Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 09:07 uur
Home Blog

Meerdere gewonden door ongeluk met spookrijder op A12

DUIVEN – Op de A12 is vrijdagavond ter hoogte van Duiven (Gelderland) een ongeluk gebeurd door een spookrijder. Bij het ongeval waren drie voertuigen betrokken, waaronder de spookrijder, zegt een politiewoordvoerder. Meerdere personen raakten gewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Iets na 22.00 uur kwamen bij de politie meerdere meldingen binnen van een spookrijder op de A12, zegt de woordvoerder. Kort daarna kwam een melding binnen van een ongeluk.

In de richting van de Duitse grens blijft de weg voorlopig dicht tussen Westervoort en Zevenaar zodat hulpverleners hun werk kunnen doen en de toedracht van het ongeval kan worden onderzocht. Verkeer in de richting van Oberhausen kan omrijden via de A50.

Vrachtwagenchauffeur richt ravage aan op fiets- en voetgangersbrug over Duitse A42 en slaat op de vlucht

Foto: Duitse Politie

DUISBURG – Een 61-jarige vrachtwagenchauffeur heeft woensdagmorgen (7 mei) in Duisburg voor aanzienlijke schade gezorgd door met zijn 40-tonner over een fiets- en voetgangersbrug te rijden die over de Duitse snelweg A42 loopt. De man reed door een natuurgebied, vernielde onder meer de asfaltlaag van de brug en sloeg daarna op de vlucht zonder de politie te informeren.

De bestuurder kwam vast te zitten in een doodlopende straat (Berliner Straße in Obermeiderich) na afloop van zijn rijtijd. Omdat keren of achteruitrijden volgens eigen zeggen niet mogelijk was, besloot hij via het fietspad en een brug zijn weg te vervolgen richting Oberhausener Allee in Neumühl.

Tijdens deze ongeoorloofde manoeuvre vernielde hij groenstroken, bomen, een verkeersbord, een afzetpaaltje én het wegdek van de brug. Een oplettende getuige die de vrachtwagen tegemoet zag komen, waarschuwde direct de politie en gaf het kenteken door.

De politie wist de chauffeur dankzij deze informatie te traceren. De snelweg A42 werd tijdelijk afgesloten zodat een constructiedeskundige de schade aan de brug kon beoordelen. Ook de brandweer van Duisburg werd ingezet om beschadigde bomen te snoeien en omvallen te voorkomen.

De vrachtwagenchauffeur werd uiteindelijk op een parkeerplaats aan de A1 staande gehouden door de verkeerspolitie van Münster. Zijn rijbewijs is in beslag genomen. De man wordt strafrechtelijk vervolgd.

De afdeling verkeer van de politie Duisburg is een onderzoek gestart. Het gemeentelijk nutsbedrijf (Wirtschaftsbetriebe Duisburg) heeft een controle van de brug in gang gezet. Over de hoogte van de schade is nog niets bekend.

Duitsland zwijgt voortaan over wapenleveranties aan Oekraïne

BERLIJN – Duitsland zwijgt voortaan over zijn wapenleveranties aan Oekraïne om aanvaller Rusland niet in de kaart te spelen. Na drie jaar van verregaande transparantie zal de nieuwe Duitse regering de zendingen opnieuw grotendeels geheim houden.

Berlijn wil “militaire voordelen” voor de agressor in de oorlog in Oekraïne voorkomen. Het maakt deel uit van de “oorlogstactiek” om publieke debatten over wapenleveringen te verminderen, zo klinkt het in regeringskringen.

De nieuwe coalitie van christendemocraten en sociaaldemocraten van bondskanselier Friedrich Merz keert terug naar de praktijk die meteen na het begin van de oorlog bestond onder voorganger Olaf Scholz. Ongeveer vier maanden werd nauwelijks gecommuniceerd. In juni 2022 besloot de Duitse regering onder publieke druk een gedetailleerde lijst van alle wapenleveringen online te publiceren. Op deze manier wilde de regering-Scholz ook aantonen dat Duitsland de grootste wapenleverancier aan Oekraïne is na de Verenigde Staten.

