Clicky

donderdag 1 mei 2025 - 13:43 uur
Home Blog

Ryanair dreigt te stoppen met bestellingen Boeing om heffingen

DUBLIN – Ryanair zal geen vliegtuigen meer afnemen van de Amerikaanse fabrikant Boeing als ze duurder worden door de importheffingen van president Donald Trump. Hiermee heeft topman Michael O’Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij donderdag gedreigd in een brief, die persbureau Reuters heeft ingezien.

Als de Verenigde Staten doorgaan met dit “ondoordachte” plan en de heffingen een “wezenlijke” invloed hebben op de prijs van de export van Boeing-toestellen naar Europa, “dan zullen we zeker onze huidige Boeing-bestellingen heroverwegen, net als de mogelijkheid om die bestellingen ergens anders te plaatsen”, schrijft hij in een brief aan een Amerikaanse wetgever. Daarbij meldde hij dat hij het Chinese COMAC zou overwegen, maar dat er nog geen gesprekken lopen met die vliegtuigfabrikant.

Ryanair verwacht uiterlijk in maart volgend jaar 29 737 MAX-toestellen te krijgen, de laatste van een bestelling van 210 vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij heeft daarnaast 150 vaste bestellingen voor de MAX 10, het grootste 737-toestel, met de optie om die uit te breiden. De eerste van deze toestellen worden naar verwachting in 2027 geleverd.

O’Leary heeft eerder al overwogen Chinese vliegtuigen te kopen als de prijs aantrekkelijk genoeg is. Daarop waarschuwde Congreslid Raja Krishnamoorthi Ryanair dit niet te doen vanwege veiligheidszorgen. De brief van de topman donderdag is zijn reactie daarop.

Aantal elektrische vrachtwagens sinds 2022 verzevenvoudigd

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het aantal volledig elektrische vrachtwagens en trekkers voor oplegger in Nederland is de afgelopen twee jaar explosief gestegen. Op 1 januari 2024 stonden er bij Nederlandse bedrijven ruim 1.100 elektrische vrachtwagens geregistreerd, zeven keer zoveel als begin 2022. Het aantal elektrische trekkers voor oplegger steeg in dezelfde periode zelfs achtvoudig, van 28 naar 225 stuks. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Toch blijft het aandeel elektrische vrachtvoertuigen gering: op een totaal van ruim 141.000 vrachtwagens en trekkers voor oplegger rijden 98 procent nog altijd op diesel.

Kortere afstanden, minder gewicht

Elektrische vrachtvoertuigen leggen gemiddeld aanzienlijk minder kilometers af dan hun dieselvarianten. In 2023 reden elektrische vrachtwagens gemiddeld 27.600 kilometer per jaar, tegenover 43.200 kilometer voor diesels. Elektrische trekkers voor oplegger kwamen op 48.300 kilometer uit, terwijl dieseltrekkers gemiddeld 85.600 kilometer aflegden.

Ook de ritlengtes verschillen sterk. Een rit met een elektrische vrachtauto was gemiddeld 25 kilometer, terwijl dieselvrachtwagens 57 kilometer per rit aflegden. Trekkers met een dieselmotor kwamen uit op 94 kilometer per rit, elektrische trekkers op 35 kilometer.

Daarnaast vervoeren elektrische vrachtwagens gemiddeld minder lading per rit: zo’n 5.000 kilogram, tegenover 9.000 kilogram bij diesels. Elektrische trekkers vervoeren met 11.800 kilogram wel bijna evenveel als dieseltrekkers (13.200 kilogram).

Elektrische trucks vooral voor voedingsmiddelen en stadsdistributie

Elektrische vrachtvoertuigen worden relatief vaak ingezet voor het vervoer van voedingsmiddelen, en zijn dus populair in de fijnmazige stadsdistributie. 68 procent van de elektrische vrachtvoertuigen is in gebruik bij bedrijven in de sector vervoer en opslag, terwijl deze sector in totaal de helft van alle vrachtvoertuigen gebruikt.

Gillis wint zaak tegen koper vakantieparken: koop moet doorgaan

HAARLEM – De koper van de vakantieparken van Peter Gillis moet zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst nakomen. Dat heeft de rechter in Haarlem donderdag beslist, volgens het vonnis waarover het ANP beschikt. De ondernemer en realityster had een kort geding aangespannen tegen de koper om af te dwingen dat de verkoop van zijn tien Nederlandse vakantieparken doorgaat.

