Clicky

vrijdag 25 juli 2025 - 22:04 uur
Home Blog

Nederlands baggerschip zwaar beschadigd bij aanvaring met kade in Duitse haven Brake

Foto: Duitse Politie

BRAKE – In de haven van het Duitse Brake heeft zich vrijdagmiddag een ernstig scheepsongeval voorgedaan waarbij een Nederlands baggerschip zwaar beschadigd raakte. Volgens de Duitse politie raakte het schip door nog onbekende oorzaak uit koers en botste het op een kade-installatie.

Het baggerschip voer eerst door een voorliggende constructie heen en kwam vervolgens met grote kracht in aanvaring met de kade. Bij die aanvaring viel een aan wal staande kraan om en kwam op het schip terecht. Daarbij raakte een hydraulische leiding van de kraan beschadigd, waardoor een kleine hoeveelheid olie in het havenbekken is terechtgekomen.

Het voorste deel van het schip raakte fors beschadigd; de romp is op meerdere plaatsen opengescheurd. De Duitse scheepvaartinspectie (SEE BG-afdeling Schiffssicherheit) heeft een vaarverbod opgelegd aan het schip.

Wonder boven wonder raakte niemand gewond bij het incident. De havenautoriteiten overleggen momenteel met de rederij en bergingsbedrijven over de verdere afhandeling.

De waterpolitie van Brake is gestart met een onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Over de precieze oorzaak is nog niets bekend.

Update dodelijk ongeval in Oberhausen: chauffeur beroofde zichzelf meteen na ongeval van het leven

OBERHAUSEN – Het zware ongeval met een vrachtwagen donderdagavond 24 juli in het stadsdeel Holten van Oberhausen blijkt tragischer dan eerder gemeld. Bij het incident kwam een 43-jarige voetgangster om het leven en beroofde de 38-jarige vrachtwagenchauffeur zichzelf van het leven nadat hij met zijn voertuig tegen een woonhuis was gereden. Een derde persoon raakte gewond.

Het incident vond plaats rond 18.00 uur op de Bahnstraße. Volgens de politie meldden meerdere getuigen via het alarmnummer dat een vrachtwagen meerdere geparkeerde auto’s ramde en vervolgens tegen de gevel van een woonhuis tot stilstand kwam. De vrachtwagen liet vanaf de Emscherbrücke een spoor van vernieling achter. Diverse auto’s raakten zwaar beschadigd en werden door de kracht van de impact opzij geslingerd.

Tijdens de rit trof de vrachtwagen ook een 43-jarige vrouw die op dat moment op straat liep. Zij overleed ter plekke aan haar verwondingen. Na de botsing met de woning heeft de 38-jarige chauffeur volgens de huidige stand van het politieonderzoek zelf een einde aan zijn leven gemaakt. Direct opgestarte hulpverlening mocht niet meer baten.

Een 37-jarige man raakte bij het incident gewond en is medisch behandeld. Voor zowel ooggetuigen als politieagenten werd slachtofferhulp ingeschakeld vanwege de ingrijpende gebeurtenissen.

De politie zette een gespecialiseerd verkeersongevallenonderzoeksteam in. De plaats delict werd uitvoerig onderzocht, getuigen werden gehoord en een drone werd ingezet voor de reconstructie. Ook de brandweer rukte massaal uit, en er werd een traumahelikopter ingezet. De hulpverlenings- en onderzoekswerkzaamheden duurden tot in de vroege ochtend van vrijdag 25 juli.

Over de exacte toedracht en achtergronden van het incident doet de politie nog nader onderzoek.

Hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen op Schiphol werpen vruchten af

Foto: Amsterdam Airport Schiphol

SCHIPHOL – De luchthavens van Royal Schiphol Group, waaronder Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, hebben in de eerste helft van 2025 opnieuw sterke operationele prestaties geleverd. Schiphol viel met name op door de toename van het aantal stillere vliegtuigen, mede dankzij aangepaste tarieven die luchtvaartmaatschappijen stimuleren om minder lawaaiige toestellen in te zetten.

Hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen werpen vruchten af

Sinds 1 april 2025 hanteert Schiphol nieuwe havengelden waarbij stillere vliegtuigen financieel worden beloond. Deze maatregel heeft geleid tot een duidelijke verschuiving in het gebruik van toestellen: 30% van alle vliegtuigen viel in het tweede kwartaal binnen de stilste twee tariefcategorieën, een stijging van 7 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het aandeel lawaaiige toestellen daalde in gelijke mate.