Bij de koerswijziging speelt ook de kwestie over de levering van Taurus-kruisraketten. Scholz wilde daar niets van weten. Merz had tijdens de verkiezingscampagne benadrukt dat hij bereid is om ze te sturen, maar alleen in coördinatie met bondgenoten die al soortgelijke wapens hebben geleverd. In Europa zijn dat Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

De Franse president Emmanuel Macron benadrukte dinsdag tijdens het kennismakingsbezoek van Merz aan Parijs in het openbaar niets meer te zeggen over een mogelijke Duitse Taurus-levering. “We zullen transparant zijn tegen de Oekraïners, we zullen aan hun behoeften voldoen, maar we zullen er zo min mogelijk over praten”.

Startschot maanden van wegwerkzaamheden rond Amsterdam

AMSTERDAM – Vrijdagavond om 22.00 uur begint een reeks van werkzaamheden op de wegen rond Amsterdam. Ook zijn er evenementen in en rondom de hoofdstad en werkzaamheden op het spoor. Rijkswaterstaat waarschuwt dat het verkeer er tot en met oktober flinke hinder van zal ondervinden.

Deze vrijdagavond begint de vervanging van het asfalt op de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen. Dat duurt tot en met 26 mei. Verkeer richting Amersfoort/Hengelo moet rekenen op vertragingen tussen 30 en 60 minuten. Automobilisten worden omgeleid via de A2 en A9.

Van 28 mei tot en met 2 juni wordt er gewerkt aan het knooppunt De Nieuwe Meer. De verbindingswegen naar de A10 West zijn dan dicht voor verkeer vanaf de A10 Zuid en de A4.

20 procent minder verkeer

Op de Zuidas zijn er van 26 juni tot en met 12 juli werkzaamheden tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. Die moeten leiden tot een betere doorstroming. Aansluitend komen achtereenvolgens de trajecten Amstel – Watergraafsmeer (A10), 2de Coentunnel – A10 Noord, De Hoek – Burgerveen (A4) en A10 Oost – Watergraafsmeer aan de beurt.

Rijkswaterstaat wijst verder nog op het Festival op de Ring, op 21 juni, in het kader van Amsterdam 750. Een groot deel van de A10 is dan dicht. Ook zal er hinder zijn door de NAVO-top op 24 en 25 juni en SAIL in augustus.

Om de regio bereikbaar te houden, is het nodig dat er 20 procent minder verkeer op de weg is, waarschuwt Rijkswaterstaat. “Dus werk thuis als dat kan, reis buiten de spits, maak gebruik van het openbaar vervoer of ga carpoolen. En check voor vertrek de actuele verkeersinformatie.”

FedEx bouwt twee nieuwe logistieke hubs in het VK

LONDEN – FedEx, ‘s werelds grootste expresvervoerder, heeft vrijdag aangekondigd twee nieuwe ultramoderne logistieke hubs te bouwen in het Verenigd Koninkrijk. De faciliteiten verrijzen nabij de huidige locaties in Kingsbury/Atherstone en Marston Gate, en maken deel uit van een grote herstructurering van het Britse netwerk van het bedrijf.

Met de komst van de twee nieuwe hubs wordt de bestaande infrastructuur met vijf wegtransporthubs geconsolideerd. De moderne distributiecentra krijgen geavanceerde technologieën die moeten zorgen voor een verbeterde dienstverlening en ruimte voor toekomstige groei.

De nieuwe faciliteiten, die naar verwachting in 2029 operationeel zijn, kunnen elk 32.000 pakketten per uur sorteren. Ze worden geschikt voor de verwerking van uiteenlopende soorten zendingen, waaronder internationale vracht en e-commerce bestellingen. Daarmee wil FedEx de groeimogelijkheden voor Britse bedrijven – met name mkb’ers die internationaal willen handelen – vergroten.

Volgens Rob Peto, vicepresident operations bij FedEx, gaat het om een “substantiële investering in het VK”. “Met deze hubs bouwen we aan een dynamisch, flexibel en efficiënt netwerk, klaar voor de toekomst,” aldus Peto. “Het betekent ook nieuwe kansen voor onze medewerkers en een betere dienstverlening voor onze klanten.”

FedEx is wereldwijd actief in 220 landen en gebieden en levert dagelijks 17 miljoen pakketten. Sinds 1984 is het bedrijf actief in het Verenigd Koninkrijk, waar het naast een uitgebreid wegennetwerk ook luchtvrachtoperaties heeft op drie luchthavens.

