Clicky

vrijdag 15 augustus 2025 - 10:44 uur
Home Blog

TC Transport BV failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

NEDERWEERT-EIND – Voor de rechtbank van Limburg is op donderdag 14 augustus het faillissement uitgesproken van TC Transport BV.

De eigenaren kondigden vorige week vrijdag middels een appje aan het personeel dat zij faillissement gingen aanvragen.

Hoeveel personeel er exact werkzaam is bij het bedrijf is niet helemaal duidelijk. De gegevens bij de Kamer van Koophandel lijken niet helemaal actueel.

Volgens de huidige eigenaren hebben zij er alles aan gedaan om een faillissement te voorkomen “maar door de hoge betalingen en de oplopende kosten is het niet langer meer haalbaar”.

Het is niet de eerste keer dat de eigenaren van TC Transport failliet gaan. Ook CBK Logistics en Mobiele Dienstverlening Limburg (MDL) gingen failliet. TC Transport is een doorstart van CBK Logistics dat in januari 2024 failliet werd verklaard. Ook toen vroeg de directie zelf het faillissement aan. MDL werd in augustus 2024 failliet verklaard.

Uit de faillissementsverslagen blijkt dat er toen sprake was van paulianeus handelen en onbehoorlijk bestuur.

Veel chauffeurs hebben nog vele duizenden euro’s geld tegoed uit de eerdere faillissementen.

Op dit moment is nog niet bekend of TC Transport ook weer een doorstart zal maken.

Betogers op de been tegen top Trump en Poetin in Anchorage

ANCHORAGE – Betogers hebben in Anchorage gedemonstreerd tegen de topontmoeting van vrijdag van de Russische president Vladimir Poetin en de Amerikaanse president Donald Trump over een einde aan de oorlog in Oekraïne.

Meer dan honderd betogers met onder meer Oekraïense vlaggen verzamelden zich donderdagavond volgens de Anchorage Daily News bij een kruispunt.

Een aantal demonstranten had borden waarop steun aan de Oekraïense president Volodymyr Zelensky werd uitgedrukt. Er waren ook betogers die Trump over andere zaken dan zijn buitenlandbeleid bekritiseerden.

De betoging was een initiatief van een verzameling linkse of progressieve groepen die vrijdag meer demonstraties willen houden. De Republikeinse Partij van Trump in de staat Alaska, waar Anchorage ligt, wil vrijdag ook demonstreren voor het beleid van Trump en voor een einde aan de oorlog in Oekraïne en doet dat mogelijk op hetzelfde kruispunt.

Eerste Volvo FM Electric voor telerscoöperatie CLTV Zundert

CLTV Zundert staat al meer dan honderd jaar klaar voor kwekers, tuinders en telers. De coöperatie ondersteunt zijn leden en overige klanten met een breed aanbod aan producten en diensten. Van meststoffen tot veiling en van koeling tot transport: alles onder één dak.

Nu zet CLTV Zundert een nieuwe, duurzame stap met de inzet van een Volvo FM Electric-bakwagen, geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.

Bij CLTV Zundert draait alles om het ondersteunen van kwekers. De coöperatie biedt een compleet aanbod aan producten en diensten, verdeeld over vier afdelingen. Bij de afdeling handel kunnen kwekers en tuinders alles bestellen wat ze nodig hebben: van gewasbescherming en meststoffen tot werkkleding en gereedschap.

De veilingafdeling verzorgt de keuring van aardbeien en logistieke dienstverlening voor aardbeientelers, in samenwerking met Coöperatie Hoogstraten.

De koelafdeling slaat aardbeienplanten en boomkwekerijproducten zorgvuldig op.

Tot slot heeft CLTV een eigen transportafdeling. “Wat ons uniek maakt, is de combinatie van deze vier diensten”, zegt Jurgen Damen, logistiek manager bij CLTV. “We zijn niet alleen leverancier, maar ook kennispartner voor kwekers en telers. We hebben alles in huis om onze leden compleet te ontzorgen.”

