Clicky

zaterdag 19 juli 2025 - 03:14 uur
Home Blog Pagina 15

Eerste zelfrijdende bus in Nederland op de openbare weg

Foto: RET

ROTTERDAM – Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.

Vrijdag maakt de bus een eerste rit met een aantal genodigden. De lijnbus kan vanaf 1 augustus worden gebruikt door reizigers. In de tussentijd worden er nog tests gedaan.

De route van het metrostation naar de luchthaven is overzichtelijk. Het ritje van ongeveer tien minuten bevat weinig ingewikkelde verkeerssituaties en is daarom geschikt voor de automatisch rijdende bussen, leggen de initiatiefnemers uit. In de bus is nog wel een buschauffeur aanwezig. Die kan ingrijpen en de bus met de hand bedienen als dat nodig is.

“Het rijden met automatisch rijdende bussen is een belangrijke stap om ervaring op te doen met zelfrijdende systemen”, licht een woordvoerster van vervoerder RET toe. Het zal volgens de initiatiefnemers nog wel enige jaren duren voordat zelfrijdende voertuigen in een stad met andere voertuigen in het verkeer zelfstandig kunnen rijden. “Voorlopig zal het dienen als een aanvulling, de zogenaamde last mile, op het openbaar vervoer.”

Om dit soort bussen op den duur zelfstandig de weg op te sturen moet de techniek zich nog beter ontwikkelen. Ook is daarvoor aangepaste wet- en regelgeving nodig. “We moeten eerst van deze pilot leren voordat er verder doorontwikkeld kan worden”, vult de zegsvrouw aan.

Het is volgens haar voorlopig dan ook nog niet aan de orde om de bus zonder chauffeur aan boord te laten rijden. Daarvoor zou bovendien nieuwe toestemming nodig zijn van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die na uitgebreide testen goedkeuring heeft gegeven om met deze bussen op de openbare weg te rijden.

De proef met de zelfrijdende bussen op de openbare weg is een samenwerking van DAM Shuttles, RET, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente Rotterdam.

Fietser (19) omgekomen bij verkeersongeval in Eindhoven

EINDHOVEN – Bij een verkeersongeval op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven is in de nacht van donderdag op vrijdag een 19-jarige fietser uit Baarn om het leven gekomen. Een auto kwam rond 00.45 uur in botsing met de fietser.

Ook trof de politie een tweede man met letsel aan, een 22-jarige man uit Eindhoven. De politie gaat ervan uit dat hij niet in de auto zat en onderzoekt nog hoe hij die verwondingen heeft opgelopen. Deze man is naar het ziekenhuis gebracht.

Verkeersspecialisten van de politie doen op de plaats van het ongeval onderzoek naar de toedracht.

STL en UWV versterken samenwerking voor meer instroom in de sector

Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en UWV willen samen meer mensen – ook met een afstand tot de arbeidsmarkt – duurzaam aan het werk helpen in de sector transport en logistiek. Dat staat in het partnership dat zij onlangs ondertekenden. Hierin onderstrepen beide organisaties hun gedeelde ambitie om de arbeidsparticipatie te vergroten, werkloosheid te voorkomen en bij te dragen aan een vitale sector die Nederland draaiende houdt.

Kansen verzilveren

De arbeidsmarkt kampt met grote tekorten, terwijl veel mensen op zoek zijn naar werk. STL en UWV brengen deze werelden bij elkaar. Door hun netwerken, kennis en infrastructuur te bundelen, ontstaan meer succesvolle matches tussen werkzoekenden en werkgevers in de sector. STL: “De sector kent al langer een goede samenwerking met UWV, maar met dit partnerschap maken we die structureler en krachtiger. Zo kunnen we samen nog meer mensen perspectief op werk bieden én bijdragen aan een vitale sector.”

Samen voor een inclusieve arbeidsmarkt

De samenwerking richt zich op gerichte bemiddeling van werkzoekenden uit onder meer de WW, Wajong, WIA en Ziektewet. Ook zetten STL en UWV in op het voorkomen van werkloosheid door mensen die hun baan dreigen te verliezen tijdig van werk naar werk te begeleiden.

