Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 21:35 uur
Home Blog Pagina 118

Half miljoen ondernemers kan niet rondkomen van eigen zaak

UTRECHT – Ongeveer 500.000 ondernemers in Nederland, ruim een op de vijf, kunnen niet rondkomen van hun eigen bedrijf, meldt de Kamer van Koophandel (KVK) na onderzoek. Een derde van deze groep heeft directe financiële problemen of verwacht die binnen zes maanden.

Dit zijn bijna 170.000 ondernemers. Zij geven aan dat het moeilijk is om maandelijks de zakelijke rekeningen en belastingen te betalen, of dat er betaalachterstanden of schulden zijn. Een ongeveer even grote groep geeft de eigen bedrijfssituatie een onvoldoende.

Van de zzp’ers kan een kwart niet rondkomen, in het midden- en kleinbedrijf is dat ruim een op de zeven ondernemers.

Oorzaken

Niet altijd is het probleem acuut. Twee derde van de ondernemers die aangeven niet te kunnen rondkomen van de zaak heeft ook ander inkomen, steun van een partner met inkomen, of beide. De KVK baseert zich op een onderzoek onder ruim 1800 ondernemers.

De ondernemers schrijven de financiële problemen toe aan verlies van klanten, stijgende kosten en regeldruk. De problemen zijn het grootst in de sectoren detailhandel, ICT en media, en cultuur, sport en recreatie. Daarna volgen de sectoren persoonlijke dienstverlening, logistiek en horeca.

Spaartegoeden

Veel ondernemers die niet kunnen rondkomen spreken hun spaargeld aan. Ook passen ze hun uitgavenpatroon aan. Bijna een kwart vertrouwt erop dat het weer goed komt. Opvallend is dat deze ondernemers nauwelijks lenen bij familie, vrienden, kennissen of bij de bank. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de financiële problemen leiden tot zorgen, stress en fysieke klachten.

Moskou herhaalt: Europese legermacht in Oekraïne is onacceptabel

MOSKOU – Rusland heeft beklemtoond dat er geen compromis mogelijk is over een Europese vredesmacht in Oekraïne.

Europese landen overwegen een soort vredesmacht te sturen als onderdeel van een eventuele wapenstilstand tussen Oekraïne en Rusland.

Maar dat is volgens het Kremlin niet aanvaardbaar. Buitenlandminister Sergej Lavrov waarschuwt dat Rusland NAVO-troepen in Oekraïne zal beschouwen als officiële deelname van NAVO-troepen in de oorlog tegen Rusland.

Russische woordvoerders hebben donderdag naar aanleiding van een speech van de Franse president ook beklemtoond dat de uitbreiding van de NAVO met staten die deel uitmaakten van de Sovjet-Unie een van de voornaamste oorzaken van de oorlog in Oekraïne is. Rusland wil onder geen beding dat Oekraïne NAVO-lid wordt en wil geen NAVO-troepen in Oekraïne.

Ook Enexis waarschuwt voor lange wachttijden stroomaansluiting

DEN BOSCH – Ook netbeheerder Enexis waarschuwt dat huishoudens steeds vaker rekening moeten houden met lange wachttijden voor een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting, ondanks recordinvesteringen in het elektriciteitsnet. “We blijven ons inzetten om de groeiende vraag naar ruimte op het elektriciteitsnet bij te benen. Toch zien we dat onze wachtlijsten blijven groeien”, aldus de netbeheerder, actief in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.

Branchegenoot Alliander kwam een dag eerder al met een soortgelijke waarschuwing. Steeds meer ondernemers moeten worden teleurgesteld, omdat het elektriciteitsnet in hun buurt vol zit. Huishoudens moeten langer wachten op een uitbreiding van hun aansluiting voor bijvoorbeeld nieuwe zonnepanelen. Door de drukte op het net, neemt ook het aantal stroomstoringen toe.

Enexis investeerde vorig jaar 1,5 miljard euro in het stroomnet, fors meer dan het voorgaande jaar. Hierdoor is de financiële positie van het bedrijf wel verslechterd. “Het afgelopen jaar gaf Enexis dagelijks gemiddeld ruim 1,5 miljoen euro meer uit dan er binnenkwam”, aldus de netbeheerder.

