Clicky

donderdag 4 september 2025 - 16:53 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelVan Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe...

Van Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe Scania R530 V8 trekkers

HELVOIRT – Van Kuijk Groep uit Helvoirt heeft recent haar wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Scania R530 V8 4×2 trekkers. De voertuigen zijn afgeleverd in de kenmerkende huisstijl van Vakutrans, één van de werkmaatschappijen binnen de groep. De nieuwe trucks worden ingezet voor het intensieve transport van agrarische reststromen, meststoffen en diervoedercomponenten. Met deze investering onderstreept het familiebedrijf haar toewijding aan kwaliteit, chauffeurscomfort en langdurige partnerschappen.

Van generatie op generatie: transport in het DNA

De Van Kuijk Groep is al sinds 1968 actief in het agrarisch transport en werd opgericht door Tini en Greet van Kuijk. Inmiddels staat de tweede generatie – broers Coen en Bart – aan het roer. In ruim 55 jaar groeide het familiebedrijf uit tot een stabiele logistieke speler met meer dan 100 vrachtwagens en ruim 140 medewerkers. “We zijn gegroeid, maar onze manier van werken is persoonlijk gebleven,” zegt Coen van Kuijk. “Ik ken al onze chauffeurs nog steeds bij naam. Dat zegt misschien wel het meeste over wie we als bedrijf willen zijn.”

Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van agrarische grondstoffen en restproducten uit de voedingsmiddelenindustrie. Deze vinden hun weg naar vergistingsinstallaties, veevoederproducenten of worden als meststof hergebruikt in binnen- en buitenland. “Het is een complexe logistieke puzzel van vraag en aanbod. Daarin willen wij ontzorgen én vooruitdenken in de hele keten,” aldus Van Kuijk.

“Dan moet je denken aan aardappelentransport, bietentransport en GMP diervoerders, dus reststromen uit de food industrie die de feed ingaan. Dan hebben we het bijvoorbeeld over tarwegistconcentraat, aardappelstoomschillen, weipermeaten, etc. Allerlei stromen die uit de food industrie komen, die in overschot zijn of daar niet gebruikt kunnen worden, maar die wel heel goed zijn voor de feed.”

Een bewuste keuze voor V8-prestaties

De keuze voor de Scania R530 V8 was er niet zomaar één. Van Kuijk: “We hebben eerder hybride voertuigen getest, maar die bleken in onze praktijk niet goed tot hun recht te komen. Samen met onze Scania dealer hebben we gekeken naar wat wél werkt voor zwaar en langdurig agrarisch vervoer.”

LEES OOK
Lazlo waagt de sprong als eigenrijder met Scania Premium Selection

De V8-motoren bieden niet alleen de nodige kracht, maar ook efficiency. “Doordat we met deze trucks bij lage toerentallen kunnen rijden, besparen we brandstof en reduceren we slijtage. Tegelijkertijd biedt het extra vermogen de ruimte om altijd marge te houden – zeker als we zwaar beladen de weg op gaan,” vertelt Coen. Dat de trucks bovendien een hoge restwaarde vertegenwoordigen, maakt het plaatje compleet. Maar ook het chauffeursplezier speelde mee: “We hebben vier chauffeurs héél blij gemaakt.”

Afwerking op maat door Scania

De vier trucks zijn deels opgebouwd door Scania’s Central Delivery Workshop. Het spuitwerk in de herkenbare stijl van Vakutrans is verzorgd door Scania’s eigen MCC, waardoor de voertuigen vanaf aflevering direct inzetbaar waren. “Het is prettig om met een partner te werken die alles onder één dak kan verzorgen. Dat versnelt het proces en geeft ons zekerheid over de kwaliteit,” aldus Van Kuijk.

De trekkers zijn verder afgestemd op zware inzet, met onder meer een zware vooras, schuifschotel, hydrauliek en luchtvering – onmisbaar voor de uiteenlopende ladingen binnen het agrarisch transport.

Samenwerking op basis van vertrouwen

Voor Van Kuijk Groep draait de samenwerking met Scania niet alleen om het product, maar ook om de mensen erachter. “De klik met de verkopers was er direct. Dat is belangrijk voor ons. Als er iets is, willen we snel kunnen schakelen. Dat lukt met Scania. De servicegraad ligt hoog, en dat waarderen we.”

De vier nieuwe trekkers zijn inmiddels de tweede serie V8’s die het bedrijf afneemt. In totaal rijden er nu acht Scania V8’s in de vloot. Daarnaast wordt er gekeken naar de inzet van elektrische trucks op termijn. “Dat is een volgende stap die we verkennen met Scania. Wij willen blijven innoveren, maar wél op een manier die past bij onze praktijk.”

MEER NIEUWS
×