Clicky

woensdag 5 november 2025 - 18:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerBALM en Douane controleren vrachtverkeer bij overslagterminal Keulen-Eifeltor

BALM en Douane controleren vrachtverkeer bij overslagterminal Keulen-Eifeltor

KEULEN – Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) heeft samen met de Duitse Douane op dinsdag 4 november een grootschalige controle uitgevoerd op het terrein van de overslagterminal Köln-Eifeltor. De actie was gericht op het tegengaan van oneerlijke praktijken in het wegvervoer. Ook de Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) was aanwezig en sprak zijn steun uit voor het gezamenlijke optreden.

De controle vond plaats tussen 07.00 en 12.30 uur en richtte zich op naleving van de Europese regels voor rij- en rusttijden en de minimale loonwetgeving. Chauffeurs en voertuigen werden door zowel het BALM als de Finanzkontrolle Schwarzarbeit (FKS) gecontroleerd.

Focus op rusttijden en eerlijke arbeidsvoorwaarden

Het BALM legde de nadruk op het verbod om de reguliere wekelijkse rusttijd in de cabine door te brengen, terwijl de douane zich richtte op de naleving van de Duitse minimumloonregels.

Volgens Christian Hoffmann, president van het BALM, zijn dergelijke controles van groot belang voor zowel veiligheid als eerlijke concurrentie: “Verkeerscontroles zoals vandaag in Keulen-Eifeltor dragen bij aan een eerlijk speelveld in de logistiek en verbeteren tegelijk de verkeersveiligheid”, aldus Hoffmann. “Tijdens onze controles informeren we chauffeurs over de wettelijke regels rond rij- en rusttijden, die bedoeld zijn om de veiligheid van bestuurders en andere weggebruikers te beschermen.”

Ook Iris Vermehr, afdelingshoofd bij de Duitse Douane, benadrukte het belang van samenwerking tussen de instanties: “De nauwe samenwerking tussen BALM en de FKS is essentieel om de minimale arbeidsvoorwaarden in de transportsector effectief te handhaven. Met gezamenlijke controles sturen we een duidelijk signaal dat misstanden niet worden getolereerd.”

Signaal aan malafide vervoerders

Prof. dr. Dirk Engelhardt, woordvoerder van de BGL, noemde de actie een belangrijk signaal richting bedrijven die zich niet aan de regels houden: “Wij juichen dit soort controles toe. Ze maken duidelijk dat wie chauffeurs uitbuit of arbeidsregels schendt – of het nu Duitse of buitenlandse bedrijven zijn – met consequenties rekening moet houden.”

Het BALM benadrukt dat het, samen met federale en deelstaatinstanties, blijft toezien op eerlijke concurrentie, sociale normen en verkeersveiligheid binnen het Europese wegvervoer.

De controle kon plaatsvinden dankzij de medewerking van Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene–Straße (DUSS) mbH, die het terrein ter beschikking stelde.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×