Clicky

dinsdag 5 augustus 2025 - 15:54 uur
Home Blog

Meisje dat gewond raakte door steekpartij Capelle is 12 jaar

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – Het meisje dat maandagavond gewond raakte door een steekpartij in Capelle aan den IJssel, is 12 jaar en komt uit Rotterdam, meldt de politie dinsdag.

De jongen en het meisje die werden aangehouden zijn respectievelijk 14 en 15 jaar oud en komen beiden uit Capelle aan den IJssel. De twee minderjarigen zitten nog vast.

Het steekincident vond plaats in de buurt van een supermarkt aan de Wingerd. Het gewonde meisje werd naar het ziekenhuis gebracht. Ze was bij bewustzijn.

Alarmerend ELA-rapport over arbeidsomstandigheden in Europese pakketbezorgsector

BRUSSEL – De Europese Arbeidsautoriteit (ELA) heeft dinsdag een alarmerend rapport gepubliceerd over de arbeidsomstandigheden in de snelgroeiende Europese bezorgmarkt voor pakketten, koeriers- en expresdiensten (CEP-sector). Ondanks de groei van e-commerce en de vraag naar snelle levering, blijkt deze ontwikkeling gepaard te gaan met tal van misstanden: schijnzelfstandigheid, zwart werk, onderbetaling en gebrekkige regelgeving.

Hoewel in sommige EU-landen een lichte afname te zien is van illegale praktijken zoals schijnzelfstandigheid, blijven andere problemen wijdverspreid. Werknemers krijgen nog steeds te maken met onbetaalde wachttijden, niet-geregistreerde werkuren en onduidelijkheid over hun arbeidsstatus. Volgens het rapport leidt dit tot oneerlijke concurrentie en ondermijning van de sociale bescherming.

Belangrijkste bevindingen:

  • Nieuwe marktspelers en innovatieve verdienmodellen veranderen het speelveld, wat vraagt om aangepaste wet- en regelgeving.
  • Zwart werk komt in vrijwel alle fasen van de bezorgketen voor en ondermijnt zowel naleving als arbeidsrechten.
  • Lidstaten testen digitale oplossingen zoals registers en gekoppelde databanken om beter toezicht te kunnen houden.
  • Vakbonden en werkgeversorganisaties roepen op tot krachtigere maatregelen tegen uitbuiting en betere handhaving.

Toenemende risico’s voor bezorgers

De coronapandemie versnelde de verschuiving naar thuisbezorging en zorgde voor een explosieve groei van de pakketsector. Waar vroeger nationale postdiensten de dienst uitmaakten, zijn nu nieuwe spelers actief met innovatieve maar vaak ook kostenbesparende bedrijfsmodellen. Deze ontwikkelingen gaan regelmatig ten koste van de werkdruk en gezondheid van bezorgers.

Het is lastig om exacte aantallen werknemers in de sector vast te stellen, mede door uiteenlopende nationale indelingen. Daardoor blijft zwart werk lastig aan te pakken – vooral onder werknemers van buiten de EU. Ondanks dat schijnzelfstandigheid in sommige landen afneemt, kampen veel bezorgers nog altijd met onbetaalde laadtijden en wachttijden.

Digitale controle en hervormingen

Enkele EU-lidstaten zetten inmiddels stappen om de situatie te verbeteren. Zo worden er nieuwe wetten voorbereid en worden digitale systemen zoals slimme pakketkluizen en trackingsystemen ingezet om meer grip te krijgen op de bezorgketen. Inspecties en actieve betrokkenheid van sociale partners blijven cruciaal om misstanden te signaleren en arbeidsrechten te waarborgen.

De ELA benadrukt in het rapport het belang van een gezamenlijke Europese aanpak om de arbeidsomstandigheden in deze groeiende sector structureel te verbeteren.

Europese Commissie vraagt feedback op regels voor luchthavens in de EU

BRUSSEL – De Europese Commissie is dinsdag een openbare raadpleging gestart over drie belangrijke EU-wetgevingen die van invloed zijn op de toegang tot en de tarieven van luchthavendiensten. Zowel burgers als professionals en experts worden uitgenodigd om hun mening te geven over de regelgeving rond luchthavengelden, slotverdeling en grondafhandelingsdiensten op EU-luchthavens.

