Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 19:47 uur
Home Blog

Lijk gevonden in kofferbak uitgebrande auto bij grens Landgraaf

afzetting politie

SCHERPENSEEL – De politie in Limburg en Duitsland doet onderzoek naar de vondst van een lichaam in een uitgebrande auto. Het voertuig werd onlangs gevonden in het Duitse Scherpenseel op enkele meters van de grens bij Landgraaf.

Het is niet bekend om wie het gaat en hoe diegene om het leven is gekomen.

Volgens de Aachener Zeitung werd het lichaam dinsdag gevonden in de kofferbak van de auto. De auto was al weggesleept en stond al enkele dagen bij een bergingsbedrijf in Erkelenz. Het lichaam is volgens de krant van een man.

De Limburgse politie meldt dat ze al onderzoek deed in een actuele vermissingszaak en dat gekeken wordt of er een verband is. Ze zegt geen verdere informatie over de vermissingszaak te kunnen geven.

Verstappen bevestigt dat hij ook in 2026 voor Red Bull rijdt

BOEDAPEST – Max Verstappen heeft bevestigd dat hij ook komend seizoen voor Red Bull rijdt in de Formule 1. De viervoudig wereldkampioen zei op de persdag van de Grote Prijs van Hongarije tegen verschillende media dat het “tijd was om een einde aan alle geruchten te maken”.

Tijdens het vorige en huidige seizoen waren er steeds weer geruchten over een vertrek van Verstappen, die nog een contract bij het team heeft tot 2028. Zeker sinds de coureur niet meer de beste auto had, werd hij in verband gebracht met een vertrek naar Mercedes.

De viervoudig wereldkampioen maakte een einde aan de onzekerheid die hij zelf overigens nooit heeft gehad. “Voor mij was het altijd helemaal duidelijk dat ik zou blijven”, vertelde hij in het motorhome van de Hungaroring. “Dat was ook het gevoel bij iedereen in het team, omdat we altijd spraken over wat we konden verbeteren aan de auto. En als je niet wil blijven, dan houd je op over dat soort zaken te praten. En dat heb ik nooit gedaan.”

Helmut Marko, de topadviseur van Red Bull, zei eerder deze week al dat een snel vertrek van Verstappen bij Red Bull geen optie meer was. De Limburger zou een clausule in zijn contract hebben staan dat als hij in het WK vierde of lager stond bij de zomerpauze, hij zou kunnen vertrekken. Verstappen staat in het huidige seizoen echter derde, maar wel op een straatlengte afstand van McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris.

evofenedex: nog veel onduidelijk rond heffingen

Foto: Adobe Stock | freshidea

ZOETERMEER – Voor Europese ondernemers is nog veel onduidelijk over de uitwerking van de handelsdeal tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Dit meldt ondernemersorganisatie evofenedex een dag voordat de afgesproken heffing van 15 procent op de meeste Europese goederen moet ingaan.

Volgens de belangenbehartiger voor de handel en logistiek staan er nog geen publicaties over de overeenkomst in het Amerikaanse Federal Register voor officiële bekendmakingen. Dit betekent dat praktische details van de invoering ontbreken, aldus evofenedex. Zo is het volgens de organisatie nog onbekend hoe wordt omgegaan met een groot aantal producten en welke precies worden vrijgesteld van heffingen.

De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, zei eerder dat vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, bepaalde chemicaliën, chips en sommige landbouwproducten zijn uitgezonderd van de heffing en dat de EU eraan werkt om daar meer producten aan toe te voegen.

Ook de Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) wil meer duidelijkheid over het toepassen van de heffing. Het is volgens de branchevereniging nog niet bekend welke chemieproducten precies worden vrijgesteld.

De VNCI meldt dat de export van in de EU geproduceerde chemicaliën naar de VS zo’n 6 tot 8 procent van de totale productie is. Maar de impact kan wel groot zijn voor bedrijven met relatief veel Amerikaanse afnemers, stelt de brancheorganisatie.

De EU en de VS hebben afgelopen zondag ook afgesproken dat er andersom geen verhoogde heffing geldt voor Amerikaanse goederen die naar Europa gaan. De Amerikaanse tarieven op de import van staal en aluminium blijven daarnaast onveranderd op 50 procent.

