ROTTERDAM – Het Noorse familiebedrijf Berge Rederi heeft tijdens de maritieme beurs Europort Rotterdam een contract getekend met het Nederlandse technologiebedrijf Wattlab voor de installatie van een grootschalig zonnestroomsysteem aan boord van de BRF Froan. Het innovatieve vrachtschip wordt het grootste volledig emissievrije, batterij-aangedreven bulkschip ter wereld.
Het systeem van Wattlab zal bestaan uit 96 Solar Flatracks die samen 172,8 kWp aan zonne-energie opwekken – ruim twee keer zoveel als het vorige maritieme project van het bedrijf. De zonnepanelen worden geplaatst op de luiken van het schip, dat momenteel in aanbouw is en naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 wordt opgeleverd. De BRF Froan zal marmer vervoeren tussen Brønnøy en Visnes naar een productiefaciliteit in Elnesvågen.
Installatie in Nederland
De installatie van het zonnestroomsysteem zal plaatsvinden tijdens een tussenstop in Vlissingen, waar Wattlab de 96 zonnepanelen in één dag zal monteren. De productie van de panelen start in mei 2026 in de nieuwe fabriek van Wattlab in de haven van Rotterdam.
“Voor reders geldt: tijd is geld,” zegt Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab. “Dankzij het slimme ontwerp is het systeem snel, eenvoudig en flexibel te installeren. Als het dek tijdelijk vrijgemaakt moet worden voor speciaal transport, kunnen de Solar Flatracks eenvoudig worden opgestapeld op het oppervlak van een 20-voets container.”
Kennis van de maritieme sector doorslaggevend
Volgens Oivind Berge, eigenaar van Berge Rederi, speelde de maritieme expertise van Wattlab een belangrijke rol in de keuze voor het Nederlandse bedrijf.
“De kennis van scheepsoperaties die Bo Salet en David Kester hebben getoond, was doorslaggevend”, zegt Berge. “We kenden hun eerdere project voor een Nederlandse reder, dat overtuigend liet zien hoe het systeem werkt in de praktijk. Ze begrijpen wat scheepseigenaren nodig hebben en hoe schade kan worden voorkomen. Bovendien is het systeem eenvoudig in gebruik en verloopt de samenwerking prettig.”
Volledig emissievrij schip
De BRF Froan wordt niet alleen baanbrekend dankzij het zonnestroomsysteem, maar ook door haar volledig emissievrije aandrijving. Het schip krijgt twee rotorzeilen van 24 bij 4 meter, die gemiddeld 339 kW per reis aan energie besparen.
Daarnaast beschikt het schip over een batterijpakket van 23,5 MWh, dat wordt opgeladen via walstroom in de havens van Remman (Brønnøy) en Elnesvågen. Beide havens krijgen speciale laadfaciliteiten. Voor het laden en lossen wordt gebruikgemaakt van een elektrische graafmachine, zodat ook de overslag volledig uitstootvrij verloopt.
Volgens Wattlab-CEO Bo Salet is het project een nieuwe mijlpaal: “Dat we als Nederlandse scale-up aan zo’n innovatief schip mogen meewerken, is een enorme eer. Dit bewijst dat de vraag naar zonne-energie in de scheepvaart, zowel in Nederland als internationaal, sterk groeit. Onze technologie is klaar om op grote schaal te worden toegepast.”




