Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 14:14 uur
Home Blog

Truckland levert duurzame DAF XF 480 FAW aan De Groot & Schagen

SLIEDRECHT – Aannemingsbedrijf De Groot & Schagen B.V. uit Sliedrecht nam onlangs een gloednieuwe DAF XF 480 FAW met elektrische HMF-autolaadkraan in gebruik. De truck past perfect bij de duurzame en efficiënte werkwijze van het familiebedrijf, deze werd geleverd door Truckland.

De DAF XF 480 FAW was voor De Groot & Schagen een weloverwogen keuze. De truck is – vooral door de volledig elektrische laadkraan – een bewuste stap richting duurzaamheid. Leo Schagen, mede-eigenaar van De Groot & Schagen: “Ik zie nog niet zoveel trucks met elektrische laadkranen; hiermee onderscheiden we ons. Bovendien speelt duurzaamheid een steeds grotere rol in aanbestedingen en met deze truck kunnen we daar beter op inspelen.”

Stille kracht

De autolaadkraan werkt op een elektrische accu. Hierdoor kan de vrachtwagenmotor tijdens laad- en loswerkzaamheden uitgeschakeld blijven, wat resulteert in minder uitstoot en minder geluidsoverlast. Dit is een groot voordeel bij werkzaamheden in stedelijke gebieden en draagt bij aan een stillere en schonere werkomgeving. Schagen: “Onze chauffeur stond laatst om 7 uur ‘s ochtends voor een klus midden in een woonwijk. Dankzij de stille accu kon hij de wagen nagenoeg geruisloos laden. Dat is niet alleen prettig voor de omgeving, maar ook voor onze chauffeurs.”

Een betrouwbare samenwerking

De DAF XF 480 FAW vervangt bij De Groot & Schagen een soortgelijke truck. De keuze voor DAF was niet vanzelfsprekend, het bedrijf werkte eerder met een ander merk. Voor de aanschaf van de nieuwe truck klopte Leo Schagen opnieuw bij Truckland aan. “We werken al zo’n twintig jaar met Truckland samen. Het is waardevol om een partner te hebben die ons bedrijf kent en precies begrijpt wat wij nodig hebben. Dat geeft een vertrouwd gevoel.”

Familiebedrijf

De Groot & Schagen is een echt familiebedrijf. Onze no-nonsense bedrijfscultuur wordt getypeerd door korte lijnen, duidelijkheid en daardoor weten wat je aan elkaar hebt. Wim de Groot, samen met Leo mede-eigenaar van De Groot & Schagen: “Wij prijzen ons gelukkig met een trouwe groep zeer kundige collega’s met echt nog ouderwets hart voor de zaak. Deze cultuur van – op z’n Rotterdams gezegd – ‘niet lullen, maar poetsen’ vinden we ook terug in onze relaties met klanten en leveranciers.”

Truckland Rotterdam

Wim vervolgt: “Zo worden we al jarenlang goed geholpen bij Truckland in Rotterdam Noord. Als relatief kleine klant met ‘slechts’ twee voertuigen, begrijpen ze bij Truckland als geen ander dat wij juist daarom sterk afhankelijk zijn van de continue inzetbaarheid van deze auto’s. Het is belangrijk dat we onze collega’s ‘in het werk’ op de bouwplaatsen optimaal kunnen bevoorraden met bouwmaterialen en materieel zoals kranen en shovels. Bij afspraken in de werkplaatsen gaan ze zelfs door tot 21:00 ’s avonds om ervoor te zorgen dat ons voertuig de volgende dag weer inzetbaar is. Dat wordt door ons zeer gewaardeerd!”

Rijdend visitekaartje

De nieuwe DAF is niet alleen een functionele investering, maar ook een blikvanger op de weg. “Onze wagens komen dagelijks op verschillende projecten. Het is belangrijk dat ze er goed uitzien en herkenbaar zijn”, aldus Leo. Geheel in de bedrijfskleuren gespoten, fungeert de truck als een rijdend visitekaartje voor De Groot & Schagen. Zo waren de kleuren van De Groot & Schagen ook goed zichtbaar bij de voorbereidingen van het nieuwbouwproject van Truckland in Lansingerland, net boven Rotterdam.

Hans Wijnmaalen, Sales Manager bij Truckland, was daar ook zichtbaar trots op: “Prachtig om te zien dat onze vertrouwensrelatie zich ook heeft kunnen vertalen in concrete samenwerking.”

