Clicky

vrijdag 27 juni 2025 - 05:16 uur
Home Blog

Trump Mobile schrapt beweringen over ‘Made in USA’-smartphone

WASHINGTON – Trump Mobile, de nieuwe mobiele dienst die vorige week door de Trump Organization werd geïntroduceerd, heeft teksten verwijderd die oorspronkelijk beloofden dat hun eerste mobiele telefoon, de T1 Phone, in de VS wordt geproduceerd.

De website van Trump Mobile heeft de tekst verwijderd waarin stond dat de later dit jaar uitkomende smartphone “Made in the USA” is. In plaats daarvan bevat de pagina nu minder specifieke bewoordingen, namelijk dat de T1 Phone “ontworpen is met Amerikaanse waarden in gedachten”.

Volgens de beschrijving wordt de T1 Phone “hier in de VS tot leven gewekt” en “met Amerikaanse handen achter elk apparaat”. De website beweert niet langer dat het apparaat in eigen land wordt geproduceerd.

Het was bij de lancering al onduidelijk waar Trump grote hoeveelheden hardware in de VS vandaan zou halen voor een nieuw apparaat.

Ernstig gewonde door steekincident in Emmen

EMMEN – In Emmen is donderdagavond iemand ernstig gewond geraakt door een steekincident. Dat gebeurde rond 22.05 uur aan de Statenweg in de Drentse stad.

De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd.

Welgro ontwikkelt samen met AB Texel een nieuw type veevoeroplegger

HEERENVEEN – Welgro heeft in samenwerking met AB Texel een nieuw type veevoeroplegger ontwikkeld: de FLEXbulk. Deze innovatieve oplegger is het resultaat van een slimme combinatie van laad- en lostechnologieën uit het agri- en veevoertransport en daardoor multifunctioneel inzetbaar. De oplegger draagt bij aan het optimaliseren en verduurzamen van veevoertransport.

De FLEXbulk met vijf compartimenten is ontworpen om verschillende producten efficiënt te vervoeren. Niet alleen kan veevoer worden geladen en bij veehouders worden gelost, maar ook kunnen in dezelfde oplegger vervolgens grondstoffen voor veevoerproducenten worden vervoerd. Het is de eerste oplegger in zijn soort waarmee AB Texel meerdere stromen slim kan combineren. Dit zorgt voor vermindering van lege kilometers en dus duurzamer transport.

Martijn Wiggers, Manager Sales & Service Welgro: “Wij bouwen opleggers die voldoen aan de eisen en wensen van onze klanten. Wij denken met onze klanten mee in het verduurzamen van transport. Samen bereik je meer en de FLEXbulk is daar het resultaat van. De FLEXbulk komt naast ons vertrouwde assortiment. Samen met AB Texel gaan we eerst uitvoerig testen waarna de oplegger in productie wordt genomen – kwaliteit staat bij ons altijd voorop!”

Bas Strijbosch, Director Business Development AB Texel: “De nieuwe oplegger is ontwikkeld met het oog op efficiëntie én duurzaamheid. Dankzij de multifunctionele inzetbaarheid kunnen we ritten slimmer combineren en lege kilometers beperken. Dat past bij onze ambitie om ons transport verder te verduurzamen en waarde toe te voegen in de keten.”

Duurzaam partnerschap als basis

De ontwikkeling van de nieuwe oplegger sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie van AB Texel, waarin respectvolle samenwerking een van de pijlers is. Voor relaties wil AB Texel een waardevolle partner zijn waarmee langdurig wordt samengewerkt aan innovatieve en toekomstbestendige oplossingen. Daarnaast levert deze trailer een bijdrage aan het verlagen van de CO2-uitstoot door de vermindering van het aantal lege kilometers.

Verstekeling gevonden in palletkist van afgekoppelde trailer in De Lier

Foto: JBMedia

DE LIER – Bij een bedrijf aan de Poortcamp in De Lier is een verstekeling aangetroffen onder een afgekoppelde trailer.

De politie alsmede de Koninklijke Marechaussee zijn ter plaatse.

De man zat in de palletkist onder de trailer.