De partijen hadden in februari een deal gesloten waarmee 185 miljoen euro was gemoeid. Maar de koper wilde zijn verplichtingen uit het koopcontract niet nakomen, omdat de Belastingdienst beslag had gelegd op de parken. Financiers achter de overname hadden zich hierdoor teruggetrokken, stelde de koper twee weken geleden in de rechtszaal.

De koper is vanwege een regeling met de fiscus die Gillis heeft getroffen beschermd tegen de beslagen, oordeelt de rechter nu. De koper of de financiers zullen hier geen last van hebben.

De koper heeft zijn bezwaren tegen het koopcontract volgens de rechter niet aannemelijk gemaakt. Hij heeft bovendien tijdens de zitting verklaard dat de financiering voor de overname rond is. Daar zouden drie particuliere financiers bij betrokken zijn. Wie dat zijn en welke afspraken zij hebben gemaakt, bleef tijdens de zitting onduidelijk.

Om de parken was lange tijd veel te doen, omdat Gillis via de vakantieparken fraude zou plegen en er illegaal mensen woonden. Uiteindelijk moesten de locaties sluiten en had de familie geen zicht op heropening. Gillis werd vorige maand veroordeeld voor belastingfraude en kreeg een jaar celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

De Graaf Afvalbeheer zet met Volvo FMX Electric eerste stap naar een emissievrij wagenpark

PURMEREND – De Graaf Afvalbeheer heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FMX Electric 4×2-portaalwagen. Deze truck wordt ingezet voor het transport van containers voor bouw- en sloopafval in Noord-Holland. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Bij de aanschaf van een elektrische truck heeft De Graaf Afvalbeheer uit Purmerend verschillende merken en modellen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk viel de keus op een Volvo FMX Electric met Hyva portaalarmsysteem.

“Doorslaggevend in de keuze voor de Volvo FMX Electric was dat deze truck geschikt is voor een aanhanger en voldoende actieradius biedt”, zegt Rob de Graaf, operationeel directeur van De Graaf Groep.

“Onze nieuwe elektrische truck kan in combinatie met een aanhanger vier containers tegelijk vervoeren. Dit is gelijk aan wat we met een dieseltruck kunnen meenemen. Hierdoor blijft onze inzet net zo efficiënt, terwijl we tegelijkertijd duurzamer inzamelen. De truck kan dagelijks tot 240 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven opladen en dat is in principe voor ons voldoende voor een volledige werkdag. Mocht bijladen toch nodig zijn, dan kan dat eenvoudig tijdens de pauzes van de chauffeur.”

Op weg naar een emissievrij wagenpark

De investering in de Volvo FMX Electric is onderdeel van een vijfjarenplan van De Graaf Groep om het wagenpark volledig emissievrij te maken. Momenteel beschikt het bedrijf over 42 trucks, waarvan dit de eerste elektrische is. Er zijn inmiddels nog twee extra elektrische trucks aangeschaft, en meer zullen volgen. Om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken, heeft De Graaf Afvalbeheer op het eigen terrein een laadfaciliteit laten installeren. Daarnaast heeft het bedrijf een contract afgesloten met zijn brandstofleverancier waarmee het tijdvensters kan reserveren om onderweg bij te laden.

Ontspannen rijden

Elektrische trucks bieden nog een belangrijk voordeel, vertelt De Graaf. “Ik heb in een demotruck kunnen rijden en een elektrische truck rijdt zo rustig en is zo stil. Dat is een groot pluspunt en echt een verbetering voor de chauffeur. Ik denk dat je als chauffeur ’s avonds meer ontspannen en relaxed thuiskomt.”

Gelijkwaardige kilometerkostprijs

Welke tips heeft De Graaf voor andere bedrijven die overwegen om met een elektrische truck te gaan rijden? “De overstap naar elektrisch rijden vraagt om een goede voorbereiding. Laat je voorlichten en kijk goed naar de kilometerkostprijs. Voor onze Volvo FMX Electric is de kostprijs per kilometer gelijkwaardig met die van een dieseltruck, mede omdat we AanZET-subsidie hebben gekregen.”

Samenwerking met LVS Trucks

Voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric werkte De Graaf Afvalbeheer nauw samen met LVS Trucks. “We hebben al meerdere Volvo-trucks in onze vloot en kennen LVS Trucks als een dealer die met ons meedenkt en uitstekende service levert”, zegt De Graaf. “Ze hebben veel tijd en energie gestoken in het voorlichten over elektrisch rijden en de zaken die daarbij komen kijken.” Het Hyva portaalarmsysteem is opgebouwd door Vlarotech uit Zwaag.