Hoewel er op korte termijn geen gevolgen zijn voor het personeel, zal het meerjarige project op termijn invloed hebben op de standplaatsen van sommige medewerkers. FedEx zegt hierover in overleg te blijven met vakbonden en werknemersvertegenwoordigers, om een zorgvuldige overgang te waarborgen.

Wegwerk aan A12 begonnen, drukke verkeersader negen dagen dicht

UTRECHT – De snelweg A12 tussen Veenendaal en Utrecht is sinds vrijdagavond dicht voor al het verkeer in de richting van Utrecht door werkzaamheden. Over een lengte van dertig kilometer krijgt de weg stiller asfalt, nieuwe verlichting, verbeterde vangrails en ook worden borden onderhouden. De werkzaamheden duren tot 19 mei 05.00 uur.

De wegwerkzaamheden gaan leiden tot grote hinder voor het verkeer. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de extra reistijd kan oplopen tot meer dan zestig minuten. Weggebruikers krijgen het advies om thuis te werken als dat kan of om de reis uit te stellen. Wie toch op pad moet kan omreizen via de A30, A1 en A27 en via de A50, A15, A2 en A27.

De provincie Utrecht en gemeenten langs de A12 waarschuwden eerder al voor grote verkeersdrukte omdat de weg dicht is. Onder meer Nieuwegein, Renswoude, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede rekenen op veel verkeer op de provinciale en lokale wegen.

Vertraging bussen

De provincie verwacht ook hinder op de buslijnen in het oosten van de provincie. “We adviseren daarom om op tijd te vertrekken, mogelijk heeft de bus geen aansluiting op de andere bussen of treinen door vertraging.”

Eind augustus wordt er nog eens aan de weg gewerkt. Van vrijdag 22 augustus 20.00 uur tot maandag 1 september 2025 05.00 uur is de weg wederom dicht in de richting van Utrecht. Op een later moment wordt de weg de andere kant op onderhanden genomen.

Gelderland schiet ‘probleemwolf’ Hoge Veluwe voorlopig niet af

ARNHEM – De provincie Gelderland heeft in de rechtbank beloofd de wolf die vorige maand een hardloopster in Het Nationale Park De Hoge Veluwe beet voorlopig niet te doden. De rechter wil meer informatie hebben over de betreffende wolf voordat zij eind volgende week uitspraak doet. De vergunning voor het afschieten van de ‘probleemwolf’ gaat zaterdag al in, maar de provincie heeft toegezegd daar nog geen gebruik van te maken.

Gelderland gaf deze week toestemming aan de faunabeheereenheid om het beschermde dier te doden, omdat het gezien de risico’s noodzakelijk zou zijn om direct in te grijpen. Drie dierenorganisaties (De Faunabescherming, Animal Rights en Fauna4Life) tekenden bezwaar aan. Ze vroegen de rechter ook om afschieten voorlopig te verbieden.

De rechter kreeg naar eigen zeggen tijdens de zitting in Arnhem geen duidelijk antwoord op de vraag om welke wolf uit de roedel op De Hoge Veluwe het precies gaat, een alleenstaande wolf of mogelijk toch een vader met pasgeboren welpen. Zij wil begin volgende week een rapport daarover met duidelijke foto’s ontvangen van de provincie, waarna waarschijnlijk vrijdag alsnog een uitspraak volgt.

Hardloopster gebeten

Volgens de advocaat van de provincie betekent langer wachten met afschieten wel “dat er risico wordt genomen”. Volgens de rechter kan de provincie, met al haar wolvenspecialisten, dat risico het beste afwegen. “Ik leg de bal dus heel bewust bij u neer.” Uiteindelijk ging het kamp-Gelderland mee met het voorstel van de rechter, met de belofte dat er voorlopig niet geschoten wordt op de wolf.

Het dier had volgens de provincie op 13 april een hardloopster in haar been gebeten. De wolf vertoonde niet-schuw gedrag en zou in de dagen daarna meer mensen hebben benaderd op De Hoge Veluwe. Omdat alternatieve maatregelen als het sluiten van het park of het geven van een pijnprikkel niet effectief zouden zijn, moet de wolf volgens de provincie worden afgemaakt.