Pauluskerk Rotterdam: we blijven ongedocumenteerden helpen

ROTTERDAM – De Pauluskerk in Rotterdam blijft mensen zonder papieren helpen, ook als de asielnoodmaatregelenwet door de Eerste Kamer komt. Donderdag stemde de Tweede Kamer in met de asielwetten, inclusief de strafbaarstelling van illegaliteit. “We proberen naar ons geweten te luisteren en te doen wat goed is. Als we er een paar regels voor moeten oprekken of een stapje verder gaan dan van Den Haag mag, doen we dat”, zegt Martijn van Leerdam, dominee en directeur.

De Pauluskerk bekommert zich al decennialang om dak- en thuislozen, verslaafden, en andere kwetsbare groepen in Rotterdam. Dat ze daarin worden “tegengewerkt” betreurt Van Leerdam zeer. “Het moet niet strafbaar zijn om het goede te doen. De overheid zou burgers die zich inzetten juist moeten stimuleren in plaats van ze te dwarsbomen.”

Onder mensen die illegaal in Nederland verblijven is veel onrust, zegt hij. De kerk biedt huisvesting aan een groep mannen die al tientallen jaren in ons land zijn. “Voor hen is het niet vanzelfsprekend dat ze medische zorg kunnen krijgen. Zij kunnen straks ook niet meer naar de politie, dan worden ze meteen vastgezet. Dit geldt voor een hele grote groep mensen, bewoners van Nederland.”

Steunbetuigingen

Volgens Van Leerdam zijn de ongeveer driehonderd vrijwilligers die dagelijks zorg bieden niet bang dat hun werk strafbaar wordt. “Ik proef veel bravoure bij de vrijwilligers. Ze zeggen: laat ze maar komen. Wij trekken ons hier niks van aan.” De vrijwilligers zullen kleding blijven uitdelen en boterhammen blijven smeren voor mensen die dat nodig hebben, ongeacht verblijfsstatus of afkomst. De kerk kreeg de afgelopen dagen vanuit het hele land vele steunbetuigingen en mensen die zich aanmeldden als vrijwilliger of donateur.

Ook het Leger des Heils laat zich door de wet “niet afschrikken”. Volgens voorzitter Harm Slomp zet de hulporganisatie zich dagelijks in om mensen in nood te helpen. “Dat blijven we doen, ook als dat strafbaar zou worden. Daar sta ik persoonlijk garant voor.” Slomp vreest dat ongedocumenteerden door de wet minder snel medische hulp durven te zoeken en een “dakloos en uitzichtloos” leven zullen leiden. “Ze krijgen te maken met extreme onzekerheid en worden vatbaar voor uitbuiting”, denkt hij.

Politie meldt dood jongen, omstandigheden onduidelijk

VENLO – Afgelopen dinsdag is in Limburg een jongen overleden in het ziekenhuis, meldt de politie. Hij werd met twee anderen opgenomen, maar de politie wil nog niets zeggen over wat er mogelijk is gebeurd.

De Limburger schreef eerder deze week dat het ging om een jongen uit Venlo en dat hij en de twee anderen gewond raakten bij een incident in een drugslab. De politie wil daar niets over zeggen en meldt alleen dat er afgelopen weekend een man en twee jongens gewond zijn opgenomen in het ziekenhuis. Een van de jongens is dus overleden.

“Nog altijd is het niet duidelijk of er sprake is van een strafbaar feit, daarom is de politie ook terughoudend met het delen van informatie”, aldus de politie donderdag. “De geruchten die rondgaan worden meegenomen in het onderzoek.”

Belgische melklogistiek primeur: eerste eActros 600 overhandigd aan VM-Milktrans

ZAVENTEM – De Belgische logistiek dienstverlener VM-Milktrans en zusterbedrijf Sovedo Logistics hebben als eerste in België de sleutels ontvangen van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600. Het gaat om de eerste twee exemplaren van een bestelling van in totaal zes trucks. Beide bedrijven zijn actief in het ophalen van rauwe melk bij boeren en zetten hiermee een grote stap in de verduurzaming van hun transportactiviteiten.