Van afval naar nieuw product

De Graaf Afvalbeheer is onderdeel van De Graaf Groep. In 1952 begon Jaap de Graaf met het gescheiden inzamelen van papier in Purmerend. Tegenwoordig is De Graaf Afvalbeheer een landelijk opererend afvalbedrijf dat is gespecialiseerd in het inzamelen en verwerken van allerlei soorten afvalstromen. Op de werf van De Graaf Groep in Purmerend wordt het afval verwerkt en geschikt gemaakt voor recycling.

Ernstige aanrijding met drie vrachtwagens op A73

Foto: Edward Media

VENLO – Donderdagochtend rond 10:40 uur heeft zich een ernstig verkeersongeval voorgedaan op de A73 bij Venlo. Drie vrachtwagens zijn door nog onbekende oorzaak op elkaar gereden. Bij het incident raakte één van de chauffeurs bekneld in zijn cabine.

Een gespecialiseerd hulpverleningsteam van de brandweer is ter plaatse en druk bezig met de bevrijding van het slachtoffer. Inmiddels is de traumahelikopter op de snelweg geland om medische ondersteuning te bieden. Ambulances, politie en meerdere brandweereenheden zijn massaal uitgerukt voor de hulpverlening.

De snelweg is vanzelfsprekend volledig afgesloten in beide richtingen. Weggebruikers staan inmiddels in een kilometerslange file. Om het zicht op het ongeval voor passerend verkeer te beperken en de hulpdiensten ongestoord hun werk te laten doen, is er door de brandweer een zichtscherm geplaatst.

De exacte toedracht van het ongeval is nog onbekend. De politie doet onderzoek, en zolang dit en de hulpverlening voortduren, blijft de A73 volledig dicht. Verkeer wordt omgeleid via alternatieve routes.

Meer huizen verkocht ondanks onzekerheid economie, meldt Kadaster

APELDOORN – Het aantal verkochte huizen op de krappe woningmarkt is het afgelopen kwartaal gestegen. Het Kadaster meldt dat in het eerste kwartaal bijna 51.500 woningen zijn verkocht, bijna 16 procent meer dan een jaar eerder. Dit is opvallend, want onzekerheid in de wereldeconomie en een dalend consumentenvertrouwen hebben volgens het Kadaster doorgaans een effect op de woningmarkt.

De organisatie lijkt te verwijzen naar het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Zijn aangekondigde importheffingen hebben geleid tot onzekerheid onder consumenten en bedrijven en zorgen over de wereldeconomie. Hierdoor kunnen mensen bijvoorbeeld besluiten om te wachten met het kopen van een huis.

Volgens het Kadaster kochten vooral doorstromers in het eerste kwartaal meer woningen. In totaal waren dit er bijna 28.500, 15 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024. Hun aandeel werd daarmee iets groter dan een kwartaal eerder. Starters kochten zo’n 23.000 huizen, een stijging van 17 procent. Dat starters meer huizen kochten komt onder meer doordat investeerders woningen verkochten. Dat zijn vaak goedkopere huizen in grote steden, zegt de organisatie.

Krappe aanbod

Een huis kostte vorig kwartaal gemiddeld 470.000 euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. Het Kadaster wijt dit aan het krappe aanbod en betere financieringsmogelijkheden. Het inkomen van veel mensen is gestegen en de rente gedaald. Starters legden 385.000 euro neer voor een woning, 6 procent meer. Doorstromers betaalden 539.000 euro, een stijging met 11 procent.

Verder meldt het Kadaster dat een huis in 72 gemeenten gemiddeld meer dan 550.000 euro kost. Dat zijn er 14 meer dan een kwartaal eerder.

Trump erkent politieke risico’s handelsbeleid maar wil doorgaan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump erkent dat zijn handelsbeleid hem politiek in gevaar kan brengen, maar is desondanks vastbesloten door te gaan. Dat liet hij weten in een interview met de Amerikaanse nieuwszender NewsNation. Trump vertelde daarin ook dat hij geen haast zou maken met handelsdeals om beleggers gerust te stellen.

