Clicky

vrijdag 5 december 2025 - 13:13 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerFlitspaal moet risico's met zwaar vrachtverkeer en fietsers op druk kruispunt Breda...

Flitspaal moet risico’s met zwaar vrachtverkeer en fietsers op druk kruispunt Breda verminderen

BREDA – Op de Backer en Ruebweg (Noordelijke Rondweg) in Breda gaat vanaf vrijdag een nieuwe flitspaal aan. De installatie staat bij de kruising met de Veldsteen, een locatie waar de afgelopen jaren tientallen verkeersongevallen plaatsvonden. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is ingrijpen noodzakelijk, omdat veel weggebruikers structureel te hard rijden of het rode licht negeren.

Op de Backer en Ruebweg geldt een maximumsnelheid van 70 km/uur, maar in de praktijk wordt vaak aanzienlijk harder gereden. Daarnaast wordt op de kruising met de Veldsteen gemiddeld 200 keer per dag door rood gereden. De nieuwe flitspaal controleert daarom op beide overtredingen. Een tweede flitspaal wordt in 2026 geplaatst.

Opvallend is dat op een nabijgelegen kruising – de Backer en Rueblaan met de Emerparklaan – wél minder ongelukken gebeuren. Daar staan al langere tijd flitspalen, wat volgens het OM een duidelijke gedragsverandering bij bestuurders heeft veroorzaakt.

Veel zwaar vrachtverkeer en fietsers: risico op ernstige ongelukken

Het kruispunt is een belangrijke doorgangsroute voor zwaar vrachtverkeer van en naar het industrieterrein. Tegelijkertijd steken dagelijks veel fietsers over die gebruikmaken van de bekende fietsroutes door Breda. Het OM waarschuwt dat elke roodlichtovertreding daar direct kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Volgens het OM is dat een belangrijke reden om juist hier te handhaven: vrachtwagens hebben een langere remweg, slechter zicht rondom het voertuig en veroorzaken bij een botsing met fietsers of personenauto’s vrijwel altijd ernstig letsel. Met het terugdringen van risicovol gedrag moet de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verbeteren.

Flitspaal 24 uur per dag actief

De nieuwe installatie is afgelopen maand geplaatst en uitvoerig getest. Vanaf 5 december 2025 worden overtredingen direct doorgestuurd naar het CJIB en volgt automatisch een boete. De flitspaal staat 24 uur per dag aan. Over drie jaar wordt geëvalueerd of de verkeerssituatie voldoende is verbeterd en of langdurige handhaving noodzakelijk blijft.

Volgens het OM is bewezen dat flitspalen de verkeersveiligheid verbeteren doordat bestuurders hun rijgedrag aanpassen. Met de plaatsing van deze nieuwe flitsinstallatie hopen gemeente Breda, politie en OM dat het aantal ongelukken op de Backer en Ruebweg eindelijk afneemt.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×