrond in energie en logistiek

Ehssane Gounou (1984) heeft ruime ervaring in de energiesector en de publieke sector. Momenteel is zij Director Zakelijk bij Greenchoice, waar zij verantwoordelijk is voor de zakelijke markt en innovaties op het gebied van de energietransitie. Daarvoor vervulde zij verschillende leidinggevende functies bij Essent en was zij actief als strategie consultant bij RWE. Ook was ze actief als fractievoorzitter in haar woonplaats Oss en Statenlid in Noord-Brabant. Naast haar expertise in de energietransitie heeft zij een breed netwerk binnen de overheid en het bedrijfsleven. Dit is haar eerste commissariaatsfunctie.

Roderick de la Houssaye (1969) brengt uitgebreide ervaring mee in de logistieke sector. Hij was mede-oprichter en CEO van Nedcargo, een toonaangevend logistiek bedrijf gespecialiseerd in multimodale transportoplossingen. Daarnaast bekleedde hij diverse bestuurlijke en toezichthoudende rollen, waaronder bij brancheorganisatie Fenex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Deltalinqs. De RvC ziet in hem een deskundig toezichthouder met een scherp strategisch inzicht en brede blik op de logistieke sector.

Belangrijke rol in de toekomst van Havenbedrijf Moerdijk

Met de benoeming van Gounou en De la Houssaye versterkt de RvC zijn kennis op twee cruciale terreinen: de energietransitie en logistieke innovaties. Algemeen directeur van Havenbedrijf Moerdijk, ir. Paul Dirix kijkt uit naar de samenwerking: “Met de aanstelling van deze twee ervaren professionals naast onze huidige RvC-leden Vera Luijendijk en voorzitter Peter van Laarhoven, zijn we op volle sterkte voor de uitdagingen voor ons haven- en industriegebied en te werken aan verdere groei en verduurzaming.”

De benoeming van beide commissarissen is officieel ingegaan per 1 februari 2025 voor een periode van vier jaar.

Vraag naar uitzendkrachten loopt verder terug

AMSTERDAM – De vraag naar uitzendkrachten loopt verder terug. Volgens uitzendbrancheorganisatie ABU hebben uitzendkrachten in de eerste vier weken van het jaar bijna een tiende minder uren gedraaid dan een jaar eerder. Voor de uitzendbranche betekende dat een omzetdaling van 5 procent.

Het gaat om de grootste afname in maanden, als naar het aantal gewerkte uren wordt gekeken. Vooral in de administratieve sector en de techniek liep de vraag naar uitzendkrachten in de onderzochte periode terug. In de industrie was de terugval volgens ABU minder sterk en bleef de omzet gelijk.

Uitzendbureaus zien hun markt al langer krimpen. Vorige maand maakte ABU al bekend dat het aantal uitzenduren in heel 2024 met 8 procent was gedaald. Het was voor het derde jaar op rij dat het aantal uren in de uitzendbranche was teruggelopen. De afname was wel minder sterk dan in 2023.

Het laatste jaar dat het aantal gewerkte uren steeg, was 2021. Die groei kwam met name door het herstel van coronajaar 2020, het jaar daarvoor. Toen liep de economie als gevolg van lockdowns flinke schade op en kwamen veel uitzendkrachten zonder werk te zitten.

Hoge ambtenaar sociale zekerheid VS stapt op vanwege strijd met Musk

WASHINGTON – De hoogste ambtenaar op het Amerikaanse ministerie van Sociale Zekerheid stapt op, omdat ze weigert Elon Musks taskforce Department of Government Efficiency (DOGE) van informatie te voorzien.

Bronnen melden aan onder meer The Washington Post dat de ambtenaar, Michelle King, haar functie neerlegt na decennia bij het ministerie te hebben gewerkt.

DOGE zou volgens ingewijden hebben geprobeerd uitgebreide persoonlijke informatie te verkrijgen van Amerikanen die een bepaalde vorm van bijstand ontvangen. Het ministerie bezit bijvoorbeeld medische dossiers van mensen die arbeidsongeschikt zijn verklaard.

