Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 20:43 uur
Home Blog Pagina 144

Tesla flink lager op Wall Street na tegenvallende verkopen Europa

NEW YORK – Tesla is dinsdag flink minder waard geworden op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers verwerkten het bericht dat de Europese verkopen van de elektrische autofabrikant zijn gekelderd in januari. Uit gegevens van de Europese autobrancheorganisatie ACEA kwam naar voren dat er vorige maand 9945 Tesla’s zijn verkocht, tegen 18.161 een jaar eerder.

Het aandeel sloot 8,4 procent lager. Als gevolg van de koersval zakte de beurswaarde van Tesla onder de grens van 1 biljoen dollar. De verkoop van elektrische auto’s over de gehele linie in de Europese Unie zat juist flink in de lift, meldde ACEA dinsdag.

Beleggers hadden verder oog voor de chipsector, die onder druk staat door de vrees voor meer exportmaatregelen. Volgens persbureau Bloomberg is Trump van plan om de export van chips en chipapparatuur naar China verder te beperken. Ook zou de verkoop van chips van het Amerikaanse Nvidia aan China verder aan banden worden gelegd. Nvidia, de belangrijkste verkoper van AI-chips ter wereld, zakte 2,8 procent. Maandag verloor Nvidia, dat woensdag met cijfers komt, al ruim 3 procent.

Ook verwerkten beleggers cijfers over het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten. Dit is in februari het sterkst gedaald sinds augustus 2021, wat duidt op zorgen over de economie en onzekerheid over het beleid van de Amerikaanse regering. Consumenten zijn onder meer pessimistischer over de huidige en toekomstige arbeidsmarktomstandigheden. Ook houden zij sterker rekening met een recessie in het komende jaar.

De algehele stemming op Wall Street was door deze ontwikkelingen overwegend negatief. De Dow-Jonesindex steeg wel, met 0,4 procent tot 43.621,16 punten. De brede S&P 500 zakte 0,5 procent tot 5955,25 punten en de Nasdaq verloor 1,4 procent tot 19.026,39 punten. De techgraadmeter sloot maandag ook al ruim 1 procent lager.

Home Depot eindigde 2,8 procent hoger. De doe-het-zelfketen boekte afgelopen kwartaal iets meer omzet en winst dan verwacht. Het bedrijf zag daarbij de verkopen bij filialen die langer dan een jaar open zijn weer stijgen, na een daling in de afgelopen acht kwartalen.

Cryptobeurs Coinbase verloor 6,4 procent door de scherpe koersdalingen van digitale munten. Zo zakte de waarde van de bitcoin voor het eerst in meer dan een maand tijd onder de 90.000 dollar. Op 20 januari, de dag van de inauguratie van Trump, bereikte de bitcoin nog een record van meer dan 109.000 dollar.

FT: Oekraïne akkoord met grondstoffendeal met VS

WASHINGTON – Volgens de Financial Times heeft Oekraïne alsnog ingestemd met een grondstoffendeal met de Verenigde Staten. Kyiv wil met de overeenkomst over belangrijke mineralen de betrekkingen met de regering-Trump verbeteren. Een Oekraïense topfunctionaris vertelde tegen het Franse persbureau AFP dat Oekraïne akkoord is, omdat de Amerikanen ongunstige voorwaarden zouden hebben geschrapt.

President Donald Trump zei dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky later deze week naar Washington zou willen komen om het akkoord te ondertekenen. Zelensky had eerder nog Amerikaanse veiligheidsgaranties voor Oekraïne geëist, maar de Amerikanen veegden die optie van tafel. Trump wil toegang tot Oekraïense mineralen als vergoeding voor de miljarden dollars aan hulp die Oekraïne heeft gekregen onder de vorige Amerikaanse regering voor de strijd tegen de Russen.

De deal zou vrijdag in Washington kunnen worden ondertekend, verwachtte de anonieme Oekraïense functionaris. Regeringsfunctionarissen werken nog aan de details. De Amerikanen schrapten alle clausules “die ons niet aanstonden, in het bijzonder de 500 miljard dollar” die de mineralen de Verenigde Staten zouden moeten opleveren, zei de Oekraïense ingewijde.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent zei onlangs dat de mineralendeal een garantie van de VS is “om zwaar te investeren in de economische toekomst.” Hij sprak over een economische veiligheidsgarantie.

Stichting mag maatregelen Schiphol afdwingen, maar doet dat niet

DEN HAAG – De Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) mag afdwingen dat de Staat maatregelen neemt om geluidsoverlast rond Schiphol te beperken. Het kabinet wilde dat die mogelijkheid voorlopig van tafel ging, maar het gerechtshof in Den Haag ging daar dinsdag niet in mee. In de praktijk verandert er niets, omdat RBV niet van plan is de Staat tot actie te dwingen.