‘Groen zit in ons DNA’

CLTV Zundert is een coöperatie met 250 leden. Jurgen Damen: “Duurzaamheid is iets dat echt leeft binnen het bedrijf en onze leden. Als coöperatie in een groene sector, moet je ook zelf het voortouw nemen. Wachten op wat anderen doen past niet bij ons, onze nek uitsteken en pionieren wel. Wij willen zelf proberen, leren en ontdekken wat werkt. Daarom hebben we dit jaar onze eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric 6×2-bakwagen die we inzetten voor regionaal transport van producten die boomkwekers nodig hebben bij de teelt.”

Samen pionieren met Bluekens

CLTV koos bewust voor Volvo Trucks en voor Bluekens Truck en Bus als dealer en partner. Damen: “We hebben al jaren goede ervaringen met Volvo. We hebben nu dertien Volvo-trucks in onze vloot en onze chauffeurs rijden er graag mee. Maar minstens zo belangrijk is de rol van Bluekens Truck en Bus. Bluekens denkt met ons mee en staan ons met raad en daad bij. Bij de keuze voor elektrisch hebben ze ons geholpen met het analyseren van onze routes. We hebben een week lang exact de routes, kilometers en belading bijgehouden die we met onze vorige truck reden. Op basis van die data hebben we samen berekend: is elektrisch haalbaar voor ons? Dat bleek het geval en dus zijn we gestart.”

Positief verrast over de actieradius

Damen is enthousiast over de eerste ervaringen met de Volvo FM Electric. “De truck rijdt soepel en stil en we zijn positief verrast over de actieradius. Onze chauffeur maakt er een sport van om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. Hij heeft al eens 385 kilometer gereden op één lading, 400 kilometer lijkt ook haalbaar. De chauffeur is ook zeer enthousiast over hoe de truck rijdt. Dat de chauffeur er blij mee is, is voor ons minstens zo belangrijk als de cijfers.”

‘Sluitende businesscase is mogelijk’

Rijden met een elektrische truck is financieel haalbaar, zegt Damen. “Als we genoeg kilometers per jaar maken, is de businesscase sluitend. De truck laden we op ons terrein in Zundert, waar 3.000 zonnepanelen op het dak liggen. Met een mobiele 50kW-laadpaal wordt de batterij opgeladen. Als je pioniert zijn er natuurlijk ook onzekerheden, zoals de restwaarde van de truck na een aantal jaar, maar op basis van wat wij nu weten geloven wij dat dit de juiste stap is.”

Verder verduurzamen

Voor CLTV Zundert is de inzet van elektrisch vervoer niet het eindpunt, maar een begin. Het bedrijf rijdt ook al met een elektrische bestelbus en onderzoekt hoe het nog meer processen kan verduurzamen. “Wij willen blijven vooroplopen”, besluit Jurgen Damen. “Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze leden en de sector. En daar past deze stap naar elektrisch vervoer perfect bij.”

Philips gaat ruim 150 miljoen dollar extra investeren in VS

AMSTERDAM – Philips gaat ruim 150 miljoen dollar extra investeren in zijn productie en onderzoeksactiviteiten in de Verenigde Staten. Daarmee wil het zorgtechnologieconcern onder meer een fabriek in Pennsylvania uitbreiden, waar AI-gestuurde echografiesystemen worden gemaakt voor Amerikaanse ziekenhuizen.

Met deze aankondiging lijkt Philips gehoor te geven aan de wens van president Donald Trump om productie in de VS uit te breiden en de VS minder afhankelijk te maken van buitenlandse goederen. De investeringen komen boven op Philips’ jaarlijkse investering van 900 miljoen dollar in onderzoek en ontwikkeling in de VS.