“Ik ben een groot dierenvriend en ik zou het liefst niet de opdracht geven om de betreffende wolf uit de populatie te nemen”, zei de Gelderse gedeputeerde Harold Zoet (BBB) in de rechtszaal. “Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er weer gebeten wordt, en dan misschien met een andere afloop.”

Effectief verbod op doorgaand vrachtverkeer in kern Chaam op dit moment niet haalbaar

CHAAM – Een effectief verbod op doorgaand vrachtverkeer op de N639 in de kom van Chaam is op dit moment niet haalbaar. Omdat het zou leiden tot extra vrachtverkeer op omliggende wegen en daarmee tot extra uitstoot van stikstof op kwetsbare natuurgebieden. Dat blijkt na uitvoerig onderzoek in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Alphen-Chaam. Wanneer wet- en regelgeving het toelaten, zullen de mogelijkheden voor een verbod opnieuw bekeken worden.

De afgelopen periode heeft het bureau Goudappel Coffeng in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Alphen-Chaam onderzoek gedaan naar verschillende varianten van een verbod op doorgaand vrachtverkeer. In het dorp en in de gemeenteraad van Alphen-Chaam klinkt al langere tijd de roep om zo’n onderzoek, vanwege zorgen over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Uitgangspunt is dat een eventueel verbod moet passen binnen wet- en regelgeving, effectief moet zijn én een significante bijdrage moet leveren aan het verminderen van het doorgaand vrachtverkeer in het dorp.

Vijf verschillende varianten voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer zijn onderzocht. Dat zijn:

  1. Niets doen (referentie).
  2. Alleen borden plaatsen die wijzen op een vrachtwagenverbod, zonder structurele handhaving.
  3. Verbod voor al het doorgaande vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer in de kern van Chaam, gehandhaafd met camera’s en ontheffingen.
  4. Verbod voor al het doorgaande vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer in de regio van Chaam, gehandhaafd met camera’s en ontheffingen.
  5. Verbod op al het vrachtverkeer langer dan 12 meter.

Van deze varianten levert alleen nummer 3 een significante afname van het vrachtverkeer door Chaam op, blijkt uit het rapport van Goudappel Coffeng. Variant 1 verandert immers niets aan de huidige situatie. Varianten 2, 4 en 5 zouden niet leiden tot de gewenste verbetering van de leefbaarheid in de kom van Chaam. Omdat ofwel te veel vrachtwagens in aanmerking zouden komen voor een ontheffing. Ofwel het onmogelijk is zo’n variant effectief te handhaven en het verbod dan onvoldoende wordt nageleefd.

Kwetsbare natuur

Voor alle varianten is in beeld gebracht wat de mogelijkheden zijn binnen wet- en regelgeving op gebied van stikstof. In variant 3 zou het vrachtverkeer op de nabijgelegen A58 en N260 toenemen, omdat relatief veel vrachtwagens dan niet meer door de kom van Chaam mogen rijden én daar op gehandhaafd wordt. Die toename leidt tot significante negatieve effecten op de kwetsbare natuur in diverse natuurgebieden, waaronder de Regte Heide en Riels Laag.

Daarom is deze variant op dit moment niet uit te voeren. Een dergelijk verbod zou binnen de huidige wet- en regelgeving namelijk stranden bij een bestuursrechter. Wanneer wet- en regelgeving rondom stikstof in de toekomst worden aangepast, zal de wenselijkheid en de haalbaarheid van een verbod opnieuw worden onderzocht.

Voorstel voor pilot

De gemeente Alphen-Chaam heeft in navolging van die conclusie gevraagd om een pilot met een verbod op doorgaand vrachtverkeer langer dan 12 meter (variant 5). De provincie gaat daar niet in mee. De lengte van een vrachtwagen is met behulp van camera’s niet vast te stellen, waardoor enkel een sporadische staandehouding op heterdaad mogelijk is. In die variant is geen sprake van een significante afname van het doorgaand vrachtverkeer in het dorp. De pilot levert daarmee te weinig verbeteringen en te weinig nieuwe inzichten op om de investeringen te rechtvaardigen. Bovendien zou ook voor een dergelijke pilot een verkeersbesluit genomen moeten worden. Het is aannemelijk dat dat besluit strandt op dezelfde wet- en regelgeving als een blijvend verbod.