PVV en BBB stemmen tegen 3,5 miljard euro voor Oekraïne in 2026

DEN HAAG – Coalitiepartijen PVV en BBB spreken zich niet uit voor 3,5 miljard euro steun aan Oekraïne in 2026, zoals het kabinet wil. Een motie van de VVD die daartoe oproept, haalde wel een grote Kamermeerderheid, onder meer door steun van linkse oppositiepartijen.

Premier Schoof zei woensdag dat het kabinet de huidige steun aan Oekraïne wil voortzetten met 3,5 miljard euro. Yeşilgöz ondersteunde dat plan met deze motie. Wilders zei in het debat woensdagavond al dat hij dit bedrag nog niet wilde toezeggen. Donderdag bleek dat ook BBB zich niet hierop wil vastpinnen.

Een motie om niet mee te doen aan het nieuwe defensieplan van de Europese Commissie, ReArm Europe, wordt volgende week opnieuw behandeld. Het voorstel van JA21 werd gesteund door onder meer coalitiepartijen PVV, NSC en BBB, maar de stemming kwam uit op een gelijkspel. Indiener Joost Eerdmans was zelf niet aanwezig, volgens Kamervoorzitter Martin Bosma stond hij in de file.

Deze donderdag is er een EU-top in Brussel over steun aan Oekraïne.

EU-plannen voor de transportsector vorderen, maar er blijven hiaten voor het zware wegtransport

BRUSSEL – IRU verwelkomt het Industriële Actieplan van de Europese Commissie voor de Europese transportsector, met name de focus op stimulansen en betere toegang tot infrastructuur om commerciële wegvervoerders te ondersteunen bij de overstap naar emissievrije voertuigen. IRU blijft echter diep bezorgd over het gebrek aan technologische keuzemogelijkheden voor het wegvervoer – alleen batterij-elektrische technologie wordt gepromoot als schone oplossing – en over de mogelijke aankoopverplichtingen voor wagenparken van bedrijven.

Het Europese Actieplan schetst de routekaart om de automobielindustrie te ondersteunen bij de transitie naar schone, verbonden en steeds verder geautomatiseerde voertuigen.

IRU waardeert de pijler rond schone mobiliteit in het plan, waarin het belang wordt erkend van het creëren van de juiste randvoorwaarden voor de uitrol van elektrische voertuigen, samen met verschillende ondersteunende maatregelen. Tegelijkertijd baart het zorgen dat het plan batterij-elektrische voertuigen voorschrijft als de enige oplossing van de EU voor het vergroenen van het wegvervoer.

Raluca Marian, EU-directeur van IRU, zei: “CO₂-neutrale brandstoffen, hernieuwbare brandstoffen, biobrandstoffen en zelfs waterstof ontbreken in het EU-plan. Ondanks dat lidstaten wettelijk verplicht zijn infrastructuur voor waterstoftankstations te bouwen, lijkt het plan deze technologie niet serieus te nemen.”

“Onze conclusie wordt verder bevestigd door de recent gepubliceerde Clean Industrial Deal, waarin waterstof alleen wordt genoemd voor de luchtvaart en de scheepvaart. Kortom, de EU zet al haar kaarten op één optie: batterij-elektrische technologie,” voegde ze eraan toe.

CO₂-normen afstemmen op de realiteit

Hoewel het plan het gebrek aan randvoorwaarden erkent, zoals problemen met het elektriciteitsnet, heeft de Commissie nagelaten om een vroege herziening van de CO₂-normen voor zware voertuigen in te plannen. Zo’n herziening is nodig om het ambitieniveau voor de CO₂-reductie af te stemmen op de realiteit van de randvoorwaarden én om schone brandstoftechnologieën op te nemen.

Infrastructuur: Vooruitgang, maar nog steeds hiaten

IRU verwelkomt de focus van de Commissie op laadinfrastructuur, maar waarschuwt voor een eenzijdige focus op de implementatie van de Alternatieve Brandstoffen Infrastructuurverordening (AFIR). Het plan erkent weliswaar de noodzaak van laadmogelijkheden bij depots en hubs, maar biedt geen concrete oplossingen.