Op 20 maart vorig jaar zei de Haagse rechter dat het belang van de mensen die rond Schiphol wonen “stelselmatig” onder dat van luchtvaartbedrijven stond. Binnen twaalf maanden moest de Staat de regels handhaven. “Dit is voor de Staat onuitvoerbaar”, schreef minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV) in oktober in een brief. Maatregelen om geluidshinder tegen te gaan, wachten nog op goedkeuring van de Europese Commissie. Madlener verwacht in november van dit jaar de eerste stappen te kunnen zetten. Zijn uiteindelijke doel is om het aantal mensen met ernstige hinder rond Schiphol met 20 procent terug te dringen. De eerste maatregelen zijn erop gericht om daar 15 procentpunt van te halen.

Het kabinet is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van 20 maart, en wilde dat RBV tot de nieuwe uitspraak niet de mogelijkheid zou hebben om maatregelen af te dwingen. RBV was toch al niet van plan om maatregelen af te dwingen, mogelijk uit angst voor schadeclaims als de uitspraak van 20 maart in hoger beroep zou worden teruggedraaid. Luchtvaartbedrijven zouden een vergoeding van de stichting kunnen eisen als die de Staat had gedwongen om start- en landingsmomenten te schrappen. RBV ziet een “aanzienlijk risico voor haarzelf”, staat in de uitspraak van deze dinsdag.

ICT-beheerdienstverlener niet verantwoordelijk voor cyberaanval bij gemeente Hof van Twente

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft op 25 februari 2025 uitspraak gedaan in het hoger beroep dat de gemeente Hof van Twente heeft ingesteld tegen de vonnissen van de rechtbank Overijssel in de zaak tussen de gemeente enerzijds, en Switch IT Solutions B.V. en Dustin Group AB anderzijds over de cyberaanval bij de gemeente in 2020.

Net als de rechtbank komt het gerechtshof tot de conclusie dat de cyberaanval niet het gevolg is van fouten van Switch IT Solutions. Switch IT Solutions en haar moederbedrijf Dustin Group zijn daarom niet aansprakelijk voor de schade die de gemeente door de cyberaanval heeft geleden. De vorderingen van de gemeente worden daarom ook in hoger beroep afgewezen, meldt de rechtbank.

De gemeente heeft haar systeembeheer en aanverwante ICT-beheerdienstverlening na een Europese aanbestedingsprocedure in 2018 uitbesteed aan Switch IT Solutions. Switch IT Solutions had als taak het systeembeheer en aanverwante ICT-beheerdienstverlening van de gemeente te verzorgen. De bestaande situatie met de ‘housing’ van de ICT-infrastructuur op locatie van de gemeente bleef daarbij gehandhaafd, in combinatie met de off-site opslag van een kopie van de back-up data.

De ICT-beheerdienstverlening omvatte onder meer het borgen van de adequate werking van de systeemsoftware, back-up en restore van data, antivirusmaatregelen en firewallinrichting. Switch IT Solutions werd verantwoordelijk voor het configuratiebeheer van de servers, opslag en netwerkvoorzieningen. De gemeente bleef verantwoordelijk voor de overige apparatuur. De technisch applicatiebeheerders van de gemeente hielden daarbij volledige beheerrechten.

De gemeente heeft uitdrukkelijk bedongen dat zij een eigen account behield, dat zij zelf beheerde om externe leveranciers toegang te kunnen geven tot haar netwerk. Aan dit account waren de hoogste beheerrechten gekoppeld. Tot de eisen van de gemeente behoorde verder dat zij 24/7 toegang had tot de back-ups.

Op 1 december 2020 vond bij de gemeente een cyberaanval plaats. Daarbij zijn de systemen van het netwerk van de gemeente en de back-up versleuteld en ontoegankelijk gemaakt en vele servers verwijderd. Uit onderzoek na de cyberaanval is gebleken dat een jaar voor de aanval door een medewerker van de gemeente een regel in de firewall was aangepast, waardoor een zogeheten RDP-poort is opengezet die later een opening bleek naar de rest van het netwerk.

Enkele weken voor de aanval was het wachtwoord van het gemeente-account gewijzigd in een eenvoudig te raden wachtwoord. Waarschijnlijk is daarna bij aanvallen van buitenaf het wachtwoord geraden. Omdat het account de hoogste rechten binnen het netwerk van de gemeente had, konden de aanvallers zich hierna vrij over het netwerk bewegen. Ook waren zij hierdoor in staat de back-ups te verwijderen.