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en is speciaal ontwikkeld voor het langeafstandstransport. De truck heeft een actieradius van zo’n 500 kilometer zonder tussentijds laden en kan tot 44 ton totaalgewicht vervoeren. Dankzij de mogelijkheid om tijdens de verplichte rustpauze van de chauffeur op te laden, kunnen transporteurs als VM-Milktrans en Sovedo dagelijks meer dan 1.000 kilometer afleggen met de e-truck.

Opladen op eigen terrein met zonne-energie

Gelijktijdig met de levering van de trucks is ook de laadinfrastructuur op het bedrijfsterrein in gebruik genomen. De stroom voor het laden wordt grotendeels opgewekt via zonnepanelen en opgeslagen in een batterijsysteem. De eActros-trucks kunnen vervolgens op elk moment worden opgeladen bij een van de twee laadstations, elk uitgerust met vier laadpunten, aangestuurd door een slim beheersysteem.

Samenwerking met meerdere partners

Het volledige project – van voertuigen tot laadinfrastructuur – kwam tot stand door samenwerking tussen Daimler Truck BeLux, Daimler Truck Financial Services Belgium, dealer Van Mossel-Vereenooghe, en techniekpartners Thoré en Lanoye Technics. Waar Daimler Truck en Van Mossel instonden voor levering en advies, zorgden Thoré en Lanoye voor respectievelijk de laadinfrastructuur en energieopwekking.

Financiering van zowel de trucks als de laadinfrastructuur verliep via Daimler Truck Financial Services. Door gebruik te maken van het zogeheten eService Leasing ontvangt de klant één overzichtelijke factuur voor het hele eMobility-pakket – inclusief voertuigen, batterijen en laadstations – wat de elektrificatie van het wagenpark aanzienlijk vereenvoudigt.

Met deze eerste levering zet VM-Milktrans een stevige stap richting emissievrij transport in de melksector en neemt het een voortrekkersrol in binnen de Belgische markt.

Koninklijke familie viert Koningsdag 2026 in Dokkum

DOKKUM – Koning Willem-Alexander woont op maandag 27 april 2026 met leden van het Koninklijk gezin en leden van de Koninklijke familie de viering bij van Koningsdag, Keningsdei in het Frysk, in Dokkum in de provincie Fryslân.

Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst vrijdag.

De Friese vestingstad staat bekend om haar rijke geschiedenis, waaronder de moord op missionaris Bonifatius in 754, en haar goed bewaard gebleven historische binnenstad met grachten, molens en monumentale panden.

Foto: Esther van der Wal

Als keerpunt van de Elfstedentocht en een geliefde toeristische bestemming in Noord-Friesland, biedt Dokkum een sfeervolle en karakteristieke setting voor de viering van de verjaardag van de koning.

Aanhouding en onderzoek naar grootschalige handel in merkvervalste goederen [+foto’s]

Foto: FIOD

DEN HAAG – Op dinsdag 1 juli is een 36-jarige man samen met drie familieleden uit gemeente Rheden aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de handel in merkvervalste goederen. De aanhouding vond plaats in een voertuig waarin vermoedelijk vervalste goederen werden aangetroffen.

Het Flexibel Interventie Team van de politie Eenheid Landelijke Expertise en Operaties heeft bijstand verleend. Inmiddels zijn de drie verdachte familieleden verhoord en heengezonden.

De hoofdverdachte wordt ervan verdacht de merkvervalste kleding, schoenen, tassen, zonnebrillen en caps op voorraad te hebben gehad en actief te hebben verhandeld via sociale media. De aanhouding is onderdeel van een lopend strafrechtelijk onderzoek dat op 7 februari 2025 is gestart naar aanleiding van een melding bij de Douane.

In deze melding werd aangegeven dat in een bedrijfspand in Duiven op grote schaal werd gehandeld in namaakartikelen van bekende merken, zoals kleding, schoenen, caps, tassen en horloges.

Foto: FIOD

Ook heeft er op 1 juli een doorzoeking plaatsgevonden in een unit binnen een in Arnhem gelegen bedrijfspand. In deze ruimte, vermoedelijk gehuurd door de hoofdverdachte, werd wederom een grote hoeveelheid merkvervalste goederen aangetroffen en in beslag genomen.

De activiteiten werden gelinkt aan het bedrijf, dat beschikt over een eigen webwinkel en actief was op sociale mediaplatforms zoals TikTok, Instagram en Snapchat. Ondanks de doorzoeking en inbeslagname op 7 februari, bleek de website van het bedrijf reeds een dag later weer actief. Dit versterkte het vermoeden dat de hoofdverdachte zijn strafbare activiteiten heeft voortgezet.