Journalist Derk Sauer (72) overleden

DOMBURG – Journalist en mediaondernemer Derk Sauer is donderdag op 72-jarige leeftijd overleden. Dat meldt Het Parool, waar hij jarenlang een column had. Sauer raakte een maand geleden in Griekenland ernstig gewond door een ongeluk op zijn zeilboot. Hij werd daarna behandeld in ziekenhuizen in Athene en Amsterdam, maar volgens de krant zonder resultaat.

Sauer begon zijn carrière in de journalistiek als correspondent voor de VPRO en Nieuwe Revu. Tussen 1982 en 1989 was hij hoofdredacteur van dat blad. Hij trok voor Nieuwe Revu veel bekende namen aan, zoals journalisten Ischa Meijer en Karel Glastra van Loon en striptekenaar Gerrit de Jager. Eind jaren tachtig verruilde Sauer Nederland voor Rusland, waar hij na de val van de Sovjet-Unie ruimte zag voor nieuwe journalistieke initiatieven. Zo introduceerde hij Russische versies van internationale succesbladen als de Playboy en de Cosmopolitan.

De Nederlander begon in 1992 met The Moscow Times, een nieuwe krant die Russen en expats voorzag van onafhankelijk nieuws. Daarnaast bleef Sauer ook werkzaam voor Nederlandse media. Zo was hij tussen 2010 en 2015 president-commissaris van NRC en was hij tien jaar lang voorzitter van het documentairefestival IDFA. Ook had Sauer al ruim dertig jaar een column voor Het Parool.

Huisvriend

In het voorjaar van 2022 keerde Sauer terug naar Nederland. Na de inval van Rusland in Oekraïne was de journalistieke situatie volgens Sauer onhoudbaar geworden. Hij verhuisde de redactie van The Moscow Times van Moskou naar Amsterdam, waar het medium onderdak kreeg bij DPG Media. In januari 2025 begon Sauer samen met een Russische muziekjournalist een muzieklabel voor bands en artiesten die niet meer in hun eigen land mogen optreden.

Sauer was “een ware strijder voor de persvrijheid”, zo reageert Het Parool. “Derk was als columnist een gewaardeerd en kundig huisvriend van onze lezers”, aldus de krant. “Zijn columns waren altijd raak en relevant, vooral sinds de oorlog in Oekraïne.”

Wizz Air gaat ook op Polen vliegen vanaf Maastricht

MAASTRICHT – Vliegmaatschappij Wizz Air vliegt vanaf volgend jaar zomer ook naar het Poolse Katowice vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA).

De Hongaarse budgetvlieger start in oktober al met wekelijkse vluchten vanaf MAA naar de Moldavische hoofdstad Chisinau. De luchthaven verwacht dat de nieuwe bestemmingen samen jaarlijks tot 94.000 passagiers opleveren en heeft een contract voor vijf jaar gesloten met Wizz Air.

Met de komst van Wizz Air blijven er met Corendon twee aanbieders van passagiersvluchten op MAA. Ryanair vertrekt dit najaar van de luchthaven ten noorden van Maastricht. De Ierse budgetmaatschappij noemde de gestegen kosten en de stijgende luchtvaartbelastingen in Nederland eerder als reden. Corendon verzorgt vakantievluchten naar Griekenland, Bulgarije en Turkije vanaf MAA.

Het Limburgse vliegveld kampt met slechte cijfers. De afgelopen twee jaar leed het miljoenenverliezen en bleven de aantallen voor zowel passagiers- als vrachtvervoer flink achter.

EU-kopstukken positief over nieuwe anticorruptiewet Oekraïne

BRUSSEL – EU-kopstukken zijn positief over de nieuwe Oekraïense wet die de onafhankelijkheid van de twee belangrijkste anticorruptiediensten herstelt. “Een welkome stap”, schreef voorzitter Ursula von der Leyen op X. President Volodymyr Zelensky ondertekende de wet enkele uren nadat het Oekraïense parlement ermee had ingestemd.

Oekraïne moet hervormingen voor de rechtsstaat en corruptiebestrijding wel voortzetten, voegde Von der Leyen daaraan toe. “Ze blijven essentieel voor de vooruitgang van Oekraïne op het Europese pad.”

“De EU zal deze inspanningen blijven steunen”, schreef voorzitter van de EU-leiders António Costa in een identiek bericht op X. Het besluit laat volgens EU-buitenlandchef Kaja Kallas zien dat Oekraïne “vastbesloten is om snel weer op koers te komen nu de Europese democratische waarden op het spel staan”.