De taskforce van Musk, opgericht om verspilling, fraude en misbruik tegen te gaan, vroeg deze week ook toegang tot het zwaarbeveiligde systeem van de belastingdienst. Dat politici toegang krijgen tot de persoonlijke gegevens van belastingbetalers is “zeer ongebruikelijk”, schreef The Washington Post.

Kögel breidt uit naar Ierland en Groot-Brittannië met exclusieve verkooppartner Horizon Trailers

Andrew Freeney, Managing Director bij Horizon Trailers Ierland en VK

BURTENBACH/DUBLIN – Kögel Trailer GmbH heeft een exclusieve verkoopovereenkomst gesloten met Horizon Trailers, een in 2024 opgerichte onderneming in Dublin. Horizon Trailers zal de exclusieve distributie van de premium trailers van Kögel verzorgen in Ierland en Groot-Brittannië. Met deze samenwerking willen beide bedrijven het merk Kögel stevig in de markt zetten en een krachtig verkoop- en servicenetwerk opbouwen.

Uitbreiding naar de Ierse en Britse markt

Als onderdeel van zijn Europese groeistrategie heeft Kögel zich gericht op uitbreiding naar de Ierse en Britse markten. Na een grondige marktanalyse en succesvolle pilotorders werd in 2024 de samenwerking met Horizon Trailers geformaliseerd. Ondanks de jonge leeftijd van het bedrijf brengt Horizon Trailers tientallen jaren aan ervaring in de commerciële voertuigensector mee.

Ervaren team met ambitieuze doelen

Het team van Horizon Trailers bestaat uit experts op het gebied van verkoop, financiering en bedrijfsontwikkeling binnen de transportsector. Samen met Kögel streeft het bedrijf naar duurzame groei in zowel de verkoop van nieuwe voertuigen als de aftermarket-sector. Binnen enkele jaren wil de samenwerking een marktaandeel van minstens 10% in Ierland en Groot-Brittannië bereiken.

Om dit te realiseren zal Horizon Trailers een uitgebreid dealer- en servicenetwerk opzetten. De focus ligt op internationaal en binnenlands transport, farmaceutische logistiek, agrarische sector en voedingsmiddelenlogistiek. Het productaanbod omvat Kögel’s gekoelde trailers, gesloten trailers en schuifzeiltrailers. Hoewel de eerste inspanningen zich richten op de Ierse markt, wordt er tegelijkertijd gewerkt aan expansie in het Verenigd Koninkrijk.

“Wij zijn verheugd om als officiële distributeur van Kögel in Ierland en Groot-Brittannië aan deze reis te beginnen,” zegt Andrew Freeney, Managing Director van Horizon Trailers. “Met onze uitgebreide expertise in de sector willen we de succesvolle introductie van Kögel in deze markten garanderen. Ons doel is om een uitmuntende klantervaring te bieden, ondersteund door hoogwaardige producten en uitstekende service.”

Focus op klanttevredenheid

Het waarborgen van topkwaliteit producten, uitstekende beschikbaarheid van onderdelen en uitgebreide service is een prioriteit voor zowel Horizon Trailers als Kögel. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de bedrijven profiteren klanten van optimale ondersteuning en innovatieve transportoplossingen.

Belangrijke mijlpaal voor Kögel

Met de samenwerking met Horizon Trailers versterkt Kögel zijn positie op de Europese markt. “Deze exclusieve samenwerking is een belangrijke mijlpaal in onze uitbreidingsstrategie,” zegt Thore Bakker, CSO bij Kögel Trailer GmbH.

Econowind ontvangt één miljoen euro om diepzeescheepvaart wind in de XL-zeilen te geven

DEN HAAG – Het Nederlandse Econowind uit Zeewolde heeft één miljoen euro ontwikkelingskapitaal ontvangen van Invest International voor de ontwikkeling en het testen van hun 24-30 meter hoge VentoFoils XL. Dit zijn stalen windzeilen geïnspireerd op luchtvaarttechnologie en vergelijkbaar met vliegtuigvleugels. De VentoFoils worden op grote schepen geplaatst om de kracht van de wind te benutten en zo het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met wel 15 procent verminderen.