De hoofdverdachte heeft gisteren een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie opgelegd gekregen en zal een langdurige taakstraf moeten uitvoeren en mag hij gedurende een periode van een jaar helemaal geen kleding en luxeproducten via sociale media verkopen. Daarnaast is hij de voorraad merkvervalste kleding, schoenen en luxe producten kwijt. Deze goederen zullen vernietigd worden.

Foto: FIOD

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

De handel in merkvervalste goederen veroorzaakt oneerlijke concurrentie voor de merkhouders en maakt inbreuk op hun intellectuele eigendomsrechten. Daarnaast onttrekt de handel in merkvervalste goederen zich aan het zicht van de autoriteiten, wordt hierover over het algemeen geen belasting afgedragen en kunnen controles op kwaliteit en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen niet worden uitgevoerd.

Westerwolde: nu al schade door einde voorrang statushouders

TER APEL – Burgemeester Jaap Velema van de gemeente Westerwolde vreest direct een negatief effect van het verbod op voorrang voor statushouders bij de toekenning van sociale huurwoningen waar de Tweede Kamer donderdag mee instemde. Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel valt onder Westerwolde.

Velema zegt dat het plan voor het verbod nu al “beschadigend” is voor statushouders, ook al moet de Eerste Kamer zich erover buigen en is de regel dus nog niet van kracht. “Inwoners van gemeenten zullen zeggen: het hoeft toch niet meer? Partijen in gemeenteraden zullen met moties komen om de voorrang direct af te schaffen, zeker met de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar in het vooruitzicht.”

Hetzelfde ziet Velema gebeuren doordat het afschaffen van de spreidingswet in de lucht hangt. Gemeenten zijn minder bereid om plekken voor asielzoekers in te richten, zegt hij. De spreidingswet is juist bedoeld om mensen sneller door te kunnen plaatsen, wat de druk op Ter Apel moet verminderen.

Strafbaarstelling

Velema noemt ook een onderdeel van een andere wet die donderdag werd aangenomen “buitengewoon kwalijk”. Het gaat om de strafbaarstelling van illegaliteit, onderdeel van de asielnoodmaatregelenwet waar de Tweede Kamer mee heeft ingestemd. Ook het helpen van mensen die illegaal in Nederland zijn moet strafbaar worden. “Vrijwilligers die mensen helpen kregen gisteren nog een lintje, morgen een gevangenisstraf. Hoe leg je dat uit?”

De burgemeester noemt het “kwetsend” voor de vrijwilligers. Eerder waren politieke partijen nog kritisch op oud-minister Marjolein Faber, die niet wilde meewerken aan het geven van lintjes aan zulke vrijwilligers. “Diezelfde partijen, NSC, VVD, willen die vrijwilligers nu strafbaar stellen.”

Veel gewonden na explosie tankstation nadat tankwagen tegen leiding botst in Rome [+foto’s]

ROME – Ten minste 21 mensen zijn gewond geraakt bij een grote explosie bij een benzinestation in Rome. Onder hen is een aantal hulpverleners, melden Italiaanse media.

Volgens de krant Il Messaggero en persbureau ANSA zijn er meerdere hulpverleners onder de gewonden. Omroep RAI spreekt van zeker 21 gewonden, onder wie voorbijgangers en omwonenden. Il Messaggero noemt acht gewonde politieagenten.

De knal was in grote delen van de hoofdstad te horen en een dikke zwarte rookpluim was tot in de wijde omtrek te zien. De brandweer en medische hulpdienst werden gealarmeerd toen de tankwagen tegen een leiding botste. Op het moment dat de diensten arriveerden, vond de eerste explosie plaats. Het dak vloog van het tankstation en kwam 300 meter verder neer. Meer dan honderd brandweerlieden zijn bezig het vuur onder controle te krijgen. Er zouden nog steeds kleine explosies plaatsvinden.

Enkele gebouwen zijn geëvacueerd, waaronder een kinderdagverblijf. Volgens de autoriteiten is de veiligheid van burgers nu eerste prioriteit. Het Openbaar Ministerie zegt een onderzoek te starten naar de toedracht.