Claim van de gemeente tegen Switch IT Solutions en Dustin Group
De gemeente houdt Switch IT Solutions verantwoordelijk voor het feit dat de cyberaanval heeft plaatsgevonden. De gemeente meent dat Switch IT Solutions is tekortgeschoten in de nakoming van haar contractuele verplichtingen, of in elk geval haar zorgplicht als ICT-beheerder heeft geschonden, waardoor de cyberaanval heeft kunnen plaatsvinden.

Op grond daarvan vordert de gemeente ontbinding van de overeenkomst, terugbetaling van wat zij op grond van de overeenkomst aan Switch IT Solutions heeft betaald en schadevergoeding. Zij richt haar vorderingen ook tegen Dustin Group, de moedermaatschappij van Switch IT Solutions, op grond van een door Dustin Group afgelegde aansprakelijkheidsverklaring.

De rechtbank heeft de vorderingen van de gemeente afgewezen. De gemeente is in hoger beroep gegaan om haar vorderingen alsnog toegewezen te krijgen. Ook het gerechtshof komt tot de conclusie dat de vorderingen van de gemeente niet toewijsbaar zijn, omdat niet is gebleken dat Switch IT Solutions is tekortgeschoten in de nakoming van haar verplichtingen uit de overeenkomst, of haar zorgplicht tegenover de gemeente heeft geschonden.

Iran wil niet direct met VS onderhandelen over kernprogramma

TEHERAN – Iran wil niet direct onderhandelen met de VS over zijn nucleaire programma. De Verenigde Staten hebben aangekondigd “maximale druk” uit te oefenen op Iran, maar Iran zal daaronder niet bezwijken, zei minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi in een gezamenlijke persconferentie met zijn Russische ambtgenoot Sergej Lavrov.

“Er komt geen mogelijkheid voor directe gesprekken tussen ons en de Verenigde Staten over de nucleaire kwestie zolang op deze manier maximale druk wordt uitgeoefend”, aldus de minister.

Maandag heeft de Amerikaanse regering nieuwe sancties aangekondigd tegen de Iraanse oliesector. Olie is de belangrijkste inkomstenbron voor het land. Trump wil Iran onder druk zetten door de olie-export uit het land zoveel mogelijk terug te dringen, om vervolgens een deal te sluiten met het land.

De hoogste leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, had vorige maand al gezegd dat onderhandelingen met de VS “slim, verstandig, noch eerzaam” zouden zijn. Toch sloot hij ze nog niet uit.

Epoxyvloer: dé ideale vloer voor opslag van vrachttransport

Foto: Pixabay | Pexels

In de logistieke sector is het belangrijk om te investeren in materialen die bestand zijn tegen de zware eisen die de opslag en het transport van goederen met zich meebrengen. Eén van de belangrijkste aspecten van een magazijn of opslagruimte is de vloer. Een vloer moet niet alleen sterk en duurzaam zijn, maar ook makkelijk te onderhouden en bestand tegen verschillende invloeden zoals zware belasting, vocht en temperatuurverschillen. Een gietvloer van epoxy is in dit opzicht de ideale oplossing. In dit artikel bespreken we waarom epoxyvloeren de perfecte keuze zijn voor de opslag van vrachttransport.

Wat is een epoxyvloer?

Epoxyvloeren zijn vloeren die zijn gemaakt van een kunststofhars (epoxy) die uithardt wanneer deze wordt gemengd met een verharder. Het resultaat is een naadloze, duurzame vloer die bestand is tegen een breed scala aan fysieke en chemische invloeden. Epoxyvloeren worden vaak gebruikt in industriële en commerciële omgevingen vanwege hun sterkte en onderhoudsgemak. Ze zijn geschikt voor verschillende toepassingen, van fabrieken tot magazijnen, en bieden een betrouwbare oplossing voor veel verschillende vloerbehoeften.

Duurzaamheid en weerstand tegen zware belasting

Een van de grootste voordelen van epoxyvloeren van G-vloeren is hun duurzaamheid. In magazijnen en opslagruimtes voor vrachttransport komen vaak zware voertuigen, zoals heftrucks en pallets, in contact met de vloer. Epoxyvloeren zijn bestand tegen dergelijke zware belasting, omdat ze hard en robuust zijn. De vloer kan het gewicht van zware machines en vrachtwagens aan zonder te beschadigen of te vervormen, wat essentieel is voor de dagelijkse werking in een opslagomgeving. Daarnaast is epoxy bestand tegen slijtage, wat betekent dat de vloer niet snel zal verslijten, zelfs bij intensief gebruik. Dit verlaagt de kosten op lange termijn, aangezien de vloer minder snel vervangen of gerepareerd hoeft te worden.