UWV: “De transport- en logistieksector biedt volop kansen. Door de samenwerking met de sector te intensiveren, kunnen we werkzoekenden beter begeleiden richting die kansen, en bedrijven helpen bij het vinden van geschikt personeel.”

Van ambitie naar actie

Het partnership loopt tot mei 2028. In deze periode werken STL en UWV intensief samen op zowel landelijk als regionaal niveau. Er wordt actief kennis gedeeld, aangesloten bij arbeidsmarktregio’s en gezamenlijk opgetrokken in landelijke en regionale bijeenkomsten en evenementen. De voortgang en resultaten worden halfjaarlijks besproken.

Trump kondigt invoerheffing van 35 procent voor Canada aan

WASHINGTON – De Verenigde Staten voeren vanaf 1 augustus een importheffing van 35 procent in op een deel van de producten uit Canada. Dat heeft president Donald Trump de Canadese premier Mark Carney laten weten in een brief, die hij publiceerde op Truth Social.

Volgens Trump is de maatregel een reactie op Canadese tegenheffingen. “In plaats van samen te werken met de Verenigde Staten, heeft Canada gereageerd met eigen tarieven”, schrijft hij. De brief aan Carney is de laatste in een reeks van meer dan twintig brieven die Trump deze week aan wereldleiders heeft gestuurd. Met alle landen die brieven hebben gekregen is het niet gelukt een handelsdeal te sluiten.

De nieuwe heffing geldt voor Canadese producten die buiten het handelsverdrag USMCA tussen de VS, Canada en Mexico vallen. Voor importen die wel onder dat akkoord vallen, blijven de bestaande uitzonderingen van kracht, zegt een Amerikaanse regeringsfunctionaris tegen persbureau Bloomberg.

51e staat van de VS

Ook blijven een lager tarief van 10 procent op energieproducten en hogere heffingen op onder meer metalen gehandhaafd. De plannen zijn nog niet formeel vastgelegd, waarschuwt de functionaris bij Bloomberg. Door deze opzet blijft de impact op de handelsrelatie met Canada aanzienlijk beperkter dan bij een algemene verhoging naar 35 procent.

Toch wijst de toon van Trumps brief erop dat hij zijn handelsoorlog met de noordelijke buur eerder wil opvoeren dan afbouwen. Eerder sprak hij publiekelijk de gedachte uit dat Canada “serieus zou moeten overwegen de 51e staat van de VS te worden”.

Export groeide licht in mei, ondanks ongunstige marktomstandigheden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Nederlandse goederenexport is in mei 2025 met 0,5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei is wel kleiner dan in april. Vooral de uitvoer van chemische producten en machines nam toe.

Daarentegen kromp de import van goederen in mei met 0,7 procent vergeleken met mei 2024. Nederland voerde vooral minder delfstoffen, voeding- en genotsmiddelen, machines en elektrotechnische apparaten in.

Exportherstel na diep dal in 2023

Na een langdurige periode van krimp in 2023 en het begin van 2024, laat de goederenexport sinds medio 2024 weer een bescheiden herstel zien. Toch blijft het groeitempo beperkt. In april 2025 bedroeg de exportgroei nog 1,5 procent, maar die zwakte in mei dus af naar 0,5 procent.

Exportradar: omstandigheden blijven ongunstig

Volgens de Exportradar van het CBS waren de omstandigheden voor de export in juli ongeveer net zo ongunstig als in mei. Het producentenvertrouwen in Duitsland en de eurozone verslechterde, al liet de Duitse industrieproductie na maanden van krimp weer een lichte groei zien.

De CBS Exportradar geeft inzicht in het internationale economische klimaat voor de Nederlandse exportsector. Factoren zoals vertrouwen in de industrie en de concurrentiepositie van Nederland spelen hierin een belangrijke rol.