Premier Giorgia Meloni staat in direct contact met burgemeester Roberto Gualtieri van Rome. Op sociale media laat Meloni weten: “Ik betuig mijn medeleven aan alle gewonden, onder wie leden van de ordediensten, brandweerlieden en zorgverleners, en spreek mijn oprechte dank uit aan allen die betrokken zijn bij de reddingsacties en het veiligstellen van de situatie.”

Trump stuurt brieven over eenzijdige tarieven naar landen

WASHINGTON – De Amerikaanse regering stuurt vrijdag brieven naar de handelspartners van de Verenigde Staten over de nieuwe eenzijdige importheffingen die de landen moeten gaan betalen. Volgens de Amerikaanse president Donald Trump worden er ongeveer “tien of twaalf” brieven verstuurd en zullen er in de komende dagen meer volgen.

Trump zei niet naar welke landen de eerste brieven worden verstuurd. Wel gaf hij aan dat de landen de Amerikaanse importheffingen vanaf 1 augustus moeten gaan betalen. Voor woensdag 9 juli zullen volgens Trump alle brieven zijn verstuurd, met daarin handelstarieven die volgens hem variëren van “misschien 60 of 70 procent tot 10 en 20 procent”.

De hoogste tarieven liggen hoger dan de tarieven die de president aanvankelijk begin april bekendmaakte. Die tarieven varieerden van een basistarief van 10 procent voor de meeste landen tot maximaal 50 procent. Na een schrikreactie op de financiële markten werden die tarieven snel met negentig dagen uitgesteld om landen meer tijd te geven om te onderhandelen over de heffingen. Gedurende die periode werd een basistarief van 10 procent ingevoerd. De deadline voor de onderhandelingen loopt komende woensdag af.

Tot nu toe heeft de Amerikaanse regering handelsovereenkomsten bereikt met het Verenigd Koninkrijk en Vietnam. Met China werd een voorlopig handelsakkoord gesloten. Veel belangrijke handelspartners, zoals de Europese Unie, Japan en Zuid-Korea, werken nog steeds aan het afronden van deals. Op de vraag of er nog meer overeenkomsten in aantocht waren, antwoordde Trump: “We hebben nog een paar andere overeenkomsten, maar ik ben geneigd een brief te sturen met de tarieven die ze gaan betalen. Het is veel makkelijker.”

VVD en CDA willen boycot van producten uit illegale Israëlische nederzettingen

DEN HAAG – VVD en CDA willen een boycot van producten uit illegale Israëlische nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Ze willen dat demissionair minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) hiervoor steun gaat zoeken in de Europese Unie. De bewindsman ontraadde donderdag de motie, maar een meerderheid in de Kamer stemde er toch mee in.

De Tweede Kamer wil dat er meer maatregelen komen tegen Israël omdat het land het associatieverdrag met de EU schendt. Daarover wordt op 15 juli in EU-verband gesproken. Veldkamp wil ook dat er stappen tegen Israël worden genomen, maar wil nog niet zeggen welke maatregelen hij in gedachten heeft. Als de EU-landen geen overeenstemming bereiken zal Nederland eenzijdig actie ondernemen tegen Israël, heeft Veldkamp aangekondigd.

De nederzettingen zijn volgens het kabinet in strijd met het internationaal recht. Staatssecretaris Hanneke Boerma (Buitenlandse Handel, NSC) zei deze week dat ze het beleid om de handel van Nederlandse bedrijven met nederzettingen tegen het licht wil houden.

FIOD onderzoekt groothandel in scheepsbenodigdheden voor schending sancties tegen Rusland

UTRECHT – De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar “een groothandel in onder meer scheepsbenodigdheden in de omgeving van Rotterdam”.

Het bedrijf zou goederen en diensten hebben geleverd die in strijd zijn met Europese sancties tegen Rusland. De dienst zegt niet om welk bedrijf het precies gaat.

De FIOD meldt dat vier mannen zijn aangehouden: twee bestuurders en twee leidinggevenden van het bedrijf. Ook heeft de dienst een bedrijfspand en vier woningen doorzocht, waarna beslag is gelegd op administratie en gegevensdragers. Daarnaast is ongeveer 65.000 euro aan contant geld in beslag genomen en is beslag gelegd op de woningen van de verdachten.

“Het vermoeden is dat de verdachten betrokken zijn bij verboden bevoorrading of ondersteuning van schepen die deel uitmaken van de zogenoemde Russische schaduwvloot”, stelt de FIOD. Dat zijn schepen die Rusland gebruikt om internationale sancties te omzeilen.