Chemische bestendigheid

In magazijnen en opslagruimtes worden vaak diverse chemicaliën en schoonmaakmiddelen gebruikt. Epoxyvloeren bieden uitstekende bescherming tegen chemicaliën zoals oliën, vetten, oplosmiddelen en schoonmaakmiddelen, die schade kunnen veroorzaken aan andere soorten vloeren. De vloer blijft in topconditie, zelfs wanneer deze in contact komt met agressieve stoffen. Deze chemische bestendigheid maakt epoxyvloeren bijzonder geschikt voor opslagruimtes waar vrachtvervoer gepaard gaat met het verplaatsen van goederen die olie, vet of andere vloeistoffen kunnen bevatten. Dit helpt niet alleen de vloer te beschermen, maar draagt ook bij aan de veiligheid van het magazijn, aangezien er minder kans is op uitglijden door gemorste vloeistoffen.

Onderhoudsvriendelijkheid

Een andere reden waarom epoxyvloeren ideaal zijn voor opslag van vrachttransport is het lage onderhoudsniveau. De naadloze afwerking van een epoxyvloer voorkomt dat vuil, stof of vuil zich ophoopt in voegen of kieren, zoals dat bij andere vloeropties het geval is. Dit maakt het makkelijker om de vloer schoon te houden en zorgt ervoor dat er minder tijd en middelen nodig zijn voor het onderhoud. Regelmatig vegen en af en toe dweilen met een geschikte schoonmaakmiddel is meestal voldoende om de vloer in goede staat te houden. Bovendien is epoxy zeer bestand tegen vlekken, waardoor het uiterlijk van de vloer behouden blijft, zelfs bij intensief gebruik.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Politienummer 0900-8844 weer bereikbaar na storing

DEN HAAG – Politienummer 0900-8844 is weer bereikbaar na een storing die dinsdagmiddag rond 16.30 uur ontstond.

Gedurende de storing was er een alternatief nummer voor zaken zonder spoed. Het noodnummer 112 was wel gewoon bereikbaar.

Meldpunt 144 voor dierenleed van de politie was dinsdagmiddag ook kortstondig onbereikbaar door een storing. Hetzelfde gold voor het landelijke storingsnummer voor gas- en elektriciteitsstoringen.

Staat moet schuld van gedupeerde toeslagenmoeder overnemen

GRONINGEN – De overheid moet van de rechter een privéschuld van een gedupeerde toeslagenouder overnemen. Het gaat om een bedrag van 10.800 euro dat een moeder aan haar ouders verschuldigd is. De minister van Financiën wilde die niet overnemen, maar de rechter schuift het verweer daarvoor terzijde.

De vrouw had door de kinderopvangtoeslagaffaire de schuld bij haar ouders omdat zij meerdere spullen voor haar hadden gekocht. Die schuld stond ook vastgelegd in haar testament. Als ze het bedrag zelf niet zou aflossen, zouden haar erfgenamen dat na haar overlijden moeten doen.

Gezien die regeling meende de minister in 2022 dat de vrouw niet in aanmerking kwam voor schuldovername door de Staat. Daarvoor zou een schuld voor 2021 opeisbaar moeten zijn, en daarvan was hier geen sprake. De vrouw ging in beroep en na meerdere contactmomenten bij de rechtbank volgde begin januari 2025 een nieuwe zitting.

De rechter oordeelt nu dat de minister een uitzondering had moeten maken, omdat de regel in dit geval “oneerlijk of onredelijk uitpakt”. De rechtbank benadrukt daarnaast dat zij van de overheid de opdracht heeft gekregen geschillen rond de afhandeling van de toeslagenaffaire “zoveel mogelijk definitief te beslechten”, een aanpak die juist is gericht “op het realiseren van een nieuwe start” voor gedupeerden. Met de uitspraak zegt de rechtbank dan ook “een definitief einde aan de onzekerheid” te maken van de ouder.

Wereldhandel gegroeid in 2024 na krimp jaar eerder

DEN HAAG – De wereldwijde goederenhandel is in 2024 met bijna 2 procent gegroeid, waarmee herstel werd getoond van de krimp van ruim 1 procent een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van zijn Wereldhandelsmonitor.