De man zal op een later moment worden overgedragen aan de autoriteiten.

De man leek medisch in orde.

Ronald Plasterk zegt lidmaatschap PvdA op

DEN HAAG – Telegraaf-columnist en oud-minister Ronald Plasterk (PvdA) zegt zijn partijlidmaatschap op. In de krant schrijft hij dat hij zich niet langer kan vinden in het Israël-standpunt van de PvdA. De motie van Kamerlid Kati Piri (GroenLinks-PvdA), waarin het kabinet werd opgeroepen een volledig wapenembargo in te stellen tegen Israël, was voor Plasterk de spreekwoordelijke druppel. Een embargo zou inhouden dat Nederland geen onderdelen meer levert aan de Iron Dome-luchtverdediging.

Plasterk stelt dat de PvdA daarmee “wie er ook maar in Israël woont allemaal naar de Filistijnen gebombardeerd mag worden”. Voor andere prominente PvdA’ers, onder wie Gerdi Verbeet en Lutz Jacobi, was de motie ook reden om het lidmaatschap op te zeggen.

Piri verdedigde eerder dat de bijdrage van Nederland aan de Iron Dome niet substantieel is, en zij vooral wilde dat Nederland niet langer “medeplichtig” is aan de aanvallen van Israël. Volgens Piri viel Israël Iran aan omdat het zich door de Iron Dome onkwetsbaar achtte. Een ruime meerderheid van de partij steunde op een partijcongres haar motie.

Uit elkaar gedreven

Daarnaast zijn volgens Plasterk hij en zijn partij qua opvattingen uit elkaar gedreven. Zo is hij groot voorstander van kernenergie, het beperken van immigratie en tegen “de voortdurende overdracht van macht naar de bureaucraten in Brussel”, schrijft hij. Toch vond hij dat tot dusver nog geen reden om zijn lidmaatschap op te zeggen.

De liefde tussen Plasterk en zijn partij was al langer bekoeld. In De Telegraaf schreef hij veel kritische columns over zijn partij. Dat hij als informateur betrokken was bij het vormen van een rechts kabinet met de PVV, iets waarvoor hij bovendien als premier in beeld was, werd hem door zijn partij niet in dank afgenomen. Ook was hij een uitgesproken tegenstander van de fusie met GroenLinks.

Oppositie verwijt NSC in asieldebat niet aan goed bestuur te doen

DEN HAAG – Oppositiepartijen als CDA, D66, GroenLinks-PvdA en SP verwijten NSC-Tweede Kamerlid Diederik Boomsma “niet te staan voor goed bestuur”. De partijen vinden dat Boomsma niet goed luistert naar uitvoeringsorganisaties zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Boomsma wil dat de nieuwe asielwetten zo snel mogelijk worden ingevoerd, als ze worden aangenomen. CDA-leider Henri Bontenbal wil dat de invoering van de strenge asielwetten wordt uitgesteld tot juni 2026, zodat die tegelijk ingaat met het Europese migratiepact en de IND dan niet twee reorganisaties moet doorvoeren binnen een paar maanden.

Het NSC-Kamerlid vindt dat goed bestuur ook betekent dat andere keuzes gemaakt kunnen worden dan de adviezen van uitvoeringsorganisaties. Bontenbal denkt dat dit tegen het “bestaansrecht van NSC” ingaat. “Het hele bestaansrecht van NSC was goed bestuur, dat de politiek eindelijk eens gaat luisteren naar uitvoeringsorganisaties.”

Flinke spanningen

Kati Piri (GroenLinks-PvdA) vindt het niet kunnen dat NSC toestaat dat wordt gestemd over de asielwetten voordat alle onderzoeken naar de uitvoerbaarheid zijn afgerond. “We kunnen nu niet wachten, we moeten nu ingrijpen”, reageert Boomsma, verwijzend naar de problemen met de asielopvang. “Dan had u net zo goed voor noodwetgeving kunnen gaan”, repliceert Piri snedig. NSC heeft een strijd geleverd om ervoor te zorgen dat het noodrecht hier niet voor werd ingezet. Dat leidde tot flinke spanningen met toenmalig coalitiepartner PVV.