De Commissie wil nagaan of de huidige wetgeving – bestaande uit de Slotverordening, de Richtlijn Grondafhandeling en de Richtlijn Luchthavengelden – nog steeds doeltreffend is. Deze regels bepalen onder meer hoeveel luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van luchthavenfaciliteiten, wat uiteindelijk invloed heeft op de ticketprijzen voor passagiers. Ook zijn ze van invloed op de beschikbaarheid van gewenste vluchten, de wachttijden en de kwaliteit van onder andere bagageafhandeling.

Door veranderende marktomstandigheden en een groeiende focus op duurzaamheid wil de Commissie toetsen of de regels nog relevant zijn. Recente ontwikkelingen zoals marktconsolidatie, capaciteitsproblemen op luchthavens, personeelstekorten, toenemende concurrentie van niet-EU-luchtvaartmaatschappijen en de noodzaak tot verduurzaming worden in de evaluatie meegenomen.

Volgens EU-commissaris voor Duurzaam Vervoer en Toerisme, Apostolos Tzitzikostas, is luchtvaart van groot belang voor mobiliteit, economische groei en werkgelegenheid binnen de EU. “We moeten zorgen voor een veerkrachtige, concurrerende en duurzame luchtvaartsector met betaalbare verbindingen. Daarom roep ik alle betrokken burgers en organisaties op hun stem te laten horen over de huidige luchthavenwetgeving,” aldus Tzitzikostas.

De consultatie loopt tot en met 28 oktober 2025 en is beschikbaar in alle officiële EU-talen via het ‘Have your Say’-platform van de Europese Commissie.

Ruim 65 procent van de consumenten koopt occasion bij autobedrijf

Foto: Adobe Stock | corepics

AMSTERDAM – Consumenten hebben in de eerste zeven maanden van 2025 massaal gekozen voor het kopen van een gebruikte auto bij een autobedrijf. In totaal wisselden 1.264.942 occasions van eigenaar, waarvan 825.418 via een autobedrijf. Dat komt neer op 65,3 procent van alle transacties. Daarmee is het autobedrijf veruit het populairste kanaal voor occasionaankopen. De rest van de markt, zo’n 439.000 transacties, vond plaats tussen particulieren onderling.

Dat en meer blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG en RDC.

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de totale occasionmarkt met 4,5 procent gegroeid. In de maand juli kochten consumenten in totaal 184.774 gebruikte auto’s, een stijging van 6,1 procent ten opzichte van juli 2024 (174.219). Daarvan werden er 119.296 geleverd door autobedrijven en 65.478 via onderlinge particuliere verkoop. Het marktaandeel van het autobedrijf kwam daarmee in juli uit op 64,6 procent.

Verschillend aanbod

Hoewel de top 10 van beide verkoopkanalen er vergelijkbaar uitzien, verkopen autobedrijven over het algemeen vaker jong-gebruikte modellen aan in het betaalbare segment, waaronder steeds meer hybrides en elektrische auto’s (EV’s). Die verdeling is ook zichtbaar in de huidige voorraad van autobedrijven.

Begin augustus stonden er 394.286 occasions te koop, bijna 20.000 meer dan een jaar geleden. Daarvan zijn 277.867 benzineauto’s, 64.620 hybrides en 21.180 EV’s, forse toename ten opzichte van de 17.212 EV’s vorig jaar.

Dat vertaalt zich ook in iets hogere EV-verkoopaantallen: autobedrijven verkochten dit jaar al 38.227 tweedehands EV’s, tegenover 36.380 in dezelfde periode vorig jaar. Ook consumenten verkochten meer elektrische auto’s onderling: 16.381 stuks, waar dat er vorig jaar nog 10.484 waren.