Belang van goederenexport

De export van goederen vormt bijna driekwart van de totale Nederlandse export. Cijfers over de export van diensten worden door het CBS niet maandelijks gepubliceerd, maar volgen op kwartaal- en jaarbasis.

De cijfers over mei zijn voorlopig en kunnen in latere publicaties worden bijgesteld.

Dit jaar fors meer zwemlocaties met slechte waterkwaliteit

DEN HAAG – Dit jaar zijn er meer plekken waar je op de kwaliteit van het zwemwater moet letten. In 2025 hebben 176 locaties minstens één keer een veiligheidswaarschuwing gekregen. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 111, een stijging van bijna 60 procent. Dat blijkt uit een analyse van het ANP op basis van gegevens van Zwemwater.nl.

Op dit moment is voor 124 buitenzwemlocaties een waarschuwing of negatief zwemadvies van kracht, een verdubbeling ten opzichte van een maand eerder. Op twee locaties is zwemmen verboden en enkele locaties worden verder onderzocht.

Het gaat om plassen, meren of andere recreatiewateren waar bijvoorbeeld blauwalg is gevonden of waar te veel bacteriën in het water zitten. De kwaliteit van zwemwater kan verslechteren als het lang warm weer is.

Op 825 andere plekken kunnen mensen wel veilig verkoeling zoeken bij het warme zomerweer. Daar kan zonder gezondheidsrisico’s gezwommen worden.

Transportbedrijven kunnen sinds mei 2025 eenvoudiger deelnemen aan CBS-enquête Wegvervoer

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Transportbedrijven kunnen vanaf mei 2025 efficiënter gegevens aanleveren voor de CBS-enquête ‘Wegvervoer’. Dankzij een nieuwe koppeling met het Open Trip Model (OTM), een open source datastandaard uit de sector zelf, hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van het specifieke XML-formaat van het CBS. De nieuwe werkwijze bespaart tijd en kosten én verhoogt de kwaliteit van de aangeleverde data.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verzamelt via de enquête ‘Wegvervoer’ elk kwartaal gegevens van een steekproef onder transportbedrijven. Deze gegevens vormen de basis voor de jaarlijkse publicatie Goederenvervoer over de weg, die onder meer wordt gebruikt door Rijkswaterstaat en Eurostat.

Volgens Wilfred Zentjens van het CBS is het belangrijk bedrijven zo min mogelijk te belasten bij dataverzameling. In samenwerking met ondernemersorganisatie TLN, waar 4.300 transport- en logistiekbedrijven zijn aangesloten, is daarom gekozen voor aansluiting op OTM. “Deze standaard is breder inzetbaar en sluit aan bij wat bedrijven al gebruiken,” aldus Zentjens.

Wout van den Heuvel, coördinator digitalisering bij TLN, spreekt van een stap vooruit: “Onze leden zijn bekend met de CBS-enquêtes. Door nu gebruik te maken van OTM kunnen ze gegevens eenvoudiger, sneller en betrouwbaarder aanleveren.”

OTM is een open IT-standaard waarmee logistieke partijen elektronisch informatie met elkaar kunnen delen, zoals transportopdrachten, leveringsupdates of ritgegevens. Vanaf mei 2025 kunnen bedrijven via OTM ook hun vervoersgegevens direct aan het CBS verstrekken. Dit gebeurt op basis van een gezamenlijk ontwikkeld standaardbericht.

Voor bedrijven betekent dit minder administratieve lasten. Wie overstapt op de automatische koppeling via OTM hoeft niet langer handmatig vragenlijsten in te vullen. Bovendien kan de investering in de OTM-koppeling ook voor andere toepassingen in de keten worden hergebruikt.

Zowel CBS als TLN hopen dat de laagdrempelige integratie met OTM bedrijven over de streep trekt om volautomatisch data aan te leveren. “Dat verhoogt niet alleen het gebruiksgemak, maar ook de betrouwbaarheid van onze statistieken,” aldus Zentjens.