Op EU-niveau is 70 procent van het goederenvervoer regionaal en lokaal. Daarom is AFIR weliswaar noodzakelijk, maar biedt het niet de oplossingen die nodig zijn voor het merendeel van het zwaar wegtransport.

Een positief punt is dat IRU de erkenning van taxi’s en andere stedelijke wagenparken waardeert, evenals de verwijzing naar bussen en touringcars in de Mededeling over de vergroening van bedrijfswagenparken.

“Vervoerders hebben een alomvattende infrastructuurstrategie nodig die de laadinfrastructuur en tankinfrastructuur uitbreidt buiten het TEN-T-netwerk, om echte transportoperaties te ondersteunen,” zei Raluca Marian.

Positieve stappen met stimulansen, maar onzekerheid over aankoopverplichtingen blijft
IRU erkent de verwijzing in het plan naar gerichte stimulansen voor de vergroening van bedrijfswagenparken, wat de invoering van emissievrije zware voertuigen zou kunnen versnellen. De voorgestelde wijzigingen van de Eurovignette-richtlijn en herzieningen van de normen voor gewichten en afmetingen – die moeten zorgen voor een gelijke laadcapaciteit met dieselvoertuigen – zijn positieve stappen.

Bovendien zou het afstemmen van de implementatietermijnen voor het opnemen van opleggers onder de Eurovignette-richtlijn met bestaande regelgeving vervoerders de duidelijkheid geven die ze nodig hebben om met vertrouwen te plannen en te investeren.

De mededeling over de vergroening van bedrijfswagenparken bevat ook een welkome oproep aan de lidstaten om de overstap naar emissievrije voertuigen te stimuleren.

Toch blijft er onzekerheid bestaan over mogelijke aankoopverplichtingen voor bedrijfswagenparken. IRU blijft bezorgd dat elke verplichting die wordt opgelegd zonder voldoende financiële en regelgevende ondersteuning, een onevenredige last zou vormen voor commerciële vervoerders.

“Stimulansen en toegang tot laadinfrastructuur zijn voorwaarden voor een gezonde invoering van batterij-elektrische voertuigen, en we waarderen dat dit in het plan en de mededeling is opgenomen. Maar de dreiging van een ongezond element van vraagregulering zit er nog steeds in. De aangekondigde wetgeving over de vergroening van bedrijfswagenparken is een groot punt van zorg voor onze sector, omdat dit verplichte aankoopdoelstellingen zou kunnen introduceren. Zelfs als die verplichtingen bij verladers worden neergelegd – wat praktisch zeer lastig is – zal dit de markt verstoren en veel vervoerders uit de markt drukken,” zei Raluca Marian.

“We blijven ons dezelfde basisvraag stellen: Is het niet te vroeg om te praten over verplichte aankoopverplichtingen voor private vervoerders, terwijl het plan zelf de enorme tekorten aan randvoorwaarden erkent? We worden nog steeds geconfronteerd met deze dreiging, ondanks het ontbreken van bewijs dat de vraag niet vanzelf zal toenemen zodra de juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd,” voegde ze eraan toe.

IRU zal blijven samenwerken met EU-beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de behoeften van de commerciële wegvervoersector volledig worden weerspiegeld in het EU-regelgevings- en financieringskader.

Importheffingen Trump raken ook VS zelf, zegt S&P Global Ratings

NEW YORK – De importtarieven die de Amerikaanse president Trump heeft ingevoerd voor producten uit Canada, Mexico en China raken ook de Verenigde Staten zelf. Dat merken deskundigen op van de toonaangevende kredietbeoordelaar S&P Global Ratings.

Volgens de firma raken de heffingen vooral de buurlanden, maar ook de Verenigde Staten zelf worden getroffen. “Het bruto binnenlands product (bbp) daalt de komende 12 maanden met ongeveer 0,6 procent in de VS en met 2 tot 3 procent in Canada en Mexico vergeleken met onze vorige basisprognose van november 2024. De werkloosheid en inflatie stijgen minder in de VS”, legt Paul Gruenwald, wereldwijd hoofdeconoom bij S&P, uit.