Volgens het CPB was vooral in opkomende economieën in Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika een stijging van de handel zichtbaar. Verder liet de uitvoer van China een flinke plus zien omdat het land een steeds groter aandeel krijgt in de wereldwijde productie van elektrische voertuigen, batterijen en zonnepanelen en ook een exportgericht beleid heeft. De handel van de Verenigde Staten nam eveneens toe.

Voor de eurozone kromp de in- en uitvoer. Dat kwam mede door een zwakkere gang van zaken in de Europese industrie, waaronder de Duitse autosector. Verder toonde het Verenigd Koninkrijk een duidelijke neergang van de export.

Het bureau denkt verder dat het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump met invoerheffingen op buitenlandse goederen vooral zal leiden tot verschuivingen van de handel en maar een beperkte impact heeft op het totale wereldhandelsvolume. Door de tarieven van Trump kan de export naar de VS afnemen, terwijl juist meer wordt geëxporteerd naar bijvoorbeeld de Europese Unie.

IVECO viert zijn 50-jarig jubileum met Limited Edition zware en lichte voertuigen met een speciaal ontworpen livery

TURIJN – IVECO viert met trots 50 jaar sinds de oprichting in 1975, toen vijf toonaangevende Europese fabrikanten van industriële voertuigen de krachten bundelden. Met een programma van activiteiten eert het merk zijn rijke nalatenschap van uitmuntendheid en innovatie in de transportsector. Deze vieringen weerspiegelen de blijvende toewijding van IVECO aan vooruitgang, zijn sterke band met zijn wortels en zijn visie op de toekomst. Op zijn 50e verjaardag eert IVECO het verleden, viert het heden en omarmt het de spannende kansen die voor ons liggen.

Vandaag de dag is IVECO een van de belangrijkste spelers in de wereldwijde transportsector, met een productienetwerk van zeven productielocaties en acht onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Latijns-Amerika. Daarnaast beschikt het merk over een wijdverspreid dealernetwerk met 3.500 verkoop- en servicepunten in meer dan 160 landen.

Een jaar van vieringen ter ere van het verleden en de toekomst

De vieringen van het 50-jarig jubileum van IVECO zullen uitmonden in “50xBeyond”, een vierdaags evenement georganiseerd door Iveco Group bij Officine Grandi Riparazioni-OGR Turijn van 12 tot 15 juni. Dit toonaangevende evenement zal IVECO’s rijke erfgoed eren en tegelijkertijd zijn gedurfde visie op de toekomst belichten. Turijn, een stad die centraal staat in de geschiedenis van IVECO en de thuisbasis is van Iveco Group, is gekozen als locatie voor dit mijlpaalevenement.

Naast dit evenement plant IVECO een jaar vol activiteiten om zijn erfgoed te verbinden met zijn toekomstige ambities. Klanten worden uitgenodigd voor exclusieve rijervaringen in Turijn en Madrid, waar het historische Pegaso-merk werd geboren en waar nu het Spaanse hoofdkantoor van IVECO is gevestigd. Daarnaast zullen IVECO-voertuigen op iconische locaties in Turijn te zien zijn en interactieve kunstinstallaties de innovatieve geest van het merk tonen.

IVECO viert deze mijlpaal met Limited Edition voertuigen

IVECO viert zijn 50-jarig bestaan met de lancering van Limited Edition lichte en zware voertuigen met speciaal ontworpen livery’s die het rijke erfgoed van het merk combineren met zijn toekomstgerichte visie. De Limited Edition IVECO S-Way zal in mei officieel worden gelanceerd tijdens de MotoGP in Misano. De Limited Edition Daily zal beschikbaar zijn als chassis-cabine en bestelwagen, met een Premium-versie voorzien van jubileumstickers, een logo en aangepaste interieurs.

50 jaar innovatie, duurzaamheid en klantgerichte oplossingen

Sinds zijn oprichting in 1975 heeft IVECO een sleutelrol gespeeld in de wereldwijde transportsector. Door overnames, allianties en partnerschappen heeft het merk zich ontwikkeld tot een belangrijke speler op de wereldmarkt. Vandaag de dag is IVECO, samen met ASTRA, FPT Industrial, HEULIEZ, IDV, IVECO BUS en IVECO CAPITAL, onderdeel van een groep die een breed scala aan bedrijfsvoertuigen, aandrijflijnen, bussen, speciale voertuigen en financieringsdiensten aanbiedt.

