Concordia Damen heeft samen met Amasus, deugro Danmark, Siemens Gamesa en DEKC Maritime de eerste van twee innovatieve Offshore Wind RoRo-schepen, de Rotra Futura, gelanceerd. Dit gloednieuwe schip, ontwikkeld met oog voor duurzaamheid en efficiëntie, werd gisteren te water gelaten op de Jiangsu Zhenjiang Shipyard in China en zal in 2025 in gebruik worden genomen.
Samenwerking voor Duurzame Innovatie
De Rotra Futura, samen met zusterschip Rotra Horizon, is speciaal ontworpen voor het transport van de nieuwste generatie windturbinecomponenten. Dit project markeert een intensieve samenwerking tussen vijf toonaangevende bedrijven, met als doel een toekomstbestendig logistiek concept te creëren. Siemens Gamesa, Deugro Danmark en Amasus legden de basis met een charterovereenkomst, terwijl DEKC Maritime en Concordia Damen het ontwerp, de engineering en bouw realiseerden.
“Dit schip is een belangrijke schakel in de groeiende windenergie-industrie,” aldus Chris Kornet, algemeen directeur van Concordia Damen. “Door krachten te bundelen met onze partners hebben we een duurzaam, kosten- en energiezuinig scheepstype ontwikkeld dat aan de hoogste normen voldoet.”
Geavanceerd Ontwerp
De Rotra Futura en Rotra Horizon bouwen voort op het succesvolle Rotra-concept van Concordia Damen. Met een lengte van 167,6 meter en een breedte van 26 meter zijn deze schepen uitgerust om de steeds grotere windturbineonderdelen efficiënt te vervoeren. Het innovatieve Roll-On/Roll-Off-systeem (RO/RO) en drie krachtige Liebherr-kranen maken het mogelijk turbinebladen in drie lagen te stapelen, wat de laadcapaciteit en flexibiliteit aanzienlijk vergroot.
Het strategisch geplaatste stuurhuis en de accommodatie aan de voorzijde optimaliseren de belading zonder het zicht te belemmeren. Het geavanceerde ontwerp maximaliseert niet alleen de logistieke mogelijkheden, maar voldoet ook aan de strengste eisen voor veiligheid en duurzaamheid.
Duurzaamheid Centraal
Met het oog op een groenere toekomst heeft Concordia Damen het ontwerp van de Rotra-schepen gericht op energie-efficiëntie en emissiereductie. Een aerodynamisch en hydro-geoptimaliseerd rompontwerp, gecombineerd met een speciale coating, zorgt voor lager brandstofverbruik. Daarnaast zijn de schepen uitgerust met een innovatieve Wärtsilä-hoofdmotor, die 15% minder brandstof verbruikt dan huidige normen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verlaagt.
Het hybride voortstuwingssysteem voldoet aan de strengste IMO Tier 3-normen, terwijl een warmteterugwinningssysteem bijdraagt aan verdere energiebesparing.
Toekomstgericht
Met de introductie van de Rotra Futura en Rotra Horizon speelt Concordia Damen in op de toenemende vraag naar logistieke oplossingen voor grootschalige windenergieprojecten. “Deze schepen zijn niet alleen een investering in de maritieme sector, maar ook in de energietransitie,” zegt Kornet. “We blijven innoveren en samenwerken om een duurzame toekomst te realiseren.”
De lancering van de Rotra Futura benadrukt de toewijding van Concordia Damen en haar partners aan innovatie en duurzaamheid in de offshore windindustrie. Dit schip symboliseert een brug tussen de mogelijkheden van vandaag en de uitdagingen van morgen.