Clicky

maandag 13 oktober 2025 - 16:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensHavenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux geven startsein voor bouw spooremplacement...

Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux geven startsein voor bouw spooremplacement Maasvlakte Zuid

ROTTERDAM – Tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Maasvlakte gaven Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux het startsein voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Dit deden zij in bijzijn van afgevaardigden van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Europees Parlement.

De eerste fase van het project omvat de aanleg van de eerste bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen en verschillende aansluitingen naar bestaande spoorinfrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen. De overige drie bundels worden afhankelijk van spoorgoederenvervoerprognoses in de periode na 2027 gefaseerd gerealiseerd.

Na een periode van voorbereidende werkzaamheden door Swietelsky is nu officieel gestart met de aanleg van de eerste bundel en de verschillende aansluitingen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren.

De containeroverslag in de Rotterdamse haven blijft de komende jaren naar verwachting toenemen. De import en export van de containers is cruciaal voor bedrijven en consumenten in zowel Nederland als Europa en daarmee de Europese welvaart. Om die steeds grotere stroom containers op een efficiënte manier van en naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorinfrastructuur.

Randvoorwaarde voor economie en maatschappij

Efficiënte en toegankelijke internationale treinverbindingen met korte transittijden vanaf havens en industriële clusters zijn van cruciaal belang voor economie en maatschappij en leveren concurrentievoordeel op voor Nederland. Zij vormen een belangrijke randvoorwaarde voor onze zeehavens, en hiermee voor de economie in Nederland. Via het Trans-European Transport Network (TEN-T), en in het bijzonder de ‘Rail Freight Corridors’ kan meer en sneller lading per spoor afgewikkeld worden met zo min mogelijk oponthoud: veilig, betrouwbaar en duurzaam.

Spooremplacement geschikt voor 740 meter treinen

Het spooremplacement Maasvlakte Zuid is geschikt voor 740 meter lange goederentreinen. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van ongeveer 600 meter. De langere treinen brengen een aantal voordelen. Door de langere treinen kunnen meer containers in één rit worden vervoerd. Dit betekent minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.

Oplossen capaciteitsknelpunten Havenspoorlijn

Tot 2040 staan diverse infrastructurele projecten gepland om de bereikbaarheid per spoor van de Maasvlakte te vergroten. Deze projecten voert het Havenbedrijf gefaseerd uit in samenwerking met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale ontwikkeling bestaat naast de aanleg van het nieuwe spooremplacement van maximaal vier bundels van elk zes sporen, ook uit de elektrificatie van de distri-driehoek en de buitencontour, het aanpassen van de C2-bocht en de realisatie van twee doorrijdsporen.

Toekomstbestendige haven

De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Naast dat spoorgoederenvervoer een lagere uitstoot van CO₂, NOₓ en fijnstof heeft dan wegtransport, is het om de haven bereikbaar te houden, cruciaal om alle beschikbare modaliteiten optimaal te benutten. Niet alleen door te investeren in nieuwe infrastructuur, maar ook door bestaande capaciteit slimmer en efficiënter te gebruiken.

Dit vraagt om een gezamenlijke aanpak waarin marktpartijen en publieke organisaties continu samenwerken aan verbetering. Digitale oplossingen spelen hierin een sleutelrol. Ook aanvullende maatregelen om het wegennet te ontlasten en vervoer van containers via de binnenvaart te stimuleren zijn hierbij belangrijk.

ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam zetten vol in op een robuuste achterlandverbinding via het spoor. Zo kunnen er meer containers van de weg naar het spoor om de wegen te ontlasten en is er een betrouwbaar alternatief beschikbaar voor de binnenvaart bij laag water.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×