Het CBS benadrukt dat de privacy van bedrijven te allen tijde gewaarborgd is. Gegevens worden zodanig verwerkt dat ze nooit tot individuele ondernemingen te herleiden zijn.

Acht lichtgewonden bij botsing tussen trams in Rotterdam

Foto: ASMedia

ROTTERDAM – Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. “Dan moet je denken aan hechtingen.”

De twee trams reden op het Kruisplein in het centrum achter elkaar op hetzelfde spoor. Volgens de politie lijkt het erop dat de achterste trambestuurder te laat heeft geremd of niet genoeg afstand heeft gehouden, maar dat wordt nog onderzocht. Deze trambestuurder is aangehouden en er wordt gekeken of hij onder invloed heeft gereden, een standaardmaatregel.

Foto: ASMedia
Foto: ASMedia

Een eerste speekseltest is positief uitgevallen, nu moet bloedonderzoek uitwijzen of de bestuurder daadwerkelijk onder invloed reed. “De eerste test geeft een indicatie maar is niet gedetailleerd genoeg en minder betrouwbaar dan een bloedtest”, zegt de politiewoordvoerder. De bloeduitslag zal zo’n twee weken op zich laten wachten.

Vervoersmaatschappij RET laat weten geschrokken te zijn en mee te leven met de betrokkenen. De RET is een eigen onderzoek gestart naar de oorzaak van de botsing en heeft beide trambestuurders opgevangen. De bestuurder van de tweede tram mag niet werken zolang het politieonderzoek duurt, aldus een woordvoerder.

Door het ongeluk worden enkele tramlijnen omgeleid. Het Kruisplein blijft wel per tram bereikbaar. De RET verwacht dat alles in de loop van de ochtend weer normaal rijdt.

108 kilo cocaïne onderschept tussen lading bananen bij fruitbedrijf in Breda

Foto: Adobe Stock

BREDA – Bij een douanecontrole op woensdag 9 juli bij een fruitbedrijf in Breda is 108 kilo cocaïne ontdekt. De cocaïne, die verstopt was in een lading bananen, was afkomstig uit Ecuador en bestemd voor verder transport naar Spanje.

De verdovende middelen waren verstopt in houten blokken binnenin de pallets, onder de dozen met fruit.

Uiteindelijk bleek dat in alle pallets cilindervormige pakketjes met cocaïne zaten.

De Douane en politie werkten ter plaatse goed samen bij het veiligstellen en opruimen van de drugs.

FNV schort acties bij grondpersoneel KLM op tot na zomervakantie

Foto: Adobe Stock | pettys

UTRECHT – Vakbond FNV schort acties bij het grondpersoneel van KLM op tot na de zomervakantie. De afgelopen weken werden al tot tweemaal toe aangekondigde stakingen op Schiphol door de rechter verboden.

“De rechter is van mening dat staken tijdens de zomervakantie niet kan. Daar zijn we het niet mee eens, maar leggen ons daar voor nu bij neer”, zegt FNV-bestuurder John van Dorland in een verklaring. Na de vakantie volgen er volgens de bond waarschijnlijk wel acties. FNV vindt het laatste loonbod van KLM niet voldoende om weer te gaan onderhandelen over de cao.

Vorige week verbood de rechter in Amsterdam een staking die acht uur zou duren omdat die actie te ingrijpend zou zijn. Eerder werd door de rechter in Haarlem al een 24 uur durende actie verboden, eveneens omdat die staking te veel veiligheidsproblemen met zich mee zou brengen.

Gevolgen stakingsacties

Schiphol had gewaarschuwd voor chaotische taferelen als het KLM-grondpersoneel zo lang het werk zou neerleggen. Het ging daarbij onder meer om het risico dat er tijdelijk geen vliegtuigen meer zouden kunnen landen omdat er geen parkeercapaciteit is. Ook zouden door vluchtuitval veel reizigers kunnen stranden, die dan mogelijk in de terminal een nacht op veldbedden of stoelen zouden moeten doorbrengen.

