DEN HAAG – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Air Cargo Netherlands (ACN) luiden de noodklok over de gevolgen van de geplande krimp van luchthaven Schiphol voor de luchtvrachtsector. In een gezamenlijk opiniestuk in De Telegraaf van 14 mei roepen de organisaties het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op tot eerlijker keuzes.
Hoewel vrachtvluchten slechts 3,3 procent van het totale aantal vliegbewegingen op Schiphol uitmaken, worden juist deze vluchten disproportioneel geraakt door het schrappen van zogenoemde ad hoc slots. Volgens TLN en ACN is dit niet alleen onrechtvaardig, maar ook economisch schadelijk en nadelig voor de internationale concurrentiepositie van Nederland.
Economische schade dreigt
Luchtvracht is van cruciaal belang voor snelle en betrouwbare levering van medische producten, hightechapparatuur en andere essentiële goederen. De sector draagt jaarlijks 2,3 miljard euro bij aan de Nederlandse economie en biedt werk aan circa 25.000 mensen. Door de combinatie van capaciteitsbeperking en flink gestegen havengelden komt het verdienmodel van veel luchtvrachtmaatschappijen zwaar onder druk te staan. Inmiddels wijken buitenlandse vrachtvervoerders uit naar luchthavens in omringende landen, wat indirect ook de passagiersmarkt op Schiphol raakt.
TLN en ACN pleiten voor andere keuzes
Volgens de brancheorganisaties is een realistischer aanpak nodig. Het schrappen van korteafstandsvluchten, zoals die naar Brussel of Düsseldorf, zou ruimte bieden voor luchtvracht overdag. Dit zou niet alleen de goederenstroom ten goede komen, maar ook bijdragen aan het verminderen van nachtelijke geluidshinder voor omwonenden.
TLN en ACN pleiten er verder voor om vrijgekomen slots specifiek te reserveren voor vrachtvluchten. Daarnaast zijn volgens hen fiscale prikkels nodig om verdere verduurzaming van de luchtvrachtsector op Schiphol te stimuleren.
“Luchtvracht is geen overlast, maar een onmisbare pijler van onze economie,” aldus beide organisaties. “Deze sector verdient bescherming in plaats van marginalisering.”