PURMEREND – De Graaf Afvalbeheer heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FMX Electric 4×2-portaalwagen. Deze truck wordt ingezet voor het transport van containers voor bouw- en sloopafval in Noord-Holland. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.
Bij de aanschaf van een elektrische truck heeft De Graaf Afvalbeheer uit Purmerend verschillende merken en modellen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk viel de keus op een Volvo FMX Electric met Hyva portaalarmsysteem.
“Doorslaggevend in de keuze voor de Volvo FMX Electric was dat deze truck geschikt is voor een aanhanger en voldoende actieradius biedt”, zegt Rob de Graaf, operationeel directeur van De Graaf Groep.
“Onze nieuwe elektrische truck kan in combinatie met een aanhanger vier containers tegelijk vervoeren. Dit is gelijk aan wat we met een dieseltruck kunnen meenemen. Hierdoor blijft onze inzet net zo efficiënt, terwijl we tegelijkertijd duurzamer inzamelen. De truck kan dagelijks tot 240 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven opladen en dat is in principe voor ons voldoende voor een volledige werkdag. Mocht bijladen toch nodig zijn, dan kan dat eenvoudig tijdens de pauzes van de chauffeur.”

Op weg naar een emissievrij wagenpark
De investering in de Volvo FMX Electric is onderdeel van een vijfjarenplan van De Graaf Groep om het wagenpark volledig emissievrij te maken. Momenteel beschikt het bedrijf over 42 trucks, waarvan dit de eerste elektrische is. Er zijn inmiddels nog twee extra elektrische trucks aangeschaft, en meer zullen volgen. Om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken, heeft De Graaf Afvalbeheer op het eigen terrein een laadfaciliteit laten installeren. Daarnaast heeft het bedrijf een contract afgesloten met zijn brandstofleverancier waarmee het tijdvensters kan reserveren om onderweg bij te laden.
Ontspannen rijden
Elektrische trucks bieden nog een belangrijk voordeel, vertelt De Graaf. “Ik heb in een demotruck kunnen rijden en een elektrische truck rijdt zo rustig en is zo stil. Dat is een groot pluspunt en echt een verbetering voor de chauffeur. Ik denk dat je als chauffeur ’s avonds meer ontspannen en relaxed thuiskomt.”

Gelijkwaardige kilometerkostprijs
Welke tips heeft De Graaf voor andere bedrijven die overwegen om met een elektrische truck te gaan rijden? “De overstap naar elektrisch rijden vraagt om een goede voorbereiding. Laat je voorlichten en kijk goed naar de kilometerkostprijs. Voor onze Volvo FMX Electric is de kostprijs per kilometer gelijkwaardig met die van een dieseltruck, mede omdat we AanZET-subsidie hebben gekregen.”
Samenwerking met LVS Trucks
Voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric werkte De Graaf Afvalbeheer nauw samen met LVS Trucks. “We hebben al meerdere Volvo-trucks in onze vloot en kennen LVS Trucks als een dealer die met ons meedenkt en uitstekende service levert”, zegt De Graaf. “Ze hebben veel tijd en energie gestoken in het voorlichten over elektrisch rijden en de zaken die daarbij komen kijken.” Het Hyva portaalarmsysteem is opgebouwd door Vlarotech uit Zwaag.

Van afval naar nieuw product
De Graaf Afvalbeheer is onderdeel van De Graaf Groep. In 1952 begon Jaap de Graaf met het gescheiden inzamelen van papier in Purmerend. Tegenwoordig is De Graaf Afvalbeheer een landelijk opererend afvalbedrijf dat is gespecialiseerd in het inzamelen en verwerken van allerlei soorten afvalstromen. Op de werf van De Graaf Groep in Purmerend wordt het afval verwerkt en geschikt gemaakt voor recycling.