Clicky

vrijdag 12 december 2025 - 17:42 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSColumn: TransportzakenOnderzoek Webfleet over smartphonegebruik: opnieuw negatief beeld van vrachtwagenchauffeurs rond 'hun' dag

Onderzoek Webfleet over smartphonegebruik: opnieuw negatief beeld van vrachtwagenchauffeurs rond ‘hun’ dag

AMSTERDAM – Op de redactie van Transport Online kwam vandaag, vrijdag 12 december 2025, een persbericht binnen waarin wordt gesteld dat 64 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over smartphonegebruik bij vrachtwagenchauffeurs. Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder ruim duizend Nederlanders, in opdracht van wagenparkbeheerder Webfleet, onderdeel van Bridgestone.

Opvallend is niet alleen de inhoud van het bericht, maar ook de timing. Het persbericht verscheen direct rond de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, een moment waarop chauffeurs juist in het zonnetje worden gezet vanwege hun maatschappelijke en economische betekenis.

Perceptieonderzoek, geen gedragsdata

Het onderzoek gaat nadrukkelijk over gevoelens en zorgen van Nederlanders, niet over feitelijk vastgesteld gedrag van vrachtwagenchauffeurs. Er zijn geen gegevens gebruikt van politie, SWOV of Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over daadwerkelijk smartphonegebruik, overtredingen of ongevalsanalyses.

Toch wordt in het persbericht een direct verband gelegd tussen deze zorgen en verkeersveiligheid in het vrachtverkeer. Daarmee ontstaat het risico dat publieke perceptie wordt gepresenteerd als structureel probleem, zonder dat daar harde cijfers tegenover staan.

Beperkte steekproef, grote claims

Het onderzoek is gebaseerd op ruim 1.000 respondenten uit de algemene bevolking. De vraag is in hoeverre op basis van zo’n steekproef conclusies getrokken kunnen worden over een beroepsgroep van tienduizenden professionele chauffeurs, die werken onder strenge regelgeving, permanente controle en hoge verantwoordelijkheden.

Geen incident: patroon rond Dag van de Vrachtwagenchauffeur

Dat dit persbericht juist nu verschijnt, lijkt geen toeval. Vorig jaar publiceerde dezelfde partij rond exact dezelfde periode een onderzoek waarin werd gesteld dat één op de tien vrachtwagenchauffeurs ooit in slaap zou zijn gevallen achter het stuur.

Het patroon roept vragen op: telkens rond de Dag van de Vrachtwagenchauffeur verschijnt een onderzoek dat een negatief of zorgwekkend beeld van chauffeurs schetst, terwijl diezelfde chauffeurs op dat moment juist publiekelijk worden gewaardeerd.

Technologie als oplossing – en als boodschap

In het persbericht wordt vervolgens gewezen op technologische oplossingen zoals slimme dashboardcamera’s en telematica, waarmee chauffeurs beter begeleid zouden kunnen worden. Volgens Webfleet helpen deze systemen bij het herkennen van afleiding en vermoeidheid.

Hoewel technologie zeker kan bijdragen aan veiligheid, valt op dat het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een aanbieder van dergelijke systemen. Dat roept de vraag op in hoeverre het onderzoek dient ter ondersteuning van een commerciële boodschap.

Sector verdient nuance

Verkeersveiligheid is een serieus onderwerp en aandacht voor risico’s is terecht. Maar het structureel framen van vrachtwagenchauffeurs als risicofactor, op basis van perceptieonderzoek en zonder harde cijfers, doet geen recht aan een beroepsgroep die dagelijks onder hoge druk en strenge regels werkt.

Een inhoudelijke discussie over veiligheid vraagt om feitelijke data, context en zorgvuldigheid. Zeker op een dag die bedoeld is om vrachtwagenchauffeurs te waarderen, is nuance geen overbodige luxe.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×