Econowind produceert al enkele jaren kleinere VentoFoils voor de kustvaart, met dit nieuwe product kan het bedrijf de diepzeemarkt ontsluiten en de groei tot een wereldspeler in groene scheepvaart versnellen. De eerste van twee prototypes met de XL-variant zullen over ongeveer twee jaar worden uitontwikkeld en getest. Naast het ontwikkelingskapitaal verstrekt Invest International ook exportfinanciering aan Econowind.

Bewezen succes

Econowind produceert al enkele jaren 10 en 16 meter hoge VentoFoils voor de kustvaart. Daarnaast komen nu dus de Ventofoils XL op de markt: grotere zeilen van 24 tot 30 meter voor de diepzeevaart. In deze markt zijn wereldwijd 50.000 schepen actief. Zij zijn vaak langere tijd op zee waardoor ze meer brandstof verbruiken. De grotere zeilen zullen relatief nog meer brandstof besparen en een nog grotere, positieve impact op het milieu creëren. De VentoFoils XL worden ontworpen en gemaakt in Zeewolde en zullen wereldwijd op schepen worden toegepast.

Twee prototypes

Het project waarvoor de financiering bedoeld is, omvat het initiële ontwerp en de ontwikkeling, gevolgd door de constructie van twee prototypes. Deze zullen strenge tests ondergaan, zowel op het land als op zee, om de prestaties en veiligheid te beoordelen. Een basis om goedkeuring van regelgevende instanties voor de toepassing te verkrijgen. Hoewel de oplevering van het project voor de zomer van 2027 gepland is, is Econowind al in gesprek met verschillende potentiële klanten.

Michiel Slootweg, Director Private Sector bij Invest International: “Als scale-up met innovatieve Nederlandse technologie die bijdraagt aan de verduurzaming van de scheepvaart past Econowind perfect in ons portfolio. Met partners als scheepswerf Damen en klanten onder de tien grootste rederijen wereldwijd, is Econowind goed gepositioneerd voor wereldwijde uitrol. Deze internationale kansen zijn mede een reden voor ons om hier met ontwikkelingskapitaal in te stappen. Het is kapitaal dat traditionele financiers vaak niet in huis hebben als een nieuw product ontwikkeld en getest moet worden, maar waarmee wij juist een product vleugels kunnen geven.”

Frank Nieuwenhuis, oprichter en CEO van Econowind: “Met dit ontwikkelingskapitaal kunnen wij versneld onze pijlen richten op de diepzeemarkt. Nu we meer dan 100 zeilen geleverd en in productie hebben voor kleinere zeeschepen is de tijd aangebroken voor de VentoFoil XL. Hiermee kunnen we de brandstofefficiëntie ook binnen de diepzeemarkt verbeteren en de CO2-uitstoot verlagen. De belangstelling uit de markt is groot en het marktpotentieel enorm. Met windvoortstuwing keert de scheepvaart terug naar haar oorsprong.”

Frank Nieuwenhuis

Voor deze financiële transactie heeft Invest International nauw samengewerkt met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), om precies te zijn met de Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) en Horizon Flevoland. Zij hebben in 2 miljoen euro aan eigen vermogen verstrekt aan Econowind.

De financiering van Invest International sluit aan bij het willen bijdragen aan de vergroening van de water- en maritieme sector met een focus op de scheepvaart. Nog altijd wordt meer dan 90 procent van de goederen wereldwijd over zee vervoerd en de scheepvaart is verantwoordelijk voor 2,5 procent van de mondiale CO2-uitstoot.

Gesprekken tussen diplomaten Rusland en VS begonnen in Riyad

RIYAD – In Saudi-Arabië zijn de gesprekken tussen Amerikaanse en Russische delegaties begonnen.

Washington en Moskou hebben topdiplomaten naar de Saudische hoofdstad Riyad gestuurd om te onderhandelen over de oorlog in Oekraïne en het herstel van de relatie tussen de VS en Rusland.

De Amerikaanse delegatie bestaat uit onder anderen de minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio, nationaal veiligheidsadviseur Mike Waltz en Midden-Oostengezant Steve Witkoff. Minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov en topadviseur Joeri Oesjakov zijn namens Rusland in Riyad.

Het is voor het eerst sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in november 2022 dat er gesprekken tussen Rusland en de VS op dit niveau worden gevoerd.

