BREDA – In de Nederlandse gemeente Aalsmeer, ongeveer 13 kilometer ten zuidwesten van Amsterdam, bouwt TGW Logistics een sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor Bausch + Lomb. De oplevering staat gepland voor het najaar van 2027. Het geavanceerde Goods-to-Person-systeem zal het serviceniveau van de healthcarespecialist optimaliseren, de logistieke kosten verlagen en de ergonomie voor medewerkers verbeteren.
In 1853 opende J.J. Bausch een kleine optiekwinkel in Rochester, New York. Daarmee legde hij de basis voor een van de oudste nog steeds actieve bedrijven in de Verenigde Staten en begon hij aan een succesverhaal in de medische technologiesector. Vandaag behoort Bausch + Lomb tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcarepecialist is actief in meer dan 100 landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst. In 2024 realiseerde het bedrijf een omzet van 4,8 miljard dollar.
Groei als motor voor automatisering
Omdat hun huidige intralogistieke systeem steeds vaker tegen zijn grenzen aanliep, was Bausch + Lomb op zoek naar een toekomstbestendig alternatief. Alleen een systeem dat was afgestemd op hun individuele behoeften zou de groei kunnen opvangen die ze voor de komende jaren hebben gepland. Met een uitgebreid aanbod producten voor de medische wereld waren de kwaliteitsnormen voor dit project bijzonder hoog.
Start van een gezamenlijke reis naar automatisering
Na een intensieve plannings- en analysefase koos Bausch + Lomb voor de expertise van TGW Logistics. “We zijn bijzonder verheugd om samen te werken met Bausch + Lomb. De klant zocht niet enkel een leverancier, maar ook een strategische partner voor de lange termijn”, benadrukt Bart Van Eycken, Director of Sales voor de customer unit Northern Europe bij TGW Logistics.”Als bedrijf in handen van een stichting is TGW Logistics een stabiele en betrouwbare partner met een sterke focus op bedrijfscultuur en waarden.”
Shuttlemagazijn als krachtig hart van de oplossing
Het belangrijkste onderdeel van de oplossing in Aalsmeer wordt een shuttlesysteem met meer dan 150.000 opslaglocaties. Door dubbeldiepe opslag kan de beschikbare ruimte optimaal worden benut. Zo’n 300 robots slaan tot 8.700 bakken per uur op en halen ze weer op. Klantbestellingen worden gepickt op ergonomische, krachtige werkstations.
In de verpakkingszone zorgen robots voor het automatisch vouwen en sluiten van de dozen. Vervolgens snijdt een machine ze tot de juiste hoogte, waardoor het verzendvolume (en dus ook de verzendkosten) tot een minimum worden beperkt. Het shuttlemagazijn fungeert als buffer voor bestellingen totdat de dozen via de automatische palletisering naar de expeditie vertrekken.