FNV: Nieuwe cao-voorstellen KLM onvoldoende om staking af te blazen

FNV in Actie
Foto: Adobe Stock | Ton Hazewinkel

SCHIPHOL – De aangekondigde staking van het grondpersoneel van KLM op woensdag 9 juli gaat vooralsnog gewoon door. Vakbond FNV noemt het nieuwe cao-voorstel van KLM “volstrekt onvoldoende” en ziet geen aanleiding om opnieuw aan tafel te gaan.

Volgens FNV-bestuurder John van Dorland zijn de voorstellen van KLM te vaag en bieden ze geen garantie op behoud van koopkracht voor het personeel. “De koopkracht van medewerkers gaat er nog steeds op achteruit en we krijgen niet meer op papier dan een paar vage toezeggingen. Dat is voor onze leden onacceptabel”, aldus Van Dorland.

KLM heeft een kort geding aangespannen om de staking te voorkomen. Van Dorland noemt dat “kortzichtig”. “Met een kort geding kunnen ze misschien een staking tegenhouden, maar de ontevredenheid onder het personeel is daarmee niet verdwenen.”

FNV-kaderlid en KLM-medewerker Walter van der Vlies, die al 37 jaar op Schiphol werkt, benadrukt dat het vooral het grondpersoneel is dat onder hoge druk werkt om de operatie soepel te laten verlopen. “De directie lijkt daar geen oog voor te hebben. Zodra ze tegemoetkomen aan onze minimumeisen, zitten wij weer aan tafel.”

De vakbond bekritiseert ook de manier waarop KLM veiligheid aanvoert als reden om acties te verhinderen. Van Dorland: “Er wordt uitvoerig over veiligheid gesproken in het zogeheten veiligheidsoverleg, maar KLM blijft nieuwe obstakels opwerpen. Wij zijn bereid onze acties zo aan te passen dat deze veilig kunnen verlopen.”

FNV sluit meer acties niet uit, maar zegt die tijdig aan te kondigen om passagiers de gelegenheid te geven zich voor te bereiden. “Het is onbegrijpelijk dat de KLM-directie het zover laat komen”, aldus Van Dorland. “Ze laten hun werknemers én passagiers in de steek.”

Douane onderschept iets minder cocaïne in eerste helft 2025, kleinere havens vallen op

Foto: Douane

DEN HAAG – De Douane onderschepte in de eerste helft van 2025 in totaal ruim 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens. Dit is iets minder dan in de eerste helft van 2024, toen er in totaal 16.000 kilo cocaïne werd onderschept in de havens. De meest opvallende en grootste vangst van het afgelopen halfjaar was een zending van 4.500 kilo cocaïne die werd onderschept in de haven van Amsterdam.

Criminelen maakten de eerste helft van dit jaar minder gebruik van de Rotterdamse haven voor het smokkelen van drugs, maar weken meer uit naar kleinere havens, zoals Vlissingen en Amsterdam. De Douane zet er daarom – samen met haar partners – op in om juist in deze havens het toezicht nog verder aan te scherpen om een verplaatsingseffect tegen te gaan. Dat kleinere havens ook gebruikt worden voor drugssmokkel zien we ook in andere Europese landen. Samenwerking met Europese douanediensten is daarom van groot belang. De Nederlandse Douane intensiveert deze samenwerking door leiding te geven aan de maritieme pijler van het Europese samenwerkingsverband EUCAB.

Zeehavens

In de haven van Rotterdam daalde het aantal kilo cocaïne dat door de Douane werd onderschept dit eerste halfjaar fors naar ruim 7.000 kilo, ten opzichte van 11.875 kilo in de eerste helft van 2024. Dit past in de dalende trend die vanaf 2021 is ingezet. Het aantal vangsten bleef nagenoeg gelijk, maar de cocaïne werd vaker in kleinere hoeveelheden aangetroffen.

In Vlissingen is geen sprake van een daling. Er werd tot nu toe 4.140 kilo onderschept, ten opzichte van 4.175 kilo in 2024. Criminelen zijn wendbaar in hun werkwijzen en zoeken naar zwakke plekken in de handhaving. De Douane blijft daarom investeren in innovatieve manieren om drugs te kunnen detecteren, en om inzicht te verkrijgen in smokkelmethodes. We analyseren constant op welk moment in het logistieke proces we onze controles moeten uitvoeren, en werken daarom nauw samen met bedrijven en opsporingsdiensten. Dit leidt tot meer meldingen over risicovolle zendingen en extra onderscheppingen.