TIP Benelux introduceert TIP Truck Lease

ROTTERDAM – Na jarenlang marktleider te zijn in het lease en verhuur van trailers, breidt TIP Group haar activiteiten verder uit met TIP Truck Lease. Met 55 jaar ervaring in de transportsector zet TIP Benelux een belangrijke stap door zich het komende jaar volop te richten op de introductie en groei van trucklease, een reactie op de groeiende vraag uit de markt voor geïntegreerde truck-trailer combinaties.

Sterke positie als onafhankelijke, merk neutrale truck leaseaanbieder
Door de toenemende belangstelling voor one-stop-shop oplossingen voor zowel trucks als trailers, ziet TIP zichzelf als een sterke, bankonafhankelijke en merkneutrale speler in de markt. Met een diepgaande kennis van truckmobiliteit en de bijbehorende kostenstructuren biedt TIP advies op maat voor bedrijven die hun wagenpark willen optimaliseren.

“Met de introductie van TIP Truck Lease breiden we onze expertise uit naar de trucksector, zodat we bedrijven niet alleen kunnen voorzien van trailers, maar ook van de juiste trucks voor hun operationele behoeften,” zegt Paul Douma, Business Developer Trucks bij TIP Group. “Door de focus op duurzaamheid en flexibele oplossingen, kunnen we onze klanten volledig ontzorgen en helpen hun transportactiviteiten efficiënt en toekomstbestendig te maken.”

Marktleider in Europa

De afgelopen jaren nam de vraag naar trucks ruim toe in de branche. Er bleek al snel belangstelling te zijn voor de unieke combinatie van een one-stop-shop aanbieder voor truck en trailer combinaties. De uitbreiding naar trucklease is daarom een logische stap voor TIP om de bredere mobiliteitsbehoeften van haar klanten te vervullen en bedrijven te voorzien van flexibele leaseoplossingen die zowel op korte als lange termijn voordelen bieden.

Paul Douma vertelt: “TIP heeft in Europa een vloot van ongeveer 85.000 trailers en 8.000 trucks. Dankzij deze grote vloot, is er altijd materieel beschikbaar. We zijn in de Benelux vorig jaar gestart met een aantal trucks op voorraad. Al snel bleek dat hier veel vraag naar was en konden we vanuit onze Duitse collega’s extra trucks inzetten. Onze vloot bestaat ondertussen uit diverse truckmerken zoals DAF, MAN en Volvo en gaat de komende tijd verder groeien. Is een klant op zoek naar iets anders, dan denken wij graag mee, we zijn namelijk merkneutraal en kunnen ieder merk aanbieden.”

Flexibele leaseoplossingen voor trucks en duurzame mobiliteit

TIP Truck Lease biedt een breed scala aan flexibele leasepakketten voor trucks, variërend van korte termijn lease tot lange termijncontracten. Dankzij de jarenlange ervaring en uitgebreide kennis van truckexploitatie, kan TIP klanten ondersteunen bij het kiezen van de juiste truck voor de juiste behoeften, wat bijdraagt aan een optimale Total Cost of Ownership (TCO) en een hogere uptime van voertuigen.

Naast flexibele leaseopties biedt TIP Truck Lease volledige ontzorging. Niet alleen op het gebied van onder andere onderhoud, reparaties en verzekeringen, maar ook van fleetmanagement. Dit omvat digitalisering, adviesdiensten en de kennis en expertise van trucks. TIP helpt bedrijven met het beheer en de optimalisatie van hun truckvloot, zodat zij zich kunnen concentreren op hun core business.

E-trucks

In reactie op de energietransitie biedt TIP bovendien flexibele leaseoplossingen voor
Zero Emission Trucks, waarmee bedrijven hun vloot kunnen elektrificeren en tegelijkertijd voldoen aan de steeds strengere milieuwetgeving.

In een eerder artikel legde Paul Douma uit: “Door flexibele leasecontracten aan te bieden, kunnen we vervoerders de mogelijkheid bieden om de nieuwste elektrische trucks full service te testen en op pilot basis in te zetten zonder grote investeringen vooraf. Dit geeft ze de mogelijkheid om te ontdekken of de oplossing in hun logistieke model past en om de technologie te leren kennen. Daarnaast bieden we ook de gelegenheid om moderne dieseltrucks te leasen met de optie om deze, wanneer de wet- en regelgeving dit vereist, om te ruilen voor een e-truck. Dit geeft vervoerders de flexibiliteit om geleidelijk over te stappen en de mogelijkheid om te investeren op een voor hun passend moment.”