Meer passagiers en vluchten

In totaal reisden 37,2 miljoen passagiers via de drie Nederlandse luchthavens van Royal Schiphol Group, een stijging van 3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarvan vlogen 32,8 miljoen via Schiphol. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol steeg licht met 1% tot 232.709 vluchten. Het vrachtvolume daalde echter met 7% tot 0,7 miljoen ton.

Investeringen in kwaliteit en duurzaamheid

In de eerste helft van 2025 investeerde Schiphol 495 miljoen euro in onder meer onderhoud, verduurzaming van voertuigen en apparatuur, en de vernieuwing van lounges. Opvallend is ook dat op alle 385 werkplekken in de bagagehallen tilhulpen zijn geïnstalleerd om de fysieke belasting voor personeel te verlagen. Schiphol loopt hiermee wereldwijd voorop in werkplekverbetering binnen bagageafhandeling.

Financiële resultaten en toekomstverwachting

Het onderliggend nettoresultaat van Schiphol steeg naar 214 miljoen euro (2024: 99 miljoen euro). De omzet nam met 20% toe tot 1,26 miljard euro. Ondanks een negatieve kasstroom van 111 miljoen euro als gevolg van hoge investeringen, spreekt Schiphol van een solide financiële basis. CFO Robert Carsouw benadrukt het belang van gezonde resultaten om toekomstige investeringen van in totaal zes miljard euro te kunnen blijven dragen.

Voor heel 2025 verwacht Schiphol bijna 70 miljoen reizigers te verwelkomen, net onder het pre-coronajaar 2019. CEO Pieter van Oord ziet duidelijke verbeteringen: “We bouwen aan een luchthaven waar reizigers zich welkom voelen, collega’s met plezier werken en vliegtuigen stiller worden.”

Arensman wint in La Plagne zijn tweede bergetappe in Tour de France

LA PLAGNE – Thymen Arensman heeft zijn tweede ritzege in de Tour de France geboekt. De 25-jarige wielrenner van Ineos-Grenadiers kwam na 93,1 kilometer solo aan op La Plagne. De Deen Jonas Vingegaard eindigde vlak achter hem als tweede en geletruidrager Tadej Pogacar werd derde.

Arensman won eerder de veertiende bergetappe van Pau naar Luchon-Superbagnères na een solo.

Pogacar is ook na de laatste bergetappe leider in het algemeen klassement. Hij heeft 4.24 minuten voorsprong op concurrent Vingegaard van Visma – Lease a Bike. De Duitser Florian Lipowitz is de nummer 3 op 11.09 minuten.

Negentiende etappe

De negentiende etappe werd donderdagavond ingekort in verband met een uitbraak van een veeziekte vlak bij de Col des Saisies. In de 129,9 kilometer lange etappe van Albertville naar La Plagne werd die beklimming geschrapt. Daardoor werd het een kortere bergrit met eerst de Col du Pré en de klim van tweede categorie Cormet de Roseland en na een lange afdaling de slotklim naar La Plagne, ruim 19 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,2 procent.

Aan het begin van de etappe probeerde Primoz Roglic het. De Sloveen van Red Bull – Bora-hansgrohe ging met de Franse renners Lenny Martinez en Valentin Paret-Peintre over de top van de eerste twee beklimmingen, maar zijn maximale voorsprong van ongeveer een minuut werd in de lange afdaling tenietgedaan door Pogacars teamgenoot Tim Wellens.

Favorieten

Roglic moest er in de klim naar La Plagne al snel af in de groep van favorieten. Arensman plaatste een demarrage op 14 kilometer van de finish. Pogacar nam die aanval over en alleen Vingegaard kon volgen. Het tweetal liet Arensman terugkeren en de Nederlander probeerde het nogmaals. Deze keer lieten de twee klassementsrenners Arensman gaan, waarop die ongeveer een halve minuut uitliep. Pogacar hield de Nederlander daarna steeds op zo’n 20 seconden met in zijn wiel Vingegaard, Lipowitz en de Brit Oscar Onley, de nummers 2, 3 en 4 uit het algemeen klassement.