Zelensky diende de herstelwet in na kritiek van de bevolking, EU-functionarissen en bondgenoten nadat de diensten NABOe en SAPO hun onafhankelijkheid waren kwijtgeraakt.

Gewonden bij verkeersongeluk met toeristentreintje op Corsica

ARIADNE/AJACCIO – Een toeristentreintje heeft bij de Corsicaanse stad Ajaccio op een rotonde een verkeersongeluk gehad, waarbij veel gewonden zijn gevallen.

Plaatselijke media melden dat de achterste wagon van het treintje kantelde. Volgens mediaberichten vervoerde het treintje bijna zestig personen.

Een deel van hen raakte gewond. Vier zijn er ernstig aan toe, onder wie een kind. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht. Over de toedracht van het ongeluk is nog niets bekend. Mogelijk reed de bestuurder van het treintje te snel, zegt Justitie. Hij is aangehouden.

Het toeristentreintje Le Petit Train d’Ajaccio maakt rondritten voor toeristen: een door de oude stad van Ajaccio en een langs de kust ten zuidwesten van de grootste stad van het eiland.

Grote regionale verschillen én geopolitieke druk beïnvloeden rendementen in logistiek vastgoed

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – De rendementen in de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt staan onder toenemende druk door zowel regionale verschillen als geopolitieke onzekerheden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedadviseur CBRE over de prijsontwikkelingen in logistiek vastgoed in de eerste helft van 2025.

Volgens CBRE is de spreiding in aanvangsrendementen tussen logistieke toplocaties en minder gewilde regio’s de afgelopen maanden flink toegenomen. Tegelijkertijd leidt aanhoudende onzekerheid over internationale handelstarieven, geopolitieke spanningen en verstoringen in toeleveringsketens tot terughoudendheid bij gebruikers en investeerders.

Laagste opnamevolume in tien jaar, maar hoop op herstel

Het totale opnamevolume in de eerste helft van 2025 ligt op het laagste niveau van het afgelopen decennium. Toch ziet CBRE tekenen van herstel en verwacht men in de tweede helft van het jaar meer dynamiek, mede doordat bedrijven zich willen voorbereiden op een robuustere en veerkrachtigere supply chain.

Leegstand drukt prijzen, regio bepalend voor rendement

In Europees perspectief is volgens CBRE een duidelijke correlatie zichtbaar tussen leegstand en prijsniveaus: gebieden met meer leegstand kennen lagere huren en hogere aanvangsrendementen. Deze trend is nu ook zichtbaar op de Nederlandse markt, waar investeerders risico’s scherper afwegen per locatie.

Vooral op logistieke hotspots blijven de rendementen stabiel, maar in perifere regio’s stijgt het rendement als gevolg van afnemende vraag. Beleggers en ontwikkelaars doen er volgens CBRE goed aan om geopolitieke risico’s, supply chain-onzekerheden én lokale marktdynamiek nadrukkelijk mee te wegen in hun investeringsbeslissingen.

Doorbraak in strijd tegen drugscriminaliteit in Rotterdamse haven

Foto: Douane

ROTTERDAM – Een nieuwe doorbraak in de strijd tegen drugscriminaliteit in de haven: dankzij goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kunnen personen die betrokken zijn bij (drugs)criminaliteit vanaf nu geweerd worden uit de Rotterdamse haven.

Dankzij de goedkeuring is het voor deelnemende bedrijven vanaf nu toegestaan om onder strenge voorwaarden gegevens te delen van personen die betrokken zijn bij (drugs)criminaliteit. De Autoriteit Persoonsgegevens verleende hiervoor een vergunning aan Stichting Gatekeeper.

Toegang ontzeggen bij hoog-risico terminals

In de Rotterdamse Haven werken bedrijven en overheidsinstanties al langere tijd samen in de strijd tegen drugscriminaliteit. Dit doen wij als Douane onder andere in de samenwerking Port Alliance Rotterdam. Gezamenlijk werpen we barrières op om de haven weerbaarder te maken. Stichting Gatekeeper vormt een belangrijke schakel in dit proces. De toestemming om gegevens te delen vormt een barrière tegen criminaliteit doordat de toegang tot hoog-risico terminals kan worden ontzegd. Zo zorgt het voor een veiligere haven.