In de haven van Amsterdam is er dankzij de grote vangst van 4.500 kilo cocaïne sprake van een forse stijging. In het Noordzeekanaalgebied is onlangs een convenant ondertekend waarmee het HARC-team Noordzeekanaalgebied (HARC-NZKG) werd bekrachtigd. Dit HARC-team werkt volgens dezelfde aanpak als de HARC-teams in Rotterdam en op Schiphol, en zet zich in om criminele organisaties te ontmoedigen het Noordzeekanaalgebied als doorvoerhaven te gebruiken.

Lucht

In de eerste zes maanden van dit jaar werden 93 reizigers aangetroffen die gezamenlijk 236 kilo aan cocaïne probeerden te smokkelen. Dit is aanmerkelijk minder dan in het eerste half jaar van 2024, toen werden 161 passagiers aangetroffen met 310 kilo cocaïne, met een gelijk aantal controles. De cocaïne werd met name aangetroffen op vluchten uit de Cariben, Zuid-Amerika en West-Afrika.

Ook in de luchtvracht is er sprake van een afname van de inbeslagnames van cocaïne: in de eerste zes maanden van 2025 werd 230 kilo cocaïne aangetroffen in luchtvracht, terwijl in diezelfde periode in 2024 721 kilo werd aangetroffen.

Synthetische drugs

Synthetische drugs worden veel in Nederland geproduceerd en per post naar het buitenland verstuurd. In de eerste helft van dit jaar onderschepte de Douane 5.395 brieven en pakketten met verdovende middelen, in de meeste gevallen ging het om XTC/MDMA, LSD en amfetamine. In 2024 lag dit aantal op 6.226 onderscheppingen.

Uit informatie van buitenlandse douanediensten blijkt dat smokkelaars uitwijken naar andere landen, zoals België, Duitsland en Frankrijk, vanwege de intensievere structurele controles in Nederland en de komst van het Hit-and-Run-Postteam (HARP). De Nederlandse Douane blijft de poststroom intensief controleren en werkt samen via het HARP-team, met het Post Interventie Team (PIT) van de politie en met bovengenoemde landen in gezamenlijke acties en onderzoeken. Daarnaast experimenteert de Douane met het inzetten van Artificial Intelligence (AI): een algoritme waarmee specifieke illegale goederen in de poststroom automatisch worden herkend. De eerste resultaten zijn positief.

Europese samenwerking

De Nederlandse Douane vervult binnen de Europese Unie een leidende rol in de aanpak van ondermijning. Nederland huisvest de grootste doorvoerhaven van Europa, waardoor de Douane veel kennis heeft vergaard op het gebied van risicoanalyse en het samenwerken met andere partijen in havens. Deze kennis willen we graag delen met andere Europese douanediensten. We leiden daarom het maritieme deel van het Europese samenwerkingsverband EUCAB (EU Customs Alliance for Borders). Dit samenwerkingsverband – waar alle lidstaten lid van zijn, een unicum – helpt Europese douanediensten om informatie uit te wisselen en trainingen te organiseren.

Samenwerking met bron- en transitlanden in met name Latijns-Amerika – zoals Peru en Ecuador- blijft ook erg belangrijk. Door het sluiten van douaneverdragen met landen in deze regio willen we deze samenwerking verder verstevigen. Zo verwachten we dit najaar een verdrag af te sluiten met Peru. Verder zoeken we de komende tijd de samenwerking met douanediensten in West-Afrika om signalen over smokkel uit deze regio te onderzoeken en verkennen we de kansen voor samenwerking met lokale autoriteiten daar.

Illegale sigaretten

Uit signalen van opsporingsdiensten blijkt dat criminelen die zich bezighouden met drugshandel zich met enige regelmaat ook schuldig maken aan handel in illegale sigaretten en tabaksproducten. In de eerste helft van dit jaar onderschepte de Douane 96.000.000 illegale sigaretten, een vergelijkbaar aantal met voorgaande jaren. De Douane bestrijdt illegale handel in tabaksproducten gezamenlijk met de FIOD in het combiteam Smoke.

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

PARIJS – Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent. Op die manier lijkt het concern beter te willen kunnen concurreren met rivalen als Lufthansa en British Airways-eigenaar IAG.