Hoewel FNV zich neerlegt bij het besluit van de rechter, groeit de frustratie onder de 13.000 betrokken medewerkers volgens de bond. “Elke piloot krijgt 8000 euro compensatie deze zomer, terwijl het grondpersoneel net zo goed flexibel moet zijn, toch krijgen zij niets. Dat is gewoon niet uit te leggen”, zegt kaderlid Walter van der Vlies, zelf werkzaam als grondmedewerker voor KLM.

Nutella-maker Ferrero bevestigt overname moederbedrijf Kellogg’s

NEW YORK – Nutella-eigenaar Ferrero neemt het moederbedrijf van Kellogg’s over voor 3,1 miljard dollar, omgerekend ruim 2,6 miljard euro. Dat meldt het Italiaanse Ferrero, dat ook bekend is van Tic Tac, Kinder, Raffaello en Ferrero Rocher, nadat verschillende Amerikaanse media hierover eerder op donderdag al berichtten.

Ferrero breidt met de overname zijn positie op de lucratieve Amerikaanse markt verder uit. Volgens een verklaring betaalt Ferrero 23 dollar per aandeel Kellogg in contanten.

WK Kellogg ontstond twee jaar geleden bij de opsplitsing van Kellogg in een snackdivisie, Kellanova, en de ontbijtmerken die cornflakes en cruesli verkopen.

Ferrero heeft na de overname een diverser productaanbod, waardoor het bedrijf minder afhankelijk is van chocolade dat door gestegen cacaoprijzen duurder wordt.

Tweede Kamer akkoord met miljoenensteun aan scheepsbouwer Damen

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet kan door met het geven van een omvangrijk steunpakket aan het noodlijdende Damen Naval. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is hiermee akkoord.

Alleen SP, Forum voor Democratie, Partij voor de Dieren en DENK waren donderdag tijdens de stemming een andere mening toegedaan.

In de Kamerstukken worden de bedrijfsnaam en details over het pakket niet genoemd, om commerciële en veiligheidsredenen. Maar volgens ingewijden gaat het om Damen Naval.

Dat bedrijf is in financiële problemen gekomen door vertraging bij de bouw van Duitse fregatten. Het kabinet wil volgens ingewijden 270 miljoen euro steun verlenen via een overbruggingskrediet.

Het kabinet kan de steun geven zonder dat de Tweede Kamer vooraf heeft ingestemd. De Kamerleden kwamen terug van reces om te stemmen over de vraag of zij voldoende waren geïnformeerd. Kamerleden zijn eerder vertrouwelijk op de hoogte gesteld. De Kamercommissies Defensie en Economische Zaken gingen al akkoord met de gang van zaken.

Duitse exporteurs: geen handelsdeal met VS tegen ‘elke prijs’

BERLIJN – Duitse exportbedrijven willen niet dat de Europese Commissie tegen “elke prijs” een handelsdeal sluit met de Verenigde Staten. Volgens belangenorganisatie BGA moet er een deal komen die eerlijk is voor heel Europa. Momenteel lopen er onderhandelingen tussen Brussel en Washington over een handelsovereenkomst met een deadline op 1 augustus.

“Onze belangen moeten weergegeven worden in een overeenkomst met de VS”, aldus president Dirk Jandura van de BGA (Bundesverband Großhandel, Außenhandel, Dienstleistungen) donderdag in Berlijn. Hij zegt dat de tijd begint te dringen voor het sluiten van een deal.

Jandura benadrukt dat het essentieel is om de Europese markt verder te versterken, zodat de onderhandelingspositie van de EU verbetert in de gesprekken met de Amerikanen en de economische gevolgen van de invoerheffingen van president Donald Trump kunnen worden verminderd. Ook moeten volgens hem nieuwe handelsovereenkomsten met andere landen gesloten worden en bestaande afspraken vernieuwd worden.