Op het moment dat Onley het tempo niet meer kon volgen, nam Lipowitz het initiatief over om zo’n 40 seconden uit te lopen op zijn concurrent. In de slotkilometer had Arensman nog enkele seconden voorsprong over. Vingegaard trok achter hem de sprint aan en bleef Pogacar voor, maar de zege ging naar Arensman. Hij werd de opvolger van Michael Boogerd, die in 2002 de laatste Touretappe die finishte op La Plagne won.

Joodse organisatie over Gaza-conflict: het kan zo niet verder

DEN HAAG – Het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom vindt dat het “zo niet verder kan” in de strijd tussen Israël en Hamas. “We zien vreselijk veel verlies, angst en verdriet – bij Palestijnen én Israëli’s. Dát raakt ons en iedereen, ongeacht overtuiging of afkomst”, zeggen de rabbijnen en het bestuur van het genootschap waarbij tien gemeenten zijn aangesloten.

Het conflict is volgens het verbond wel “te complex en te zeer met emoties beladen” voor een gezamenlijk politiek standpunt. “Ook binnen onze gemeenschap bestaan uiteenlopende opvattingen”, zeggen ze in een verklaring.

Het verbond noemt het begrijpelijk dat Israël zich verdedigt, “zolang Hamas gijzelaars vasthoudt, openlijk oproept tot de vernietiging van Israël en koste wat kost aan de macht wil blijven”. Tegelijk is het volgens het verbond “van groot belang dat het handelen van álle partijen wordt getoetst aan de ethische en morele normen die we internationaal hebben vastgesteld”.

‘Morele plicht’

Los daarvan is volgens het verbond “één ding voor iedereen zichtbaar: het eindeloze lijden van mensen – Palestijnen en Israëli’s”. Het verbond vindt dat het lijden nu zo snel mogelijk moet stoppen. “Daar ligt nationaal en internationaal een morele plicht, niet alleen van onze joodse gemeenschap maar van alle geloofs- en wereldbeschouwelijke gemeenschappen. Daar moet het gesprek nu dus over gaan. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

De rabbijnen en het bestuur roepen politieke leiders ook op niet langer te wachten en deze crisis aan te grijpen om “op een eerlijke en vooral evenwichtige manier daadwerkelijk te werken aan echte en daardoor dan duurzame vrede, voor alle betrokkenen”.

Politieke advertenties verdwijnen van Facebook en Instagram

MENLO PARK – Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, staat vanaf oktober geen politieke advertenties meer toe op zijn platforms in de Europese Unie. Dat heeft het techconcern vrijdag aangekondigd. Het besluit heeft volgens Meta te maken met Europese reclameregels waar het bedrijf zich aan moet gaan houden. Die zijn onder meer gericht op het tegengaan van buitenlandse inmenging bij verkiezingen.

Volgens Meta brengen deze regels “aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden” met zich mee. Het bedrijf nam het besluit naar eigen zeggen niet gemakkelijk. “We blijven ervan overtuigd dat online politieke reclame een essentieel onderdeel is van moderne politiek, omdat het mensen verbindt met belangrijke informatie over de politici die hen vertegenwoordigen en ervoor zorgt dat kandidaten een kosteneffectieve manier hebben om hun doelgroep te bereiken.”

Groeiende zorgen over politieke advertenties op sociale media waren aanleiding voor de Europese regels. Partijen, politieke ondernemers en belangengroepen zoeken hun doelgroepen met behulp van data namelijk steeds gerichter op. Volgens critici jagen ze zo de polarisering in de samenleving aan. Verder zouden kwaadwillenden uit het buitenland proberen verkiezingen in Europa naar hun hand te zetten.

Alleen EU

Meta heeft naar eigen zeggen verschillende maatregelen genomen om meer transparantie te bieden voor advertenties over politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Zo stelt het bedrijf dat adverteerders een autorisatieproces moeten doorlopen om te bewijzen wie ze zijn en waar ze wonen. Ook komt er een disclaimer bij te staan wie voor de advertentie heeft betaald.

De nieuwe Europese regels leveren echter aanvullende verplichtingen op die “onwerkbaar” zijn, aldus Meta. Zo wordt het voor adverteerders moeilijker om gericht hun doelgroepen te bereiken. Volgens Meta leidt dat ertoe dat mensen minder relevante advertenties zien op Facebook en Instagram.