Oud-VVD-leider Frits Bolkestein overleden

DEN HAAG – Oud-VVD-leider Frits Bolkestein is overleden. Dat bevestigt zijn partij na berichtgeving door de NOS. Bolkestein werd 91 jaar.

De in 1933 in Amsterdam geboren Bolkestein ging in 1978 namens de VVD de Kamer in, na een carrière bij Shell. Hij was in de jaren tachtig staatssecretaris van Economische Zaken in het eerste kabinet-Lubbers. Na een korte terugkeer in de Tweede Kamer werd hij minister van Defensie. In 1990 volgde hij Joris Voorhoeve op als partijleider van de VVD.

Bolkestein stond vooral bekend om zijn rol in het eerste paarse kabinet: Kok I. Als VVD-leider ging hij de Kamer in, waar hij de liberale fractie leidde. Hij was scherp op het kabinet en voer een rechtse koers. Zijn kritische opstelling tegen het paarse kabinet (van PvdA, VVD en D66) leverde de VVD bovendien verkiezingswinst op. Overigens speelde Bolkestein ook een belangrijke rol bij de moeizame totstandkoming van dat historische kabinet, zonder de christendemocraten.

Bolkestein bezigde voor zijn tijd relatief conservatieve standpunten. Hij werd ook als pionier gezien: begin jaren negentig kaartte hij problemen met integratie van minderheden aan, en startte daarmee het debat over dit onderwerp. Hij vond ook dat de islam moeilijk te verenigen is met westers liberalisme. Later verzette hij zich tegen de groeiende invloed van de Europese Unie.

Bolkestein had verder een opmerkelijke werkwijze: ook in zijn tijd als politicus schreef hij veel opiniestukken die de politieke agenda voor een deel bepaalden. Hoewel hij zichzelf niet graag zag als intellectueel, werd hij door anderen wel zo genoemd.

De nacht van 4 op 5 mei 1997 werd de ‘Nacht van Bolkestein’ genoemd. Als coalitiefractie verzette de VVD zich tegen uitbreiding van de NAVO in Midden- en Oost-Europa. De liberalen vonden dat er niet aan genoeg voorwaarden was voldaan. Via een motie stelde Bolkestein voor dat de NAVO alleen mag uitbreiden onder strenge voorwaarden. Daarmee deelde de liberaal een tik uit aan het paarse kabinet, inclusief partijgenoot Voorhoeve, destijds minister van Defensie. De motie haalde geen meerderheid.

Vlak voor het einde van de eeuw werd Bolkestein Eurocommissaris, verantwoordelijk voor de interne markt en fiscale zaken. Hij bekleedde deze functie tot november 2004. Door zijn inspanningen voor de Europese vrije markt zijn er twee richtlijnen naar hem genoemd. Gezien zijn kritische uitspraken over de EU was zijn rol hierin opmerkelijk. Hij verzette zich als Eurocommissaris wel tegen Turks lidmaatschap van de Unie.

VVD en GroenLinks-PvdA willen extra geld voor Oekraïne

DEN HAAG – VVD en GroenLinks-PvdA willen dat het kabinet extra geld vrijmaakt voor Oekraïne. De Tweede Kamer debatteert later dinsdag met het kabinet over de situatie in Oekraïne en de vredesonderhandelingen tussen Rusland en de VS.

Tijdens het debat met premier Dick Schoof dienen de coalitie- en oppositiepartij een motie in waarin om extra geld wordt gevraagd. Volgens VVD en GroenLinks-PvdA is dat nodig om Oekraïne een sterke uitgangspositie te geven aan de onderhandelingstafel.

In de Kamer is brede steun voor hulp aan het door Rusland belaagde Oekraïne. Nederland heeft tot dusver een voortrekkersrol aangenomen als het gaat om hulp aan Kyiv. In de coalitie heeft de PVV al aangegeven tijdens het voorjaarsoverleg geen extra geld voor Oekraïne te willen vrijmaken.