Met een niet-aflatende inzet voor duurzaamheid en innovatie heeft IVECO de grenzen van milieuvriendelijke mobiliteit verlegd, waardoor klanten hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen zonder concessies te doen aan prestaties. Het bedrijf is wereldwijd toonaangevend op het gebied van alternatieve energieoplossingen en is de enige fabrikant die aardgastechnologie aanbiedt voor zijn volledige assortiment lichte, middelzware en zware voertuigen. IVECO blijft investeren in de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen, waaronder elektrische en waterstoftechnologieën, en verstevigt zo zijn leidende rol in de transitie naar duurzame transportoplossingen.

Een toekomstgerichte benadering: op weg naar een nieuw tijdperk

De afgelopen 50 jaar heeft IVECO voortdurend vooruitgang geboekt, zijn productlijn uitgebreid en nieuwe technologieën omarmd om te anticiperen op veranderende markteisen. Terwijl het deze mijlpaal viert, eert IVECO de toewijding en visie die zijn identiteit hebben gevormd en zijn succes hebben aangedreven. Dit rijke erfgoed vormt de basis voor IVECO om niet alleen terug te kijken op zijn prestaties, maar ook met een duidelijke visie vooruit te kijken.

 

IVECO blijft zich inzetten voor het leveren van intelligente, duurzame mobiliteitsoplossingen voor klanten wereldwijd. Door voortdurende vooruitgang in telematica, digitalisering en connectiviteit biedt IVECO slimme oplossingen die de efficiëntie en prestaties verbeteren, en het rijcomfort verhogen. Dit klantgerichte en innovatieve karakter heeft IVECO het vertrouwen opgeleverd van duizenden klanten wereldwijd, van grote wagenparkbeheerders tot kleine bedrijven

Van extreme terreinen tot milieuvriendelijke tours: prestaties bewezen door iconische samenwerkingen

IVECO heeft zijn toewijding aan uitmuntendheid bewezen door samenwerkingen met wereldberoemde sporticonen zoals Scuderia Ferrari, MotoGP en de All Blacks. Door projecten zoals Overland en uitdagende competities zoals de Dakar-rally heeft het merk de betrouwbaarheid en duurzaamheid van zijn voertuigen onder extreme omstandigheden bewezen.

Vorig jaar verhoogde IVECO de zichtbaarheid van duurzaam transport door een samenwerking met Metallica, waarbij het merk zijn multi-energy vloot gebruikte voor emissiearme logistiek tijdens de Europese tour van de band. Dit zette een nieuwe standaard voor milieuvriendelijk evenemententransport.

Driving the Road of Change met een toekomstgerichte aanpak

IVECO blijft zich inzetten voor kwaliteit en innovatie en plaatst de klant centraal in zijn missie. Door het ontwikkelen van nieuwe transportoplossingen die anticiperen op de evoluerende marktbehoeften, blijft IVECO zijn leiderschap in de transportsector versterken. Met 50 jaar ervaring en een duidelijke visie op de toekomst is IVECO klaar om de volgende stap te zetten in de wereld van mobiliteit.

Shell: wereldwijde lng-vraag met 60 procent omhoog in 2040

LONDEN – De wereldwijde vraag naar vloeibaar gemaakt aardgas (lng) zal in 2040 naar verwachting van Shell met ongeveer 60 procent zijn gestegen in vergelijking met vorig jaar. Dat schrijft het olie- en gasconcern in zijn jaarlijkse Global LNG Outlook. Die groei komt vooral door een grotere vraag in Azië van landen als China en India.

Daarmee neemt de lng-vraag sneller toe dan Shell eerder had verwacht. Volgens het concern zal die vraag in 2040 nu uitkomen tussen de 630 miljoen en 718 miljoen ton. Hier werd vorig jaar nog 625 miljoen tot 685 miljoen ton voorspeld. Vorig jaar lag die vraag op 407 miljoen ton.

Zo wordt gas in de zware industrie gebruikt om kolen te vervangen als energiebron om de uitstoot te verlagen. Ook in de transportsector zoals de scheepvaart wordt meer gas verbruikt. Verder zorgt de vraag naar toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) voor een groter energieverbruik, waardoor meer gas nodig is.

Shell zegt dat een groot deel van de groei van de lng-leveringen voor rekening komt van Qatar en de Verenigde Staten. De VS zijn nu de grootste exporteur van lng ter wereld. Europa neemt veel gas uit de VS en het Midden-Oosten af door de oorlog in Oekraïne en het wegvallen van Russisch gas via pijpleidingen. Via tankers wordt nog wel lng uit Rusland geïmporteerd door Europa. Hier moet in 2027 een einde aan komen.