De provincie Noord-Brabant blijft zich intussen inspannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Chaam. Met de afronding van het groot onderhoud aan de N639 is in dat kader onlangs al een grote stap gezet. Daardoor heeft de weg nu meer veilige oversteken, zijn er snelheidsdisplays geplaatst en halen visuele drempels de snelheid uit het verkeer, zonder dat omwonenden last krijgen van geluid en trillingen. Met omwonenden wordt gesproken over aanvullende kleinschalige maatregelen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid verder te verbeteren.

Rutte wil dat nieuwe NAVO-norm van 5 procent in 2032 gaat gelden

DEN HAAG – Secretaris-generaal Mark Rutte van de NAVO wil dat de verhoogde norm voor uitgaven aan defensie in 2032 van kracht wordt. Dat zei premier Dick Schoof vrijdag op zijn persconferentie na de ministerraad. Het is voor het eerst dat het tijdpad voor de mogelijke nieuwe NAVO-norm openbaar wordt gemaakt.

Op dit moment is de afspraak dat NAVO-landen 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie uitgeven. Die afspraak is in 2014 tijdens een NAVO-top in Wales gemaakt. De lidstaten kregen toen tien jaar om de nieuwe norm te halen. Een aantal landen haalt die afspraak nog steeds niet.

Rutte schreef vorige week een brief aan alle 32 lidstaten van het bondgenootschap waarin hij zijn inzet voor de nieuwe norm op de komende NAVO-top in Den Haag bekendmaakte. Hij wil dat landen in 2032 de militaire uitgaven hebben opgehoogd naar 3,5 procent. Daarnaast moet er 1,5 procent worden uitgegeven aan gerelateerde zaken zoals infrastructuur en cybersecurity. Ook deze norm moet in 2032 worden behaald.

NAVO-top

De meest betrokken ministers hebben al een eerste gesprek gevoerd over de wens van de NAVO-topman, zei Schoof. Die discussie gaat de komende weken verder om de inzet van Nederland voor de NAVO-top vast te stellen. Op de bijeenkomst van eind juni moeten de landen van het bondgenootschap het eens worden over de nieuwe norm.

Schoof zegt al langer dat extra investeringen in defensie nodig zijn. “Daar ben ik altijd heel duidelijk over. Maar dat wil niet zeggen dat je meteen daarmee op de eerste de beste brief van de secretaris-generaal van de NAVO meteen ja zegt. Daar moeten we echt met elkaar over praten”, aldus de minister-president.

Artikel 5

Schuiven met de termijn geldt als een belangrijk middel om dan wel de veeleisende Verenigde Staten, dan wel landen die het te snel gaat, binnenboord te houden. De Amerikaanse president Donald Trump heeft eerder gezegd dat de NAVO-norm omhoog moet naar 5 procent. Hij zei ook landen die niet voldoen aan de NAVO-norm niet te zullen beschermen bij een aanval.

Dan gaat het om artikel 5 van het bondgenootschap. Daarin staat dat een aanval op één, een aanval op alle landen is. Schoof maakt zich geen zorgen over het Amerikaanse dreigement. De VS zijn volgens hem nog steeds volledig gecommitteerd aan artikel 5. Hij twijfelt ook niet over de komst van Trump naar de top.

NAVO-bronnen haasten zich te zeggen dat lidstaten diverse termijnen hebben geopperd. Mogelijk komt er ook een tussendoel.

Koper vakantieparken wil toch met Gillis praten over deal

MENAAM – De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

Gillis dwong de afgelopen weken via een kort geding af dat de transactie van 185 miljoen euro moet doorgaan en dat Dijkstra moet aangeven wie de financiers zijn, tegen een dwangsom van 100.000 euro per dag dat dit uitblijft. Dijkstra’s voormalige vertegenwoordiger Jeroen Ferrara zei donderdag nog tegen De Gelderlander dat hij liever die dwangsom betaalt dan alsnog overgaat tot de koop.