De Amerikanen en Russen praten alleen over het beëindigen van het conflict, tot woede en frustratie van Oekraïne en Europa. In een later stadium van de onderhandelingen zouden ze er wel bij betrokken worden, aldus de Amerikanen. De Europeanen zouden een troepenmacht moeten leveren om de vrede te bewaken.

Dat PVV-leider Geert Wilders al heeft laten weten tegen deelname van Nederlandse militairen aan zo’n troepenmacht te zijn, vindt GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans “onverantwoord”. Tegen het NOS Radio 1 Journaal zegt hij dat uitzending van militairen niet kan zonder steun van de grootste regeringspartij. “Dan weet de regering niet waar ze aan toe is”, aldus Timmermans. “Dan is ook voor de buitenwereld onduidelijk waar Nederland staat.”

Oud-staatssecretaris Van der Doef (PvdA) overleden

DEN HAAG – Oud-staatssecretaris Jaap van der Doef (PvdA) is overleden. Volgens een rouwadvertentie in de Volkskrant overleed hij afgelopen zaterdag op 90-jarige leeftijd.

Van der Doef begon in 1973 als Kamerlid en werd in 1981 staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Van Agt II. Later werd hij burgemeester van Vlissingen.

Na zijn burgemeesterschap leidde hij de organisatie voor verkeersveiligheid 3VO, het latere Veilig Verkeer Nederland.

350 miljoen euro voor grote batterij in Vlissingse haven

AMSTERDAM – Ontwikkelaars van een groot energieopslagproject in de haven van Vlissingen hebben 350 miljoen euro opgehaald. Daarmee willen ze een batterijsysteem bouwen dat vanaf 2027 evenveel stroom kan op- en ontladen als 200.000 huishoudens verbruiken. Daarmee wordt dit het grootste batterij-energieopslagsysteem van Nederland, melden opslagbedrijf Lion Storage en investeerders.

Het systeem, dat Mufasa gaat heten, gebruikt batterijen van het Amerikaanse bedrijf Tesla, de Megapacks XL. Energieleverancier Eneco zet het batterijsysteem in om het aanbod en de vraag naar stroom beter op elkaar af te stemmen.

Bij de overstap naar duurzame energiebronnen zoals windmolens en zonnepanelen lopen de momenten waarop veel stroom wordt geleverd en gevraagd vaker uit de pas dan bij fossiele centrales. Mufasa, dat een aansluiting op het hoogspanningsnet van een kolencentrale vervangt, moet een oplossing bieden voor de energietransitie.

‘Aantrekkelijke investeringskans’

De Australische investeerder Macquarie Capital is de hoofdinvesteerder in Mufasa. Ook investeerders in Return, het bedrijf achter Lion Storage, en infrastructuurinvesteerder TINC steken geld in het project.

Volgens medeoprichter van Lion Storage Arno Hendriks laat de financiering voor het project zien dat energieopslag “ook een aantrekkelijke investeringskans biedt”.

FrieslandCampina buigt miljoenenverlies om in forse jaarwinst

AMERSFOORT – Na een miljoenenverlies in 2023 heeft FrieslandCampina vorig jaar weer een flinke winst geboekt. Het zuivelconcern zette in 2024 in op besparingen en verbeteringen in de productie. Ook zag het bedrijf een groeiende vraag naar consumentenmerken in Zuidoost-Azië en kindervoeding in China. Als gevolg daarvan bleef onder de streep 321 miljoen euro over, tegen een verlies van 149 miljoen euro in 2023.

FrieslandCampina zag de omzet vorig jaar wel met 1,1 procent dalen tot 12,9 miljard euro. Het bedrijf schrijft die afname toe aan wisselkoerseffecten. Als deze buiten beschouwing worden gelaten, steeg de omzet met 1,3 procent.

De hoeveelheid aangevoerde melk door leden nam af, met 3,4 procent tot iets meer dan 9 miljard kilogram. De daling komt volgens FrieslandCampina door een afname in het aantal leden. Het bedrijf merkt dat veel melkveehouders stoppen, onder meer door gebrek aan bedrijfsopvolging.

