MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft een solide eerste halfjaar achter de rug, met een bijzonder sterk tweede kwartaal. Dat blijkt uit de op 25 juli gepresenteerde cijfers van de truck- en busfabrikant.
Dankzij een aantrekkende markt en vroeg ingezette kostenbesparingen wist MAN de aangepaste operationele marge in het tweede kwartaal te verhogen naar 7,9 procent. Over het gehele eerste halfjaar kwam de marge uit op 6,4 procent.
De aangepaste operationele winst bedroeg €426 miljoen in de eerste zes maanden van 2025. Daarvan werd €283 miljoen gerealiseerd in het tweede kwartaal en €143 miljoen in het eerste kwartaal. De omzet daalde met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot €6,7 miljard.
Ordergroei van 43 procent
Het aantal bestellingen steeg met maar liefst 43 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op zo’n 52.500 voertuigen. De verkopen daalden licht met 5 procent naar 47.030 eenheden, maar in het tweede kwartaal werd duidelijk herstel zichtbaar: toen verkocht MAN 28 procent meer voertuigen dan in het eerste kwartaal.
Explosieve groei e-voertuigen
De verkoop van elektrische voertuigen zit stevig in de lift. MAN verkocht in de eerste helft van 2025 circa 800 elektrische trucks, bussen en bestelwagens – een stijging van maar liefst 238 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is mede te danken aan de succesvolle introductie van de serieproductie van de MAN eTruck. Vooral elektrische stadsbussen blijven goed verkopen: MAN is marktleider in dit segment binnen Europa. Ook bij zware elektrische trucks is MAN een van de snelst groeiende fabrikanten, met inmiddels meer dan 700 orders voor de nieuwe vlaggenschepen.
Topman: “Duidelijk herstel, maar nog geen hoog niveau”
MAN-CEO Alexander Vlaskamp noemt de stijgende vraag bemoedigend, maar benadrukt dat het totale niveau nog laag ligt: „Onze thuismarkt Duitsland zit nog altijd op het niveau van tijdens de coronapandemie. Toch laten we zien dat MAN een stuk robuuster is geworden en bestand tegen moeilijke marktomstandigheden.”
Ook CFO Inka Koljonen blikt positief vooruit, maar houdt een slag om de arm: „We blijven onze kostenstructuur en kasstromen optimaliseren om nog weerbaarder te worden. We zijn voorzichtig optimistisch dat het herstel zich voortzet in de tweede jaarhelft.”
Met de combinatie van stijgende orders, sterke kwartaalprestaties en een versnelde elektrificatie van het wagenpark lijkt MAN zich stevig te positioneren voor verdere groei in de Europese truck- en busmarkt.