Clicky

donderdag 20 november 2025 - 17:47 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensNieuw IMO-besluit over permanente netten rond gangways verhoogt veiligheid én versnelt afhandeling...

Nieuw IMO-besluit over permanente netten rond gangways verhoogt veiligheid én versnelt afhandeling schepen

ROTTERDAM – Een relatief kleine aanpassing in de internationale scheepvaartregels moet wereldwijd zorgen voor een flinke efficiëntieslag in havens. De International Maritime Organization (IMO) heeft nieuwe afspraken goedgekeurd die het mogelijk maken om permanente netten rond gangways te gebruiken. Het initiatief hiervoor kwam van de International Taskforce Port Call Optimization, Maersk, APM Terminals, de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Havenbedrijf Rotterdam en het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Tot nu toe was het verplicht om een gangway – de loopplank waarmee bemanning en bezoekers aan boord gaan – telkens handmatig te omhangen met veiligheidsnetten zodra een schip afmeerde. Pas daarna mochten mensen eroverheen lopen. Het ophangen én weer verwijderen van die grote netten kostte echter tijd en bracht zelf ook risico’s met zich mee, zeker bij slecht weer of beperkte zichtbaarheid.

Uur tijdverlies per scheepsbezoek

Volgens Ben van Scherpenzeel, Director Nautical Developments, Policy & Plans van Havenbedrijf Rotterdam, is het voordeel van de nieuwe werkwijze groot.
“Het optuigen van zo’n net kost minimaal een half uur zodra een schip aan de kade ligt – voordat het lossen van bijvoorbeeld containers kan beginnen. Bij vertrek kost het aftuigen nogmaals een half uur. Je hebt het echt over gigantische hoeveelheden netten waarmee je werkt”, zegt hij.

“Het gaat dus om een uur per scheepsbezoek; kostbare tijd die simpelweg verloren gaat. Daarom dachten we: waarom laten we die netten niet permanent rond een gangway zitten? Dat is compacter en net zo veilig – misschien zelfs veiliger, want niemand hoeft de netten meer op te hangen – en het bespaart tijd.”

Regelwijziging bij de IMO

Omdat het om een veiligheidsvoorziening gaat, moest de wijziging worden besproken én goedgekeurd door de International Maritime Organization. In zowel plenaire vergaderingen als werkgroepen werd het voorstel uitgebreid behandeld. Tijdens een test met dummypoppen werd aangetoond dat permanente netten minstens zo veilig zijn als de oude werkwijze. Dat gaf uiteindelijk de doorslag.

Gangway netten oude situatie

Van Scherpenzeel benadrukt dat samenwerking tussen alle betrokken partijen essentieel was. “We hebben dit samen geregeld. Veiligheid is de hoogste prioriteit in de scheepvaart. Voor aanpassingen in nautische veiligheid moet je gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen en op elkaar kunnen vertrouwen. Dat hebben we hier laten zien.”

Efficiënter, veiliger en wereldwijd toepasbaar

Dankzij de goedkeuring door de IMO kunnen havens en rederijen wereldwijd overstappen op permanente gangwaynetten. Dat levert tijdswinst op, verkleint de risico’s voor bemanning en zorgt voor een efficiëntere afhandeling van schepen aan de kade — een belangrijke stap vooruit in de steeds drukker wordende maritieme logistiek.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×