VOG uitgebreid

Sinds maart 2025 is de VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) uitgebreid met de optie havengebieden. Werkgevers kunnen bij de VOG-aanvraag de locatie ‘havengebied’ aanvinken. Justis (screeningsautoriteit die valt onder Ministerie van Justitie en Veiligheid) beoordeelt de aanvraag en neemt daarbij ook veroordelingen in relatie tot drugscriminaliteit en douanewetgeving mee.

Integriteitsovereenkomst

In de Rotterdamse Haven is ook de integriteitsovereenkomst actief. Deze bevat gedragsregels waar alle ondertekenaars zich aan beloven te houden. Hoog-risico terminals, bedrijven die toegang hebben tot deze terminals en individuele werknemers ondertekenen de integriteitsovereenkomst ook.

Foto: Douane

Deze overeenkomst staat voor veilig en integer werken. Als je deze tekent, beloof je de afspraken te respecteren en geen criminele activiteiten te verrichten. Met de ondertekening krijg je bijvoorbeeld toegang tot bepaalde hoog-risico terminals. Onderteken je niet, dan is er geen toegang meer tot de deelnemende hoog-risico terminals.

Deze integriteitsovereenkomst maakt de haven veiliger, onder meer omdat de hoog-risico terminals op een veilige en privacy-proof manier informatie over overtreders met elkaar kunnen delen. Dankzij de vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens is dit vanaf nu toegestaan. Wanneer iemand de gedragsregels van de integriteitsovereenkomst ernstig overtreedt op een hoog-risicoterminal, zorgt Gatekeeper ervoor dat diegene ook geen toegang meer heeft tot de andere hoog-risicoterminals in de haven.

Start in Rotterdamse haven

De integriteitsovereenkomst start in de haven van Rotterdam. Daarna is het doel om het project op te schalen naar andere Nederlandse havens en andere kwetsbare plekken in de logistieke sector.

Verdachte doorrijder aangehouden na dodelijke aanrijding met fietser in Burdaard

BURDAARD – De politie heeft een 35-jarige man uit de gemeente Noardeast-Fryslân aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een dodelijke aanrijding met een fietser.

Het ongeval vond plaats in de nacht van dinsdag 30 op woensdag 31 juli aan de Iedyk bij Burdaard. Het slachtoffer, een 33-jarige man uit Stiens, overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Rond 00:15 uur kreeg de politie een melding dat er een zwaargewond persoon was aangetroffen aan de Iedyk. Hulpdiensten kwamen snel ter plaatse, maar medische hulp mocht niet meer baten. Uit het eerste onderzoek bleek dat de man slachtoffer was van een aanrijding waarbij de bestuurder is doorgereden.

De politie startte direct een uitgebreid onderzoek. Er werd sporenonderzoek verricht op de plaats van het incident, een buurtonderzoek uitgevoerd en camerabeelden uit de omgeving werden geanalyseerd. Uit deze inspanningen kwam naar voren dat het slachtoffer vermoedelijk is aangereden terwijl hij op de fiets reed, mogelijk door een zwarte pick-up truck.

In het kader van het onderzoek is een 35-jarige inwoner van Noardeast-Fryslân aangehouden. Ook werd een voertuig dat mogelijk betrokken was bij het incident door de politie in beslag genomen. De verdachte zit vast en wordt verhoord. De politie zet het onderzoek voort om de toedracht van het ongeval verder te achterhalen.

Opnieuw botst vrachtwagen met te hoge lading tegen verkeersportaal in Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Donderdagochtend is in Eindhoven opnieuw een vrachtwagen met een te hoge lading tegen een verkeersportaal gereden bij de Hovering (een opvallende zwevende fietsrotonde)

De vrachtwagen vervoerde kokers voor luchtbehandeling systemen, waarvan een deel na de aanrijding op de rijbaan belandde. De weg moest gedeeltelijk worden afgesloten om de veiligheid van het verkeer te waarborgen. De gemeente is ter plaatse gekomen en heeft een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om de lading op te ruimen.

Het verkeer op de Merenakkerweg ondervindt nog enige tijd hinder van het incident.

Opvallend is dat op deze locatie in het verleden vaker soortgelijke aanrijdingen met het verkeersportaal zijn gebeurd. Mogelijk is de hoogteaanduiding of de situatie ter plekke verwarrend voor vrachtwagenchauffeurs.

Vorige maand nog verloor een vrachtwagen een enorme haspel ook reed eerder een graafmachine tegen het zelfde bord.