D66’er Anne-Marijke Podt vindt het “moeilijk uit te leggen” dat de wetten in zullen gaan zonder overgangsperiode, waardoor de plek in de stapel asielverzoeken kan bepalen of de nieuwe of de oude regels van toepassing zijn. “Dit is echt het demasqué van NSC”, vindt ze.

“Ik kan gewoon niet anders concluderen dan dat NSC regelrecht door de mand is gevallen als partij van goed bestuur en voor de rechtsstaat”, vindt Michiel van Nispen van de SP. NSC laat in zijn ogen gebeuren dat asielzoekers door deze en andere asielwetten minder toegang krijgen tot het recht, minder rechtsbescherming krijgen en hun recht op een eerlijk proces in het gedrang is. “Ik kan het gewoon niet aanhoren.”

Directeur Nederlands Fotomuseum, Birgit Donker, op non-actief na ‘meldingen’

ROTTERDAM – De directeur van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, Birgit Donker, is op non-actief gesteld. Dit is gedaan door de Raad van Toezicht (RvT) van de organisatie, bevestigt een woordvoerder van de raad naar aanleiding van een artikel van de Volkskrant.

De directeur is op non-actief sinds 19 juni. “Dit blijft van kracht zolang een onderzoek naar haar functioneren loopt”, aldus de RvT. De raad zegt te handelen op “meldingen” die het vorige week heeft ontvangen.

“Het onderzoek verloopt volgens een zorgvuldige procedure en momenteel spreekt de RvT met betrokkenen. Op dit moment kunnen de RvT noch de organisatie van het NFM op uitkomsten van het onderzoek vooruitlopen.”

‘Giftige werkomgeving’

De Volkskrant meldt op basis van anonieme bronnen dat er sprake is van “negatieve berichten van personeelsleden over het leiderschap van de directeur”. Er zou sprake zijn van een ‘giftige werkomgeving’ en een ‘angstcultuur’.

Donker zegt tegen de krant dat ze klachten over een onprettige werksfeer niet herkent.

Vrachtwagenchauffeur veroorzaakt ernstig ongeval op A15 bij Gorinchem: taakstraf en voorwaardelijke rijontzegging opgelegd

A15

ROTTERDAM – Een vrachtwagenchauffeur die op 11 juli 2023 een ernstig ongeval veroorzaakte op de A15 bij Gorinchem is door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur. Daarnaast kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging van drie maanden opgelegd, met een proeftijd van twee jaar. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd vonnis.

De man reed die dag met zijn vrachtwagen met oplegger op de snelweg ter hoogte van knooppunt Gorinchem. Ondanks duidelijk geactiveerde matrixborden die een maximumsnelheid van 50 km/u aangaven vanwege een file, bleef hij rijden met snelheden tussen de 75 en 81 km/u. Hij merkte de file voor hem niet tijdig op en botste met hoge snelheid achterop een stilstaande personenauto. Deze werd vervolgens klemgereden tussen twee vrachtwagens.

De bestuurster van de personenauto raakte daarbij ernstig gewond. Ze liep onder andere een gebroken dijbeen en een gescheurde milt op.

Structurele onoplettendheid

De rechtbank verwierp het verweer van de verdediging dat er slechts sprake was van een kort moment van onoplettendheid. Volgens de rechters negeerde de chauffeur over een afstand van minimaal 650 meter herhaalde snelheidswaarschuwingen. “Er is sprake van aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag,” aldus de rechtbank. Daarmee is volgens de rechtbank sprake van schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet, wat hem strafbaar maakt.

Persoonlijke omstandigheden meegewogen

Bij het bepalen van de straf hield de rechtbank rekening met het blanco strafblad van de chauffeur, zijn spijtbetuiging en het feit dat hij naar aanleiding van het ongeluk psychische klachten heeft ontwikkeld waarvoor hij inmiddels in behandeling is. Ook het risico op verlies van zijn baan als chauffeur werd meegewogen.