Daarmee is de impact op de Amerikaanse economie dus wel veel kleiner dan voor Canada en Mexico. Voor China zijn de economische effecten daarnaast minimaal, geeft hij ook aan. “Toch zijn de Amerikaanse tarieven de belangrijkste reden waarom we verwachten dat de economische groei in 2025 en 2026 zal afnemen tot ongeveer 4 procent.”

Twee doden bij zeer ernstig ongeval op N36 afgelopen nacht

Foto: ProNews Producties

OMMEN – In de nacht van woensdag 5 maart op donderdag 6 maart heeft er een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden op de N36 bij Ommen. Even voor 03:00 uur ging het mis tussen de Grensweg en de viaduct van de Arriërveldsweg. Een bestelwagen en een trekker met oplegger kwamen frontaal met elkaar in botsing.

De klap moet gezien de schade enorm zijn geweest. De vrachtwagen is verwoest, en de bestelwagen is compleet onherkenbaar.

De bestuurders van beide voertuigen, tevens de enige inzittenden, zijn ter plekke en op slag overleden. De politie meldt donderdag dat het gaat om een 38-jarige man uit Beilen en een 28-jarige man uit de gemeente Midden-Drenthe.

Het wegdek en de berm lag bezaaid met brokstukken van beide voertuigen.

In de laadruimte van de bestelwagen zat een mogelijk gevaarlijke vloeistof. Door het ongeval is dat vrijgekomen. Gestopte weggebruikers en hulpverleners klaagden over prikkende ogen. Nadat al snel duidelijk werd dat hulp voor de chauffeurs niet meer mocht baten werd de omgeving rondom de voertuigen daarom ontruimd.

De brandweer heeft met ademlucht metingen gedaan, en ook de Adviseur Gevaarlijke Stoffen is ingezet. Een direct gevaar voor de omgeving is er niet, maar om wat voor vloeistof het exact gaat is nog niet duidelijk. Er hangt op de plek van het ongeval een azijnachtige lucht. Het gaat waarschijnlijk om een middel dat wordt gebruikt om te reinigen bij zuivelbedrijven.

De afdeling verkeer van de Forensische Opsporing van de politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan op de plek van het ongeval, en droeg daarbij ademlucht van de brandweer. De afsluiting van de weg zal naar verwachting tot ver in de ochtend duren. Rijkswaterstaat durft hier nog geen uitspraken over te doen.

Nadat de slachtoffers zijn geborgen zullen de voertuigen nog moeten worden afgevoerd. Dit zal allemaal ook veilig moeten worden gedaan. Pas daarna zal naar verwachting duidelijk worden of er nog buitengewone schoonmaakwerkzaamheden moeten worden verricht. De bestelbakwagen is deels geëindigd naast een sloot.

Een automobilist die op het ongeluk stuitte kon de brokstukken niet ontwijken en reed een band lek. De ANWB heeft deze automobilist weer verder geholpen. Weggebruikers die op het ongeval zijn gestuit is slachtofferhulp aangeboden.

De politie onderzoekt het ongeval.

Lufthansa verwacht betere resultaten na forse winstdaling in 2024

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst vorig jaar flink zien dalen. Het concern, dat naast de gelijknamige luchtmaatschappij bestaat uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, kampte in 2024 onder meer met stakingen, stijgende kosten op de Duitse thuismarkt en een vertraging van de levering van nieuwe vliegtuigen. Voor dit jaar rekent de groep echter op aanzienlijk betere resultaten, dankzij het eerder aangekondigde kostenbesparingsprogramma.

Lufthansa boekte vorig jaar een nettowinst van bijna 1,4 miljard euro, een daling van 18 procent ten opzichte van 2023. De omzet steeg daarentegen met 6 procent tot bijna 38 miljard euro en het aantal passagiers groeide met 7 procent tot 131 miljoen. Lufthansa werd in de eerste helft van 2024 getroffen door een golf van stakingen toen werknemers aandrongen op hogere lonen om de hoge inflatie te compenseren. Het grond- en cabinepersoneel van de groep legde herhaaldelijk het werk neer.

De oorlog tussen Hamas en Israël en de spanningen in het Midden-Oosten hadden ook een negatieve impact. Lufthansa moest daardoor herhaaldelijk vluchten van en naar verschillende bestemmingen in de regio opschorten.

