GORINCHEM – Vrijdag 11 juli werd bij C. van den Heuvel Transport uit Gorinchem de eerste elektrische truck afgeleverd. Deze DAF XD 270 Electric 4×2 is meteen ook een van de eerste XD Electric bakwagens die in Nederland in gebruik wordt genomen.
De keuze voor een XD Electric bakwagen als aanvulling op het wagenpark van de sinds 1929 bestaande logistiek dienstverlener is helder. Directeur Hans de Graaf: “Wij hebben duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst staan en daar past de transitie naar alternatieve aandrijving ook bij. Verder bestaat een deel van onze werkzaamheden uit winkeldistributie waarbij we steeds meer te maken krijgen met milieuzones. Met onze nieuwe DAF XD Electric spelen we daar mooi op in.”
Dat de nieuwe elektrische truck een DAF zou worden, was geen vraag. Het merk uit Eindhoven is al decennialang favoriet bij de vervoerder uit Gorinchem waarvan het wagenpark bestaat uit zoān 80 eenheden. De nieuwe XD 270 FA BEV zal worden ingezet in de winkeldistributie waarbij gemiddeld zoān 300 kilometer per dag zal worden gereden.
Mede hierdoor is gekozen voor het meest uitgebreide accupakket dat bestaat uit vijf accuās. Deze hebben in totaal een capaciteit van 525 kWh waarmee een actieradius van 400 tot 450 km mogelijk moet zijn. Dankzij de DC snel laad mogelijkheid tot 325 kW kunnen de accupakketten in 45 minuten van 20 naar 80 procent worden opgeladen. Twee elektromotoren gekoppeld aan een drietraps automaat leveren een vermogen van 270 kW ofwel 370 pk.
Tegelijk met de aanschaf van de XD 270 Electric is er op het terrein van C. van den Heuvel een laadpaal geĆÆnstalleerd via Paccar Power Solutions met een capaciteit van 180 kW. Daarmee kan de truck ās nachts in drie uur weer volledig van 0 tot 100% worden opgeladen. Er is bewust gekozen om alles via DAF/Paccar te laten lopen; zo is er ƩƩn aanspreekpunt voor alle vragen rondom het elektrisch rijden.
Hans de Graaf: “Het is voor ons ook uitproberen. In de praktijk moet blijken of we uitkomen met de actieradius of dat er ook onderweg nog geladen zal moeten worden. De invloed van de chauffeur is hierbij een grote factor.”
Die chauffeur is Brian van Bunnik en hij is blij met zijn nieuwe truck. “Ik heb nog nooit elektrisch gereden dus dat vind ik een leuke uitdaging. Het wordt ook wel spannend om te zien of ik er gewoon mijn werk mee kan doen. De XD zelf is al een mooie vooruitgang ten opzichte van mijn vorige vrachtwagen. Lekker ruim, goede spiegels en veel zicht rondom. Dat is fijn want ik zit veel in het centrum van een stad. Daarbij zal ook de DAF hoekzicht camera een goed hulpmiddel zijn met dat ruime beeld rondom de voorzijde. En ik heb achterop ook een camera gekregen.”
De DAF XD 270 BEV 4×2 bakwagen werd geleverd door DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht in samenwerking met De Ruyter Trucks. Tot eind dit jaar kijkt DAF Trucks zelf ook nog intensief mee tijdens de operatie om zo de ervaringen uit de praktijk mee te kunnen nemen bij toekomstige ontwikkelingen.