Het handelsbeleid en de kritiek daarop zouden ertoe kunnen leiden dat Trumps Republikeinse partij de controle over het Huis van Afgevaardigden verliest na de tussentijdse verkiezingen. Die staan gepland voor volgend jaar. Trump blijft er echter bij dat hij het land probeert te redden met het beleid dat hij voert. “Ik denk gewoon dat ik mensen zal kunnen overtuigen hoe goed dit is”, aldus de president.

Ondertussen zoeken landen wereldwijd toenadering tot de Verenigde Staten om tot een handelsovereenkomst te komen. Trump gaf in het interview aan dat hij “potentiële deals” had met Zuid-Korea, Japan en India, maar dat hij “minder haast” had vanwege de goede uitgangspositie van de VS. “We zitten op de beste plek. Zij willen ons. Wij hebben hen niet nodig”, zei Trump, eraan toevoegend dat India “smacht naar een deal”.

Deal met China

Een door de Chinese staat gesteund mediakanaal heeft gemeld dat de VS contact hebben gezocht met China om te praten over de grootschalige handelstarieven. De VS hebben op de import van veel Chinese goederen een heffing van 145 procent ingevoerd. China reageerde daarop met heffingen van 125 procent op import uit de Verenigde Staten.

Trump zei dat, hoewel er een “zeer goede kans” was dat hij een deal zou sluiten met China, “we het op onze voorwaarden gaan doen en het eerlijk moet zijn”.

CPB en DNB: importheffingen remmen Nederlandse economie

DEN HAAG – De importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump op 2 april heeft aangekondigd, remmen naar verwachting de economische groei van Nederland. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van een studie naar de effecten van de handelstarieven. De Nederlandsche Bank (DNB) bracht gelijktijdig een eigen onderzoek naar buiten met min of meer dezelfde conclusies.

De tarieven leiden volgens het CPB tot hogere kosten en veel onzekerheid voor bedrijven. Daardoor dalen de investeringen en de export, wat zorgt voor een lagere groei. Het bruto binnenlands product (bbp), de maatstaf voor de economische groei, valt volgens het CPB door de heffingen eind 2026 1 procentpunt lager uit.

Door de dalende koers van de Amerikaanse dollar zijn de gevolgen van de heffingen voor de inflatie in Nederland echter beperkt. Als de Europese Unie terugslaat met importheffingen op goederen uit de VS zal dat leiden tot hogere invoerprijzen voor Nederland, maar ook het effect hiervan op inflatie is waarschijnlijk niet heel groot. Daarbij heeft het CPB geen rekening gehouden met verder oplopende onzekerheid bij bedrijven en investeerders. Terugslaan zal in dat geval nog grotere gevolgen kunnen hebben.

Alternatieve afzetmarkten

De gevolgen voor de Nederlandse economie zijn volgens het CPB op de lange termijn echter kleiner dan op de korte termijn. Dit komt doordat bedrijven meer tijd hebben om zich aan te passen en om alternatieve afzetmarkten te vinden. Voor sectoren zijn de uiteindelijke gevolgen verschillend. Op de langere termijn zal de industrie last houden van de verslechterde concurrentiepositie ten opzichte van de VS, maar dienstensectoren kunnen juist profiteren.

Ook DNB keek naar de effecten van de importheffingen op de Nederlandse economie. De conclusies waren nagenoeg gelijk aan die van het CPB. Zo verwacht ook DNB dat de importheffingen volgend jaar leiden tot een daling van de economische groei met ongeveer 1 procentpunt. Ook voorziet de centrale bank dat de impact op de inflatie beperkt blijft “tot enkele tienden van een procentpunt”.

In het licht van de handelsoorlog benadrukt DNB dat het voor de Nederlandse economie van cruciaal belang is dat de Europese interne markt wordt versterkt. Dat kan door handelsbelemmeringen binnen de Europese Unie te minimaliseren. Daardoor wordt een interne markt gecreëerd met voldoende schaal en afzetmogelijkheden “waar bedrijven, consumenten en de economische groei van kunnen profiteren”, aldus DNB.

PACCAR Parts gaat door met het versterken van zijn Europese netwerk met opening 150ste TRP Store in Jutland

Met de opening van de 150e TRP Store bij de universele werkplaats Thybo Biler in het Deense Holstebro, heeft PACCAR Parts zijn aanwezigheid in Europa verder uitgebreid. TRP is PACCAR Parts’ eigen label voor universele onderdelen voor alle merken trucks, trailers en bussen.