Hoewel voor dit soort verkeersongevallen doorgaans een rijontzegging van zes maanden geldt, koos de rechtbank voor een volledig voorwaardelijke rijontzegging van drie maanden. Als de man binnen twee jaar opnieuw de fout in gaat, wordt de maatregel alsnog opgelegd.

De uitspraak is op 18 juni 2025 gedaan door de meervoudige kamer van de rechtbank Rotterdam.

Twee vrachtwagens botsen op kruising in Duitse Xanten – beide chauffeurs naar ziekenhuis gebracht [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

XANTEN – Donderdagmiddag zijn op de kruising van de Rheinberger Straße en de Heesweg in het Duitse Birten twee vrachtwagens met elkaar in botsing gekomen. Door de impact raakten beide voertuigen van de weg en kwamen tot stilstand in de naastgelegen berm.

De brandweer van Xanten-Mitte, Lüttingen en Birten werd rond 12:57 uur samen met de politie en ambulancediensten ter plaatse geroepen.

Beide chauffeurs konden zelfstandig hun voertuigen verlaten maar zijn met onbekend letsel naar ziekenhuizen in de omgeving vervoerd.

De brandweer heeft de locatie afgezet, brandgevaar voorkomen en de lekkende bedrijfsstoffen veiliggesteld. Ook werd de milieudienst van de districtsoverheid (Untere Wasserbehörde) ingeschakeld vanwege mogelijke bodemverontreiniging.

Foto: Duitse Politie

Na ongeveer anderhalf uur was de inzet van de brandweer afgerond. De politie heeft de kruising echter nog afgesloten gehouden in afwachting van de berging van de zwaar beschadigde vrachtwagens door gespecialiseerde bedrijven.

De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.

Zeven gigantische opslagtanks voor CO₂-project Yara vervoerd via multimodale route door North Sea Port

Foto: North Sea Port

SLUISKIL – North Sea Port benadrukt het strategisch belang van multimodale logistiek voor duurzame industrie, na de succesvolle verplaatsing van zeven reusachtige opslagtanks voor het Carbon Capture & Storage (CCS)-project van Yara in Sluiskil. De operatie laat zien hoe samenwerking, technische precisie en de juiste infrastructuur hand in hand gaan bij toekomstgerichte industriële projecten.

Op 20 en 21 juni werden de laatste drie van in totaal zeven opslagtanks – elk 58 meter lang en ruim 400 ton zwaar – over de weg getransporteerd naar de site van kunstmestproducent Yara. Voor dit uitzonderlijke transport werden speciale SPMT’s (self propelled modular transporters) ingezet: voertuigplatformen met tientallen wielen, ontworpen voor het verplaatsen van extreem zware ladingen.

De tanks werden door Geldof in België vervaardigd, per schip in delen naar Mammoet gebracht en daar verder gereedgemaakt voor het eindtransport naar Sluiskil. Ze vormen een essentieel onderdeel van Yara’s CCS-project, waarbij CO₂ wordt afgevangen en tijdelijk opgeslagen, om later per schip naar Noorwegen te worden vervoerd en daar onder de zeebodem te worden geïnjecteerd door Northern Lights.

Multimodale aanpak cruciaal

Het transport vergde maandenlange voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen Mammoet, Yara, Geldof en andere partners in het havengebied. De operatie werd uitgevoerd via water, spoor én weg. Onderweg moesten lichtmasten en spooroverwegbeveiliging tijdelijk verwijderd worden om de doorgang mogelijk te maken.

Foto: North Sea Port

North Sea Port wijst op drie succesfactoren:

  • Multimodale ontsluiting via water, spoor en weg
  • Grensoverschrijdende samenwerking tussen België en Nederland
  • Ruimte en expertise in het havengebied voor grootschalige precisietransporten

Haven als spil in duurzame industrie

Het project onderstreept volgens North Sea Port hoe havens een sleutelrol vervullen in de verduurzaming van de industrie en de realisatie van Europese klimaatdoelen. “De haven is een knooppunt waar logistiek, industrie en duurzaamheid samenkomen,” aldus North Sea Port.

De havenorganisatie blijft daarom investeren in infrastructuur, samenwerking en innovatieve logistieke oplossingen die bijdragen aan zowel economische groei als ecologische vooruitgang.