Meta benadrukt dat dit besluit alleen voor de EU geldt. “Het zal mensen in de EU ook niet verhinderen om politiek te blijven bespreken op onze diensten, of politici, kandidaten en politieke ambtsdragers tegenhouden om politieke inhoud organisch te produceren en te delen. Ze zullen deze alleen niet kunnen versterken via betaalde reclame.”

Taakstraffen voor schippers dodelijke aanvaring Waddenzee

Foto: ProNews

LEEUWARDEN – De rechtbank Noord-Nederland, locatie Leeuwarden, heeft de schippers van de watertaxi en de veerboot die betrokken waren bij de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022 veroordeeld tot een taakstraf van 240 uren en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden.

Aanvaring

In de vroege ochtend van 21 oktober 2022 vond in het Schuitengat op de Waddenzee, vlakbij Terschelling, een aanvaring plaats tussen snelle veerboot de Tiger en watertaxi de Stormloper. De kapitein van de veerboot was onderweg van Terschelling naar Harlingen en de schipper van de watertaxi was met zeven opvarenden op weg van Harlingen naar Terschelling. De opvarenden zouden op Terschelling in de bouw aan het werk gaan. Eén van hen was een 12-jarige jongen, die een dagje met zijn vader mee was.

Diepe impact

Na de aanvaring belandden een aantal opvarenden direct in het koude water, terwijl andere opvarenden vastzaten in de met water vollopende zinkende watertaxi. Als gevolg van de aanvaring zijn vier opvarenden, waaronder de 12-jarige jongen, overleden. Wonder boven wonder hebben de andere drie opvarenden en de schipper van de watertaxi het wel overleefd.

Twee opvarenden bleken zwaar lichamelijk letsel te hebben. Het is bijzonder beangstigend, pijnlijk en traumatisch wat de opvarenden van de watertaxi hebben meegemaakt. Voor alle opvarenden was levensgevaar ontstaan, waarbij dit gevaar zich in het geval van vier opvarenden heeft verwezenlijkt. Daarmee is aan de nabestaanden van deze vier opvarenden onherstelbaar leed toegebracht. Dit ongeval heeft diepe impact op de direct betrokkenen, maar ook op de eilandbewoners en de Friese gemeenschap als geheel.

Oordeel van de rechtbank

De rechtbank is van oordeel dat de dood van de vier opvarenden, het zwaar lichamelijk letsel van twee opvarenden en het zinken van de watertaxi aan de schuld van de beide schippers te wijten is. De schippers hebben zich naar het oordeel van de rechtbank verwijtbaar aanmerkelijk onvoorzichtig gedragen.

Terwijl beide schepen elkaar op korte onderlinge afstand waren genaderd en in elkaars vaarwater zaten, hebben beide verdachten hun te hoge vaarsnelheid onverminderd doorgezet, onvoldoende gecommuniceerd over de wijze van passage en zich er onvoldoende van vergewist dat zij hun koers veilig konden wijzigen. De rechtbank neemt de schippers dit zeer kwalijk.

Om van en naar de Waddeneilanden te gaan, is men afhankelijk van vervoer via de veerboten en watertaxi’s. Gelet op deze afhankelijkheid kan men niet anders dan vertrouwen hebben in de kennis en kunde van de schippers en erop vertrouwen dat de overtochten op een veilige manier gebeuren.

De beide schippers hebben dit vertrouwen ernstig geschonden.

Oud-deelnemers Spoorloos en KRO-NCRV bereiken overeenstemming

HILVERSUM – Omroep KRO-NCRV heeft overeenstemming bereikt met de oud-deelnemers van het programma Spoorloos die eerder door het programma aan verkeerde families in Colombia waren gekoppeld. Dat laten de omroep en De Vries Van Spanje advocaten, dat de oud-deelnemers bijstaat, weten in een gezamenlijke verklaring. Inhoudelijke details over de deal worden niet gedeeld.

“Wij hebben Spoorloos 35 jaar lang gemaakt vanuit de overtuiging dat iedereen het recht heeft om te weten waar hij of zij vandaan komt”, zegt mediadirecteur Sandra Hilster van KRO-NCRV. “Het spijt ons enorm dat daarbij destijds fouten zijn gemaakt, dit had nooit mogen gebeuren en onze diepste excuses zijn hierbij op z’n plaats.”