Jeff DiLullo, bestuurder van Philips Noord-Amerika, verscheen donderdag ook voor de camera van Fox Business. Daar benadrukte hij dat de VS in de wereld de grootste markt vormen voor Philips. Ook stipte hij aan dat de investeringen extra werkgelegenheid opleveren in de VS. Verder prees hij het “zeer vriendelijke klimaat” binnen de huidige Amerikaanse overheid.

Van Hijum probeerde Boomsma bij NSC te houden

DEN HAAG – Demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en lijsttrekker namens NSC Eddy van Hijum heeft nog geprobeerd om Diederik Boomsma “binnenboord te houden”. Dat is niet gelukt, want Boomsma is overgestapt naar JA21. “Ik respecteer vooral dat hij zijn zetel niet meeneemt”, aldus Van Hijum.

De NSC-lijsttrekker stelde dat hij al wist dat Boomsma niet meer op de NSC-lijst wilde, maar dat hij een overstap naar JA21 niet direct zag aankomen. “Hij denkt zelf kennelijk dat hij beter bij JA21 past. Dat is een heel andere partij, echt een rechtse partij. Het is in veel opzichten ook echt anders dan de koers die wij kiezen.”

Van Hijum zei ook niet geïnteresseerd te zijn in de peilingen, waarin NSC op nul tot twee zetels staat. Hij wil vooral het NSC-geluid over bestaanszekerheid uitdragen. “Ik ga voor een goed resultaat voor mijn partij.”

Op X wenst fractievoorzitter van NSC Nicolien van Vroonhoven Boomsma succes bij JA21. “Heel jammer dat Diederik onze fractie verlaat. Respect dat hij zijn zetel niet meeneemt.” Van Vroonhoven was aanvankelijk kritisch over de kandidaatstelling van Boomsma voor het lijsttrekkerschap. In een interview met Trouw zei ze dat Boomsma de “uiterst rechtse flank” van NSC vertegenwoordigt en dat iemand die “de VVD rechts wil inhalen op asiel” niet bij NSC thuishoort. Later kwam ze terug op haar uitspraken: naar eigen zeggen “floepten” die eruit “in de emotie” en wenste ze Boomsma “veel sterkte” als hij zich zou kandideren.

BAS Rent breidt aanbod uit met nieuwe Krone distributietrailers

BAS Rent heeft recent nieuwe Krone distributietrailers in gebruik genomen ter uitbreiding van het verhuuraanbod. De trailers, in verschillende uitvoeringen, zijn onder andere voorzien van stuurassen, laadkleppen en meeneemheftruckinstallaties.

“Steeds meer van onze relaties zien de voordelen van full-service gebruik van transportmaterieel! Eén vast maandelijks bedrag voor het gebruik van het betreffende voertuig, inclusief alle kostencomponenten (van afschrijving tot onderhoud, van banden tot verzekering).

Gecombineerd met een 24/7 internationaal beschikbaar servicenetwerk en een landelijk dekkende haal- en brengservice behoudt de transporteur de focus op de core business, en regelen wij de rest”, aldus Area Manager René Toonders van BAS Rent.

De samenwerking tussen BAS Rent en Krone Trailers bestaat inmiddels al een aantal jaren.

“De trailers welke we eerder in gebruik namen presteren goed, vandaar dat we in de oriëntatie op nieuwe schuifzeiltrailers opnieuw bij Krone uitkwamen. We hebben er alle vertrouwen in dat ook deze trailers volledig beantwoorden aan de eisen en wensen van onze gebruikers.”

BAS Rent biedt een hoogwaardig en compleet aanbod trucks, terminal trekkers en trailers, beschikbaar voor lange en korte termijn full-service huuroplossingen. Als onderdeel van BAS Group bieden zij allerlei oplossingen voor vraagstukken en behoeftes van hun klanten rondom transportmaterieel.