Air France-KLM maakte vrijdag bekend de nodige procedures te starten om de belangen van investeerders Castlelake en Lind Invest over te nemen. Daarmee zou het bedrijf uitgroeien tot meerderheidsaandeelhouder. Als toezichthouders akkoord gaan, denkt het concern de deal in de tweede helft van volgend jaar af te kunnen ronden. Dan zou SAS met circa 10.500 medewerkers een dochteronderneming van de groep worden, dus een zustermaatschappij van het Nederlandse KLM.

“We zijn enthousiast over het vooruitzicht om SAS volledig in de Air France-KLM-familie te verwelkomen”, laat Benjamin Smith, de topman van Air France-KLM, weten. SAS, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1946, was vorig jaar goed voor een omzet van 4,1 miljard euro en vervoerde 25 miljoen passagiers. Daarmee is SAS wel een stuk kleiner dan Air France-KLM, waar de omzet tot 31,5 miljard euro optelde en dat 98 miljoen passagiers op bestemming afleverde.

Financiële prestaties

Hoeveel geld precies met de deal is gemoeid, is nu nog niet te zeggen. Het bedrag zal worden bepaald op basis van de financiële prestaties van SAS bij de afronding van de deal, staat in een verklaring. Daarbij werd ook vermeld dat de Deense overheid meer dan een kwart van SAS in handen blijft houden. Ook is er nog een groep kleinere aandeelhouders.

Air France-KLM verwierf zijn eerste belang vorig jaar als onderdeel van een soort reddingsoperatie, nadat de nationale luchtvaartmaatschappij voor Denemarken, Zweden en Noorwegen was verzwakt door de coronacrisis. De Deense overheid en Castlelake en Lind Invest staken toen ook geld in SAS. Samen met Air France-KLM investeerden de partijen in totaal 1,2 miljard dollar in SAS. De investering van Air France-KLM bedroeg 144,5 miljoen dollar.

De maatschappijen begonnen destijds ook met een codesharing-samenwerking en gezamenlijke marketing. Ook werd SAS al onderdeel van de SkyTeam-alliantie. Air France-KLM maakte er al geen geheim van dat ze haar belang in SAS wilde vergroten. Inmiddels zegt het concern een aanzienlijke verbetering van de financiële en operationele prestaties bij SAS te zien. De overname zou helpen om zelf nog meer van de samenwerking te profiteren.

Meerderheid voor asielnoodmaatregelenwet na toezegging Van Weel

DEN HAAG – Een meerderheid van 94 Tweede Kamerleden heeft voor de asielnoodmaatregelenwet gestemd na een avond waarin de fracties van NSC en SGP tot op het laatst onbeslist waren. De partijen hadden veel moeite met het wijzigingsvoorstel van de PVV over de strafbaarstelling van illegaliteit, omdat ze vreesden dat humanitaire hulp aan illegalen daardoor strafbaar zou worden.

Ze werden overtuigd door een brief die demissionair minister David van Weel (Asiel, VVD) op het laatst stuurde. Hierin beloofde hij om de wet niet meteen in werking te laten treden. Dat doet hij pas nadat de Raad van State een advies heeft uitgebracht over de veelbediscussieerde toevoeging en de Tweede Kamer hierover heeft gedebatteerd. Een Kamerlid van NSC stemde tegen.

Toen NSC’er Diederik Boomsma toelichtte waarom het gros van zijn fractie voor de wet zou stemmen, werd dat beantwoord met hoongelach vanuit de linkse oppositie. ChristenUnie-leider Mirjam Bikker sprak van een “boterzachte toezegging” van Van Weel en betichtte de partijen die voor de strafbaarstelling van illegaliteit stemden van “staatsrechtelijk spookrijden”. Daardoor kon zij het niet opbrengen om voor de wet te stemmen, hoewel ze dat graag had gedaan. CDA-leider Henri Bontenbal sprak van “chaos en amateurisme”.

De wet die een tweestatusstelsel regelt, is eveneens aangenomen door een ruime Kamermeerderheid. Daarmee is een belangrijke vervolgstap gezet voor de strenge asielwetten die al sinds de geboorte van het inmiddels gevallen kabinet voor politieke spanning hebben gezorgd. Omdat het CDA beide wetten niet steunt, is het onzeker of deze door de Eerste Kamer komen.

×