Ze deelt dat het de omroep en de gedupeerden is gelukt om “met aandacht voor de individuele situaties en bijbehorende emoties, overeenstemming te bereiken”. De omroep komt daarbij “voor zover mogelijk – tegemoet aan het leed dat de onjuiste matches hebben veroorzaakt” en wenst de kandidaten “alle sterkte en kracht toe om deze periode in hun leven te kunnen verwerken”.

Tevreden

Advocaten Royce de Vries en Annemiek van Spanje delen dat is afgesproken geen details naar buiten te brengen. “Namens onze cliënten kunnen wij wel zeggen dat zij tevreden zijn over de wijze waarop de KRO-NCRV hen tegemoet is gekomen”, zeggen ze. De advocaten hebben de rechtbank laten weten dat er geen getuigen meer gehoord hoeven te worden. Eerder stapten de gedupeerden naar de rechter omdat ze er met de KRO-NCRV niet uitkwamen om tot een schikking te komen.

In 2022 liet misdaadjournalist Kees van der Spek in zijn RTL 5-programma Oplichters Aangepakt zien dat deelnemers van Spoorloos in Colombia aan de verkeerde biologische ouders waren gekoppeld. Dat zou zo’n twintig jaar geleden gebeurd zijn. Het programma startte daarop een eigen onderzoek. Daaruit bleek dat er inderdaad mensen aan verkeerde ouders waren gekoppeld, maar dat er geen sprake was van kwade opzet. In februari van dit jaar gaf KRO-NCRV aan met Spoorloos te stoppen.

MAN Truck & Bus boekt sterke resultaten in tweede kwartaal 2025 – verkoop elektrische voertuigen verdrievoudigd

MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft een solide eerste halfjaar achter de rug, met een bijzonder sterk tweede kwartaal. Dat blijkt uit de op 25 juli gepresenteerde cijfers van de truck- en busfabrikant.

Dankzij een aantrekkende markt en vroeg ingezette kostenbesparingen wist MAN de aangepaste operationele marge in het tweede kwartaal te verhogen naar 7,9 procent. Over het gehele eerste halfjaar kwam de marge uit op 6,4 procent.

De aangepaste operationele winst bedroeg €426 miljoen in de eerste zes maanden van 2025. Daarvan werd €283 miljoen gerealiseerd in het tweede kwartaal en €143 miljoen in het eerste kwartaal. De omzet daalde met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot €6,7 miljard.

Ordergroei van 43 procent

Het aantal bestellingen steeg met maar liefst 43 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op zo’n 52.500 voertuigen. De verkopen daalden licht met 5 procent naar 47.030 eenheden, maar in het tweede kwartaal werd duidelijk herstel zichtbaar: toen verkocht MAN 28 procent meer voertuigen dan in het eerste kwartaal.

Explosieve groei e-voertuigen

De verkoop van elektrische voertuigen zit stevig in de lift. MAN verkocht in de eerste helft van 2025 circa 800 elektrische trucks, bussen en bestelwagens – een stijging van maar liefst 238 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is mede te danken aan de succesvolle introductie van de serieproductie van de MAN eTruck. Vooral elektrische stadsbussen blijven goed verkopen: MAN is marktleider in dit segment binnen Europa. Ook bij zware elektrische trucks is MAN een van de snelst groeiende fabrikanten, met inmiddels meer dan 700 orders voor de nieuwe vlaggenschepen.

Topman: “Duidelijk herstel, maar nog geen hoog niveau”

MAN-CEO Alexander Vlaskamp noemt de stijgende vraag bemoedigend, maar benadrukt dat het totale niveau nog laag ligt: „Onze thuismarkt Duitsland zit nog altijd op het niveau van tijdens de coronapandemie. Toch laten we zien dat MAN een stuk robuuster is geworden en bestand tegen moeilijke marktomstandigheden.”

Ook CFO Inka Koljonen blikt positief vooruit, maar houdt een slag om de arm: „We blijven onze kostenstructuur en kasstromen optimaliseren om nog weerbaarder te worden. We zijn voorzichtig optimistisch dat het herstel zich voortzet in de tweede jaarhelft.”

Met de combinatie van stijgende orders, sterke kwartaalprestaties en een versnelde elektrificatie van het wagenpark lijkt MAN zich stevig te positioneren voor verdere groei in de Europese truck- en busmarkt.