FNV: Uitzendkrachten onder druk gezet tijdens staking bij distributiecentra Albert Heijn

FNV in Actie
Foto: Adobe Stock | Ton Hazewinkel

GELDERMALSEN/PIJNACKER – Uitzendkrachten die deze week deelnemen aan de stakingen bij de distributiecentra van Albert Heijn, zeggen onder druk te worden gezet om hun acties te beëindigen. Volgens vakbond FNV worden stakers geconfronteerd met dreigementen over ontslag, intrekking van verlof, niet-verlenging van contracten of overplaatsing naar andere locaties.

De FNV noemt de meldingen “intimiderend en ongepast”, zeker gezien de kwetsbare positie van veel uitzendkrachten. “Dit is een groep zonder vaste aanstelling, vaak met weinig bescherming,” zegt Karin Heynsdijk, bestuurder FNV Flex. “Dreigen met contractbeëindiging of overplaatsing tijdens een rechtmatige staking beperkt hun actierecht en werkt ontmoedigend.”

De bond stelt dat vertegenwoordigers van uitzendbureau OTTO en personeel van de distributiecentra in Geldermalsen en Pijnacker tijdens de stakingen fysiek aanwezig waren op of nabij verzamelplekken van stakers. “Dat wordt ervaren als een bewuste poging tot intimidatie,” aldus Heynsdijk.

Bussen met stakers onderweg naar Geldermalsen

Als reactie op de gebeurtenissen vertrokken donderdag twee bussen met stakers vanuit Pijnacker naar het distributiecentrum in Geldermalsen, met als doel collega-uitzendkrachten daar aan te moedigen zich bij de acties aan te sluiten. “We laten zien dat niemand er alleen voor staat,” aldus Heynsdijk.

Staking gericht tegen ‘sjoemel-cao’

De staking richt zich tegen een nieuwe cao die is afgesloten tussen uitzendbureaus en de vakbond LBV, die volgens de FNV geen draagvlak heeft onder uitzendkrachten. In deze zogeheten ‘sjoemel-cao’ zouden bureaus zelf mogen bepalen welke arbeidsvoorwaarden ze aanbieden, zolang die ‘gelijkwaardig’ zijn aan die van vaste medewerkers. Omdat in de cao niet is vastgelegd wat die gelijkwaardigheid inhoudt, ontstaat volgens FNV willekeur in de beloning van uitzendkrachten binnen hetzelfde bedrijf.

De FNV noemt de acties het begin van een breder protest tegen de cao-afspraken. “Als er geen eerlijke cao komt, volgen stakingen op meer locaties en bij andere bedrijven.”

Amerikaanse handelstekort loopt op ondanks handelsbeleid Trump

WASHINGTON – Het Amerikaanse handelstekort is in mei onverwacht toegenomen door de grootste daling in export sinds het begin van de coronapandemie. Dat is een tegenvaller voor president Donald Trump die het handelstekort van de Verenigde Staten als een groot nadeel ziet en met zijn importheffingen probeert bedrijven te dwingen om meer productie in de VS zelf te doen.

Een handelstekort treedt op wanneer de waarde van de import van een land hoger is dan de waarde van de export. De Amerikaanse goederenexport daalde in mei met 5,2 procent, wat een scherpe daling weerspiegelt in de verzending van industriële goederen zoals ruwe olie. Die afname is waarschijnlijk deels te verklaren door een daling van de olieprijzen.

Tegelijkertijd bleef de import vrijwel onveranderd na de grootste daling ooit in april. Het handelstekort in goederen kwam daardoor uit op 96,6 miljard dollar. Een maand eerder ging het nog om 87,6 miljard dollar. Economen hadden in doorsnee juist op een afname gerekend.

Donderdag bleek ook dat de Amerikaanse economie in het eerste kwartaal iets sterker is gekrompen dan gedacht. Daarmee pakten de eerste maanden van de tweede termijn van Trump economisch iets ongunstiger uit dan eerder gemeld.

Het Amerikaanse ministerie van Handel rapporteerde in een nieuwe schatting een krimp van 0,5 procent. Eerder werd nog uitgegaan van 0,2 procent krimp. Bij nader inzien pakte de consumptie toch zwakker uit.