Steeds meer melkkoeien permanent op stal

Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – In 2024 stonden in Nederland ruim 460.000 melkkoeien permanent op stal, een toename van 12 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal melkveebedrijven dat hun koeien altijd binnen houdt, steeg eveneens met 12 procent. Inmiddels brengt meer dan 20 procent van de melkveehouderijen hun dieren nooit naar buiten.

Nederland telde vorig jaar 1,5 miljoen melkkoeien. Van deze dieren kwam 31 procent niet buiten. Daarmee stonden er zo’n 50.000 koeien meer permanent op stal dan in 2023.

Achtergrond weidegang

Om de weidegang te stimuleren werd in 2012 het Convenant Weidegang opgesteld, dat door ruim 80 organisaties is ondertekend. Hierin zijn afspraken vastgelegd, zoals het toekennen van een hogere melkprijs voor melk van koeien die buiten lopen. Weidegang draagt bij aan het terugdringen van ammoniakuitstoot en is onderdeel van de eco-activiteiten binnen het Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid.

Biologische melkveebedrijven

In 2024 waren er 538 biologische melkveebedrijven in Nederland. Op deze bedrijven liep 3 procent van alle melkkoeien. Voor biologische bedrijven geldt dat koeien niet permanent op stal mogen staan. Ook buiten het weideseizoen moeten koeien naar buiten, behalve bij slecht weer, te natte grond of ziekte.

Een biologische koe stond vorig jaar gemiddeld 202 dagen in de wei, tegenover 150 dagen voor niet-biologische koeien. Daarmee stonden biologische koeien ruim 50 dagen langer buiten. Bij niet-biologische bedrijven nam het aantal dagen weidegang met 6 af ten opzichte van 2023, terwijl biologische bedrijven er juist 3 dagen bij telden.

Dag en nacht buiten

Op biologische bedrijven stonden koeien in 2024 in 39 procent van de weidedagen dag en nacht buiten, tegen 14 procent bij niet-biologische bedrijven. Ook staan biologische koeien per dag langer in de wei: gemiddeld 9 uur bij overdag weiden en 19 uur bij dag en nacht weiden, tegenover respectievelijk 7 en 16 uur bij niet-biologische koeien.

Gemiddeld stond een biologische koe in 2024 2.531 uur per jaar buiten, 21 uur minder dan in 2023. Een niet-biologische koe stond gemiddeld 1.263 uur buiten, een stijging van 12 uur ten opzichte van een jaar eerder.

CK Hutchison rekent dit jaar niet op deal over havens Panamakanaal

HONGKONG – Het Hongkongse conglomeraat CK Hutchison verwacht de verkoop van zijn internationale havenactiviteiten niet voor het einde van dit jaar af te ronden. China verzette zich eerder tegen de verkoop van havens aan het Panamakanaal en tientallen andere ondernemingen aan de Amerikaanse investeerder BlackRock en rederij MSC. Toch verwacht mededirecteur Peter Sixt dat de deal uiteindelijk rondkomt, als ook een Chinese investeerder instapt.

De deal is sterk verbonden met de rivaliteit tussen de Verenigde Staten en China op het wereldtoneel. De overeenkomst kwam er na druk van de Amerikaanse president Donald Trump. Die klaagde dat China controle over het Panamakanaal had overgenomen.

De beoogde deal heeft ook in Nederland gevolgen. CK Hutchison is eigenaar van containerterminals in de haven van Rotterdam. Die zouden in de deal van 19 miljard dollar ook overgaan naar BlackRock en MSC.

Waakhond

“We bevinden ons in een nieuwe fase van onze deal en die omvat, zoals we hebben gezegd, gesprekken met een grote strategische Chinese investeerder”, zei Sixt tegen analisten. “Ik denk dat er een redelijke kans is dat die gesprekken tot een deal leiden die goed is voor alle partijen, ook voor ons, en kan worden goedgekeurd door alle relevante toezichthouders.”