Geen noodzaak voor verdere renteverlagingen, zegt ECB-bestuurder

FRANKFURT – De rente in de eurozone hoeft niet verder omlaag, vindt bestuurslid Martins Kazaks van de Europese Centrale Bank (ECB). De centrale bank hield donderdag zoals verwacht het belangrijkste rentetarief in het eurogebied onveranderd op 2 procent. Volgens Kazaks, centralebankpresident van Letland, zijn er weinig redenen om de leenkosten later dit jaar verder te verlagen.

“Het is verstandig om de rente op het huidige niveau te houden”, zei Kazaks in een interview met persbureau Bloomberg in Frankfurt. De tijd van voor de hand liggende stappen om de rente te verhogen of te verlagen is volgens hem “voorbij”. “Nu is een standvastig beleid gepast.”

ECB-president Christine Lagarde liet donderdag al weten dat de centrale bank in een “goede positie” verkeert met het huidige renteniveau om de verdere ontwikkelingen rond het Amerikaanse handelsbeleid af te wachten. Lagarde gaf verder aan geen enkel scenario, waaronder ook renteverhogingen, uit te sluiten.

“Met een inflatie van 2 procent en een economie die zich grotendeels in lijn ontwikkelt met de prognoses van de ECB, zijn de redenen voor een verlaging in september – zoals een meerderheid van de economen voor de vergadering van deze week verwachtte – niet evident”, aldus de baas van de Letse centrale bank.

De opmerkingen van Kazaks sluiten aan bij die van ECB-directielid Isabel Schnabel. Schnabel wees voor het rentebesluit van donderdag al op de veerkrachtige Europese economie en verklaarde dat de lat voor verdere verlagingen van de leenkosten “hoog ligt”. De Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau staat daarentegen open voor verdere renteverlagingen, gezien de zorgen over een sterkere afzwakking van de groei door de Amerikaanse importheffingen.

De groeizorgen zouden volgens Kazaks echter kunnen worden weggenomen bij een snelle oplossing van het handelsconflict met de Verenigde Staten. Een handelsdeal zou daarbij kunnen leiden tot een verbetering van het vertrouwen en de investeringen en consumptie kunnen stimuleren. De negatieve impact van de handelstarieven zou daarmee verminderd kunnen worden.

Maastricht Aachen Airport sluit partnership met FlowerWatch voor efficiëntere verwerking van bederfelijke lading

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MST) gaat samenwerken met FlowerWatch, een gespecialiseerde consultancy op het gebied van kwaliteitsbewaking in de bloemenlogistiek. Het doel van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit en houdbaarheid van bederfelijke goederen die via de Limburgse vrachtluchthaven worden vervoerd, met name bloemen.

Door gebruik te maken van geavanceerde monitoringtechnologie van FlowerWatch, zoals dataloggers en realtime analysetools, wil MST temperatuurschommelingen tijdens het transport transparant maken en direct kunnen bijsturen. Zulke temperatuurverschillen kunnen volgens MST tot wel 20 procent verlies veroorzaken bij het vervoer van bloemen.

“Minder verspilling, hogere winst”

“Door deze schommelingen inzichtelijk én beheersbaar te maken, kunnen we verliezen drastisch terugdringen, de winstgevendheid voor onze klanten verhogen en zorgen dat bloemen verser aankomen en langer meegaan bij de consument,” aldus Dean Boljuncic, Head of Commercial Development bij Maastricht Aachen Airport.

De verzamelde data maakt het mogelijk om de afhandeling van kwetsbare vracht te optimaliseren, van het vertrekpunt – vaak Afrika – tot de eindgebruiker in Europa. De luchthaven spreekt van een belangrijke stap om de concurrentiepositie te versterken.

Strategische ligging en snelle doorvoer

Maastricht Aachen Airport is de op één na grootste vrachtluchthaven van Nederland en heeft als enige nog ruimte voor nieuwe routes. De luchthaven beschikt over een strategische ligging met directe snelwegverbindingen en korte wachttijden. Bederfelijke goederen zoals bloemen, groenten en fruit kunnen binnen twee uur na landing de luchthaven verlaten.

De samenwerking met FlowerWatch volgt op eerdere uitbreidingen van de vrachtactiviteiten op MST, waaronder nieuwe vrachtvluchten van Turkish Cargo en een recente samenwerking met ECS Livestock voor het transport van paarden.