Vrachtwagenchauffeur onterecht ontslagen wegens bijbaan als magnetiseur tijdens ziekteverlof

Magnetiseur
Foto: Adobe Stock

GOUDA – De kantonrechter in Gouda heeft het ontslag op staande voet van een vrachtwagenchauffeur vernietigd, die door zijn werkgever was ontslagen omdat hij tijdens zijn ziekteperiode werkte als magnetiseur. De rechter oordeelde dat er geen dringende reden was voor ontslag op staande voet.

De chauffeur, in dienst bij een transportbedrijf uit Lekkerkerk, meldde zich in januari 2024 ziek met fysieke klachten waardoor hij zijn werk als vrachtwagenchauffeur niet kon uitvoeren. Zijn werkgever schakelde een bedrijfsrecherchebureau in, dat ontdekte dat de chauffeur tijdens zijn ziekte actief was als magnetiseur op spirituele beurzen. Daarnaast opende hij samen met zijn partner een winkel en reed hij meerdere keren langer dan de toegestane 30 minuten met de auto.

Volgens het transportbedrijf overtrad de werknemer hiermee de regels uit het verzuimreglement en pleegde hij ernstig verwijtbaar handelen. Het bedrijf ontsloeg de chauffeur daarom op 24 oktober 2024 op staande voet.

De rechter vond echter dat de chauffeur onvoldoende ernstig verwijtbaar handelde om ontslag op staande voet te rechtvaardigen. De chauffeur bleef bereikbaar voor zijn werkgever en de bedrijfsarts, waardoor er onvoldoende reden was voor zo’n ingrijpend ontslag. Ook werd niet bewezen dat zijn activiteiten als magnetiseur zijn herstel hinderden.

De kantonrechter in Gouda heeft het ontslag vernietigd en oordeelde dat het bedrijf het loon vanaf het ontslagmoment moet doorbetalen, vermeerderd met rente en een wettelijke verhoging van 20 procent. Ook moet het transportbedrijf opdraaien voor de proceskosten.

Een verzoek van het bedrijf om de arbeidsovereenkomst alsnog via de rechter te laten ontbinden wegens wanprestatie of verstoorde arbeidsverhoudingen werd eveneens afgewezen.

Rechter VS verbiedt gedwongen overplaatsing trans gevangenen

WASHINGTON – Twaalf trans vrouwen in Amerikaanse vrouwengevangenissen worden voorlopig niet overgeplaatst naar gevangenissen voor mannen. President Donald Trump had de overplaatsingen bevolen, maar een federale rechter oordeelt dat dit in strijd is met de grondrechten van de gedetineerden.

Eerder kregen al drie trans vrouwen gelijk in hun bezwaren tegen overplaatsing, nu zijn daar nog negen bijgekomen. In al deze zaken ziet de rechter grondwettelijke bezwaren. Specifiek noemde de rechter het achtste amendement van de grondwet, dat “wrede en ongebruikelijke straffen” verbiedt.

Trump besloot op de eerste dag van zijn tweede termijn als president dat de overheid alleen nog de mannelijke en vrouwelijke sekse erkent. Dat mensen een genderidentiteit kunnen hebben die afwijkt van hun aangeboren geslacht, erkent hij niet. Hij beschouwt dat als “genderideologie”.

De Amerikaanse president wil geen transgender mensen meer in het leger en wil ook dat ziekenhuizen de transgenderzorg voor minderjarigen stopzetten. Over die laatste maatregel lopen ook nog juridische procedures, waarbij onder anderen ouders betrokken zijn die vrezen dat het stopzetten van deze zorg schadelijk zal uitpakken voor hun kind. Burgerrechtenorganisatie ACLU vindt de maatregelen discriminerend en stelt dat de decreten van de president erop neerkomen dat hij “het bestaan van transgender mensen uit de wet wil wissen”.

Massadonor krijgt beperkingen in zijn uitingsvrijheid opgelegd

DEN HAAG – Een spermadonor mag in het openbaar geen uitlatingen meer doen over zijn donorkinderen en de ouders van die kinderen. Dat volgt uit het vonnis van de rechtbank Den Haag in een kort geding dat was aangespannen door de stichting Donorkind en een moeder namens haar minderjarige zoon.

De donor moet een aantal video’s van zijn YouTube-kanaal verwijderen waarin hij negatieve uitlatingen doet over ouders die hebben meegewerkt aan een Netflix-documentaire over de donor. De rechter oordeelt daarnaast dat de donor video’s moet verwijderen waarin het contact tussen hem en zijn donorkinderen en hun ouders aan de orde komt. Dat geldt ook voor video’s waarin wordt gesproken over het geestelijk welbevinden van donorkinderen in relatie tot het grote verwantschapsnetwerk waar zij deel van uitmaken.