In april waarschuwde de Chinese markttoezichthouder dat de deal niet kan doorgaan zonder toestemming van de waakhond. Staatsmedia bestempelden de verkoopovereenkomst rond de havens als verraad van CK Hutchison aan China. Het conglomeraat zelf, dat ook actief is met winkelketens, telecomdiensten en infrastructuur, benadrukte juist onafhankelijk te zijn van Beijing.

Vrachtwagenchauffeur springt van Moerdijkbrug voor verkoelende duik en krijgt twee boetes

Foto ter illustratie

DORDRECHT – Een Hongaarse vrachtwagenchauffeur heeft dinsdagavond voor een gevaarlijk en opmerkelijk tafereel gezorgd op de Moerdijkbrug. De man parkeerde zijn vrachtwagen op de vluchtstrook en besloot het Hollands Diep in te springen om af te koelen.

Meerdere weggebruikers sloegen alarm nadat ze zagen dat de man van de brug was gesprongen en om hulp riep. Gezien de ernst van de melding – waarbij rekening werd gehouden met een poging tot zelfdoding – rukten diverse hulpdiensten uit, waaronder politie, brandweer, ambulance, de KNRM en de politiehelikopter.

Nog voordat de hulpdiensten ter plaatse waren, wist de chauffeur op een ladder onder de brug te klimmen. Een passerend binnenvaartschip pikte hem op en bracht hem veilig aan wal.

De politie ging met de man in gesprek en kwam tot de conclusie dat er geen sprake was van een suïcidepoging. De chauffeur verklaarde dat hij het warme zomerweer een goed moment vond voor een verkoelende duik.

De actie bracht echter grote risico’s met zich mee voor hemzelf, andere weggebruikers én de scheepvaart.

De man kreeg een bekeuring voor het parkeren op de vluchtstrook en voor het springen van een brug.

Van Baarle trekt zich terug als lijsttrekker DENK

DEN HAAG – Huidig fractievoorzitter van DENK Stephan van Baarle heeft zich teruggetrokken als lijsttrekker van de partij.

Op X geeft hij als reden dat het “handelen van het partijbestuur” zijn “rol als lijsttrekker heeft ondermijnd”.

Wat er precies aan de hand is tussen het partijbestuur en Van Baarle, zegt hij niet. “DENK verdient rust. De partij is groter dan ons allemaal. Verder geef ik dus geen commentaar”, schrijft Van Baarle op X.

Transportbedrijf moet ruim € 10.000 schadevergoeding betalen na aanrijding in Heerlen

Foto: Adobe Stock | Andrey Popov

MAASTRICHT – De rechtbank Limburg heeft een transportbedrijf veroordeeld tot het betalen van € 10.375,41 aan een automobilist na een aanrijding in Heerlen. De kantonrechter oordeelde dat de vrachtwagenchauffeur van het bedrijf een inschattingsfout maakte bij het afslaan, waardoor de achterkant van de oplegger de auto raakte.

Het ongeval vond plaats op 10 mei 2023 op de Bautscherweg. De vrachtwagen met oplegger sloeg rechtsaf de Hambeukerboord in, terwijl een Volvo XC60 met een gezin erin de combinatie tegemoetkwam. Tijdens de manoeuvre zwenkte de oplegger uit en raakte de linkerzijkant van de Volvo. Beide voertuigen raakten beschadigd.

De verzekeraar van het transportbedrijf wees aansprakelijkheid af en stelde dat de automobilist zelf een inschattingsfout had gemaakt. De rechtbank volgde dit niet. Volgens de kantonrechter had de chauffeur, als beroepsmatig vrachtwagenchauffeur, moeten wachten tot de tegemoetkomende auto was gepasseerd. Door de bocht toch in te zetten, handelde hij in strijd met de verkeersregels en veroorzaakte hij het ongeval.

De rechtbank kende de volledige gevorderde schadevergoeding toe, inclusief wettelijke rente vanaf de datum van het ongeval. De tegenvordering van het transportbedrijf, dat ruim € 1.100 aan schade aan de vrachtwagen claimde, werd afgewezen.