Met deze stap zet Maastricht Aachen Airport verder in op groei en hoogwaardige service voor gevoelige lading.

FNP-lijsttrekkerskandidaat Soepboer verlaat per direct Kamer

NIJEWIER – De kandidaat-lijsttrekker voor de Fryske Nasjonale Partij (FNP) Aant Jelle Soepboer verlaat per direct de Tweede Kamer. Soepboer nam daar nog een zetel in voor NSC en kondigde eerder aan dat hij in september zou vertrekken.

In een brief aan Kamervoorzitter Martin Bosma schrijft hij dat die “gekozen route niet werkt” door de media-aandacht voor zijn mogelijke lijsttrekkerschap.

“Ik merk dat ik met hoofd en hart bij de deelname van de FNP aan de landelijke verkiezingen zit, daar zit de energie en de kracht, en ik wil alle pijlen daarop kunnen richten zonder mij daarbij met handen gebonden te voelen en mij ongemakkelijk te voelen richting NSC”, schrijft Soepboer.

In een terugblik op zijn Kamerlidmaatschap stelt Soepboer dat hij “ook de lelijke kanten van politiek” heeft kunnen zien. “Ik en Nederland zijn toe aan betere, nettere en normalere politiek.”

Ierse Avolon bestelt 90 Airbus-vliegtuigen ter uitbreiding van vloot

DUBLIN – De Ierse luchtvaartleasemaatschappij Avolon heeft bij Airbus een grote order geplaatst voor 90 nieuwe vliegtuigen, bestaande uit 75 A321neo’s en 15 A330neo’s. De levering van deze toestellen loopt tot 2033. Met deze bestelling groeit het aantal vaste Airbus-verbintenissen van Avolon naar 413 vliegtuigen.

De bestelling bevat daarnaast aankooprechten voor nog eens 25 A321neo’s en opties op 15 extra A330neo’s. Avolon beschikt momenteel al over 145 geleverde toestellen uit de A320neo-familie en heeft nu in totaal 358 extra toestellen in bestelling, inclusief de nieuwste order.

De A321neo biedt ruimte aan maximaal 244 passagiers en heeft een vliegbereik van 7.400 kilometer. Ten opzichte van eerdere generatie narrowbody’s verbruikt het toestel 20 procent minder brandstof en stoot het 20 procent minder CO₂ uit. Ook het geluidsniveau is gehalveerd.

Avolon was in 2014 al een van de eerste klanten voor het A330neo-programma en heeft momenteel 33 van deze toestellen in de vloot. De nieuwste bestelling brengt het totaal aan A330neo-orders op 55. Dit widebodytoestel heeft een actieradius van meer dan 13.300 kilometer en een 25 procent lager brandstofverbruik dan zijn voorgangers.

Avolon-CEO Andy Cronin benadrukt het vertrouwen in de toekomstige vraag naar nieuwe vliegtuigen: „Onze schaal en financiële positie stellen ons in staat om luchtvaartmaatschappijen ook in het volgende decennium te ondersteunen bij groei en vlootvernieuwing.” Hij noemt beide vliegtuigtypes zeer gewild en verwacht dat die trend aanhoudt.

Ook Airbus toont zich tevreden met de uitbreiding van de samenwerking „Leasemaatschappijen zijn uitstekende graadmeters van de markt. We zijn Avolon dankbaar voor deze bevestiging van vertrouwen in zowel de A320-familie als de A330neo,” aldus Benoît de Saint-Exupéry, Executive Vice President Sales bij Airbus.

De definitieve goedkeuring van de bestelling moet nog komen van Bohai Leasing Co., Ltd., de meerderheidsaandeelhouder van Avolon. Die wordt uiterlijk eind augustus verwacht.

Meer mensen in 2024 verdronken dan in jaren ervoor

DEN HAAG – Vorig jaar zijn in Nederland 146 mensen in open water, of in huis of tuin verdronken. Het ging om 107 inwoners en 39 mensen uit andere landen. Dit waren er 7 meer dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om het hoogste aantal in bijna 30 jaar.