Instortingsgevaar bij door brand getroffen panden Arnhem

ARNHEM – Bij de panden in het centrum van Arnhem die getroffen zijn door een grote brand dreigt instortingsgevaar, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Het gaat om ongeveer tien panden, schat hij. Daarin zitten winkels met daarboven huizen en opslagplaatsen.

De brand die ontstond in de nacht van woensdag op donderdag begon in een zaak voor feestartikelen.

Economen: handelsoorlog Trump kan Nederlandse inflatie stuwen

UTRECHT – De Amerikaanse importheffingen voor Europa waarmee Donald Trump heeft gedreigd, kunnen de Nederlandse economische groei drukken en de inflatie stuwen. Dit voorzien economen van Rabobank in een nieuwe analyse.

Als het door Trump aangekondigde importtarief van 25 procent voor alle EU-goederen gaat gelden, drukt dit de economische groei in 2025 waarschijnlijk met 0,2 procentpunt en volgend jaar met 0,5 procentpunt. Dit komt vooral door lagere export en investeringen. De inflatie zou dan in beide jaren ongeveer 0,4 procentpunt hoger uitkomen dan in de normale voorspelling.

RaboResearch berekende in verschillende scenario’s de impact van de Amerikaanse importtarieven op de Nederlandse economie. Econoom Leontine Treur noemt een generiek tarief van 25 procent het “worstcasescenario”. “Sectoren die sterk verbonden zijn met de VS, zoals de machinebouw en de chemische industrie, zouden het meest worden getroffen”, geeft ze ook aan.

Heffingen elders

Zonder deze extreme Amerikaanse heffingen voor Europa verwachten de economen voor 2025 een groei van 1,7 procent. Volgend jaar zou de Nederlandse economie dan met 1,2 procent groeien, vooral dankzij hogere consumptie van huishoudens en overheidsbestedingen, maar ook door een stijging van de export. De inflatie blijft waarschijnlijk hoog, met respectievelijk 3,6 en 3,1 procent. Maar Nederlanders zullen ook meer inkomen hebben. De lonen stijgen volgens de bank met 4,8 procent dit jaar en 4,1 procent volgend jaar. “Hogere percentages dus dan de inflatiecijfers en dat betekent dat de koopkracht van huishoudens verbetert.”

Trump voerde al heffingen in voor producten uit Mexico, Canada en China, terwijl tarieven op staal en aluminium voor alle landen binnenkort ingaan. De economen hebben daarom al met heffingen rekening gehouden in hun normale raming. Daarin hebben ze naar eigen zeggen “ook al een voorschot genomen op importtarieven op goederen vanuit Europa”. Rabobank rekende daarbij met een Amerikaans importtarief van 5 procent op alle goederen afkomstig uit de EU en als tegenreactie een Europees importtarief van 2,5 procent op Amerikaanse goederen.

Vervoer van gevaarlijke stoffen op laagste punt sinds 2015

DEN HAAG – In 2023 is er in totaal ruim 657 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen vervoerd over de Nederlandse wegen, spoorwegen, territoriale wateren en via pijpleidingen. Dat is 3,6 procent minder dan in 2022, waarmee het vervoerde gewicht op het laagste niveau uitkwam sinds 2015. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Forse afname binnenlands vervoer van gassen

De daling is vooral te wijten aan het afgenomen vervoer van gassen binnen Nederland. In 2023 werd er binnenlands 56,6 procent minder gas vervoerd dan in 2015. Dit hangt sterk samen met de teruglopende aardgaswinning in Nederland. De definitieve sluiting van het Groningenveld, die gepland staat voor 1 oktober 2024, speelt hierbij een belangrijke rol.

Meer aanvoer van vloeibaar gas (LNG)

Opvallend is dat de aanvoer van gassen juist de afgelopen jaren flink is gestegen. In 2015 werd er ruim 31 miljoen ton aan gassen aangevoerd, in 2023 was dat al ruim 54 miljoen ton. Deze stijging is grotendeels te danken aan de toegenomen import van vloeibaar aardgas (LNG) per zeeschip.