Top 10 BtC (bedrijven aan consumenten)

  1. Volkswagen Polo, 23.431 registraties
  2. Volkswagen Golf, 22.192 registraties
  3. Opel Corsa, 15.328 registraties
  4. Ford Focus, 13.933 registraties
  5. Ford Fiesta, 13.093 registraties
  6. Toyota Yaris, 12.976 registraties
  7. Renault Clio, 12.891 registraties
  8. Toyota Aygo, 11.763 registraties
  9. Kia Picanto, 11.468 registraties
  10. Fiat 500, 11.236 registraties

Top 10 CtC (consumenten aan consumenten)

  1. Volkswagen Golf, 19.410 registraties
  2. Volkswagen Polo, 18.311 registraties
  3. Opel Corsa, 10.696 registraties
  4. Toyota Aygo, 8.465 registraties
  5. BMW 3-serie, 7.923 registraties
  6. Ford Fiesta, 7.690 registraties
  7. Toyota Yaris, 6.940 registraties
  8. Citroën C1, 6.682 registraties
  9. Renault Clio, 6.456 registraties
  10. Ford Focus, 6.176 registraties

Oekraïne en Rusland bestoken elkaars spoorwegen

KYIV/MOSKOU – Oekraïne en Rusland voeren volgens waarnemers meer aanvallen uit op elkaars spoorwegen.

In de nacht van maandag op dinsdag werd het station van Lozova in Oekraïne aangevallen met drones. Daarbij is volgens de Oekraïense autoriteiten een medewerker van de spoorwegen gedood en zijn tien anderen gewond geraakt.

Lozova ligt ongeveer 90 kilometer van het front in het oosten van Oekraïne.

De burgemeester van Lozova heeft de aanval de zwaarste in drie jaar oorlog genoemd. Rusland heeft melding gemaakt van een Oekraïense aanval op het station van Tazinskaja, 95 kilometer ten oosten van de grens met Oekraïne.

Oekraïne voert al weken aanvallen uit op Russische raffinaderijen en spoorwegen.

NS heeft meer tijd nodig voor behandelen claims na stakingen

UTRECHT – De NS heeft meer tijd nodig voor het beoordelen van claims die reizigers hebben ingediend na de stakingen van eerder dit jaar. Een woordvoerster van het bedrijf bevestigt dat na berichtgeving door het AD en de NOS.

Reizigers hebben tot nu toe zo’n 170.000 aanvragen ingediend voor een vergoeding. Het spoorwegbedrijf liet reizigers vier weken geleden weten toen nog zo’n vier weken nodig te hebben, maar die termijn gaat NS niet halen. Een nieuwe termijn zegt de woordvoerster niet te kunnen geven. “We hebben er ontzettend hard aan gewerkt om het op tijd klaar te hebben, maar dat is helaas niet gelukt.”

Onmgeveer 50.000 aanvragen zijn inmiddels goedgekeurd en die mensen ontvangen binnen twee weken hun geld terug.

Volgens de NS loopt het aantal aanvragen voor compensatie nog elke dag op. “Mensen kunnen tot drie maanden na de laatste stakingsdag een aanvraag doen. Terwijl je bezig bent met afhandelen van claims die binnenkomen, komen er weer nieuwe binnen.”

Mensenrechtencollege roept regering op tot meer actie voor Gaza

UTRECHT – Het College voor de Rechten van de Mens roept de Nederlandse regering op de druk op Israël te verhogen vanwege de situatie in Gaza. De schendingen van de mensenrechten zijn volgens het college “ongeëvenaard”.

“Op Nederland rust een juridische en morele verplichting om nu effectieve maatregelen te nemen die erop gericht zijn Israël te houden aan het internationaal recht, waaronder mensenrechten. De nood in Gaza is dusdanig hoog dat zwaardere pressiemiddelen niet langer uitgesteld mogen worden”, aldus het mensenrechtencollege.

Het college benadrukt dat de Verenigde Naties de mensenrechtenschendingen van Israël hebben gedocumenteerd en dat buitenlandminister Caspar Veldkamp onderschrijft dat de Gazaanse bevolking lijdt onder “extreme en aanhoudende ontberingen als gevolg van de Israëlische humanitaire blokkade”.

Import en export wapens

Daarom roept het mensenrechtencollege de regering “met klem op” om “alle middelen waarover ze beschikt” in te zetten zodat Israël stopt met het schenden van mensenrechten. Zo kan de Nederlandse overheid volgens het college onder meer stoppen met militaire samenwerkingsverbanden en de import en export van wapens. Ook zou de regering zich wat het college betreft moeten inzetten om de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Israël op te schorten en verdergaande economische sancties in te voeren.