Grootste handelspartner

De VS zijn de grootste handelspartner van Duitsland. Vorig jaar werd voor meer dan 161 miljard euro aan Duitse goederen naar de VS geëxporteerd. Dat is iets meer dan 10 procent van de totale Duitse goederenexport. Het gaat dan vooral om auto’s, bedrijfsmachines, chemicaliën en farmaceutische producten.

Het Duitse federale statistiekbureau maakte eerder deze week nog bekend dat de export naar de VS in mei op maandbasis met bijna 8 procent is gedaald, na een krimp van meer dan 10 procent in april.

Belastingdienst moet systemen vervangen en aanpassen vanwege privacy

DEN HAAG – De Belastingdienst moet twee systemen die worden gebruikt om de gegevens van burgers te verwerken, op den duur vervangen. Vier andere systemen moeten worden aangepast.

Persoonlijke gegevens van mensen zijn niet goed genoeg beschermd, oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens, de privacytoezichthouder.

Een van de systemen heet Informatiesjabloon. Medewerkers van de fiscus kunnen veel gegevens van burgers of ondernemers tegelijk opvragen. Die komen in een Excel-bestand.

Het probleem is volgens de waakhond dat de persoonsgegevens “buiten de beveiligde systemen van de Belastingdienst terechtkomen waarna de controle erop kwijt is”. Uit het combineren van data kan iemands seksuele geaardheid worden afgeleid, en dat hoeft de Belastingdienst niet te weten.

Een ander gewraakt systeem heet Klantbeeld Toezicht Applicatie. Daarin kunnen medewerkers van de Belastingdienst zien welke persoonsgegevens over iemand bekend zijn.

CPB in nieuwe raming iets somberder over economische groei

DEN HAAG – De Nederlandse economie staat er nog altijd goed voor, maar onzekerheid over met name de geopolitieke situatie remt investeringen af. Het Centraal Planbureau (CPB) gaat in een nieuwe raming uit van een economische groei van 1,7 procent dit jaar en 1,3 procent in 2026. Dat is iets gematigder dan in een eerdere raming in februari.

Het effect op de Nederlandse economie van gewapende conflicten en de handelsoorlogen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend, “vallen vooralsnog mee”, aldus het CPB. Maar de wereldhandel staat wel onder druk en de onzekerheid bij bedrijven en op de financiële markten is groot.

Dat de economie desondanks gematigd blijft groeien, is met name te danken aan de bestedingen van consumenten, geholpen door de toenemende koopkracht. Hoewel de inflatie aan de hoge kant blijft, stijgen de lonen momenteel harder dan het gemiddelde prijsniveau.

Staatsschuld omhoog

Het overheidstekort loopt dit jaar naar verwachting op naar 2,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp), een maatstaf voor de omvang van de economie. De komende jaren stijgt het tekort verder, doordat de overheidsuitgaven structureel harder stijgen dan de inkomsten. Daardoor gaat ook de staatsschuld omhoog.

Op de lange termijn dreigt de staatsschuld bij ongewijzigd beleid ver boven het in EU-verband afgesproken maximum van 60 procent van het bbp uit te komen. Door de vergrijzing lopen de uitgaven aan AOW en zorg alleen maar verder op. Het is een van de vraagstukken waarmee het volgende kabinet aan de slag moet, aldus het CPB. Met hogere defensie-uitgaven is dan nog niet eens rekening gehouden.

‘Stapeling van problemen’

Ook opgaven op het gebied van defensie, klimaat en stikstof kan het volgende kabinet niet langer voor zich uitschuiven, zegt CPB-directeur Pieter Hasekamp. Hij spreekt van een “stapeling” van problemen die om een oplossing vragen. “Het is van belang om nu keuzes te maken en te investeren in ons toekomstig verdienvermogen en brede welvaart.”

Het CPB is eerder dan gebruikelijk met zijn zomerraming gekomen. Dat heeft te maken met de val van het kabinet en de naderende verkiezingen. Deze raming wordt het uitgangspunt van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen die het CPB daarom vragen

×