Sinds de Russische inval in Oekraïne is er extra ingezet op LNG om de afhankelijkheid van Russisch gas via pijpleidingen te verminderen. In 2022 werd hiervoor de extra LNG-terminal in de Eemshaven in gebruik genomen.

Pijpleidingen minder belangrijk, zeeschepen juist vaker ingezet

Hoewel pijpleidingen nog steeds het belangrijkste vervoermiddel zijn voor gevaarlijke stoffen (42,7 procent van het totaal in 2023), is dat aandeel gedaald ten opzichte van 2015, toen het nog 49,3 procent was. Het dalende gastransport via pijpleidingen is hiervan de voornaamste oorzaak.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen per zeeschip is daarentegen toegenomen. In 2023 werd ruim 260 miljoen ton gevaarlijke stoffen per zeeschip vervoerd. Dit is weliswaar 4,5 procent minder dan in 2022, maar nog altijd 11,2 procent meer dan in 2015. In 2023 werd 39,7 procent van alle gevaarlijke stoffen via zeeschepen vervoerd, tegen 34,0 procent in 2015.

Binnenvaart belangrijk voor doorvoer

De binnenvaart vervoerde in 2023 ruim 97 miljoen ton gevaarlijke stoffen. Vooral in de doorvoer speelt de binnenvaart een belangrijke rol: maar liefst 96,1 procent van de doorgevoerde gevaarlijke stoffen werd via de binnenvaart vervoerd.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en het spoor is relatief beperkt. In 2023 werd slechts 2,0 procent van alle gevaarlijke stoffen over de weg vervoerd en 0,8 procent per spoor.

WSJ: Trump gaat ministerie van Onderwijs opheffen

WASHINGTON – President Donald Trump vaardigt naar verwachting donderdag een bevel uit om het Amerikaanse ministerie van Onderwijs op te heffen, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

De krant heeft een concept ingezien dat minister van Onderwijs Linda McMahon opdraagt “alle noodzakelijke stappen te ondernemen om de sluiting van het ministerie van Onderwijs te vergemakkelijken”.

Trump heeft herhaaldelijk opgeroepen het ministerie af te schaffen en noemde het een “grote oplichterij”. Vorige maand zei de president dat hij het ministerie onmiddellijk wilde sluiten, maar erkende ook dat hij hiervoor steun nodig heeft van het Congres, dat de financiering ervan bepaalt, en van de lerarenvakbonden.

Het ministerie houdt toezicht op ongeveer 100.000 openbare en 34.000 privéscholen in de Verenigde Staten, hoewel meer dan 85 procent van de openbare schoolfinanciering van staats- en lokale overheden komt. Ook houdt het ministerie toezicht op de 1,6 biljoen dollar aan studieleningen van tientallen miljoenen Amerikanen die hun studie niet volledig kunnen betalen.

Onder Joe Biden bekritiseerden Republikeinen het ministerie vooral vanwege de kwijtschelding van studieleningen en het beleid over diversiteit, gelijkheid en inclusieprogramma’s.

KLM wil compensatie voor gemiste inkomsten door NAVO-top in juni

SCHIPHOL – KLM wil dat de Nederlandse overheid gemiste inkomsten als gevolg van de NAVO-top compenseert. Dat zei topvrouw Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij donderdag in gesprek met radiozender BNR. Eerder werd bekend dat KLM door die bijeenkomst in juni, als ook baanonderhoud plaatsvindt, een vijfde van de vluchten niet kan uitvoeren.

Rintel legt uit dat met het onderhoud rekening is gehouden en dat hiervoor een nieuw netwerk is opgetuigd. “En dan zie je dat 20 procent van onze vluchten niet uitgevoerd kan worden”, aldus de topvrouw. “Dat is weer een tegenvaller in een jaar waarin je de resultaten wilt verbeteren. Daar gaan we zeker over in gesprek met de overheid, daar gaan we zeker compensatie voor vragen.”

Over het kostenplaatje wil Rintel bij BNR niets zeggen. Zij benadrukt wel het belangrijk te vinden dat de NAVO-top plaatsvindt “gegeven de huidige onzekere geopolitiek”. Volgens haar helpen de geopolitieke spanningen niemand, “ook de luchtvaart niet”.