TRP werd aan het begin van de jaren ‘90 opgericht en voerde aanvankelijk een beperkte selectie onderdelen. Tegenwoordig biedt TRP via het eigen netwerk meer dan 80.000 universele parts in 46 landen wereldwijd. Transporteurs kunnen hierdoor voor alle onderdelen voor hun volledige vloot op één plaats terecht. Daarnaast biedt TRP ook onderhoud en reparaties op maat voor voertuigen en vloten van alle merken.

TRP Thybo Biler

Thybo Biler heeft in het noordwesten van Denemarken twee onafhankelijke werkplaatsen voor trucks: in Holstebro en Thisted. De nieuwe TRP Store in Holstebro is strategisch gelegen langs de belangrijkste noord-zuidverbinding van Denemarken. “Door onze krachten te bundelen met TRP, kunnen we de dienstverlening aan onze klanten verder uitbreiden”, zegt Henning Mikkelsen, eigenaar van Thybo Biler. “Met TRP kunnen we zowel ons aanbod hoogwaardige onderdelen als onze uitstekende service vergroten. Dat sluit aan op onze ambitie om verder te groeien.”

Toewijding aan de klant

“Het doet ons deugd dat we de opening van de 150e TRP Store samen met Thybo Biler kunnen vieren”, aldus Dick Leek, General Manager van PACCAR Parts Europe. “Deze mijlpaal benadrukt dat we er alles aan doen om hoogwaardige service en producten aan onze klanten te leveren via een steeds verder groeiend netwerk van servicegerichte TRP Stores.”

Staatsmedia China: VS hebben China benaderd voor tariefgesprekken

BEIJING – De Verenigde Staten hebben contact gezocht met China om te praten over de grootschalige importtarieven die Washington aan Beijing heeft opgelegd. Dat meldt een door de Chinese staat gesteund mediakanaal op basis van anonieme bronnen. Volgens het bericht heeft de Amerikaanse regering onlangs via verschillende kanalen contact gezocht met China.

De VS hebben op de import van veel Chinese goederen een heffing van 145 procent ingevoerd. China reageerde daarop met heffingen van 125 procent op import uit de Verenigde Staten.

President Donald Trump heeft herhaaldelijk beweerd dat China contact heeft gezocht voor gesprekken over de tarieven. Beijing ontkende eerder dat er gesprekken plaatsvinden en heeft de VS meermaals opgeroepen om in gesprek te gaan op een “eerlijke, respectvolle en wederkerige” manier.

NVO Transport bestaat 60 jaar

ZUIDBROEK – NVO Transport in Zuidbroek viert dit jaar haar 60-jarig bestaan. Op 1 mei 1965 werd in Groningen de Noordelijke Vervoer Organisatie opgericht. Dit initiatief kwam voort uit een groep regionale transporteurs die hiermee reageerden op de groeiende invloed van vrachtbemiddelaars en cargadoors die provisie verdienden over het werk van
transporteurs.

Het eerste kantoor van NVO was destijds slim gelegen in Groningen, vlakbij de uitvalswegen vanaf de kruising Damsterdiep. Sinds 2017 heeft NVO Transport een moderne op- en overslaglocatie aan de A7 bij Zuidbroek, compleet met 20 dockshelters en bijbehorende kantoorruimtes. Het indrukwekkende complex van 4.500 m2 beschikt over meerdere koel- en vriescellen voor geconditioneerde transporten.

Zestig jaar geleden, toen NVO Transport werd opgericht, bestonden er nog geen verplichte rijtijden, kwaliteitscertificaten of satellietnavigatie. De vrachtwagens waren veel minder comfortabel en het idee van één Europa was nog ver weg.

Tegenwoordig is digitalisering doorgedrongen tot in de cabine van de chauffeurs. Met mobiele telefonie, 24/7 track & trace en rijhulpsystemen is het goederenvervoer een stuk
veiliger geworden. NVO houdt de trends in de gaten en maakt gebruik van alle bewezen
transporttechnieken. Dit geldt niet alleen voor de communicatie, maar ook voor de milieuprestaties van het wagenpark.

NVO Transport rijdt uitsluitend met volledig gediplomeerde Nederlandse chauffeurs die een onberispelijke reputatie hebben. De chauffeurs rijden en begeleiden transporten van deur tot deur. Dit betekent dat ze de vracht ophalen, het transport over de weg en op de boot verzorgen, en uiteindelijk de vracht afleveren.

