Clicky

woensdag 17 december 2025 - 18:38 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerLogistieke Alliantie waarschuwt: zonder snelle investeringen verliest spoorgoederenvervoer terrein

Logistieke Alliantie waarschuwt: zonder snelle investeringen verliest spoorgoederenvervoer terrein

ZOETERMEER – Het spoorgoederenvervoer dreigt verder aan concurrentiekracht in te boeten als het kabinet niet snel kiest voor structurele investeringen en een aantrekkelijker aanbod voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie in aanloop naar het commissiedebat over spoor dat woensdag in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Volgens de Logistieke Alliantie vormt het spoor een strategische pijler van het Nederlandse logistieke systeem. Het verbindt zeehavens, luchthavens en economische regio’s met internationale markten en speelt een cruciale rol bij de leveringszekerheid van vitale goederen, het vervoer van gevaarlijke stoffen en het nakomen van internationale en militaire verplichtingen. Tegelijkertijd neemt de druk op het spoorsysteem snel toe. Zonder ingrijpen dreigt een verdere verschuiving van vervoer van spoor naar weg, wat haaks staat op duurzaamheids- en bereikbaarheidsdoelen.

Oproep tot politieke keuzes

De Logistieke Alliantie roept de Tweede Kamer en het kabinet op om de Toekomstagenda Spoorgoederenvervoer versneld om te zetten in concrete uitvoering en structurele financiering. “Ambities zonder concrete maatregelen leiden tot stilstand. Bedrijven hebben behoefte aan een betrouwbaar, betaalbaar en toekomstvast spoorsysteem”, stelt de Alliantie.

Drie voorstellen voor versterking spoor

De organisatie doet drie concrete voorstellen om het spoorgoederenvervoer te versterken. Allereerst pleit zij voor een structurele verhoging en jaarlijkse indexatie van de middelen voor beheer en onderhoud. Veel spoorassets naderen volgens de Alliantie het einde van hun levensduur, terwijl het onderhoudsbudget steeds vaker wordt ingezet voor noodmaatregelen. Dit vergroot de risico’s en maakt het systeem kwetsbaar.

Daarnaast moet het spoorgoederenvervoer aantrekkelijker worden voor ondernemers. De gebruikskosten in Nederland zijn hoog, terwijl de betrouwbaarheid en beschikbare capaciteit onder druk staan. Gerichte investeringen zijn volgens de Alliantie noodzakelijk, onder meer in het TEN-T-netwerk, de inzet van 740-meter treinen, terminals, digitale innovaties en de verdere uitrol van ERTMS. Dit moet het spoor weer tot een volwaardig alternatief voor wegvervoer maken.

Tot slot vraagt de Logistieke Alliantie om meer aandacht voor preventieve maatregelen om de betrouwbaarheid van het spoor te vergroten. Een aanzienlijk deel van de verstoringen wordt veroorzaakt door derden. Door suïcidepreventie structureel op te nemen in het Basiskwaliteitsniveau Spoor kan zowel de veiligheid als de beschikbaarheid van het netwerk worden verbeterd.

“De geopolitieke realiteit vraagt om een robuust logistiek systeem: van ‘just in time’ naar ‘just in case’. Het spoor is daarin onmisbaar, maar alleen als we nu handelen”, aldus de Logistieke Alliantie.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×