In de VS wordt de ontwikkeling van de economie gemeten volgens een geannualiseerde methode. Dat is anders dan hoe de economische ontwikkeling in Nederland wordt gemeten.

Amsterdam ziet veiliger wegen na invoeren maximumsnelheid 30 km/u

30km

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam is tevreden over de resultaten van het invoeren van 30 kilometer per uur op de meeste wegen in de stad. Die maatregel geldt sinds december 2023 op 80 procent van de wegen.

De stad ziet een “sterke afname van ongelukken op 30-wegen”. Op wegen waar 30 is ingevoerd daalde het aantal ongevallen waarbij een motorvoertuig betrokken is met 11 procent, van 926 in 2023 naar 823 in 2024. Ongelukken tussen motorvoertuigen en fietsers en voetgangers namen met 15 procent af.

Uit metingen blijkt dat lang niet iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid houdt. In het eerste jaar hield 63 procent van de automobilisten zich deels of helemaal aan de nieuwe snelheid (tot 35 km/uur). Twee van de tien automobilisten reden 40 of harder.

Volgens de gemeente zijn ook de aanrijtijden van het ov minder gestegen dan gedacht, en hebben hulpdiensten niet meer tijd nodig hebben om ergens te komen.

Diverse wegen in Den Haag gaan later open, afbouw in volle gang

DEN HAAG – De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden.

Volgens de gemeente duurt het weghalen van de hekken, barrières en andere obstakels langer dan gepland. Het gaat om de Professor B.M. Teldersweg, het Hubertusviaduct en de Hubertustunnel. Volgens een woordvoerder van de gemeente is het opruimen en afbouwen in de stad wel “volop gaande”.

Op en rond het World Forum is het afbouwen van de top ook volop bezig. Een ANP-verslaggever ziet dat veel afzettingen nog niet zijn weggehaald, maar niet meer in de weg staan. Fietsers kunnen er weer makkelijk langs, automobilisten lopen nog wel tegen veel barrières aan. Ook de hoge hekken die het terrein van de buitenwereld afgrendelen staan er nog wel.

De Johan de Wittlaan blijft dicht tot begin augustus. Dat was al gepland.

Zwaar vrachtwagenongeval op Duitse A1 – rijbaan urenlang afgesloten

Foto: Duitse Politie

GYHUM – Op donderdagochtend 26 juni heeft zich rond 07:05 uur een ernstig ongeval voorgedaan op de A1 ter hoogte van de parkeerplaats Glindbusch, in de richting van Hamburg. Twee vrachtwagens botsten op elkaar, waarbij een van de chauffeurs zwaargewond raakte. De snelweg was urenlang deels afgesloten.

Volgens de eerste politie-informatie reed een 62-jarige chauffeur met een tankoplegger via de invoegstrook de snelweg op. In het begin van deze strook botste een 45-jarige collega met zijn vrachtwagen achterop de tankwagen. De impact was fors: de combinatie met tankoplegger werd nog zo’n 100 meter over de rijbaan doorgeduwd. De trekkende vrachtwagen van de veroorzaker raakte daarbij vrijwel volledig vernield.

De 45-jarige chauffeur is met ernstige verwondingen naar een nabijgelegen ziekenhuis overgebracht. De andere bestuurder bleef fysiek ongedeerd, maar beide voertuigen raakten zwaar beschadigd. De materiële schade wordt geraamd op circa 130.000 euro.

Foto: Duitse Politie

Door de botsing raakte de rijbaan bezaaid met brokstukken en lekkende brandstof. De rijrichting Hamburg moest korte tijd volledig worden afgesloten. Na een half uur kon de tweede rijstrook weer worden vrijgegeven, maar de hoofd- en eerste rijstrook bleven tot ongeveer 13:15 uur afgesloten voor bergings- en schoonmaakwerkzaamheden. Het ongeval leidde tot ernstige verkeershinder.

De politie onderzoekt de exacte toedracht van het ongeval nog. Getuigen worden verzocht zich te melden.

×