Greenpeace is niet te spreken over het voornemen van KLM om compensatie te vragen. De milieuorganisatie herkent hierin een nieuwe vraag om overheidssteun, terwijl klimaatmaatregelen vooruit geschoven zouden blijven worden. KLM zou volgens Greenpeace juist moeten “inzetten op minder vluchten, te beginnen met het stoppen van onnodige korte vluchten waar treinalternatieven bestaan”.

Hamas noemt dreigementen Trump steun aan stoppen bestand

CAÏRO – De Palestijnse beweging Hamas ziet in de reeks dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump aan het adres van Hamas steunbetuigingen voor de politiek van de Israëlische premier Netanyahu. Die wil volgens Hamas van de wapenstilstandsakkoorden af en isoleert de Gazastrook opnieuw om hongersnood te veroorzaken.

Trump heeft herhaaldelijk Hamas opgeroepen “onmiddellijk” de gijzelaars allemaal vrij te laten want anders zwaait er wat. Hij deed dat woensdag weer.

“Ik stuur Israël alles wat het nodig heeft om de klus te klaren, geen enkel Hamaslid is veilig als jullie niet doen wat ik zeg”, aldus Trump. Hij zei dat de bevolking van Gaza een mooie toekomst tegemoet gaat, maar dan wel zonder Israëlische gijzelaars. Worden die niet vrijgelaten dan wacht de dood, dreigde Trump. Het Witte Huis heeft woensdag bevestigd dat een Amerikaanse gezant direct met afgevaardigden van Hamas heeft gesproken over de gijzelaars in Qatar.

Plan Trump

Trump heeft een plan voor de wederopbouw van de door Israël vrijwel volkomen verwoeste Gazastrook gelanceerd. Dat stelt dat de bevolking eerst verplaatst wordt naar andere landen in de regio voordat het puinruimen en de wederopbouw beginnen.

Bij de verwoesting van Gaza zijn sinds oktober 2023 zeker 48.000 doden gevallen, voornamelijk vrouwen en minderjarigen. Er vielen rond de 112.000 gewonden volgens gezondheidsautoriteiten en internationale hulporganisaties.

TNO verwacht meer energiearmoede door hogere gasprijs

DEN HAAG – De sterke stijging van de internationale gasprijs zal dit jaar naar verwachting leiden tot meer energiearmoede onder Nederlandse huishoudens. Dat meldt onderzoeksinstituut TNO op basis van een studie naar de effecten van de stijgende energieprijzen.

Een sterke stijging van de energieprijs van meer dan 20 procent, het slechtste scenario in de studie, leidt in 2025 tot 7,6 procent energiearme huishoudens. Het gaat dan om 640.000 huishoudens die moeite hebben om hun energierekening te betalen.

Een beperkte stijging van de energieprijs van 5 procent leidt dit jaar naar schatting tot 6,6 procent energiearme huishoudens en bij een prijsstijging van 12 procent komt de studie uit op 7,1 procent huishoudens met energiearmoede.

In 2023, bij nog hogere energieprijzen, bedroeg het aantal energiearme huishoudens ongeveer 400.000, ofwel 4,8 procent van alle Nederlandse huishoudens. Dat kwam door financiële steunmaatregelen. Zonder het effect van deze steunmaatregelen zou dit in 2023 naar schatting 885.000 zijn geweest, ofwel 10,7 procent van alle huishoudens.

De financiële steunmaatregelen, zoals de energietoeslag en het prijsplafond, zijn met ingang van 2024 gestopt. Met een energietoeslag zou het aantal energiearme huishoudens volgens TNO dit jaar wel onder het hoge niveau blijven van 4,8 procent in 2023, toen de steunmaatregelen er nog wel waren.

Bij een lage energieprijs en een energietoeslag zouden er dan 4,1 procent energiearme huishoudens zijn en bij een hoge prijs 4,5 procent. Dit betekent dat een energietoeslag zoals die in 2022 en 2023 bestond, het energiearmoede-percentage met 2,5 tot 3,1 procentpunt zou kunnen verlagen. Dit komt neer op 209.000 tot 260.000 minder huishoudens met energiearmoede.

×