De donor mag geen nieuwe video’s over deze onderwerpen op zijn YouTubekanaal plaatsen. Openbare uitlatingen over deze onderwerpen op andere wijze dan via video’s, zijn ook verboden. Dergelijke uitlatingen zijn onrechtmatig tegen de achtergrond van het verbod dat de rechtbank al eerder aan de donor oplegde om nog als spermadonor op te treden en de afspraken die met de ontvangmoeders zijn gemaakt over het op afstand blijven van de donor ten opzichte van kinderen en ouders.

De rechter veroordeelt de donor tot het betalen van dwangsommen als hij de video’s niet verwijdert, negatieve uitlatingen doet over de ouders of nieuwe video’s plaatst over de onderwerpen die hem zijn verboden.

De rechtbank heeft slechts een deel van de vorderingen toegewezen. De stichting Donorkind eiste bijvoorbeeld ook dat de donor publiekelijk geen liefdes- en relatieadviezen mag geven. Ook zou hij zich niet meer mogen uitlaten over het bezoeken aan tandartsen en dokters, zijn wantrouwen in de evolutietheorie, over traditioneel leven en over voeding. De rechter gaat daar niet in mee. Op de vrijheid van meningsuiting die de donor toekomt kunnen uitzonderingen worden gemaakt. Daarmee moet terughoudend worden omgegaan; het gaat om een fundamenteel recht. Van dit soort uitlatingen kan worden gezegd dat ze soms onorthodox of bizar zijn. Maar deze uitlatingen zijn niet onrechtmatig tegenover de donorkinderen en ouders omdat ze niet specifiek gaan over de verhouding tussen de spermadonor en die kinderen en ouders.

In deze procedure was naast de stichting Donorkind ook een moeder eiseres, voor zichzelf en voor haar minderjarige zoon. De rechtbank heeft haar op een formele grond niet-ontvankelijk verklaard.

Brug Uitwellingerga definitief niet meer te herstellen: tijdelijke vaste brug komt in augustus 2025

Foto: F. van der Wal

UITWELLINGERGA – Brug Uitwellingerga, die sinds november 2024 om veiligheidsredenen is afgesloten voor auto- en landbouwverkeer, kan definitief niet meer gerepareerd worden. Dat meldt Rijkswaterstaat na uitgebreid onderzoek naar de staat van de brug.

Vanwege de slechte conditie wordt het beweegbare deel van de brug inclusief ballastkisten verwijderd. In plaats daarvan komt er tot 2025 een tijdelijke vaste brug. Rijkswaterstaat verwacht dat deze tijdelijke brug in augustus 2025 gereed is voor al het verkeer. Tot die tijd blijft de huidige situatie gehandhaafd.

Tijdelijke vaste brug en hinder

De tijdelijke brug krijgt één rijstrook voor auto’s en landbouwverkeer en een afzonderlijk deel voor fietsers en voetgangers. Het verkeer zal geregeld worden met verkeerslichten. Omdat de tijdelijke brug vast is, kan deze niet worden geopend voor scheepvaart. Bij groot transport over het water kan de brug er wel tijdelijk uitgehesen worden.

Tot augustus 2025 blijft er aanzienlijke verkeershinder bestaan:

  • Fietsers en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de huidige brug.
  • Auto- en landbouwverkeer moet omrijden via de Prinses Margriettunnel (voor landbouwverkeer met diepladers) en de A7.
  • Nood- en hulpdiensten rijden eveneens om via de A7.
  • Schepen hoger dan 7,10 meter moeten omvaren.

Lange termijn: pont en tunnelonderzoek

Vanaf april 2026 onderzoekt Rijkswaterstaat de inzet van een pontverbinding voor (brom)fietsers, voetgangers, scooters, brommobielen en mogelijk landbouwverkeer. Ook wordt bekeken of het haalbaar is om een rijstrook in de Prinses Margriettunnel beschikbaar te maken voor landbouwverkeer, openbaar vervoer en lokaal verkeer.

Van april tot september zal de tijdelijke brug jaarlijks worden uitgehesen om ruimte te maken voor scheepvaart via de Staande Mast Route. Deze situatie blijft bestaan tot de bouw van een nieuwe, permanente brug, waarvan de werkzaamheden naar verwachting in 2028 starten.

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

Brug Uitwellingerga maakt deel uit van de belangrijke vaarroute Lemmer-Delfzijl, die essentieel is voor regionale en nationale economie. Rijkswaterstaat voert de komende jaren meerdere verbeteringen uit om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te garanderen voor onder andere klasse Va-schepen.

 

×