Het gaat hierbij alleen om verdrinkingsongevallen. Gevallen van zelfdoding of moord zijn niet meegenomen. Driekwart van de verdrinkingen vond plaats in open water zoals een sloot, rivier, kanaal, gracht of recreatieplas. Ruim 18 procent van de verdrinkingen gebeurde in een huis of tuin.

In de afgelopen tien jaar overleden jaarlijks gemiddeld 91 inwoners van Nederland door een zogenoemde accidentele verdrinking. Gemiddeld overleden elk jaar 29 mensen die geen inwoner van Nederland waren, zoals toeristen, illegalen of tijdelijke werknemers, aldus het CBS.

Buitenland

Het aantal verdrinkingsongevallen is het hoogst onder ouderen. Zij vormen bijna de helft van alle verdronken mensen. Bij deze groep was een val in het water bij 69 procent de aanleiding voor verdrinking. Het CBS noemt als oorzaken van een val onder meer uitglijden, alcoholgebruik, onwelwording of dementie.

Van 2015 tot 2024 verdronken 61 kinderen jonger dan 10 jaar en 48 kinderen en jongeren tussen de 10 en 20 jaar. Van hen had meer dan de helft een niet-Nederlandse herkomst. Ze waren bijvoorbeeld zelf in het buitenland geboren of een of beide ouders kwamen uit het buitenland. Onder kinderen tot 10 jaar die in een land buiten Europa zijn geboren, was het risico op verdrinking elf keer groter dan onder kinderen met een Nederlandse afkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit risico zestien keer zo groot.

De meeste mensen verdronken de afgelopen tien jaar in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam-Rijnmond, met in beide regio’s 89 verdrinkingsongevallen. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland woonden, gebeurde 20 procent in de gemeente Amsterdam.

Ruim half miljoen huishoudens hebben te maken met energiearmoede

DEN HAAG – Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens hadden vorig jaar te maken met energiearmoede. Dat concluderen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO op basis van een voorlopige schatting. Dat is een flinke toename ten opzichte van 2023. Volgens de organisaties had de stijging vooral te maken met het wegvallen van financiële steunmaatregelen, zoals de energietoeslag en een prijsplafond voor energie.

Huishoudens met energiearmoede hebben een laag inkomen en tegelijkertijd te maken met hoge energiekosten. Wat ook meespeelt, is in hoeverre zij in een huis wonen dat bijvoorbeeld slecht te verwarmen is door gebrekkige isolatie. Als gevolg daarvan zijn zij een relatief groot deel van hun inkomen kwijt aan energie.

Volgens het CBS en TNO hadden vorig jaar ongeveer 510.000 huishoudens te maken met energiearmoede, wat neerkomt op 6,1 procent van alle Nederlandse huishoudens. Het gaat relatief vaak om alleenstaanden die leven van een pensioen of uitkering. In 2023 waren 331.000 huishoudens nog ‘energiearm’, oftewel 4 procent van alle huishoudens.

Energiearme huishoudens besteedden vorig jaar gemiddeld bijna 12 procent van hun inkomen aan hun energierekening. Dat is een toename van 4,5 procentpunt, wat komt doordat de inkomens minder hard zijn gestegen dan de energie-uitgaven. Alle huishoudens samen zijn gemiddeld genomen bijna 5 procent van hun inkomen kwijt aan energie.

Huishoudens konden in 2022 en 2023 nog aanspraak maken op een energietoeslag. Die bedroeg voor de meeste huishoudens 1300 euro per jaar. Ook kwam er in 2023 een prijsplafond, waardoor er een maximumprijs gold voor de eerste 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom. Door het wegvallen van deze maatregelen zijn de energiekosten toegenomen.

Volgens onderzoekster Anika Batenburg van TNO kan een deel van de energiearmoede worden opgelost met het verduurzamen van woningen. Voor de groep die daarna alsnog een hoge energierekening heeft, kan inkomensbeleid uitkomst bieden. “Het is aan de politiek om daar keuzes in te maken hoe dat probleem aan te pakken”, aldus Batenburg.

Het CBS en TNO merken wel op dat het aantal huishoudens met energiearmoede lager is dan in 2019, ook al lagen de energiekosten toen veel lager. In dat jaar was sprake van 682.000 energiearme huishoudens. De organisaties schrijven dat verschil toe aan de verbetering van de kwaliteit van woningen sindsdien. Ook gaan huishoudens inmiddels veel zuiniger om met energie en zijn inkomens gestegen.

×