Daarnaast moet het bedrijf ruim € 1.300 aan proceskosten betalen, plus € 135 aan kosten in de afgewezen tegenzaak.

Vrachtwagenchauffeur krijgt taakstraf voor veroorzaken gevaar op de weg in Tilburg

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft donderdag een 65-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 60 uur voor het veroorzaken van gevaar op de weg in Tilburg. Bij het ongeval, dat plaatsvond op 27 mei 2024, raakte een fietser ernstig gewond.

De bestuurder reed met zijn vrachtwagen over de Lage Witsiebaan en verleende bij een kruising met de Reitsehoevenstraat geen voorrang aan een van links komende fietser. De vrachtwagen botste met de voorzijde tegen de rechterzijde van de fiets. Het slachtoffer liep daarbij traumatisch hersenletsel, meerdere gebroken ribben en een hoofdwond op.

Volgens de rechtbank had de chauffeur de fietser kunnen zien en had hij zich ervan moeten vergewissen dat het fietspad vrij was voordat hij de kruising overstak. Hoewel de rechter het gedrag van de chauffeur verwijtbaar vond, was er volgens haar geen sprake van een ‘aanmerkelijke mate van onvoorzichtigheid’ zoals vereist voor een veroordeling op grond van artikel 6 van de Wegenverkeerswet (WVW). De man werd daarvan vrijgesproken.

Wel achtte de rechtbank bewezen dat de chauffeur door zijn handelen gevaar op de weg heeft veroorzaakt, een overtreding van artikel 5 WVW. Daarbij woog mee dat hij als beroepschauffeur extra voorzichtig had moeten zijn.

De opgelegde taakstraf van 60 uur is lager dan de door het Openbaar Ministerie geëiste 120 uur en een rijontzegging van zes maanden. Gezien de omstandigheden, waaronder het blanco strafblad van de chauffeur en zijn financiële situatie, legde de rechtbank geen ontzegging van de rijbevoegdheid op.

De vordering van het slachtoffer tot een schadevergoeding van 52.500 euro aan affectieschade voor zijn gezin werd niet-ontvankelijk verklaard, omdat onvoldoende was onderbouwd dat de klachten rechtstreeks door het ongeval zijn veroorzaakt.

Vakbond dreigt met staking vrachtpiloten KLM

LEIDSCHENDAM – Vakbond AVV dreigt met een staking van vrachtpiloten bij KLM. De bond wil onder meer een langlopende baangarantie en afspraken zodat de ruim honderd vliegers van vrachtvliegtuigen van KLM later met pensioen kunnen.

Volgens AVV-voorzitter Martin Pikaart zitten de cao-onderhandelingen met KLM voor deze groep vast, vandaar dat zijn bond een ultimatum heeft gestuurd. Dat verloopt dinsdag. “Indien KLM niet tegemoetkomt aan de door AVV gestelde eisen, kan KLM stakingen verwachten”, geeft hij aan.

Pikaart acht een baangarantie noodzakelijk, onder andere omdat KLM begin dit jaar aankondigde te gaan krimpen van vier naar drie vrachtvliegtuigen. “KLM probeert de Cargo-piloten buiten KLM te houden, behalve als er bezuinigd moet worden, dan klopt KLM als eerste bij de vracht aan. Voor onze leden is de maat vol.”

Een hogere pensioenleeftijd vindt hij ook belangrijk. Nu zouden veel piloten met een pensioenleeftijd van 58 jaar met een groot pensioengat komen te zitten.

KLM wil geen inhoudelijk commentaar geven. “We nemen het bericht voor kennisgeving aan”, is alles wat een woordvoerder kwijt wil.

