TURIJN – Iveco Group heeft in het derde kwartaal van 2025 de winst fors zien teruglopen en past daarom zijn jaarverwachting naar beneden aan. De Italiaanse truck- en busfabrikant behaalde in het derde kwartaal een aangepaste operationele winst (Adjusted EBIT) van 111 miljoen euro, een daling van 39 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (183 miljoen euro).
De omzet uit voortgezette activiteiten bedroeg 3,1 miljard euro, tegenover 3,2 miljard euro in het derde kwartaal van 2024. De winst daalde tot 16 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 90 miljoen euro was. De vrije kasstroom van de industriële activiteiten was negatief met 513 miljoen euro, mede door lagere verkoopvolumes bij de truckdivisie.
Truckmarkt onder druk
De truckafdeling, goed voor tweederde van de omzet, kreeg te maken met een volumedaling van 23 procent in Europa. De netto-omzet zakte naar 2,0 miljard euro (–11 procent). Het bedrijfsresultaat (Adjusted EBIT) daalde van 121 naar 59 miljoen euro. Iveco hield de focus op prijsdiscipline en marktaandeel, maar de lagere afzet en vaste kosten drukten de marges.
Busdivisie groeit
De busdivisie presteerde beter: de omzet steeg met 31 procent tot 719 miljoen euro dankzij hogere leveringen in Europa en Zuid-Amerika. De operationele winst bleef vrijwel gelijk op 29 miljoen euro. Iveco Bus profiteerde van nieuwe raamovereenkomsten, waaronder een contract met Île-de-France Mobilités voor de levering van maximaal 4.000 lage- en nulemissiebussen tussen 2026 en 2032.
Powertrain licht in de plus
De motorenafdeling Powertrain noteerde een stabiele omzet van 745 miljoen euro en een licht hogere winst van 38 miljoen euro. Er werden iets meer motoren verkocht en er werden nieuwe contracten met derden afgesloten.
Aangepaste jaarprognose
Iveco verwacht voor het volledige boekjaar 2025 een aangepaste EBIT van 680 tot 730 miljoen euro voor de voortgezette activiteiten, tegenover 880 tot 980 miljoen euro in de eerdere prognose. De nettowinst zal eveneens lager uitvallen. Het concern rekent op herstel van de winstgevendheid in het vierde kwartaal, mede dankzij het interne efficiëntieprogramma.
CEO: “Discipline en lange termijnvisie”
Topman Olof Persson verklaarde: “Dit kwartaal draaide om koers houden en onze lange-termijndoelen niet uit het oog verliezen. We hebben ons gericht op prijsbeheersing, kostenmanagement en het versnellen van ons efficiëntieprogramma. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden blijven we werken aan duurzame waardecreatie.”
De verkoop van de defensietak aan het Italiaanse Leonardo en het bod op Tata Motors Commercial Vehicles verlopen volgens plan. De afronding van de defensietransactie wordt uiterlijk maart 2026 verwacht.