Prijsvergelijker: meer terugleverkosten voor zonnepanelenbezitter

AMSTERDAM – Zonnepanelenbezitters hadden de afgelopen maanden te maken met hogere kosten voor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet. Vooral huishoudens met een klein aantal panelen merken dit direct in hun energierekening. Dit meldt vergelijkingssite Overstappen.nl na een analyse onder 21 energieleveranciers.

In augustus liggen de kosten gemiddeld bijna 10 procent hoger dan in maart. De vergelijkingssite merkt wel op dat er grote verschillen zijn tussen energieleveranciers. Niet elke energieleverancier heeft de kosten even sterk verhoogd. Sommige bedrijven hebben hun tarieven gelijk gehouden of verlaagd.

In maart liet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al weten dat huishoudens met zonnepanelen die in die maand een nieuw energiecontract afsloten, ongeveer 10 procent hogere terugleverkosten moesten betalen dan een maand eerder. Elf energieleveranciers rekenden daarnaast meer terugleverkosten aan huishoudens met panelen dan zij terugkregen voor geleverde stroom.

Vaste rekenmethode

Sommige energieleveranciers rekenen geen terugleverkosten, maar laten zonnepanelenbezitters bijvoorbeeld meer vastrecht betalen, ziet Overstappen.nl. De Consumentenbond drong eerder dit jaar aan op meer transparantie over hoe energieleveranciers hun kosten doorberekenen aan consumenten en pleitte voor één vaste rekenmethode. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar zei dat het voor consumenten haast onmogelijk is om aanbieders met elkaar te vergelijken.

Huishoudens met zonnepanelen mogen hun stroomverbruik nu nog wegstrepen tegen de stroom die zij terugleveren aan het net. Maar deze zogeheten salderingsregeling stopt vanaf begin 2027. Zonnepaneleneigenaren vrezen dat het hierdoor veel langer duurt voordat ze hun panelen hebben terugverdiend.

Hof onderzoekt mogelijk ‘autobrouwerijsyndroom’ bij vrachtwagenchauffeur die wordt verdacht van rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Yuliia

LEEUWARDEN – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft besloten nader onderzoek te laten doen naar het zogenoemde ‘autobrouwerijsyndroom’ (ABS) in een strafzaak over rijden onder invloed. De zaak betreft een 48-jarige vrachtwagenchauffeur die op 4 januari 2023 betrokken was bij een verkeersongeval en een ademalcoholgehalte van 780 μg/l blies. De man ontkent echter alcohol te hebben gedronken en wijt de uitslag aan een medische aandoening.

Verweer: alcoholproductie in eigen lichaam

De verdachte verklaarde geen alcohol te hebben genuttigd voorafgaand aan de rit, maar vermoedt dat zijn lichaam zelf alcohol heeft aangemaakt door een vergistingsproces in zijn maag – een verschijnsel dat bekendstaat als het autobrouwerijsyndroom. Hierbij zetten bacteriën of gisten in het maagdarmkanaal suikers om in ethanol.

De man liet zich op eigen initiatief onderzoeken in twee ziekenhuizen. In beide gevallen werd het syndroom niet gediagnosticeerd, maar het hof acht dit niet doorslaggevend. Volgens medische literatuur kan ABS zich in opvlammingen voordoen en is het lastig aan te tonen met een eenmalig onderzoek.

De verdachte gaf tijdens de zitting aan inmiddels een dieet te volgen en weet welke voeding mogelijk fermentatie veroorzaakt. Hij beschikt bovendien over een eigen ademtester en wordt als vrachtwagenchauffeur ook in Noorwegen regelmatig gecontroleerd – zonder positieve uitslagen.

Extra deskundig onderzoek

Gezien de impact van een veroordeling op het rijbewijs van de verdachte en de mogelijke medische oorzaak van de gemeten alcoholwaarde, heeft het hof besloten het onderzoek te heropenen. Een deskundige zal onder meer worden gevraagd:

  • Wat bekend is over het autobrouwerijsyndroom in de medische literatuur
  • Of een waarde van 780 μg/l daardoor verklaard kan worden
  • Welke tests nodig zijn voor een betrouwbare diagnose
  • Of aanvullend onderzoek bij deze verdachte zinvol is

De verdediging en het Openbaar Ministerie mogen uiterlijk 10 september 2025 aanvullende onderzoeksvragen indienen. Ook moet de verdachte uiterlijk die datum aangeven of hij toestemming geeft voor het delen van zijn eerdere medische onderzoeksresultaten met de te benoemen deskundige.