‘Goede weg’

De totale vergoeding die leden kregen voor hun geleverde melk steeg met 5,5 procent. Door de resultaten van FrieslandCampina keert het bedrijf nu een contante nabetaling uit aan de leden-melkveehouders. Die komt neer op 1,21 euro per 100 kilogram geleverde melk.

Topman Jan Derck van Karnebeek spreekt van “een jaar van transformatie”. “De resultaten over 2024 bewijzen dat we op de goede weg zitten en we zullen in 2025 en daarna hard blijven werken aan een toekomstbestendig en succesvol FrieslandCampina”, zegt hij.

Het bedrijf verwacht dit jaar nog eens 100 miljoen tot 150 miljoen euro aan kosten te besparen. Die wil FrieslandCampina gebruiken om de inflatie te compenseren en de winstgevendheid te ondersteunen. Daarnaast hoopt de onderneming voor het einde van het jaar de fusie met de Belgische branchegenoot Milcobel af te ronden.

Waarde export naar China vanuit Nederland weer hoger, vanuit Duitsland weer lager

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In 2024 nam de waarde van de Nederlandse export naar China met 7 procent toe, terwijl de Duitse export naar China met 8 procent in waarde afnam. In de laatste jaren nam de waarde van de Nederlandse export naar China gestaag toe, terwijl de Duitse exportwaarde in 2023 en 2024 afnam. Een afnemende export van Duitsland naar China heeft ook effect op de export van Nederland naar Duitsland. Dat meldt het CBS.

In 2022 nam de Duitse export naar China voor het laatst een beetje in waarde toe. In 2023 kromp deze export sterk en nam in 2024 verder af. De Nederlandse export naar China nam al deze jaren wel in waarde toe.

Ondanks de recente afname blijft de export naar China voor Duitsland belangrijker dan voor Nederland. Het aandeel van China in de totale Duitse goederenexport kromp van 7,6 procent in 2021 tot 5,7 procent in 2024. Het belang van China in de Nederlandse goederenexport nam juist toe, van 2,2 tot 2,8 procent. In omvang was de Duitse export naar China in 2021 nog 6,5 keer zo groot als de Nederlandse. In 2024 was dat minder dan vier keer.

In 2024 lag het volume van de Nederlandse export naar China ongeveer 10 procent hoger dan in 2021 en de Duitse export naar China circa 26 procent lager. Maar tussen 2023 en 2024 nam het volume van zowel de Nederlandse als de Duitse export naar China af. Voor Duitsland betekent dit dat de exportwaarde ook daalde, bij Nederland steeg deze nog, door hogere prijzen.

Groeiende Nederlandse machine-export, krimpende Duitse auto-export

Voor Nederland nam bijna alleen de export van machines, vooral gespecialiseerde machines zoals chipmachines, sterk in waarde toe sinds 2021. Machines zijn ook veruit de meest geëxporteerde goederen naar China.

In Duitsland is er vooral minder export van voertuigen naar China, vooral van personenauto’s. De Duitse machine-export nam licht in waarde af sinds 2021 en is nog steeds de grootste goederencategorie bij de Duitse export naar China.

Machine-export meestal van Nederlandse makelij

In 2024 werd er tot en met november voor 11,7 miljard euro aan machines vanuit Nederland uitgevoerd naar China. Dat is meer dan de uitvoerwaarde van alle andere soorten goederen samen. Van deze machines is 87 procent in Nederland gemaakt. De wederuitvoerwaarde was goed voor 0,9 miljard euro, terwijl de doorvoerwaarde 0,6 miljard euro bedroeg.

Lagere export van Duitsland naar China raakt ook Nederland

Een lagere export van Duitsland naar China heeft indirect ook invloed op de Nederlandse economie. In 2022 verdiende Nederland 1,8 miljard euro aan de indirecte export naar China via Duitsland. Dat is een afname ten opzichte van 2018 (2,2 miljard euro) en 2019 (1,9 miljard euro). Bijvoorbeeld, basischemie die in Nederland wordt gemaakt, wordt in Duitsland verder verwerkt tot nieuwe chemische producten en gaat daarna naar China. De bedrijfstak groothandel en handelsbemiddeling verdiende in 2022 het meest aan de indirecte export via Duitsland naar China: 254 miljoen euro. Daarna volgt de chemische industrie.

×