Maar donderdag zocht Dijkstra ook contact met Van Oorschot en vrijdagochtend was hij akkoord met diens voorstel om komende week in gesprek te gaan met Gillis. De uitspraken van Ferrara zijn dus “snel achterhaald”, zegt de nieuwe advocaat. “Ik kies voor een andere lijn van adviseren, met niet de focus op het juridische, maar hoe we de neuzen dezelfde kant op krijgen en wel een transactie kunnen draaien.”

‘Omvangrijke overeenkomst’

Woensdag gaan Dijkstra en Gillis in gesprek. “Het zal niet meteen komen tot een deal. Dit is een vrij omvangrijke overeenkomst. Niet alleen qua bedrag, maar ook notarieel”, zegt Van Oorschot.

Vorige week donderdag besliste de rechter dat Dijkstra zijn verplichtingen uit het in februari getekende koopcontract moet nakomen. De koper wilde dat niet vanwege een beslaglegging op de parken door de Belastingdienst. Financiers hadden zich hierdoor teruggetrokken.

Trump is te spreken over importtarieven van 80 procent voor China

WASHINGTON – “Een importtarief van 80 procent op Chinese goederen lijkt me goed”, laat de Amerikaanse president Donald Trump weten via zijn socialemediaplatform Truth Social. “Maar het is nu aan Scott B”, verwijst Trump naar zijn minister van Financiën Scott Bessent, die zaterdag de eerste gesprekken met China voert sinds het invoeren van de handelstarieven.

“China zou zijn markt moeten openstellen voor de VS – dat zou zo goed voor hen zijn!!! Gesloten markten werken niet meer”, voegt Trump ook nog toe via zijn platform.

Eerder op vrijdag meldden bronnen aan persbureau Bloomberg dat de Amerikaanse regering hoopt de heffingen te verlagen tot onder de 60 procent. China zou daarvoor openstaan. Nu geldt nog een tarief van 145 procent op Chinese goederen, al zijn er uitzonderingen.

Uitzonderingen

Bessent spreekt zaterdag en zondag in het Zwitserse Genève de Chinese vicepremier He Lifeng. De verlaging van de heffingen zou de spanningen tussen de twee grootmachten kunnen verminderen.

Voor de Amerikaanse heffingen op Chinese goederen gelden nu uitzonderingen voor chips, smartphones, computers en andere elektronica. China heeft als vergelding tarieven van 125 procent voor goederen uit de VS opgelegd, maar heeft naar verluidt een lijst opgesteld van Amerikaanse producten die zijn vrijgesteld van die tarieven.

Voor de tweede termijn van Trump, die in januari begon, waren tarieven van rond de 20 procent gebruikelijk voor China.

Veldkamp belooft beterschap na ergernis PVV over Israël-kritiek

DEN HAAG – Buitenlandminister Caspar Veldkamp heeft zijn collega-ministers beloofd hen voortaan “goed te informeren” over zijn beleidsbeslissingen. Dat heeft de NSC-bewindsman gezegd na afloop van de ministerraad. Hij kreeg kritische vragen vanuit het PVV-smaldeel in het kabinet over zijn openlijke kritiek op het optreden van Israël in de Gazastrook.

Veldkamp stuurde afgelopen week EU-buitenlandchef Kaja Kallas een brief waarin hij haar vroeg te laten onderzoeken of Israël zich wel aan internationale afspraken houdt. Hij wilde naar eigen zeggen “een streep in het zand trekken”, nu de humanitaire situatie in Gaza steeds verder verslechtert. Het kwam hem op felle kritiek te staan van PVV-leider Geert Wilders.

Voor aanvang van de ministerraad zeiden verschillende PVV-ministers dat zij verrast waren door de brief van Veldkamp. Minister Reinette Klever (Ontwikkelingshulp) liet weten dat zij er graag bij betrokken had willen worden, ook omdat het onderwerp gevoelig ligt bij haar partij.

Faber wil bezuinigen op activiteitenbudget asielopvang

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber wil bezuinigen op het activiteitenbudget voor asielzoekers. Dat zei ze vrijdag na de ministerraad naar aanleiding van het geannuleerde Efteling-uitje voor jonge asielzoekers. “Overal waar ik kan bezuinigen zal ik dat zeker doen”, zegt de PVV-bewindsvrouw. Nu moet dus de pot voor activiteiten bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) eraan geloven.

