Clicky

dinsdag 28 oktober 2025 - 14:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerING: lichte groei transport- en logistieksector in 2025 en 2026, maar verschillen...

ING: lichte groei transport- en logistieksector in 2025 en 2026, maar verschillen per deelsector groot

AMSTERDAM – De vooruitzichten voor de Nederlandse transport- en logistieksector blijven de komende jaren wisselend. ING Research verwacht voor zowel 2025 als 2026 een lichte volumegroei van gemiddeld 1%. Terwijl het vervoer van consumentengoederen en bouwmaterialen aantrekt, blijft industrieel vervoer onder druk staan. Internationale ontwikkelingen – zoals protectionisme, geopolitieke spanningen en verschuivende handelsstromen – zorgen bovendien voor een onrustige omgeving.

Wegtransport profiteert, industrie en bulkvervoer zwak

Het wegtransport groeit mee met het herstel in de bouw en een stabiele vraag naar consumentengoederen. Logistieke dienstverleners krijgen meer werk door risicobeheersing in internationale ketens, maar zien ook de handel volatieler worden. Vervoerders voor de zware industrie, zoals staal en chemie, kampen nog steeds met hoge energiekosten en lagere volumes. Voor de binnenvaart en het spoorgoederenvervoer valt bovendien het kolenvervoer grotendeels weg, terwijl de containeroverslag in Rotterdam juist verder stijgt.

Extra kosten door vrachtwagenheffing

Vanaf medio 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. De kosten voor wegvervoerders stijgen hierdoor naar verwachting met 7 à 8 procent. Volgens brancheorganisatie Evofenedex wil 46% van de verladers hierover in gesprek, wat aangeeft dat volledige doorberekening onzeker is en margedruk dreigt. Positief is dat de opbrengsten worden teruggesluisd naar verduurzaming van de sector.

Groeiende stroom Chinese pakketten

De internationale pakketstroom vanuit China blijft toenemen. In de eerste drie kwartalen van 2025 groeide de aankoopwaarde van Nederlandse consumenten bij Chinese webshops met 17%. Deze trend zorgt voor meer luchtvracht, wegtransport en logistieke afhandeling. Terwijl de VS importheffingen heeft aangescherpt, wordt Europa juist aantrekkelijker als afzetmarkt. Nederland bereidt voor 2026 een extra belasting voor op pakketten onder de 150 euro, maar het is onzeker of dit de instroom zal remmen.

Beperkte groei in reizigersvervoer

In het openbaar vervoer blijft het herstel uit het coronadal achter door afnemende betaalbaarheid en verschraling van het netwerk. In de luchtvaart is de vraag sterk, maar Schiphol bereikt dit jaar het maximum van 478.000 vluchten. Groeiruimte is er alleen nog via grotere toestellen of uitwijken naar buitenlandse luchthavens. Opening van Lelystad Airport kan na 2026 mogelijk verlichting bieden, maar politieke steun daarvoor is onzeker.

Sector blijft in onrustige omgeving

Volgens ING-sectoreconoom Rico Luman is het beeld in transport en logistiek verdeeld: “Het gaat niet slecht, maar ook niet echt goed. De verschillen tussen bedrijven zijn groot, afhankelijk van hun specialisatie. Internationalisering en regionalisering brengen risico’s, maar ook nieuwe kansen.”

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×