Het College voor de Rechten van de Mens is het nationale mensenrechteninstituut dat onder meer onderzoek doet en de regering adviseert. Ook rapporteert het college aan internationale mensenrechteninstituten.

Feyenoord-icoon Kindvall (82) overleden

ROTTERDAM – Voormalig Feyenoord-voetballer Ove Kindvall is op 82-jarige leeftijd overleden, zo maakt de club bekend. De Zweed maakte in 1970 het winnende doelpunt in de finale van de Europa Cup I tegen Celtic. Het was de eerste keer dat een Nederlandse club de belangrijkste Europese beker won.

Kindvall was een belangrijke speler in het succesvolle Feyenoord van eind jaren 60 en begin jaren 70, waarin ook onder anderen Coen Moulijn, Willem van Hanegem en Wim Jansen speelden. Met clubicoon Rinus Israël overleed ruim een maand geleden ook al de maker van het andere doelpunt in de finale tegen Celtic (2-1).

De legendarische treffer van Kindvall viel in de slotminuten van de verlenging van de eindstrijd in Milaan. Na een lange bal van achteruit nam de Zweedse aanvaller de bal met de schouder mee en plaatste die vervolgens hoog in het doel. Feyenoord won vervolgens ook de wereldbeker door de Argentijnse club Estudiantes de La Plata te verslaan.

Kindvall speelde van 1966 tot 1971 voor Feyenoord, dat in die periode ook twee keer landskampioen werd. Verder speelde de Zweed in eigen land voor Norrköping en Göteborg. Hij nam deel aan de WK’s van 1970 in Mexico en 1974 in West-Duitsland.

Harbers Trucks viert 25-jarig bestaan met special edition Volvo FH Aero en Renault Trucks T High

Volvo- en Renault bedrijfswagendealer Harbers Trucks markeert zijn 25-jarig bestaan met de introductie van een special edition Volvo FH Aero, Renault Trucks T High en Renault Master. De Volvo FH Aero 500 4×2-trekker, Renault Trucks T High 480 4×2-trekker en Renault Master zijn volledig custom made ontworpen en opgebouwd om het jubileum te vieren.

“We bouwen ieder jaar heel wat nieuwe trucks op voor klanten”, vertelt Maarten Harbers, After Sales-directeur van Harbers Trucks. “Ons jubileum was een mooie aanleiding om zelf special edition trucks op de weg te zetten. We hebben een aantal opbouwmonteurs en de aftersalesmanager de vrije hand gegeven om hun creativiteit de vrije loop te laten en het resultaat is fantastisch. De Volvo FH Aero en de Renault Trucks T High zijn voorzien van werkelijk alle moderne state-of-the-art functies die beschikbaar zijn, echt het neusje van de zalm.”

Speciale kleurstelling

Het bijzondere design van de Volvo FH Aero 500 4×2-trekker en de Renault Trucks T High 480 4×2-trekker springt meteen in het oog. De trucks zijn gespoten in een speciaal voor de gelegenheid ontworpen kleurstelling, inclusief een verwijzing naar het 25-jarig bestaan van Harbers Trucks op de cabine.

Rijk uitgeruste Volvo FH Aero

De Volvo FH Aero 25 jaar editie is voorzien van een indrukwekkend pakket aan extra’s:

• Lichtbak geplaatst tussen de originele Volvo-beugel
• Vijf LED-verstralers
• Twee LED-zwaailampen achter op de spoiler
• Vier luchthoorns
• Zonneklep met vijf toplampen
• Speciale zwarte koplampen (normaal voor Volvo FH16)
• Schakelbare koplampverlichting (wit/oranje) met flitsfunctie
• Dubbelbranders in de grille met flitsfunctie
• Diverse werklampen
• CornerEye-dodehoekcamera (truck is nu compleet spiegelloos)
• Hoekschilden
• Onderspoiler met LED-bar
• Lampenlatten onder de skirts
• Noorse achterbumper met smoke achterlichten
• Noorse lampenbalk onder de spoiler met smoke achterlichten
• Slangenrek
• Complete vlonder over het chassis
• Diverse bijlaadsystemen voor de oplegger

Stijlvolle Renault Trucks T High

Ook de Renault Trucks T High 25 jaar editie is tot in detail opgebouwd, met onder meer deze extra accessoires:

• LED-lichtbak
• Twee LED-verstralers aan de voorzijde
• LED-zwaailampen op de spoiler
• Vier luchthoorns
• Zonneklep waarin vijf toplampen zijn geïntegreerd
• Koplampen met schakelbare wit/oranje verlichting
• Verlicht Renault-logo in de grille
• Dubbelbranders met flitsfunctie in de grille
• Diverse werklampen
• Onderspoiler met geïntegreerde LED-balk
• Schakelbare breedtelampen
• Alle verlichting is schakelbaar tussen wit en oranje
• Lampenlatten onder de chassis skirts
• Noorse achterbumper met smoke achterlichten
• Noorse lampenbeugel onder de spoiler met smoke achterlichten
• Slangenrek
• Complete vlonder over het chassis
• Diverse bijlaadsystemen voor de oplegger
• Meerdere beklede interieuronderdelen voor een luxe uitstraling

Goed zicht met het Camera Monitor System

De Volvo FH Aero en de Renault Trucks T High zijn allebei voorzien van een zuinige Turbo Compound-motor en een geavanceerd Camera Monitor System in plaats van traditionele zijspiegels. Chauffeurs zien de beelden van die camera’s op twee schermen in de cabine. Met het Camera Monitor System zien chauffeurs meer dan met traditionele spiegels. Bovendien draagt het camerasysteem bij aan de aerodynamica.

Beschikbaar voor een proefrit

Naast de trucks is ook een special edition Renault Master op de weg gezet. Het exterieur van deze bus is uitgevoerd in de jubileumstijl en in de lederen bekleding komt het jubileumlogo terug.

De Volvo FH Aero, Renault Trucks T High en Renault Master zijn beschikbaar voor proefritten, vertelt Maarten Harbers. “Het is ook een mooie manier om kennis te maken met de nieuwste technieken en zelf te ervaren wat het Camera Monitor System toevoegt. We hebben veel positieve reacties gehad en klanten die geïnteresseerd zijn in de trucks.”

Een spetterende afsluiting van het jubileumjaar

Maarten Harbers: “De introductie van deze speciale trucks en bestelwagen is de klap op de vuurpijl waarmee we het jubileumjaar op een spetterende wijze afsluiten. We kijken terug op een fantastisch jaar waarin we ons jubileum hebben gevierd, samen met ons personeel. Het was een mooi moment om stil te staan bij wat we de afgelopen 25 jaar samen hebben opgebouwd. Onze mensen vormen al die jaren het fundament van ons succes. Zonder hun inzet, betrokkenheid en vakmanschap zouden we dit alles niet bereikt hebben. Daar zijn we ontzettend dankbaar voor.”

Britse politiek zet stap richting nieuwe wet tegen ladingdiefstal

LONDEN – De toenemende criminaliteit in de logistieke keten staat op 12 september 2025 prominent op de agenda van het Britse parlement. Dan vindt de tweede lezing plaats van een wetsvoorstel dat moet leiden tot een aparte Freight Crime Bill – een nieuwe wet die vrachtcriminaliteit als afzonderlijke strafbare daad erkent. Daarmee moet een einde komen aan het feit dat ladingdiefstallen juridisch nog altijd worden “meegenomen” onder algemene voertuigcriminaliteit, zoals inbraken in auto’s.

Het wetsvoorstel is een initiatief van parlementslid Rachel Taylor, voorzitter van de parlementaire groep Freight & Logistics. Zij benadrukt dat het hier niet gaat om ‘kleine criminaliteit’, maar om georganiseerde misdaad met een enorme impact: “Sinds 2020 heeft vrachtcriminaliteit de Britse economie al 1 miljard pond gekost.”

Structurele aanpak noodzakelijk

De roep om actie groeit binnen de sector. In een eerder rapport van haar parlementaire werkgroep stelde Taylor al: “Het onacceptabel hoge aantal diefstallen treft niet alleen transportbedrijven, maar ook de economie als geheel. Chauffeursveiligheid, personeelstekorten, financiële schade en een afnemend vertrouwen in de sector zijn allemaal gevolgen van deze vorm van georganiseerde criminaliteit.”