Vervolg

Het hof heeft de zaak voor onbepaalde tijd geschorst en zal het onderzoek hervatten op een later te bepalen zittingsdatum.

De beslissing heeft betrekking op zowel de zaak over rijden onder invloed als op een eerder opgelegde voorwaardelijke straf, waarvan de tenuitvoerlegging ook nog in behandeling is.

Moederbedrijf MediaMarkt overgenomen door Chinees JD.com

DÜSSELDORF – Het Duitse moederbedrijf van de elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, Ceconomy, wordt overgenomen door de grote Chinese webwinkel JD.com. Ceconomy telt ruim duizend winkels van MediaMarkt en Saturn in Europa. MediaMarkt heeft in Nederland meer dan vijftig winkels.

Het was al bekend dat JD.com en Ceconomy in vergevorderde onderhandelingen waren. JD.com biedt 4,60 euro per aandeel in contanten, waarmee Ceconomy wordt gewaardeerd op zo’n 2,2 miljard euro. Dat komt neer op een premie van 43 procent ten opzichte van de gemiddelde aandelenkoers over de afgelopen drie maanden.

De deal wordt naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar afgerond. JD.com heeft al toezeggingen gekregen van, naar belangen gemeten, bijna een derde van de aandeelhouders. In een persbericht meldde Ceconomy dat er geen ontslagen of sluitingen van vestigingen zullen plaatsvinden. Overeenkomsten met ondernemingsraden en cao’s zullen voor ten minste drie jaar worden gehandhaafd.

“We gaan een partnerschap aan met JD.com om de Europese detailhandel te versterken”, zei Ceconomy-topman Kai-Ulrich Deissner. Hij denkt dat zijn ketens met JD.com als nieuwe eigenaar beter kunnen groeien.

Volgens analisten van Bloomberg Intelligence helpt de deal JD.com waarschijnlijk om zijn achterstand op andere Chinese e-commercebedrijven in het buitenland in te lopen. Door het inlijven van Ceconomy wordt de Europese logistiek en toeleveringsketen van JD.com versterkt, wat weer helpt bij een op de locatie afgestemd e-commercemodel. Met dat laatste probeert JD.com zich te onderscheiden van rivalen Temu en Shein, die sterk inzetten op zo laag mogelijke prijzen.

Lufthansa verdubbelt winst ondanks handelsspanningen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst in het tweede kwartaal van 2025 meer dan verdubbeld ondanks de recente handelsspanningen. In april waarschuwde het concern nog voor de toegenomen onzekerheid door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines.

De nettowinst over de periode april tot en met juni bedroeg 1,2 miljard euro, een flinke stijging ten opzichte van 469 miljoen euro een jaar eerder. Toen kampte Lufthansa met een golf van stakingen. De omzet groeide met 3 procent tot ruim 10 miljard euro. Meer dan 37 miljoen passagiers vlogen afgelopen kwartaal met de luchtvaartmaatschappijen van de groep, tegenover 35,9 miljoen een jaar eerder.

“De Lufthansa Group blijft op koers”, zei topman Carsten Spohr. “Hoewel het tweede kwartaal opnieuw werd gekenmerkt door geopolitieke crises en economische onzekerheden, bevestigen we onze positieve vooruitzichten voor het hele jaar.” De groep verwacht dat de operationele winst “aanzienlijk hoger” zal zijn dan het resultaat van 1,6 miljard euro in 2024.

E-commerceleveringen

Lufthansa was in april nog bezorgd dat de economische onzekerheid en de Amerikaanse handelstarieven een negatieve impact zouden hebben op trans-Atlantische vliegreizen. Deze trans-Atlantische routes behoren tot de meest lucratieve voor luchtvaartmaatschappijen. Volgens Lufthansa is de vraag in de Verenigde Staten echter sterk gebleven ondanks een zwakkere Amerikaanse dollar.

De overname van een minderheidsbelang in ITA Airways, de Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij die uit Alitalia is ontstaan, leverde volgens Lufthansa ook een “positief resultaat” op. De luchtvrachtdivisie profiteerde daarnaast van de grote vraag naar e-commerceleveringen vanuit Azië.

×