Begin vorig jaar werd er ook al gestaakt door de vrachtpiloten, onder wie ook veel voormalige Martinair-vliegers. Omdat het puur om vrachtvluchten ging, hadden die acties geen impact voor reizigers. Pikaart stelt dat de staking toen wel “zeer schadelijk voor KLM” was en “erg succesvol voor onze leden”. Door de na de staking gemaakte cao-afspraken zagen de piloten hun salaris volgens de bond vorig jaar met ongeveer een derde stijgen en kregen de vliegers een werkgelegenheidsbescherming tot april 2026.

Topman Deutsche Bahn ontslagen vanwege ‘dramatische’ situatie op spoor

BERLIJN – De Duitse regering heeft de topman van Deutsche Bahn (DB) ontslagen. Met die ingreep hoopt Berlijn het kwakkelende spoorbedrijf te hervormen na jarenlange kritiek op de verslechterende dienstverlening.

Het Duitse spoor, ooit bewonderd om zijn punctualiteit, is de afgelopen jaren fors achteruitgegaan door wat critici chronische onderinvestering noemen. Reizigers klagen nu vaak over lange vertragingen en geannuleerde treinen in Europa’s grootste economie. Vorig jaar was bijna 40 procent van de langeafstandsdiensten te laat.

Richard Lutz, die in 2017 de leiding kreeg bij het staatsbedrijf, zal zijn taken twee jaar voor het einde van zijn contract neerleggen, bevestigde de regering. Wel blijft de 61-jarige aan tot er een opvolger is gevonden.

“De situatie bij de spoorwegen is dramatisch, alleen al als je kijkt naar de klanttevredenheid, stiptheidscijfers of winstgevendheid”, zei transportminister Patrick Schnieder tijdens een persconferentie om Lutz’ vertrek aan te kondigen. “Het bedrijf moet sneller, slanker, effectiever en ook economischer worden.”

Anders dan bij de NS in Nederland valt het beheer van het spoor in Duitsland ook onder DB. Het spoorwegnet in Duitsland is erg verouderd. Inmiddels is wel begonnen met verbeteringen aan het spoor, maar de werkzaamheden leiden ook weer tot nieuwe vertragingen en treinuitval.

Lutz’ dagen leken al geteld sinds een nieuwe coalitie onder bondskanselier Friedrich Merz in mei aan de macht kwam. De machinistenvakbond GDL riep in juli ook op om Lutz te ontslaan. Reizigersvereniging Pro Bahn waarschuwt echter dat het vervangen van de topman de problemen waarschijnlijk niet zal oplossen. Volgens de belangenbehartiger is het belangrijk dat er meer geld komt voor investeringen.

Lichaam gevonden in Almere, vermoedelijk vermiste Syrische vrouw

ALMERE – In Almere is het lichaam van een vrouw gevonden. De politie heeft “sterke vermoedens” dat het om de sinds vorige week donderdag vermiste Syrische vrouw (24) gaat, aldus een woordvoerder. Het lichaam is aangetroffen nabij parkeerplaats De Kiem.

De politie kreeg donderdagmiddag rond 12.00 uur een melding van een “oplettende omstander” bij het Homeruspad. Vervolgens is de politie in het nabijgelegen bos bij De Kiem gaan zoeken en trof daar het lichaam aan. De politie gaat het lichaam identificeren, maar verwacht niet dat donderdagavond nog duidelijk wordt of het de vermiste vrouw is.

De politie meldde eerder in de zaak van de vrouw uit te gaan van een ernstig misdrijf. De 24-jarige werd vorige week donderdag voor het laatst gezien bij de Albert Heijn aan de Olivier van Noortstraat in Almere. Dat is in de buurt van parkeerplaats De Kiem. Zij stapte toen vermoedelijk rond 10.00 uur in de auto van de voortvluchtige verdachte, de 34-jarige Syrische man Omar Alhamad.

Op beelden is te zien dat een deel van het bosrijke gebied rond De Kiem is afgezet met politielinten. Ook staat er een mobiele onderzoeksunit van de politie.

×