Het rapport bevat duidelijke aanbevelingen aan de Britse overheid:

  • Ondersteun veilige parkeerplaatsen: Veel chauffeurs voelen zich zelfs op officiële truckparkings niet veilig. Nationale standaarden zijn nodig.
  • Integreer logistiek in ruimtelijke ordening: De veiligheid van de logistieke keten moet meetellen bij aanpassing van planningsregels.
  • Nationaal parkeerprogramma: Het tekort aan veilige vrachtwagenparkeerplaatsen dwingt chauffeurs tot overnachten op risicovolle locaties.
  • Meer middelen voor politie: Handhaving blijft essentieel.
  • Voorlichtingscampagne vrachtcriminaliteit: Om bewustzijn te vergroten én criminelen af te schrikken.

TAPA: ‘Het is vijf voor twaalf’

Volgens brancheorganisatie TAPA EMEA (Transported Asset Protection Association) zijn er in de twee jaar tot eind juni 2025 meer dan 5.300 diefstallen of pogingen daartoe gerapporteerd in het Verenigd Koninkrijk, met een schadebedrag van ruim €57 miljoen.

De nieuwe Britse regiocoördinator van TAPA EMEA, Harry Hughes (directeur van FET Logistics), ziet een belangrijke taak weggelegd voor samenwerking binnen de sector. “Te veel bedrijven opereren nog in silo’s. We willen een werkgroep oprichten waar verzekeraars, expediteurs en producenten samen risico’s en oplossingen bespreken.”

Ook wijst hij op het gebrek aan beveiligde parkeerinfrastructuur: “Het Verenigd Koninkrijk heeft op dit moment geen enkel gecertificeerd beveiligd parkeerterrein volgens de TAPA-normen.”

Daarnaast is er te weinig zicht op de werkelijke omvang van de criminaliteit, doordat veel bedrijven incidenten niet melden. “Wij roepen bedrijven op om informatie anoniem te delen via ons systeem. Alleen zo kunnen we op sectorniveau risico’s verminderen.”

Samen optrekken richting een veiliger logistiek landschap
Met steun van organisaties als Logistics UK en de Road Haulage Association (RHA) hoopt TAPA bij te dragen aan een sterkere lobby richting de Britse overheid. Volgens Declan Pang, beleidsdirecteur van de RHA:
“Ladingdiefstal verstoort de toeleveringsketen, schaadt bedrijven, jaagt prijzen op en raakt uiteindelijk de consument. We hebben dringend strengere straffen en een aparte strafbaarstelling nodig. Dit wetsvoorstel is een cruciale stap.”

Tv-uitzending over truckbouwer in ‘Stegeman op de Bres’ niet onrechtmatig

Foto: Adobe Stock | DeepView (AI)

AMSTERDAM – De uitzending van een item over een truckbouwer in het SBS6-programma Stegeman op de Bres is niet onrechtmatig geweest. Dat oordeelt het gerechtshof Amsterdam dinsdag 5 augustus in hoger beroep.

In de uitzending werd de eigenaar van een bedrijf dat expeditietrucks bouwt, geconfronteerd met klachten van klanten. Hoewel in eerste instantie de voorzieningenrechter oordeelde dat het item offline moest, vernietigt het hof die uitspraak nu. Volgens het hof is de uitzending journalistiek verantwoord en maatschappelijk relevant.

De zaak draait om een uitzending van 25 februari 2024, waarin een ontevreden klant zijn verhaal doet over gebreken aan een op maat gemaakte expeditietruck. De klant stelt dat hij is opgelicht. De eigenaar van het truckbedrijf werd in beeld gebracht met geblurd gezicht en vervormde stem. Zijn bedrijfspand en -naam waren wel zichtbaar.

Onderzoek en maatschappelijke relevantie

Volgens het hof heeft de producent Noordkaap TV, in samenwerking met Talpa, voldoende journalistiek onderzoek gedaan. De klachten van de klant bleken bovendien gegrond: uit een eerder civiel vonnis bleek dat de verkochte truck inderdaad niet voldeed aan de overeenkomst. Ook andere klanten hadden vergelijkbare ervaringen.

Het hof vindt dat het item een maatschappelijk relevante kwestie belicht en dat de programmamakers de beschuldigingen voldoende onderbouwd en zorgvuldig hebben gebracht. Dat sommige geïnterviewden termen als “oplichting” gebruiken, maakt het item nog niet onrechtmatig. Het ging om meningen, niet om vaststaande feiten.