Hoewel het COA onder de politieke verantwoordelijkheid van het ministerie van Asiel en Migratie valt, is het een zelfstandig bestuursorgaan. Het beslist zelf over uitvoering en uitgaven. Faber zegt echter: “Wie betaalt, bepaalt”. Ze wijst erop dat het COA gefinancierd wordt door het kabinet. “Er gaat natuurlijk gruwelijk veel geld naar die hele asielopvang.”

Wat de asielminister betreft moet Nederland “absoluut niet aantrekkelijk zijn om hier naartoe te gaan”. Ze zegt geen voorstander te zijn van “al die uitjes. Het is geen vakantieoord.”

Inzamelingsacties

Faber wil zo snel mogelijk met het COA in gesprek over de activiteitenbudgetten. Eerder keurde de minister het alternatieve uitje voor de asieljongeren al af. Het gaat om zestig minderjarigen in het azc van Sint Annaparochie, van wie de helft daar woont zonder familie.

In een tegenreactie op het geannuleerde uitje is met verschillende inzamelingsacties ruim 204.000 euro opgehaald om de jongeren alsnog een dagje uit te bezorgen. Het COA onderzoekt nog hoe het geld bij de doelgroep kan komen.

‘Allemaal ruis’

Het voornemen te snijden in het activiteitenbudget is vrijdag niet besproken in de ministerraad, zei premier Dick Schoof bij zijn wekelijkse persconferentie. Hij wacht het gesprek tussen Faber en het COA af. “En als dat leidt tot beleidsvoorstellen of wetswijzigingen, dan zien we die vanzelf tegemoet.”

“Het is allemaal ruis”, reageert Anne-Marijke Podt van D66 op X. Volgens het Kamerlid werkt Faber niet aan draagvlak voor haar wetten, doet ze niets om overlast van asielzoekers tegen te gaan en schiet ze niet op met het invoeren van afspraken uit het Europese migratiepact. “Ze produceert alleen maar onzin en chaos, maar geen enkele oplossing.”

Vrachtwagenchauffeur komt om het leven na klapband en brand in Spaanse tunnel [+video]

PILAR DE LA HORADADA – Een Spaanse vrachtwagenchauffeur is vrijdagochtend om het leven gekomen bij een zware brand in de tunnel van de AP-7 nabij Pilar de la Horadada. De brand ontstond nadat een band van de vrachtwagen, die met gevaarlijke stoffen was beladen, klapte, wat leidde tot een brand die zich razendsnel verspreidde.

Volgens de eerste berichten had de chauffeur geen enkele kans: hij overleed ter plaatse nadat zijn voertuig volledig in brand vloog. De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar konden het slachtoffer niet meer redden.

Vrachtwagenchauffeur met paniekaanval

Een andere vrachtwagenchauffeur die direct achter het brandende voertuig reed, werd behandeld door medische hulpverleners van SAMU en SVA. Hij was getuige van het drama en raakte in paniek. Volgens de artsen had hij last van een angstaanval en hoge bloeddruk, waarvoor hij ter plaatse is gestabiliseerd.

Tunnel gesloten en gespecialiseerd team ingezet

De tunnel werd direct in beide richtingen afgesloten vanwege het brandgevaar en de aanwezigheid van mogelijk chemisch risicovolle stoffen. Een gespecialiseerd team voor gevaarlijke materialen werd ingezet om risico’s op explosies of chemische verontreiniging uit te sluiten.

De brand veroorzaakte een grote rookontwikkeling, zichtbaar van buiten de tunnel. De ventilatiesystemen zijn geactiveerd om de rook te verdrijven. Het verkeer werd omgeleid, en automobilisten is aangeraden de omgeving voorlopig te mijden.

Eindhoven Airport kort dicht na valse bommelding, vrouw opgepakt

EINDHOVEN – Een vrouw gaf vrijdagochtend in een vliegtuig op Eindhoven Airport aan dat zij een bom in haar ruimbagage had, maar er bleek niets in haar tas te zitten. Dat bevestigt een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee na berichtgeving van Omroep Brabant.

De vrouw is opgepakt voor de valse bommelding. Het vliegveld was door het incident kort dicht.

De woordvoerder weet niet welke nationaliteit de verdachte heeft. Zij zit momenteel vast.

×