NVO Transport is gespecialiseerd in vervoer naar Scandinavië. De chauffeurs navigeren moeiteloos naar hun bestemmingen in Scandinavië, en kennen de wegen tot in de verste uithoeken van Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Als echte Scandinavië specialisten kunnen ze bijvoorbeeld binnen 48 uur de belangrijkste bestemmingen in Zweden bereiken.

Sinds de oprichting van NVO hebben de chauffeurs samen meer dan één miljard veilige kilometers afgelegd. Met dagelijks 150 trailers op de weg, is het ‘hub to Scandinavia’ logo goed zichtbaar. NVO Transport staat bekend als een kwaliteitslabel voor de 50 aangesloten
transportbedrijven.

Nieuwe Volvo FH500 6×2 trekker voor P. Vos

P. Vos BV uit Alphen aan den Rijn heeft recent een schitterende nieuwe Volvo FH500 6×2 trekker in gebruik genomen. De nieuwe trekker werd geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn en de RVS kastenwand en hydrauliek opgebouwd door HC&H uit Driebrugge.

De nieuwe trekker is volledig voorbereid op alle werkzaamheden die nu en in de toekomst door P. Vos worden uitgevoerd en voldoet aan de General Safety Regulations (GSR) die vanaf 2024 gelden voor nieuwe voertuigen binnen de EU. Deze regels verplichten onder meer de aanwezigheid van geavanceerde rijhulpsystemen, waarmee het risico op ongevallen wordt verkleind.

Deze Volvo FH500 is uitgerust met een breed scala aan actieve veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruise control, noodremassistentie, rijstrookondersteuning en een extra dodehoekcamera. Deze systemen ondersteunen de chauffeur in het dagelijkse verkeer en verhogen de veiligheid voor medeweggebruikers aanzienlijk.

Naast veiligheid is ook gekozen voor rijcomfort: met een luchtgeveerde vooras en cabine biedt de truck uitstekende rijeigenschappen onder uiteenlopende omstandigheden.
Met deze investering breidt P. Vos het wagenpark uit met een voertuig dat toekomstgericht is.

Bloomberg: EU komt met voorstellen voor onderhandelingen met VS

BRUSSEL – De Europese Unie is van plan volgende week een document met de Verenigde Staten te delen met een pakket voorstellen om handelsbesprekingen met de Amerikaanse regering op gang te brengen. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

In het document zouden voorstellen komen te staan voor het verlagen van importheffingen en het beperken van andere handelsbarrières. Ook zou Brussel het gesprek willen aangaan over het stimuleren van Europese investeringen in de VS. Daarnaast zou Brussel het met de VS willen hebben over samenwerking bij wereldwijde problemen. Dan gaat het ook over de aanpak van de Chinese dumping van goedkoop staal.

Een woordvoerder van de Commissie wilde geen commentaar geven aan Bloomberg. Volgens de bronnen zouden de plannen nog kunnen veranderen aangezien de Europese Commissie hierover nog zou overleggen met de lidstaten. De EU zou ook nog steeds doorgaan met plannen voor vergeldingsmaatregelen, mochten de onderhandelingen mislukken.

Meerdere problemen op het spoor

SCHIPHOL – Op meerdere trajecten op het spoor zijn donderdagochtend problemen. Tussen Breda en Tilburg rijden veel minder treinen door een seinstoring, meldt de NS. Dit duurt tot ongeveer 11.45 uur. Tussen 10.30 uur en 11.30 uur rijden er helemaal geen treinen op het traject.

Tussen de treinstations Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer ArenA reden ‘s ochtends ook een tijd geen treinen door een kapotte trein. Dat probleem is inmiddels verholpen, laat de NS weten.

Tussen Schiphol en Leiden Centraal en tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal reden tijdelijk minder intercity’s, maar ook daar zouden de problemen inmiddels verholpen zijn.

Dode bij brand in appartementencomplex Raamsdonksveer

RAAMSDONKSVEER – In Raamsdonksveer is woensdagavond iemand overleden door een brand in een appartementencomplex, meldt de politie.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend. De politie doet ter plaatse onderzoek.

De brand aan de Sint Theresiastraat brak rond 20.45 uur uit. Naastgelegen woningen werden ontruimd. Rond 22.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Het appartement waar de brand woedde, is volledig uitgebrand.

Tegen middernacht werden de ontruimde woningen op vier na weer vrijgegeven. De veiligheidsregio verwacht dat de bewoners van de laatste vier appartementen, die direct naast de uitgebrande woning liggen, later in de nacht eveneens naar huis kunnen.

×