Privacy voldoende beschermd

De truckbouwer klaagde ook over schending van zijn privacy, maar het hof oordeelt dat er voldoende maatregelen zijn getroffen: zijn gezicht is geblurd, stem vervormd en zijn volledige naam is niet genoemd. Alleen mensen in zijn directe omgeving konden hem herkennen. Voor zijn bedrijf, dat wel herkenbaar in beeld kwam, geldt dat het belang bij bescherming van reputatie minder zwaar weegt dan het belang van persvrijheid.

Gevolgen van het arrest

Het gerechtshof heeft de eerdere uitspraak van de voorzieningenrechter vernietigd. De producenten hoeven het item niet offline te halen of rectificaties te plaatsen. Ook de aanvullende vorderingen van de truckbouwer, zoals schadevergoeding en inzage in kijkcijfers, zijn afgewezen. De ondernemer is bovendien veroordeeld tot betaling van de proceskosten in beide instanties, in totaal bijna € 8.700.

Pakketvervoerder DHL boekt meer winst door kostenbesparingen

FRANKFURT – DHL Group heeft in het tweede kwartaal meer winst geboekt, mede dankzij kostenbesparingen. Naast lagere kosten profiteerde de Duitse pakketvervoerder en eigenaar van postbedrijf Deutsche Post ook van hogere posttarieven op de thuismarkt.

De nettowinst van het concern steeg in de verslagperiode met bijna 10 procent tot 815 miljoen euro. De omzet zakte met 3,9 procent tot 19,8 miljard euro. De internationale omzet daalde met 4,6 procent tot 14,7 miljard euro.

Deutsche Post, de binnenlandse divisie van DHL Group, zag de winst met 38 procent stijgen, ondanks de economische vertraging in Duitsland, cao-afspraken en dalende brievenvolumes. De Duitse posttarieven stegen begin dit jaar met 10,5 procent. De stijging varieerde per briefsoort: een standaardbrief kost nu 95 cent, 10 cent meer dan voorheen.

Volgens financieel directeur Melanie Kreis hebben de strikte kostenbeheersing en verbeterde efficiëntie tot een hogere winst geleid. In maart dit jaar kondigde de groep een kostenbesparingsprogramma aan om de organisatie efficiënter te maken. Zo worden bij Deutsche Post dit jaar 8000 banen geschrapt. Aan het eind van de eerste jaarhelft werkten iets minder dan 152.000 mensen bij de divisie Post en Pakketten Duitsland, vergeleken met 155.000 in de eerste helft van 2024.

De groep blijft rekening houden met een gematigd macro-economisch klimaat in de tweede jaarhelft, maar handhaaft de winstverwachting voor het hele jaar. De kostenbesparingen zullen daarbij naar verwachting ook in de rest van het jaar een positieve bijdrage leveren aan de winstontwikkeling.

In Nederland kampt PostNL met een verlieslatende postdivisie doordat steeds minder mensen post versturen. PostNL leed daardoor een nettoverlies van 41 miljoen euro over de eerste jaarhelft. Het bedrijf kondigde maandag aan naar de rechter te stappen om een financiële bijdrage van de overheid af te dwingen, nadat het kabinet een eerder verzoek naast zich neerlegde.

Duitse douane int ruim 8.000 euro aan achterstallige tol bij Portugees transportbedrijf

KONSTANZ – De Duitse douane heeft op 29 juli 2025 bij een controle op het douanekantoor Konstanz – Autobahn een openstaande tolvordering van meer dan 8.000 euro geïnd bij een Portugese transportonderneming. Dat meldt de Duitse douane.

Tijdens een routinematige controle zonder concrete verdenking bleek dat de in Portugal gevestigde vervoerder nog 8.010 euro verschuldigd was aan openstaande tolheffingen en bijbehorende boetes.

De elf vorderingen hadden betrekking op niet-betaalde mautgelden die tussen januari en april 2025 waren opgelopen.

De transportonderneming wist het volledige bedrag via een spoedoverboeking direct te voldoen. Hierdoor kon de chauffeur zijn rit met vracht zonder verdere vertraging voortzetten.

Gestolen oplegger aangetroffen in Beringe

Gestolen Trailer
Foto: Edward Media

BERINGEN – Dinsdagochtend is op het industrieterrein aan de Oude Kooien in Beringen (gemeente Peel en Maas) een gestolen oplegger aangetroffen. Het voertuig stond afgekoppeld geparkeerd.

De oplegger is herkenbaar aan de zeilen die erop wijzen dat het voertuig afkomstig is van een aluminiumbedrijf.

Over de herkomst van de oplegger en de inhoud ervan is vooralsnog niets bekend.

De politie Limburg laat weten dat de zaak is overgedragen aan de Landelijke Eenheid.

Hierdoor kan de regionale politie momenteel geen verdere details verstrekken.

Mogelijk strengere eisen voor zijafscherming voor vrachtwagens, trailers en aanhangwagens

Trailer
Foto: Adobe Stock | UTBP

ZOETERMEER – Er zijn vergevorderde plannen om de regelgeving voor de zijafscherming van vrachtwagens, trailers en aanhangwagens aan te scherpen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil een werkgroep van de Verenigde Naties de minimale hoogte van zijafscherming verlagen van 550 mm naar 450 mm. Ook zou bij uitschuiftrailers zijafscherming verplicht worden voor het uitgeschoven deel.

De beoogde wijzigingen komen uit het VN-reglement voor algemene voertuigveiligheid (Reglement 73 van de UNECE) en zouden moeten gelden voor alle nieuw te registreren voertuigen binnen Europa. Het voorstel om de minimale hoogte van de zijafscherming met 100 mm te verlagen is afkomstig uit Japan, waar deze maatregel al jaren van kracht is. Vanuit het oogpunt van internationale harmonisatie wil Japan dat deze bepaling wordt opgenomen in het UNECE-reglement.

Het voorstel om ook zijafscherming te verplichten bij het uitschuifbare gedeelte van trailers komt uit het Verenigd Koninkrijk. Beide voorstellen zijn volgens de initiatiefnemers bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Bezwaren uit transportsector en industrie

Volgens TLN is er vanuit diverse landen, brancheorganisaties en de industrie kritiek op de plannen. Het verlagen van de minimale hoogte van de zijafscherming zou voor bepaalde voertuigen en toepassingen in de praktijk tot problemen kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan schade bij het op- en afrijden van ferry’s in intermodaal vervoer, het plaatsen van trailers op treinen of het laden en lossen in laadkuilen.

Ook bestaat er twijfel over de noodzaak van verplichte zijafscherming bij het uitgeschoven deel van uitschuiftrailers. Daarnaast zijn er zorgen over het extra gewicht en de bijkomende kosten van de aanpassingen, en de vraag of deze wel daadwerkelijk bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

Uitzonderingen en ingangsdata

Na overleg zijn er enkele uitzonderingen opgenomen. Zo zullen de strengere eisen niet gelden voor bakwagens met een wielbasis van meer dan 6.500 mm en voor off-road vrachtwagens. Voor trailers en aanhangwagens blijven de voorstellen vrijwel ongewijzigd.

Als de regelgeving wordt aangenomen, zouden de nieuwe eisen voor de minimale hoogte van zijafscherming per 1 september 2034 ingaan voor nieuw te registreren voertuigen. De verplichting voor zijafscherming van het uitschuifbare deel van uitschuiftrailers zou gelden vanaf 1 september 2027 voor nieuwe typegoedkeuringen, en een jaar later – vanaf 1 september 2028 – voor alle nieuwe registraties. Voor bestaande voertuigen verandert er niets.

Besluitvorming in november

Het huidige voorstel zal naar verwachting in november worden besproken in de hoogste VN-werkgroep op het gebied van voertuigreglementen (WP.29) en daar worden aangenomen. TLN meldt dat zij, samen met de RAI Vereniging en Europese koepelorganisaties, nog onderzoekt of er ruimte is voor aanpassingen aan het voorstel.

TLN roept bedrijven op om praktijkvoorbeelden, onderbouwingen en foto’s aan te leveren ter ondersteuning van hun standpunt. Deze kunnen worden gestuurd naar Ambro Smit, beleidsadviseur Techniek bij TLN, via asmit@tln.nl.

×